Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 134, views: 26.240 •
Submitter: Raven

Vingerafdrukken die al in een gemeentelijke database zijn opgeslagen, worden gewist. Dat heeft minister Donner gezegd. Eerder op woensdag werd al bekend dat de opslag van vingerafdrukken in databases wordt opgeschort.

Minister DonnerNaar nu blijkt zullen de al opgeslagen vingerafdrukken worden gewist, zo zei minister Piet Hein Donner van Binnenlandse Zaken volgens Novum tegen de Tweede Kamer. De Kamer had daarop aangedrongen.

Het gaat om de afdrukken van drie miljoen burgers. Woensdagochtend werd al gemeld dat tijdelijk zou worden gestopt met het opslaan van vingerafdrukken in gemeentelijke databases, en dat het opzetten van een centrale vingerafdrukdatabase tijdelijk zou worden stopgezet. Wat met bestaande, al opgeslagen afdrukken zou gebeuren, was echter nog niet duidelijk.

Overigens wil het kabinet nog steeds dat er uiteindelijk een database met persoonsgegevens komt, maar eerst moet worden onderzocht of de betrouwbaarheid van de afdrukken kan worden verbeterd. Burgers moeten hun vingerafdrukken afstaan als ze een paspoort of identiteitskaart aanvragen. Tot woensdag kwamen die gegevens ook terecht in een lokale database met vingerafdrukken en de bedoeling was dat deze uiteindelijk in een centrale database zouden komen te staan. Eerder op woensdag berichtte Tweakers.net dat de verplichte opname van vingerafdrukken in de identiteitskaart mogelijk wordt afgeschaft; voor het paspoort verandert er niets.

Reacties (134)

Reactiefilter:-11340125+178+25+30
Hebben Sony en TomTom jouw biometrische gegevens dan?
TomTom geeft data weg aan de overheid.....Playstation is gehackt, mogelijk misbruik van creditcardnummers...
Tom Tom data wordt door een of ander bureau gebruikt om statistieken te verwerken, wat vervolgens weer rapportages aan een aantal provincies levert en daar kan de politie vervolgens weer bij.

Beetje vergelijkbaar met ik verkoop jou een schilmesje, jij laat het in de keuken liggen en je gestoorde broertje steekt er de hond mee dood. Het gaat via zoveel verschillende kanalen dat je niet zomaar de eerste schakel in de ketting de schuld kunt geven. In feite is het de schuld van de provincies die de politie de betreffende data laten gebruiken.

Sony vroeg er niet bepaald om om gehacked te worden. Je kunt ze moeilijk verwijten dat ze met opzet credit card gegevens in handen van hackers hebben laten vallen. Misschien kun je ze verwijten dan hun beveiliging slecht was maar niet dat er opzet in het spel was.

Lijkt me ook een beetje lastig als je via PSN een spel wilt aanschaffen, om dan maar elke keer je credit card gegevens opnieuw in te moeten geven met je controller. Daar zou je toch ook ziek van worden na 3 keer?
om de redenering door te zetten. de willekeurige gemeentes vragen er ook niet om om gehacked te worden. tevens zal het ook niet de bedoeling zijn om een hypotetische usb stick met alle vingerafdrukken in verkeerde handen te laten vallen.

Het feit dat er op een heleboel plekken een heleboel gegevens staan betekent dat er af en toe iets in verkeerde handen valt. een creditcard (nummer) kan ongedaan gemaakt worden. Je vingerafdruk ongeldig maken na een lek is al een stuk lastiger.

Vanwege de gevoeligheid en de verbondenheid met personen heb ik het liefst een zo klein mogelijke kans op lekken. Als het niet bestaat kan het ook niet gelekt worden.
Het probleem bij het psn netwerk was dat de creditcard gegevens ongesleuteld opgeslagen werden. Dit is al een paar maanden bekend, het was een kwestie van wachten totdat mensen het toch al slecht beveiligde psn netwerk zouden gaan kraken om aan de ongesleutelde creditcard nummers te komen.

