Hoofdcategorieën
Device Settings

OWC introduceert ssd-upgrades voor MacBook Air

Door Willem de Moor, zaterdag 7 mei 2011 10:33, views: 17.725

Het Amerikaanse bedrijf Other World Computing heeft een upgrade voor de MacBook Air uitgebracht. Het bedrijf levert de Mercury Aura Pro Express-serie solid state drives die geschikt zijn voor zowel de 11,1"- als de 13,3"-MacBook Airs.

OWC, of Other World Computing, levert vervangende componenten voor onder meer Apples laptops en desktops. De nieuwste component, de Mercury Aura Pro Express-ssd's, zijn speciaal voor de MacBook Airs gemaakt en voorzien van een msata-connector. De ssd's zijn verkrijgbaar in vier capaciteiten van 180GB, 240GB, 360GB en 480GB. De maximale capaciteit van 128GB van de 11,1"-MacBook Air wordt met de grootste ssd's bijna verviervoudigd; de 13,3"-versie wordt door Apple met maximaal 256GB opslagruimte geleverd.

De Mercury Aura Pro Express-ssd worden gebouwd met mlc-flashchips die volgens een niet gedefinieerd 3x-nanometer-procedé worden gemaakt. De controller komt uit de stal van SandForce en is de SF1200, die leesnelheden tot 285MB/s en schrijfsnelheden tot 275MB/s mogelijk maakt. Daarbij worden maximaal 50000iops gerealiseerd. De ssd's hebben zeven procent overprovisioning: de 480GB-versie bevat feitelijk 512GB nand-geheugen.

De prijzen van OWC's ssd-upgrades zijn niet mals: de kleinste variant kost 480 dolllar, gevolgd door 580 dollar voor de 240GB-versie. Voor de 360GB-versie moet 1180 dollar betaald worden en wie het maximale aan opslag wil, betaalt 1580 dollar. Op de drives wordt wel drie jaar garantie gegeven en OWC kan de ssd's direct leveren.

Drive180GB
240GB
360GB
480GB
Capaciteit 180GB 240GB 360GB 480GB
Totale capaciteit 192GiB 256GiB 385GiB 512GiB
Overprovisioning 12GB   16GB  25GB 32GB 
Controller SF1200 SF1200 SF1200 SF1200
Leessnelheid 285MB/s 285MB/s 285MB/s 285MB/s
Schrijfsnelheid 275MB/s 275MB/s 275MB/s 275MB/s
Iops lezen 50000iops 50000iops 30000iops 30000iops
Iops schrijven 50000iops 50000iops 30000iops 30000iops
Prijs 480 dollar 580 dollar 1180 dollar 1580 dollar
OWC  Mercury Aura Pro Express-ssd
Volgende 11:52 PlayStation Network blijft langer offline
Vorige 18:12 LG verhoogt 3d-resolutie Cinema 3D-tv's - update
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

Best wel snel maargoed, het zal vanzelf wel goedkoper worden. :)

Als je deze SSD er ook nog eens bij koopt bij een Mac ben je wel heel duur uit :P

Mensen die een mac kopen maakt de prijs sowieso niet heel veel uit anders kocht je geen mac....

slecht argument. ik heb ook een macbook pro gekocht omdat ik niet duur uit wil zijn. een windows machine weten ze hier bij mij thuis altijd wel in de frut te krijgen. iig een Macbook pro was voor mij goedkoper dan een vergelijkbare laptop ofzo.

en nee niet ieder persoon die een mac koopt heeft genoeg geld om dan ook nog zo'n SSD te kopen.

voor 1580 koop ik wel een extra macbook pro ofzo, geen SSD voor in een air van 999.

de prijzen zijn echt absurd en veel sneller als de ingebouwde SSD's zijn ze niet, want die halen ook wel de 225MB/s. iig heb je wel genoeg overhead en dat is wel mooi.

Raar dat de iops afnemen naarmate de schijf wat groter wordt. je zou toch juist verwachten dat er meer dataparallelisme is en dat het dan sneller toegankelijk is enzo?


Je lacht je maar suf,

Maar je bent met een PC wel ieder jaar 50 euro kwijt voor een fatsoenlijke virusscanner.
Daarnaast een hoop tijd om je machientje in goede conditie te houden.

Bovendien schrijven de meesten een Windows laptop af over een periode van 3 jaar omdat hij daarna te sloom is geworden terwijl Apple gebruikers hun MacBook Pro afschrijven over een periode van een jaar of 5 a 6 omdat je die zonder snelheidsverlies en zonder problemen al die tijd met veel plezier kunt blijven gebruiken....

Eens kijken wie er uiteindelijk goedkoper uit is?

[Reactie gewijzigd door p0pster op zaterdag 7 mei 2011 12:02]


Microsoft security essentials is een gratis vrij aardige virus scanner.. dat argument valt dus in het niets.

[Reactie gewijzigd door Xenomorphh op zaterdag 7 mei 2011 12:26]


Maar je bent met een PC wel ieder jaar 50 euro kwijt voor een fatsoenlijke virusscanner.
Daarnaast een hoop tijd om je machientje in goede conditie te houden.
Nooit problemen mee, m'n pc draait al 2 jaar zonder re-install als een zonnetje.
Maar je bent met een PC wel ieder jaar 50 euro kwijt voor een fatsoenlijke virusscanner.
Daarnaast een hoop tijd om je machientje in goede conditie te houden.
Zoals Xenomorphh zegt: er is een goed gratis alternatief, bovendien worden er voor OSX net zo goed virussen gemaakt.
Bovendien schrijven de meesten een Windows laptop af over een periode van 3 jaar omdat hij daarna te sloom is geworden
Dat baseer je op? Als jij altijd dezelfde software blijft draaien ga je nooit verschil merken natuurlijk. Dan kun je met je Windows-laptop net zo goed 6 jaar doe. Nonargument dus.
Eens kijken wie er uiteindelijk goedkoper uit is?
Dat weet je dus niet, mijn laptop van 600e van 3 jaar oud doet t ook prima voor wat ik t gebruik, dat is denk ik een stuk goedkoper dan jouw Macbook Pro.

