Hoofdcategorieën
Device Settings

Microsoft verkoopt 350 miljoen Windows 7-licenties

Door Bart de Water, zondag 24 april 2011 09:47
Submitter: hAl, views: 22.049

Microsoft heeft bekendgemaakt dat er 350 miljoen licenties van Windows 7 zijn verkocht. Het besturingssysteem is anderhalf jaar lang op de markt en verkrijgbaar in zes verschillende uitvoeringen.

Microsoft heeft bekend gemaakt dat in anderhalf jaar tijd 350 miljoen licenties van Windows 7 zijn verkocht. Het besturingssysteem is te krijgen in zes uitvoeringen met verschillende licentiemogelijkheden. De softwaregigant maakte niet bekend wat de verdeling van de verkochte licenties is.

Een jaar na de release van Windows 7 zijn 240 miljoen licenties verkocht. Bij de presentatie van Microsofts kwartaalcijfers eind januari stond de teller op 300 miljoen licenties, wat volgens het Redmondse bedrijf betekent dat ongeveer twintig procent van alle computers wereldwijd een versie van Windows 7 draait. Microsoft werkt ondertussen aan opvolger Windows 8, dat naar verwachting eind 2012 uitkomt.

Volgende 10:35 Google moet 5 miljoen dollar betalen voor schenden Linux-patent
Vorige 15:54 Onderzoekers waarschuwen voor onbewust gebruik geotagging
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

Doen ze toch goed. Ik vind het ook een heel fijn OS om mee te werken

Ik zie het anders. Windows 7 wordt je door je strot geduwd. Het is vrijwel onmogelijk om een pc \ laptop te kopen zonder Windows 7 erop. Verder brengt MS software uit die alleen op dit OS werkt (IE 9 en de nieuwste Office) en voor UDF 2.5 (bluray) kan je alleen bij Vista en W7 terecht, zelfde voor DirectX 10+

Vorige week een fijne Samsung laptop gekocht met................... Windows 7. Een kerstboom met nauwelijks aanvullende functionaliteit t.o.v XP, Ik heb de afgelopen weken wat afgetierd. niets is te vinden, en zaken gaan heel onhandig, en er blijkt geen mogelijkheid te zijn W7 een professionele look te geven. Het ziet er naar uit dat W8 niet veel beter wordt.

Ik snap dat nog steeds niet. Bij diverse zaken kun je toch echt je systeem naar wens samenstellen. Ook het OS.

Nu zeg je wel dat windows 7 door je strot geduwd word.
Maar wie duwt het door je strot dat je per se een merk moet kopen die windows meelevert en je geen andere mogelijkheid bied?

Link eens naar een recente laptop(geen netbook) zonder Windows 7 installatie dan.



Niks weerhoud jou ervan om toch winxp (gezien je daar al een kopie van bezit) hierop te installeren.

Dat Windows 7 benodigd is voor menig nieuw applicatie is niet meer dan begrijpelijk.
Het kost een bedrijf veel development resources om iets backwards compatible te maken/houden en windows xp is toch echt een stokoud product dat in mijn ogen EOL is.

Ok ik was enorm boos toen vista uit kwam met dx10 en Microsoft doodleuk besloot Halo 2 alleen op dx10 werkend uit te brengen (dàt was een gemene truc) maar dat dx10 niet op xp draait heb ik nooit issues mee gehad.

Feit is dat windows 7, en zelfs vista, gewoonweg 'beter' en nieuwer zijn dan xp, en de enige mensen die vast willen houden aan xp zijn dusdanig tegen verandering dat ze in mijn ogen net zo goed bij hun oude hardware mogen blijven (waarom wel nieuwe hardware willen maar geen nieuwe software?).

Hierbij blijft het feit dat je altijd je eigen pc kunt samenstellen en daarop kunt draaien wat je maar wilt. Dit gaat natuurlijk niet op voor laptops maar daar heb je sowieso al te maken met enorme limitaties kwa hardware keuze en daarmee in vergelijking vind ik de software limitatie (lees: OEM windows) nog niet eens zo erg.

Windows 7 beter dan xp, daar kan ik je in volgen, maar vista beter dan xp noemen is een goeie grap.

er zijn genoeg laptops te koop die worden geleverd zonder een operating system en als je geen windows 7 wilt dan moet je het gewoon niet kopen, zelf heb ik eerlijk gezegd wel liever windows 7 dan linux of de OS van apple, want ik ben met windows opgegroeid en ik vind het echt een fijn os om mee te werken

On Topic:

Mooi dat ze 350 Miljoen licenties verkocht hebben waarschijnlijk zal het bij de start van de verkoop van windows 8 nog niet heeel snel gaan met de verkoop van windows 8 omdat veel mensen sinds kort pas kennis maken met windows7 omdat ze net hun windows vista de deur uit hebben gedaan


Het ging bij pandit om een laptop, die bouw je meestal niet zelf :-)

En nu de zakelijke wereld. Weet je wat de kosten zullen zijn voor software migraties, trainingen etc. voor een bedrijf om over te stappen op een ander OS? Je kan zeggen dat dit niet de schuld is van MS maar daar valt in het kader van de geschiedenis van de PC nog wel een leuk debat over te voeren. Feit blijft dat je er in de zakelijke wereld niet onderuit komt.

Terwijl dit waar is, kan ik je vertellen als systeembeheerder dat zo'n OS upgrade nog niet zo erg is.

Je moet het zo zien:

Het overgrote deel van bedrijfscomputers worden gebruikt door niet-technische personen (lees: iedereen behalve het technisch personeel/IT staff/developers) en voor hun zie ik wel degelijk meerwaarde voor windows 7 t.o.v. zo iets als XP.

Het is veel gebruiksvriendelijker... maar belangrijker ook veel makkelijker te managen voor je IT staff. Dat een eindgebruiker niet al z'n favoriete 'tweak' instellingen direct kan vinden op dezelfde manier als in XP doet niet af aan het feit dat professionele IT staff hier geen problemen mee zullen hebben en dat al de overige gebruikers in de zakelijke sectors uberhaupt niks in deze instellingen te zoeken hebben.

En waarom denk je dat software voor bedrijven altijd in groep/bulk-licenties verkrijgbaar zijn? Dit heeft twee hele grote voordelen voor het bedrijfsleven:
- De Managers zijn makkelijker over te halen in bulk licenties aan te schaffen en dus ook in bulk een switch te maken
- Hierdoor heeft het IT personeel minder werk, want ze hoeven minder individuele migraties door te voeren en kunnen (onder ideale omstandigheden) het hele zooitje in een klap overhevelen.

Die trainings kosten ed. daar geef ik je gelijk in stel je besluit van windows naar Linux of Mac over te stappen (of god forbid van mac naar windows/linux) maar zo'n beslissing wordt niet lichtelijk genomen en heeft toch meestal meer voordelen dan nadelen.

Jezus zeg, get with the program. Microsoft maakt ook wel eens nieuwe software. Als ze nu nog steeds windows xp ondersteunden was er geen Microsoft meer. Je hebt zeker ook nog nooit een iPhone / Android toestel gekocht/gebruikt omdat touchscreen te nieuw is, en de GUI te weinig op een DOS interface lijkt? Ik zie het al voor me: "Doe mij maar een oud dingetje, die nieuwe toestellen hebben niks nieuws, de interface is te nieuw."
niets is te vinden
Nagenoeg alles wordt geindexeerd, en dus is ook bijna alles is terug te vinden. Mits je weet hoe het startmenu werkt, er zit nu zo'n handige search balk in.
zaken gaan heel onhandig
Wat gaat er dan precies onhandig? Beetje rare uitspraak als je eigenlijk niks er mee zegt.
er blijkt geen mogelijkheid te zijn W7 een professionele look te geven
Wat bedoel je met professionele look precies? Persoonlijk (en smaken verschillen) ziet Windows 7 er erg profesioneel uit. Ook in windows xp is er niet veel mogelijkheid zonder 3rd party program (dezelfde programma's zijn er in Windows 7 ook) om de UI aan te passen. Of wil je het net zoals Windows xp? Dat kan ook namelijk.
het ziet er naar uit dat W8 niet veel beter wordt
De UI van Windows 8 is nog niet eens uit. ( dus qua uiterlijk)

[Reactie gewijzigd door boto op zondag 24 april 2011 11:46]


> Wat gaat er dan precies onhandig? Beetje rare uitspraak als je eigenlijk niks
> er mee zegt.

een heleboel, bijv: vanaf W95 kon je van bjina ieder object de proberties opvragen door rechts te klikken, dat is helemaal weg.

