Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 63 reacties

Het is het Oostenrijkse JoWood niet gelukt om investeerders te vinden die bereid zijn om de toekomst van de noodlijdende uitgever veilig te stellen. Dat betekent naar alle waarschijnlijkheid het definitieve einde voor het bedrijf.

JoWood kreeg in januari van een rechtbank in Wenen uitstel van betaling toegewezen. De rechter wilde de noodlijdende uitgever daarmee de kans geven om zijn schulden te saneren en een definitief faillissement af te weren. Die pogingen zijn inmiddels mislukt. Volgens de Duitse website Boerse Express voerde JoWood onderhandelingen met twee verschillende partijen, maar zijn beide pogingen mislukt. Dat betekent zeer waarschijnlijk het definitieve einde van JoWood, dat in 1995 werd opgericht. Met welke partijen JoWood in gesprek was, is niet bekend. Bij de uitgever werken ongeveer 85 mensen.

JoWood is vooral bekend als uitgever van avonturengames als Gothic en SpellForce, en bracht ook het schietspel Painkiller op de markt. Het bedrijf kocht in 2007 de Canadese uitgever Dreamcatcher Games, die sindsdien fungeerde als de Noord-Amerikaanse tak van het bedrijf.

Painkiller Painkiller Painkiller

Reacties (63)

Reactiefilter:-163063+144+24+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Volgens mij is dit het probleem van het downloaden. Genoeg gebruikers downloaden de spellen en daardoor lopen de uitgevers van de spellen een hoop geld mis.

Sneu voor de ongeveer 85 mensen die waarschijnlijk op straat komen te staan.

edit: Even de zinsopbouw een beetje aangepast.

[Reactie gewijzigd door Danoj op 22 april 2011 10:37]

Hier heb je an sich een punt, zeker in 't geval van Jowood. Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik behalve de GOG-versies van Jowood spellen dat ik hun nieuwe releases die me interessant leken altijd eerst downloadde. Waarom? Omdat Jowood de enige uitgever is die het voor elkaar kreeg om constant spellen uit te geven die meer bugs bevatten dan alle obsidian-titels bij elkaar. Gothic 3 was bij release nagenoeg onspeelbaar, The Guild 1 en 2 hadden meer bugs dan er in starship troopers over je scherm liepen. Ergens vind ik het dus, hoe lullig ook voor de mensen die op straat staan, niet geheel onterecht dat dit gebeurt. Een pertinente weigering om ook maar iets in de kwaliteit van je product te investeren, tja, dan verdien je eigenlijk niet anders.

Vind ik het jammer? Ja, wel degelijk. Ze brachten namelijk wel spellen uit die potentie hadden. The Guild 1 en 2 bijvoorbeeld hadden best leuke ideeën en de Gothic serie had ook een hoop te bieden. Maar als je elke keer een diamant in een berg stront verstopt, worden sommige mensen daar ook moe van. Zeker als die berg stront (stapels bugs) er altijd is, maar die diamant niet altijd (Arcania?)
Ja..... want de economische crisis bestaat helemaal niet.
Uiteraard heeft die er ook mee te maken, maar als je op internet leest hoeveel spellen er in 2010 wel niet zijn gekocht. Bijvoorbeeld 63 miljoen games in de Groot-Brittannië alleen al, dan heeft het niet alleen met de economische crisis te maken.

edit: Bron fok.nl

[Reactie gewijzigd door Danoj op 22 april 2011 10:39]

Je hebt blijkbaar de berichten gemist dat de Britse gamesmarkt al twee jaar krimpt, bijv UK games market falls 16% for H1 2010 of UK retail suffers March fall (waaruit blijkt dat er in de eerste maanden van 2011 bijna 20% minder games verkocht werden tov het al teleursellende 2010).
Dat komt omdat er alleen de retail kanalen zijn meegenomen in die getallen, diensten zoals Steam, App stores, etc. zijn niet meegenomen in die cijfers. En drie keer raden waar er steeds meer en meer aankopen worden gedaan.

Piraterij is een fact of life van de software/beeld/geluid/boek industrie, hier dien je rekening mee te houden omdat er geen enkele mogelijkheid is om deze tegen te gaan. Het was er al 25+ jaar geleden toen er nog geen commercieel beschikbaar internet was.