Zoals Xenomorphh zegt: er is een goed gratis alternatief, bovendien worden er voor OSX net zo goed virussen gemaakt.
Noem er eens eentje die op dit moment de Mac-gebruikers teistert? En trojans tellen niet mee, er moet geen vraag om een wachtwoord komen.
Dat baseer je op? Als jij altijd dezelfde software blijft draaien ga je nooit verschil merken natuurlijk. Dan kun je met je Windows-laptop net zo goed 6 jaar doe. Nonargument dus.
Een Mac kan je gewoon upgraden zonder dat ie langzamer wordt. Op mijn mid-2007 Macbook draait nu OS X 10.6 en dat draait soepeler dan de bijgeleverde 10.4 :D

Noem er eens eentje die op dit moment de Mac-gebruikers teistert? En trojans tellen niet mee, er moet geen vraag om een wachtwoord komen.
Een groot probleem is dat je van veel van de virussen op welke OS dan ook weinig merkt. Virrussen van tegenwoordig willen niet meer leuk je cd lade willen openen, maar liever mailtjes versturen en/of credit card gegevens verzamelen. In ieder geval worden virussen van tegenwoordig liever niet ontdekt. Dus wie zal zeggen of er nu een grote virus golf op unix systemen (linux/mac OS) of windows zit, mensen merken er minder van.

Virus-wise heeft Apple een groot probleem, want de mac wordt steeds populairder voor het grote publiek, normaal is dit wat je wilt, maar dit betekend ook dat virus makers hun focus gaan verzetten. Er zijn nu zo veel Apple producten met ongeveer hetzelfde OS, dat als ze daar iets in vinden, de vloedgolf aan spam mail zeker winstgevend kan gaan worden. Dit in tegen stelling tot vroeger toen apple voor "een selectere groep"/minder populair was
Een Mac kan je gewoon upgraden zonder dat ie langzamer wordt. Op mijn mid-2007 Macbook draait nu OS X 10.6 en dat draait soepeler dan de bijgeleverde 10.4 :D
Het wachten is op mac OS 11 en of dat dan ook zo is :).

[Reactie gewijzigd door MetalfanBlackness op zaterdag 7 mei 2011 13:16]


Virus-wise heeft Apple een groot probleem, want de mac wordt steeds populairder voor het grote publiek, normaal is dit wat je wilt, maar dit betekend ook dat virus makers hun focus gaan verzetten
Dit wordt al jaren geroepen, maar is tot noch toe niks van gebleken...
Zie bijvoorbeeld http://daringfireball.net/2011/05/wolf
Het wachten is op mac OS 11 en of dat dan ook zo is
Waarschijnlijk wel. Apple heeft in iedere versie van OS X snelheidsverbeteringen aangebracht en de ondersteunende infrastructuur daarvoor. In de laatste versie bijvoorbeeld OpenCL en GCD.
Ik verwacht dat ze die in de volgende versie zelf meer gaan gebruiken en daarmee de snelheid kunnen verhogen en het resourceverbruik kunnen verlagen.
(Geinig is dat GCD ook op iOS gebruikt kunnen worden, dus multicore is erg eenvoudig te ondersteunen op de iPhone/iPad/iPod touch, terwijl OpenCL er aan lijkt te komen)

Dat de versie nummering anders is dan bij Windows betekent niet dat het geen Major update ala Vista -> 7 is. Apple doet het 'wat rustiger aan' om een compleet nummer omhoog te gaan. Dat is wat anders dan bij elke patch een versie nummer omhoog gaan (Chrome?).

@sfynx
Op menig PC geleverd met Vista draait Windows 7 ook soepeler dan Vista. Klinkt mij als zeer vergelijkbaar in de oren. Zeker wanneer we het in het kader van dit artikel over systemen met SSD hebben, aangezien zowel OS X 10.6 en Windows 7 daar beter gebruik van maken dan hun voorgangers.

@Sfynx: klein stukje leesvoer over Mac malware van Kaspersky: Mac OSX bijna virusvrij. Vooral de uitleg over het hoe en waarom is erg interessant!
OT: dit is wel erg duur en ik vraag me af of hier wel een markt voor is. Immers zou ik een Air kopen om onderweg wat dingetjes te doen in de trand van typen of muziek luisteren. Dat zou in mijn ogen het enige nut zijn: je hele muziekverzameling meenemen. Want met de 1.4GHz Core2Duo die erin zit kun je er iig geen zware applicaties mee draaien. En voor een habbekrats hang je er een externe HDD aan van 2TB.
Conclusie: het nut ontgaat me (zeker voor die prijs!).


Tjonge mensen niemand kan hier winnen, de ene vind Windows leuk en de andere vind OS X leuk, ik vind Amiga OS 4 leuk maar ga ik toch ook niet zeggen dat is veel beter dan Windows of OS X.

Het gaat hier om smaak meer niet, ieder OS heeft zijn + en zijn - punten, elkaar zo de grond in praten heeft totaal geen zin.


Ontopic: toch weer leuk voor de Appel mensen dat er weer nieuwe SSD uit zijn voor hun MacBook Air (Appel) computers, kunnen ze weer sneller alles opstarten in OS X.