Bijv2: Er is geen keuzes meer tussen startmenu's, Onder Vista kon je nog het W2K startmenu kiezen. Ik wil graag het XP startmenu.

Bijv3: De ica client van citrix heeft de onhebbelijkheid om "Show windows contents while dragging" uit te schakelen, Onder XP had je deze met 4 klikken weer goed. Onder W7 niet te vinden en dan met een flink aantal meer klikken.

> Wat bedoel je met professionele look precies?

Wat een zaag en een hamer het gereedschap is voor een timmerman is een OS dat voor een ICT-er. Die zit niet te wachten op een onhandig startmenu, kerstboom met fading gadgets. Resource vretend OS. Die wil gewoon een grijs scherm , startmenu, een aantal snelkoppelingen.

Van de week nog gezocht naar een tweaktool om W7 een beetje naar mijn smaak in
te richten. Maar wat ik vond daarmee kon je de kerstboom nog "mooier" optuigen. Dus als er een goed tweaktool is houd ik me aanbevolen. XP kan je uit de box behoorlijk naar eigen smaak inrichten. Bij W7 is dat flink minder.

pff een hele riedel ;)

Nooit gehoord van de worden "het oog wil ook wat!" ?

Anyway. Microsoft gaat zijn eigen weg. je kan bij Dell HP Lenovo nog steeds pc's kopen zonder OS.

In windows 7 zit ook een clasic GUI. ziet het zelfde uit als de windows 2000 look and feel.. ja menu's zijn iets anders ingedeeld en uitgebreider.

Ik zou niet graag de hele dag achter een grijs beeldscherm willen zitten. en ik ben ICTer.. binnen w7 kan je diverse gui's kiezen.
Mensen willen graag iets zien, iets moois waar ze pretig mee kunnen werken en wat niet saai is. Ik gebruik het startmenu nouwlijks. Alles via de search functie van windows. Zelfde als spotlight op de mac.

Windows XP is van 2002, probleem hiermee is dat deze nieuwere technieken steeds moeilijker gaat trekken. Waardoor je functie's die voor nieuwe programma's en hardware mogelijk gaat missen. Dat is jammer en niet wenselijk in de ICT. Je moet een keuze maken! Ga je mee met de wereld en wil je zelf een beetje onderscheiden dan zorg je ervoor dat het gros van de gebruikers het fijn vinden om met windows te werken. Wil je een systeem hebben wat saai is en alleen basis functies heeft dan kies je voor een ander os.

Nee, ik heb ook liever een egaal achtergrond zonder toeters en bellen zoals dat achterlijke aero of dat nieuwe nauwelijks te customizen start menu (classicshell is een uitkomst gelukkig) of die trage search of de nogal gewijzigde en uitgesplitste controlpanel items.
Maar toegegeven dit is allemaal een kwestie van smaak en het meeste kan gelukkig aangepast worden mits je daar genoeg tijd en aandacht aan schenkt. Echter de verschillen van XP naar W7 zijn dusdanig groot terwijl het voor microsoft een peuleschil is om een kleine wizard te bouwen die dit allemaal even voor je instelt. Mijn inziens probeert ms nu een nieuwe gui-standaard door te drukken waar lang niet iedereen blij mee is.

Veel software wordt nog steeds redelijk goed ondersteund (ook voor XP) ook al is er inderdaad hardware wat door ontbreken van juiste drivers niet gaat werken. Dat is tevens het bewijs dat het huidige driver model op de lange termijn niet werkt. De overgang van 32 naar 64 bit speelt hier een grote rol, maar enigzins vooruit kijken, moeten we bij de introductie van 128 of zelfs 256 bit weer alle drivers gaan vervangen?

Wat een zaag en een hamer het gereedschap is voor een timmerman is een OS dat voor een ICT-er. Die zit niet te wachten op een onhandig startmenu, kerstboom met fading gadgets. Resource vretend OS. Die wil gewoon een grijs scherm , startmenu, een aantal snelkoppelingen.
Het OS is niet het gereedschap van de ICTer, het is meer de gereedschapskist waarin hij/zij het gereedschap bewaart (eigenlijk net als bij de eindgebruikers, je hebt alleen ander gereedschap tot je beschikking). En het belangrijkste aan een gereedschapskist in een professionele omgeving is natuurlijk dat je het gereedschap netjes kan 'rangschikken' en op een intuïtieve manier het gereedschap wat je op een bepaald moment nodig hebt kunt bereiken.

De gereedschapskist is door de jaren heen ook verbeterd. Er zijn altijd mensen die slimmigheden bedenken en die toepassen op bestaande producten. Er zullen inderdaad wel een redelijk aantal 'oude' timmerlui zijn die niet aan de nieuwe kisten kunnen wennen. Men zou bijvoorbeeld kunnen stellen dat zo'n nieuwerwetsche kunststof kist veruit inferieur is aan de oude metalen kisten, omdat metaal 'natuurlijk' sterker is. Totaal voorbijgaande aan het feit dat er voldoende kunststoffen zijn die érg lang mee kunnen gaan en daarbij ook nog eens gemakkelijker en goedkoper zijn te produceren, waarbij ook nog eens méér functionaliteit aan een kist kan worden toegevoegd (die lichter is bovendien).

Maar goed de échte timmerman klaagt natuurlijk liever over de 'veel te vrolijke' kleuren van zijn nieuwe gereedschapskist dan dat hij zich verdiept in de voordelen die het ding 'm biedt.

Over voorbeeld drie: start > computer > eigenschappen > geavanceerde systeeminstellingen > tab geavanceerd > instellingen. Dat zijn best wat kliks, maar het kán tegenwoordig allemaal wel sneller:
windowstoets > en meteen inkloppen: systeemins( met optioneel -tellingen erbij) gevolgd door een enter. Probeer dat maar eens met XP ;). Nul kliks!

Er is geen keuzes meer tussen startmenu's, Onder Vista kon je nog het W2K startmenu kiezen. Ik wil graag het XP startmenu.
Dat kan, je kunt namelijk het Classic Startmenu downloaden voor Win7, dat heb ik ook werken van het begin af aan 2009 en nog nooit gecrashed of troubles mee gehad.

Inderdaad, hierdoor kun je in ieder geval je gereedschap terugvinden ;)

een heleboel, bijv: vanaf W95 kon je van bjina ieder object de proberties opvragen door rechts te klikken, dat is helemaal weg.
Dat werkt dus nog steeds hetzelfde alle files,devices hebben deze optie.
Bijv2: Er is geen keuzes meer tussen startmenu's, Onder Vista kon je nog het W2K startmenu kiezen. Ik wil graag het XP startmenu.
Dat start menu is bar slecht als je een tijdje met de nieuwe hebt gewerkt merk je dat heel snel. Door de zoek mogelijkheid hoef je nooit meer door alle start menu opties te gaan om het programma te vinden dat je wil hebben.
Wat een zaag en een hamer het gereedschap is voor een timmerman is een OS dat voor een ICT-er. Die zit niet te wachten op een onhandig startmenu, kerstboom met fading gadgets. Resource vretend OS. Die wil gewoon een grijs scherm , startmenu, een aantal snelkoppelingen.

Van de week nog gezocht naar een tweaktool om W7 een beetje naar mijn smaak in
te richten. Maar wat ik vond daarmee kon je de kerstboom nog "mooier" optuigen. Dus als er een goed tweaktool is houd ik me aanbevolen. XP kan je uit de box behoorlijk naar eigen smaak inrichten. Bij W7 is dat flink minder.
Dan zet je toch gewoon fijn je aero interface naar clasic en dan heb je je win2K look and feel. Het ziet er alleen niet uit omdat areo overal een achtergrond onderplaatst.

Als het jou niet lukt of je kan het niet vinden, betekend nog niet dat het er niet (mogelijk) is.
Ik heb windows 7 bijna geheel terug gebracht naar de classieke look&feel van XP (eigenlijk W2000).
...maarja dat vergt natuurlijk wel wat moeite en/of zoekwerk.

Heb je de GPO's al eens bekeken die je met server 2008 kan uitrollen naar win 7 Machines.

volgens mij moet je toch een andere beroep gaan nemen. Als icter moet je daarmee zien te leven het draait allemaal om vernieuwing erover zeiken gaat het niet beter maken.

