Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 132 reacties, 62.645 views •
Submitter: Paul-G

Apple zou twee- tot driehonderd glassnijmachines hebben aangeschaft voor de productie van gebogen glas. De fabrikant uit Cupertino zou het gebogen glas gaan gebruiken voor een komende versie van zijn populaire iPhone.

Google en Samsung hebben de Nexus S van een gebogen glaspaneel voorzien en Apple zelf gebruikte al eens een glasplaat met lichte bolling voor zijn iPod Nano. Digitimes bericht nu dat Apple machines voor het snijden van glasplaten heeft gekocht om de productie van gebogen glas veilig te stellen. De huidige makers van glasplaten voor mobieltjes zouden niet erg geneigd zijn om te investeren in nieuwe apparatuur vanwege de hoge kosten die hiermee gepaard gaan.

Overigens gaan de machines volgens de geruchten pas op volle kracht draaien als de opbrengst van bruikbare gebogen glasplaten op een bepaald niveau is. Die opbrengst zou nu dus nog te laag zijn. Digitimes heeft het in zijn bericht over de iPhone 5. Er zijn ook geruchten dat de volgende iPhone een iPhone 4-model wordt met enkele nieuwe hardwareonderdelen, zoals een snellere processor. Onduidelijk is of de berichten over het gebruik van een gebogen scherm betrekking hebben op hetzelfde model of op een iPhone die hierna komt.

Reacties (132)

Reactiefilter:-11320128+182+27+32
Moderatie-faq Wijzig weergave
Samsung heeft het onderzocht en blijkbaar verhoogd het de bruikbaarheid van het scherm:

"Well, our tipster tells us Samsung's been shopping this curved display technology to carriers for a while -- as early as CES at the beginning of this year behind closed doors -- claiming that its research showed such a design improved perceived usability over a perfectly flat display."

Bron: http://www.engadget.com/2...ed-display-sprint-had-to/

Ik denk dus ook wel dat ze gelijk hebben. Anders ga je niet investeren in (dure) apparaten als research heeft uitgewezen dat het niet helpt. Ben benieuwd.
iPhone 3: bolle achterkant.
iPhone 4: glazen achterkant.
iPhone 5: bolle glazen achterkant?

Waarom zou het voor de voorkant gebruikt worden?
1 woord : Meelezen

Het is ook bekend geworden dat Apple in 2009 een patentaanvraag heeft gedaan voor en scherm dat het onmogelijk maakt stiekem mee te lezen.

Apparaten die eventueel uitgerust worden met het nog te ontwikkelen scherm krijgen een functie waarmee de gebruiker de leesbaarheid van het scherm kan aanpassen.

Daarna is het niet mogelijk om vanuit een bepaalde hoek het scherm te lezen. Alleen de gebruiker, die het apparaat recht voor zich houdt, kan dan nog zien wat er op het scherm gebeurt.

Kortom - als jij een smsje hebt van je vriendin .. kan niemand dat meer meelezen.

ik weet uit ervaring dat dat soort smsjes nogal erg prive dingen kunnen bevatten
Toch wel grappig dat bij platte schermen altijd een zo groot mogelijke kijkhoek gewenst is, en nu gaan ze opeens schermen patenteren die alleen goed te lezen zijn als je er recht voor zit... :)
dat laatste geld natuurlijk alleen voor kleine handhelds en alleen als optie. als het standaard zou zijn zou ik het nooit kopen. met z'n tweeen film kijken in de trein of bus gaat dan ook niet meer.
Patentaanvraag? Sinds jaar en dag zijn hier toch screenprotectors voor te vinden?
Het patent is voor één type scherm die je softwarematig van kijkhoek kan veranderen. Dat is wat anders dan een stikker er op plakken.
Ik had 10 jaar geleden al een telefoon waar ik zo'n anti-meelees protector op had bevestigd ;)
Een bol scherm lijkt mij niet fijn werken als ik eerlijk ben. Teveel reflectie-nadeligheid en rare kijkhoeken.
Misschien voor de achterkant om de telefoon lekkerder in je hand te laten vallen?

Edit: Heeft het misschien verband met dit patent? (http://www.iphoneclub.nl/...s-op-de-iphone-geen-kans/)

Dan zie ik er veel meer nut in natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Eduardboon op 23 mei 2011 14:38]

Gebogen betekent niet meteen bol..
Inderdaad, dat lijkt me ook niet. Het gaat, zoals ook aangegeven in het artikel, dan waarschijnlijk om een lichte holling zoals we die kennen van de Nexus S.
Het gaat inderdaad om een hol scherm. Het artikel op nu.nl geeft hier extra informatie over:
http://www.nu.nl/gadgets/...rijgt-gebogen-scherm.html

Meelezen
Overigens is ook bekend geworden dat Apple in 2009 een patentaanvraag heeft gedaan voor een scherm dat het onmogelijk maakt stiekem mee te lezen.