Mijn laptop was 4 jaar terug € 1000,00 met 2 harde schijven van 250Gb. Core2Duo T7300 @ 2,0Ghz Dus toen der tijd een snel systeem
1 schijf heb ik vervangen voor een Vertex-2 SSD van 128GB van € 200,00. Vanwege de SSD opnieuw geinstalleerd.
Windows 7 OEM erover heen gezet voor € 90,00
Virusscanner al jaren gratis. Laatste jaar van AVG overgestapt op Microsoft Security Essentials

Laptop draait al 4 jaar als een zonnetje. :)

Dus €; 1290,00 afschrijven valt reuze mee :z


//edit: typo //

[Reactie gewijzigd door metalmania_666 op zaterdag 7 mei 2011 12:51]



in windows 7 kunnen je instellingen echter wel gewoon zonder pw veranderd worden en dat kan door simpele activex plugins en daarom is het dus helemaal niet veilig. Wel veel handiger als bij windows vista, maar toch erg onveilig. en windows 7 heeft veel meer virussen als alleen applicaties hoor. ook mp3 en andere downloads die besmet zijn. (zoals bij jouw iWork.) en voor mp3's heb je geen ww nodig om die te openen.

@XyritZz: je hebt geen virus gehad, maar een trojan. Klein verschilletje, je hebt er je wachtwoord voor in moeten tikken!

Maar deels heb je wel gelijk: hoe veilig een computer is, is grotendeels afhankelijk van de gebruiker (ten minste als je OS X 10.4 of nieuwer of Windows 7 gebruikt). OS X is iets veiliger, en heeft ook wegens andere eigenschappen mijn voorkeur, maar als je alert bent, kun je volgens mij ook jaren internetten met Windows 7 zonder een virus op te lopen.

En mac gebruikers schrijven hun macbook af wanneer er een nieuwe uitkomt. Mijn acer van 400 euro doet het nog best. De enige tijd die ik in onderhoud ervan steek was het upgraden naar windows 7.
Oh en ik heb er wat extra ram in gehangen, probeer dat eens voor 30 euro op je macbook :)

Onzin. Macbooks hebben een gigantische tweedehands-waarde voordeel boven de meeste (lees: nagenoeg alle) laptops. Mijn Macbook was precies een jaar oud toen ik 'm verkocht en ik verlooer er 175 euro op, een bedrag dat je bij andere laptops in een dag doet.

En hetzelfde RAM werkt gewoon in een Macbook. Wederom onzin.

probeer maar eens een msata SSD van 480 GB voor slechts 1580 dollar in je ACERtje te stoppen. :D

je laatste argument is best wel onzinnig, want de macbooks werken gewoon met standaard DDR3 PC3-8500 geheugen en dat is erg snel spul. een reepje van 4 GB kost nog geen 50 euro en je hebt standaard 2X 2GB tegenwoordig.

en de mijne moet toch zeker nog wel 5 jaar meegaan als het kan. tegen die tijd zien we nog wel een keertje hoe we het gaan doen met afschrijving.

Het is jammerlijk genoeg gewoon een feit dat Apple's hun waarde veel beter vasthouden dan andere merken. Dit zie je helemaal bij verzekeringsgevallen. Komt omdat je gaat kijken naar vergelijkbaar materiaal (os) en dan heb je 1 keuze.

Installeer dan maar eens de laatste OSx versie op je G4 of G5 laptop van 4 jaar oud. Die gaat echt geen 5-6 jaar mee als je met de laatste versie wilt werken. Op een 5-6 jaar oude PC kan ik echter zonder problemen met Windows 7 werken.

Laatse versie van osx kan je ook niet eens installeren op een G4 G5!!! Opmerking van niks. Maar 10.4 / 10.5 draaien er nog wel op. Kortom hij kan wel 5 tot 10 jaar meegaan.

idd, maat van mij heeft een powermac G5 die hij gebruikt voor muziek opnames. werkt perfect. Niet eens met SSD uitgevoerd en toch nog geen 40 seconden opstart tijd.

Misschien vindt je het gewoon fijn om met een Mac te werken?
Dat hoeft niet tegen elke prijs.

Ik zie graag een laptop voor 1150 euro met:

Een Core i5 Sandy Bridge op 2,3GHz (niet te moeilijk)
13' formfactor
Real-life batterijduur van 7 uur of meer
Een gewicht van rond de 2 KG
Een aluminium-behuizing (of soortgelijk niet-goedkoop-plastic) van +-2,5cm dikte
Een DVD-drive
Een zeer goed touchpad en goed toetsenbord
Firewire 9-pin
En ik zal je Thunderbolt besparen, want de toegevoegde waarde daarvan is nog miniem.

Ik heb ze niet gezien.

Alu behuizing hoert niet altijd beter te zijn hoor. De behuizingen van de oude IBM's (Nu Lenovo) Waren van plastic (binnen in nog een tweede behuizing van Magnesium) maar toch gigantisch stevig. Niet van dat Acer spul (Ik weet niet wat Acer nu heeft maar in die tijd was het goedkoop spul) zeg maar. Je hebt ook zeker weten wel duurzaam plastic.

Ik heb een Lenovo (voor mijn werk), 1366x768 resolutie op een 15" scherm (erg weinig), degelijk plastic, dat wel, maar qua power management / accuduur mag hij niet in de schaduw van Apple staan. 2 uur maximaal. Touch pad is waardeloos.

Een MacBook (zo'n witte) van 999 euro, ongeveer net zo duur als mijn Lenovo, is in alle opzichten beter. Ook al heeft mijn Lenovo een Core i5, je merkt dat nergens.

