Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 64, views: 19.551 •

AMD heeft zijn assortiment processors uitgebreid met een Black Edition van zijn Phenom II-serie. De nieuwste quadcore uit de stal van Advanced Micro Devices heeft een iets hogere klokfrequentie dan zijn voorganger en tikt op 3,7GHz.

Met de introductie van de cpu's worden de overige quadcore-Phenoms in prijs verlaagd. De prijs van de 980 bedraagt bij een oplage van duizend stuks 195 dollar per stuk, gelijk aan de oude prijs van de 975. Die zal dan ook 20 dollar in prijs zakken, naar 175 dollar; de 970 daalt van 175 naar 155 dollar en de 965 zakt van 155 naar 135 dollar.

Net als de overige quadcore Phenom II's wordt de 980 BE volgens een 45nm-soi-proces geproduceerd. De vier cores hebben een kloksnelheid van 3,7GHz en delen 6MB L3-cache; individueel beschikken ze ieder over 512kB L2-cache. De 758 miljoen transistors op 258mm²-grootte kregen een tdp van 125W en de processor zetelt met zijn 938 pinnen in moederborden met een AM2+- of AM3-socket.

CpuX4 975 BEX4 980 BE
Kloksnelheid 3,6GHz 3,7GHz
Cores 4 4
L2-cache 4x512kB 4x512kB
L3-cache 6MB 6MB
Procedé 45nm soi 45nm soi
Socket AM2+ / AM3 AM2+ / AM3
Tdp 125W 125W
Prijs Onbekend Onbekend

AMD Phenom II X4 980 Black Edition

Reacties (64)

Dit lijkt mij exact dezelfde processor, alleen met 0.1GHz meer....
sterker nog.. het Ūs dezelfde processor
Ik vraag het me wel een beetje af, hij is wel sneller tegen dezelfde TDP. Ik denk als je overclocked dat het verbruik dan wel hoger zal zijn.

Het zullen waarschijnlijk de beteren uit de batches zijn OF ze 'ronden de TDP af' op de 125W die er voor staat voor marketing doeleinden?
Een cpu wordt geŽtst uit een wafer. De kwaliteit aan de randen van de wafer is 'minder' dan die in de sweet spot, het midden. Hierdoor zijn cpu's uit het midden kwalitatief beter en kunnen met minder voltage een hogere klokfrequentie aan.

Hierdoor kun je uit 1 wafer verschillende typen processoren halen. De toewijzing van een typenummer doen ze door de CPU's te testen en te selecteren. De parameters worden in de chip gezet en ze krijgen een stempeltje dat het een 955 is, of een 975 of een 980.
Dit proces staat in de halfgeleider industrie ook bekend als 'Product Binning'

En om even op de reacties hieronder te reageren, het heeft wel degelijk nut om deze processor uit te brengen, anders was er nu nog altijd een Phenom II 940BE (het introductie topmodel op 3GHz). En deze nieuwe processor zal wel degelijk hoger clocken dan de 940BE of 955BE. Daarbij is het een goede vervanger voor mensen die bulldozer willen overslagen (bv ivm MoBo upgrade), maar toch hun CPU performance willen upgraden.
Het is al een hele poos niet meer zo dat chips uit het midden van de wafer per se de beste zijn. Met de huidige technieken zijn de chips over het gebied van de hele wafer redelijk in orde. Dat komt vooral omdat men de techniek voor het maken van chips uit 300mm wafers vrij goed onder de knie heeft.

Ik heb ook geen rechtsreeks bewijs. Maar heb het al meermaals gelezen in artikels en regelmatig op fora als dezelfde vraag voorbij komt. Kan alleen niet dadelijk een bron vinden.

