Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

×

Help jij Tweakers Website van het Jaar te worden?

Tweakers is genomineerd voor beste website 2014 in de categorieŽn Nieuws & Informatie, Community en Vergelijking. Stem nu en maak kans op mooie prijzen!

Door , , reacties: 59, views: 23.875 •

Intel heeft zijn aanbod Sandy Bridge-processors voor de desktop uitgebreid met zeven nieuwe producten. Het bedrijf introduceert een Core i5-, een Core i3- en een zuinige Core i5-processor en komt met vier budgetmodellen in de Pentium-serie.

De snelste nieuwe processor is de dualcore-Core i3-2105, die op 3,1GHz geklokt is. De cpu is vrijwel identiek aan de eerder uitgebrachte Core i3-2100, maar de 2105 heeft een snellere HD3000-gpu aan boord in plaats van de HD2000 die in de 2100 zit. Beide zijn dualcores met hyperthreading en 2MB L3-cache. De nieuwe i3-2105 kost echter 134 dollar, terwijl de i3-2100 voor 117 dollar op de prijslijst staat. Intel introduceerde ook een quadcore in de vorm van de Core i5-2310, die echter geen hyperthreading heeft. De vier cores zijn op 2,9GHz geklokt en beschikken over 6MB L3-cache. De 100MHz tragere Core i5-2300 is even duur als de nieuwe cpu; beide kosten 177 dollar.

Onder de nieuwe processors zijn twee energiezuinige exemplaren. De Core i5-2405S is een quadcore zonder hyperthreading, die afgezien van de HD3000-gpu in plaats van een HD2000-gpu identiek is aan de Core i5-2400, die echter met 195 dollar een tientje goedkoper is. De zuinige variant heeft een tdp van 65 in plaats van 95W. Ook de nieuwe Pentium, de G620T, is een energiezuinige dualcore, zonder hyperthreading. De cores tikken op 2,2GHz en hebben 3MB L3-cache aan boord. De G620M heeft een tdp van 35W en moet 70 dollar kosten.

Ten slotte zijn drie reguliere Pentiums geïntroduceerd met tdp's van 65W. De G620 heeft een kloksnelheid van 2,6GHz en moet 64 dollar kosten. De G840 doet zijn werk op 2,8GHz en kost 75 dollar. De G850 is weer net iets sneller met 2,9GHz en kost 86 dollar. De drie Pentiums hebben twee cores zonder hyperthreading en een gedeelde L3-cache van 3MB. Alle nieuwe processors hebben een 1155-voetje, zijn op de Sandy Bridge-architectuur gebaseerd en worden op 32nm geproduceerd.

CpuCores/threadsKloksnelheidL3-cacheTdpPrijs
Core i5-2310 4/4 2,9GHz 6MB 95W 177 dollar
Core i3-2105 2/4 3,1GHz 3MB 65W 134 dollar
Core i5-2405S 4/4 2,5GHz 6MB 65W 205 dollar
Pentium G620T 2/2 2,2GHz 3MB 35W 70 dollar
Pentium G620 2/2 2,6GHz 3MB 65W 64 dollar
Pentium G840 2/2 2,8GHz 3MB 65W 75 dollar
Pentium G850 2/2 2,9GHz 3MB 65W 86 dollar

Reacties (59)

Niet erg duur. Wat is eigenlijk de meerwaarde van Sandy Bridge..dat is me even ontschoten.
de ingebouwde graphics processor of: IGP. deze zijn nog best krachtig voor ingebouwde chips.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 23 mei 2011 11:44]

Ja maar dan weer geen triple-channel meer... hoewel dat meer aan de chipsets ligt denk ik.
Het blijft een mid-range platform he.. ;)

Overigens is de ddr3 controller ingebouwd in de cpu dus niet echt een chipset issue :)

[Reactie gewijzigd door wesjuhdabomb op 23 mei 2011 11:57]

Mijn 2600k is toch echt high end.

