Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 82 reacties, 33.032 views •

Rovio heeft op de Google I/O 2011-conferentie een webversie van het populaire spel Angry Birds getoond. De webapplicatie is te vinden in de Chrome Web Store, maar ook speelbaar in andere browsers met ondersteuning voor html 5.

De webversie van Angry Birds is te vinden in de Chrome Web Store, maar het spel is ook te spelen op de website van de game zelf, in browsers met ondersteuning voor html 5. Speciaal voor de webversie heeft Rovio een aantal levels gemaakt onder de titel Chrome Dimension, die alleen te spelen zijn als gebruik wordt gemaakt van Googles webbrowser.

Rovio deelde tijdens de presentatie ook details over de ontwikkeling van het spel. De webversie is gebouwd op Google Web Toolkit en volgens de Finse spelontwikkelaar duurde het niet lang om de Java-code van het spel te porten. De webversie van Angry Birds is gehost op Google App Engine.

De webversie maakt gebruik van het html 5-canvas-element, waarbij voor zover mogelijk gebruik wordt gemaakt van hardwareversnelling. Het spel maakt gebruik van de web storage-specificatie en is daardoor ook offline te spelen. Rovio introduceert in de toekomst de Mighty Eagle, waarmee tegen betaling in de Chrome Web Store een level wordt uitgespeeld.

Reacties (82)

Welke browsers hebben Html5 ondersteuning?
Welke browsers hebben Html5 ondersteuning?
http://www.gratissoftware...euwe+html5-webstandaarden


http://tinyurl.com/6ay8373

[Reactie gewijzigd door tes_shavon op 12 mei 2011 11:07]

Die test is wel heel oud, Chrome update automatisch en die is al bij versie 11.
De grootste 3 hebben het in ieder geval (IE9, Firefox en Chrome)

Vet leuk! en het is nog gratis ook eindelijk geen uitmelkerij!
De grootste 5 iig. Opera en Safari ook.
Ik weet uit eigen ervaring dat de game werkt in Firefox 4, Internet Explorer 9 en Google Chrome, zeer waarschijnlijk werkt het ook in de laatste versies van Safari en Opera.
In firefox 4 doet ie het wel, maar zoomen met het muiswiel, werkt niet. In ie9 kan ik het niet testen want flash werkt daar helemaal niet meer #fail. In opera 11.10 blijft ie hangen op het laadscherm (of ik heb niet langer dan 30 seconden geduld).

[Reactie gewijzigd door 140398 op 12 mei 2011 11:15]

Hier deed hij het gewoon in Opera (11.50)

Als je hem in Chrome via de Chrome webstore installeert, is het ook gewoon een snelkoppeling naar chrome.angrybirds.com. Je krijgt dan alleen een mooie snelkoppeling naar de website.

Vind het zelf wel mooi dat dit soort dingen tegenwoordig ook gewoon in browsers werken. Denk daarom ook dat het voor Google een goed moment is om met ChromeOS te komen.

In de game zelf zitten nog wel wat bugs, zo is er een level, heb je alles afgeschoten en dan gaat het spel niet door naar het volgende level.
11.50 is nog in alpha, die ga ik nog niet installeren :P
Dat is geen bug, it's a feature! ;p

...Je hebt het waarschijnlijk over level 20, je moet ervoor zorgen dat als je de zwijntjes hebt vernietigd je nog 1 a 2 vogels over hebt, die schiet je dan recht de lucht in en zo kan je het (verborgen) chrome logo raken >>> next level

ja, ik heb niet zoveel geslapen vannacht :)
Toch even tussendoor, wat heeft flash hiermee te maken?

In ie9 draait 't hier zonder probleem.
Ik kreeg in Internet Explorer 9 ook een melding dat ik Adoboe Flash Player moest installeren, dus waarschijnlijk zullen er onderdelen zijn waar je een Flash Player nodig hebt.
Flash wordt gebruikt voor het geluid :Y
Je hebt geen geduld. Het wachten viel hier trouwens wel mee. (Ook 11.10)
IE9 en flash? html5 is geen flash he..
Pale Moon 4.0.6 klapt er helemaal uit.
BIj mij doet hij het juist het beste in IE9, maar stotterend in Opera
Ik weet uit eigen ervaring dat de game werkt in Firefox 4, Internet Explorer 9 en Google Chrome, zeer waarschijnlijk werkt het ook in de laatste versies van Safari en Opera.
Chrome en Safari gebruiken dezelfde renderengine, zou vreemd zijn als het dan wel in de een, maar niet in de ander zou werken.
Lijstje met welke browsers welke onderdelen van HTML 5 ondersteunen:
http://www.deepbluesky.co...rt-for-css3-and-html5_72/
Firefox, internet explorer 9 en Chrome natuurlijk. (eventueel nog opera en safari)
(ben te laat)

[Reactie gewijzigd door timo395 op 12 mei 2011 11:11]

Natuurlijk? In Chrome werkt 'ie hier niet, de rest van de browsers wel.
Dat ligt dan aan jou chrome hoor. Hier werkt ie perfect ;)
Geen. HTML5 is nog geen specificatie, en dat wat er is wordt maar matig ondersteund. Iets basaals als <input type="date" /> wordt nu alleen door Opera fatsoenlijk ondersteund. Het is om te janken.
Persoonlijk heb ik nu wel genoeg van Angry Birds. Vond het in het begin heel leuk op mijn Android, maar was er vrij snel op uitgespeeld. Denk ook niet dat ik hem via mijn browser zou gaan spelen.
Ik begrijp de hype ook helemaal niet! Zo'n revolutionaire spel is het niet eens: gewoon een touch-screen interface toegevoegd aan de aloude hoek-en-sterkte afvuur spelletje - eigenlijk een van de aller-allereerste computerspelletjes ooit!