Sony valt dus wel wat te verwijten, het opslaan/versturen van creditcard gegevens ongesleuteld is gewoon ontzettend dom.
Net mail van Sony over de diefstal van CC nummers e.d. ;-) Sony volgt TT hahaha..
Geweldig nieuws dit! Goed van de overheid om hun fout te herstellen terwijl er maatschappelijk gezien helemaal niet zoveel protest was (wel onder tweakers maar de gemiddelde Nederlander geeft er niet veel om)
de gemiddelde nederlander geeft er niet veel om?
kijk jij het nieuws weleens naast tweakers.net?
erg veel mensen weten van dit onderwerp af en de meeste zijn het er mee oneens.
ik ook, en ik vind het goed dat de oppositie dit belachelijke idee verwerpt.
bij 20% van de vingerafdrukken geeft de computer ook nog eens verkeerde mensen weer of geen.
Er heeft - naar mijn weten - geen grootschalig maatschappelijk protest plaatsgevonden tegen de opslag van vingerafdrukken. In mijn omgeving vonden wel veel mensen het "onnodig" en "wat te ver gaan". Maar echt verzet, zoals bij de langstudeerboete, het kraakverbod en het rookverbod ben ik tot dusver niet tegengekomen.

Er veel mensen weten van dit onderwerp af, maar er zijn er maar weinig die meer dan wat globale kennis hebben omtrent de opslag van biometrische gegevens. Een hoop mensen met een klein beetje kennis leidt niet tot voldoende specialistische kennis.

Het huidige kabinet wil echter nog steeds dat er uiteindelijk een centrale database komt. Gaat naar mijn idee veel te ver en is bovendien ook regelrecht in strijd met de grondwet. Helaas springt het huidige kabinet met grondrechten om alsof ze nooit hebben bestaan. Gebeurt overigens niet alleen op het gebied van privacy en veiligheid, maar ook bv. scholing.
Ja, want er zijn natuurlijk dagelijks protesten in Den Haag van studenten. Kom op zeg. En als ik de reacties hierboven zo lees zijn mensen verbaast dat er zo weinig protest was om biometrische gegevens. Ja laten we dan lekker nog meer bezuinigen op het onderwijs zodat iedereen straks als makke schapen alle privacy ontnemende wetten gewoon zonder blikken of blozen accepteerd

Een tijd stage gaan lopen uit eigen wil om echt eens goed werkervaring op te doen wordt tegenwoordig gewoon afgestraft met een boete.

[Reactie gewijzigd door Atmosfeer op 27 april 2011 23:39]

De gemiddelde student kan al dat 'zuipen' niet eens betalen. De enigen die dat kunnen zijn de rijkelui en die blijven in de toekomst ook studeren omdat ze het geld toch wel van pappie krijgen.
Daar ben ik het half mee eens. Ik heb zelf ook deze ouderlijke subsidie. Maar zeker; de meesten kunnen dit soort 'zuip'-gedrag niet betalen. Het kost zeer veel geld.

Maar niet elke zuipende student blijft zo. Meesten zijn juist erg ambitieus. Het studentenleven kost erg veel tijd en inzet, en daarnaast moet er natuurlijk ook gestudeerd worden.
Er heeft - naar mijn weten - geen grootschalig maatschappelijk protest plaatsgevonden tegen de opslag van vingerafdrukken
Er is anders pas nog een rechtzaak geweest die landelijk veel aandacht kreeg:
Zie http://nos.nl/artikel/227748-rechter-geen-paspoort-zonder-vingerafdruk.html
dat zegt misschien meer over jouw omgeving dan over het geen met niet tegen protesteerd, in in iran protesteerd men ook niet tegen het regiem en in libie vond met het wellicht ook jaren lang heel fijn dat de regering deed wat het deed..... ow wacht, !!!

mensen gaan per definitie al zelden de straat op als ze niet geloven in een betere uitkomst, de meesten gaan dan gewoon maar in heen hoekje zitten janken

de meeste mensen zouden de meest gruwelijke dingen laten gebeuren zolang het HEN niet persoonlijk treft. - maar als een of andere terrorist er met jouw vingerafdrukken van door is, om een pasport te maken zodat men ongehinderd aan weet ik wat voor chemische rommel kan komen. dan piep je ineens anders.