Apparaten die eventueel uitgerust worden met het nog te ontwikkelen scherm krijgen een functie waarmee de gebruiker de leesbaarheid van het scherm kan aanpassen.

Daarna is het niet mogelijk om vanuit een bepaalde hoek het scherm te lezen. Alleen de gebruiker, die het apparaat recht voor zich houdt, kan dan nog zien wat er op het scherm gebeurt.


---

Dit lijkt me met een bol scherm niet echt mogelijk.

[Reactie gewijzigd door Limaad op 23 mei 2011 15:25]

Dit lijkt me met een bol scherm niet echt mogelijk.
Waarom niet? Het scherm kan dan wel bol zijn, het lijkt me stug dat het onderliggende display dat ook is. Ze gaan mbt. die kijkhoek waarschijnlijk hetzelfde systeem toepassen als we nu al kennen van de pinautomaten; als je daar niet recht voor staat zie je ook niks.
een bolle glasplaat zal het licht verder van de normaal buigen omdat de hoek van inval anders is. die ligt niet bij de normaal. behalve in het midde van het scherm waar de bolling eigenlijk recht is.

glas heeft een brekingsindex van ongeveer 1,51 wat wil zeggen dat sin (inval)/sin(uitval) = 1,51.

en dat is van lucht naar glas. van glas naar lucht is het omgekeerd evenredig (sin(inval)/sin(uitval) = 1/1,51)

dit betekent dat het licht van het display, met een licht gebogen glasplaat erboven, meer van de normaal af buigt en dus de kijkhoek groter wordt.

tenminste dat is de theorie. bij een te grote bolling kan je het zelf niet meer zien en is het display waardeloos.

bij een holle lens breekt het ligt juist meer naar binnen toe en wordt de kijkhoek kleiner. dit is juist het idee wat Apple zou willen als ze een telefoon willen die meelezers moet voorkomen.

zie het als een bril een bolle lens maakt het beeld groter en een holle lens kleiner. alleen werkt dit net iets anders.


edit: heb net natuurkunde examen gehad XD

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 23 mei 2011 19:07]

dit is juist het idee wat Apple zou willen als ze een telefoon willen die meelezers moet voorkomen

supersnathan94, ik vermoed van niet. Lijkt mij sterk dat ze displays steeds beter maken zodat die onder een steeds groter hoek goed beeld tonen om vervolgens dit met een gebogen scherm ongedaan te maken. 8)7
En als het voor privacy nodig is dan betekend dit dat de scherm verticaal gebogen moet zijn. Maar dit betekend weer dat het schermdeel aan de andere kant dan dat de meekijker bevind juist naar de meekijker toegebogen is, waardoor deze voor hem weer beter te zien is. Voor de helft is zo'n scherm juist heel goed te zien voor een meekijker.

De link van Eduardboon bovenaan geeft een heel andere techniek aan om meelezen te voorkomen en heeft niets met gebogen glas te maken. Met deze techniek kan je de privacy aan en uit zetten. Dat gaat moeilijk met gebogen glas.

Wat je eerder aangaf bij een holle lens breekt het licht juist meer naar binnen toe en wordt de kijkhoek kleiner klopt wel. Als een scherm steeds groter wordt dan wordt de kijkhoek aan de onder en bovenkant steeds groter, waardoor de kleuren minder worden. Door het scherm hol te maken, wordt de kijkhoek kleiner en blijven de kleuren beter. Het glas zal dan ook aan de boven en onderkant gebogen zijn en niet aan de zijkant.

Een scherm met gebogen glas kan er eerder op duiden dat de iPhone een groter scherm krijgt. En is hoofdzakelijk om de kleuren goed te houden.

[Reactie gewijzigd door Eric167 op 23 mei 2011 23:10]

dat klopt ook helemaal ja. ik reageerde ook alleen even op Limaad, want zelf denk ik niet dat Apple zo gek is om het hig res display te gaan verpesten met een glasplaat erboven die de kleuren verzieken. de brekeingsindex van glas is namelijk van de kleur afhankelijk. tussen 687 nm (rood) en 434 nm(violet) zit namelijk een verschil in brekingsindex. dit verschil is weliswaar "slechts" 0,01, maar op een afstand van 50 CM kan dat toch al gauw een kwart milimeter schelen. (bij een hoek van 5 graden scheelt het al 0,04 graden (3,27 t.o.v. 3,31)en dat is alleen nog bij lucht naar glas. de andere kant op komt er dan nog een keer 0,04graden afwijking naar beide kanten) en bij de high DPI schermen van Apple kunnen de kleuren dan heel onnatuurlijk overkomen.

