Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 64, views: 27.942 •
Submitter: webfreakz.nl

Blizzard brengt deze week patch 4.1 van World of Warcraft op de markt. Met de patch wordt de client van het spel geschikt gemaakt voor IPv6. De client detecteert zelf of de speler een internetverbinding heeft die gebruikmaakt van IPv6.

Ontwikkelaar Blizzard Entertainment hoopt deze week de eerste grote patch sinds de verschijning van World of Warcraft: Cataclysm vrij te geven. Deze patch 4.1 bevat een nieuwe versie van bestaande dungeons Zul'Aman en Zul'Gurub, die beide geschikt zijn gemaakt voor een groep characters van level 85 die op de Heroic-moeilijkheidsgraad naar binnen durven. De patch heeft als titel Rise of the Zandalari meegekregen.

De patch brengt echter ook een belangrijke technische verandering met zich mee. Hij maakt de client van het spel geschikt voor IPv6. De optie wordt automatisch ingeschakeld als de internetverbinding van de speler via IPv6 verloopt. De client detecteert daarbij bovendien of de verbinding via native IPv6 verloopt of via 6to4. In dat laatste geval blijft de client van IPv4 gebruikmaken. Met de patch wordt bovendien de keuzeoptie 'Optimize network for speed' toegevoegd, waarmee het mogelijk wordt om pakketjes met grotere regelmaat naar de server te versturen. Bij spelers met een snelle internetverbinding zou dit tot minder hick-ups tijdens het spelen moeten leiden.

De overstap van Blizzard naar IPv6 is een flinke boost voor het nieuwe protocol. De game heeft ongeveer twaalf miljoen actieve gebruikers, die dus nu allemaal via IPv6 met de servers van Blizzard kunnen communiceren. Het is ook logisch dat Blizzard de stap nu maakt. Het spel heeft veel fans in Azië, en daar zijn de laatste IPv4-adressen inmiddels vergeven. Als Blizzard in Azië verder wil groeien, is een overstap naar IPv6 dus onvermijdelijk. Met name in China neemt de belangstelling voor World of Warcraft nog steeds toe.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (53)

Reacties (64)

Kan niet wachten op de patch, eindelijk mn warrior klaarmaken voor raid instances met de 4.1 epics :)

De IPv6 ondersteuning is ook nice voor de aziaten.
Niet alleen voor de aziaten, ook voor het gewone publiek.
Dit betekend alleen dat de overgang naar IPv6 sneller gaat als meer mensen het gebruiken. :)
De IPV6 ondersteuning is nice, voor iedereen trouwens, maar een " flinke boost" is echt zwaar overdreven. Een flinke boost krijg je als grote ISP's IPV6 internet gaan leveren aan consumenten, en dat gebeurt helaas echt nog nauwlijks.

Ik vind overigens dat er meer fouten in het artikel zitten. WoW " stapt niet over" op IPv6, ze voegen alleen ondersteuning toe. De twaalf miljoen actieve gebruikers kunnen nu ook nog helemaal niet met IPv6 met WoW communiceren, waarschijnlijk heeft 99% namelijk geen IPV6 internet verbinding. Er is alleen een van de randvoorwaarden nu vervuld (WoW ondersteunt het). En dan wordt ook nog de conclusie getrokken dat het logisch is dat Blizzard de "overstap" nu maakt, omdat in Azie de IPv4 adressen op zijn, en dat dit "dus" de enige manier is om nog te groeien in Azie. Dat is natuurlijk niet waar. Van alle internetters in Azie speelt maar een klein deel Wow. De grootste groei potentie zit hem er in als er meer huidige (IPv4) internetters WoW gaan spelen. Niet van nieuwe IPv6 klanten...
Het gebeuren implementeren is de eerste stap in de richting van overstappen. Je kan niet van de ene op de andere dag alles omgooien he!?

Waarschijnlijk komen er over een paar jaar (2 gok ik zo) wat maatregelen om ipv4 te ontmoedigen, en is er eigenlijk alleen maar ipv6 over.

WoW gaat niet overstappen om groei waar te kunnen maken! De gemiddelde klant weet niet eens wat ipvN is...

Ik vind dit wel degelijk een boost voor ipv6; ISP's leveren al ipv6, je moet er alleen om vragen (schriftelijk, in drievoud, dan nog 10x aan de telefoon, en misschien nog wat aangetekende brieven ;) )... maar niemand wil ipv6 als je er niets mee kan.