Over het algemeen vind ik windows 7 stukken beter als xp geen gezeik met drivers bij een nieuwe installatie alles word direct geinstalleerd. En ik weet niet wat jij precies bedoelt met professionele look maar windows 7 op je laptop vind ik stukken professioneler dan xp op je laptop die inmiddels al 10 jaar oud is met het groene startknop een blauwe taakbalk

gadgets hoef je niet te gebruiken kan je ook uitschakelen. Ik heb op het werk ook een aantal tegenstribbelaars word er soms zo moe van

Iedere computergebruiker heeft wel weer een andere nare ervaring die gewoon veel te veel tijd kost om op te lossen.

Zo heeft Vista bijvoorbeeld een 'superhandige' cache functie die attributen van videobestanden inleest. Ik heb soms heel veel bestanden in een folder staan en dat merk je doordat het eindeloos duurt eer je de contents van de folder kan zien.. Uitzetten van die functie kan nergens standaard, zelfs niet met tweak tools. Je moet echt het register induiken en aanpassingen maken om het uit te zetten..

Vanaf Vista is explorer ook opeens 'auto-refresh', en dat is bijzonder handig als je meerdere bestanden aan het hernoemen bent, je kan niet doorwerken omdat elk bestand dat je hernoemt direct op een andere plek (alfabetisch) komt te staan en het volgende bestand dus niet meer op de plek er onder staat. Met de pijltjestoetsen werken is zo onmogelijk geworden..

Laatst probeerde ik mijn cache en cookies van firefox te vinden om zo over te zetten naar een ander OS, niet te vinden, locaties zijn onbereikbaar geworden.. Zelfs dualbootoptie en ander OS opstarten weigerde Win7 in locaties van Vista te kijken.. Vanaf Vista heb ik het idee de controle over mijn eigen PC kwijt te zijn :/ Sommige programma's moet ik telkens weer toestaan om op te starten, om de één of andere reden krijg ik het niet voor elkaar om het gewone opstartrechten te geven.. hoogst irritant.. Zelfs de command prompt moet soms met admin rechten opgestart worden voor het doet wat je wilt.. :|

Heb je nog meer voorbeelden nodig?

Wart betreft het henoenen van bestanden in W7 (en volgens mij ook in Vista maar weet ik niet 100% zeker). Alle bestanden selecteren die je wilt hernoemen, rechtermuisknop, hernoemen en dan na het wijzigen van 1 bestand op tab drukken, kun je direct door met hernoemen.
Sla je op enter na het hernoemen, bij het eerste bestand, nummert W7 alle bestanden automatisch voor je (1) (2) (3) enz. lekker makkelijk voor de vankantie foto's :)

[Reactie gewijzigd door Sjengcity op zondag 24 april 2011 22:00]


Je hebt een goed punt hoor!

Control Panel is oneindig debiel ingericht.
Eerst duizend icons, en dan bijvoorbeeld netwerkcentrum.
Ga maar eens aan een noob uitleggen hoe ze hun ip moeten checken.
DOS boxje openen?

Tuurlijk kun je alles helemaal maken zoals het moet.
Maar dat wil ik dus out-of-the-box.
Heb nog nooit iemand over gebruiks-onvriendelijkheid van
Ubuntu of OSX gehoord. Dat ze iets niet konden vinden of zo.

Ik vind het persoonlijk niet intuïtief. Altijd zoeken naar wat je wilt
aanpassen. Jammer, want het kan denk ik wel. Vergt alleen wat meer
integratie met je hardware leveranciers. Zijn 10 geleden begonnen
met het vereisen van allerlei certificering van randappratuur/drivers.
Toch zie ik nog steeds gelazer met incopmpatible shit.
Misschien beroepsdeformatie, omdat ik iedere keer voor het oplossen
van de shit wordt gevraagd.
Wordt natuurlijk nooit gebeld als het goed gaat ;-)

Ten eerste snap ik niet zo goed waarom de layout en gebruikersvriendelijkheid van Windows iets te maken heeft met dit artikel.

Daarnaast kan je er prima zelf voor kiezen een eigen OS + de benodigde software die daarbij hoort zelf te kopen/downloaden. In dit tijdperk is er niet echt meer sprake van door je strot heen duwen vind ik.

windows-toets + R -> dan intypen ncpa.cpl alle controller panel items zijn nog steeds zo te benaderen. Dus geen probleem of je moet de andere manier doen en control panel -> netwerk centrum -> netwerk adapters (linksboven) --> dat is inderdaad een hele omweg nu je het zegt (hebben ze goed weg-gestopt).

Idd, ikzelf wel zo ja.

Doe jij dat eens over de telefoon naar je neef/oom/klant/collega/vrouw/vulmaar in?
Meeste mensen weten niet eens dat er sneltoetsen bestaan. Laat staan een control panel.

Mijn punt is niet DAT het niet gaat, maar dat het onnodig complex is.

Het is niet complexer dan bij XP.
Wat 3DDude is exact hetzelfde bij XP als W7.

Bij beiden kan je ook: windows-toets + R -> dan intypen cmd [enter] ipconfig [enter]
Ook dit is hetzelfde onder W7 als XP.

edit: via de telefoon is beide even eenvoudig te vertellen.

[Reactie gewijzigd door miser op zondag 24 april 2011 13:12]


windowstoets+r, cmd, ipconfig? 3 stappen je hebt je IP.

Lachen, al druk je vervolgens op de parent 'netwerk en internet' dan is er geen mogelijkheid in het scherm om weer voor de child 'netwerkverbindingen' te kiezen.
Jawel, dit kan wel, maar dan via netwerkcentrum (maar dan zouden de crums dus config > netwerk en internet > netwerkcentrum > netwerkverbindingen moeten zijn).
En dat is nou precies wat een aantal mensen hier bedoelen met 'onlogisch'.

En datzeflde kan je ook gewoon in de search balk in je start menu intypen.
Vind zelf dat nieuwe startmenu niet zo denderend, maar die search is briljant.
Eindelijk vind hij eens een keer nuttige dingen :Y)
Typ bijvoorbeeld in de startbalk "ip". Het eerste resultaat is het scherm met allen netwerkverbindingen. En zo zijn er nog veeeeeeeeeel meer handige zoek opdrachten.
Heerlijk niet meer zo eindeloos door schermpjes heen klikken.

tip, zet hem op Categorie mode.

Tuurlijk snap ik, maar dan maak je alleen maar meer lagen in de control.
Ik wil heel graag "out-of-the-box" overzicht hebben. Nu moet ik dus eerst
gaan customizen, naar mijn smaak.

Heb nog nooit iemand over gebruiks-onvriendelijkheid van
Ubuntu of OSX gehoord. Dat ze iets niet konden vinden of zo.
Dan moet je eens op een helpdesk gaan werken. Daar heb ik vaak genoeg het volgende gehoord:

"Kunt u de Finder even openen?" -> "Uuuhhh..."
"Kunt u in Spotlight even het volgende intikken?" -> "Eeeehh...."
"Kunt u even naar System Preferences gaan?" -> "Waaah... *zucht*"

Al die handelingen vereisen maar één of twee klikken, en zelfs dat is teveel gevraagd om te weten.

Ligt niet aan het OS. Ligt aan de gebruikers die te achterlijk zijn. Iemand die niet kan (WIL) werken met Windows, heeft er problemen mee. Er zijn ook genoeg mensen die een Mac kopen "omdat Windows zo slecht is", en dan WILLEN ze ook niet met de Mac leren werken want ze hebben gehoord dat "die alles zelf kan en heel gemakkelijk is".

En weet je wat? Die mensen hebben dezelfde problemen als ze ook hadden onder Windows. Ze kennen het niet, ze kunnen het niet, ze snappen het niet, en ze kunnen het niet vinden.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op zondag 24 april 2011 15:21]


Als iemand die veel support over de telefoon moet geven, is een IP vragen heel simpel:
- Ga naar start
- Vul bij het zoek veldje in "CMD" en druk op Enter
- Krijg je een zwart Dos boxje
- vul in ipconfig en druk weer op Enter
- Wat staat er dan achter "IPv4 address"

Wat betreft is Linux of OSX wel heel anders als Windows gebruiker en ga mij niet vertellen dat het niet zo is. Linux twee maanden lang geprobeerd als primair OS (wel al weer wat jaartjes geleden) dat gaf imho meer werk dan Windows, ben toen weer vrolijk terug gegaan. OSX laatst even geprobeerd, maar als je wat technischer zaken wil doen stap je niet even in een half uurtje over van Windows op OSX.

Ik heb de afgelopen 25 jaar met verschillende non-Windows systemen gewerkt en het komt altijd neer op kennis en ervaring. Aangezien de huidige IT wereld waarin ik vertoef voornamelijk Windows centrisch is heb ik daar de meeste kennis en ervaring in, zo werkt het voor de meeste mensen.

