Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 150 reacties, 29.049 views •

Volgens directeur Gabe Newell wil Valve singleplayer-games blijven maken, maar die zullen voortaan wel een onlinecomponent bevatten. Iedere gamer is online, volgens Newell, dus het zou vreemd zijn om daar geen gebruik van te maken.

"Het is niet zo dat we singleplayer-games zullen opgeven", stelt Gabe Newell in een interview. "Singleplayer is geweldig, maar we moeten ook onderkennen dat je vrienden hebt en dat je daarmee verbonden wilt zijn", stelt de Valve directeur. "We denken dat er opties en mogelijkheden zijn die we aan onze singleplayer-games moeten toevoegen om de sociaal verbonden gamer te bedienen. Iedere gamer heeft instant messaging, iedere gamer heeft een Facebook-account." Het is volgens Newell dus niet zo dat zijn bedrijf zal stoppen met het ontwikkelen van singleplayer-games. De nieuwe games zullen volgens de directeur echter 'singleplayer plus' zijn.

Newell reageert daarmee op kritiek die verscheen op een eerder interview. Daaruit werd geconcludeerd dat de maker van bewierookte singleplayer-games als Half-Life, Half-Life 2 en Portal zou stoppen met het maken van singleplayer-games. In april verscheen Portal 2, dat naast een singleplayer-campagne ook een aparte coop-campagne bevat, die online gespeeld kan worden. Die optie was er niet in het eerste deel en ook niet in beide Half-Life-games. Naast Portal en Half-Life heeft Valve echter ook een aantal bekende multiplayer-games gemaakt, als Team Fortress en Left 4 Dead.

Reacties (150)

Reactiefilter:-11500142+180+21+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Ik heb gemerkt dat vele dit interpreteren als "Moet alles nou multiplayer worden?"

Maar nee, als men het artikel goed leest gaat dit niet zozeer om multiplayer maar om social connectivity; automatisch screenshots oploaden naar je Facebook, een soort van automatisch diary posten, achievements linken, noem maar op.

Persoonlijk kan ik wel zonder dat gedoe, aangezien ik niks moet van Facebook en Hyves en dergelijke, maar het is minder ernstig dan veel mensen denken. Zolang je het maar uit kan zetten/negeren.
Maar nee, als men het artikel goed leest gaat dit niet zozeer om multiplayer maar om social connectivity; automatisch screenshots oploaden naar je Facebook, een soort van automatisch diary posten, achievements linken, noem maar op.
En dat geloof je zelf?

Het is gewoon een truc om games 24/7 aan het internet te houden en daarmee te voorkomen dat er gekopieerde versies worden gespeeld. En natuurlijk tussen neus en lippen door wat statistieken ophalen over je spelgedrag, zodat ze weer een beetje gerichter kunnen marketen.

IMO is online voor een singleplayer-spel gewoon complete onzin, tenzij de hele spelinhoud uit DLC zou bestaan.
Wát is nou juist het hele concept van Steam, waar Valve groot mee is geworden?

Juist, je hebt een online account waar je je games hebt en wil je online spelen met anderen, dán moet je online in je officiële account ingelogd zijn.

Het klinkt alsof je de afgelopen 8 jaar onder een rots hebt geleefd, dáár is Valve groot mee geworden. Daarnaast als je 'recent' een beetje Valve had gevolgt dan zou je weten dat Valve helemaal geen moeite doet om piracy tegen te gaan, dat kun je ook niet tegen gaan, dat erkennen ze zelf ook gewoon. Het is ook gewoon nog steeds mogelijk om de games die Valve maakt online te spelen zonder dat je ze gekocht hebt, echter wél op niet VAC (is een anti-cheat dienst van Valve) servers.

Wat dus ook bedoeld wordt is dat de game de mogelijkheid krijgt om online gespeeld te worden, dus bijvoorbeeld Half-Life: Episode 3 / Half-Life 3 zou bijvoorbeeld een co-op singleplayer (vergelijkbaar met Portal 2 / Left 4 Dead (2) kunnen hebben; of er is een mp modus zoals bijvoorbeeld gedaan is met Half-Life 2: Deathmatch.
Wát is nou juist het hele concept van Steam, waar Valve groot mee is geworden?