Iemand die een Mac koopt hoeft niet meteen rijk te zijn hoor |:(
Denk echt niet dat iemand 1580 Dollar voor 480GB SSD schijf over heeft.
Dan kopen ze eerder een externe schijf zoals Freecom passport of een NAS installatie.

of een leuke raid opstelling met thunderbolt aansluiting op de nieuwe MBP's. das nog veel sneller als zo'n SSD die slechts 60 MB/s meer kan schrijven als je geluk hebt.

edit: 60 MB/s meer dan de standaard Samsung SSD.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op zaterdag 7 mei 2011 17:50]


Klopt, ik ben 15 en heb ook een macbook pro 13" mid 2010, en nee, ik heb geen rijke ouders.

Moet nou verdomme in de tweede comment alweer de discussie "Apple is te duur" beginnen?

Tja, wanneer er een Lenovo laptop van EUR 2.400,00 wordt aangekondigd, zoals 2 weken geleden hier op Tweakers, dan zie je hooguit 4 of 5 posts voorbij komen, dat het behoorlijk aan de prijs is, maar wanneer er uberhaupt een Apple nieuwsfeit wordt geplubiceerd hier, welke nog niet eens direct het prijsaspect raakt, dan valt men hier over elkaar heen hoe duur en 'overpriced' Apple wel niet is en worden de meest krankzinnige appels met perenvergelijkingen weer van stal gehaald.

Alsof Apple het enige merk is met high-end duurder geprijsde laptops. Het enige verschil is, dat Apple met de Macs niet opereert in het low-end segment, daar waar andere merken dat wel doen en er daarnaast ook vaak een high-end lijn op na houden, zoals Dell en HP, welke zijn uitgerust met betere schermen, betere materialen, betere afwerking, betere accuduur etc. Alleen gek genoeg horen we hier dan niet dat deze merken overpricede laptops op de markt brengen, omdat deze merken er dan voor de altijd calvinistisch en zunige Nederlander er een Low-end laptop line op nahouden. Het is echt typisch Nederlands te noemen dat men altijd en overal maar voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten en het liefst iets aanschaft, wat niks mag kosten, om het vervolgens na een korte tijd weer als wegwerpartikel bij het grofvuil te zetten. Ook vraag ik me af, of het normaal is dat men voor een stuk complexe electronica, zoals een laptop uiteindelijk is, daar een prijs van onder de EUR 500,00 kan vragen en dit als duurzaam artikel aan de man te brengen. Het lijkt me dat je simpelweg geen EUR 500,00 of minder voor een laptop kan vragen, als men ook nog eens op verschillende fronten kwaliteit ,duurzaamheid en een mooi vormgegeven laptop verwacht. Dit is iets waaraan Apple met zijn Macbooks wel aan voldoet, vandaar de hogere prijs die men betaald, indien men dit ervoor over heeft en zijn of haar calvinistische zunige Nederlandse mentaliteit opzij wenst te schuiven.

[Reactie gewijzigd door Cybershooter op maandag 9 mei 2011 13:15]




Het is maar net wat je fijn vind werken.

"Kortom, liever een windows laptop dan een oude witte macbook, daar deze alle gemakken onbeert wat het machientje fijn maakt."

Zelf krijg ik al kromme tenen als ik nu, na 1 jaar MB,P alleen al met de trackpad van de gemiddeld Windows moet werken...

Maar mijn servertje/workstation spint heerlijk onder Linux en ik houd van open source. Ieder z'n ding..voor ieder doel wat het beste bij je past.

Wel leuk dat je ze kunt upgraden, maar is dit niet enorm duur in vergelijking met vergelijkbare ssd's voor normale pc's / laptops?

Goh, voor zover ik zie niet. Dit zijn ook nog eens vrij snelle SSD's in een bijna buitenaardse formfactor. De prijzen vallen in vergelijking met courante SSD's goed mee. Vooral die voor de 480GB versie. En voor zover ik het natuurlijk zie in de Tweakers pricewatch. OWC heeft vrij goede prijs/kwaliteitverhouding.

@ Femme:
De prestaties mogen dan wel niet speciaal zijn t.o.v. andere 'courante' SSD's. Maar ze zijn wel duidelijk sneller ten opzichte van de standaard mSATA SSD die in het gros van de huidige MacBook Airs wordt gebruikt én gelijkwaardig aan die paar MacBook Airs die standaard ook met een snellere Samsung SSD zijn uitgerust. (Blijkbaar gebruikt Apple SSD's met snellere en tragere controllers doorelkaar.)

De form factor is trouwens weldegelijk uniek. Ze waren de eerste met deze formfactor en die is zo gemaakt omdat het anders niet zou passen in de MacBook Air. Bredere SSD's zijn uitgesloten. Dus daarom zeg ik: bijna buitenaards ;).

[Reactie gewijzigd door Lorefice op zaterdag 7 mei 2011 11:54]


De mini-sata-connector op de ssd in de MacBook Air is gestandaardiseerd. Of dat ook geldt voor de form factor van de ssd is me niet duidelijk. De msata-ssd's die ik even snel naar boven haal in Google hebben allemaal een minder langwerpig formaat met een lengte van 50,8mm.

