Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 112 reacties, 26.671 views •

Blizzard heeft Followers toegevoegd aan Diablo III. Dit zijn door de computer gestuurde metgezellen, zoals ook in Diablo II zaten. In een vrijgegeven video laat de ontwikkelaar drie verschillende Followers en hun upgrademogelijkheden zien.

Met het vrijgeven van een video kondigt Blizzard aan dat het een systeem van Followers heeft toegevoegd aan Diablo III. De clip maakt duidelijk dat elke class een door de computer gestuurde Follower naar het slagveld kan meenemen. Details zijn echter schaars. De clip toont drie verschillende Followers: de Templar, de Enchantress en de Scoundrel. De video maakt ook duidelijk dat de speler een Follower naar believen kan aankleden en opwaarderen. Het wordt echter niet duidelijk of elke class met elke Follower kan worden gecombineerd en ook niet of elke class vanaf het eerste level al over een Follower kan beschikken.

De video lijkt duidelijk te maken dat er complementaire combinaties te maken zijn. De op zijn handwapen vertrouwende Barbarian zou dan gecombineerd kunnen worden met de magische Enchantress, die op afstand schade kan veroorzaken. Omgekeerd geldt dan dat fysiek zwakke classes als Wizard en Demon Hunter beschermd kunnen worden door de van een stevig harnas voorziene Templar. De Scoundrel zou de Witch Doctor kunnen begeleiden. Het is niet duidelijk of uit meer dan deze Followers gekozen kan worden. Blizzard Nederland kon Tweakers.net nog geen helderheid hierover bieden.

Heel verrassend is de toevoeging niet. In voorganger Diablo II zat een minder uitgebreide versie van het systeem. Blizzard maakte eerder deze week bekend dat er een bètatest komt voor Diablo III, die in het derde kwartaal van start gaat. Verder hoopt de ontwikkelaar nog steeds dit jaar Diablo III op de markt te kunnen brengen.

Update 10:50: Blizzard heeft inmiddels laten weten dat spelers zelf kunnen kiezen welke Follower ze willen gebruiken voor een bepaald character. Followers zijn echter niet te gebruiken in PvP. In welke fase van de singleplayercampagne spelers beschikking krijgen over een Follower, is nog niet bekend.

Followers in Diablo IIIFollowers in Diablo IIIFollowers in Diablo IIIFollowers in Diablo IIIFollowers in Diablo IIIFollowers in Diablo IIIFollowers in Diablo IIIFollowers in Diablo IIIFollowers in Diablo IIIFollowers in Diablo IIIFollowers in Diablo IIIFollowers in Diablo IIIFollowers in Diablo III

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (32)

Reacties (112)

Reactiefilter:-1112099+157+22+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Hoe ging dat ook alweer in Diablo 2? Je kon daar één follower halen en die zelf items geven, correct? M'n geheugen laat me in de steek maar het is dan ook zolang geleden. Als dat klopt is het wel mooi dat je nu ook uit drie verschillende classes kan kiezen om jezelf beter te completeren.
Klopt, je had dan 1 archer of templar-achtig ventje dat je armor en een weapon kon geven. Maar die gastjes waren voor mij niet meer dan extra storage space.
Ze gingen veel te snel dood of stonden gruwelijk in de weg, bijv precies in de poort van de enige uitgang van een doolhof.

Het was toch vaak je eigen gastje dat al het werk moest doen.
Ben benieuwd wat D3 brengt aan verbeteringen qua followers...
De mercenaries kunnen heel sterk zijn hoor, zo heb ik er een gehad die one-hitte zo'n beetje alles dankzij zijn wapen, maar je moest wel met hem op een ventje teleporten omdat ie snel dood was, Daarnaast heb ik er nu nog eentje met goeie armor en stats, die dankzij de life leech van z'n wapen niet kapot te krijgen is (behalve door bepaalde magic attacks waardoor hij damage terug krijgt).
Dus nutteloos zijn ze, in het bijzonder voor de classes met weinig hp zeker niet.
Uiteindelijk is het ook de bedoeling dat je zelf het werk doet.
Maar de mercenaries hadden wel nut. In act I kreeg je een rogue met boog. Geen ventje dus, maar een vrouwtje ;) Dat is wel de zwakste van die mercenaries, maar best wel redelijk. Goede boog geven en goede armor en dan is ze wel nuttig.
De rogue mercenary had ook de beschikking over een paar amazon spells, zoals inner sight. Je kreeg deze mercenary van kashya na het voltooien van de blood raven quest.
Verder had je nog mercenaries in act 2 en 3 en act 5 (LoD).
In Diablo II kon je uit verschillende followers kiezen: een amazon met een boog, een paladin met een speer, een mage met zwaard en schild en als je de uitbreiding Lord of Destruction had ook nog een barbarian met een zwaard.