Ik zou je niet durven vertellen of Windows intuïtief werkt, het werkt op een bepaalde manier die ons de afgelopen 20 jaar is aangeleerd en als je op die Windows manier denkt dan werkt het allemaal heel logisch. En ik ben met je eens dat de control panel in W7 niet heel lekker werkt, daar begonnen ze al mee in Vista, maar zodra je weet waar alles staat is het niet meer dan een reflex om daar te komen.

Een OS is object georiënteerd betreft interface en programma code.
Hoeveel verschillend is het dan? de knoppen zitten ergens anders maar de meeste opties zijn bijna altijd wel aanwezig.

Windows: soms chaotisch ingedeeld;
Linux: wel goed ingedeeld maar toch enige ervaring voor nodig;
OSX: goed ingedeeld en vrij snel aan te leren;

Er is verder geen enkel OS wat je in een half uur volledig aanleert.
Maar mijn overgang van Windows naar OSX was in een weekje gefixed.

Het probleem is meestal mensen leren een OS aan i.p.v. de werking in het algemeen.

OSX vind ik het prettigst;
Linux vind ik leuk als je het hele interface wil fine tunen;
Windows hooguit bij noodzaak (enkel keer in een jaar);

Geen van allen is perfect maar het kan zeker nog stukken beter.

Nou ja, als je een een normale Windows gebruiker gaat vragen om een prompt te openen vindt ik je houding ten opzichte van OSX en Linux en beetje kortzichtig.
De Ubuntu procedure:
-Druk op CTRL-ALT-T
-vul in "ifconfig | grep -B2 "inet addr"

en je kunt de ip's zo aflezen.
via de telefoon is dit misschien lastig met die "grep" er achteraan maar het kan ook zonder, dan moeten ze alleen zelf de regel met "inet addr" opzoeken...
Maar uiteraard kan je ook gewoon rechtsklikken op de netwerk indicator en dan op connection information. Misschien zou je weer een keer moeten kijken naar bijvoorbeeld Linux Mint, er is namelijk een hoop veranderd...

Je kent windows 7 niet of gebruikt het verkeerd.

Voor de noob: start en tik "ip adres" in in de start/zoek balk.

Windows 7 geeft je Lan settings

dubbelklikken details opvragen et voila IP adress.


Mag jij me eens uitleggen wat daar ingewikkeld aan is.

Geld voor zowat alles, tik het in en laat windows het zoeken.

Het is misschien een wat ongenuanceerde reactie, maar ik begrijp je punt wel. Windows is ook niet mijn ding. Sinds Windows Vista heb ik Fedora verkozen als mijn opvolger en tot op de dag van vandaag heb ik daar nog steeds geen spijt van.
Sinds kort heb ik weer een dual-boot systeem, omdat ik af en toe best eens een spelletje wil spelen, maar de tijd die Windows hier actief is zal minder zijn dan 1%. Zodra ik Windows opstart word ik al gek. Het animerende logo tijdens het opstarten is kennelijk zo belangrijk dat het systeem gedrurende 3 seconden helemaal niets doet. Daarna boot ie verder en dan is ie in 3 seconden opgestart. Fedora start in totaal ongeveer in 4 seconden op.
En nadat Windows geboot is, wordt ik helemaal gek gemaakt met allerlei pop-ups en andere belangrijke dingen die zogenaamd mijn aandacht nodig hebben. GA WEG! (Ik noem een nieuwe Flash Player, Java Update, ongebruikte iconen, beveiligingswaarschuwingen, updates, etc...) Het lijkt maar niet te stoppen. Nee, ik heb mijn opvolger gevonden in Linux.
Ik ben best benieuwd hoeveel machines een recente Linux draaien t.o.v. die 350 miljoen van Windows. Zover ik weet is Windows 7 alleen een desktop-dingetje, dus dan is het ook leuk om te weten hoeveel mensen Linux gebruiken als desktop-OS en niet als server.

Ik ga dat maar ook eens proberen dat fedora. Verder ben ik het ook met je eens dat er zoveel dingen tegelijk je aandacht wil hebben dat je het gevoel krijgt om je machine geheel zo uit het raam te werpen van 14 verdiepingen hoog.. (mag er uiteraard ook meer zijn)

En nadat Windows geboot is, wordt ik helemaal gek gemaakt met allerlei pop-ups en andere belangrijke dingen die zogenaamd mijn aandacht nodig hebben. GA WEG! (Ik noem een nieuwe Flash Player, Java Update, ongebruikte iconen, beveiligingswaarschuwingen,
Vraag mij af waarom ik dar nu nooit last van heb met 5 machines on-line, misschien is het zo dat ik alles altijd up to date hou waardoor en helemaal geen meldingen komen., en de rest kun je allemaal netjes instellen.

Zoals je al aangeeft, omdat je alles up to date houdt. Als je windows spoorlings gebruikt wordt je soms inderdaad overspoelt met allerlei berichten.

Na het opstarten wil flash updaten, wellicht java ook. Dan komt Windows update voorbij die je Windows, security essentials, office wil updaten en een herstart vereist. Tijdens het afsluiten na de update wordt je weer vastgezet op een scherm met één of ander bericht dat de updates worden toegepast. Start je eindelijk opnieuw op krijg je i.p.v. het inlogscherm ook nog eens "applying updates".. erg frustrerend ;)

Als je onder Windows voor een Office update nog wordt gevraagd te herstarten terwijl je onder Linux alles behalve de kernel kan updaten zonder herstart (en zelfs dat is mogelijk - maar geen desktop distributie die dit doet volgens mij) .. tjah begrijpelijke frustratie.

Vind dit nummer trouwens opmerkelijk laag, had verwacht dat dit in de miljard(en) liep. 350 Miljoen klinkt niet echt als veel voor het besturingssysteem dat je 'gratis' bij vrijwel elk nieuw systeem krijgt.

[Reactie gewijzigd door Xthemes.us op zondag 24 april 2011 16:34]


Zeer herkenbare situatie, en dan heb ik het meeste van die bubbles al gedisabled, gedeinstalleerd of uit de startup gehaald.

Maar helaas heb ik voor mijn werk windows nodig....

En nadat Windows geboot is, wordt ik helemaal gek gemaakt met allerlei pop-ups en andere belangrijke dingen die zogenaamd mijn aandacht nodig hebben. GA WEG! (Ik noem een nieuwe Flash Player, Java Update, ongebruikte iconen, beveiligingswaarschuwingen, updates, etc...) Het lijkt maar niet te stoppen. Nee, ik heb mijn opvolger gevonden in Linux.
Linux moet je ook updaten lijkt me. Verder verschijnen er bij mij geen popup schermen etc. Noem eens wat schermen die je voor je neus krijgt.
Ik zie het anders. Windows 7 wordt je door je strot geduwd. Het is vrijwel onmogelijk om een pc \ laptop te kopen zonder Windows 7 erop. Verder brengt MS software uit die alleen op dit OS werkt (IE 9 en de nieuwste Office) en voor UDF 2.5 (bluray) kan je alleen bij Vista en W7 terecht, zelfde voor DirectX 10+
Gaaaaaaaaaaap.
Koop een computer of laptop zonder Windows (want onmogelijk is dat niet) en stop verder met zeuren.
Dat MS hoofdzakelijk software uitbrengt die werkt onder Windows is niet zo gek. Het is hun eigen product.

Maar betekend dat in de praktijk niet dat je een pc in onderdelen moet kopen en zelf moet assembleren?

Kunt toch gewoon na een speciaalzaak gaan en vragen voor een PC zonder Windows. Je hoeft geen computer te kopen bij de Media Markt of BCC. Ze zetten hem dan voor een kleine vergoeding in elkaar en installeren hem ook nog netjes af met alle updates.

[Reactie gewijzigd door Blackspot op maandag 25 april 2011 10:21]


Nooit problemen mee gehad. Ik ben overgestapt op de volgende manier:

MSDOS (1990, eerste eigen computer) -> OS/2 (1994) -> Widows NT (1996) -> Windows 2000 (2000) -> Windows XP (2004) -> Windows Vista (2007) -> Windows 7 (Maart 2011).

(Merk op dat ik Windows 3.x, 95, 98 en Millenium nooit heb gebruikt.) Ik heb nooit problemen gehad om iets te vinden. Na een weekje was ik er wel aan gewend. Ik heb nooit problemen gehad met welke Windows dan ook.

