Hoofdcategorieën
Device Settings

TomTom introduceert nieuwe Start 20-serie

Door Wilbert de Vries, vrijdag 13 mei 2011 15:05
Submitter: Mexel, views: 31.954

Elektronicafabrikant TomTom heeft twee nieuwe draagbare navigatieapparaten geïntroduceerd. De TomTom Start 20 beschikt over een 4,3"-scherm, terwijl de TomTom Start 25 is voorzien van een scherm met een diagonaal van 5 inch.

De Start 20 is voorzien van 4GB intern geheugen, dat uitbreidbaar is via een aparte sd-sleuf. Het lcd-scherm kan maximaal 480x272 pixels weergeven. De adviesprijs van dit apparaat is 159,95 euro. De Start 25 beschikt net als zijn kleine broertje over een micro-sd-sleuf. Verder is het apparaat, op het gewicht en de schermgrootte na, hetzelfde als de Start 20. De prijs van dit apparaat is 179,95 euro.

De navigatiesystemen zijn volgens TomTom qua software ook vernieuwd. Zo zou de grafische weergave van onder andere de bebouwde kom verbeterd zijn. Ook zijn flitsmeldingen beschikbaar. Voor de Start 20 en Start 25 komt in deze zomer een update beschikbaar, waarmee gebruikers 'nog rijkere content' kunnen toevoegen.

Merk en Productserie
TomTom
TomTom
Type Start 20 Start 25
 
Prijs en waardering
Prijs € 116,90 (12 winkels) € 128,- (8 winkels)
Eerste prijsvermelding    
Waardering
Land Europa Europa
Schermdiagonaal 4,3" 5"
Gewicht (gram) 183g 213g
Bijzonderheden Intern flashgeheugen van 4GB, IQ Routes™ technologie Intern flashgeheugen van 4GB, IQ Routes™ technologie

TomTom Start 25

Volgende 16:16 Ook Vodafone geeft gebruik dpi toe
Vorige 14:52 Fujitsu brengt slider-tablet met Atom Z670 uit
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

Voor de Start 25 komt in deze zomer een update beschikbaar, waarmee gebruikers 'nog rijkere content' kunnen toevoegen.
Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Waarschijnlijk mooiere 3D-gebouwen enz,
zegmaar meer details.

In de zomer komt er een update uit zodat het uSD slot ook daadwerkelijk gebruikt kan worden voor extra content

Klinkt als dezelfde strategie als DLC bij games: Eerst een product uitbrengen, en dan opnieuw cashen door een betaalde uitbreiding te releasen.

Waar was de tijd dat een product gewoon compleet was, als hij op de markt verscheen? *voelt zich oud*

Klinkt hetzelfde als een update van Android of elk ander mobiel OS, gratis, en gewoon een update dus...

Je moet toch al veel langer betalen voor sommige content zoals stemmen en nieuwe kaarten en speedcams etc? Niets anders dan voorheen...

Geeft ook aan of de zon schijnt, het bewolkt is of regent. Ook dag en nacht worden weer gegeven :D

Yep, en hij geeft zelfs de route weer die je wil rijden!

een extra optie is ook een controle of je motor wel aanstaat, want dan kon tot op heden onmogelijk worden gedaan.

Lijkt me een mooi ding die start 25. Die 20 heeft geen micro-sd, dus voor een tweaker minder interresant. Maar nu nog de rest van de specs ; welke antenne, welk OS, welke kaarten voor dat geld.

TomTom heeft twee miljoen kilometer aan nieuwe wegen toegevoegd aan de kaarten in de Start 20-serie

Trouwens op een engels blad staat de 20 met 2GB.

Dit is meer info die ik vind;
Product Features

IQ Routes
Advanced lane guidance
Spoken street names
Rich Maps
Plug & go
Frequent destinations
Frequent destinations
Parking Assist
TomTom Speed Cameras
Integrated mounting
Map Share
QuickGPSfix
Points of Interest
Map update service included

Technical Details

Screen size: 5.0"
Mapping: Europe 45
Dimensions: 134.3mm (W) x 93mm (H) x 19.7mm (D)
Screen resolution: WQVGA (480 x 272 pixels)
Screen type: 16:9 resistive widescreen
Internal memory: 2/ 4GB internal flash memory

This item is due to be released on May 23, 2011.

