Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 45, views: 14.091 •

Inwoners van Bonaire, Sint Eustasius en Saba kunnen ondanks hun Nederlands staatsburgerschap voorlopig geen DigiD aanvragen. Volgens minister Donner is dat op dit moment niet nodig en is uitgifte van logingegevens nog niet mogelijk.

Digid-logoMinister Piet Hein Donner van Binnenlandse Zaken bevestigt in antwoord op Kamervragen van de VVD dat inwoners van Caribisch Nederland, hoewel ze inwoner van Nederland zijn, geen DigiD kunnen aanvragen. Het DigiD is namelijk gebaseerd op het burgerservicenummer, waarover inwoners van Caribisch Nederland nog niet beschikken.

Caribisch Nederland bestaat uit Bonaire, Sint Eustasius en Saba, die sinds oktober onderdeel van Nederland zijn; Aruba, Curaçao en Sint Maarten zijn sindsdien zelfstandige landen binnen het Koninkrijk der Nederlanden.

Het DigiD is voor steeds meer overheidszaken nodig. Inwoners van Caribisch Nederland kunnen daardoor geen elektronische belastingaangifte doen of hun pensioenoverzicht online bekijken. Volgens Donner hebben inwoners van Bonaire, Sint Eustasius en Saba op dit moment echter nog geen DigiD nodig, omdat de drie eilanden op dit moment nog voornamelijk Antilliaanse wetgeving en overheidsinstellingen kennen. De komende jaren blijft dat ook zo. Volgens Donner kan nu nog niet worden bepaald of eilandbewoners uiteindelijk een DigiD nodig zullen hebben.

Wel onderzoekt Donner of het mogelijk is om logingegevens voor DigiD te verstrekken aan Nederlanders in het buitenland. Voor deze zogeheten niet-ingezetenen houdt de overheid volgend jaar waarschijnlijk een proef, waarbij DigiD-gegevens niet per post worden verstuurd, maar persoonlijk moeten worden opgehaald.

Reacties (45)

Volgens mij weer een gevalletje van niet goed over nagedacht...

En waarom moeten voor mensen uit het buitenland de DigiD gegevens persoonlijk ophalen terwijl dit voor de inwonenden niet het geval is? Zal toch niet met security te maken hebben?

[Reactie gewijzigd door Onoffon op 13 april 2011 13:11]

Ik denk niet dat ze daar niet over nagedacht hebben. Het feit dat mensen daar geen BSN hebben, heeft er ook mee te maken. Het is gewoon niet mogelijk om een DigiD aan te vragen zonder BSN, dus het zou dommer zijn geweest als ze het wél beschikbaar hadden gemaakt.

EDIT: wegens jouw edit, reactie daarop:
Het zijn geen mensen uit het buitenland, het zijn allemaal mensen die binnen het Koninkrijk der Nederlanden vallen, lees het artikel goed:
Kamervragen van de VVD dat inwoners van Caribisch Nederland, hoewel ze inwoner van Nederland zijn,

[Reactie gewijzigd door shishdem op 13 april 2011 13:15]

Dat van dat BSN is toch geen issue dat is eenmalig iedereen een BSN geven.
Ja, van "kom mensen, haal hier uw BSN". Dat vergt nogal een aanpassing in de systemen, die volgens mij niet altijd even goed georganiseerd zijn aldaar.
Dat van dat BSN is toch geen issue dat is eenmalig iedereen een BSN geven.
BSN is gekoppeld aan specifieke wetten en regelwetgeving, die zijn er hier wel, maar daar niet. Dus zal eerst het gehele overheids/regerings stelsel daar veranderd moeten worden, alsmede ieder onderdeel van de wet wat het BSN raakt.

edit:
lees mensen!
Ik zeg duidelijk dat ze in Caribisch Nederland niet de specifieke wetten en regels hebben die te maken hebben met het BSN. Ik stel nergens dat ze daar geen wetten en regels hebben. Ik ben verdorie de PVV niet.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 13 april 2011 14:07]

Behoorlijk denigrerende opmerking. Alsof ze in Caribisch Nederland geen regels en wetten hebben. Ook behoorlijk denigrerend van de Nederlandse overheid om het niet op tijd te regelen.
Vind je het dan gek dat Caribisch Nederland zich als 2e rangs burgers voelen als ze ook als 2e rangs burgers behandeld worden.