Overigens zijn de prestaties van de Kingston SSDNow V+100 128GB, die dezelfde Toshiba-controller gebruikt als de ssd in de MacBook Air, beter dan van de OCZ Vertex 2 met 25nm geheugen en de Corsair Force F120 met 34nm geheugen. Beide hebben een SandForce SF-1200-controller. Het flashgeheugen op de ssd in de MBA is volgens plaatjes van iFixit anders dan die op de Kingston V+100 die wij hebben getest. Als de prestaties gelijk zijn aan het geheugen op de V+100 zou je met een upgrade naar de SandForce SF-1200-ssd's van OWC geen betere prestaties krijgen. Hierbij moet wel gezegd worden dat wij testen met oncomprimeerbare data. In de praktijk zal een SandForce-ssd wat voordeel halen uit compressie en de-dupe.

connector aangepast naar msata-connector...

in vergelijking met courante SSD's zijn ze ronduit duur: pricewatch: OCZ Vertex 3 120GB

voor 120 GB betaal je nog geen 220 euro terwijl ze meer dan twee keer zo snel zijn.

de prijs prestatie verhouding is dus bijna 500% hoger bij een vertex 3.

Ja maar daar geef je slechts 1 voorbeeld, je moet eens naar de prijzen in het algemeen kijken. Dan verschillen die OWC's niet zo heel erg van 'gewone' SSD's hoor.

pricewatch: OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 60GB net zo snel maar 4,8 keer zo goedkoop. schijf is 3 keer zo klein dus per saldo nog steeds veel beter.

pricewatch: Kingston SSDNow V100 SV100S2N/128G (notebook bundle) 128GB is 170 euro gemiddeld, ongeveer net zo snel en bijna de helft kleiner als die van 240 GB alleen wel 3,4 keer zo goedkoop.

nog eentje dan:
pricewatch: Corsair Force F120 (34nm) 120GB
is met 180 euro gemiddeld voor 120GB redelijk goedkoop. is de helft van 240, maar wel nog steeds zo'n 3,2 keer goedkoper.

dit zijn drie SSD's die ik het snelst kon vinden in de pricewatch die allemaal dezelfde prestaties kunnen halen voor veel minder geld. de OWC's zijn dus gewoon duur.

ook in vergelijking met de grotere schijven zoals de vertex 3 240GB die alsnog meer dan 2,4 keer zo snel is met 550 MB/s reads en 500 MB/s writes.

pricewatch: OCZ Vertex 3 MAX IOPS 2.5” SSD 240GB

Niet als je vergelijkt wat Apple vraagt voor de upgrade van zijn hardware. 100 euro vragen voor 2 GB ram extra is alles behalve goedkoop als je het zelf voor 1/4 van de prijs kan krijgen. Maar niet alleen Apple durft zo'n hoge prijzen te vragen, ook andere laptopfabrikanten bezondigen zich er aan.

het geheugen in de macbook airs zit rechtstreeks op het moederbord, hierdoor kun je dit niet zelf vervangen.
Verder zijn de hardware prijzen inderdaad voor upgrades bij Apple aan de duurdere kant, echter het complete product is ook aan de duurdere kant. Verder is er echter de prijs/kwaliteit verhouding wel meer dan prima IMO.

Dat is bij Dell net zo ... upgrade daar een basis computer en de prijs schiet ook omhoog.
Zelf heb ik de MBA 11" met 128GB SSD en vind het uitstekend werken.
Zorg gewoon dat je thuis wat netwerk-schijven of externe schijven hebben.

Het grote werk doe je toch eerder op een desktop of iMac computer.

Daarom ook altijd de laagste optie kiezen en er zelf voor een kwart van de prijs de maximale capaciteit inhangen. Bij de nieuwe Apple machines kun je erg makkelijk bij de geheugenreepjes komen, dus dat is niet het issue. Maar, zoals gezegd, bij de Air zit het op het MB gebakken, dus daar moet je het wel af-fabriek kopen.

De Macbook Air is sowieso niet voor de prijsbewuste consument. Het is er voor mensen die best veel geld willen besteden aan een zo licht en handzaam mogelijk ding. Denk business-class vliegers met overhemden van 100 euro.

Het zou me niet verbazen als het merendeel van de bezitters makkelijk die 1500 euro erbij willen lappen voor een grotere disk, mochten ze steeds tegen de storage limit aan hikken.

edit: Doe een een pricewatch filter op de lichtste laptops. De concurrentie heeft dan wel slechtere specs, maar is dan ook RADICAAL veel goedkoper. Ik zeg niet dat de Air een slecht product is, alleen dat je er duidelijk niet het meeste waar voor je geld mee krijgt. Dat trekt over het algemeen mensen aan met een veel ruimer budget.

[Reactie gewijzigd door SuperNull op zaterdag 7 mei 2011 11:49]


eh wat? een apparaat van nog geen 1000 euro kopen om er vervolgens een schijf in te pleuren die anderhalf keer zo veel waard is, is imo nou niet echt slim ofzo. koop dat een extern HDDtje ofzo. is veel goedkoper en net zo makkelijk. mensen met een Air (bussiness gasten met overhemden van meer dan 100 euro pstuk) hebben meestal niet zoveel ruimte nodig. alsof ze veel films downloaden ofzo. een berg documenten en daar houd het wel mee op denk ik zo.

Ik heb bewust een MBA gekocht vanwege zijn snelheid, compactheid.
Ben geen business gast laat staan overhemden.
De MBA wordt best goed verkocht onder de gewone consument.

Data opslag doe je natuurlijk extern.

was even als antwoord op het bericht van SuperNull. ik snap best dat er genoeg mensen zijn die hem gewoon kopen omdat het een fantastisch snel apparaat is. ik wilde er eerst ook eentje kopen, maar een MBP was maar drie tientjes meer en ik heb wel veel opslag nodig.

en zoals je al zegt data opslag doe je extern vooral bij een MBA. een SSD erin zetten die zo groot is lijkt mij ook meer dan nutteloos. meer "omdat het kan" dan dat het ook echt nuttig is. XD

Reis nooit business class, maar wel elke dag op de fiets. Erg blij met het gewicht en omvang van de 11 inch. Dus ook voor arme sloebers zonder auto.

