Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 40, views: 10.131 •
Submitter: Genoil

HP heeft drie nieuwe mobiele werkstations in de Elitebook-serie aangekondigd. De modellen zijn voorzien van Intel Sandy Bridge-processors en AMD Firepro- en Nvidia Quadro-gpu's. Het meest uitgebreide model heeft drie hdd's met raid5-support.

De EliteBook 8760w en 8560w hebben respectievelijk een 17,3-, en 15,6"-scherm. De modellen hebben een behuizing van aluminium- en titanium-legeringen, waarmee ze bestand moeten zijn tegen vallen, stof en vocht. Optioneel voorziet HP de modellen van een Dreamcolor-scherm, dat bestaat uit een ips-paneel met 30bit-kleur en rgb led-backlight, en een miljard kleurcombinaties zou kunnen weergeven. De modellen met AMD Firepro-gpu ondersteunen Eyefinity-opstellingen met maximaal vijf schermen.

HP Elitebook 2011

De 8560w kan met een AMD Firepro-videochip met 1GB of Nvidia Quadro-gpu met 2GB videogeheugen geleverd worden. De HP EliteBook 8760w is het meest uitgebreide model, dat wordt geleverd met Core i7-quadcores en maximaal 32GB ddr3 1333MHz in vier sodimm-sleuven. Ook kan dit model met drie hdd's met ondersteuning voor raid 0,1 en 5 uitgerust worden, terwijl daarnaast selfencrypted drives en ssd's met een maximumopslagcapaciteit van 256GB tot de opties behoren.

HP Elitebook 8560w

De gpu's waarover de 8760w kan beschikken zijn de AMD Firepro M5950 met 1GB gddr5 of de Nvidia Quadro 3000M, 4000M of 5010M, met 2 of 4GB gddr5-geheugen. Dit workstation wordt met matte 17,3"-schermen met resoluties van 1600x900 of 1920x1080 pixels aangeboden, waarbij een Dreamcolor-exemplaar dus optioneel is. Verder zijn onder andere twee usb 3.0-poorten, displayport en esata aanwezig. De beginprijzen voor de EliteBook 8760w en 8560w zijn respectievelijk 1499 en 1299 euro en de modellen komen begin mei beschikbaar.

HP Elitebook 8760w HP Elitebook 8760w HP Elitebook 8760w

Reacties (40)

ziet er goed uit, maar ik heb net een lenovo w520 besteld. Ik vraag me af wat betekent 30bit kleuren? De lenovo's hebben 95% color-gamut? Is hier een vergelijkbare standaard voor?

[Reactie gewijzigd door brabbelaar op 15 april 2011 12:13]

normale schermen hebben maar een 24-bit kleuren weergaven. Dit betekent dat het scherm dan 16.7miljoen kleuren kan weergeven. 30-bit kleuren weergaven betekent dat deze scherm 1.07 miljard kleuren kan weergeven. Staat er trouwens ook bij.
Optioneel voorziet HP de modellen van een Dreamcolor-scherm, dat bestaat uit een ips-paneel met 30bit-kleur en rgb led-backlight, en een miljard kleurcombinaties zou kunnen weergeven.
ik had het gelezen, maar zocht gewoon een soort vertaling van x-bit naar % gamut of vice versa. Beide zijn niet echt standaarden waar ik me iets tastbaars bij voor kan stellen. (net als Ghz in een processor).
Het aantal bits is heel wat anders dan gamut.

Gamut staat voor het kleurenspectrum wat hij kan weergeven, het aantal bits kleur staat voor het aantal bits waarmee het paneel word aangestuurd.

simpele vergelijking: Een zwart wit paneel van 10 bits-per-kleur bits heeft een gamut van ongeveer 0, en kan 2^30 kleuren weergeven uit dat subset van kleuren. Ofwel: je kan heel gedetailleerd grijswaarden weergeven.

omgekeerd heb je bijvoorbeeld een paneel met een gamut van een uit de lucht gegrepen waarde van 200%, een 4 bits-per-kleur paneel, Daarmee kan je het felste rood en blauw weergeven, maar maximaal 2^12 = 4096 verschillende uit dat uitgebreide subset van kleuren. Maar als je dan grijswaarden wilt weergeven ben je beperkt tot pak-m-beet 16 kleuren, inclusief wit en zwart.

Overigens kan maar weinig software omgaan met 10 bits per kleur, in de meeste gevallen heb je dus weinig aan die extra bits.
Ik denk eigenlijk dat ze 10bit bedoelen. Wat dat verder precies inhoudt weet ik ook niet. De dreamcolor panelen zitten in ieder geval zo rond dezelfde gamut als jouw lenovo-paneel. Alleen zijn de dreamcolor panelen ips, je hebt dus veel betere kijkhoeken dan tn-panelen.
De dreamcolor schermen zijn RGBled, waarmee een gamut hoger van 110 mogelijk is.
CCFL blijft steken op 112% (?), en het record voor Wled staat op dit moment op 81,53%, uit een heel erg duur samsung paneel.

