Hoofdcategorieën
Device Settings

Europese Commissie investeert 300 miljoen euro in sneller internet

Door Dimitri Reijerman, dinsdag 3 mei 2011 16:48, views: 15.694

Eurocommissaris Neelie Kroes, verantwoordelijk voor de Digitale Agenda, heeft aangekondigd dat de Europese Commissie in de komende vijf jaar 300 miljoen euro beschikbaar stelt om het internet geschikt te maken voor de toekomst.

Kroes stelt dat het dataverkeer in Europa jaarlijks met 60 procent toeneemt. Vooral de groei van mobiel internet zou daartoe bijdragen. Om de alsmaar groter wordende datavolumes in de toekomst veilig te kunnen verwerken en het Europese concurrentievermogen op peil te houden, moet er volgens de Eurocommissaris in de komende jaren flink geïnvesteerd worden in internettechnologie, maar er zou ook geld moeten worden gestoken in onder andere clouddiensten.

Om dit doel te bereiken, heeft de Europese Commissie samenwerking gezocht met het bedrijfsleven. In de komende vijf jaar steekt de EU 300 miljoen euro in diverse projecten, verdeeld over acht projectgebieden, waaraan ook onderzoeksorganisaties en overheden meewerken. In totaal doen 152 organisaties mee, waarbij in totaal 600 miljoen euro in de projecten wordt gestoken. Over tien jaar moeten de investeringen zich terugbetalen in de vorm van solide en innovatieve internetdiensten.

Volgende 17:02 Elpida kondigt ontwikkeling 25nm-dram aan
Vorige 16:39 All Points Bulletin: Reloaded krijgt open bèta vanaf 18 mei
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

Fijn, hopelijk krijgen wij dan ei-de-lijk eens een internetupdate. Het is hier in de regio niet mogelijk om sneller te gaan dan 8 Mbps. Ja, je hoort het goed :z

Moet je eens onderzoeken of er alternatieven zijn als er genoeg aanmeldingen zijn.
Zelf kom ik uit een dorp met 3800 inwoners.
Wij konden niets anders krijgen dan ADSL 8mbit max.
Toen gingen ze onderzoeken of er vraag was naar glasvezel.
Nou die was er wel!
70% van ons dorp heeft zich opgegeven en nu ben ik de gelukkige bezitter van een 100mbit synchroon glasvezel verbinding :*)
Het mooie is nu dat de gemeente heeft besloten alle dorpen aan te sluiten mits genoeg animo.
Hierdoor krijgt zelfs een dorpje hier in de buurt met 180 (ja je leest het goed, 180) inwoners glasvezel tot in huis.
Daardoor is UPC aan het werk gegaan en kunnen we nu als we zouden willen ook kabel internet krijgen tot 120mbit.
Als je maar met ze allen er achter gaat staan!

Klopt, UPC heeft ook aangegeven dat ze binnenkort gaan beginnen met het aanleggen van glasvezel, maar die aankondiging is ook al een aantal maanden oud, dus dat kan ook nog wel even duren. Achja, in principe lukt alles wel, behalve dat ik soms tekenen van lag ondervindt als ik online game op de Playstation. Daar kan ik overigens wel mee leven, er zijn ergere dingen :)

Zoals helemaal NIET kunnen spelen op het playstation netwerk?

Precies wat ik dacht :+ . Ik ben zelf trouwens ook een psn gebruiker, maar ik kan mezelf in de weinige uurtjes die ik game prima vermaken met de singleplayer modus.

Even on topic: dit soort investeringen lijken me prima om het EU geld in te steken, ik vind 10 jaar alleen wel erg lang. Stel dat de techniek zich over 10 jaar zo heeft ontwikkeld dat onze nieuwe internetkabels dan alweer achterhaald zijn...

Of omdat er maar 600 miljoen wordt geïnvesteerd gaat de ontwikkelingen van het internet maar zo langzaam en zijn hun de leidende factor voor het ontwikkelen van internet technologie.

Sowieso, cloud diensten en betere mobiele internet mogelijkheden kunnen zelf innovatief zijn en zullen toch echt volwassen moeten worden

Haha, nee. Goed gedacht, maar ik bedoelde voor het drama rondom het hacken van PSN.

Wat zit gij te klagen man?
In denk dat ze in de meeste Europese landen slechts kunnen dromen van 8 Mbps!