Je kon ze inderdaad items geven, als je ze waardevolle spullen gaf waren ze best sterk.
De meeste mercs werden alleen sterk met dure runewords (dus eigenlijk alleen beschikbaar voor dupers of mensen die gedupete equipment of runes kochten/traden), eigenlijk was alleen de act 2 merc al imba met goedkope equipment. Mana regen van het Insight runeword op een polearm kostte niets en kon je al vroeg krijgen als er een nieuwe 'ladder' begon. En als je armors nam met redelijke damage reduction en resistances en hem wat life leech gaf was een merc met slow aura en Kelpie Snare zeer imba, vooral als skelliemancer met decrepify en clay golem. Baal's speciale aanvallen zijn allemaal time based, dus met die combinatie werd hij zo traag dat hij nooit meer een aanval kon afmaken en dus alleen maar erg lage hits gaf, die je merc makkelijk kon overleven.

[Reactie gewijzigd door Skyclad op 13 mei 2011 13:52]

In Diablo 2 had je voor elke Act (4 + 1 door uitbreiding) een unieke klasse follower.
Act 4 had geen mercenaries. Alleen Acts 1 (zo'n ranger rogue), Act 2 (palace guard), Act 3 (sorceror) en Act 5 (barbarian).

Act 4 is ook maar half zo groot (qua quests en waypoints) en was de laatste act van de originele Diablo II. De expansion (Lord of Destruction) voegte daaraan nog een Act 5 toe, dus eigenlijk zitten er 4,5 acts in de game (3,5 in 'vanilla' Diablo II, zonder expansion dus).

[Reactie gewijzigd door darpios op 13 mei 2011 10:28]

En een belangrijk verschil tussen de gewone D2 en D2-LoD, bij D2 kon je de merc geen items geven en ging hij niet mee naar een andere act, bij LoD kon dat wel.
Leuk, hoewel ik de followers in de vorige game nogal verwaarloosbaar vond in een multiplayer game zie ik graag meer mogelijkheden als deze om de gameplay aan je eigen speelstijl aan te passen. Het feit dat ze customisable zijn zal de effectiviteit van de followers naar mijn mening flink verbeteren.
De followers waren totaal niet verwaarloosbaar in Diablo 2. Je moest alleen wel de brains en de runes hebben om er goede spullen op te kopen, zo dat het zin had.

Voorbeeld : Fire sorc, follower draagt axe met "infinity" runeword, dit geeft de follower een
-resistances aura.

ontopic: blij dat ze er weer zijn

[Reactie gewijzigd door grind op 13 mei 2011 10:27]

Konden mercs dan bijlen gebruiken? Je kon in ieder geval thorns van een act2 merc gebruiken met je necro en z'n leger. Of might voor je barbarian. Daarnaast was er nog een of ander runeword met aura voor een act1 merc. Hirelings konden inderdaad erg handig zijn met een beetje creativiteit.
Act 5 baba kon zo'n beetje alle 2 handers gebruiken. maar de beste was de nightmare act 2 merc, life leech, mana regeneration aura en een hoop resist en je bent klaar.

Heb nog een frost soso en die mana raakt niet op als die gast erbij staat, wat je ook doet.
Werkt tevens ook heel goed voor hammerdins.
Is dat in een patch toegevoegd ofzo? Zover ik me kon herinneren kon een act5 merc enkel met zwaarden overweg.
grind bedoeld natuurlijk een polearm op een act2 merc

beste combi in het spel, lighting sorc met infinity merc
Ik refereer naar polearms btw :D cryptic axe etc.
Verwaarloosbaar? Als je de juiste follower had en daar ook wat nette items aan het lijf hing waren ze haast niet kapot te krijgen en konden ze toch flink wat klappen opvangen ook. Ze waren misschien niet strikt noodzakelijk maar toch zeker zeer nuttig/.
Titan quest had een leuke multiplayer co-op mode waar je alle quests gewoon kon doen. Ik hoop dat ze ook zoiets er in stoppen wat dat was toch wel heel leuk om met een paar vrienden rond te lopen en alles aan stukken hakken.
Dit had Diablo 1 en 2 ook en ja Diablo 3 zal ook weer een gelijke Single- en Multiplayer bevatten :)
Ik denk dat ArgantosNL bedoelt de irritatie in deel 2
Als de host van de game als eerste 2 acts compleet klaar had kon jij daar 0 quests voltooien.
Je was altijd afhankelijk van de host of je moest zelf een game maken.
Bij titan quest maakte dat niet uit de baas stond er weer en als je hem killde kreeg je gewoon quest complete ondanks dat de host die allang gedaan had.