De lenovo heeft B+RG, dit is een soort van verbeterd WLED, het is pas een jaar goed beschrikbaar en haalt en gamut van 95% NTSC, maar dat zal nog verbeterd worden in de toekomst.

De B+RG led technologie is echter exclusief voor AU optronics op dit moment, een van de grote spelers op de LCD markt (naast LG en samsung).

[Reactie gewijzigd door Darkstone op 14 april 2011 18:01]

Dat dacht ik eerst ook, maar hier lijkt de gamut toch een beetje 'tegen' te vallen: http://www.anandtech.com/...ook-8740w-ips-on-the-go/6
Volgens mijn onze datasheets heeft het dreamcolor 2 scherm een gamut van 109,49%.
Ik weet ook niet zeker of de 17" een RGBled scherm bevat, de 15" doet dat wel. Die haalt 109.49% volgens het EDID.

vooruit dan maar..

[Reactie gewijzigd door Darkstone op 14 april 2011 20:41]

Daar heb je helemaal geen datasheet van ;) (overigens zijn het eerder mijn datasheets dan jouw datasheets, aangezien ik zeker 1300 van de 1550 datasheets heb gevonden)

De DreamColor schermen in de 8560w en 8760w hebben wel beide RGB LED backlighting, maar van wat ik van HP heb gehoord is het kleurbereik >100%. Of het ook 110% is weet ik niet, daar zijn nog geen cijfers over bekend.

Die 109.49% is het kleurbereik van de DreamColor schermen in de 8540w en 8740w, maar dat zijn niet dezelfde panelen.
De macbooks hebben 72-75% gamut, de lenovo heeft 95% gamut, maar dit display heeft een gamut welke 109.49% zou bedragen.
Daarnaast is dit een IPS scherm, ofwel fantastische kijkhoeken. TN is heel leuk voor de prijs, maar de kijkhoeken zijn echt om van te huilen.

Ten slotte is dit een 8-bit+2bit FRC scherm, wat ook een vooruitgang is t.o.v. de bekende 6+2bit FRC TN panelen. Je kan dus 1073miljoen kleuren weergeven in plaats van 16,7 miljoen. (wat overigens alleen zo is bij statische content, FRC werkt niet bij bewegende beelden)

Kortom: het beste laptoppaneel wat je ooit hebt gezien, en ook het duurste.
Wat is er aan de hand met gamut waarden van boven de 100%? Dat zijn kleuren die mensen niet kunnen zien? Ik bedoel, hoe kan je meer dan 100% van een kleurenspectrum weergeven?
De gamut word uitgerukt als verhouding met een bepaalde standaard gamut genaamd NTSC.Het maximum haalbare met 3 kleuren is 156% NTSC, als je nog meer wilt zit je vast aan displays met 4 of meer subpixels, naast de kleuren rood groen en blauw word dan geel en vervolgens cyaan toegevoegd.

Het probleem is echter dat er geen content is daarvoor: alles is gemaakt met 3 kleuren. 4 kleuren heeft op dit moment 0 meerwaarde, simpelweg omdat er geen applicaties zijn die dat kunnen gebruiken.
hoe kun je nu meer kleuren laten zien dan een standaard die berucht is omdat die nooit tweemaal dezelfde kleur weergeeft? ;)
De standaard is niets meer dan een 3tal coordinaten in het CIE 1931 diagram, gebaseerd op hetgeen wat een gemiddeld mens kan zien.

Zie ook RGB color space

[Reactie gewijzigd door Darkstone op 14 april 2011 15:40]

Goed!? Iedereen schreeuwt dat die Alienware laptops zo lelijk zijn, maar dat is echt niets vergeleken bij deze bakbeesten.
HP heeft drie nieuwe mobiele werkstations in de Elitebook-serie aangekondigd.
En dan staan er maar twee in het bericht. Waarom staat de 8460w niet in dit bericht maar worden er wel over drie nieuwe mobiele werkstations gesproken? :o
Ja, dat snapte ik dus ook niet..?? Die 14" vind ik vooral interessant omdat ik benieuwd ben of hij uberhaubt in nederland verkrijgbaar zal zijn in de nabije toekomst? Dit omdat de 8440w in nederland nooit verkrijgbaar is geweest.. Verder is de 14" anders qua design, en om die reden is het ook vreemd dat er niet over gesproken wordt..
Wow, in vergelijking met de vorige serie is dit nieuwe design veel mooier vind ik.
met het geborsteld alu geeft dit deze laptop een enorm robuust uitzicht en dus ook heel zakelijk.

Heel mooie laptop voor een heel zachte prijs denk ik. :9~
Mooie solide laptops zeg! Die 8560w ziet er dik uit.
Waarom zitten er 3 buttons onder en boven het touchpad? Is 2 niet genoeg?