De oorzaak zal je eerder moeten zoeken bij slechte games, "Painkiller: Resurrection" scoorde bv. enorm slecht in de reviews. En als ik kijk naar bv. Gothic 4 dan scoort deze slechter dan veel andere populaire RPGs. Ik heb voor zover ik heb kunnen vinden geen enkele game van JoWood omdat als ik naar die titels kijk ik betere en/of goedkopere games kan krijgen in hetzelfde genre. Ik vermoed dat als je heel veel computer games speelt je wellicht eens door alles heen speelt wat beter/goedkoper is, maar ik vermoed ook dat er erg weinig mensen zijn die in die categorie zitten, zeker in een wereld waar MMOs erg populair zijn.
Verkopen op Steam zijn in de cijfers niet meegenomen, maar dat zou ook weing uitmaken want PC-games hebben een veel kleiner marktaandeel in de UK dan console-games. 20% minder big budget titels op disk verkopen kun je echt niet goed maken met Steam (zo groo is het aandeel van PC-games niet eens) of door de groei van 1$ mobiele games.
Van April dit jaar:
NPD estimated that half of the game purchases for PC have been more or less evenly split between retail and digital sales
Dat betekent dus dat de helft van de PC sales momenteel niet wordt meegerekent, als dat een groot verschil is met vorig jaar (geen bron voor kunnen vinden) dan kan dit aardig wat betekenen.

Hou er ook rekening mee dat bij de totaal cijfers de Console hardware wel wordt meegerekend en niet de PC hardware.
UK consumers are still facing economic uncertainty and everyone is looking to how they can make savings, which has naturally impacted on the entertainment industry as a whole.
Ik heb dit jaar voor de PC zes spellen gekocht, één uitbreiding en vijf DLC voor in totaal €33,73. Ik heb dit jaar voor de iPhone/iPad twaalf (HQ) spellen gekocht voor in totaal €11,08. In totaal €44,81 allemaal via digital downloads en verschijnen dus niet in charts. Ik probeer nu meer te doen met minder geld, net zoals zoveel mensen en op deze manier koop ik een hoop meer games voor een stuk minder geld. Als ik naar vorig jaar kijk dan gaf ik ongeveer 7x zoveel uit aan games, maar nog steeds 87% via digitale distributie, 8% via retail en 5% via de 2e hands markt. Ik denk dat onze Britse buren ook wat rustiger aan zijn gaan doen qua aankopen.
UK consumers are also getting their gaming entertainment in a variety ways. They are increasingly downloading video games from websites, and are playing games on their mobiles or through social networking sites – not only on consoles.
The report doesn’t include pre-owned sales or games sold digitally.
Ik vraag me af hoe ze zoiets in godsnaam kunnen vaststellen? Als ze de exacte getallen hebben weten ze vast ook waar, wie, wat en hoeveel download...

Ik keur het niet goed, het hele download geneuzel want het is gewoon zonde van het harde werk van de uitgever/producerende gamestudio. Maar toch heb ik ook licht het vermoeden dat de anti-piraterij industrie zijn stinkende best doet om het zo zwart en onvoorstelbaar gruwelijk te maken als het maar kan zijn.

Hoe vervelend het ook is dat iemand zijn noeste arbeid voor niets lijkt te zijn geweest, dat zal altijd en overal bestaan. Horloges en kleding worden in derdewereldlanden ook al god weet hoe lang nagemaakt (toen ik nog 13 was en in Italië op het San Marco plein de verkopers al heen en weer rennen.

Er zijn echter ook veel mensen (mijzelf incluis) die wel eens wat gedownload hebben, er van onder de indruk waren en de dag erna braafjes naar de winkel liep om het te kopen. Het is helaas een economie waar altijd zulke dingen voorkomen, of het nu software, horloges of kleding is...
Gelukkig quote je een betrouwbare bron.
Downloaden heeft er ook veel mee te maken, elke uitgever loopt geld mis door mensen die games downloaden.