[Reactie gewijzigd door Lorefice op 3 mei 2011 20:52]

Hier had ik graag bewijs van gehad :) niet om je aan te vallen maar om van te leren. (Zit zelf in de halfgeleider zonnecellen industrie)

OT: Ik denk zeker dat dit een toevoeging heeft aan de lijn. Iets betere overclockbaarheid tov "dezelfde" processor uit de wafer.
ik heb geen rechtstreeks bewijs maar een vriend van me die bij ASML werkt kan het bevestigen.
tegenwoordig word er real time gemonitorde hoe het proces verloopt en worden er real-time aanpassingen gedaan om alle chips er goed uit te laten komen.
volgens hem is hierdoor het verschil tussen rand en het midden bijna geheel verdwenen.
Dat is het ook: geheel dezelfde specsheet.

Ik snap AMDs aanpak ook niet geheel: de BE cpus richten zich meer op tweakers die zelf wat meer uit hun CPU willen persen, waarom zou iemand dan de 980 kopen als hij zelf de 955 voor een mindere prijs ongeveer even hoog kan klokken? Het lijtk me zeker nuttig dat ze wat hoger geklokte versies uitbrengen, maar doordat het allemaal BEs zijn vind ik dit vreemd...

Nuja: de Phenom II X4 reeks blijft een leuke betaalbare reeks, maar dit model is geen noemenswaardige upgrade als je al een ander model van de serie hebt. Ik wacht dus wel op Bulldozer :)

[Reactie gewijzigd door kiang op 3 mei 2011 11:12]

Dat is het ook: geheel dezelfde specsheet.

Ik snap AMDs aanpak ook niet geheel: de BE cpus richten zich meer op tweakers die zelf wat meer uit hun CPU willen persen, waarom zou iemand dan de 980 kopen als hij zelf de 955 voor een mindere prijs ongeveer even hoog kan klokken?
Ik snap het heel goed. Vandaag praten honderdduizenden mensen weer over AMD, ongeacht of er cpu's verkocht worden is dit dus al een succes voor de marketing. AMD snapt ook wel dat PhonomII afgelopen verhaal is en er (bijna) geen hond zit te wachten op de 980. Maar daar zal het AMD dan ook niet zozeer omgaan.
We denken hier wel eens iets te veel dat AMD vooral iets voor Tweakers doet. De meeste verkopen halen ze toch bij mensen die een kant en klare PC kopen, en een CPU op 3.7 klinkt sneller dan een CPU op 3.6... dat met een stukje aandacht zal toch weer wat verkopen.
Geen hond zit te wachten op de 980.
Dat is natuurlijk een beetje onzin, als men niet bang is om een gokje te doen is deze CPU best een redelijke aankoop mee.
(mee eens dat als je de CPU moet upgraden het slimmer is om nog even te wachten op Bulldozer)

Daar als je een AM3+ Gigabyte GA-880GMA-USB3 bord bv koopt van nog geen 90 euro, samen met deze CPU, heeft men een systeem voor weinig geld dat jaren mee kan gaan.

Enige waar men de gok doet is met hoe de Bulldozer zal presteren, maar de verwachtingen daar van zijn redelijk goed op het moment.

Maar ben het eens dat waarschijnlijk een Phenom II X4 955 BE of een Phenom II X2 550 BE een beter keuze is als je 50 tot 100 euro moet besparen op je systeem.

Een van de voordelen van AMD is iig dat ze niet elke keer zo (on)nodig van socket veranderen zo als bij Intel >_<
Ach de 1156 is nu ook wel een stabiel socket en dat blijft volgens mij ook nog wel even zo.
1156 is idd heel stabiel, komen namelijk geen cpu's meer voor uit..
ik vind inderdaad dat het ook vrij triest is dat er bij de sockets 1366 en 1156 maar 1 generatie chipsets is geweest voordat intel weer overstapte naar nieuwe sockets.
[...]

Dat is natuurlijk een beetje onzin, als men niet bang is om een gokje te doen is deze CPU best een redelijke aankoop mee.
(mee eens dat als je de CPU moet upgraden het slimmer is om nog even te wachten op Bulldozer)
Deze CPU word niet veel verkocht, zit op het randje van wat mensen kopen, 95% van alle cpu die worden gekocht zijn goedkoper dan 200 dollar. Mensen kijken niet zozeer naar de Mhz maar naar de portemonnee. Elke cpu is sneller dan hun 5+ jaar oude pc die ze gaan vervangen. Ze luisteren naar de verkoper en kijken naar de prijs. En hebben geen idee van de Mhz.