MAAR dan zul je van mij geen medelijden hoeven verwachten,

en of je dan hangt voor fraude, kp, terrorisme, moord oplichting of wat dan ook, ?
Ik weet vrij zeker dat als het niet verplicht was voor een identiteits-bewijs (voor reizen, vakantie, loonstrookjes etc.) dat de meeste mensen liever NIET als een crimineel behandeld worden (en dat is nog maar het meest oppervlakkige bezwaar wat je kan bedenken).

Als je wel 's een krant leest weet je heus wel dat dit verhitte debatten oplevert; de ironie dat dit soort maatregelen identiteitsfraude tegen zouden moeten gaan, maar het eigenlijk alleen maar in de hand werkt zal ook niet veel mensen zijn ontgaan. Als je de afgelopen tien jaar een krant heb opgepakt zul je weten hoe makkelijk criminelen hele databases weten te bemachtigen en het vervolgens aan de hoogste bieder verkopen;

http://tweakers.net/archi...99&dateEnd=28-04-2011

http://tweakers.net/archi...99&dateEnd=28-04-2011

Wellicht dat de overheid toch eerst even gaat nadenken voor ze dit soort idiotie weer loslaten op de bevolking.
Het is anders nog steeds niet van de baan. De regering wil nog steeds een centrale database met alle informatie over een burger (bankgegevens, internet verkeersgegevens, locatiegegevens van telefoon, auto en OV, gezichtsherkenningsvriendelijke foto, vingerafdrukken, medische gegevens, een belasting gegevens en wellicht zelfs een DNA profiel) Dat is namelijk handig om boeven op te sporen. Dat die boeven juist buiten dit soort systemen weten te blijven en dat dergelijke systemen ook in het verleden nooit tot een effectievere opsporing hebben geleid is juist een argument om nog meer informatie op te slaan.
Komt nog bij dat de recherche met een dergelijk systeem niet verder kijkt dan de neus lang is, en bij een false positive die uit de database komt rollen gewoon zegt: klopt wel.
Dan moet je net iemand hebben die de gang naar de rechter een gok vind en maar tekent voor 2 jaar, of een rechter die gelooft dat het systeem onfeilbaar is(of een rammelend alibi of wat). :X
Het idee dat het scannen van je vingerafdrukken als hoofddoel heeft fraude tegen te gaan is sowieso al onzin. Als dat waar was dan konden ze ook gewoon 2 vingers scannen ipv meteen alle 10.
Er worden (werden) 4 vingers ingescand, waarvan er 2 in je paspoort/id kaart kwamen.
Zie ook: http://www.paspoortinform...Invoering_vingerafdrukken
Het idee dat het scannen van je vingerafdrukken als hoofddoel heeft fraude tegen te gaan is sowieso al onzin. Als dat waar was dan konden ze ook gewoon 2 vingers scannen ipv meteen alle 10.
Alle tien is met inkt en vooral in de film. Als dat al aan de orde is maakt de scan in de paspoort ook niet meer uit.
uhhh.. leg eens goed uit hoe het identiteitsfraude slechter tegen kan gaan dan nu al het geval is?

Tja, je kunt wel zeggen dat de overheid eerst eens moet gaan nadenken, ik geef je wel gelijk dat ze beter moeten nadenken over de beveiliging van deze gegevens, maar ik vindt het zeker niet onzinnig dat bv vingerafdrukken en/of dna in een centrale database wordt opgeslagen, een nuchter (non paranoide) denkend persoon ziet er wel de voordelen van in (en weet ook wel de mogelijke nadelen, maar ALLES in het leven heeft zo zijn nadelen)..
Je moet nou echt niet denken dat het zo simpel is om die gegevens te misbruiken, want vingerafdrukken/dna kunnen ook wel misbruiken ZONDER dat deze gegevens zijn opgeslagen..
Volgens mij mis je hier een puntje: het misbruiken van vingerafdrukken / DNA is niet erg als er GEEN centrale database is van alle burgers, omdat de gevonden afdrukken / DNA niet te herleiden zijn naar een onschuldig persoon. En het heeft ook zelfs geen zin, want het doel - iemand anders verdacht maken - lukt dan niet op die manier. Je kunt dan gemakkelijker gewoon alleen handschoentjes en een haarnetje/muts gebruiken.