in dat geval zou je ook bij een groter scherm gewoon een vlakke glasplaat willen.

ook folies en screenprotectors breken het licht anders en verstoren het kleurenbeeld wat geoptimaliseerd is voor alleen de glasplaat. daarom ben ik eigenlijk tegen het gebruik van screenprotectoren, maar omdat krassen onvermijdelijk zijn zonder zo'n ding (en omdat het beter "glijdt") heb ik er wel een op zitten.
En als het voor privacy nodig is dan betekend dit dat de scherm verticaal gebogen moet zijn. Maar dit betekend weer dat het schermdeel aan de andere kant dan dat de meekijker bevind juist naar de meekijker toegebogen is, waardoor deze voor hem weer beter te zien is. Voor de helft is zo'n scherm juist heel goed te zien voor een meekijker.
het gaat natuurlijk om een buiging die heel licht is (max 2 mm) en geen buiging die je met een vingerskateboard als halfpipe kan gebruiken. uiteindelijk krijg je bij een goede gebogen glasplaat de situatie dat al het licht als een parrallele bundel naar de ogen gestuurt wordt. hier heb je alleen wel een cilindervormig glas voor nodig en dat kost heel veel geld. en hierbij geldt natuurlijk ook weer dat de brekingsindex van de kleur afhankelijk is en het licht door de gebogen plaat "diffuus" uitgezonden wordt.


edit: ik realiseer met trouwens net dat ik ooit een eyfinity scherm heb gezien dat een breed gebogen display had. als Apple zoiets zou gebruiken dan maakt het niet uit want dan is de hoek van inval 0 graden en wordt het licht niet gebroken uitgezonden.

edit: licht met een g? |:(

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 25 mei 2011 11:47]

Dat klopt allemaal wel wat je zegt, maar dat verhaal gaat over lenzen. Niet elke gebogen glasplaat is een lens!

Als het glas alleen maar gebogen is, maar wel overal even dik, is die lenswerking maar heel klein. Netto heb je geen refractie wanneer de voor- en achterkant van de glasplaat parallel lopen.

Overigens zal je wel een klein beetje refractie krijgen doordat het licht binnen de glasplaat een beetje verschuift, waardoor de glasplaat op de plek waar het licht het glas verlaat net iets meer of minder gebogen is. Misschien zou je hier bij fabricage wel voor kunnen compenseren, dat weet ik niet zeker.
als dat zo zou zijn is er ook geen reden om het te doen toch? dat niet elke gebogen glasplaat een lens is klopt, maar dat iedere glasplaat waar een lichtstraal op valt die NIET loodrecht erop valt die lichtstraal afbuigt klopt ook. Licht breekt dan ALTIJD. controleer maar eens meet een dik raam. Teken aan de ene kant een zwarte stip (niet met watervaste stift graag :D) en ga er dan naar kijken. door de licht breking lijkt hij een stukje meer van je af te zitten.

het probleem is echter dat niet iedere kleur op de zelfde manier wordt gebroken. rood licht breekt anders dan violet en dat betekent dat je kleuren door elkaar heen gaan lopen. En das dus net nie helemaal de bedoeling zeg maar.
Nee, want dat is het hele idee van zo'n privacysticker; je plakt het erop en de kijkhoek verkleint. Over bol/hol en haar functionaliteit kan ik niks zeggen. Wel inventief, maar ik vind het zelf niks.

Dat betekent overigens ook dat er een nieuwe iOS uit gaat komen die niet door oudere systemen gaat worden ondersteunt. Vind ik wel jammer, zou betekenen dat de iPhone 4 niet nog een jaartje meekan. De iPhone 2g en 3g moesten al blijven hangen bij 3.1.3 (of 3.2.1) en de iPhone 4 gaat pas vanaf iOS 4.0, maar iOS 5 met de leesbaarheidsfactor-aanpasbaarheidsfunctie (man, wat een woord ;) ) zal dan niet werken op de iPhone 4. beetje jammer toch.
Dat wil niet zeggen dat ze de iphone IOS niet kunnen updaten. Misschien wordt die wel gewoon geupdate maar dan zonder deze functionaliteit toe te voegen aan een iphone 4.
Wie zegt dat het scherm BOL wordt?

Gebogen kan toch ook hol betekenen?

Daarnaast zou ik niet denken aan een soort tennisbal die je vasthoudt; een (zeer) licht gebogen scherm, puur om de binnenkant te beschermen voor krasjes & ietsje lekkerder in de hand laten liggen.