WoW-freaks zouden niet overgestapt zijn als ze hun favo-game niet meer konden spelen.
In principe zou het niet zo veel uit mogen maken als je gewoon de netwerk access layers van het OS gebruikt. Als die dan een IPv6 verbinding heeft kan jij ook gewoon via IPv6 met je servers verbinden. Je zult aan de serverkant natuurlijk wel het enige werk in orde moeten maken.
Kudos voor Blizzard om ipv6 te promoten, alhoewel er nog een hoop grote speler de overstap gaan moeten maken om shot in de zaak te krijgen. Ik ga alvast de nieuwe dungeons eens proberen morgen, weliswaar op ipv4 ...
dat zeker..plus dat zolang IPv4 ondersteund blijft waarschijnlijk weinig schot in komt....wanneer dergelijke spellen IPv4 volledig in de ban gooien en niet meer gebruiken zullen klanten bij hun provider gaan klagen...en eventueel willen overstappen...pas dan willen providers echt moeite gaan doen...kost tenslotte geld...overschakelen naar IPv6
Dat geldt misschien hier, in delen van Azie geldt precies het tegenovergestelde.

ISP's hebben niet altijd zin om veel geld te besteden om de schaarste aan IPv4 adressen te ondersteunen. Meerdere lagen carier-grade NAT om enkele honderduizenden IP's te verdelen over tientallen miljoenen klanten kost een fortuin. Daarom zijn er bijvoorbeeld Indiase ISP's waar een IPv6-only abonnement goedkoper is dan een IPv4 abonnement.

En mensen die dus alleen IPv6 hebben willen ook WoW kunnen spelen. Blizzard doet dit niet om IPv6 uitrol aan te moedigen, ze doen dit om geen IPv6-only klanten mis te lopen.
IP4 in de ban gooien. Dat zal niet zo snel gebeuren. Blizzard en co zijn er om geld te verdienen. Ze zijn er niet om IP6 te promoten. Als ze IP4 in de ban zouden doen, dan zouden miljoenen (potentiŽle) spelers niet meer bij de Blizzard servers kunnen en dat zou veel geld kosten. Een hoop spelers kunnen namelijk gewoonweg niet over, omdat er geen provider in hun buurt is die IP6 beschikbaar stelt. Het ondersteunen van IP6 heeft een veel minder nobel doel: traditioneel zijn er veel spelers in AziŽ. Er wordt hier nu over WoW gesproken, maar je kunt er donder op zeggen dat IP6 voor heel Battle.net beschikbaar wordt gesteld en dus ook spellen als StarCraft 2 binnenkort een IP6 patch kunnen verwachten of misschien wel al lang IP6 in zich hebben zitten, maar nog niet geactiveerd. En laat AziŽ nu net de eerste plek zijn waar we problemen met het opraken van IP4 zullen zien...
alhoewel er nog een hoop grote speler de overstap gaan moeten maken om shot in de zaak te krijgen
1 van de gewraakte argumenten van ISP's om geen IPv6 te doen, was: er is geen content in IPv6.

Veel content leveranciers (waarvan Blizzard er een is) zeiden op hun beurt weer: er zijn geen IPv6 gebruikers, want de ISP's doen 't niet.

Gelukkig doorbreekt blizzard dit nu, en andere contentproviders ook. Nu is de beurt aan de ISP's, want laten we wel wezen: IPv4 is op, en straks kun je geen nieuwe websites meer benaderen die IPv6 only zijn. Ook kunnen IPv4 only sites straks niet bezocht worden door IPv6 only gebruikers.
Het is wel goed dat ze eindelijke het 'kleine pakketjes' protocol invoeren. Dit bestond al in een user-made patch onder de naam Leatrix Latency Fix, als ik me niet vergis.

Ik speel zelf niet meer maar deze fix hielp m'n ping ook aanzienlijk, ik geloof dat er tussen de 60-80ms af ging!
Klopt, gebruik het zelf ook, ga door die fix van ee normale ping (150-200 server in london) naar een stabiele 30-35ms
Meer dan een visueel effect op je ping was t niet
wat hier idd interessant is is de boost die het ip v6 zou kunnen geven gezien de hoeveelheid spelers. misschien zorgt dit er wel voor dat mensen met internet in azie eerder een andere provider kiezen voor ipv6 in plaats van een isp die nog met ipv4 werkt. Als dat het geval blijkt dan zou dat de uitrol wereldwijd erg bespoedigen.
Ik zie niet wat dit moet bijdragen aan de uitrol van IPv6. Zowel via IPv6 als via IPv4 kan je gebruik maken van WoW, overstappen is dus nergens voor nodig. Bovendien bied IPv6 verder geen enkel voordeel voor de gemiddelde consument en zijn er nog geen grote sites die niet toegankelijk zijn als je enkel IPv4 gebruikt.
Het is netjes dat WoW via IPv6 werkt maar het zal niet de uitrol van IPv6 bespoedigen zolang WoW ook nog prima via IPv4 bereikbaar is.