Juist, je hebt een online account waar je je games hebt en wil je online spelen met anderen, dán moet je online in je officiële account ingelogd zijn.
... Maar niet als ik in de trein wil spelen in de single-player modus. Dan gaat ie gewoon lopen klagen "Je hebt geen internet, vette pech."

Steam heeft ook een offline-modus om een reden. Dat je de multiplayer over internet wil doen kan ik me tot op zekere hoogte voorstellen (al heb ik daar weer mijn twijfels over voor LAN) maar een singleplayer die per sé internet opeist is gewoon compleet pointless. Er is een reden waarom ik C&C4 en Starcraft 2 bewust niet heb gekocht.
Maar niet als ik in de trein wil spelen in de single-player modus. Dan gaat ie gewoon lopen klagen "Je hebt geen internet, vette pech."

Steam heeft ook een offline-modus om een reden. Dat je de multiplayer over internet wil doen kan ik me tot op zekere hoogte voorstellen (al heb ik daar weer mijn twijfels over voor LAN) maar een singleplayer die per sé internet opeist is gewoon compleet pointless. Er is een reden waarom ik C&C4 en Starcraft 2 bewust niet heb gekocht.
Sorry, wat moet ik hier nu mee? Je spreekt jezelf tegen. Je geeft aan dat er een offline-modus is, en dus lever je al een oplossing voor je eerder genoemde probleem. Je hoeft helemaal niet online om de stricte singleplayer te spelen, je moet online als je het in co-op met iemand via 't internet wilt spelen.
Staat er niet. Sommige spellen hebben (nog) een offline-modus, maar de genoemde spellen niet meer. Die vereisen internet om te spelen, al is het maar om op te starten. Da's dus niet offline meer.
Tja, ik durf niet te zeggen dat je zonder internet zonder meer een steam profiel kunt aanmaken tegenwoordig en offline kunt spelen, maar dat kon (een tijd geleden) in ieder geval wel.

Daarnaast is het eenmalig 'activeren' van je steam games via het internet tegenwoordig niet echt een probleem denk ik, als je een 'echte' actieve gamer bent moet je naar mijn idee toch wel zonder al te veel problemen online kunnen komen om slechts eenmalig in te loggen op je account. Daarna kun je gewoon offline spelen.

SC2 en C&C4 zijn een heel ander verhaal. Zowel EA als Blizzard gaan vaak tot 't randje om piraterij te 'voorkomen', waar ze beiden logischerwijs niet in slagen.
En dat is niet Steam gerelateerd, maar geheel te danken aan de developers/uitgevers van de vooraf genoemde games.
sc2 hoef je niet met internet te doen, heb je een leuke offline modus, alleen je achievements worden niet opgeslagen, boeie
Heb jij al eens geprobeerd om een gekopieerd spel via Steam te spelen? No way, dat jou dat gaat lukken. Het lijkt mij dus dat Valve het er niet om doet om te checken of iedereen wel legaal bezig is. Hun beveiliging is al zeer sterk.
Hun beveiliging is helemaal niet heel sterk, je hebt gewoon een officieel account nodig dat geregistreerd staat in de Steam database met daarbij de gekochte game.

Wil je een game alsnog spelen dan is dat mogelijk met fixed exe's die Steam tussen de game en jou uithaalt, wordt inmiddels ook al erg lang gedaan en heeft het kraken van games voor the scene een aanzienlijk stuk makkelijker gemaakt.