In Nederlandse begrippen is 8Mbps erg weinig en dat weet jij net zo goed als ik :+

Ik woon in België en zit zelf met 0.5 Mbps. :P Ik denk dat onze topabonnementen slechts aan 4 Mbps ofzo zitten.

Maar mijn land had ik niet in rekening gebracht toen ik m'n eerste reactie zette. België is gewoon een apenland dat op alles qua ICT achterloopt...

Die laatste zin klopt helemaal :+ . Haha, nee joke. De Belgen verslaan de Nederlanders wel keer op keer in de taalprogramma's op tv, dus daar niks op tegen :9

Nee, maar dat van die ICT achterstand is waar, en je mag dat gerust zeggen als Nederlander vind ik. Het is nu eenmaal de harde waarheid. :)
Hetzelfde betreffende de politiek, en de veiligheid in Brussel vs Amsterdam.

En al die zaken lijken toch wat olie op het vuur te smijten betreffende die oude mop "dat de Belgen dom zijn". Die mop kan ik niet echt door de vingers zien :P

de topabonnementen zitten op 30Mbps voor VDSL2 en 100 voor kabel, maar je hebt gelijk, het zijn steeds dezelfde gemeentes die een upgrade krijgen en bepaalde gebieden blijven steken op adsl1 met snelheden van 0,5Mbps. Van contrast gesproken. Hier sinds 2 maand VDSL2, daarvoor adsl2 maar erg onstabiel

Je verwart Mbps met MByte/sec.

2 Mbps max hier.

Maximum dat wij kunnen krijgen is is 4 Mbps down en 1 up. Costa del Sol Spanje, vlakbij de kust. Effectief halen we dat nog niet eens, dus ik hoop dat de EU hier glasvezel gaat uitrollen. Ik doe een moord voor één vezeltje :)

Het is maar wat je traag vindt, we zitten hier sinds kort op 256kbit, nadat we jaren op 128Kbit zaten. 2Mbit kost hier overigens €200,-/mnd......

Waar woon je dan dat het zo duur is?

O wacht, paramaribo.... Ik dacht dat we het over europa hadden ;)

[Reactie gewijzigd door Fairy op woensdag 4 mei 2011 08:01]


Oh een heleboel landen.
Als je in Brazilie zegt dat je 100Mbit synchroon heb, kijken ze je aan en dan zeggen ze dat je op loopt te scheppen en dat het niet waar is. Op de Antillen hetzelfde verhaal, was er vorig jaar en mijn kleine nichtje daar moet nog inbellen om haar Bebo te bekijken.

In Europa is internet eigenlijk belachelijk snel, zolang je maar niet in een Roemeens dorp woont.

En wij ons maar afvragen waarom ons land moet bezuiningen, terwijl de eu uitgave juist toenemen.

300m over 10 jaar, dat is 60 cent per bewoner in de EU, en dus 6 cent per jaar.

Vind het nou niet direct schokkend veel, stel dat dit geld ons over 10 jaar zonder extra kosten ons zelfs maar een 1% snellere verbinding geeft, is het nog steeds goed geïnvesteerd geld.

Edit:
Ok niet goed gelezen het gaat over 5 jaar, maar nog steeds is het alleen 300m overheids geld, en dan komt het neer op 12 cent per jaar, dat is ongeveer 2 max. 3 SMSjes aan kosten per/j.

[Reactie gewijzigd door player-x op woensdag 4 mei 2011 10:31]


@playerx
"300m over 10 jaar, dat is 60 cent per bewoner in de EU, en dus 6 cent per jaar. "

Behalve dat het om 5 jaar en in totaal 600 miljoen euro gaat:
"In de komende vijf jaar steekt de EU 300 miljoen euro in diverse projecten, verdeeld over acht projectgebieden, waaraan ook onderzoeksorganisaties en overheden meewerken. In totaal doen 152 organisaties mee, waarbij in totaal 600 miljoen euro in de projecten wordt gestoken."

Verder heb je gelijk, het is niet drastisch.

@ontopic
Overigens kan ik het verbeteren van de snelheid, toegankelijkheid en beschikbaarheid van het internet alleen maar toejuichen gezien er nog steeds genoeg landen binnen de EU vallen waar de snelheid alles behalve op peil is in vergelijking met ons kikkerlandje.