[Reactie gewijzigd door maartend op vrijdag 13 mei 2011 15:24]


ik snap het zelfs net goed dit artikel ..

heeft die start 25 nu geen of een sd slot ...

want ze zeggen 'net als de start 20 een micro sd slot'

ofwel een typo (dan moet er staan; 'net als de start 20 geen microsd slot' en ) en wel een ander blunder (en bedoelen ze in tegenstelling to de start 20 wél een sd slot)

20 niet, 25 wel.

Wel of geen microSD maakt geen bal uit voor de "tweaker". Zet je toch gewoon alles op het RAM. 4GB is genoeg ruimte. Grootste verkrijgbare kaart is minder dan 2,5 GB. Dus blijft er nog 1,5 over om mee te rommelen... En die kaart krijgt een tweaker er in allerlei versies wel op

Is niet helemaal waar: Ik heb een TomTom 940 (paar jaar oud) met 4 GB RAM, maar daar passen (na updates) niet de twee kaarten op die er op horen: West Europa en Noord Amerika. Ik was maar wat blij met het SD slot.

Zit er nog een verschil tussen de software van de smartphones en de software op deze apparaten?

TomTom voor bijvoorbeeld Windows Mobile is gestopt bij versie 6 7 waardoor de grafische weergave behoorlijk achterblijft. Ook moet je op Windows Mobile o.a. IQ routes en lane assist missen.

Recente kaarten wordt echter nog wel ondersteund.

Typefoutje in versie.

[Reactie gewijzigd door JBS op vrijdag 13 mei 2011 16:13]


TomTom voor bijvoorbeeld Windows Mobile is gestopt bij versie 6 waardoor de grafische weergave behoorlijk achterblijft.
Ik heb beide en voor mobile is de laatste app versie 7.910.
IQ,ASR,ALG,HNR worden vanaf app versie 8.2XX ondersteund (laatste map die alles ondersteunt 865.3298). Volgens TomTom zelf heeft de 25 ook geen sd sleuf http://www.tomtom.com/nl_...ex.jsp#tab:specifications


edit: sd sleuf

[Reactie gewijzigd door reneweesp op vrijdag 13 mei 2011 15:55]


Tja, maar Windows Mobile is oud nieuws, d00d. Een beetje trendy smartphone gebruiker is al lang overgestapt op de iPhone. En de TomTom app voor de iPhone is erg mooi. De software is hetzelfde, alleen het ziet er allemaal iPhone uit. ;)

Dat vraag ik mij ook wel eens af. Volgens mij gaan we naar een wereld waar steeds meer informatie centraal opgeslagen wordt en dit allemaal te bereiken is met behulp van je smartphone. Derhalve worden andere apparaten uiteindelijk overbodig, dus ook TomToms.

Uiteindelijk misschien wel, maar nu nog niet.
Niet iedereen heeft (of wil) een smartphone.
Navigeren met wat extra's willen mensen vaak wel en daar is zo'n standalone TT prima voor.

Zo'n losse TomTom werkt gewoon super fijn, luide speaker, goede helderheid bij veel zonlicht. Geen internetverbinding nodig dus lekker heel europa door zonder zorgen.

Kooptip; refurb Outlet op de tomtom site; stuk goedkoper dan in de winkel en volgens mij is het spul gewoon gloedjenieuw maar zetten ze er Refurbished op om geen ruzie met de detailhandel te krijgen ;)

Als die informatie centraal wordt opgeslagen dan is de smartphone ook niet veel meer dan een weergave apparaat en kun je dus heel gemakkelijk meerdere weergave apparaten hebben waaronder dus een scherm in je auto.

Qua software verschilt een los kastje niet van de iphone app van TomTom. Maar qua prestatie is een dedicated apparaat beter dan een smartphone. Ik vind dat mensen te snel denken dat een smartphone dingen beter kan. Mijn ervaring is dat niet.