Het was niet voor niets dat de jaren '90 versie Scorched Earth de title "the Mother of all Games" toevoegde! (Scorched3D is trouwens een leuke open-source evolutie hiervan - een aanrader.)

Ik heb zo'n schietspel gespeeld op een van de allereerste PC clones, begin jaren 80. Het was zelfs gebundeld als demo in Microsoft Q-BASIC een paar jaar later ("Gorillas"). Dus wat is nou nieuw aan Angry Birds, behalve dat het minder nauwkeurig af te schieten is en je mag de doel niet zien?

Vanwege alle hype heb ik hem toch eventjes op mijn telefoon gezet... en na een week of twee weer verwijderd. Het is gewoon niet erg leuk!

[Reactie gewijzigd door MossMan op 12 mei 2011 11:40]

Ahja, Scorched Earth op onze 286. Dat was gaaf! Funky bomb was mijn favoriet.
Gaat nog veeeeeel verder terug dit principe. Moonlander, eind jaren 80.
Je moest allerlei gegevens invullen (boog, snelheid, vertraging etc) en vervolgens afwachten of je raketje veilig zonder crashen op de maan kon landen.
Those were the days..... /zucht
Scorched earth, met zijn achten rond de pc, geweldig!
Dat je de sterkte (kracht) bij angry birds kunt varrieren begrijp ik trouwens niet. Kan me niet bedenken in welke situatie dat handig is. Gebruik het nooit.
Werkt de Mighty Eagle dan maar een keer of is het net zoals op de iPhone dat die om het uur ingezet kan worden?
Heb de browserversie nog niet kunnen proberen. Het lukt niet om Chrome naar de desbetreffende update die nodig is te updaten.
Heel cool gedaan. Dit geeft wel aardig de mogelijkheden van HTML5-canvas aan. Ben wel benieuwd hoe ze betalingzaken gaan doen aangezien javascript client-side draait.
Betalingzaken hoeven toch geen probleem te zijn voor javascript? Zet een beveiligde verbinding op (https), en dan wat ajax calls naar de server doen
Inderdaad, maar dat zal lokaal een 'variabele' veranderen, wat je handmatig ook zou kunnen doen ;)
In Firefox 4 (4.0.1) gaat de web-versie echt traag, terwijl deze in de laatste versie van Chrome gewoon soepel gaat.

Volgens mij moeten ze bij Mozilla nog wat werk steken in het optimaliseren van de HTML5 ondersteuning of het versnellen van de Jägermonkey JS-engine.
bij mij gaat ie juist in firefox soepeler dan in chrome (beta 12). Heb je je hardwareacceleratie wel aan staan?
Inderdaad ik heb dat FF probleem ook op een tweede laptop.

[edit] oeps.... bleek op die laptop nog FF 3.6 te draaien :D

[Reactie gewijzigd door LessRam op 12 mei 2011 12:17]

Je moet alle levels uit deel 1 opnieuw uitspelen om de chrome levels te spelen, dat is wel jammer heb die al zo vaak gespeeld
Of je geeft jezelf 3 sterren op ieder level gezien het localstorage is:

javascript: var i = 0; while (i<=69) { localStorage.setItem('level_star_'+i,'3'); i++; }
Niet helemaal waar. Je kunt ook opzoek gaan naar de Chrome icons en die kapot maken
toch vraag ik me af of dit een succes gaat worden, heb het laatst op een Mac gespeeld maar dan mis je toch eigenlijk wel de 'feeling' van het spel. Als je het aan mij vraagt is dit spel gemaakt om te spelen in combinatie met een touchscreen telefoon of tablet. Ze beginnen het nu allemaal een beetje uit te melken ..
Ach, angry birds is weer gebaseerd op de vele castle-crusher spellen die al veel langer voor de pc/muis bestonden. In principe is de werking hetzelfde. Ikzelf vind juist dat je met de muis lekkerder kan mikken dan met een touchscreen.

Maar goed, op alle meerdere platformen uitbrengen is zo slecht toch nog niet? Is niet direct uitmelken, maar meer je doelgroep vergroten.
Uitmelken is niet echt een probleem als het je geen geld kost toch? :)
Het is sowieso geen probleem. Als je het niet wilt hebben of het geld er niet voor over hebt, dan koop je het niet.

'Uitmelken' is het nieuwe steekwoord om mee te zeiken tegenwoordig.
angry birds .. zo makkelijk gemaakt maar wel super leuk ! hehe
Ik kwam het gister zomaar toevallig tegen. Chrome OS begint op deze manier ook door te slaan op Windows systemen.
Ja, ik ook. Ik las het artikel over de Chrome web store. En ging er wat in rondneuzen. Meteen gedownload. Ik wist niet dat het HTML5 was. Ik vond het al bijzonder knap dat het geen Flash was.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True