Daarnaast zijn er ook nog alternatieve steam clients zoals PAC Steam, die niet controleren of je de game gekocht hebt en je direct laten spelen; maar niet online op VAC secured servers, daar heb je namelijk je officiële account voor nodig.
En hoeveel VAC servers zijn er in verhouding tot Non-VAC servers? Volgens mij veel meer, dus de meerwaarde van een legale versie is vele malen hoger.
Precies, daarnaast hebben non-vac servers geen bescherming tegen cheaters.
Je moet Demon's Souls voor de PS3 maar eens bekijken: singleplayer-spel met een heel leuke invulling van online functionaliteiten ! De toegevoegde waarde van het verbonden zijn met PSN is daar echt groot én het tast je SP ervaring niet aan.
Als elke game nou zo was dat je de singleplayer ook in Coop kan spelen, waren de meeste games ook langer dan een paar dagen/weken leuk. Stel je voor Fallout in Coop kunnen doen, zelfs als je niet los van elkaar kon travelen. Of een spel zoals Mass Effect waar je toch met een group speelt, hoe moeilijk is het nou om een secundaire character via MP te laten spelen? Zo kan ik nog wel door gaan, COOP is gewoon de toekomst en maakt zoveel games zoveel leuker.
Helemaal mee eens. Ik ben de laatste tijd vrij veel games co-op aan het spelen met een vriend en zoek ze er nu bewust op uit. Het voegt echt veel toe.
Moet alles nou social connectivity worden?
Juist dat soort gezeik + multiplayer gaat bepaalde gamers buiten sluiten. Zeker als er later dan ook nog wordt afgestapt van IM, en men naar spraak toe gaat.
Iedere gamer heeft instant messaging, iedere gamer heeft een Facebook-account

Ik heb geen facebook o.i.d maar ik ben wel een gamer.
uitspraak slaat nergens op
ik ben wel blij dat ze nu ook (meer) online games gaan maken
Niet zo nitpicken he...
De meeste mensen, en ook gamers, hebben een facebook account of zijn "online" met vrienden, dat is wat bedoeld is. Beetje vermoeiend dat mensen meteen gaan roepen: "nee hoor! ik heb geen facebook!"
De meeste mensen, en ook gamers, hebben een facebook account of zijn "online" met vrienden
Nou dan ken ik waarschijnlijk niet de juiste mensen, of ik ben gewoon te oud ofzo, want 'de meeste mensen' die ik ken hebben e-mail en dat is het wel een beetje. Leuk dat in de leeftijdscategorie tot 20 jaar iedereen een Hyves of een Facebook heeft zodat ze hun 'vrienden' voortaan niet meer in het echt hoeven te spreken en al hun onbenulligheden op het internet kunnen knallen, maar om nu te concluderen dat 'de meeste mensen' zo 'connected' zijn via al hun zogenaamd 'sociale' netwerk gaat me echt een beetje te ver. Of je moet gaan redeneren dat iedereen (inclusief ikzelf) met een xbox of een PS3 en een XBL/PSN account ook 'online met hun vrienden' zijn, ook al gebruik ik die diensten puur en alleen om games en updates te installeren.

Ik begrijp dat het een beetje offtopic is overigens, maar af en toe begint het overmatig hypen van 'sociale' media als twitter en facebook een klein beetje vervelend te worden. Volgens mij zit 3 kwart van de gebruikers alleen maar op zulke diensten om dat ze door alles en iedereen gek gemaakt worden dat ze toch echt niet anders kunnen als ze 'sociaal' willen zijn. Gelukkig is er als ik om me heen kijk nog steeds een enorme groep mensen die hier bewust niet aan meedoet omdat ze er het nut niet van inzien.

Ontopic dan nog maar even kort over Valve en 'singleplayer plus'-games: als ze hiermee alleen maar bedoelen dat je kunt IM-en naar mensen in je friends list en elkaars voortgang kunt zien e.d, dan hoeven ze bij Valve niks te doen, dat zit standaard al in XBL/PSN/Steam. Waar ik persoonlijk echt niet op zit te wachten is games met een geforceerde halfbakken multi-player mode die geen ene reet toevoegt aan het spel, en waar al 1001 alternatieve spellen voor bestaan die 10x beter zijn. Bij BioShock 2 bijvoorbeeld moest er ook per se multiplayer in, terwijl BioShock bij uitstek een single-player spel is. Net alsof mensen die multiplayer mode grijs gaan spelen terwijl zo'n beetje elke andere FPS een 10 keer beter multiplayer heeft...
Wat deze man denk, is dat iedereen wel lid is van een of andere globale social media dienst.

En daar gaat het nu precies fout. Ik ken vooral mensen die wel PSN, XBL en/of Steam hebben, maar geen facebook/hyves/myspace/msn/twitter account.

