Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 33, views: 15.092 •

Samsung heeft aangekondigd dat het in verscheidene Europese landen mogelijk wordt om via de telefoonrekening mobiele applicaties in zijn softwarewinkel te betalen. De dienst lijkt echter vooralsnog niet in Nederland beschikbaar te komen.

De nieuwe betalingsmogelijkheid wordt gedurende dit jaar gefaseerd uitgerold voor Samsungs applicatiewinkel. De betaaloptie is als eerste beschikbaar in het Verenigd Koninkrijk, maar gebruikers in onder andere Duitsland, Denemarken, Oostenrijk, Zweden, Finland en Oekraïne krijgen ook de mogelijkheid om apps via de telefoonrekening aan te schaffen. Het is onbekend waarom carrier billing in Nederland niet mogelijk wordt gemaakt; wellicht is de Koreaanse fabrikant nog in gesprek met telecomproviders over het aanbieden van de betaaloptie.

Samsungs downloadwinkel werd in juni vorig jaar geïntroduceerd. Het is mogelijk om applicaties aan te schaffen voor verscheidene Samsung-telefoons, waaronder toestellen die draaien op Bada en Windows Mobile. Nieuwere toestellen met Android lijken niet te worden ondersteund. Er staan ongeveer 15.000 apps in de softwarewinkel, die Samsung Apps heet. Het is daarnaast ook mogelijk om muziek, video's en andere content aan te schaffen voor de mobiele telefoon. Samsung liet eerder weten dat er al meer dan 100 miljoen apps zijn gedownload.

Reacties (33)

In de Android Market bestaat in de VS en de Japan ook al carrier billing, niet echt speciaal dus.
Since last year, we’ve been working to bring the convenience of Direct Carrier Billing to more Android Market users on more carrier networks. Building on the launches to T-Mobile US and AT&T users in 2010, we’ve recently launched Direct Carrier Billing to users on three popular networks in Japan -- SoftBank, KDDI, and NTT DOCOMO.
En via Sprint inmiddels ook.

http://android-developers...g-options-on-android.html

Op m'n iPhone reken ik trouwens ook gewoon nog steeds af via CC. Niks mis mee. Afrekenen via provider kost weer extra; omdat je carrier ook wilt profiteren van de aanschaf + billing.

Maja, het liefst hebben we allemaal toch gewoon gratis apps of niet? En de Android Market telt de meeste -volledige- gratis apps! Kijk bv maar eens naar Angry Birds (RIO) op de iPhone: betalen; op Android gratizz! Maar de kwaliteit is vaak toch net ff minder dan op iPhone. Die heb tenminste controle. Apps van WP7 zijn helemaal schandalig slecht (traag; weinig consistency etc), dat lijken meer swypende webpagina's dan echte apps.

[Reactie gewijzigd door rezzir op 2 mei 2011 14:44]

Het is wel speciaal want dit heb je in Europa nog niet. Android market heeft het alleen in de US.

Erg jammer alleen dat dit soort dingen nooit ook in Nederland zijn. We lopen altijd echt achteraan met dit soort dingen. Al gok ik dat dit in Nederland wel duur zal zijn. Omdat Telco's ook een deel van de winst willen.

[Reactie gewijzigd door Rutix op 2 mei 2011 14:41]

Het wordt natuurlijk pas interessant voor operators om zoiets te implementeren als er heel veel apps worden gedownload. In Amerika is de markt eenmaal groter, en loont het opzetten van een dergelijke integratie sneller.

KNP ziet apps als een inbreuk van hun business model, maar je ziet dat er dus wel mogelijkheden zijn om hier als telecom operator een graantje mee te pikken.
Het is niet speciaal want Nokia ondersteund dit echt al jaren... Het is dus meer zoiets van pffffff eindelijk
Het is wel speciaal want dit heb je in Europa nog niet.
Nokia doet het al een hele tijd met hun Ovi Store. Dus het is niet speciaal.
Edit: spuit elf.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 2 mei 2011 15:57]

Ik kende Ovi Store niet dus mijn excuses. Ik had hier nog niet eerder van gehoord en ook na beetje zoeken kon ik niks in europa vinden.Dan is het inderdaad niet echt speciaal :)
Je CC maatschappij hoeft natuurlijk helemaal niks van je ;) Oke vast minder als de telco.
Maar de kwaliteit is vaak toch net ff minder dan op iPhone.
Yeah sure, buiten de resolutie van het apparaat is weinig beter (en er zijn ook Androids met vergelijkbare resolutie).