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 14 april 2011 13:45]

die boven het touchpad is voor het trackpoint uiteraard.

die 3e middelste knop lijkt me erg handig, deze fungeert volgens mij hetzelfde dan wanneer je op het muiswiel van een normale muis klikt. een muiswiel integreren kon natuurlijk niet en lijkt me niet erg praktrisch.
Als je de middelste indrukt kun je vervolgens scrollen met de gehele oppervlaakte van het touchpad. Het nut daarvan ontgaat mij alleen ;)

Maar het lijken mij zeker erg degelijke laptops, vrijwel geheel van aluminium zo te zien. Het enige minpunt is het chiclet toetsenbord. De indeling is net iets anders, dit vereist toch wel enige gewenning. En ik denk dat een groot gedeelte van de doelgroep waarvoor deze laptops bedoeld zijn ook vrij veel gebruik maken van een normaal toetsenbord. Imho hadden ze gewoon hetzelfde toetsenbord moeten blijven gebruiken als in de 8x30 serie, dat voldeed meer dan prima.
Lenovo doet dat ook al jaren.
Ik heb nu de 8540w.. en ik moet zeggen, al hoewel ik snap waar hij voor is, ik de 3e knop nooit gebruik.. maar blijkbaar wil hp alle gebruikers (dus ook diegene die hem wel gebruiken) tevreden stellen.. vandaar ook het behoud van pointstick.. die gebruik ik ook niet.. maar ik snap wel waarom hij er nog is! Er zijn mensen, blijkbaar genoeg mensen, nog steeds aan gewend.
zeer mooie laptops (mobile worstations srry hp XD)
zeer goede specs en ze zien er mooier uit dan de meeste vergelijkbare wokstations
dun en van metaal. wel beetje duur zeg :$ (in vergelijking met specs natuurlijk niet)


ohh en er staat een typefout eaid moet raid zijn
edit: goedzooo ze hebben het aangepast XD

[Reactie gewijzigd door darrock op 15 april 2011 12:45]

Kijk een mogelijke opvologer van mijn laptop.. Dreamcolor FTW, overigens wat is de resolutie van de 14 inch en van de 15.6 inch nou ? :O

*wil graag een high res scherm!*

[Reactie gewijzigd door 3DDude op 14 april 2011 13:53]

De 14 heeft een 768p of 900p scherm, de 15" valt te configueren met het standaard 900p display of het bekende dreamcolor 1080p.
max van 14"is 1600x900.. vanaf 15.6" 1920x1080
De 'binnenkant' had nog iets mooier gekund, maar ik begin maar alvast met sparen. Mijn huidige mobile workstation bevalt voorlopig nog prima.
Blijft als "ict professional" toch wel een goede investering ten opzichte van een normale zakelijke laptop vind ik. Ik ben ontwikkelaar, 'tweaker' (voor de lol dingetjes ontwikkelen en daarvoor wat vm's enzo gebruiken), en mijn MW zegt bijna nooit 'kan niet', in tegenstelling tot de normale zakelijke notebook die ik van mijn werkgever heb. Moet je weer een aparte server draaien, netwerkverbindingen, latencies, gedoe.
de vorige modellen hadden tov van alle andere laptops het grote voordeel dat ze 16:10 waren nu deze (net als Dell precision lijn) ook naar 16:9 gegaan zijn is voor mij de meer prijs het niet meer waard. Dus de 8760w (en Dell M6600) zijn hun unique selling point in mijn ogen kwijt. Ik vrees dat die bij ons op het werk er ook niet meer in komen (vorig jaar nog zeker 4 M6500 gekocht puur om de resolutie, de gpu en rgb schermen zijn we niet nodig)

Dus nu maar een "gewone" consumenten lijn laptop aangeschaft: XPS 17 daar krijg je veel meer waar voor je geld hem heb je nog voldoende over om er flink wat memory (12GB) en een Vertex 240GB SSD er in te zetten...
Waarom nou geen 1920*1200 scherm? ;(
Lenovo kapt daar mee, en HP dus ook.
Schande.
Nu maar hopen dat technische universiteiten een mooie deal kunnen maken met HP. :Y) De nieuwste Quadro kaarten van Nvidia beschikken over Optimus techniek wat ideaal is met Sandy Bridge processoren. _/-\o_
Moet je trouwens een derde HDD/SSD missen als je een ODD wilt of beschikt de 17" EliteBook over voldoende ruimte om zowel 3 HDD/SSD's en een ODD te huisvesten?

OfficiŽle technische specificaties van de HP EliteBook 8560w. http://h10010.www1.hp.com...0645-4307559-5071171.html

OfficiŽle technische specificaties van de HP EliteBook 8760w. http://h10010.www1.hp.com...0645-4307559-5071180.html

[Reactie gewijzigd door GT-R op 14 april 2011 15:10]

grummble, ideaal optimus? *wacht op linux ondersteuning*