En mensen die wel naar MHz kijken weten vaak ook dat die 100Mhz bijna niks scheelt.
Idem.

Ik kan ook niet echt zeggen dat ik als AMD-fanboy zat te wachten op een nieuwe PhenomII heb nu een 965BE, maar toch zal mijn eerstvolgende upgrade een Bulldozer zijn.
Al met al denk ik wel dat je gelijk hebt dat AMD deze cpu uitbrengt om weer even in de "spotlight" te komen staan.
Hopelijk maken de Bulldozers hun naam waar :)
*yawn, wanneer gaan ze nu echt met iets nieuws komen.
Die 0,1 GHz gaat nu niet echt een verschil maken.
Waar is de AMD van vroeger? Tegenwoordig is het de ene teleurstelling na de andere (HIGH END).
Bulldozer ?!!

http://en.wikipedia.org/wiki/Bulldozer_(processor)

[Reactie gewijzigd door k1n9_n01z3 op 3 mei 2011 11:37]

Laten we hopen dat deze iets van weerstand kunnen bieden tegen Intel's dominantie in high end. Ik zou dolgraag mijn volgende pc weer een AMD kopen, maar dan moeten ze zich wel bewijzen.
Ey zolang ze maar de beste prijzen hebben en om de jaar pas echte veranderingen komen vind ik het oke.

Zonder AMD heb ik nu niet kunnen genieten van een game bak voor weinig.

Al vind ik wel dat het beter kan maar goed.
AMD van vroeger? AMD is altijd al de underdog geweest. Ze hebben maar 10% van het R&D budget van Intel. Ze zijn altijd onderdrukt door Intel, ze hebben altijd minder middelen gehad. Desondanks probeert AMD alles uit de kast te halen. De Athlon 64 was zeker een succes tegenover de P4. Vergeet echter niet dat Intel toen best wel wakkergeschud is en het AMD weer heel moeilijk is gaan maken met de Core serie.

Bulldozer komt echter over 2 maanden. De berichten zijn veelbelovend. Dat is de nieuwe architecuur om weer verder te vechten tegen Intel en wellicht weer de prestatiekroon te pakken. Kloksnelheden van 3,4Ghz (octo core) hebben we al gezien en mogelijke Turbo snelheden tot 4,1GHz bij de Engineering Samples.

Deze Phenom II X4 980? Puur marketing. Zo slecht is het aanbod van AMD daarbij ook niet. Maar tegenover een gloednieuwe architectuur kun je moeilijk op met een core die in de basis afstamt van de Athlon 64.
Ten tijde van de AMD 64 en de X2 had AMD toch een serieuze voorsprong hoor zeker met de FX reeks (deze zouden terugkomen). Daarvoor had je socket A en die deden het eerlijk gezegd ook niet slecht, toch niet zoals nu.
Klopt helemaal, maar dat is maar een klein deel van de geschiedenis... Echter wijst iedereen terug naar dat stukje alsof dat normaal is voor AMD, wat het niet is! Socket A was ook goed en ook de Phenom II serie vind ik erg goed. Ja, sinds Sandy Bridge is het wel echt gedaan. maar dat is zo vreemd niet tegen een nieuwe architecuur. de Athlon 64 moest het ook afleggen tegen de Core 2. Een paar maanden terug was de Phneom II X2 955 toch wel doorgaans de beste CPU voor de gamer bijvoorbeeld.