Of ze verzinnen iets geniaals wat ons allemaal achterover zal doen slaan.
En waar zeg ik dat ie BOL wordt? volgens mij schrijf ik toch echt:
Over bol/hol en haar functionaliteit kan ik niks zeggen.
En tuurijk wordt het niet dat de rand 5mm dik is en het midden 3 centimeter, maar heel minimaal. Hoogstwaarschijnlijk gaat Apple daarvoor ook de relatief grote brekingsindex van glas gebruiken.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door naarden 4ever op 25 mei 2011 10:21]

Wat ook kan, is dat ze OLED gaan gebruiken en het scherm zelf ook iets mee laten buigen onder de glasplaat.
Als het holle scherm de kijkhoek inderdaad zo verkleint dat de gebruiker het scherm recht voor zich moet houden om het goed te kunnen zien, dan is dit geen feature, maar een irritante beperkende factor. Bovendien wordt vervorming geintroduceerd, zoals supersnathan94 ons toelicht. Voorbeelden voor extreme vervormingen zijn de holle en bolle lachspiegels op de kermis. Ik ben geen opticus, maar het hol zijn (ik verwacht hol) van het scherm moet wel heel subtiel zijn wil vervorming nauwelijks op te merken zijn. Met name aan de randen, waar de beeldhoek het meeste afwijkt en het oppervlak niet meer loodrecht staat op de kijkrichting is risico op deze vervorming.

De gebruiker de regie geven of iets wel of niet stiekem is mee te lezen is een heel ander verhaal. Als je onderweg het met privacygevoelige informatie bezig bent kan kan deze mogelijkheid heel handig zijn.

Maar hoe zorg je dat zoiets zich aanpast aan de wensen van de gebruiker?

Adaptieve optiek?
In het verleden ben ik zijdelings betrokken geweest bij wat experimenten met adaptieve optiek. Een eerste voorbeeldje daarvan is het vervormen van een dun stukje folie (enkele vierkante mm's) zodat dit oppervlakje als een vervormende spiegel gaat functioneren. Dit stukje spiegel was geintegreerd in een elektronisch circuit dat het kon actueren (opto-electronics). Zo kon langs mechanische weg signaaloverdracht van het optisch naar elektrisch domein plaatsvinden. Een andere benadering was een cirkelvormige Aluminium spiegel met een dikke kern en een dunne rand. Door een druk of een trekkracht uit te oefenen op de kern zou deze spiegel zich vervormen (heb het zelf niet kunnen meemaken). Toen nog allemaal experimenteel (medio jaren 90). Ik acht het op zich niet onmogelijk dat een dunne glasplaat op deze wijze naar wens vervormt zou kunnen worden, bij telescopen gebeurt het immers ook al, actief corrigeren op omgevingsfactoren. Onze mobiel zou wat stevig in de hand gaan voelen vrees ik, en de benodigde mechanische energie zal een not done aanslag doen op de batterij. Kortom, te veel beren op het pad, een te groot onderzoeksbudget nodig.

Elektronisch?
Ik weet er niet het fijne van, maar met interferentie-achtige technieken moet zoiets toch ook te bereiken zijn? Een of ander kijkhoek afhankelijk masker dat naar wens elektronisch geactiveerd kan worden. Een soort elektronisch equivalent van de privacy sticker die naarden 4ever in zijn reactie noemt. Ik kan me wel voorstellen dat een dergelijk masker gepaard gaat met verliezen (lichtsterkte, contrast, resolutie). Misschien is dat de reden die het voor een Apple een minder aantrekkelijk alternatief maakt dan de holle glazen plaat. Ik ben way out mijn eigen domein, maar kan iemand hier iets over zeggen?

Wat mij niet bevalt aan de strategie van Apple is dat de gebruiker niet de gelegenheid zou hebben om te bepalen of iets prive is, of juist gedeeld moet worden. Als dat al de drive is voor dit niet vlakke scherm.
ik gok erop dat slechts een deel gekromd is en het grootste deel gewoon plat. Kleine kromming aan de onderkant, zoals die "citation needed" Tenslotte is de boel toch touchscreen en het lijkt me sterk dat de 'touch'-strategie wordt verlaten

[Reactie gewijzigd door tes_shavon op 23 mei 2011 14:23]

Ik gok dat ze idd alleen de onderkant bollen, waar nu de home knop zit. En mischien dat ze dan de onderste regio, die dus gebolt is, gebruiken als touch home-knop.