- Je hebt eigenlijk wel een carkit nodig. In je hand houden nogal link in het verkeer. De tomtom carkit voor iphone is dan een belangrijke assecoire, omdat daar ook een GPS signaal versterker in zit

- GPS signaal bij mobiel soms zwak (zie opmerking carkit). Dat wil je niet op een druk kruispunt

- Klein scherm smartphone. Vooral 'lane assist' dat duidelijk de afslagen laat zien is nogal klein op een smartphone

- Telefoon of SMS dwars door je navigeren heen. Ook erg irritant, zeker op een druk punt. Navigatie moet juist als doel hebben om je niet af te leiden en op de weg te laten concentreren. Dan moet je dus niet onderbroken worden.

- Veel mensen met bijna gratis navigatie apps hebben geen vooraf geinstalleerde kaarten. Je bent dan van je dataverbinding afhankelijk of de kaart snel genoeg laadt. Is gewoon irritant.

- In het buitenland kunnen datakosten behoorlijk oplopen als je geen vooraf gedownloade kaarten hebt. (zie vorige punt). Heeft me in Jordanie toen ik de weg niet kon vinden 'per ongeluk' 100 euro gekost met Google maps mijn hotel te zoeken in het midden van de nacht.

- Dedicated apparaten zijn vaak beter in hun taak. Voor TomTom, maar ook grote andere concurrenten als Garmin, geldt bovendien dat kaarten veel actueler zijn. Het updaten van kaarten is een dure taak, dus daar betaal je ook voor.

- IQ routes van TomTom is erg goede functionaliteit ism HD traffic. Maar om dat uit te leggen kun je beter naar deze videos kijken.

http://www.youtube.com/wa...00MWZ8&feature=relmfu
http://www.youtube.com/wa...mbedded&v=HRVZ9AAH2BU

[Reactie gewijzigd door scoundrel77 op vrijdag 13 mei 2011 16:15]


Je eerste punten zijn allemaal terecht, de rest niet:

- Kaarten in de TT iPhone app zijn preloaded en even actueel en je kunt tot nu toe altijd gratis upgraden naar de laatste kaart door de app opnieuw te downloaden als er een nieuwe versie is
- IQ Routes zit ook op de TT iPhone app
- HD Traffic zit ook op de TT iPhone app, is daar zelfs per dag te bestellen geloof ik...

Ik bedoelde ook niet de app, maar mensen die met mobiel navigeren in het algemeen.

Bij de tomtom app zijn de kaarten preloaded. Maar dat geldt niet voor alle apps, zeker niet die bijna gratis zijn.

IQ routes en HD traffic zitten inderdaad op de iphone app. Die heb ik ook. Maar volgens mij zit HD traffic wel op de app, maar niet op het apparaat waar dit artikel over gaat.

@Golfdiesel:
IQ routes is de historisch snelste weg en HD traffic de file op dit moment. IQ routes voegt dus iets toe als er geen files zijn. Als er wel files zijn dan wordt IQ routes 'overruled' door HD traffic.

IQ routes voegt helemaal niets toe, HD-traffic wel.

IQ routes zou rekening moeten houden met historische data om zo ook zonder file informatie bepaalde bekende knelpunten te vermijden.
Maar goed wat doet een TomTom met IQ routes?
Hij stuurt je op een willekeurige doordeweekse ochtend gewoon van de A1 de A28 richting Utrecht op en iedereen weet dat Hoevelaken in de spits een drama is.
Nog een voorbeeld, iedereen weet dat je de Waalbrug bij Lent (richting Nijmegen) 's-ochtends beter kunt vermijden, wat doet een TomTom met IQ routes? Die stuurt je vrolijk via de Waalbrug bij Lent naar Nijmegen terwijl omrijden vanaf Arnhem via de A15, A50 en A73 of A12, A50 en A73 's-ochtends veel, en veel sneller gaat ondanks dat je wat meer kilometers rijdt.

Ik heb nog nooit een voordeel gemerkt van IQ routes en ik rij ongeveer 60.000km per jaar.