Vraag me af waarom veel mensen hier altijd lopen te gillen "IK KAN HET NIET VINDEN!" Ben je een tweaker / computerkenner, of niet? Als je "het niet kan vinden" als er iets verandert, dan is de IT de plek waar je -niet- moet zijn, want dat is bij uitstek de beroepsgroep waarin alles elke drie jaar verandert.

Ach ja, misschien ben ik wel gewoon geniaal.

Of niet, want ik heb hier in de buurt verscheidene mensen zien overstappen van Windows X naar Y zonder veel problemen. Beetje zoeken de eerste week, en dan was het wel geregeld.

Het is absurd dat er nog veel mensen tegenwoordig op XP zitten. Het OS is 10 jaar oud. Kende jij ook maar IEMAND die in 2004 nog werkte met MSDOS 6.22 en Windows 3.11? Niet echt. Het feit dat XP nu nog werkt, is slechts een testament van de voorwaartse én achterwaartse compatibiliteit die Microsoft biedt.

(Voor iemand denkt dat ik hier de Microsoft-fanboy loop uit te hangen: er zijn genoeg dingen in elke Windows-versie die ik anders had willen zien, ook in Windows 7. En sinds ik LaTeX heb ontdekt, vind ik elke tekstverwerker, en met name Word, een pestprogramma.)

[Reactie gewijzigd door Katsunami op zondag 24 april 2011 15:12]


Als Tweaker zijnde koop je toch geen kant en klare PC, die bouw je zelf! ;-)

Verder zijn er legio opties op kant en klare PCs te kopen zonder Windows, kijk maar eens naar de Apple, krijg je Mac OS bij. Maar er zijn ook genoeg leveranciers voor Linux machines of zelfs machines zonder OS. Als je ze niet kan vinden dan kijk jij verkeerd of gewoon niet hard genoeg. Windows is gewoon het mainstream OS, dus is het niet vreemd dat de meeste mainstream verkoop kanalen simpele PCs verkopen waar alles al is voor geïnstalleerd, want de gemiddelde PC koper zit er helemaal niet op te wachten om zelf zijn of haar OS te installeren. Die wil stekker er in en aan zetten en direct het internet op.

Verder ben ik het niet eens met je stelling. Windows 7 is beter dan XP en veel beter dan Vista, natuurlijk werken er dingen anders, maar ze werken niet slechter zodra je weet hoe het werkt. Als mijn moeder en vader kunnen omgaan met W7, dan zou jij als Tweaker het helemaal moeten kunnen. Dat neemt natuurlijk niet weg dat ik de eerste paar weken ook flink wat heb zitten vloeken, en zitten zoeken naar bepaalde functionaliteit, maar zodra je de instellingen heb gemaakt zoals jij die wilt hebben en je weet waar je wat moet zoeken dan werkt het allemaal veel soepeler.

Als je zo nodig nog XP wil bliven gebruiken, dan kan dat, tot 8 April 2014 leveren ze nog support. Na 12,5 jaar mag je ook wel eens wat nieuws leren. Of gebruik jij nog steeds een tape walkman en vind een mp3 speler maar onzin?

Ik weet niet wat jij onder een professionele look vind vallen, maar ik gok dat je grauw bedoelt, vind ik niet per se pro er uitzien. Je kan trouwens een hoop aanpassen, moet je wel weten hoe precies...

Verder brengt MS software uit die alleen op dit OS werkt (IE 9 en de nieuwste Office) en voor UDF 2.5 (bluray) kan je alleen bij Vista en W7 terecht, zelfde voor DirectX 10+
Ik vind dat MS nog steeds veel software uitbrengt die kan draaien op een OS van 10 jaar oud. Office 2010, Visual Studio 2010, Expression Studio 4 en Security Essentials zijn enkele paketten die me te binnen schieten en ondersteund worden door Windows XP (Office 2010

IE9 maakt gebruik van DX10, aangezien dat Windows XP geen DX10 heeft is het logisch dat IE9 niet op Windows XP werkt.

Afgelopen week alle XP's vervangen door Windows 7 omdat ik all harddisk wilde vervangen door SSD's . Vista overgeslagen (even getest maar toen snel gedowngrade, wat een drama). Maar Windows 7 is een verademing. Wat een heerlijk snel OS. Alles werkt oud of the box. Als fervent XP gebruiker geen enkel probleem gehad. XP is oud, end of lifecycle en voelt tenopzichte van 7 rommelig aan.
Ik kan me dus totaal niet vinden in je kritiek.

Het staat je vrij te kopen wat je wilt. MS kan niet alles vanaf DOS blijven ondersteunen, dat doet geen enkele softwareleverancier, ook het hier vaak genoemde Apple niet, sterker nog, die zorgen ervoor dat miljoenen Apples niet meer met de nieuwste software kunnen helpen. Windows 7 kan nog draaien op een 5 jaar oude PC.

En hoe kom je er bij dat Office 2010 alleen op Windows 7 draait???? Dat draait prima op XP/Vista.

Amaai, als ik in uw profiel kijk staat alles aangaande kennis en ervaring aangvinkt.
Als ge zo over Windows 7 denkt en oordeelt dan zou ik daar toch maar heel wat vinkjes verwijderen hoor.
Zo groot is uw kennis dan ook weer niet.
Ik heb belange niet zoveel kennis maar had wel redelijk snel Windows 7 onder de knie en vind het wel aangenam en makkelijk om mee te werken.
Alles wijst zichzelf en aanvullende functionaliteit ... het kan niet op man.
Maarja, er zijn zo van die trage mensen die wat meer tijd nodig hebben voor ze iets doorhebben, en dat desondanks al hun vermeende kennis.

350 miljoen lijkt mij een klein beetje random voor een mijlpaal... Maar toch gefeliciteerd :) (komt er nu trouwens voor iedere 50 mln / verjaardag een nieuws item?)

350 miljoen is misschien een vreemde mijlpaal, maar elke 6 maanden rapporteren hoeveel je verkocht hebt is dat niet, imo. Dat geeft je aandeelhouders (en analisten) ook weer een goed idee over de gezondheid van je bedrijf

Op dit moment 20% Windows 7 gebruikers, waarom wachten ze niet totdat er minimaal 50% draait op Windows 7.

Ik denk nog niet dat de markt klaar is voor Windows 8, maar MS blijft maar uitbrengen.

Beetje vreemde redenatie, Apple en Linux hebben maar een paar procent aandeel, en die blijven dan ook maar uitbrengen :?

Waarom zou je moeten wachten met innoveren als je marktaandeel lager is dan x%? En Microsoft heeft nou ook niet een sneller releasebeleid dan de concurrentie.

[Reactie gewijzigd door sewer op zondag 24 april 2011 09:56]


Linux heeft een groot aandeel in de servers en die brengen LTS-releases uit... Veel server eigenaren wachten tot die uit is en dan upgraden ze

Maar de versie doet er uiteindelijk niet toe, als de updates maar goed zijn

Windows is eigenlijk ook een soort van LTS, Windows XP is eigenlijk pas sinds vorig jaar niet meer volledig ondersteund. Voor urgente lekken komen er nog steeds patches uit. 10 jaar voor een OS vind ik toch best netjes.

Was echter wel onbedoeld, de release cycle van Windows 95 > 98 > ME > XP (elke ~2-3 jaar) was het plan. Longhorn (Vista) is echter keer op keer uitgesteld waardoor ze gedwongen waren XP langer te onderhouden dan ze daadwerkelijk van plan waren. Uiteindelijk is Vista met veel minder features dan beloofd uitgebracht en een beetje lauw ontvangen.
Tot overmaat van ramp waren dan ook nog eens de netbooks populair geworden waar je met 1GB RAM niet echt goed Vista op kon draaien, Om daar geen marktaandeel te verliezen is beloofd om Windows XP nog langer te ondersteunen.

Tijd tussen Windows Vista en 7 valt wel weer in de oude cyclus, enkel logisch dat ze dat met Windows 8 ook weer doen. Sluit ook redelijk aan bij de levensverwachting die de meeste mensen van een pc/laptop hebben.

[Reactie gewijzigd door Xthemes.us op zondag 24 april 2011 16:35]


Heden ten dage nog steeds 3 jaar?
Ik ben een heavy PC user , ik heb machines uit 2004 waarmee ik nog dagelijks werk en die ik nu pas aan het overwegen ben om te vervangen.

De manier van softwaregebruik is veranderd. Sinds alles over is naar cloudomgevingen merk ik een significante vermindering in hardware behoefte. Wellicht ook in overeenstemming met het succes van mobile devices (smartphones, netbooks enz).

