Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 47, views: 14.662 •
Submitter: Modest71

Crytek brengt in de zomer een level editor uit voor Crysis 2. In augustus volgt een software development kit voor CryEngine 3. De sdk zal gratis zijn en dezelfde engine en tools bieden als door commerciŽle afnemers worden gebruikt.

CryEngine 3 logoIn een open brief op de website Crymod kondigt Crytek-baas Cevat Yerli aan dat er in de zomer een level editor zal verschijnen voor Crysis 2. Met de editor kunnen nieuwe omgevingen en voorwerpen worden gemaakt om in het schietspel te gebruiken. Yerli vermeldt in de brief niet wanneer de level editor precies zal verschijnen.

Ontwikkelaars die nog meer aan het spel willen sleutelen, moeten geduld hebben tot augustus, wanneer de gratis sdk van CryEngine 3 verschijnt. Yerli belooft een complete versie van de engine, inclusief C++-codetoegang, verschillende tools, voorbeeldcode uit Crysis 2 en documentatie. De website crymod.com wordt vernieuwd en zal fungeren als community voor gebruikers van de sdk.

De sdk zal kosteloos te gebruiken zijn voor projecten die gratis uitkomen. Crytek kan assistentie bieden aan ontwikkelaars die een spel op basis van CryEngine 3 commercieel willen uitbrengen. Als het spel digitaal wordt verkocht, is de Duitse developer bereid om korting te geven op licentiegelden voor de game engine. Concurrent Epic biedt met de gratis Unreal Development Kit soortgelijke mogelijkheden voor spelontwikkeling.

Reacties (47)

kan je eigen "edits" in servers zetten of is daar nog niks over bekent?

maar ziet er veelbelovend uit als je het mijn vraagt.

sorry voor fipo.

[Reactie gewijzigd door koekain op 22 april 2011 09:12]

ik denk dat dat wel mogelijk zal worden en dat zodra je dan de game joint dat ie dan automatisch de custom map naar je eigen console downloaded.
Ziet er weer beter uit
zover ik op de hoogte bent, is het ngo niet bekent. Kan zijn dat ik het nieuwtje erover niet heb gelezen, waardoor ik het mis kan hebben.
Het ziet er allemaal weer prachtig uit. Het wordt iedere keer weer een stuk dichterbij de realiteit. Kijk bijvoorbeeld eens naar de BF3 beelden die op internet te zien zijn. De bewegingen van de karakters, de gelaatsuitdrukkingen, de sfeer en het geluid. Deze engine toont complete werelden realtime.. Hoe zou het er over 10 jaar uit zien.. , schiet mij wel eens door mijn gedachten.
Bij mij ook 10 jaar geleden, en toen had ik me wat nu hebben niet kunnen voorstellen :) Het gaat echt gruwelijk snel...
Nou, zo heel erg snel gaat het tegenwoordig niet meer hoor.. De technische ontwikkeling van games wordt nu toch wel flink afgeremd doordat men altijd rekening moet houden met de huidige generatie consoles waar het ook op moet kunnen draaien.. Dan heb je het over hardware van 6 jaar geleden.. En aangezien MS en Sony allebei roepen dat ze voorlopig nog niet met nieuwe consoles komen zie ik voorlopig ook geen echte vooruitgang meer in games.. Mooi voorbeeld aansluitend op dit nieuwsbericht is Crysis 2, die er dus niks mooier uitziet dan Crysis 1 van 4 jaar geleden, op sommige vlakken integendeel zelfs.. 0,0 vooruitgang dus..

In de tijd dat dit soort games nog PC exclusief waren, toen ging de ontwikkeling pas echt snel.. Toen was het heel normaal dat je het duurste, nieuwste en snelste nodig had om de nieuwste games een beetje goed in volle glorie te kunnen draaien.. Die tijd is niet meer..
Mijn 9500GT van destijds en 'n 2.8Ghz AMD dualcore draaide COD:MW2 dan ook vlekkeloos op de hoogste settings. Dat ding heeft me 4 jaar geleden 45 euro gekost, die 9500GT. Dus ja, ik support jouw motie!

Ze kunnen die consoles dan ook niet zo gruwelijk high-tech maken, omdat ze deswege erg duur gaan worden, I guess?
In dit tempo zijn over 5 jaar games al niet meer van echt te onderscheiden, denk ik.
Wat je hier ziet, is waarschijnlijk wat de volgende lading consoles kan draaien.
Die zullen wel weer 5 jaar mee gaan en zal er wel wat verbetering zijn maar niet al te veel.