Maar houden dan weer geld over, door hun zuinige transportmiddelen....

Het mes snijd aan 2 kanten ...

1000 euro == auto, benzine, verzekeringen, onderhoud

inderdaad ...

Mijn MBA gaat ook gewoon in de tas het ov in en de fiets op, zolang ik student ben wel zo makkelijk. Heb de 1800 euro uitgegeven voor de MBA (alle upgrades) omdat Bootcamp nu goed werkt (OSX vind ik maar niks) en ik naast mijn studie hard werk en dat wel comfortabel moet zijn.

Ik ben een jonge student en geld speelt zeker een rol, maar als het niet grof uitgeef schoffeert de overheid mij door mijn Stufi te stoppen en ov terug te laten betalen (reis ik nogal veel mee naar klanten) en daarna mij te laten lenen voor mijn masters (tweede master is al zo duur geworden).

De overheid denkt alleen aan de massa en geeft studenten geen serieuze mogelijkheid om hun eigen studie te bekostigen. Je zal lenen of je nu wil of niet.

Zo zie je, dat iedereen zijn eigen reden heeft om een MBA wel of niet aan te schaffen.

waarom dan een mbp als je osx niets vind? had dan een sony vaio gekocht ofzo..

Ook voor gewone consumenten en systeeminrichters betekent dit dat de MacBook Air interessanter gaat worden. Het wachten is nog even op Core i5 exemplaren met 8-16GB werkgeheugen, SDXC-slot, Thunderbolt en een 480GB SSD in de kast. Liefst zag ik ook een wat hogere resolutie dan 1440 x 900. Dan kan ik de komende vijf jaar wel weer vooruit.. Tot die tijd houd ik het nog wel even vol op de oude MacBook Pro en verheug ik me op de dingen die gaan komen.
:)

Het staat OWC natuurlijk vrij om producten op de markt te brengen waar geen/nauwelijks vraag naar is, zoals een 480GB ssd voor een MacBook Air.

Dat er vraag is naar kleinere ssd's kan ik me wel voorstellen. Iemand die een MBA met 64GB ssd koopt en op een gegeven moment meer opslagcapaciteit wil is nu gedwongen om zijn MBA te verkopen en een nieuw exemplaar te aan te schaffen met een grotere ssd. Dit kost een Nederlander 150 euro voor de upgrade van 64GB naar 128GB. Als je meer dan 128GB opslagcapaciteit in een 11 inch MBA wilt dan kan dat niet eens. Bij de 13 inch betaal je een whopping 300 euro om van 128GB naar 256GB te gaan. Tel daarbij de afschrijving van een paar honderd euro als je je bestaande MBA moet verkopen en je bent goedkoper uit met de upgrade van OWC, temeer omdat je de originele ssd dan nog kunt verpatsen. Met de huidige wisselkoers betaal je inclusief btw en exclusief verzending 400 euro voor de 180GB upgrade van OWC en 485 euro voor de 240GB upgrade.

Voor OWC zal het een kleine moeite kosten om naast courantere 180GB en 240GB modellen ook ssd's met 360GB en 480GB opslagcapaciteit te maken, zolang dat op dezelfde pcb kan.

Iemand die een MBA wil kopen dient dan ook van te voren zich bewust te zijn wat die ermee wil doen en in de toekomst ermee wil doen.

Mijn redenen:
- compactheid;
- snelheid;
- OSX;
- 128GB voldoende opslag voor mijn doeleinde, data opslag regel ik verder extern;

Verder kan je er nog een compacte externe schijf erbij kopen.
Zelfs lukt het me nog om de laatste Ubuntu via VMWare er bij te draaien.

Iemand die grote bestanden willen bewerken kan je beter een MBP aanraden met minimaal 500GB schijf erin.

@SuperNull: en die categorie kopers zie jij al een MBA uit elkaar schroeven? Plus neem ik aan dat je je garantie kwijt bent na de installatie, alweer een reden (voor hen) om het niet te doen.

Wow, een 480GB SSD. En nu maar hopen dat de 80GB varianten goedkoper worden:D

voor de prijs van die duurste ssd koop je een mbp met vertex3 oid.. bizar.

Had Apple trouwens in het begin (toen de airs net uit waren) niet aan een ander bedrijf *gevraagd* of ze de verkoop van die ssd's wilde stoppen? Hoe zit dat nu dan?

[Reactie gewijzigd door Pixeltje op zaterdag 7 mei 2011 10:45]


Apple kan zoiets vragen, maar kunnen ze het ook verbieden? Ik denk niet dat ze zomaar een alleenrecht kunnen nemen op een formfactor.

Het probleem was dat Apple het auteursrecht heeft op die connector, ze hebben hem zelf gemaakt. In de USA kunnen ze met die basis complete bedrijven failliet laten gaan :) Dus als OWC straks door Apple gevraagd wordt niet hun copyright te schenden, dan moeten ze ja zeggen, of ze krijgen een rechtszaak waarbij Apple doet alsof het allemaal heel ernstig is en miljarden compensatie van OWC nodig heeft om het goed te maken.