[Reactie gewijzigd door dikkemuu op 23 mei 2011 13:11]

En toch is hij bestempeld als midrange.. Of je het nu wilt of niet. Socket 1366 is nu als high-end bestempeld en wordt opgevolgd door socket 2011 later dit jaar.

Edit heb het nog even opgezocht:
http://content.hwigroup.n...el_Roadmap_04-2011_02.jpg
http://content.hwigroup.n...el_Roadmap_04-2011_01.jpg

[Reactie gewijzigd door wesjuhdabomb op 23 mei 2011 13:05]

Met de komst van Sandy-Bridge is het Socket 1366 gebeuren toch wel iets in de verdrukking gekomen hoor,daar is nu veel minder vraag naar. Lijkt me ook logisch als je de prijzen vergelijkt.
Klopt niet helemaal... er komt bijvoorbeeld ook een 6 core sandy bridge met quad channel ddr 1600.

De huidige i5 en i7 vallen volgens Intel in het performance segment, de i3 in mainstream. Waar jij in de war mee bent is het high end/extreme platform.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sandy_Bridge
Die 6 core sandy bridge met quad channel is socket 2011..
Ja maar dan weer geen triple-channel meer... hoewel dat meer aan de chipsets ligt denk ik.
Dat heeft niets met de chipset te maken. De geheugencontroller is namelijk geÔntegreerd in de CPU, de chipset heeft dus niets meer over het geheugen te vertellen.

In theorie zou je dus ook triplechannel kunnen draaien op een P67 als je een CPU erop zou kunnen prikken met 3 geheugenkanalen (nu zal dat in de praktijk vast ergens een issue geven met de pinout van de socket ofzo)
Weer geen triple-channel meer?

Naar mijn weten is triple channel altijd de i7 geweest en hebben de i3 en de i5's nooit triple channel gehad, of heb ik nou iets gemist? Mijn i5 doet iig geen triple channel.
I7 2600(k), I7 860 en I7 870 hebben ook geen triple channel. Triple channel is alleen Socket 1366 op het moment.
Niet elke i7 ondersteunt triple channel. Denk bijvoorbeeld aan de i7 860. Dit omdat deze op dezelfde socket zit als de i5 reeks. Hetzelfde bij de Sandy Bridge i7 2600(k). Daar zal wel verandering in komen met de ivy bridge.
Niet alleen die IGP natuurlijk, die je overigens moet combineren met een correct moederbord (en dus bijv. geen P67 chipset), anders zit deze IGP helemaal nutteloos in de cpu.
Voor de geÔnteresseerde, hier lees je meer over Sandy Bridge:
reviews: Sandy Bridge: wat is het en hoe werkt het
igp had westmere ook al. Sandy Bridge is vooral speciaal omdat het de eerste processor op 32nm is (westmere 45nm). Ze zijn daardoor sneller en zuiniger.
Even jouw verhaal kloppend maken:

- Westmere (Tick) => 32nm Nehalem Core i7's (970, 980X, 990X) en Xeons, geen IGP!
- Clarkdale (Tick) => 32nm Nehalem Core i3/i5 met 45nm IGP (Ironlake)

- Sandy Bridge (Tock) => Nieuwe 32nm Sandy Bridge architectuur
- Ivy Bridge (Tick) => 22nm Sandy Bridge die shrink
De meerwaarde van Sandy Bridge ten opzichte van wat? Niet echt een duidelijke vraag/opmerking hŤ ;)

t.ov. Atom? Sneller

t.o.v. vorige generatie i3/i5/i7? Snellere CPU, snellere GPU, snellere video encoding, nieuwe AVX instructieset (die bepaalde toepassingen veel sneller kan maken zodra de instructies gebruikt worden), zuiniger, nieuw socket dat klaar is voor de komende 2-3 generaties.

t.o.v. het LGA1366 en straks het LGA2011 platform? Goedkoper.