[Reactie gewijzigd door HADES2001 op 13 mei 2011 20:12]

Hopen dat de mercenaries in Diablo III wat gebalanceerder zijn dan zijn voorganger, want daar waren die Eastern Guards uit Act 2 zwaar overpowered omdat zij imba Poleaxes konden equippen en ingebouwde auras hadden.
Die Auras waren inderdaad extreem. En de mercenaries waren er ook nog met verschillende aura's. Als je als groepje paladins ieder zo'n gastje meenam met een verschillende aura en dan zelf ook een andere aura nam kon je soms wel 10 verschillende bonussen tegelijk over je character ( en alle andere ) activeren.

[Reactie gewijzigd door MoonWatcher op 13 mei 2011 10:44]

Diablo 2 was hierdoor ook zo leuk om te spelen, alles ging dood omdat je imba was }> en vergeet niet dat de "pro" equipment niet te betalen was :X

Ontopic: Kijk al zeer lang uit naar deze game, alleen ik ben het niet eens met de graphics waar ze voor gekozen hebben. Het heeft niet meer het duistere sfeertje uit Diablo 1 en 2.
Ik hoop toch zo dat Blizzard er een spel van kan maken dat, net als Diablo 2 + addon, speelbaar blijft tot wel 10 jaar na uitgifte.

Dat zou toch prachtig zijn.

Laatst weer D2 Lord of Destruction gespeeld en dat spel is gedateert, maar nog steeds erg goed!!!
Aan inhoud en mogelijkheden is er geen tekort in D2 ik zou hem zo nog weer spelen. Maar op TFT kan ik het niet meer aanzien, het beeld bibbert en houtert aan alle kanten, daar krijg ik nu gewoon hoofdpijn van.

Ik wacht daarom al lang op een vervolg en "binnenkort" is het eindelijk zo ver.
Eigenlijk, ik heb een opengl wrapper gevonden voor D2, je kunt dan zelfs anti-aliasing erover zetten en nog steeds 2500fps halen :D

De problemen van het bibberen en houteren stamt uit de slechte Direct3D ondersteuning van Diablo 2. Deze patcher stelt je in staat om via OpenGL GLIDE te emuleren, en zo dus een hele stabiele FPS te krijgen, zonder dat je daarvoor grafisch geweld moet terugschroeven.

Linkje: http://www.svenswrapper.de/english/index.html

Het is tevens legaal, dus je wordt niet gebanned door dit te gebruiken.
Ik beveel deze wrapper aan iedereen aan, omdat dit het spel zoveel speelbaarder maakt...

[Reactie gewijzigd door Blue_Entharion op 13 mei 2011 11:46]

Ik hoop zo dat deze naar de PS3 komt.
Deze game zal niet uitkomen op consoles, zover ik weet heeft Blizzard dit nog nooit gedaan. Een goede zaak naar mijn mening.
Zo'n gekke gedachte is het nu ook weer niet, kijk voor de grap even bij gerelateerde content: dit onderwerp en zeker ook dit item

Dat laat toch duidelijk zien dat ze wel willen.. en dat lijkt me ergens ook wel logisch.
Dat zal vooral wel ingegeven zijn door Kotick en zijn vriendjes. Hoe je het ook went of keert; Blizzard is niet onafhankelijk. Sinds Vivendi Activision overnam is het nu onderdeel van dochterbedrijf Activision-Blizzard.

[Reactie gewijzigd door In Search of Sunrise op 13 mei 2011 11:45]

Deze game zal niet uitkomen op consoles, zover ik weet heeft Blizzard dit nog nooit gedaan. Een goede zaak naar mijn mening.
http://tweakers.net/nieuws/72582/blizzard-ceo-goede-argumenten-voor-console-versie-diablo-iii.html

Mss moet je dit eerst lezen... Het is echter geen aankondiging, dus het zou inderdaad kunnen dat dit niet op de console uitkomt. Maar tenzij je echt intern weet wat er bij blizzard gaande is zeg ik je enkel: never say never.

Het artikel van tweakers dateerd trouwens van februari dit jaar. Terwijl (staat ook in het artikel) Blizzard eigenlijk al in november 2010 personeelsadvertenties hiervoor heeft geplaatst.
Open Console Positions
11-15-2010
We’re exploring a Diablo-related concept for consoles and are currently looking to fill a few senior console-related positions on the Diablo III team. As we’ve said in the past, with proper care the gameplay could suit the console platform, and we’re interested in seeing what talent out there might be interested in such a project. If you’re passionate about all things Diablo and have the requisite skill and experience, then head over to our jobs site to check out the positions and apply.