Persoonlijk zou ik ingame voicechat wel graag gebruik laten maken van Skype, hoewel dat voor mijn datalimiet beperkte vrienden ook weinig gaat helpen. Het doel (van uitgevers) is natuurlijk ook niet contact makkelijker maken, maar "verplicht" laten voelen.

edit: inderdaad Fora voor games. En Skype dus.

[Reactie gewijzigd door Cio op 9 mei 2011 11:23]

kijk dan liever uit naar een TeamSpeak / Ventrillo / mumble , die zijn veel bandbreedte zuiniger dan Skype.
Kan jij je moeder mumble laten installeren
Het is gewoon niet leuk als iets populair wordt het direct als standaard wordt verkoren.
Het is geen algemene standaard omdat iedereen het doet.
Waarop baseer je die uitspraak? Ik zit absoluut 'online' met vrienden, maar da's meestal via fora, of IRC. Facebook heb ik niet, en wil ik ook niet ook. Ik zie er namelijk het voordeel niet van in (voor wie nu meteen het rijtje redenen gaat opratelen waarom hij/zij het wel nuttig vindt: prima, maar da's dus voor mij soms geen voordeel ).
Lenny_z bedoeld waarschijnlijk dat de meeste mensen (en gamers) online met hun vrienden in contact staan via Facebook.
Natuurlijk is het mogelijk dat daar uitzonderingen zoals jij op zijn maar dat haalt niet weg dat de meeste mensen contact houden via IM en Facebook.

Ik ga er ook niet vanuit dat het verplicht wordt om een facebook account te hebben om een Vavle game te kunnen spelen, ik denk eerder dat ze het makkelijker willen maken om met je vrienden die ook Vavle games spelen op Facebook dingen te kunnen delen en samen te kunnen gamen.

[Reactie gewijzigd door redstorm op 9 mei 2011 11:11]

Zonder cijfermatige onderbouwing neem ik dat dus met een pot zout.

Hoeveel facebook gebruikers zijn er in NL? Niet zo heel veel hoor, dus om het "de meeste mensen" te noemen is wellicht voorbarig. Of "weet" je gewoon dat meer dan 8 mln nederlanders een FB account hebben?
Dit onderzoek stelt dat er meer dan 3 miljoen Facebook gebruikers zijn in Nederland (2010), dat is dus een redelijk hoog percentage.

Recente cijfers tonen ook aan dat 37,5% van de Amerikanen een Facebook account heeft.

Een goed onderzoek naar het aantal Facebook gebruikers onder jongeren kan ik zo snel niet vinden, maar als je alleen deze cijfers al bekijkt is het zeker de moeite waard om een facebook integratie aan te bieden.
Voor de mensen die geen Facebook (willen) gebruiken kun je altijd nog via het Steam account zelf vrienden toevoegen, maar als je kijkt hoeveel mensen Facebook gebruiken is dit zeker een welkome uitbreiding om makkelijker met je vrienden te kunnen gamen en dingen te kunnen delen met vrienden.

En wat betreft de spam op je Facebook wall, dit is hopelijk niet aanwezig of vrij makkelijk uit te zetten. Je wilt je klanten natuurlijk een fijne game ervaring geven en niet spammen.

[Reactie gewijzigd door redstorm op 9 mei 2011 12:24]

kortom volgens jouw onderzoeken die je vermeld hebben de meeste GEEN facebook account !
@bigbadbull
Ik geloof dat je dan moet stellen dat de meerderheid van de Nederlanders geen Faceboek zou hebben , maar redstorm geeft gewoon getallen uit statistieken. Die moeten vervolgens ook juist geïnterpreteerd worden.

Als je stelt dat 3 miljoen Nederlanders een FB account hebben dan is dat een substantieel gedeelte van de bevolking. Daarnaast zou je kunnen stellen dat dit percentage onder de doelgroep ( Lees: in dit geval de groep gamers, waar dit artikel oorspronkelijk betrekking op had ) hoger ligt dan bij het gemiddelde. Het zou dan zo maar kunnen dat meer dan 50 procent van de gamers een faceboek account heeft. Nog verdere analyse zou bijvoorbeeld kunnen uitwijzen dat meer dan 70 procent van de ONLINE gamers een Facebook account heeft ( volledig fictieve aanname is dit overigens )

Dat zou al een heel ander beeld geven dan " hebben de meeste geen facebook account ). MAW er zit grote kracht in het goed analyseren van verstrekte getallen. Niet voor niets dat er best wat mensen zijn die daar hun boterham mee verdienen...