Het is gewoon het nieuwe mid-range platform, sneller, beter en zuiniger als de voorganger.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 23 mei 2011 12:13]

De vorige Pentium (G6950) was veel te duur (maar 15 dollar goedkoper dan de i3 530) en verkocht daardoor voor geen meter. Deze nieuwe Pentiums zijn wel fors goedkoper dan de i3's en worden nu wel interessant. En ze gaan het rechtstreeks opnemen tegen de dual core Llano's: de E2-3250 gaat ook $70 dollar per 1000 kosten.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 23 mei 2011 18:36]

die Pentium G620T is wel interessant voor HTPC's gezien het lage tdp van 35 Watt en de prijs van slechts 70 dollar. is deze ook compatibel met de huidige 1155 sockets?
Vraag me af wat het verschil is tussen de huidige i3-2100 (BBG Mei) en de Pentium G620T.
Zou je erg veel moeten inleveren? Want zoals je schrijft het is wel erg interessant voor een HTPC en misschien heeft deze de 24P bug niet.
De 24p bug zit in de chipset (het daadwerkelijke deel dat de framebuffer omzet in info voor het display), niet in de CPU/IGP. Deze zal dus niet opgelost zijn.

Echter, hoeveel mensen hebben nou echt last van de 24p bug? Ik denk dat het gros van de HTPC gebruikers er helemaal niet aan denken om het display in te stellen op 24Hz, en dus gewoon met 60Hz werken. Van degene die er wel aan denken, en hem ook daadwerkelijk op 24Hz zetten, zal de helft het niet merken of niet interesseren dat je elke 42 seconde 1 frame dubbel te zien krijgt.

Er blijven uiteindelijk relatief weinig mensen over die er echt een probleem mee hebben, en deze zijn sowieso eerder geneigd, ongeacht of ze nou een Atom, Core2, Sandy Bridge of AMD platform hebben, om een volwaardige videokaart te nemen voor decoding, gezien deze de betere beeldkwaliteit (en HQV score) levert.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 23 mei 2011 13:59]

Alle nieuwe processors hebben een 1155-voetje
Als de i3 2100T een indicatie is dan is het zeker een mooie HTPC en Home Server processor, met de i3 2100T is het namelijk mogelijk een lagere idle en gemiddeld verbruik te halen dan met de Atom en AMD Brazos.
[...] en de prijs van slechts 70 dollar.
Vergeet dan ff niet dat dit een prijs per stuk is bij een afname per 1000 stuks!
Ter vergelijking: de i3 2100 is $117 per 1000.
Misschien ook noemenswaardig om gelijk nog 3 processoren aan dit lijstje toe te voegen, namelijk de 3 ULV (17W!) Sandy Bridge processoren (die hoogstwaarschijnlijk in de nieuwe MacBook Air gebruikt gaan worden). Zie hiervoor http://www.cpu-world.com/...and_Core_i7_ULV_CPUs.html
Die waren vorige week al langsgekomen ;)
Even googelen en je weet dat ie socket 1150 is.
http://www.cpu-world.com/...ntel-Pentium%20G620T.html
"Alle nieuwe processors hebben een 1155-voetje, zijn op de Sandy Bridge-architectuur gebaseerd en worden op 32nm geproduceerd."

Dat was 1. Gaarne lezen/googlen...

"Even googelen en je weet dat ie socket 1150 is."

En de nieuwe 1150-socket staat voor voorjaar 2012? 8)7

... en dan zonder typo's neerkalken.

Ontopic: Sandy Bridge voor een budgetsysteem komt al aardig in de buurt. :)
Er staat gewoon Socket 1155 (Socket H2).
Ik schrok al.. Socket 1150? NOG een nieuwe socket?! lol
Maar goed hij is dus S1155..

Intel maakt het er niet echt duidelijk op...