Als de Europese Unie denk ik dat het onze verantwoordelijkheid is om rvoor te zorgen dat we een geheel vormen en dat alle leden van de EU samen een front vormen dat naar verbetering en progressie streeft binnen de IT.

Huzzah! Ga zo verder beste lieden!

[Reactie gewijzigd door MNeuwahl op woensdag 4 mei 2011 08:11]


Voor zover ik het versta komt er 300 miljoen van Europa, de overige 300 miljoen komt uit de bedrijven (wat de normal policy is voor investeringen in onderzoek door Europa).

De overige 300m komen uit de onderzoeks- en overige organisaties die een rol spelen in deze beslissing en de uitvoering ervan.

Ons land moet bezuinigen omdat de vorige regering 18 miljard heeft gestoken in de economie. In het overeind houden van banken en deeltijd WW. Dit geld wordt gek genoeg niet bij de banken en het bedrijfsleven teruggehaald maar bij de burger. De Nederlandse EU bijdragen stijgen niet, en Nederland heeft tegen de hogere EU begroting gestemd. Dus als meer EU geld in NL wordt uitgegeven (wat het artikel helemaal niet zegt) is dat toch alleen maar goed?

. Dit geld wordt gek genoeg niet bij de banken en het bedrijfsleven teruggehaald maar bij de burger.
En als ze dat wel bij de banken en het bedrijfsleven zouden halen? Wie zou het dan betalen? Juist, de klanten van de banken en dat bedrijfsleven. En raad eens? Dat zijn de burgers. En als je het via de banken en het bedrijfsleven laat lopen gaan die nog proberen er winst op te maken ook. Dan zijn we geen 18 miljard kwijt maar 20 miljard.

Het geld wat ze hier investeren in sneller internet is trouwens bijna helemaal niets. Over 5 jaar gerekend voor de hele EU is het budget voor kopieer machines waarschijnlijk hoger. Maar als ze het goed inzetten dan kan je er een aantal gebieden die nu slecht voorzien zijn er mee helpen. En dat zijn dus niet de gebieden waar mensen al ADSL of meer hebben, maar de gebieden waar gewoon nog bijna niets is.

En zoals ze aangeven: Daarmee kan je dan uiteindelijk geld verdienen of besparen

Volgens jouw redenering zouden bedrijven nooit belasting mogen betalen want dat zouden de burgers het toch moeten betalen. Misschien kunnen we ze geld toegeven zodat we er aan gaan verdienen...

(Al) Het geld dat bedrijven betalen gaat in de eerste plaats af van de winst van de aandeelhouders. Ze kunnen natuurlijk besluiten om de prijzen te verhogen, maar dat is slecht voor hun concurrentie-positie. Als het mogelijk was om de prijzen ongestraft te verhogen dan hadden ze het wel gedaan.

Ik weet het niet hoor maar volgens mij moeten de banken het geld terug betalen (met forse rente) en is de Nederlandse Staat zelfs eigenaar geworden van een bank. Nee noem dat maar niets.

De Nederlandse overheid moet niet alleen maar bezuinigen omdat er 18 miljard (weet geeneens of dit getal wel juist is) in de economie is gestopt. Het gaat ook niet om dergelijke eenmalige uitgaven. Het gaat om de structurele uitgaven voor zorg, uitkeringen en onderwijs (samen al goed voor 78, 9 miljard euro). Die zijn, zeker met de vergrijzing, zo langzamerhand onhoudbaar. Daarbij komt nog eens een uitgave van 43 miljard voor de staatschuld. Bij elkaar al meer de helft van de Nederlandse begroting.

Ik vraag mij af of de ISP's welk aktief zijn in de 8 actiegebieden hun budget voor het investeren in nieuwe inftrastructuur nu met 300 miljoen verminderen.

Dat zal nog dik tegenvallen denk ik. Ze spreken ook niet over ISP's, maar over projecten. Groot verschil, want een project kan iedereen zijn (ook ISP, maar zeker niet enkel ISP)

Geld steken in clouddiensten?? kan het bedrijfsleven dat niet gewoon zelf doen? ze gaan er ten slotte straks ook zelf aan verdienen. waarom moet dat van mijn geld?

Bedrijven betalen ook belasting. Niet zo veel maar ook niet niks.

Niet zo veel, pardon?
Bovendien zijn er ook bedrijven die dus meebetalen maar niets krijgen. Tja...