Ow, we zijn jullie vergeten ..... maar dat is toch niet belangrijk. Jullie komen nog wel aan de beurt ... over een paar jaar.
Wat jij zegt is ook wat kort door de bocht als je het mij vraagt. Mijn ouders hebben 1,5 jaar Bonaire gewoond vanwege het project dat deze eilandjes 'even' onderdeel worden van Nederland.
Heb jij enig idee wat er bij komt kijken om dit te regelen? De gevolgen van de beslissing om de Nederlandse Antillen op te heffen zijn gigantisch. Als daar een datum aan gekoppeld wordt (10-10-2010) moeten er keuzes gemaakt worden en krijgen bepaalde zaken prioriteit. Het was niet eens zozeer dat de BES eilanden voor die tijd 'opgenomen' moesten zijn in Nederland, meer dat de Nederlandse Antillen per die datum niet meer zouden bestaan en dus ook de wet en regelgeving daarvan 'in theorie' volledig zou komen te vervallen. En dan moet je dus keuzes maken.

Daarnaast, 'gewoon' aansluiten op de systemen en processen van Nederland kan gewoonweg niet. Een gemeentelijke Basis Administratie bestond er niet (er zijn hele stukken zonder straatnamen et cetera), op het gebied van wet en regelgeving moet er vanalles geregeld worden en zo zijn er nog talloze zaken op te noemen die 'eventjes' geregeld moeten worden.

Tot slot, ik gebruik mijn DIGID eigenlijk enkel voor mijn aangifte op dit moment. Er wordt op die eilanden gewerkt met een formulier, dus digitaal ondertekenen is niet nodig.
Misschien heeft het wel te maken met wat men nodig heeft. Hier vond men het nodig om een BSN in te voeren, blijkbaar is het daar niet nodig. Het is natuurlijk onaanvaardbaar om te zeggen dat het tweederangs burgers zijn, daar ben ik het mee eens. Maar ze hebben ook een wetgeving die afwijkt van de onze, en het is daarom allicht wel nodig om die wetgeving aan te passen eer er een BSN in het systeem past.
Even op tijd regelen van dit soort dingen is best wel lastig als de tijd tussen de definitieve beslissing en de feitelijke overgang zo kort is. Je kan niet in één dag de complete wetgeving en administratieve systemen omzetten. Daar zijn jaren voor nodig.
Het was al heel lang bekend dat dit eraan zat te komen. Dan hadden ze al jaren vantevoren een plan van aanpak kunnen bedenken en daar stapsgewijs de boel kunnen aanpassen. Nu wordt het gebracht alsof het allemaal te plotseling gekomen is en ze nu pas begonnen zijn met te kijken wat er allemaal nodig is en daarbij al beginnen met dingen voor zich uit te schuiven en daarmee de indruk geven dat Caribisch Nederland minder belangrijk zou zijn.

Als het omzetten van administratieve systemen jaren zouden kosten dan geeft het al aan dat het een slecht systeem is. In een paar jaar zou je alles opnieuw kunnen bouwen als dat nodig zou zijn.

De inwoners hebben nu al een ID dus als je dat gebruikt om het BSN aan te koppelen heb je dat ook geregeld en kunnen ze het gebruiken. En dan geef je tenminste aan dat je er serieus werk van maakt ipv alles op de lange baan te schuiven.
Volgens mij denk jij daar iets te makkelijk over hoor.

Op 21 oktober 2005 is hier een besluit over genomen volgens mij. Dat betekend dat je 5 jaar de tijd hebt gehad om het volledig te regelen. In theorie. Daarna zijn er binnen de Antillen nog allerlei discussies geweest over het wel/niet doorgaan en de eventuele manier waarop. De laatste volksraadpleging over dit onderwerp is in december 2010 geweest (dus na de opheffing van de Antillen!) maar deze is ongeldig verklaard door de beperkte opkomst. Er staat nog een referendum gepland voor 2011 als ik mij niet vergis. Reken er goed op dat er ook de nodige tegenwerking geweest zal vanuit de Antillen, hoe zou jij op zo´n verandering reageren? Ik meen mij te herinneren dat Staatssecretaris Bijleveld in 2009 aangegeven heeft dat er niet meer onderhandeld zou worden. De diverse politieke verschuivingen op Bonaire hebben de situatie niet makkelijker gemaakt ofzo hoor, er zijn diverse verkiezingen geweest en na elke verkiezing moest er weer onderhandeld gaan worden. Hierdoor is het lange tijd onduidelijk geweest wat er precies moest gaan gebeuren. En dan heb je ineens nog een jaartje de tijd of iets in die geest.