[Reactie gewijzigd door morten op 9 mei 2011 13:31]

en wat nou als je geen steam en facebook wilt?
Nee maar je hebt vast wel IM, en als je steam of EA DM hebt dan heb je dat al zonder dat je er iets voor moest doen.

Facebook en al die zooi daar ben ik het helemaal mee eens dat veel mensen dat zeer bewust niet hebben en willen hebben (ik in ieder geval). Maar het zal meer een uitspraak geweest zijn om aan te geven dat bijna iedereen wel internet heeft. Heowel dat zeker zo zal zijn vergeet hij waarschijnlijk maar even dat er ook nog gamers zijn die niet ongelimiteerde bandbreedte hebben (zoals nog steeds in België) en er ook mensen zijn die juist alleen single player games spelen.
Dit moet toch wel het grootste stuk aannames zijn die ik in de afgelopen weken gelezen heb. Begrijpelijk dat ze het zo proberen in te kleden maar het is al jaren bekend dat men meer wil gaan verdienen door middel van van DLC \ MP opties \ uitbreidingen.

Ik wil soms helemaal niet verbonden zijn met met vrienden of constant online zijn en tegen andere spelen. Er gaat voor mij niets boven een goede single player ervaring zoals HL1 \ HL2 waar je echt het verhaal ingetrokken wordt en mee leeft met de hoofdpersonen.

Als gebruiker heb ik graag ZELF de controle over of ik online moet zijn ja of nee, online activeren om illegaal gebruik tegen te gaan ala maar op deze manier nee bedankt.

[Reactie gewijzigd door Timv37 op 9 mei 2011 10:37]

Als gebruiker heb ik graag ZELF de controle over of ik online moet zijn ja of nee, online activeren om illegaal gebruik tegen te gaan ala maar op deze manier nee bedankt.
De afgelopen 8 jaar heeft Valve al zijn Steam platform gebruikt om spelers de mogelijkheid te geven tegen elkaar te spelen en om in contact te blijven met elkaar en om achievements ed. te koppelen aan een account. Valve heeft geen stricte 'wij zijn tegen piracy - policy', zij snappen zelf donders goed dat je piraterij van games niet tegen kan gaan; daarentegen leveren zij een verdomd goede service met Steam. Voor een voordelige prijs games online kopen, die daarnaast gratis verzien worden van updates en onbeperkt kan downloaden, wat wil je nog meer?

Daarnaast moet je alleen online als je de multiplayer modus van je game gaat spelen.
Mwah, dat voordelige vind ik doorgaans wel meevallen. Nieuwe tietels kosten in de winkel net zo veel.
Steam vind ik persoonlijk alleen sterk bij weekend deals. Laatst bijvoorbeeld Mass Effect gescoort voor de prijs van een pakje sigaretten. Dat is het betere werk.
De prijs is volledig afhankelijk van de publishers, 2 jaar geleden was Steam echt een stuk goedkoper dan retail, tegenwoordig jammer genoeg niet meer. Daarnaast voeren veel publishers een $ = € beleid, érg slecht in mijn mening.
Als de dollar de andere kant op vliegt zal het voor ons in het voordeel zijn. Daar heb ik dus opzicht geen probleem (meer, ik was er wel op tegen) mee maar ze moeten wel concurreren met de winkel natuurlijk. Het voordeel haalde je voorheen uit de lage dollarkoers, dat is nu weg en nu is steam gewoon duur met nieuwe titels.
Er is geen enkele valide reden te bedenken een game op steam te kopen als hij in de winkel precies hetzelfde kost. Helemaal niet als je die game alsnog kan koppelen aan je steam account en zo de voordelen van zowel een offline uitvoering en een steam uitvoering te hebben.
Online verkoop is geen middle man, alles gaat volautomatisch, die paar GB die zo'n game op de servers inneemt en het data verkeer dat een paar keer downloaden kost mag het probleem niet wezen. (en is het kennelijk ook niet want anders kan je bestaande games niet aan steam koppelen gratis en voor niets)