Wat de uitrol van IPv6 zal bespoedigen is de schaarste van IPv4 adressen.
Nieuwe gebruikers in Asie krijgen straks alleen nog maar een v6 adres, en geen dualstack. Die gebruikers hebben dus heel veel aan een IPv6 capable WoW, want je kant niet IPv6 -> IPv4 doen vanaf een IPv6 only verbinding.
Als ik Internet gebruiker was in Azie dan zou ik liever een gedeelt IPv4 adres hebben dan IPv6 only. Met IPv6 kan je namelijk nagenoeg niets. In ieder geval kan je veel minder als met IPv4.
IPv4 abonnementen zijn duurder dan IPv6-only abonnementen bij sommige Aziatische ISP's. Het is dus niet een hele simpele keuze.
Met IPv6 kun je al heel wat. De ISP hoort er voor te zorgen dat de rest ook beschikbaar blijft (dus als je een IPv4 probeert te bereiken, moet je ISP dat gaan translaten).

Er zijn al behoorlijk wat sites naar IPv6 om. Daarnaast gebruikt Windows ook al een tijd IPv6 en is deze bij Microsoft ook verplicht voor een aantal zaken (bv. DirectAccess).
De ISP hoort er voor te zorgen dat de rest ook beschikbaar blijft
Dat is technisch gezien onmogelijk. Denk maar eens na over hoe de diverse subonderdelen in elkaar haken, dan zul je zien dat het totaal onmogelijk is om dit te doen.
Er zijn toch al genoeg 6to4 diensten. Niets is onmogelijk.

Excuus, 6to4 wordt puur en alleen gebruikt als transport. dus:
v6 client <-> v4 netwerk <-> v6 server

Van een v6 only host is het inderdaad praktisch onmogelijk een native v4 host te bereiken. Wel zijn er proxies:
http://www.sixxs.net/tools/gateway/

[Reactie gewijzigd door siepeltjuh op 26 april 2011 18:28]

Van een v6 only host is het inderdaad praktisch onmogelijk een native v4 host te bereiken. Wel zijn er proxies:
http://www.sixxs.net/tools/gateway/
proxies zijn een security en privacy risico. En derhalve geen bruikbare oplossing.
Als je ergens op overstapt dan blijf je het oude niet meer ondersteunen. In dit geval wordt IPv6 ook ondersteund. Dit geeft dus geen enkele boost aan het IPv6 protocal. Ik schat in dat zonder dwang IPv6 nooit echt doorgevoerd gaat worden in Europa en Amerika.
Oh jawel hoor. Beide protocollen zijn immers niet compatible met elkaar. Ergo, als jij straks in Europa een site elders wilt bezoeken die alleen op IPv6 draait (en die komen er!!), moet je wel IPv6 hebben. Of je nu dualstack draait of niet.

Tevens, als jij als Nederlands bedrijf straks klanten elders wilt bedienen die alleen op een IPv6 verbinding draaien, dan zal je minimaal wat inspanningen moeten leveren om ook via IPv6 bereikbaar te zijn.

Dus, die dwang is er al, alleen nog niet super-dwingend omdat er nog geen v6-only verbindingen zijn op dit moment. Maar ik verwacht dat die er binnen een kwestie van enkele maanden zullen komen.

(ik wou alleen wel dat men een verbod afkondigde op de handel in IPv4 Space)
Ja, er zal in sommige gevallen dual stack worden gedraait en in andere gevallen volstaan een paar tunnels. De omslag komt pas als er meer content is die uitsluitend IPv6 draait dan content die uitsluitent IPv4 draait. Ik ken echter nog geen enkele grote site die heeft besloten om zijn IPv4 adres niet meer te gebruiken. Er zijn hooguit een aantal sites die naast een IPv4 adres ook een IPv6 adres gebruiken.

Zoals je zelf al aangeeft zal er een grote handel ontstaan in IPv4 blokken. Degene met het meeste geld (lees Europa en Amerika) zullen daardoor tot in lengte van dagen voldoende IPv4 adressen hebben.