Waarom niet een paar extra letters op het einde om aan te geven wat de verschillen zijn...
Bijv: Core i5 2310Q (Q = Quad Core)
Of: Core i3-2105DH (D = Dual Core, H = Hyper Treading)

Een letter voor socket-type zou ook welkom zijn aangezien er nu 3 verschillende sockets zijn voor alle Core i processoren.
Voor Sandy Bridge: Core i5 H2-2310Q (H2 = Sandy Bridge)
Dan weet iedereen waar die aan toe is.
In het 3e kwartaal 2011 komt er nog eens een 4e socket bij... Socket R ofwel S2011 voor Sandy Bridge B2. (Krijgt PCI 3.0 ondersteuning)

Word het allemaal nog duidelijker, lol
Het lijkt wel een trend dat de duurdere processoren zuiniger moeten zijn ipv sneller.
kijk eens naar de cores vs threads hyperthreading is trager als echte cores, en let ook op de cache... ze zijn dus wel sneller in de meeste gevallen.

behalve met de S processoren die zijn speciaal gemaakt om energie zuinig te zijn.

[Reactie gewijzigd door Gijs007 op 23 mei 2011 12:32]

Het TDP van deze chips is gewoon hetzelfde als de huidige chips. Zuiniger zijn ze dus niet, wel sneller
USB zit in de chipset niet in de CPU.

Hoewel USB is nog steeds wel CPU intensief, maar met deze dual/quad cores zal je er niet zoveel last van hebben.

Edit: USB3 hoort dus in de cipset te zitten, maar dat zit het niet XD. mobo fabrikanten gebruike nog losse controller chips die aan een PCIe lane hangen.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 23 mei 2011 12:14]

De snelste nieuwe processor is de dualcore-Core i3-2105, die op 3,1GHz geklokt is. De cpu is vrijwel identiek aan de eerder uitgebrachte Core i3-2100. Beide zijn dualcores met hyperthreading en 2MB L3-cache. De nieuwe i3-2105 kost echter 134 dollar, terwijl de i3-2100 voor 117 dollar op de prijslijst staat..
Volgens bovenstaand artikel vrijwel identiek... Dus vraag ik mij af: Waarom $ 17,- meer betalen voor iets wat vrijwel geen meerwaarde heeft??

Waarom brengene ze deze dan uberhaupt op de markt?

Edit: het scheelt zelfs bijna 1/3 van de prijs als ik naar de pricewatch kijk..

[Reactie gewijzigd door BAMMER op 23 mei 2011 12:18]

Alle processors die eindigen met een 5 hebben de snellere igp van de k processoren. De HD3000 in plaats van de HD2000.
Jammer dat dat niet in het artikel staat.
mijn vraag was dat ook,
hier ( http://www.intel.com/supp...5.htm?wapkw=%28i3+2105%29 ) is dat ook terug te vinden.
Cool Pentium is terug. Ik dacht dat Intel van Pentium af wilde?
Pentium is nu de budget range, en ze zijn nooit weg geweest.
Nadeel is wel dat ze niet meer voor de socket 775 zijn.
De S775 Pentiums (de E6xxx serie) worden nog steeds gemaakt, die zijn nog niet EOL.
Pentium is nooit weggeweest hoor, dat is hun budget-range. Je had ook Wolfdales, Arrandales en Clarkdales onder de Pentium naam.
Het blijft me verbazen welke performance ze voor een paar tientjes al kunnen leveren. AMD was daar altijd al goed in, maar nu gaat Intel ook echt meepraten in het low-end segment.

Ik vond de vorige generatie Pentium/Celeron al ontzettend goed presteren. Zo was de Pentium E5800 een prima processor voor de iets meer veeleisende consument-op-budget en was de Celeron E3400 een processor die alles behalve gamen en video-editing met gemak aan kon. Beetje extra werkgeheugen en een dedicated GPU in je machine en je had een prachtig huis-tuin en keuken-PC.

Als deze nieuwe generatie daar 30-75% overheen gaat is dat natuurlijk schitterend nieuws.
En het is al helemaal mooi dat ze een processor in dit segment uitbrengen dat een laag TDP heeft, zodat je bijvoorbeeld ook een goedkoop & zuinig mediacenter kunt bouwen dat krachtiger is dan het Atom of Brazos platform, maar stukken zuiniger is dan Phenom of Core systemen, zonder al te veel prestaties in te leveren.

Nieuwe uitdaging(en) om stabiele, snelle en goedkope machines te bouwen: accepted! :Y)