Kijkend in mijn omgeving ken ik nog maar weinig mensen waar het noodzakelijk is om om de 3 jaar een bak aan te schaffen. Enige uitzonderingen zijn de gamers.

Kijk MS heeft geld zat, en ze blijven maar ontwikkelen, maar bij een marktaandeel van 40% bijvoorbeeld kunnen ze goed uitrekenen hoeveel mensen er over kunnen naar 8.

Nu zijn er nog gebruikers met XP, die niet kunnen overstappen naar 7 of 8, omdat hun pc het niet trekt.

Daarnaast stimuleren ze wel de pc verkoop.

Gezien de nieuwe features van Windows 8 die nu uitgelekt zijn, denk ik dat ze heel druk bezig zijn met te voorkomen dat ze de koppeling missen tussen mobiel werken (tablets/smartphones) en iets minder mobiel werken (laptops/PCs).
We gaan steeds meer toe naar het mergen van functionaliteit tussen beide werelden.
Dingen die je op de smartphone heel makkelijk kunt doen, mis je nu nog op de PC/laptop platformen (barcode/QR scan, locatie georienteerde applicaties, intuitieve bediening met multitouch, etc) en een hoop mensen hebben nog niet een makkelijke koppeling tussen data op de PC en op de mobiel/tablet.

Als jij met een document bezig bent, wil je dat op je tablet verder kunnen bewerken/lezen. Dus niet alleen moet het document beschikbaar zijn maar ook de aantekeningen en waar je uberhaupt was gebleven. Amazon doet dat redelijk met de Kindle/kindle apps heb ik begrepen.
Maar je moet dus ook een cloud oplossing hebben voor het opslaan van de documenten. Dropbox doet dat redelijk naadloos, maar MS wil daar natuurlijk ook een graantje van meepikken.

Kortom, MS zal wel moeten komen met een nieuw OS, willen ze niet weggeconcurreerd worden door een heleboel bedrijfjes die elk hun eigen oplossing hebben voor iets wat de consument kennelijk wel graag wil en ook voor wil betalen en dan heb je nog steeds maar een halfslachtige oplossing.
MS zal dus Windows 8 voor PC/laptop/tablet (laatste met ARM CPU) en Windows phone 8 moeten uitbrengen om nog mee te komen.
Doen ze dat niet, dan lopen ze een enorme achterstand op en zitten we over een paar jaar mogelijk allemaal met andere OS-en te werken, ook op je PC/laptop.

Omdat er zo goed als nooit 50% op 1 windows versie gaat draaien.

Bedrijven slaan bijv rustig een windows versie over ( met bijv 50.000 werkplekken wil je niet elke 4 jaar een migratie met test-traject etc hebben )
Heel veel mensen hebben zoiets van if it works it works.

Dat is helemaal niet zo vreemd. Nu ben ik geen Windows fan maar het enthousiasme over W7 is mij al helemaal een raadsel geweest

Natuurlijk is de desktop wat verbetert en zijn de menu's anders maar het ontgaat me wat er nu echt zovee beter is aan W7 ten opzichten van XP. Geen nieuw filesystem bijvoorbeeld, geen echte nieuwe technieken. Na zoveel jaar ontwikkelen (ik tel vista mee) vind ik het erg mager en dreigt MS voor de zoveelste keer de boot te missen met tablets.

Dus ze moeten wel komen nu.

De tablets moet MS zich idd zorgen over maken. Vind dat MS altijd geweldige besturingssystemen heeft maar heb voor mijn tablet toch voor android gekozen.

Ik ben ook niet echt windows fan maar ik vond W7 wel een verademing na Windows Vista (Wat was dat een ramp...). XP is toch een beetje gedateerd wat de looks betreft en ook voelt W7 (die keren dat ik het nog gebruik) een stukje soepeler aan dan XP.

50% op besturingssysteem gaat nooit lukken. In ontwikkelde landen misschien wel maar vergeet niet dat veel PC's die hier afgeschreven zijn in andere landen wel nog prima gebruikt worden met een oude windows versie.

Volgens mij is windows 7 enthousiast ontvangen omdat het gewoon vele malen beter werkt dan windows vista. Ik denk dat een héél groot aantal van de vista gebruikers blindelings zijn overgestapt naar 7 hierdoor. Ik ben zelf ook lang op XP blijven hangen maar moet zeggen dat ik na de eerste dag al een fijn gevoel had. Meer gaat vanzelf en werkt vloeiender en de algehele feel is toch wat beter naar mijn mening.

zou kunnen,
maar ik blijf vista trouw,
op moderne hardware is het heus geen wereld van verschil,
op oude p4 draait vista inderdaad niet lekker, win 7 beter, maar dan nog steeds slechter dan op moderne pc.

en ik hoop dat je in je vergelijking tussen win5.1 win6 en win6.1
wel dezelfde hardware gerbuikt

ik heb het niet zo met win7,
het heeft vista(wat een prima os is IMO) verdreven
terwijl xp nog wel beschikbaar bleef....

vista was voor zn tijd iets te "zwaar", maar wel technish de vervanger van xp.
(bijv 64bit, betere slaapstand, betere geheugenondersteuning etc...)

ik kan het niet begrijpen dat idereen zo negatief doet over win6,
het doet me denken aan napraten "vista is slecht, win7 is goed"
en dat mensen die mening gewoon overnemen zonder zelf te oordelen.

+ ik vind win7 lelijk

[Reactie gewijzigd door mrc4nl op zondag 24 april 2011 14:30]


Psst. Win7 is nauwelijks van Vista te onderscheiden, qua GUI. Als je tevreden bent met Vista (wat me bijna onmogelijk lijkt) ga je echt wel heel blij zijn met win7. Maarja, blijf gewoon maar Vista gebruiken als je dat fijn vindt. Ik heb liever een goed lopende sessie.

Er zijn zat mensen en bedrijven die een Windows generatie overslaan. Persoonlijk zo goed als Vista overgeslagen en een bedrijf waar ik gewerkt heb heeft Windows 2000 overgeslagen (heeft NT4 gebruikt totdat het ruim EOL was). Zo is de kans groot dat ik W8 ook vrolijk links laat liggen.

Maar er zijn nu ook nog een paar procent Windows 2000 gebruikers, met MS dan wachten totdat iedereen is overgestapt op XP voordat ze Vista uitbrengen? Hetzelfde gebeurt toch ook niet met hardware.

Tsja als ze wachten verdienen ze natuurlijk minder dan dat ze iets nieuws maken en dat onder de man/vrouw brengen ;)
Voor de meest verkochte zet ik toch dik in op Home Premium, bijna iedereen die ik zie met W7 heeft dat toch wel (behalve ik zelf natuurlijk :P )

Gaan we hier uit van individueel verkochte licenties of ook Win7 gekoppeld aan bv een Acer (etc) uit de lokale computer zaak?

Alsnog komt dit getal als relatief laag bij mij over. Blijkbaar is XP (laten we eerlijk zijn, Vista is het ondergeschoven kindje hier) nog altijd een populair platform.
Waarschijnlijk is het bedrijfsleven hier grotendeels verantwoordelijk voor en ligt het gebruik van Win7 bij consumenten vele malen hoger.

Veel bedrijven draaien nu nog op XP idd, maar steeds meer bedrijven zijn al bezig met upgradetrajecten naar Win7. Ze moeten ook wel, want binnen niet al te lange tijd verloopt de support van XP (gelukkig maar, is behoorlijk verouderd inmiddels).

Maargoed, veel bedrijven werrken met VLK/MAK-keys, en aangezien we niet weten hoe de verdeling van deze 350 miljoen licenties is, weten we niet hoe zwaar dat aandel mee zal tellen.

Ik vind het getal niet laag, zeker niet als je bedenkt dat we in een economische crisis zitten, waarin IT-investeringen door zowel bedrijven als consumenten op een laag pitje gezet zijn.

6 April 2014 vind ik niet 'binnen niet al te lange tijd', dat duurt nog drie jaar.

De verkochte aantallen zijn natuurlijk niet niks, maar inderdaad lijken voorgaande versies nog erg populair te zijn. De laatste Vista mijlpaal die ik kon vinden is 180 miljoen licenties verkocht en die zijn echt niet allemaal op versie 7 over nu. XP heeft nu nog marktaandeel wat ruim het dubbele is van 7 als je de statistieken mag geloven.

Maar het XP-marktaandeel, iig onder bedrijven, zal binnen nu en twee jaar enorm afnemen, omdat in 2014 de support verloopt. XP is een aflopende zaak dus.