En ja natuurlijk ook de economische crisis, al is het imo wat meer opgeblazen dan dat deze daad werkelijk is.
Na 15 jaar gamen al paar jaar geen nieuwe game meer gekocht,niet gedownload,maar zit haast niets boeiends/vernieuwends tussen.
Ziet er allemaal erg mooi uit,.....maar daar is het dan ook mee gedaan.
Dus leen ik af en toe nog's eens een game die ik het spelen (nog wel) waard vind,gemiddeld in een dag ben je er al doorheen en dus klaar ermee.
Downloaden staat niet persé gelijk aan het mislopen van geld ;)
De economische crisis is al even achter de rug, en heeft weinig invloed gehad op de games industrie.
Uhm hoe kom je er in godsnaam bij dat de economische crisis al even achter de rug is?
Terwijl Spanje waarschijnlijk het volgende land is die Europa moet aanspreken, omdat ze niet voldoende geld meer hebben voor de begroting. De crisis is nog helemaal niet over en de eerstkomende tijd zullen er ook nog wel wat klappen blijven komen.
De economische crisis is al even achter de rug, en heeft weinig invloed gehad op de games industrie.
We zitten midden in de crisis, het is nog lang niet voorbij... volgens mij leef je onder een steen. |:(
Jammer, JoWood heeft een aantal goede games op de market gebracht. Ik heb zelfs laatst nog een donatie gedaan voor Gothic 4. Het zijn moeilijke tijden voor de kleine gamestudio's. Ik hoop zelf dat ze iig niet over gekocht worden door bv EA.

R.I.P. JoWood, we will miss you :)
Waarom zou het precies erger zijn om door EA overgenomen te worden dan om gewoon de pijp uit te gaan? Hoop je dat de mensen een andere studio op gaan richten?
EA heeft in mijn mening een verkeerd concept qua games uitbrengen. Deadlines zijn belangrijker dan de inhoudt van een game. En daar ben ik op tegen.
Niet iedereen heeft een onbeperkte gedstroom (genaamd WoW) waardoor ze "When it's done" producten op kunnen leveren. Voor de overige uitgevers geldt gewoon dat er binnen budget, op tijd geleverd dient te worden, zoals overal in het bedrijfsleven. Dat games ontwikkelaars dat niet kunnen, is een ander probleem...
Blizzard is dan ook wel ff een klasse apart game studio. Zelfs PC only games uit een niet te populair genre (RTS) gaat nog 4 miljoen+ keer over de toonbank. Er zijn een handjevol gamestudios die vergelijkbare kwaliteits games uit kunnen brengen en de meeste van die studios krijgen zelfs van EA ruimschoots de tijd om hun zaakjes in orde te krijgen. EA heeft nog altijd een slecht image van vroeger en ook van de recent uitgekomen games zijn er een aantal die wat extra aandacht hadden kunnen gebruiken. Echter Activision spant op het moment de kroon wat mij betreft qua money hungry gedrag en het verplicht uitbrengen van sequel na sequel. EA heeft iig geprobeerd om nog wat nieuwe IP's te starten en ook al waren veel van die titels goed volgens veel reviewers is dit niet terug te zien in verkoopcijfers.

Maar inderdaad, gamepublishers hebben het op het moment zeer lastig, ze draaien bijna allemaal verlies (EA, Activision Blizzard, Ubisoft als de 3 grote) en daardoor komt er een onwaarschijnlijk hoge druk te liggen bij de developers om op tijd en binnen budget hun games uit te brengen. Rockstar is een van de weinige die puur gaat voor kwaliteit en brengt daardoor ook maar 1 of hooguit 2 games per jaaruit. Het is jammer dat ze allemaal problemen hebben, maar triple A titels worden steeds maar duurder om te maken en velen halen bij lange na de investering er niet uit. De standaard titels verkopen goed, bijv. Fifa, CoD, maar veel nieuwe ideeen blijven achter. Kleine publishers die zich willen meten met dat soort games moeten het heel slim spelen. Ik verwacht dan ook dat enkele grote publishers over blijven die puur triple A titels op de markt brengen en langzaam maar zeker zullen er veel meer kleinere indie developers komen die hun waar via XBLA, PSN of Steam aanbieden voor lagere prijzen. Denk aan Minecraft, World of Goo, Limbo, Braid etc. Dat hele midden gebied van gemiddelde titels gaat verdwijnen, mede omdat de triple A titels langer houdbaar zijn omdat overal multiplayer bij zit. JoWood had eigenlijk alleen maar van die gemiddelde titels en in de jaren 90 begin 2000 speelde je die wel (MP was minder aanwezig). Maar nu blijf je of bij 1 multiplayer of je speelt wat gratis/goedkope indie titels om de magere tijden te overbruggen, maar geen full price games meer (iig ik niet).