Wilde gokken maar dit zou ik wel erg gaaf vinden.
gok er op dat zodra het zo is, apple de eerste er mee is. Ondanks dat andere al voor zijn gegaan ;)

Kans is denk ik het grootst op een licht holle plaat, beschadigd minder, werkt iets fijner.
Inderdaad ik zat zelf ook aan plaat met een holling te denken. Dit zou ervoor kunnen zorgen dat als de iphone valt deze misschien op zijn metalen randen valt, zodat deze dus niet beschadigd. Het glas blijft heel en het aantal schadegevallen zal drastisch teruglopen.

Daarom zie ik er eigenlijk wel potentie in om het glas juist holler te maken in plaats van boller.
daar moest ik ook gelijk al aan denken, dat platte vlak is schade veroorzaker nummero uno.

maarja, apple claimt natuurlijk weer dat het hun idee is en al die sheeple geloven daar natuurlijk blind in :)
Hoezo is apple de eerste dan? Mijn LG Optimus 2x heeft ook een gebogen scherm. Althans, de randen zijn rond aflopend, als dat is wat hier bedoeld wordt.

Het bericht is wat dat betreft nog wat onduidelijk betreffende wat we ons bij de ronding moeten voorstellen, wel kan ik al zeggen dat de ronde afwerking van de O2X heerlijk werkt!
sssstttt...dat apple alles cloned met een mooi verkoop praatje weten ze nog niet....
Wat ze ook doen, het zal duurder zijn als de huidige technieken, en daarmee kan Apple zich dan weer onderscheiden van de anderen.
Voor mij echter hoeft het niet, een product duurder maken terwijl dat functioneel onnodig is, vind ik juist een reden om het product te vermijden. Design moet een functie hebben, geen doel op zich zijn.
Bedoel je de Nexus S? Die heeft ook een licht kromming in het scherm..
Je kunt er van maken wat je wil, er zal toch een kromming in zitten.
Is niet echt storend (zie ipod nano) maar hoe gaat dit uitpakken met touch functionaliteit? Lijkt me wel dat niemand dit "na-aapt", zo is de kans dat het scherm kapot gaat alleen maar groter. Die kin van mijn htc legend bewijst toch bij elke val weer zijn praktisch nut (is net 5 keer gevallen in een dik jaar, maar toch), Apple zou behoorlijk dom zijn om zoiets te implementeren daar ze altijd als een kleuter staan de stampen als er een andere fabrikant met een basisvorm smartphone oid komt aanzetten.

[Reactie gewijzigd door Frietjemet op 23 mei 2011 15:46]

Ik blijf vinden dat de iPhone 3G/3Gs het beste model heeft...
De plastic achterkant kan uiteraard wel vervangen worden... Maar hij lag zeker Gied in de hand. De iPhone 4 ook wel, maar de randen zitten niet fijn in je hand, en die platte achterkand bied geen ondersteuning voor je hand. Overigens is het nog steeds een prima telefoon. :)

Ik kan niet wachten op een nieuwe iPhone, maar omdat de eerste iPhone een 2G genoemd werd, hebben ze de 2e iPhone meteen 3G genoemd, en en de derde 3Gs, waardoor ze de iPhone weer eindelijk 4 konden noemen... Dus denk niet dat ze weer zo'n stap gaan zetten, wij krijgen anders een iPhone 4 HD of hoe het ook mag heten, met iOS 5. Wat ik niet echt logisch zou vinden, of het wordt iOS 4.5. :)
Dat lekker in de hand liggen vind ik maar een beetje gezwets.. als het lekker in de hand moet liggen krijg je straks telefoons in de vorm van een ergonomische computermuis. Daar zit niemand op te wachten lijkt mij. Lekker in de hand is echt het laatste waar ik op zit te wachten (bolle achterkant iPhone 3 vs strakke design iPhone 4)

Als je muziek luistert dan heb je hem in je broekzak en als je belt omsluit je de telefoon ook niet met je gehele hand..
Volgens mij noemden ze de 1ste gewoon iPhone, maar mensen noemen hem om verwarring te voorkomen 2G, omdat hij ook dat netwerk ondersteunde. De 2e iPhone was de iPhone 3G omdat hij het 3G-netwerk ondersteunde, en 3GS omdat het eigenlijk gewoon een snellere iPhone 3G was.
De 3G is gekomen omdat toen 3G in Amerika booming was (qua netwerk mogelijkheid dus) de 3Gs is niets meer dan een upgrade van de 3G qua snellere processor en iets beter scherm en videofunctie bij de cam. (wat nu ook kan bij de 3G).

Ik denk zelf dat deze ook gewoon een upgrade wordt van de 4 en dus zal die wel iPhone 4s worden genoemd. (hoewel iPhone HD natuurlijk ook wel leukt klinkt)

Ow Mick4 was mij al voor.