IQ routes voegt wel degelijk heel erg veel toe. Het werkt gewoon, en dat is talloze malen bewezen. Maar IQ routes kan geen wonderen verrichten. Het kan niet de slechte infrastructuur opheffen.

Wat betreft die snellere routes van je... die zijn vermoedelijk meer inbeelding dan wat anders. Het geeft altijd een beter gevoel als je rijdt, maar vaak is de file net zo snel, of sneller.

Maar IQ routes kan geen wonderen verrichten. Het kan niet de slechte infrastructuur opheffen.
nee maar het kan je wel een andere route geven waardoor je die slechte infrastructuur kan vermijden. kennelijk vinden sommige navigatie apparaten de snelweg altijd het snelst. en dat TomTom dan dit soort dingen doet vind ik erg raar zeker gezien ze gewoon weten waar veel mensen rijden. (TomTom en politie debacle) waarom kunnen ze je dan niet ff de "goed" kant opsturen waardoor je sneller op je bestemming bent? al die data hhebben ze live en opgeslagen.

Met HD traffic werkt het wel, maar die IQ routes bakt er vaak maar niks van.

Misschien dat zelfs MET file die route nog steeds sneller is?

Nope, absoluut niet. 35 minuten bezig zijn om een brug over te komen vs. 20 minuten om via de andere route de bestemming te bereiken.
Natuurlijk heb ik dat niet op dezelfde dag kunnen vergelijken, dat is waar.

Ik heb een tijd in Utrecht gewerkt en ik woonde in de buurt van Lochem. Als ik dan de TomTom volgde moest ik via de A1 en A28 naar Utrecht rijden. Daar deed ik dan geregeld meer dan 2 uur over.
Vervolgens ben ik via de A348, A12, A27 gaan rijden en ik deed er nooit langer dan 1,75 uur over.

je zou eens kunnen proberen je iq routes gewoon aan te zetten. En de waalbrug bij lent is op dit moment vele malen sneller als de a12/a50 route.

Tomtom's zijn gebruikersvriendelijker in gebruik en hebben veel meer mogelijkheden. Denk aan flitsers, 3d enz. Smartphones zijn met inhaalslag bezig en google maps bijvoorbeeld heeft altijd meest recente kaarten. Bij tomtom moet je die bijkopen. 90% komt overeen, nl. het navigeren.

Op mijn smartphone gebruik ik sinds 2 jaar iGo (Primo), dat werkt fantastisch :). (Ook rijbaanhulp e.d. die de TomTom voor WM moet missen).

Hier klopt iets niet: De Start 20 is 4.3" en heeft ook een uSD slot.

Volgens de website van TomTom heeft de Start 20 geen uitbreidingsmogelijkheden.
Het is inderdaad wel een 4.3 inch scherm, geen 4.7.

De resolutie van de schermen blijft maar belachelijk laag.

Je zit er altijd ook een stuk vanaf, dus hoger is niet nodig.

Je zit er altijd ook een stuk vanaf, dus hoger is niet nodig.
Ben ik niet met je eens. Op m'n mobile kan vanwege het hogere formaat verder vooruit kijken. Wat ik véél prettiger vind i.v.m. het eerder zien van afslagen.

[Reactie gewijzigd door reneweesp op vrijdag 13 mei 2011 15:45]


Nonsens. Een glossy, om meteen maar een extreem voorbeeld te nemen, heeft gruwelijk meer dpi en de leesafstand is vergelijkbaar.

@reneweesp: Jij bedoeld dat een andere beeldverhouding beter werkt, wat ik op zich wel met je eens ben. Maar daar heb je nog steeds geen hogere resolutie voor nodig.
@mystic101: Je geeft het zelf al aan: Een extreem voorbeeld. Iets wat dus overbodig is. Daarnaast houd je een glossy nog altijd dichter bij je ogen dan een navigatiesysteem.