Piraterij heeft er zeker wel iets mee te maken, maar ik denk dat vooral de ongelooflijk hoge ontwikkel kosten en de promotie kosten die nodig zijn de kleinere publishers en de onbekendere titels tegen zitten.

Even wat cijfers
God of War 3: 44 Miljoen
Gran Turismo 5: 80 Miljoen
GTA4: 100 Miljoen
SW:TOR: 300 Miljoen and counting (MMO van BioWare/EA)
Marketing Battlefield 3: budget 100 miljoen (alleen marketing!)
Starcraft 2: ~100 miljoen

Bovenstaande zijn soms geschat, soms gegeven door ontwikkelaars. Vooral SW:TOR is belachelijk en met WoW als tegenstand is het voor velen nog maar de vraag of ze er ooit winst uit gaan halen.

[Reactie gewijzigd door scim op 22 april 2011 17:21]

Volgens mij had Activasion Blizzard nog steeds een winst van $418m over 2010. Bij Ubisoft zou het er om hangen, nog geen resultaten gezien over geheel 2010. EA fiscale jaar loopt nog, maar maken volgens mij inderdaad nog steeds flink verlies.

300 miljoen voor SW:tOR is niet correct, EA heeft dit gerucht (dat de wereld in is geholpen door een ex EA medewerker) ontkracht.

Starcraft 2 heeft in een half jaar tijd ongeveer 40% van de sales gehaald die SC1 in 13 jaar heeft gehaald, daarmee is SC2 het op één na best verkochte strategy game voor de PC.

Maar het kan ook anders Torchlicht voor de PC:
- Development time: 11 maanden
- Aantal medewerkers start: 14
- Aantal medewerkers einde: 25
- Geschat budget voor PC game: ? (waarschijnlijk ~$1M)
- Prijs: €14,95 (maar regelmatig in de aanbieding voor €7,50 of zelfs €3,75 via Steam)
- Aantal verkopen: 750.000+ (Augustus 2010)
Call of Duty [Modern Warfare 2] cost $40 million to $50 million to produce, people close to the project said, about as much as a mid-size film. Including marketing expenses and the cost of producing and distributing discs, the launch budget was $200 million, on par with a summer popcorn movie -- and extremely high for a video game.
Daar tegenover staat dat er in de UK en de US de eerste dag al 4.7M stuks werden verkocht, na 5 dagen ~8,5M stuks wereldwijd. Na vier maanden waren er al 10M stuks verkocht in alleen al de US.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat als je $100M+ aan winst wil zien op een titel je in 9 van de 10 gevallen een hele hoop geld moet investeren. Niet iedereen kan een Angry Birds maken (kosten $140.000, levert op $70M)...
En die Angry Birds is zelf niet eens origineel te noemen. Zeker als je weet dat er een ander game is, met dezelfde gameplay...

Hier zie je vooral, wat deftige marketing, en beetje hypen kan doen voor een spel.
Dit klopt wel, maar als men meer tijd in games steekt worden ze over het algemeen beter, het is gewoon erg jammer dat veel games worden "afgeraffeld" om een deadline te halen.
Door Dakreal, vrijdag 22 april 2011 11:17
EA heeft in mijn mening een verkeerd concept qua games uitbrengen. Deadlines zijn belangrijker dan de inhoudt van een game. En daar ben ik op tegen.

Je loopt ongeveer een jaar of 5 achter. Het klopt inderdaad dat EA voor langere tijd bekend stond als de grote boze reus in de game-wereld, waar het voornamelijk om kwantiteit (en niet kwaliteit) ging. Gelukkig hebben ze dus een vijftal jaar geleden een volledige ommezwaai gemaakt en zijn ze nu voornamelijk toch echt bezig met kwaliteit.