Ik weet wel wat ik zou doen als mijn provider mijn IPv4 adres afpakt. Ik zou morgen al een andere provider hebben omdat ik niets heb aan enkel IPv6. Dat weten providers ook dus die doen dat niet.
IPv6 gaat gewoon doorgevoerd worden simpelweg omdat de IPv4 adressen op raken en IPv6 het beste alternatief is. Echter in Europa en Amerika is er nog geen echt groot tekort, vandaar dat de uitrol nog niet opgestart is. Zodra er geen adressen meer over zijn komt de overstap razendsnel op gang.
Je kan nog zoveel doen met NAT. Je kan IP blokken kopen. En bovendien zijn er partijen die nog heel veel IPv4 adressen hebben die niet of nauwelijks gebruikt worden.
Je kan nog zoveel doen met NAT. Je kan IP blokken kopen. En bovendien zijn er partijen die nog heel veel IPv4 adressen hebben die niet of nauwelijks gebruikt worden.
IP blokken kopen maakt het probleem alleen nog erger, omdat je dan van iets wat behoorlijk goed georganiseerd is, een totale spaghetti maak. Daarnaast kun je als europeese toko geen Amerikaans blok gaan gebruiken, en vice versa. Dat staat het systeem namelijk niet toe.

NAT is al helemaal geen oplossing.
Dat kan, maar dat is verre van wenselijk. Als je toch iets nieuws moet doen is IPv6 veel wenselijker dan allerlei vage vormen van NAT gaan toepassen.
Ik snap dat een overstap naar IPv6 uiteindelijk verreweg de beste oplossing is. Maar wees eens eerlijk. Wat zou jij doen als jij vandaag nog een brief van jouw provider in de bus kreeg waarin stond dat je alleen nog maar ee IPv6 adres kreeg? Dit houdt in dat meer dan 99% van de websites en diensten die op het Internet te krijgen zijn, niet meer voor jou toegankelijk zijn. Stel je hebt een klein reclame bedrijfje en je provider verteld je dat je geen IPv4 adres meer krijgt. Ga je dan naar een andere provider of blijf je lekker zitten? Waar het om gaat is dat niemand de eerste wil zijn met IPv6 only. En aangezien er hier niemand is die IPv6 only is, zal zelfs het dual stack draaien moeizaam op gang komen. Immers, met IPv4 ben je voor iedereen te bereiken.

En dat ik op mijn adsl, fiber of kabel verbinding graag een dedicated IPv4 adres wil hebben lijkt me logisch. Op mijn telefoon zou ik het echter niet zo erg vinden als ik geen servers kan draaien.
IPv6 beste alternatief? Ik zou zeggen het enige alternatief.
Dan is het logischerwijs ook gelijk de beste ;)
Ze kunnen moeilijk alle IPv4 gebruikers uit WoW verbannen.
Ah, Zul Aman en ZG al gedaan in Classic en TBC. Kan WoW dus nog lekker links laten liggen de komende tijd. Misschien dat ze nog wel "nieuwe" content gaan toevoegen ipv stats veranderen en boss damage/hp.
Deze dungeons zijn wel een stuk anders dan de "raids" van toen. Het is nu voor 5 man ipv 10 en 40.

Verder vind ik het netjes van Blizzard, om als een van de eersten (met zoveel gebruikers), IPv6 te gaan ondersteunen.
ZG was altijd een 20man instance geen 40man. bron: http://www.wowwiki.com/Zul%27Gurub

Ik zag dat ze nu ook een nieuwe Amani war bear in ZA gaan doen. Maar alleen nu in het groen.
Gelukkig blijft mijn originele Amani war bear nog steeds speciaal omdat je die niet meer kan krijgen.

Kan niet wachten tot morgen patchday :)
goede zet van Blizzard, maar het zullen maar weinige zijn die daadwerklijk IPv6 zullen toepassen.
Zover ik weet ( ik heb mij er niet in verdiept ) is XS4ALL een van de weinige met (native) IPv6.

Prima dat ze eindelijk een packet stream instelling hebben ingebouwd.

Wel weer jammer dat ze recycle content maken zijnde nieuw content in de vorm van ZA en ZG.
Daarom speel ik het al een tijdje niet meer, recycle content, waarschijnlijk ook een bijdrage voor het succes van Rift.
wel fijn dat het nu zo word gepromoot dat ipv6 en ook beter voor world of warcraft voor degene die dat spel spelen tenminste.
Dat is een mooie mijlpaal van Blizzard zeg. Ze zijn een van de eersten die ipv6 gaan ondersteunen. Mooi nieuws dit. Hopelijk geeft het een boost in de wereld om ipv4 nu eindelijk eens te gaan vervangen door ipv6. Als de vervanging gaat zoals deze nu loopt, wordt het echt met de hakken over de sloot straks.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013