Alleen dit laatste halfjaartje (waar nu nog zo'n 2 maanden van over zijn) zijn even minder voor AMD. Gelukkig heeft AMD nu gewoon een nieuwe CPU in het vooruitzicht ipv nog 2 jaar te moeten ontwikkelen.
socket A was in het laatste zeg jaar ook flink achtergesteld ivm intel.
daarna kwam de athlon 64 en waren de rollen volledig omgedraaid.

nu is de phenom lijn flink achtergested het laatste half jaar.
ik hoop op een herhaling van de geschiedenis.
al verwacht ik niet dat het verschil zo groot zal zijn, of de overwinning zo duidelijk(als in alles winnen over de hele lijn). maar dat ze veel meer aan elkaar gewaagt gaan zijn is zeker.

dat ze nog zulke snelheden uit 45nm weten te persen is een goed teken. bulldozer word op 32nm gemaakt met zowel SOI als HKMG (het eerste process dat de 2 combineerd) en bulldozer is gemaakt om hoger te klokken zonder in te leveren op IPC's
zodra ze het process onder de knie hebben verwacht ik dus nog flink hoger geklokte bulldozers te zien, aangezien we nu al enginering samplesh hebben gezien die met turbo boven deze 3.7 uit komen.

[Reactie gewijzigd door Countess op 3 mei 2011 15:21]

20 dollar verschil voor die 100 Mhz ? Dan kun je net zo goed de goedkopere versie kopen en overklokken, immers is de architectuur exact hetzelfde.

Verder denk ik dat AMD echt nog het laatste uit de Phenom processors wilt halen.
Ik wacht in ieder geval tot Bulldozer en als die niet snel verschijnt ga ik over op Intel.
De meeste mensen, en zeker bedrijven doen niet aan overklokken.
En als je het teveel geld vind voor 0.1Ghz meer dan koop je hem toch lekker niet?

Dit is specifiek voor de doelgroep welke out of the box de snelste cpu willen
En dat zijn niet wij de tweakers welke hem OC'en, maar de grootste groep, de normale consument en de bedrijven waar het gewoon moet werken en waar garantie belangrijk is!
Over het algemeen 'willen' mensen Intel, vooral in bedrijven zie je alleen maar Intel, sterker nog, ik ken geen bedrijf die AMD machines op kantoor heeft staan.
Dat heeft zo zijn reden, Intel is daar vorig jaar voor gestraft en je ziet nu meer en meer AMD komen.

Hier hebben we iniedergeval AMD servers, en die zijn zekerweten niet overklocked ;)
moet je eens bij ons komen kijken...staan er genoeg hoor.

Maar dat komt denk ik ook alleen vanwege het feit dat onze manager zichzelf goed op de hoogte houdt en dus weet dat de Phenom II prima kan meekomen met de Core2 lijn.
Phenom? Zelf een Athlon kan mee met de Core 2 lijn hoor :) Enkel de Core i-lijn van Intel is echt van een ander niveau.
Ik wel. Daar men op dat kantoor ook gebruik maakt enkele zwaardere toepassingen dan Office en de prijs niet te hoog uit mocht vallen is er gekozen voor een Athlon X2 250 ipv destijds een intel e7400. Bij dat bedrijf ging men destijds gewoon voor de bang for buck. En die Athlon X2 kostte 50 euro oid en de e7400 destijds nog 100 euro.

Maar ik zie steeds meer bedrijven overgaan op terminals met een Atom erin.

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 3 mei 2011 11:18]