Wees niet bang echter, Activision heeft de fakkel overgenomen en 't ziet er naar uit dat ze nog een paar niveaus onder het oude van EA willen gaan zitten.

[Reactie gewijzigd door MrTnguy op 22 april 2011 19:46]

nou wat dat betreft zitten ze dus op een lijn.
Het is een uitgever, geen gamestudio.
Enig idee wat er gaat gebeuren met de games die via steam beschikbaar zijn? Is het mogelijk om deze in de toekomst nog steeds te kopen?
Sowieso is de vraag of ze als download beschikbaar blijven voor diegenen die daar sommige games hebben gekocht.
Snel een backup maken via Steam dan!

Dit is een van de redenen dat ik als ik al een spel koop liever fysieke media wil en geen activatiemethode. Nu nog iedereen verplichten server versie open te stellen.
ze zullen echt wel beschikbaar blijven, valve kan zo'n actie nooit rechtpraten..
Waarom niet, dat brengt nog steeds geld in het laatje, ik gok namelijk dat de schuldeisers graag uiteindelijk nog eens hun geld terug zien.
en niet te vergeten natuurlijk Industry Giant

[Reactie gewijzigd door Caelorum op 22 april 2011 10:16]

We zullen de 'gold' versies van jowood hard missen. Deze eerste releases zaten altijd vol met bugs.
idd, een spel dat ik na 10 jaar nog af en toe speel, gewoon omdat het een van de leukste business-sims is die er bestaat :)
Echt als je zo'n game kocht kon je er donder op zeggen dat hij niet werkte. Heb toen ik jong was Hotel Giant gekocht, dat was nog best te doen.
Ik vindt dat je het niet terecht op het downloaden kan afschuiven.
De Gamestrudio's/Uitgevers brengen nieuwe games op de markt voor ongeveer €50/60 euro. Uiteraard vindt iedereen dat veel te duur, en gaan ze het spel downloaden.

Als we nou eens kijken naar Spellen zoals Minecraft, Magicka, Garry's Mod, etcetera ->
Die zijn veel minder gedownload en gecracked. Dit komt omdat deze games maar €10 kosten, en dat is een bedrag dat mensen veel makkelijker bereid zijn om neer te leggen.

Je kan dan natuurlijk zeggen dat de Uitgever/Studio €40 per game misloopt, maar er zijn dan Ipv bijvoorbeeld 1000 mensen die het spel voor €50 kopen, misschien wel 8000.

1000x50 = €50,000
8000x10 = €80,000

Je kan hieruit dus opmaken dat als de studio's en uitgevers de game voor een aantrekkelijker bedrag op de markt brengen, dat ze ook veel meer winst kunnen ophalen aangezien iedereen het spel koopt, omdat veel meer mensen bereid zijn om '€10-20 voor een game neer te leggen.
Of misschien maar 4000.

1000x50 = $50,000
4000x10 = $40,000

Er zijn genoeg leechers die óók/zelfs voor een 10tje niet kopen.

Als je ervan uitgaat dat het puur de prijs is, waarom consumenten niet kopen, dan kun je ook stellen dat iemand die $50 te besteden heeft, danwel 1 game van $50 koopt, of 5 van $10. Dat komt neer op een verkoop van 5 keer zoveel. Het sommetje wordt dan:

1000x50 = $50,000
5000x10 = $50,000

Voor fysieke producten geldt in dat geval dan (in een ideale situatie, dat je precies genoeg producten fabriceert) dat je ~5x zoveel productiekosten hebt aan dozen, handleidingen en ander materiaal. Dus minder winst.
De kans is groter dat je minder dan 5.000 units verkoopt, daar komt ook nog eens extra overhead bij. De illusie dat als je iets maar goedkoop genoeg maakt, de verkopen oneindig veel beter worden is gewoon niet waar. Er zijn vast voorbeelden te vinden waar dit wel het geval is, maar daar tegenover staan veel meer voorbeelden van waar dat niet waar is.