[Reactie gewijzigd door defixje op 23 mei 2011 23:08]

Inderdaad, ik denk dat een 'hol' scherm lekkerder werkt. Maar dit soort dingen zijn alleen te bevestigen met prototypes..
Of deze:
http://www.crazyengineers...table-viewing-angles-335/

is idd wel handig, zeker voor 'vertrouwelijke' dingen.
Ik heb zelf de Nexus S en ik kan je zeggen dat dat echt niet zo "bol" is als het doet overkomen. Het is heel iets ingebogen naar binnen en dat is eigenlijk wel fijn in gebruik als je hem vast hebt. Je ziet de kromming alleen als je van de zijkant goed kijkt.. van voren zie je er niks van
Apple kennende hebben ze hier vast wel rekening mee gehouden. Apple is niet bepaald het bedrijf dat een product op de markt brengt met een zo grote vernieuwing die echter nadelig is.
De titel van dit bericht suggereert wel dat het hier om een gebogen scherm gaat maar dit is natuurlijk niet zeker. De iPhone 4 heeft ook glas aan de achterkant zitten en het kan dus ook voor de achterkant of iets dergelijks bedoeld zijn.
Daarnaast zou het ook nog eens helemaal niet voor de iPhone bedoeld kunnen zijn maar eerder voor bijvoorbeeld de nieuwe iPod nano die waarschijnlijk rond september de markt binnen treed.

We weten alleen (bijna) zeker dat Apple glassnijmachines heeft gekocht en toch word er direct de conclusie uit getrokken dat dit voor de iPhone 5 zal zijn, terwijl dit gewoon een van de mogelijkheden is..

Edit:
@-Tom
Ik probeer juist duidelijk te maken dat dit nieuwsbericht bijna volledig bestaat uit speculatie. Prove me wrong, maar in het artikel word alleen aangehaald dat deze machines zijn gekocht.. De link naar de iPhone 5(of hou die ook moge heten) ontbreekt echter. Het artikel meld dat het voor de iPhone is zonder enige onderbouwing(ik lees dit nu ook weer ook op andere nieuwssites trouwens die de geruchten gewoon klakkeloos overnemen).

[Reactie gewijzigd door Denni op 23 mei 2011 16:35]

Of een verandering in het design van de iMac waarbij het dock op het onderste stuk gebogen glas een vaste plek krijgt. Niet erg waarschijnlijk natuurlijk maar de conclusie dat het voor de volgende iPhone is vind ik ook niet geloofwaardig. Traditiegetrouw zou die over ruw een maand aangekondigd moeten worden, dat is wel heel kort dag om een gedeeltelijk nieuwe inventaris te plaatsen (je moet altijd rekening houden met eventuele problemen).
Daarnaast zou het ook nog eens helemaal niet voor de iPhone bedoeld kunnen zijn maar eerder voor bijvoorbeeld de nieuwe iPod nano die waarschijnlijk rond september de markt binnen treed.

We weten alleen (bijna) zeker dat Apple glassnijmachines heeft gekocht en toch word er direct de conclusie uit getrokken dat dit voor de iPhone 5 zal zijn, terwijl dit gewoon een van de mogelijkheden is..
Ik citeer letterlijk uit het nieuwsbericht:

"De fabrikant uit Cupertino zou het gebogen glas gaan gebruiken voor een komende versie van zijn populaire iPhone."

Wel degelijk voor de iPhone bedoeld. Volgens mij was er reeds gezegd dat het design van de tweede variant van de iPhone 4 ongewijzigd zou blijven. Het is dus best goed mogelijk dat deze voor de iPhone 5 gebruikt gaan worden.
Ja, het citaat staat in het nieuwsbericht maar dat hele bericht is slechts de weergave van een gerucht. En dat het ontwerp hetzelfde zou blijven is ook slechts een aanname.
Alles is dus gewoon mogelijk..
ik denk inderdaad ook, dat dit niet al in de opvolger van de iPhone 4 zal komen. Want dat zou aardig krap in de tijd zijn (om maar even aan te nemen dat de nieuwe iPhone ook daadwerkelijk in September uit komt.).

Denk dat ze dit eerst zorgvuldig willen testen.

Dus ik voorspel een nieuwe iPhone niet ver in 2012 met een gebogen scherm.
nu mag ik ook graag apple bashen maar ik denk niet dat ze dat akkefietje met die antenne express hebben gedaan.
Waarom moeten we nou weer zulke geruchten plaatsen jongens? sheesh :) Dit is toch geen echt nieuws, maar een raar gerucht. (zoals er zo'n beetje 100 over Apple de ronde doen).