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 9 mei 2011 11:42]

Of je koopt in de UK store, die pond staat zo gunstig op het moment, 1 pond is 1.10 euro en games kosten in de UK store 29 pond, dus 33 euro ongeveer. Hoe je dat doet staat hier: http://www.insan3.nl/wp/?p=70
Ik ben zelf juist voorstander van het splitsen van de SP en MP componenten. Ik geef liever geen 60 euro uit voor een 5 uur korte SP campaign omdat daar dan de helft voor een MP component bij inbegrepen zit die ik toch niet speel.
Ik vrees dat velen dan enkel nog het MP gedeelte zullen kopen. Vooral het publiek dat games als CoD:BO koopt, waarna het SP gedeelte veel minder aandacht zal krijgen bij de ontwikkeling en zelfs gewoon genegeerd zal worden.
Zit ook wat in, maar als de SP dan ook slechts een 'afterthought' is hoeft het van mij ook niet. Dan filter je meteen al die onzin SP campaigns eruit.
Het gebrek aan co-op 'single-player' modes ervaar ik ondertussen toch al als een zwaar gemis.
CoD:MW2 had met hun spêc ops een dergelijke mode en ik moet zeggen dat het heel erg leuk was om dit te doen met wat vrienden die de multiplayer niet leuk vonden omdat ze er best slecht in waren.
Schijnbaar game je alleen op een PC want op de consoles komen meer dan genoeg Co-op games uit (al dan niet met splitscreen)
Eigenlijk alle Valve games hebben wel op een bepaalde manier een online modus gehad, Half-Life 2 had bijvoorbeeld gewoon een multiplayer deathmatch modus. Ik snap de 'commotie' niet zo goed, Valve is vooral bekend van zijn multiplayer games.
Ik ben zelf van mening dat je mensen bij de aanschaf van een Singleplayer game niet kunt verplichten om online te zijn. Pas voor Online gaming zouden dergelijke verplichtingen van een internetverbinding er moeten zijn.

Tevens zou ik mijn Facebook nooit aan een game koppelen, er wordt al genoeg gespammed op facebook.
helmaal mee eens (dankt rockstar voor gta4 :X )
Ik vind het juist jammer dat je (voorlopig) je facebook account niet kan koppelen aan steam. Ik heb bijna niemand in mijn vriendenlijst zitten van Steam, ondanks dat ik weet dat veel vrienden er ééntje moeten hebben. Alleen zie ik die mensen enkel op café en dan hou je niet bezig met gamen. :)

Bij Starcraft II was dat mooi uitgewerkt.
en het is teveel moeite om ze zelfs maar via FB eens om hun steam account te vragen zodat je ze kan toevoegen ???
Ach nee bij FB mag je alleen zeggen wat jij wil en zijn vragen natuurlijk niet toegestaan.
8)7
Als het zoals in de portal 2 context is dan vind ik dat zeker geen probleem.

Of zoals in dead rising 2 met drop in coop, prima. Van mij mogen wel meer spellen drop in coop krijgen. Single player met drop in coop vind ik in de meeste gevallen het leukste. Gewoon het verhaal volgen samen met iemand die weet waar hij mee bezig is (hoop je).
iedere gamer heeft een Facebook-account
Niet waar, niet iedere gamer heeft een facebook-account, het zullen er veel zijn maar nooit allemaal.

Persoonlijk vind ik Singleplayer leuk, online brengt meestal ook hackers en flamers met zich mee.
Co-op vind ik meestal heel leuk, het nadeel is dat er weinig games zijn die Co-op hebben (in iedergeval die ik heb en ken)
Er hoeft geen connectie te zijn tussen mijn facebook en mijn gamen, mijn vrienden moeten niet weten dat ik in een of ander spel een bepaalde score behaal.
Singleplayer moet voor u alleen blijven, niet om te delen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True