Je zit altijd met een beperkte gebruikers pool, als uitgever moet je weten hoe groot deze is en daar stel je je prijs op in.

Painkiller: Resurrection kost nu €20 via Steam, ook al zou je deze €4 maken, dan zie je nog niet 8x hogere verkoop cijfers. De game is gewoon slecht. Gothic 4 mag er heel mooi uitzien, maar en er een tientje voor vragen ipv. €50 zou inderdaad de verkopen flink verhogen, maar voor een hoop mensen is het dan nog steeds een game die onderaan een lange lijst games komt te staan en een tientje is nog steeds een tientje weggegooid als je nooit toekomt aan het spelen van een spel.

Ik ben van mening dat er gewoon een veel te groot aanbod is en de consumptie snelheid kan dat bij de meeste casual gamers (de grootste groep) niet bijhouden, waardoor je de beste prijs/kwaliteit eerst gaat spelen. Als ik de titels en kwaliteit bekijk dan is JoWood tegenwoordig een "C" uitgever die nog budgetten gebruikt en prijzen vraagt alsof het een "A" uitgever is. Blizzard en Bioware zou ik rustig willen neerzetten als "AAA" uitgevers/ontwikkelaars, die zetten over het algemeen kwaliteit neer waar men flink voor wil betalen, maar zelfs daar zie je vaak dat mensen aankopen een aantal maanden tot een jaar uitstellen omdat ze nog zoveel ander leuks hebben liggen om uit te spelen. Ik heb bv. Civilization V nog steeds laten liggen ook al kan je het rond de €25 krijgen, ik ben namelijk nog niet uitgespeeld met Civ IV.
Iets dat ik al jaren roep, dus amen to that! Maak iets goedkoper en meer mensen zullen het kopen. Maar goed, uitgevers leven veelal nog in het stenen tijdperk en weigeren mee te gaan in de tijd.
Ze hadden ook een rally spel wat ik altijd wel leuk vond (en vind). Jammer dat ze failliet gaan maar het is niet anders.
Rally Trophy, rally rijen met klassieke modellen. Is ook bij mij het enige spel uit hun repertoire dat ik in bezit heb, voor zover ik weet. :)
Wat de Gothic serie betreft: het was ontwikkelt door Piranha Bytes, JoWood heeft alleen de rechten op de naam. Dus er kan nog altijd een soortgelijk spel uitkomen ( zoals Risen ).
Die komt er ook. RIsen 2 is al aangekondigd door Piranha Bytes en Deep Silver
nieuws: Deep Silver onthult eerste Risen 2-details
Wat de Gothic serie betreft: het was ontwikkelt door Piranha Bytes, JoWood heeft alleen de rechten op de naam. Dus er kan nog altijd een soortgelijk spel uitkomen ( zoals Risen ).
Dat is aan de ene kant wel waar, maar bepaalt de uitgever niet hoe lang de ontwikkelaars aan het spel mogen werken en of een spel ondanks grote hoeveelheden bugs uitgegeven wordt?
Hmm, Painkiller is een van de beste spellen ooit, zeker de originele. Echter Redemption was slechts een verzameling van levels gemaakt door fans, doodsaai, dat zal vast geen geld in het laatje hebben gebracht.
En niet te vergeten dat de laatste Painkiller edities constant vastlopen.

[Reactie gewijzigd door gumkop op 22 april 2011 10:35]

Aan de ene kant jammer, maar aan de andere kant heeft JoWood het aan zichzelf te danken. Ze hebben nu niet echt een goed imago. Men brengt spellen te snel uit, levert geen support en frustreert anderen. Ik denk trouwens dat het hele gedoe met Piranha Bytes ze toch uiteindelijk de nekslag heeft gegeven. Tel erbij op dat Gothic 4 Arcania niet is geworden wat men had gehoopt en zie daar een onafwendbare faillissement.
Ik hoop trouwens dat Pluto13, waar Piranha Bytes onder valt, de rechten van Gothic overneemt.
jammer dat weer zo grote studio gaat verdwijnen :(

O spellforce heb ik alles van gespeelt zo geniaal spel, gothic was ook al zo nice nu ja hopen dat andere het oppakken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True