Het is ook niet bedoeld om HD-films op af te spelen. Geeft vectorgfx weer op het scherm, is scherp genoeg.

mee eensch...

mijn nieuwe urban rider heeft werkelijk een allerbelabberdste resolutie als ik er thuis mee aan de slag ga maar wanneer dat ding op mijn motor zit is er meer afstand er is er met de resolutie niets mis.. prima zelfs... hoge resolutie komt de snelheid niet ten goede - moet het wel sneller moeten er ook snellere en waarschijnlijk duurdere componenten is. Vreet ook meer stroom en is de accu snel leeg. Laatste niet echt een issue aangezien je in de auto/motor toch aan de usblader hangt..

Als je erg hoog zou doen en je zit achter het stuur is dit ook niet echt handig he....
Juist doordat alles juist lekker groot is zie je alles snel en kun je nog auto blijven rijden. Als de resolutie 1600/1200 is (even wat verzonnen) dan moet je flink turen en dat is niet echt slim met 120 op de teller he.

Je kunt ook font grootte 48 gebruiken in zo'n geval anders... ;)

Zijn we nog steeds niet het tijdperk voorbij waarbij de scherm resolutie de grote bepaald in plaats van alleen de scherpte?

Game makers hebben dat al jaren geleden opgelost maar voor de rest blijft iedereen maar aan klungelen met pixels.

Voor de tomtoms is het inderdaad niet nodig om er een superdeluxe duur scherm op te zetten, je ziet goed genoeg wat je moet weten.

Wat ik niet begrijp is dat tomtom nog steeds een afzet markt heeft voor dit soort dingen. Wie heeft er nog geen navigatie tegen woordig? En wat voegt deze toe ten opzichte van wat er als is? Het artikel is zo kort dat ik mij afvraag of het wel nodig is om het te plaatsen.

Niets nieuws alleen een ander jasje lijkt mij.

Tsja... Google Navigation is inderdaad gratis voor iedereen (met Android) beschikbaar en het voldoet eigenlijk prima. Alleen het houdt wel op bij "prima". TomTom is echt stukken beter wat betreft weergave, features (LA, IQ, etc) en performance (wat is nou echt de snelste weg).

Het hangt dus meer van je minimale eisen. Voor mij voldoet GN wel aangezien ik toch zelden nieuwe ritten rij. Kan me wel voorstellen dat een beetje vertegenwoordiger toch absoluut een TomTom prefereert.

Mocht TomTom overigens beschikbaar worden voor Android dan acht ik de kans groot dat ik het zou aanschaffen. Ik vind de extra features best interessant namelijk, maar heb geen zin in 2 kastjes in m'n auto.

Geen idee of het nu aan mijn toestel ligt of aan de software van Google, maar de Google Navigation op mijn Galaxy S is alles behalve prima.. Sterker nog, het is in zijn geheel compleet waardeloos. Naast dat ie soms ineens 500meter afwijkt is ie verder altijd te laat met de instructies en geeft ie soms de meest onlogische routes door. (Rotterdam-Helmond via Lelystad WTF?)
En dan die stem (NL) :( |:( alleen daarom wordt je al chagrijnig ;)

Normaliter gebruik ik daarom dan ook de fabriek-af autonavigatie en soms mijn losse TomTom One met HD traffic voor de files. (de TMC van de fabriek navigatie is vaak niet volledig of aktueel)

[Reactie gewijzigd door Madshark op vrijdag 13 mei 2011 16:08]


wat ik nou net zo lekker van aan de software op bv mijn Desire, is dat je route vloeiend word weergegeven, ipv schokkerig zoals op menig TomTom e.d . Maar vind een dedicated toestel gewoon fijner

GPS heeft maar een update van 1x per seconde ofzo. Bij tomtom zouden ze het ook vloeiend kunnen maken maar zoals het nu is weet je gelijk de status van je gps ontvangst. Persoonlijk vind ik dat wel fijn.
Misschien scheelt het ook accutijd, zoals lage resolutie scherm.