Ben benieuwd wat jouw definitie is van kwaliteit, zal wel zijn als het op de iPhone draait is het kwaliteit, doet dat het niet is het geen kwaliteit... Tja zo lust ik er nog wel een paar :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 2 mei 2011 14:51]

Ga de kwaliteit van de Facebook App maar eens vergelijken: de iphone versie is stukken beter dan Android. Maar Facebook voor Windows Phone 7 is om te janken. Zo traag!!

Ga maar kijken: Facebook iPhone vs WP7

http://www.youtube.com/watch?v=wSOqf27MxP4

Dikke winnaar is de iPhone app.

[Reactie gewijzigd door rezzir op 2 mei 2011 14:58]

Tja 1 app? Google Maps zuigt weer op je iPhone vergeleken met Androids versie, maar dat maakt niet alle apps slecht van een ander platform, vindt het eigenlijk gewoon zielig als je op basis van 1 app (of al waren het er 10) denkt te kunnen beoordelen...
Facebook is wel een van de populairste Apps. Je moet niet apps gaan vergelijken dat eentje beter is dan de ander, als niemand t bijna gebruikt. Op Twitter wint Android misschien van iPhone vanwege het betere notificatiesysteem/integratie (widgets etc). Twitter op de WP7 is helemaal om te huilen (integratie met twitter is er gewoon niet - en de cliens stellen ook teleur!)

[Reactie gewijzigd door rezzir op 2 mei 2011 15:03]

Mjah ik weet het niet ik doe niet graag aan die zogenaamde sociale zooi. Socialer is gewoon praten met je mond praten, elkaar in de ogen kunnen kijken (ik heb natuurlijk wel accountjes bij die sites) ;)

Oftewel ik heb geen flauw benul wat beter is als het andere en het boeit me ook niet, immers kan je niet oordelen op 2 voorbeelden van de 200.000 apps die beide stores ondertussen bevatten ;)
Yes nog meer reden om een WP7 telefoon te kopen :)
Ik geloof best dat Facebook voor iphone beter is dan voor WP7 maar als je het vergelijk met Android werken ze gewoon exact hetzelfde en vaak is mijn Android nog veel sneller ook (kan ook te maken hebben met het verschil in internet verbinding natuurlijk). Ik hoef nooit te wachten op plaatjes of andere randzaken want alles is gelijk geladen. Ook is de integratie met Android naar mijn mening flink beter dan op de iPhone

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 2 mei 2011 15:49]

Precies het punt. Op jouw android draait ene top en het ander niet. Op een ander toestel draait het dan weer voor geen meter, dit is het issue van android, het OS kan geen garantie geven op gebruikerservaring door fragmentatie. Wat ik van android heb mogen ervaren op een SGS is dat elke populaire app vergeleken met de iOS app crippled is, of er zit reclame in, of het mist features/opties. En niet te vergeten dat legio zeer populaire iOS apps niet op android beschikbaar zijn.
Ehhh en de iPhone 3g/gs dan? Of mijn iPod Touch 1g waar je niet eens een appstore voor hebt?
Fragmentatie zie ik overigens niet als een probleem... Liever 20% low-end en 20% high-end, dan een iPhone die het met hooguit 10% van het marktaandeel moet doen (en daar gaat het wel naartoe, Android is voor de massa).

[Reactie gewijzigd door poepkop op 2 mei 2011 21:29]

Dus jij beweert nu en ontkent dat 'iAd' bestaat bakman? Grapjas. Ook in veel iPhone apps komt reclame voor. Download maar eens wat random gratis apps in je appstore.

Leuk van die zeer populaire apps. Maar ik heb nog niet echt een app gemist op android. Daarnaast moet iOS het van de apps hebben want het is maar een simpele 'app launcher'.
Maar waar hebben we het over , een facebook app . Als je nu met iets nuttigs kwam.
Maja, het liefst hebben we allemaal toch gewoon gratis apps of niet? En de Android Market telt de meeste -volledige- gratis apps! Kijk bv maar eens naar Angry Birds (RIO) op de iPhone: betalen; op Android gratizz! Maar de kwaliteit is vaak toch net ff minder dan op iPhone.
Ik vind die echt bullshit (sorry) maar heb je wel een eerlijke vergelijking gemaakt? 1 a 2 jaar geleden was de kwaliteit inderdaad vaak iets minder maar dat kwam gewoon omdat Android nog een beetje op gang moest komen. Wanneer je nu kijkt is vrijwel elke (populaire app) exact hetzelfde als op de iphone (in de zin van kwaliteit)

Ik vind dit soort opmerkingen echt zoiets van ik heb het ooit gehoord dus het zal wel kloppen... Of zoiets van MIJN applicaties zijn niet hetzelfde dus zijn ze allemaal gelijk van mindere kwaliteit
Beter je huiswerk doen, Angry Birds (RIO) is op de iPhone en de iPad gratis.
Nog geen minuut geleden gechecked.