Ik denk dat je dus pas nŠ die 5 jaar, twee generaties van nu, echt reaslistische plaatjes zult zien in game engines.

Deze CryEngine 3 is al heel aardig, maar toch nog verre van realistisch en met name de physics vallen heel erg tegen naar mijn mening.
De physics van Cryengine zijn prima (zoek maar eens die barrel videos op youtube), maar de bewegingen van mensen zijn in het spel niet realistisch weergegeven omdat dat niet mag van de Duitse wet (Crytek is Duits).
Heb je misschien hier een bron van? Niet om je af te kraken of zo, maar ik wil wat dieper op dit onderwerp in lezen.

En waarom zou dat dan niet mogen?
Het kan allemaal al veel beter, laatst had crytek het er nog over dat ze het veel mooier konden maken maar DirectX was te gelimiteerd om dit te doen
Het ziet er allemaal weer prachtig uit. Het wordt iedere keer weer een stuk dichterbij de realiteit. Kijk bijvoorbeeld eens naar de BF3 beelden die op internet te zien zijn. De bewegingen van de karakters, de gelaatsuitdrukkingen, de sfeer en het geluid. Deze engine toont complete werelden realtime.. Hoe zou het er over 10 jaar uit zien.. , schiet mij wel eens door mijn gedachten.
De grafische vooruitgang staat echter al de afgelopen 5 jaar praktisch stil. De PC is redelijke tijd de maatstaf geweest voor het mogelijke grafische geweld maar sinds dit stokje is overgenomen door de consoles zijn de veranderingen minimaal in vergelijking met daarvoor. Dit is niet perse een bad thing; ontwikkelaars kunnen langer met dezelfde game engine werken en zich meer op andere zaken storten dan zich continue bezig houden met enkel de nieuwste mogelijkheden implementeren. Tevens betekend meer grafische details veel meer werk qua 3D models: Vroeger was je met een 16x16 sprite al klaar met je main character, tegenwoordig heb je o.a. een bump map nodig om de gezichts porien te kunnen tonen. Meer detail kost meer tijd (en dus meer geld).

Ergens in 2004 gaf John Carmack een keynote waarin hij aangaf dat we binnen 10 jaar het grafische geweld van LOTR realtime konden evenaren. Zonder de console factor was dit denk ik ook nog vrij vors geweest , maar het was er wel vrij dicht in de buurt gekomen.
De vorige CryEngine is hier ook een beetje op nat gegaan; de engine was veel te zwaar voor de PC's van toen (laat staan de consoles) en waarschijnlijk gemaakt met in het achterhoofd dat PC dezelfde upgrade velocity zouden houden.
Helemaal eens dat het ook zo z'n voordelen heeft, je hoeft tegenwoordig niet meer zo snel je PC te upgraden wat de boel een stuk betaalbaarder maakt.. Toch had ik als oldskool PC gamer nog steeds graag gezien dat er wat meer vooruitgang werd geboekt op het gebied van graphics, physics en AI etc.. Kijk b.v. naar Crysis 2 die is niks mooier dan Crysis 1 van 4 jaar geleden.. Het is duidelijk dat we voor de volgende grote sprong in tech in games zullen moeten wachten op de volgende generatie consoles.. Tot die tijd moeten we het blijven doen met doorontwikkelingen van de huidige "oude" tech..
Er komt volgende week ook een patch for Crysis 2 om de grote hoeveelheid problemen op te lossen. Aankondiging staat op de mycrysis website.
Vraag me af waar de maps dan gespeeld mogen gaan worden en op welke systemen (bijvoorbeeld alleen PC, of ook op consoles?). Het lijkt me wel leuk als de community zelf maps mag maken van de grootte die de Crysis 2 MP maps nu ook hebben en die kan voorstellen aan de developers en zelf mag bijhouden, maar dat deze wel online gespeeld kunnen worden.