Tja ik heb een PDA met tomtom dat ding is ooit wel een keer aan vervanging toe.
De kaarten zijn ook nog uit 2006. Nu kom ik nooit in nieuwere wijken dus zo erg is dat niet.
Smartphones zijn niks voor mij. Inbouwnavi voor de auto was vanaf 1000 euro dus er is een markt voor losse Tomtoms/Garmins etc.

je gebruikt dit toestel niet om filmpjes in hd te kijken hoor...
en trouwens het toestel plakt tegen je ruit, dat is minimum 40cm van je gezicht verwijderd (tenzij je een microcar hebt ofzo :P )
domme reactie...

Ja goed, maar het apparaat kost dan ook 160 euro in plaats van 260.

Wil je hogere resolutie dan moet je de high-end TomTom kopen. Of een iPhone en de TomTom iPhone app. iPhones kosten 2ehands ook al niet zo veel meer.

Ik koop voor datzelfde geld eigenlijk liever navigatiesoftware voor m'n iPad (en een autohouder+oplader) en dan hou ik nog 80 euro over.

Je iPad? Seriously? Wat dacht je, ik plak even een 24*18 cm dingetje op m'n voorruit, dat werkt vast prima?
Ik denk dat je van die 80 euro gelijk een boete voor zichtsbelemmering kan betalen.

als ik dan toch een TomTom neem, zou ik wel graag HD routes hebben ... toch maar een duurder toestel voor mij

De Start 25 is het grote broertje van de Start 20 en beschikt wel over een micro-sd-sleuf. Verder is het apparaat, op het gewicht en de schermgrootte na, hetzelfde als de Start 20.
Volgens de TomTom site (over de Start 25 Europe) niet.

Geheugen
Intern geheugen Intern flashgeheugen van 4GB
SD-sleuf Nee

Volgens de site zijn beide modellen niet voorzien van een sd-sleuf. ik heb de woordvoerder nog niet te pakken gekregen, maar op basis van onderstaande zin in hun persbericht alvast geconcludeerd dat de Start 25 er in ieder geval wel een zal hebben
Door een ingebouwd MicroSD-slot kunnen bestuurders nog rijkere content toevoegen. Dit wordt mogelijk via een software-update in de zomer van 2011
De site bevat een fout. Beide modellen hebben een sd-sleuf.

[Reactie gewijzigd door Wilbert de Vries op vrijdag 13 mei 2011 18:21]


Mhmm, ik heb vanochtend net een Via 110 gekocht (ik heb 'm nog niet eens uitgepakt), omdat het besturingssysteem van de Start 2 mij net iets teveel uitgekleed was. De Start 20 is zo te zien een Via zonder spraakbesturing. Heeft hij ook het besturingssysteem van de Via of een uitgklede versie a la de Start 2?

Start 20 is gelijk aan VIA 110 excl BlueTooth

De VIA 110 heeft ook geen BT, wel spraakbesturing. Maar als dat het enige verschil is...

Je hebt gelijk :)

Wat ik me altijd afvraag bij de navigatie systemen, waarom zou je een groter scherm nemen? Ik heb een navigatie van 3,5 inch vind dat eigenlijk al groot zat, kan alleen maar in beeld zitten en hoe vaak kijk je er nou op?
Maar het zal er wel aan liggen hoe je je navigatie gebruikt, ik luister er eigenlijk vooral naar en kijk er praktisch nooit op.

[Reactie gewijzigd door Ikke_Niels op vrijdag 13 mei 2011 18:09]


Hmm, maar een breder scherm is wel lekker als je in de stad rijdt en op zoek gaat naar een parkeerplaats, hoor!

[Reactie gewijzigd door RetepV op vrijdag 13 mei 2011 19:22]


Als je geen tomtom gewend bent is een groter scherm fijner. Na regelmatig gebruik ga je toch alleen luisteren.

Voor ouderen is een groter scherm wel fijn omdat het dan eenvoudiger is het adres in te voeren. Moet wel zeggen dat ik op mijn 5 inch tomtom daar nog wel wat problemen soms mee heb, te dikke vingers :+
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 16:16 Ook Vodafone geeft gebruik dpi toe
Vorige 14:52 Fujitsu brengt slider-tablet met Atom Z670 uit
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011