Waarom zou Apple zelf dat soort apperaten kopen? We weten allemaal dat Apple alles laat produceren door grote fabrikanten in Azie. Als LG of Foxconn dergelijke aperatuur zou aanschaffen zou je er wellicht nog iets uit kunnen halen. Maar het gerucht dat apple die dingen heeft aangeschaft?

Geef ons feiten, geen roddels :)

* arjankoole vind de redactie van t.net heus nog wel lief hoor
Apple laat ze produceren naar de maatstaven die zij stellen.
Dus of LG of Foxconn het leuk vinden of niet.
Als Apple zegt dat er een gebogen scherm in komt, dan zullen deze fabrikanten dat ook doen.

Wat Apple vraagt, dat zullen zij leveren....
Maar ze produceren zelf niet, de vraag was dan ook: waar heeft APPLE dat voor nodig..
Volgens het artikel, omdat de fabrieken niet wilden investeren. Dus Apple's machines komen bij een bedrijf te staan die het type scherm dan enkel voor Apple maakt.

De machine's komen dan bij Apple weg, de grondstoffen en mankracht niet.
Waarom zou Apple zelf dat soort apperaten kopen? We weten allemaal dat Apple alles laat produceren door grote fabrikanten in Azie. Als LG of Foxconn dergelijke aperatuur zou aanschaffen zou je er wellicht nog iets uit kunnen halen. Maar het gerucht dat apple die dingen heeft aangeschaft?
Omdat Apple die gebogen schermen nodig heeft. Het is een lange termijn investering en blijkbaar durven die schermfabrikanten het nu zelf niet aan om zoveel geld in die machines te investeren ;)
[...]

Omdat Apple die gebogen schermen nodig heeft. Het is een lange termijn investering en blijkbaar durven die schermfabrikanten het nu zelf niet aan om zoveel geld in die machines te investeren ;)
Dat is best een goed argument, ware het niet dat Apple doorgaans dan investeerd in de fabrikant in kwestie. Zo bouwen ze samen met Sharp een fabriek ergens, en Apple heeft daar een slordige 2 miljard in geinvesteerd.

Daarom ben ik zo verbaasd over het hele verhaal.
En dat was de ommekeer van Apple, nu gaan ze voor een Design wat al eerder gebruikt is door andere telefoon fabrikanten.

Toch ben ik best benieuwd wat ze ervan gaan maken, ik ben geen fan van de geslotenheid, maar ben wel een fan van techniek en gadgets.
Er zijn ook geruchten dat de volgende iPhone een iPhone 4-model wordt met enkele nieuwe hardwareonderdelen, zoals een snellere processor.
Is dit niet logisch bij een nieuw model? de iPhone 3g en de iPhone 3gs was volgens vrienden ook een wereld van verschil.
En ik ken zat telefoons die zoveel kleine details van Apple's toestellen gebruiken, zowel als het design van het toestel zelf, als in de software.

Wel lijkt het me dat dit het glas voor een achterkant gaat worden, ben benieuwd hoe het eruit gaat zien!
Maar apple is juist altijd origeneel geweest (dit beweren ze, ik weet niet of dit daadwerkelijk ook zo is) dus als ze nu van andere fabriekanten dingen kopieren is dat anders dan hun normale patroon.
Ik zeg een telefoon met 2 voorkanten...!! _/-\o_
En dat is dus technisch onmogelijk, want dan kan je hem nooit wegleggen !
We weten eigenlijk nog helemaal niks en je begint al dat Apple gaat voor een design wat al eerder gebruikt is. Had Apple ook geen platte glasplaat mogen gebruiken omdat andere fabrikanten dat ook doen? Beetje raar.

Wat betreft de volgende iPhone: dacht men ook niet dat de tweede iPad slechts een iets snellere cpu e.d. zou krijgen? Toen kwam Apple toch opeens met een nieuw design.
Want Apple staat er nu bekend om dat ze absoluut niets met design doen? Ze staan juist bekend om hun strak vormgegeven computers, laptops, monitoren, mp3-spelers, tablets en telefoons.
Beter z'n reactie lezen. Dakreal bedoelt dat ze nu designelementen gaan gebruiken die al eerder gebruikt zijn door anderen.
Euhm, er is weinig plaats voor innovatie in design. Je hebt een scherm met een randje rond...
dan ben ik toch redelijk anti-apple, maar ik denk dat als apple het voor mekaar krijgt om de iphone een hol scherm te bezorgen, ze toch een gat in de markt hebben.
ik denk dat een hol scherm veel beter en gebruiksvriendelijker aanvoelt, omdat je vingers minder ver hoeven te reiken om bij de uithoeken te komen.
ik vrees dat apple hiermee weer een nieuwe trend gaat zetten :(
(diep respect voor apple dat ze ondanks veel te hoge prijzen, en klantonvriendelijkheid het toch voor mekaar krijgen om een ijzersterk bedrijf neer te zetten)
Apple zal zeker niet de eerste zijn als ze met een hol scherm komen. De Nexus S heeft er bijvoorbeeld al een. Lijkt me persoonlijk ook wel relaxed werken, mede omdat het scherm minder krast als je hem op z'n kop op een tafel oid legt...
Apple zal zeker niet de eerste zijn als ze met een hol scherm komen. De Nexus S heeft er bijvoorbeeld al een.
Apple had er in de vorige generatie iPod nano ook al eentje zitten. Dus voor Apple zelf is dit ook al niet nieuw. ( alhoewel dit wel een maatje groter zou zijn, en een touch screen ).