De ssd in de MacBook Air gebruikt een gestandaardiseerde mini-sata-interface. De connector is gelijk aan de bestaande PCIe mini-card-connector waar sata-signalen overheen gemapt worden. Er is dus niks gesloten aan die connector.
"mSATA leverages the speed and reliability of the popular SATA interface to provide a high performance, cost-effective storage solution for smaller devices like notebooks and netbooks. The specification maps SATA signals onto an existing small form factor connector, enabling more compact integration in a wide variety of applications for both hard disk (HDD) and solid state drives (SSDs). The mSATA connector allows companies to increase the storage offerings of their products without compromising valuable space"

Er is al eerder een bedrijf een verbod opgelegd.
Echter hoop ik dat dit niet zal gebeuren ... het zal fijn zijn als derden en Apple zelf de mogelijkheden gaan bieden om dit uit te breiden.

Het probleem was dat Apple het auteursrecht heeft op die connector
Nee, het problee, was dat het bedrijf het zonder toestemming adverteerde met Apple's naam en productnamen. Dat is waar Apple niet van gediend is, omdat het niet zeker is dat het perfect werkt.

Je mag prima SSD's in die formfactor en een mSATA aansluiting (wat gewoon een standaard is zoals anderen ook al zeggen) verkopen, maar niet onder het mom van 'voor de MacBook Air van Apple'. Om die merknamen te gebruiken heb je toestemming nodig. Heb je dat niet, vraag je om problemen. Apple is bijzonder beschermend als het om hun naam gaat. En dat is wat ze uiteraard gewoon mogen.

ja dat kunnen ze. de schijven zijn namelijk aftermarket te koop en dus niet zomaar verkgrijbaar in de store. als Apple simpelweg aangeeft dat het product (in dit geval de MBA) er niet mee kan.wil samenwerken door middel van een software update ofzo (net als bij de externe superdrive) dan kan je daar moeilijk iets tegein brengen het is immers hun product en daar mogen ze mee doen wat ze willen. als ze niet willen dat deze SSD erin komt. tsja dan kan je naar de rechter stappen oid maar ik denk niet dat je gelijk krijgt.

lol sony word helemaal afgebrand omdat ze niet willen dat firmware software aangepast word en jij vind het normaal dat die rotte appel jou als koper van een mba kan verbieden deze ssd te gebruiken?

is iets heel anders dan het weghalen van een functionaliteit die als USP werd gebruikt weghalen hoor. bovendien is de SSD een modificatie die je zelf aanbrengt en ik vind het dan ook meer dan logisch dat Apple kan zeggen dat ze dat niet willen. de gebruikers ervaring kan namelijk nadelig beïnvloed worden als ze dat niet doen. bij Sony wordt juist de gebruikerservaring verpest door het weghalen van die functie en is dus de omgekeerde wereld van wat Apple probeert.

oftewel dit is gewoon pure onzinnige flame bait.

Probleem is dat die vertex3 niet in de MBA past, dus is hier een alternatief…prijzig ja, heb je keus ? nee.

maar wel in een mbp. Die met 13,3" net zo groot is als de grote air, maar een veel snellere processor heeft, meer aansluitingen en vergeleken et de goedkoopste air 13" nog goedkoper is ook.

De meeste mensen gebruiken een MBA als secundaire machine, al gaat dat denk ik veranderen als Apple met een MBA met SB processors komt. Een MBA met sandy bridge zou voor veel mensen best als primaire machine kunnen voldoen (eventueel in combinatie met een extern scherm), dan heeft de Air voldoende power en door de SSD voelt die ook nog eens super snel aan. Voor mij zou een 13" air met SB (en liefst ook nog backlit keyboard), 4Gb geheugen en een extern scherm perfect zijn.

De MBP is eigenlijk een heel andere machine dan de MBA. Hij is weliswaar even groot met z'n 13,3" maar is een stuk zwaarder en lomper. Mensen kopen een MBA juist omdat hij zo ultra-portable is. Een MBP is eigenlijk gewoon een kleine krachtpatser, die ook prima mee te nemen is maar toch net iets minder dan een MBA.

[Reactie gewijzigd door Brm-G op zaterdag 7 mei 2011 11:50]


Leuk, nieuwe drives gebaseerd op een oude controller. Deze zullen nauwelijks sneller zijn dan de aanwezige Kingston drives. Dat is toch wel een misser in combinatie met de betrouwbaarheid van SF.

het is al eens eerder geprobeerd en toen was Apple er niet blij mee. Ik ben benieuwd hoe lang dit duurt

klopt idd , maar ik mag toch wel aannemen dat OWC daar iets van geleerd heeft en met Apple om de tafel is gaan zitten. dat bedrijf had immers geen overleg gepleegd met apple voor het gebruik van hun naam. Plus dat compatibiliteit niet gegarandeerd kon worden ofzo.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op zaterdag 7 mei 2011 21:18]


Wat een krankzinnige prijzen! Mijn Macbook Air zelf heeft ongeveer 1100 euro gekost, dus die 360 en 480 GB upgrades zijn duurder dan het hele apparaat! :X

Maak de macbook air met een thunderbolt aansluiting en een touchscreen; voorzie hem van (3g) netwerk hardware - en een sandy bridge cpu en maak een OSx 10.7 Lion met de ideale integratie tussen het iOS en het 'oude'OSX 10.6 en je hebt de ideale reiscomputer.
Volgend jaar wellicht.

Een touchscreen bedienen in een verticaal vlak werkt niet. Probeer maar eens een iPad te bedienen die in en dock staat, dat werkt meteen stuk beroerder dan het bedienen van een plat liggende iPad. De knopjes in desktopbesturingssysteem zijn bovendien te klein om goed met touch bediend kunnen worden.