En nieuwe PC's die door consumenten worden gekocht zijn ook standaard voorzien van Windows 7, waardoor ook hier het aandeel XP dus terug zal gaan lopen.

XP is gewoon een aflopende zaak. En gelukkig maar, na 10 jaar is het inmiddels toch wel als 'zwaar verouderd' te betitelen.

Zeer oud valt wel mee... Omdat er niet zovel innovatie zit in Windows. Verschil tussen 3.11 en XP is veel groter dan tussen XP en 7. En vlotter wordt het er niet van ookal zijn pc's tig keer sneller nu. Ms moet eens de boel radicaal omgooien. Mac OS X/iOS komt steeds eer in beeld. De iPad werkt heerlijk vlotjes en simpel zonder gedoe. Wat een verschil.

De meeste computers tegenwoordig komen met meer geheugen dan dat Windows XP aan kan (gpu-geheugen telt ook mee) en standaard ondersteunt XP geen HDD's groter dan 200Gb oid. Dat noem ik toch wel redelijk oud.

En wat zou MS radicaal anders moeten doen? Je vergelijkt Windows met een tablet OS, zo'n OS is puur gebouwd om alles smooth te laten zien.


Die functies die jij noemt bezit windows 7 gewoon hoor? Ik weet niet of je het wel eens gebruikt hebt of gewoon zit te trollen nu? Preview van pagina's, programmas. Makkelijk programmas zoeken en openen. Verwijderen, snel van profiel verwisselen allemaal geen probleem hoor in windows 7! Dat jij het misschien niet fijn vind werken is een ander verhaal..

Het voelt traag op hardware die zoveel sneller is dan 10 jaar geleden. Zeker als je een vol systeem hebt. Geregeld onderhoud nodig. Installaties die overal wat achterlaten. Niet consequent updatemechanisme voor OS en software. Beheersmatig ook niet helemaal van je het. Ik zie 7 als Vista SP3 ze zijn hetzelfde op cosmetische wijzigingen na. het is dat pc's weer sneller zijn en programma's nu compatibel. Een systeem kan veel te makkelijk stuk gemaakt worden of een profiel beschadigd. GUI verschilt veel her en der. Niet logische instellingen, ver weggestopt. MS moet nodig aan een nieuw simpel veilig platform willen ze nog meekomen over 8 jaar.

Traag? nergens last van hoor hier, Windows 7 werkt sneller als ooit, en zon top systeem heb ik helemaal niet (ondertussen al weer 3 jaar oud). Wat vind jij niet consequent aan het updatemechanisme dan, als er een lek is brengen ze een update uit.

Beheersmatig vind ik het prima werken, je gaat naar configuratiescherm en je ziet alles wat je nodig hebt, je kunt hem zelfs terugzetten naar klassieke interface.

Systeem stukmaken ligt aan jezelf en niet aan windows, tevens kun je gewoon de veiligheid instellen in gebruikersaccounts zodat hij een waarschuwing geeft als je wat wilt veranderen. Als je dit eraf haalt, tsjah..
Voor OSX zijn er ook gewoon virussen hoor, de reden dat er op Windows meer zijn is juist.. je raad het al er een grotere markt voor is dus interessanter is voor hackers. En er zijn zat goede anti virus programmas die gratis zijn en je systeem beschermen.

Tevens zat je net Windows XP met Windows 7 te vergelijken en nu ineens met Vista..

[Reactie gewijzigd door Annihilism op zondag 24 april 2011 12:32]


Uac aanzetten duh dat is de grootste verbetering in jaren. Eindelijk af van die standaard admin regel die alle contact met de boze realiteit mist en daardoor zoveel ellende veroorzaakte. Het register is een ramp. MS updates zijn consequent, de rest niet. Werken niet met hetzelfde update mechanisme. Updaten gaat ook vrij traag. Ik heb van alles wat staan en veel ervaring met Windows professioneel gezien. Daarom ook oog voor de problemen.

Dus nu ga je ineens verwachten dat MS voor elke softwareprogrammeur een updatefunctie gaat ondersteunen die alles in 1x update 8)7 ?

MS update haar eigen OS en dat zou ook haar hoogste prio moeten zijn, niet programma's van third party devs. Dat updaten traag gaat is rechelrechte onzin, als er een lek geconstateerd wordt is er meestal dezelfde dag nog een fix voor tenzij het echt om exorbitante gevallen gaat.

Verder zie ik nog steeds geen argumenten in hoe Mac OSX dit beter doet, en in veel gevallen is dit helemaal geen alternatief voor Windows vanwege de beperkte software/hardware support.

Onder Ubuntu, en ik neem aan dat dit voor andere Linux-varianten ook geldt, is het de gewoonste zaak van de wereld dat alle geïnstalleerde software via één mechanisme wordt bijgehouden, en nog automatisch ook. Dat kan, omdat Canonical (maker Ubuntu) geen concurrent is van de makers van software voor Ubuntu.

Voorbeeld: Eind 2010 crashte Flash regelmatig (bv. YouTube). Na een tijdje is dat probleem vanuit het niets verholpen.

"Voor OSX zijn er ook gewoon virussen hoor, de reden dat er op Windows meer zijn is juist.. je raad het al er een grotere markt voor is dus interessanter is voor hackers."

Voor OSX zijn geen virussen in het wild dat waren proof of concept, 1x voor iChat maar dan moest je eerst wel toestemming hebben gegeven. Echter een virus heeft de definitie dat die zichzelf kan verspreiden zonder handeling van de gebruiker. Dus valt het niet meer onder de categorie virus.

Je kijk op dat Windows meer gebruikers heeft en daarom meer virussen zijn klopt niet.
Het architectuur van Unix/Unix-achtigen systemen zit anders in elkaar waardoor het amper haalbaar is. Unix systemen bestaan al langer dan windows en worden al veel toegepast. Groep non-windows gebruikers is al ontzettend groot.

Een OS met een goed architectuur zal geen virusscanner nodig hebben, immers maken virussen gebruik van de gebreken van het architectuur.

Wat lul jij nou? xp 64 bit kan echt wel het geheugen aan van hedendaagse pc's...

Beetje rare opmerking.. je zit nu een tablet OS te vergelijken met Windows 7. En in welk opzicht vind je Mac OSX dan beter? Het is juist Apple die steekjes heeft laten vallen en waar ook nog eens meer bedrijven zich minder op focussen (Adobe Photoshop anyone?). Dat ze het op tablet gebied goed doen is een ander verhaal.

Ik kan anders best veel met de tablet... Is eigenlijk een leuke vervanger voor aardig wat zaken. Bluetooth keyboard eraan en je kan ook leuk tekstverwerken mocht je willen. Wat ik wel mis zijn meerdere accounts. En touch werkt itt die grote Windows 7 touch systemen ;)

In tegenstelling tot vista hebben ze dat toch snel en goed gedaan. Dus maar hopen dat windows 8 in de toekomst meer goeds brengt

350 miljoen licenties = twintig procent van alle computers wereldwijd
= totaal 1,75 miljard PC's

Lijkt mij wat weinig?


Nog iets
"companies who have deployed Windows 7 save an average of $140 per PC per year"
Waaraan is dat? Dat de PC iets sneller opstart s'ochtends?

[Reactie gewijzigd door Madman_K op zondag 24 april 2011 10:01]


Nog iets
"companies who have deployed Windows 7 save an average of $140 per PC per year"
Waaraan is dat? Dat de PC iets sneller opstart s'ochtends?
Nee, lagere TCO.

Windows 7 is makkelijker te beheren, waardoor beheerders er minder tijd (en dus geld) aan kwijt zijn. Dit tov Windows XP waar het beheer een stuk lastiger en beperkter is, omdat het minder tooling aan boord heeft hiervoor.

Daarnaast kan Windows 7 sneller, eenvoudiger en flexibeler deployed worden dan XP. Een machine is dus minder lang down, wat ook weer geld oplevert, doordat de gebruiker sneller weer aan het werk kan.

Ooit van Altiris gehoord?

Deployment packages maak je maar 1 keer, en natuurlijk met updates even een
nieuwe package.

Een hardware indepentdant image maak je voor al je clients in je netwerk.
Uitrol na een PXE boot?