Als er WEL een centrale database is, dan wordt het juist reuze interessant om vingerafdrukken en DNA te misbruiken. Daar kan een criminele organisatie zich zelfs op specialiseren. En het vervelende is, daar hoef je de database niet eens voor te hacken. je hoeft alleen maar vingerafdrukken en DNA te verzamelen. Wat een eitje is in bijvoorbeeld horeca gelegenheden.
Ik ben er anders heel blij mee.
Ik heb zolang mogelijk gewacht met mijn paspoort te verlengen.
Tot ik echt niet anders meer kon. Erg fijn dat die data nu ook gewist wordt.
Nu is de kans weer een stukje kleiner om als onschuldige voor een misdaad op de draaien.
Haha ja, echter geloof jezelf dat ze het ook echt gaan wissen?
Je moet immers nog steeds je vingerafdruk afstaan voor een nieuw paspoort.....

Wedden dat over een paar jaar ineens die 3 miljoen vingerafdrukken weer opduiken ;)

Ik geloof er geen snars van tot ze het afgeven van je vingerafdruk voor een paspoort niet meer verplicht stellen...
Het afgeven van je vingerafdruk voor een paspoort is en blijft verplicht. Dit is opgelegd door de EU. Het enige wat nu niet meer gebeurt is dat men deze afdruk bewaard in een (centrale) database, waar bepaalde instanties gebruik zou mogen maken.
Nu staan ze in een lokale database waar instanties van gebruik maken.
Er verandert dus bar weinig hier.

Ik weet nog wel dat ze iedereen wijsmaakte dat dit echt alleen voor identificatiedoeleinden was en niet voor opsporing. Blijft ook weinig van overeind. Echt verbaasd ben ik niet.
Lijkt mij erg naief om te geloven dat de reeds opgenomen en nog op te nemen vingerafdrukken zomaar vernietigd zouden worden |:(

De vingerafdrukken gingen en gaan eerst naar Frankrijk waar per ongelo of expreszo natuurlijk een backupje ervan zoek raakt naar en/of in bewaring wordt gegeven aan de CIA en/of NSA, enz.

Vertrouwen hebben in overheden, veiligheidsdiensten en internationale bedrijven is als er op vertrouwen dat je een dief je geld kan geven en dat je het dan nog terugkrijgt ook :)

Als het nog wat wordt met een vingafdrukvrije ID-kaart, dan ga ik daarvoor!
Dan maar niet naar Amerika, dat land bestaat trouwens ook niet eens echt.. :) :)

[Reactie gewijzigd door Gemeijer op 28 april 2011 12:36]

Ik zat er al op te wachten, alleen heb ik moeite om echt te geloven dat de gehele database word gewist.

Ik vond het altijd al erg krom dat in ruil voor je vingerafdrukken je dan pas een ID-kaart kon krijgen.

[Reactie gewijzigd door optimus-derp op 27 april 2011 20:32]

Waarschijnlijk wordt er een patch uitgerold op de zgn RAAS applicatie die de gegevens wist. Geen enkele gebruiker/beheerder kan dit checken omdat de applicatie zeer zwaar is dichtgetimmerd.
Misschien blijven ze wel staan. iig worden de gegevens ook bij de 'paspoortfabriek' 30 dagen bewaard.
Daar dacht ik ook net aan. Zij kunnen makkelijk roepen "Rustig maar, alle vinger afdrukken worden verwijderd". Volk is kalm, maar ondertussen worden ze toch "per ongeluk" niet gewist.
Ze worden ook niet gewist.
Niemand kan er echt meer bij, maar ik denk dat dat met een beetje moeite wel kan.
Als de fabrikant maar een beetje meewerkt.
Subtiel verschil.