3g ingebakken in laptops is wellicht nuttig voor de zakelijke markt als de werkgever het abonnement betaald. Consumenten zitten er niet op te wachten om naast een abonnementen voor mobiele telefonie en vast internet ook nog abonnementen voor mobiel internet op verschillende apparaten te moeten betalen. Met twee muisklikken laat je je MacBook Air via bluetooth of wifi tetheren met je telefoon.

Met twee muisklikken laat je je MacBook Air via bluetooth of wifi tetheren met je telefoon.
Het klopt dat het heel simpele handelingen zijn. Er zit alleen een hele wereld van concepten bij, die voor een niet-technisch iemand lastig zijn, en die in de praktijk soms problemen veroorzaken (om te beginnen al het feit dat tetheren je telefoonbatterij in de kortste keren leegtrekt).

Dat je de netwerkverbinding van een apparaat kan doorlussen is iets dat voor iemand die een beetje netwerkkennis heeft makkelijk. Maar voor een non-technisch persoon is de ervaring net alsof ze hun kamerlamp in hun TV gaan inprikken voor stroom.

In de ervaring van de gebruiker is een netwerkaansluiting een eindstation. Het apparaat waarmee ze werken heeft (voor hun gevoel) het exclusieve gebruik van de verbinding. Dat je zo'n verbinding kunt delen is iets dat maar moeilijk begrepen wordt.

[edit]

Over abonnementen denk ik dat een slimme provider gaat inspelen op een "multi-apparaat" abonnement. Dus 1 abonnement, met daarin data voor je telefoon, iPad en laptop. Net zoals je triple-play hebt voor televisie/telefonie/internet.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op zaterdag 7 mei 2011 12:51]


Een betere manier om 3G te krijgen en niet de Macbook Air's batterij naar de knoppen te helpen (de 11-inch heeft al 'maar' 5 uur real-life) is een Mifi. Vodafone verkoopt ze bijvoorbeeld, ik heb er eentje en het is ideaal. Het ding haalt makkelijk 5 uur batterijduur (en kan voor noodgevallen met USB aan je laptop worden gehangen) en je kan met elk apparaat verbinden via Wifi - net zoals thuis of op het werk.

je kan tegenwoordig zo'n soort ding laten inbouwen in je mercedes voor 1200 euro XD. is handig voor onderweg, maar daarna heb je er helemaal niets aan.

zouden deze SSD's door de grotere hoeveelheid geheugen trouwens nog wat met het batterijgebruik doen? of zal het niet zoveel uitmaken?

zouden deze SSD's door de grotere hoeveelheid geheugen trouwens nog wat met het batterijgebruik doen? of zal het niet zoveel uitmaken?
Dat ligt niet alleen aan het geheugen. De ene SSD is simpelweg de andere niet. Het zal niet heel veel uitmaken, denk ik.

Hier is een linkje naar een Tom's Hardware overzichtje: (waar je kunt zien dat stroomverbruik geen lineair verband met omvang heeft)
http://www.tomshardware.c...s-7-ssd-trim,2705-19.html

OWC scoorde hier nogal gemiddeld...

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op zaterdag 7 mei 2011 16:09]


Ik hoop met Sinterklaas/Kerst!

Ben al geld opzij aan 't zetten om dan een leuk cadeautje in mijn schoen te doen belanden.

Je stipt overigens inderdaad een goed punt aan. Nieuwe processoren/geheugen/schijven zijn leuke upgrades, maar een microSIM slot is wel echt een feature die niet zou misstaan. Vraag me af of ze het expres niet doen, omdat ze bang zijn voor klanten die dan per ongeluk software-updates over 3G gaan binnen halen, vervolgens een vette rekening krijgen van hun provider en daardoor een "slechte gebruikservaring" hebben.

Op zich kan ik nu zonder problemen mijn MBA aan mijn iPhone tetheren, maar ingebouwde 3G zou toch weer iets makkelijker zijn

Apple kan makkelijk een 3G-verbinding detecteren (dat moet toch om de SIM-kaart te begrijpen) en dan een pop-up geven: "U gebruikt u een mobiele netwerkverbinding. Grote downloads zoals bij deze updates kunnen lang duren en kunnen leiden tot extra kosten van uw netwerkprovider. Wilt u door gaan?"

Zoals ik hieronder al meld lijkt een Mifi me een veel beter idee. Het enige nadeel is dat het nog een apparaat is, maar als je een Macbook Air mee kan nemen, past die er makkelijk bij. (bijvoorbeeld in een hoes)

"De ssd's hebben 7 procent overprovisioning: de 480GB-versie bestaat feitelijk uit 512GB aan nand-geheugen."

Die overprovisioning heeft toch elke SSD? Dus het is eigenlijk gewoon een 512GB-versie? :?

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op zaterdag 7 mei 2011 13:39]


Zal wel met aanduiding te maken hebben wat je werkelijk aan vrije ruimte hebt.
Hiermee voorkomen ze verwarring bij gebruikers.

ja, maar een 512GB SSD heeft dus meer dan 512GB aan boord terwijl deze dus echt maar 512GB heeft, waarvan er maar 480GB bruikbaar is. de grotere schijven zullen in theorie iets langer meegaan dan de kleine terwijl ze relatief gezien evenveel geheugencellen hebben. in het begin worden er alleen minder cellen gebruikt waaroor de slijtage beter verdeelt kan worden.

Toch mooi dat een bericht dat gaat over 'ssds' weer uitmond in een discussie over consumenten pc's en appel laptops.

Als er toch wel iets duur is, dan zijn het ssd's
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 11:52 PlayStation Network blijft langer offline
Vorige 18:12 LG verhoogt 3d-resolutie Cinema 3D-tv's - update
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011