Wij zijn 'helaas' ook met de laatste 4 desktops die we gekocht hebben toch voor een i5 gegaan.
die mensen hebben dan ook geen 980 nnodig maar een goedkoop x3tje is genoeg.
ja voor die 20 euro, overklok ik em zelf wel met 0,1 Ghz of meer. Zelfs de x2 955 krijg je wel naar x4 op 3,7 ghz , soms zelfs met een stock koeler.
Ik zou ook eerder een goedkopere X4 nemen en die meer OCen. Maar je opmrerking over een x2 unlocken en OCen zou ik niet ten harte nemen: het KAN wel, maar daar neem je wel een vrij grote sprong in eht duister: de twee extra cores zijn namelijk neit getest, noch d hogere kloksnelheid: je kunt dus niet zomaar een X2 955 kopen en verwachten dat je een 4GHz quadcore zult hebben: er moet maar 1 iets niet meezitten, en je blijft zitten met een dualcore op 3.5Ghz oid.
Ach je moet een beetje geluk hebben, en anders is het pech, gebruik je de processor als een x2 in een ander bakje. Het is mensen al gelukt om ze stabiel op 4 Ghz te krijgen.
Hij legt het in ieder geval niet meer af tegen de i3, maar de i7's zijn nog altijd sneller, en dat op een veel lagere kloksnelheid.
Volgens anandtech legt hij het zelfs nog af tegen i5's.. http://www.anandtech.com/...-980-black-edition-review
Even nuanceren: die i5s die beter zijn zijn Sandy-Bridge. Die zijn zelfs beter in de praktijk dan de meeste eerdere i7s.
Deze 'high end' Phenoms zijn ook meestal beter dan de vorige generate i5's hoor.
En dat terwijl de Deneb core al wel degelijk ouder is dan de core i3-5-7 en dan al helemaal de Sandy Bridges.

Als je het zo gaat vergelijken is de Phenom serie eigenlijk helemaal niet zo slecht.
Ach, ik hoop dat de nieuwe bulldozer chipsets wat gaan worden, een beetje meer concurrentie is natuurlijk nooit verkeerd.
Inderdaad, waar is de tijd dat je een Athlon FX voor 999 euro kon kopen... Nu komen de prijzen van AMD niet boven de 250 euro, niet dat dat heel vervelend is, maar voor AMD geen prettige situatie lijkt mij.
Aan de andere kant: De architectuur van de huidige Phenoms en Athlons is nog steeds voor een groot deel gebaseerd op de oude Athlons uit het a64 tijdperk, ik heb er wel respect voor dat die dingen nog zo lang mee kunnen met de concurrentie.
Denk niet dat je al teveel moet verwachten van bulldozer, al langer veel tralala errond,
en wat hebben we er al van gezien? Niks of zeer weinig.

Binnen twee weken zijn de eerste X79 mobo's beschikbaar voor Sandy bridge E.
(waarbij de Bclock en Pci-bus terug gescheiden zijn)

Sinds Core i tijdperk van Intel met hun tick tock komt AMD totaal niet meer in de buurt van performance van intel.

en Intel zal de voorsprong nu zeker wel behouden dankzij SB en SB-E.
X79 binnen 2 weken? ik denk dat je hier effe een edit zal moeten uitvoeren :D

maak er maar Q4 2011 van.......
eerste mobo's komen uit achter twee weken voor SB-E.
dit heb ik van goede bron,

maar hoezeer ze voor mainstream beschikbaar zullen zijn is iets anders, of ze ermee bedoelen voorstellen..... op computex of dergelijke....

Over twee weken zouden we we eerste foto's van X79 mobo's moeten zien verschijnen.
dit ding is net iets beter dan de i5 760, en iets slechter dan de i5 2300
Met de introductie van de worden de overige quadcore-Phenoms in prijs verlaagd.
Kijk, en daar worden we nu blij van.
Overklokken kun je dat eten... overklokken gaat ten kostte van de garanti, dat doe je alleen als je iets heel goedkoop hebt gekocht of als je geld teveel hebt.
Deze nieuwe is in mijn ogen toch weer een klein stukje sneller dan zijn voorganger en kan makkelijk de concurrentie aan met de veel duurdere intel.
Ik vind dat er veel teveel appels met peren word vergeleken, voor het geld van 1 intel cpu en misschien het moederbord heb je een hele amd machine die alles perfect doet.
Er zijn geen spellen of programma's die er niet op gedaan kunnen worden en de in het verleden gemaakte compatibilteits problemen valt niets meer van te merken.
Ook op het server vlak zie ik liever amd dan intel, amd haalt ook geen trucs uit zover ik weet, de resultaten van intel sandy bridge op HD content worden door die truc veel te hoog gewaardeerd men beeld gewoon tig frames niet op je scherm af. Zo kan je in mijn ogen niet roepen dat je de snelste bent ( dit noem ik resultaten FAKEN).
Uiteraard is het natuurlijk zo dat volgens mij amper iemand zulke hoge resoluties bekijkt, maar toch als jij als rijke persoon die 3 van die reuze monitoren heeft wil je wel alles ook echt zien
Ook op het server vlak zie ik liever amd dan intel, amd haalt ook geen trucs uit zover ik weet, de resultaten van intel sandy bridge op HD content worden door die truc veel te hoog gewaardeerd men beeld gewoon tig frames niet op je scherm af. Zo kan je in mijn ogen niet roepen dat je de snelste bent ( dit noem ik resultaten FAKEN).
Hoezo fake? Omdat de Intel geavanceerder is?