Dat is afwachten, maar het is in ieder geval al leuk dat de SDK uitkomt, dat worden weer veel uurtjes spelen en maps maken die Łberhaupt niet te bespelen zijn, whehe :+
Nice, dit betekent dat ik niet meer alleen op de Unreal3 engine ben aangewezen:P
Incderdaad, een beetje concurrentie voor die mannen kan geen kwaad ;-) ook gratis te gebruiken is wel behoorlijk hoedje af!
Het kost voor crytek bijna niks om die engine gratis uit te brengen. Ik bedoel, de code is er al en je mag hem alleen gebruiken voor gratis projecten. Professionele game ontwikkelaars blijven toch wel licenties kopen.
Crysis 1 was toch echt mooier
Enige oplossing is alles 1:1 een keer in de Cryengine 3 te zetten en dan eens te kijken of dat nog opgaat.
Dat ie slechter draait, wil nog niet zeggen dat ie mooier zou zijn.
reden dat C1 meer recources vraagt is door foute programeering niet zozeer de super graphics
Enige oplossing is alles 1:1 een keer in de Cryengine 3 te zetten en dan eens te kijken of dat nog opgaat.
Weet je nog die gelekte beta? Daar zat de CE3 sandbox ook bij. Het is me gelukt om een level uit Crysis 1 in te laden, maar het is niet zo simpel als dat. Zo goed als alle textures models waren missing. Ik het de models voor een groot deel kunnen repareren, maar ze gebruiken een nieuw systeem voor de textures. Dat betekent dus ofwel een conversion tool bouwen, ofwel ze 1 voor 1 verbeteren. Ik ben maar gestopt, veel te veel werk.

Wat me wel op viel is dat ze goedkoper omgaan met fullscreen effects. Als ik de CE2 en CE3 editor naast elkaar opende en hetzelfde fullscreen effect toepaste zag het er in CE2 scherper uit. Ook het aantal polygons schiet bij Crysis 1 levels gemakkelijk boven de 2-3 miljoen uit terwijl het bij Crysis 2 praktisch nooit boven de 1 miljoen gaat. Gaat het hier om efficiŽntere LoD of gewoonweg aggresievere? Het is moeilijk te schatten want de spellen zijn zo verschillend.

(edit: ik heb Crysis 2 op day 1 gekocht, dus schiet me niet af)

[Reactie gewijzigd door Niosus op 22 april 2011 15:11]

Ik vind persoonlijjk van niet,
mss word je wel overtuigd wanneer de directx 11 patch uitkomt?
Ik wil wel eens weten hoe bruikbaar deze engine is voor het maken van een sidescroller. Bij de UDK is het al behoorlijk lastig om de camera juist te krijgen, voornamelijk omdat je de camera niet standaard kunt 'attachen' aan de speler. In plaats daarvan moet je een unrealscript schrijven, wat behoorlijk lastig is als je daar nog 0,0 ervaring mee hebt. Hoop dat ze er bij Crytek beter over nagedacht hebben en dat het net wat gebruikvriendelijker is wat dat soort functies betreft.

@tehsojiro
Vind het erg knap dat je dat aan de hand van dit redelijk low-quality filmpje al kunt zien. :|
waarom zou ik dit filmpje daar voor nodig hebben als ik beide spellen op mijn pc heb gezien? 8)7

[Reactie gewijzigd door tehsojiro op 22 april 2011 10:10]

Dacht dat je het over de editor had.

En wat heeft het trouwens voor nut om over het spel zelf te zeggen dat het er slechter uitziet dan zijn voorganger terwijl dat hier helemaal niet relevant is?
Cam aan player hangen kan in Kismet, heel simpel.

Maar snap wat je bedoelt, als je een 'simpel' spel wil maken kun je beter voor Unity3D gaan.
Ziet er naar uit dat Crytek volop de concurrentie met UDK van Epic aangaat. Kan dit natuurlijk alleen maar toejuichen, het zijn zeer mooie engines en toolsets :)
Misschien gaat Crytek het op de lange run nog wel winnen van Epic.

Als je alleen al kijkt hoe soepel Crysis 2 nog loopt op wat mindere systemen, dan wint CryEngine3 daar al hoop. Ik kan me nog herinneren dat ik de nieuwe Splinter Cell speelde, gemaakt in de Unreal3 engine, maar deze liep behoorlijk moeilijk op sommige momenten. En er zijn volgens mij nog wel meer games dit met datzelfde probleem kampen.

Alleen al vanwege deze vergelijking zou ik graag veel meer games zien die draaien op CryEngine3. Vraag me af hoe bruikbaar de CryEngine 3 zou zijn voor een next-gen high-quality MMO.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013