Kroes wil "het concurrentievermogen op peil houden", volgens mij is die 300 miljoen gewoon subsidie voor de grote telco's. En uitgesmeerd over 10 jaar is het natuurlijk helemaal niks. Mobiel concurreren is natuurlijk onzin want je kan het niet exporteren. Enkel als je het volledig in onderzoek steekt zou je er wat mee kunnen.
Ze kunnen het geld beter elders slimmer besteden lijkt me

Kroes wil "het concurrentievermogen op peil houden" .... Mobiel concurreren is natuurlijk onzin want je kan het niet exporteren
Met betere (mobiele) internetvoorzieningen en toepassingen kunnen bedrijven efficienter en goedkoper werken, wat inderdaad goed is voor de (internationale) concurrentie positie van die bedrijven. Dan hoeven de Europese banen niet geexporteerd te worden naar lage lonen landen dankzij de hogere arbeidsproductiviteit tengevolge van de excellente informatie en telecommunicatie technologie in Europa.

Het geld gaat allemaal naar R&D. En vooral naar projecten die iets voor de burger kunnen betekenen. Bedrijven zullen eerst zoeken naar winstgevende projecten met hoge ROI en snelle implementatiemogelijkheden. Dit soort langdurige projecten zijn duur en risicovol, daarnaast ook nog eens potentieel niet per se meer winstgevend. Nog moeilijker wordt het als er samengewerkt moet worden met universiteiten, ziekenhuizen, politie en het bedrijfsleven....in 27 landen.
Dan moet je dus bij de Europese Commissie zijn. Die zijn juist in staat om dit soort projecten in goede banen te leiden en uberhaupt te kunnen lanceren.

Hier een voorbeeldje die ze zelf geven van een kleiner project, maar die wel inzicht geeft waarom juist de EC dit moet doen en waarom bedrijven dit nooit zullen doen:

Smart systems are already being piloted in regions and cities throughout Europe. For example, the city of Santander, together with Telefonica, is establishing "Smart Santander", a unique city-scale experimental research facility that supports internet applications and services for a smart city. More than 20,000 sensors and objects such as cameras will be connected to the internet for testing new ideas and new services for managing traffic, energy consumption and other services. This project has received €6 million from the EU and an extra €4 million from private investors.

bron met bovenstaand voorbeeld en meer info over dit project: 1 2

Toch heb ik twijfel of dit geld terug verdiend zal worden na 10jaar. Onderzoek op internetgebied wordt sowieso grondig gedaan zelfs zonder subsidies. Het is en blijft een steeds groeiende markt. Dan zou ik eerder die 300miljoen euro in ander onderzoek steken, die ook een grote bijdrage kan leveren maar waar er niet zoveel interesse in is van bedrijven...

Ik denk dat dit geld eerder opgaat in de vorm van dekken van gebieden die nu nog niet zijn gedekt., niet dat we in een keer glasvezel oid krijgen.

Dus bedrijven krijgen geld om het internet sneller te maken, maar mogen ondertussen ook extra geld vragen om "het internet snel te houden"... (zoals KPN mobiele data)

Volgens mij wordt er in het originele artikel toch echt iets anders bedoeld: Het is de bedoeling dat er vanuit de regeringen wordt geïnvesteerd in een betere en zuinigere infrastructuur, waar inwoners "ook" profijt van hebben. Denk bijvoorbeeld aan gratis WiFi in OV en openbare gebouwen. Maar bijvoorbeeld ook het centraliseren van de IT-infrastructuur voor lokale en landelijke instanties (bv gemeentes) vallen onder dit plan.

Ik denk niet dat je dit moet zien op microniveau (het stukje glasvezel van een centrale tot je voordeur), maar op macroniveau (een bundel glasvezel van een groot knooppunt naar een ander knooppunt). Ik kan me voorstellen dat in het oosten van Europa het nog geen vetpot is op dat punt en er nog veel groei mogelijk is. Maar volgens mij is het in het westen juist zelfs zo dat er eigenlijk veel te veel glasvezel ligt.

In het orriginele document wordt ook gesproken over veiligheid. Wie weet dat er wel centra ingericht gaan worden om meer aan afluistering te doen. Dat soort dingen zijn wel zaken waar overheden (helaas) interesse in hebben.
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 17:02 Elpida kondigt ontwikkeling 25nm-dram aan
Vorige 16:39 All Points Bulletin: Reloaded krijgt open bèta vanaf 18 mei
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011