[Reactie gewijzigd door lezzmeister op 28 april 2011 01:32]

Inderdaad, deze gegevens komen gewoon ergens in een gecomprimeerd backup bestand terecht en worden in een later stadium gewoon weer tevoorschijn gehaald.
Vraag me toch sterk af waar de Overheid de afgelopen jaren mee bezig is. Verschillende grote projecten zijn uitgebracht, of in ver stadium en uiteindelijk geflopt, bijvoorbeeld de OV-Chipkaart, EPD, en nu dit weer.
OV-chipkaart mag dan wel geflopt zijn maar is nog steeds in gebruik en er zijn al weer plannen om het te 'verbeteren'. Hopelijk dat ook hier het verstand het uiteindelijk wint van de blinde prestigedrang.
hopen doe je maar op de wc, maar tot die tijd zou het beter zijn al heel nederland zou belsluiten niet meer voor het OV te betalen als die chip het enige betaalmiddel is,

's kijken wat zo'n kut controleur doet als niemand betaald lijkt te hebben. ;)
Activisme en burgerlijke ongehoorzaamheid zijn idealen die elke week hoger in mijn vaandel staan.
We hebben ze hard nodig.
Mooizo :) Hoorde het een half uur geleden al op de radio :p
Dus ook alle backups?...
Dat zou wel moeten. Nu nog zien of ze echt allemaal worden gewist.
Goed om te horen dat het plan voorlopig van de baan is. Ik heb laatst een nieuw paspoort moeten aanvragen en ik was al niet blij met het gedwongen afstaan van de vingerafdruk maar om er maar nog eens onderuit.

En nu maar hopen dat het volgende kabinet het idee definitief afkeurt.
En nu maar hopen dat het volgende kabinet het idee definitief afkeurt.
Zo'n beetje alle partijen - behalve de SP en nog wat oppositie - zien wel wat in zo'n database.

Dus zo gauw als dat 'veilig' kan, mag je bij je volgende aanvraag van X - en dat hoeft geen nieuw identiteitsbewijs te zijn - je vingerafdrukken wederom afgeven. Het mooie is dat ze die niet eens hoeven te scannen voor een hoop mensen... chipje van je bestaande ID inlezen en klaar zijn ze - want de database mag dan wel gewist worden, de gegevens staan nog wel op je ID.
Niet als deze per ongeluk in de magnetron terecht is gekomen en zo per ongeluk alle data heeft vernietigd.

Ze kunnen nooit aantonen dat je de chip met opzet hebt gesloopt. Ik vraag me alleen af of je gezeik krijgt als je bijvoorbeeld de VS binnen wilt met een kapotte chip.
Jep. Je kan niet aantonen wie je bent, dus ga je na een dag of twee onder de hete lamp weer op het vliegtuig. Dag vakantie, dag ticket.
Dat is wel de eis van de VS. Recent wel eens daarheen gereisd? Lees de papieren maar die je krijgt en de visum waiver aanvraag die je moet doen. Geen biometrie = geen toegang.
Trust me, als jij je paspoort in de magnetron stopt dan kunnen ze dat heel goed zien..

Als de chip op je paspoort kapot is dan is het paspoort ongeldig, dus JA je krijgt gezeik als je bv de VS wilt binnen gaan..
Hoe gaat dat eigenlijk? Je kunt niet aan de buitenkant zien of je chip het nog doet. Dus dan kom je op het vliegveld en dan is je paspoort ineens niet geldig? Daar gaat je vakantie, lekker handig.
Dus dan kom je op het vliegveld en dan is je paspoort ineens niet geldig? Daar gaat je vakantie, lekker handig.
Bij mij is de plastic flap eens afgeknapt, op Schiphol. Bij het willen binnengaan van de vertrekhal zei de beste man dat ik het kan proberen, maar dat ze me er in de VS er waarschijnlijk weer uit zouden schoppen, aangezien het niet zeker is dat die plastic flap ook bij de rest van het paspoort hoort ( dat de scheur precies hetzelfde is doet er niet toe ;) )