Ik zie het verschil niet in TCO tussen XP en 7?
Rebuilding van een werkplek? Als je een goed Gbit hebt liggen ( en je client is niet
uit 2002;-) ) dan rol je een XP client in 40 minuten uit, incl packages zoals office suites etc ( plmns 10 packages) .
W7 eender. Misschien dat de HWI-images 1Gb kleiner is, maar dat lijkt mij geen bottle-neck.

verbeterd stroombeheer, idd snellere boottimes

Onderzoeken zijn vaak zo ruim opgezet, dat alle voordelen meegenomen worden, om maar zo min mogelijk nadelen te moeten tellen

Waarschijnlijk ten opzichte van 'een ander OS'

Alleen weer jammer dat het bedrag dan uit de lucht komt vallen.

Je zal ze maar inelkaar moeten zetten :P dan is het ineens niet weinig.


wat een drogreden, koop gewoon je OS, je gebruikt het de hele dag,

180 euro / 365 = 0,49 cent per dag over 1 jaar verspreid..

19 cent per dag over 3 jaar... pff

En als je een opensource OS neemt betaal je niets. 0 cent per dag over 1 jaar, 0 cent per dag over 3 jaar... pfff geen extra voordeel voor 3 jaar ten opzichte van 1 jaar :X

Als je er niet bekend mee bent moet je natuurlijk ook de uren die je erin investeert voor het leren en beheren van dat OS meerekenen. Onder andere daaruit berekent Microsoft de TOC, en daarmee kunnen ze zeggen dat hun Windows goedkoper is.

ja want er bestaan natuurlijk geen systeembeheerders die er al verstand van hebben die je kunt aannemen. zijn gewoon weer onzinkosten die microsoft uit de hoge hoed heeft getoverd om zichzelf beter te doen lijken.

Goed punt!
Snap trouwens niet waarom er nog systeembeheerders zijn die MS only zijn?
Nog nooit CLI hebben gebruikt.
Ter vergelijking, tuurlijk heeft een citroen monteur niet zoveel verstand
van een Benz, maar ruitenwisser vervangen, bougies, olie etc dat moet wel lukken.
De basics zijn hetzelfde.
Je zult zien dat als je een open source OS gaat uitrollen er na een paar weken
veel mensen op werkplekken zitten die je dankbaar zijn. Incl afdeling finance!

Ik volg je compleet. Ik ben zelf enorm pro Open Source, maar ik geen moeite met Windows. Echter had ik destijds wel collega's die er echt absoluut niets van moesten hebben (Linux of BSD).

Ik heb me altijd afgevraagd waarom zij altijd zo'n negatieve houding hadden tegenover Linux of eigenlijk Open Source in het algemeen.

Een database server MOEST Microsoft SQL server zijn, het OS moest Windows zijn en als er e-mail moest draaien dan was er geen discussie mogelijk. Exchange!!!

Naar mijn mening ben je systeembeheerder of netwerk beheerder en heb je verstand van de technieken die je daar in toepast. En of je dat nu op Windows, Mac OSX, Linux, BSD, of voor mijn part Solaris doet, dat moet niet uitmaken.

Je moet kiezen welk stuk software het beste is voor hetgeen je er mee wilt doen, niet vanuit vendor-lockin of de prijs die een bepaalde leverancier je kan bieden.

In dat geval ben je met Linux/Unix veel beter af, want de kennis blijft relevant: Iemand die 20 jaar geleden Unix heeft geleerd, en nu weer met Linux gaat werken, pikt dat heel snel op, want de essentie is onveranderd.

Microsoft daarintegen, gooit Windows flink overhoop van versie tot versie, en gebruikt dat trouwens als verkoopargument, waarom je per se de nieuwste versie moet hebben.

Behalve dan al die uuuuuren die ik moet besteden aan het leren van wéér een alternatief programma (als dat al te vinden is....) Ik kan het eenmalige geld voor Windows (~120 euro voor een OEM Professional zo uit mijn hoofd) op het moment beter missen dan de tijd die ik nodig heb om alles opnieuw te leren. Onder Windows heb ik kennis van tientallen programma's (gratis, en betaalde), die ik allemaal overboord kan gooien als ik zou overstappen.

En als je toevallig wat onderdelen aan het bestellen bent kun je meteen een OEM variant kopen á 100 euro, dus dan is het nog goedkoper. Als je dan toevallig ook nog student bent of in het onderwijs werkt kun je nog veel meer korting krijgen via SLIM.

Of je koopt de retail versie als pre-order.
* TD-er heeft voor de Windows 7 pro en Windows 7 home resp 70 en 50 pond betaald bij Amazon, 6 maand voor de release.

Ik vind dat je voor programma's die je veel gebruikt gewoon moet betalen. Óf je maakt de overstap naar Open Source.

Ik heb 5 pc's en alle software is legaal.

On toppic:

Ik weet niet hoeveel XP licenties er zijn verkocht, maar in anderhalf jaar 350 miljoen is een mooi aantal.
Ik verwacht dat er nog wel een 100 miljoen bijkomt. Zeker als je bedenkt dat het nog wel een jaar zal duren voordat Windows 8 voor de consument beschikbaar is, en bedrijven niet in een keer de overstap maken op het nieuwste besturingssysteem. Die kijken eerst de kat uit de boom en nemen uitgebreid de tijd voor testen.

Overstap naar gratis. Opensouce is niet gratis. NIet altijd dan. :)

opensource is altijd gratis, immers je kan altijd je eigen distributie maken.

Free software hoeft niet altijd gratis te zijn, daar gaan veel mensen de fout in ;)

opensource is altijd gratis, immers je kan altijd je eigen distributie maken.
enkel als de licentie dat toelaat

En als er later blijkt dat er een rootkit mee gebakken is en je al jaren bij een botnet hoort vind je dat natuurlijk ook prima.
Terwijl iets illegaal draaien hetzelfde is als diefstal alleen omdat het niet tastbaar is word het normaal gevonden.
Niet dat ik een heilig boontje ben maar me OS heb ik wel voor betaald.

In al die jaren heb ik al tig keer betaald voor de OS-en van Microsoft.
Dit vanaf Windows 3.x
Het zou leuk zijn als Microsoft trouwe klanten eens zou belonen met een flinke korting op het eerstvolgende OS wat ze gaan aanschaffen.
Want met al die upgrades loopt Microsoft aardig binnen. Natuurlijk je krijgt iedere keer leuke extra's in ieder OS, maar daar hangt ook een (flink) prijskaartje aan.

Het zou leuk zijn als Microsoft trouwe klanten eens zou belonen met een flinke korting op het eerstvolgende OS wat ze gaan aanschaffen.
Dat doen ze al jaren, door middel van de Upgrade-versies, waarvan de prijs substantieel lager ligt dan de gewone versie (en vergelijkbare editie uiteraard).

Dat klopt maar ik bedoel eigenlijk korting-op-korting omdat ik al vele versie van Windows gekocht en gebruikt heb in de loop van de jaren.
Iemand die voor het eerst een Windows Vista heeft gekocht en daarna voordelig naar Windows 7 gaat heeft hetzelfde voordeel als een klant (zoals ik) die al vele upgrade maar ook nieuwe versies heeft gekocht.
Die nieuwe versie worden veelal meegeleverd met nieuwe PC's.

Maar jij hebt al korting gekregen op je upgrade van xp naar vista toch?

maar dan heb je geen clean install. anders had ik ook bij slim.nl voor bijna nop windows 7 gehaald, ze bieden daar enkel upgrade versies..

oftewel beter maken ze een systeem van 40% korting als je kan aantonen dat je het vorige OS hebt gebruikt, en 10% als je al een licentie van het OS hebt en er nog eentje bij wilt. misschien met de serial codes dat die dan kortingscodes worden.

Die korting is immers verwerkt in die upgrades waar je het over hebt. Omdat je al een Windows licentie hebt, kun je goedkoper een upgrade krijgen naar het nieuwe OS.

Zoveel goedkoper zijn die upgrades niet meer

Als je nog studeerd of je hebt kinderen die op school zitten kan je Windows 7 voor 20 euro krijgen. Eventueel Office 2010 ook voor rond de 20 euro. Opties zat dus.

Jij bent gek. Ik koop elke keer als ik een nieuwe computer nodig heb, moederborden en grafische kaarten van Asus. Mijn geheugen is altijd van Kingston, en mijn kasten van Antec of Lian-Li. Daar ben ik ook trouwe klant, en van hen krijg ik voor die "upgrades" (want ik had ook mijn oude spullen kunnen blijven gebruiken natuurlijk) ook geen korting.
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 10:35 Google moet 5 miljoen dollar betalen voor schenden Linux-patent
Vorige 15:54 Onderzoekers waarschuwen voor onbewust gebruik geotagging
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011