Please note that this is not an announcement of a console title. We are first and foremost developing Diablo III for Windows and Mac PCs and don’t intend to allow any possibility of a console interpretation to delay or affect the release of the game.
http://us.blizzard.com/diablo3/community/
Maakt de kans toch wat groter niet? :)

[Reactie gewijzigd door Rinzler op 13 mei 2011 11:25]

Gezien de tijd die Blizz neemt voor de ontwikkeling van games zou het weleens een PS4 game kunnen gaan worden.

Daarnaast vind ik het zeer netjes dat een eventuele console versie de release van de PC game niet mag vertragen. En zo hoort het ook! :)
Ik meen te herinneren dat Blizzard al geruime tijd de opties aan het onderzoeken was om dit toch te gaan doen, Behalve de kennisgeving heb ik er nooit meer wat van gehoordt dus misschien is het een stille dood gestorven?
Ik niet, dat geeft Blizzard wat meer tijd om de pc versie te optimaliseren.

Sowieso, hoe wil je dit op je console spelen? Diablo is altijd een spel geweest wat je met de muis moet bedienen.
Zie torchlight: Een diablo cloon die perfect speelbaar is op consoles.
meh, maar dat is dan ook niet zo'n hele goede eigenlijk. (heb em ook in steam staan)

En perfect zou ik het niet willen noemen, ik heb het gezien en het was toch verre van keyboard en muis. Het kwam er goed mee weg omdat het niet zo'n intensief spel is met een paar bijzonder OP skills die het spel simpel maken.

Maar goed, naar mijn mening is een gamepad t.a.t. een slechte controller.
Kan je lang hopen, want de game wordt alleen ontwikkeld voor pc en mac :)
Je mag hopen dat PSN weer online is als Diablo III uitkomt }>
Ik heb Diablo 2 ook echt helemaal grijs gespeeld.
Kan niet wachten op diablo 3 en die followers zien er nu een stuk nuttiger uit dan in diablo 2, daar deden ze niet echt heel veel.

Edit: (na update van het artikel) Is het nu zo dat je aan het begin van het spel 1 follower kiest waar je dan de rest van het spel mee speelt ?

Dat lijkt me al een beter systeem dan bij diablo 2. Daar was het zo dat je bij elke nieuwe stad een merch kon kopen.

[Reactie gewijzigd door IselMedia op 13 mei 2011 10:57]

Ik vond het systeem van D2 (toen) goed! Ik wil niet met mijn character vast zitten aan dezelfde merc! Ik kan me inbeelden dat eenmaal je vordert door het spel en de feel van het D3 wat te pakken krijgt, je misschien wil veranderen van merc voor beter passende skills.

De mercs hebben zelfs skills nu! Nice, ik mis enkel precies de mogelijkheid om ze een stuk armor te geven, uit de screens zie ik enkel: 2x Ring, Amu en een wapen...
Kmoet wel zeggen, hoewel D2 LoD veel ouder is, zag alles er daar veel realistischer uit.
Meer voor volwassenen...

D3 neigt toch weer meer te lijken op WoW, dat er in mijn ogen te braaf, kinderlijk uitziet met teveel kleurtjes en dergelijke...

Dat is wel jammer, want ik ben ervan overtuigd dat het wat gameplay betreft een topper is.
Ik moet je wel een beetje gelijk geven, tot nu toe zien de filmpjes er wat LowQ en multi-gekleurd uit. Diablo 1 en 2 (muv. Act 2) hadden als sterke punt dat je je haast onprettig voelde in de sfeer van spanning door alle donkerheid en duisterheid; hopelijk komt dit weer terug.

@hieronder: "Er is niks mis met Crysis", hopelijk ziet Diablo 3 er alleen niet als Crysis uit.

[Reactie gewijzigd door Allubz op 13 mei 2011 12:08]

Deze Followers zijn waarschijnlijk een vervanging van de mercenaries uit Diablo 2.

Ik hoop trouwens dat ze hetzelfde super multiplaysysteem houden, want dat hal mutliplay half singleplay was echt helemaal perfect.

Ben zelf nu ook een Follower van het spel _/-\o_ :P
De act 2 en 3 followers met de juiste uitrusting kunnen echt vies sterk zijn in D2. >:)

Dit, samen met skyrim zijn zo'n beetje nog de enige games die me ertoe kunnen verleiden om het spel full price op dag 1 te kopen.
Het combineren van de juiste rune items (armor/wapens) op zowel je Merc (follower) in D2 was echt magisch. Amazone hulpje normaal vrij waardeloos, maar geeft het een faith boog en de synergie met een mellee klasse was mega.... en zo zijn er nog tal van combies.

De auradin was wel het meest extreme voorbeeld van de zeer uitgebreide tweak mogelijkheden met de hulpjes in D2... zou echt heel gaaf zijn als dat straks in d3 ook weer kan.