en zo zijn er misschien nog wel 10 voorbeelden te verzinnen.
Nee joh de Nexus S heeft het al, zo bijzonder is het niet meer (was ook niet echt een gat in de markt, hoewel Apple wel wat betere marketing kent dan Google).
http://www.themobilerevol...011/01/nexus-s-curve.jpeg

En in theorie (mits je op hol ipv bol doelt) zit de bovenkant van het scherm dan inderdaad dichterbij dan bij een recht scherm, maar bij een hele flauwe kromming gaat dat om 0,xMM en bij grote krommingen gaat het misschien om hele MM maar is de kromming weer helemaal heit fijn om naar te kijken ;)

Dus je hebt niet te vrezen dat Apple de trent zet, de echte trensetter zou de Samsung/Google zijn :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 mei 2011 15:45]

Jij vergeet voor het gemak de vorige generatie iPod Nano, die het ook had :)
ik kende die ipod nano niet, maar als ze echt een goed gebogen scherm maken(en dan voor de lol de achterkant meebuigen) hebben ze volgens mij iets in handen wat heerlijk werkt!
Wat ik niet helemaal begrijp is waarom die dingen perse geslepen/gesneden moeten worden? Het is aardig arbeidsintensief en het percentage productiefouten ligt ook vrij hoog... zelfs zo hoog dat Apple al aangeeft dat er op het moment niet eens rendement uitgehaald kan worden. Waarom worden die dingen niet direct dmv verhitting geproduceerd? Het hoeft niet van de kwaliteit van brilglazen te zijn en op die beperkte dikte die ze gebruiken voor smartphones zal je vrijwel tot geen distortie krijgen bij het kijken naar de display... en als het er is dan zal die ronding/bolling daar ook voor gaan zorgen.

Overigens wel weer slimme business van Apple... het is een nog vrij jonge en nog niet breed toegepaste techniek. Het gebogen glas op een smartphone zal wel eens de hype kunnen gaan worden onder de fabrikanten; oftewel straks geen highend toestel meer zonder gebogen glas. Ik zie Apple straks nog glas verkopen aan de concurrent... HTC en Nokia toestellen met door Apple geslepen display-glas.
Omdat verhit glas niet heel krasbestendig is en daarom kunnen ze het beter slijpen :)
Waarom worden die dingen niet direct dmv verhitting geproduceerd?
Dit heeft waarschijnlijk te maken met de kosten.

Het maken van één grote glasplaat, welke later wordt versneden tot het juiste formaat en dan pas de kromming maken, is goedkoper dan allemaal losse plaatjes die al gekromd zijn.

Hetzelfde geld voor brillenglazen (welke je zelf ook als voorbeeld gebruikte). Wanneer elk glas apart gemaakt moest worden in "de glasfabriek", dan zou een bril onbetaalbaar zijn. Door nu gewoon standaard glasplaatjes te maken, hoeft het alleen nog maar geslepen te worden voor het gewenste resultaat.
Oh ik verheug me nu al op de nieuwe iPhone intro filmpjes waarin John Ive vol trots zegt: "The iPhone 5 has a revolutionary and never seen before CURVED screen!" 8)7

Begrijp me niet verkeerd, ik vind de producten van Apple erg mooi, maar ik kan altijd wel lachen om die halleluja filmpjes waarin reeds bestaande of simpele features als super baanbrekend worden neergezet :)
Ik zie dat ok wel voor me. Waarschijnlijk gelooft iedereen dat ook, en wordt iedereen dan boos als je zegt dat er al eerder een telefoon met gebogen scherm was...


De ironie. "We looked at the iPhone 4, and thought, let's redesign it all.'' En slaat het liedje op de achtergrond om van rustig naar "wild".