Gaan we straks dan AMD ook betichten van het FAKEN* van scores op multimedia met hun Fusion APU's? Nee! Dat is namelijk innovatie. Het is geen schande voor AMD dat ze veel trager zijn dan Intel's Sandy Bridge. Die CPU is gloednieuw, de Phenom II is aan het eind van zijn levensduur. Het is logisch dat AMD het onderspit moet delven. Geen schande, juist heel sterk dat ze nog steeds relatief goed meekomen met de oude architecuur van de Phenom II.

*) Intels architectuur heeft gewoon nieuwe technologieŽn voor HD content. Net als AMD straks met Fusion heel veel meer rekenkracht in de CPU heeft voor multimedia.
Nou, nu generaliseer je wel flink. Voor de gemiddelde gebruiker is een moderne AMD-CPU inderdaad ruim voldoende. Voor servers en workstation-taken wil je toch gewoon echt dat laatste beetje extra performance en dat kleine beetje minder verbruik. Zeker nu intel al 32nm zit te optimaliseren met sandy bridge verliest AMD het daar toch echt in hoor.

Overigens doe je overklokken ook als je weet hoe simpel het is en het goed genoeg kan om er zeker van te zijn dat je de boel niet meteen opblaast. ;) Voor sommige zware programma's zwengel ik mijn OC-profiel even aan. Weinig spannends aan en 't scheelt toch weer een kwartiertje renderen of zo.
Enige echte meerwaarde voor mij is dat de rest nu goedkoper is :) Wel lullig, vriend van me heeft net vorige week een 975 gekocht xD
De X4 955 is nu bij Azerty voor iets meer dan 90 euro te krijgen. Dat is toch geen geld? In vergelijking, een half jaartje geleden kostte deze CPU 130/140 euro. Dat is per maand dus bijna een tientje van de prijs af. Combineer deze CPU met een HD6850/HD6790 en je hebt een aardig game-pc'tje die alle games moeiteloos afspeelt.
Jaren geleden kon je eenvoudig een Celeron 300Mhz door de bussnelheid van 66Mhz naar 100Mhz te verhogen een super stabiele Celeron op 450Mhz hebben. Die kon heel goed meekomen met de Pentium II 450Mhz. Dat deed zeer voor diegene die net een PII gekocht hadden voor de hoofdprijs. Het prestatieverschil in de statische benchmarks was er wel maar in de praktijk en vooral bij games maakte het nauwelijks iets uit. Ik denk dat je met deze X4's prima game computers kunt samenstellen.

Ik had me laten verleiden door de X58 triple channel DDR3 techniek, nu zie je dat de dual channel DDR3 sandy bridges bijna even snel of zelfs sneller zijn met uitzonderingen daar gelaten. Ja veel Intels zijn sneller en duurder of dat in verhouding staat met het prestatieverschil voor een game PC, ik denk van niet.

[Reactie gewijzigd door RHF op 3 mei 2011 16:44]

lijkt mij idd een betere optie ik heb mijn 955 ook op 3720 mhz graaiend gehad maar eerlijk gezecht maakt het qua preformance zo goed als niks uit al is het 520 mhz hoger.


dit allemaal with deze lucht cooler die nog afmokstig was uit mijn dualcore 5600 amd :
http://www.alibaba.com/pr...aster_RR_CCH_ANU2_GP.html

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013