En wat weet jij van Apps WP7? ondanks ik het nooit zal gaan kopen maar hoe kan je een oordeel vellen zonder dat het hier nog uit is?
Carrier billing zal wel duur zijn in Nederland. Ik gok ook dat dat de reden is dat bijv. Apple het niet doet. Het maakt de drempel om te bestellen wel lager, maar in het topsegment waar Apple opereert is die drempel wellicht iets minder hoog dan in het sub-topsegment waarin Samsung opereert.

Ik gok dat carrier billing tot wel 20% commissie zal kosten die Samsung kwijtraakt op het bedrag. Maargoed, als je dankzij carrier billing meer dan 20% meer apps verkoopt, heb je er al winst mee gemaakt... Het is immers wel heel aantrekkelijk om op "kopen" te klikken/tikken zonder verder je creditcardnummer in te hoeven voeren of accounts etc. aan te maken...
Enige tijd geleden verscheen hier al een bericht over op Tweakers, namelijk dat de Windows Phone 7 dit ook ondersteund.

nieuws: Microsoft maakt WP7-apps betalen via telefoonrekening mogelijk

Ook Nokia's Ovi Store heeft op dit vlak al het e.e.a. klaar staan.

nieuws: Nokia: 90 procent apps wordt betaald via telefoonrekening

Het nadeel is dat er met de verschillende operators een integratie traject doorlopen zal moeten worden. Daarnaast gaan Telco operators een deel van de winst pakken, wat dus ten koste gaat van de developer van App.
Ik heb het idee dat vodafone de eerste in Nederland zal zijn die dit gaat introduceren. Maarja het is maar een gok.
Vodafone doet het in ieder geval al voor Nokia (Ovi Store). Lijkt me een erg simpele uitbreiding.
Elke provider doet dit in Nederland met Nokia ;) al jaren :P
1 van de redenen waarom er veel meer betaalde apps verkocht worden via iOS dan Android is natuurlijk de absurde gedachte dat je alleen via CC kan betalen. Hoewel Click&Buy ook een klote-proces is om in te stellen werkt het wel perfect als je het eenmaal voor elkaar krijgt. Daarnaast zijn natuurlijk de iTunes pre-paid kaarten de briljantste oplossing van allemaal. Hopelijk komt Google met iets dergelijks...
offtopic:
Ik kom net overigens een interessante observatie over de toekomst van de 'android-fragmentatie' tegen: http://www.zdnet.com/blog...-them-as-disposable/12558
Kortgezegd: Providers die Android-toestellen verkopen boeit updates niet, ze verdienen er niks mee en hebben liever dat je om het jaar een nieuw toestel koopt.
Dat klopt niet. De meeste mensen zitten vast aan een 2 jaar (en in de vs soms 3 jaar) contract. Dus upgraden tussentijd naar een nieuw (los) toestel is voor de meeste mensen sowieso niet haalbaar. Dus dat zal de reden niet zijn. Het is eerder dat fabrikanten te lui zijn (kost nou eenmaal geld). Jouw stuk is gewoon pure conspiracy. Daarnaast: loop je dan ook juist het risico dat mensen upgraden naar een ander merk/fabrikant etc. Ennuh: ZDNet is nou niet bepaald hoge kwaliteit journalistiek lol.

[Reactie gewijzigd door rezzir op 2 mei 2011 14:55]

Denk je nou echt dat providers updates bij andere OS'es wel interesseert? Heb me iphone moeten wegdoen omdat hij iOS niet meer vloeiend kon draaien door verplichte updates.

Bij android zijn ze gelukkig niet verplicht.
Bij iOs ook niet? Je kunt zel kiezen of je updaten wilt hoor?
Hou op man, bij iOS ben je helemaal niet verplicht om te updaten... Praat geen onzin....!! Blijkbaar weet jij weer niet waar je over praat! Zit zelf ook niet op de nieuwste firmware....
offtopic:
Ik kom net overigens een interessante observatie over de toekomst van de 'android-fragmentatie' tegen: http://www.zdnet.com/blog...-them-as-disposable/12558
Kortgezegd: Providers die Android-toestellen verkopen boeit updates niet, ze verdienen er niks mee en hebben liever dat je om het jaar een nieuw toestel koopt.
Dat artikel gaat over android tablets en de fabrikanten. Dit kan niet zomaar doorgetrokken worden naar providers die android-toestellen verkopen.
Carrier billing is iets wat Nokia al lang breed ge´mplementeerd heeft. Niet zo heel spannend dus wat mij betreft.
Komt er dan nog een BTW bovenop het factuur bedrag van je provider?