De oplossing? Noodpaspoort aanvragen. Kan op Schiphol zelf. Duurt een half uurtje als er verder niets aan de hand is. Kan je gewoon weer verder reizen. Beambte in de VS vraagt dan waarom je een noodpaspoort hebt (dat weten ze dan al, staat op hun scherm, is ter contrŰle), en als er verder niets aan de hand is kan je gewoon verder.
Wat het niet slechts een paar maanden geleden dat een vrouw een rechtszaak omtrent deze opslag verloor?
Krijgt zij haar proceskosten nu alsnog vergoed? Of mag je dit niet zien als winst, maar is het gewoon een losstaande, latere wijziging? Het lijken me dezelfde bezwaren waardoor deze beslissing nu is gemaakt, als waarop mevrouw haar zaak berustte?

In ieder geval nog even afwachten tot de databases definitief leeg zijn en blijven, en dan vroegtijdig paspoort verlegen :)
Die rechtzaak ging over het afgeven van haar vingerafdruk. Daar is echter niets aan veranderd, aangezien je nog steeds je vingerafdrukken moet afgeven om een paspoort te krijgen. Het enige wat nu veranderd is is dat je vingerafdruk nadat het paspoort is uitgegeven niet langer opgeslagen wordt, maar dus (hopelijk) daadwerkelijk uit de databank gewist wordt.

Die vrouw heeft dus "nog steeds" verloren..

[Reactie gewijzigd door kramer65 op 27 april 2011 23:41]

De rechtzaak was gebaseerd op de vrees van de vrouw dat de beveiliging van de centrale database niet veilig genoeg was.

De rechter redeneerde dat bij het ontbreken van een centrale database haar vrees ongegrond was en ze dus pas over een jaar of wat weer mag komen klagen.
perfect nieuws, moet net m'n paspoort vernieuwen. Snel doen voordat ze het toch weer gaan doen :-)
Je nieuwe paspoort bevat toch meerdere vingerafdrukken. Ze worden afgenomen bij de aanvraag en daarna doorgegeven aan de 'paspoortfabriek' die ze 30 dagen bewaard. :X
Die zet ze met je foto op de chip.
En die chip is misschien op afstand uit te lezen......... 8-)
Je moest tot nu 2 setjes vingerafdrukken afgeven. De eerste set is inderdaad voor wat jij aanhaalt, maar de 2de set werd opgeslagen in een lokale (en straks landelijkeFranse) database.

Dat eerste is verplicht door het Europese Hof, dat 2de heeft Nederland zelf verzonnen.
Dat eerste blijft bestaan, aan dat 2de heeft Donner nu dus een einde gemaakt.
Dus mijn vingerafdruk op mij paspoort wordt nutteloos?
neen, de vingerafdruk wordt nog steeds afgenomen, maar slechts in het paspoort geplaatst, niet meer bewaard bij de gemeente/overheid.

Heeft iemand enig idee wat het doel is van de centrale database, wat kennelijk nog steeds de ambitie is van de overheid?
Is het idee dat bij elk misdrijf zomaar de hele database wordt doorzocht? Dat is toch compleet tegen de beginselen van de rechtstaat? Het lijkt me dat van zo'n database vrij makkelijk misbruik te maken is.
De Nederlandse overheid werkt aan de vorming van een centrale database om alle vingerafdrukken in op te slaan. Hiervoor is gekozen om de betrouwbaarheid van het aanvraag- en uitgifteproces te vergroten. Alle instanties die reisdocumenten uitgeven, kunnen in de toekomst 24 uur per dag online aanvraaggegevens controleren. Ook kunnen zij direct zien of iemand niet al onder een andere identiteit reisdocumenten heeft aangevraagd.
Bron: http://www.rijksoverheid.nl

[Reactie gewijzigd door frickY op 27 april 2011 23:20]

Maar wie gelooft nu in dit sprookje? Ik geloof niet dat er zo veel fraude gepleegd wordt rond de aanvragen en uitgifte van paspoorten. Zijn daar cijfers over bekend? Er is helemaal geen rechtvaardiging voor om centraal op te slaan vermoed ik.
Copietjes doorgeven aan de VS en Israel etc

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Assassin's Creed UnityFIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBDesktops

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013