Daarnaast kan je gewoonweg niet even daar iets neergooien zoals wij dat in Nederland kennen. Je kan die mensen niet zomaar even aan laten sluiten op ons belastingstelsel of iets in die geest. Maar ondertussen moeten de nieuwe zaken die daar opgezet worden wel voldoen aan de Nederlandse regels. En hoe ga je even je administratieve systeem opnieuw opzetten als er delen zijn waar geen straatnamen zijn? En jij vind dat je die mensen met hun salaris dan ook wel even onze zorgverzekeringen door de strot kunt duwen?

En voor het gemak vergeet je ook de zaken die die er de afgelopen periode voor die mensen wel beter geregeld zijn dan dat ze hadden, maar daar hoor je niemand over.
Alsof ze in Caribisch Nederland geen regels en wetten hebben.
Uh, waar zeg ik dat? Ik zeg alleen dat ze daar niet de specifieke wetten en regelgeving hebben die te maken hebben met specifiek het BSN. Iedere sukkel weet dat ze daar net zo goed wetten en regels hebben. Bovendien ken ik er mensen die me daar veel over hebben verteld.
@Onoffon:
Daar kun je deze keer (eens) niet van spreken: toen DigiD werd opgezet was de status van de Antillen totaal anders dan nu. Het was echt niet te voorzien dat dat ooit zou veranderen.

Dit is dus vooral een mooie testcase om te bekijken hoe flexibel de techniek en de organisatie eromheen ze alsnog kan aansluiten.
Alle gebruikers van DigiD zullen hun code op moeten halen bij het postkantoor, hier moet je je identiteitsbewijs tonen zodat er gegarandeerd wordt dat de login bij de juiste persoon komt.
En ook dit: '... omdat de drie eilanden op dit moment nog voornamelijk Antilliaanse wetgeving en overheidsinstellingen kennen. De komende jaren blijft dat ook zo.' Wat heb je aan een DigID als je er toch niets mee kunt?
Heel simpel.
Men stelt dat ze niet kunnen controleren of de opgegeven postcode klopt/bestaat.
Als in Nederland werkende, dus in Nederland belasting verschuldigde Nederlander kun je, als je verhuist naar het buitenland ook geen DIGID meer kunt aanvragen.

En bij verhuizen van Kerkrade (NL) naar Herzogenrath (D), van Nieuw-Namen (NL) naar Kieldrecht ( B ) , van Clinge (NL) naar De Klinge ( B ) of van Koewacht (NL) naar Koewacht ( B ) verander je niet eens van woonplaats.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 13 april 2011 16:11]

Dus deze inwoners van Nederland hebben geen burgerservicenummer? Volgens mij kan dat opgelost worden. Welk nummer hebben ze dan in hun paspoort staan?
Waarschijnlijk hebben ze ook geen normaal Nederlands paspoort op dit moment
Het Nederlands paspoort omvat het Koninkrijk der Nederlanden, waaronder ook betreffende landen vallen.
Op hun ID-kaart staat het volgende:
* familienaam
* voornamen
* geboortedatum
* geboorteplaats
* geslacht
* nationaliteit
* identificatienummer
* kaartnummer
* verblijfstatus
* datum van uitgifte
* uiterste geldigheidsdatum
* handtekening
Voorbeeld van Bonaire
Een onderzoek om Nederlanders in het buitenland hun DigiD-gegevens persoonlijk op te laten halen. (laatste alinea)

Daar is nou totaal geen onderzoek voor nodig, Duizenden kilometers reizen om DigiD-gegevens op te halen wordt echt niet positief beoordeeld.
Geeft wel weer aan hoe belangrijk het DigiD zelf door de overheid zelf wordt gevonden. (niet dus)

De meeste Nederlanders in het buitenland staan trouwens netjes geregistreerd bij de afdeling buitenland van de belastingdienst, misschien een idee voor Donner om daar eens 2 minuten te brainstormen om te zien hoe de DigiD gegevens eenvoudig kunnen worden verzonden?
Duizenden kilometers reizen om DigiD-gegevens op te halen wordt echt niet positief beoordeeld.
Er word nergens aangegeven waar je de gegevens op moet halen. Het zou me niks verbazen als dat bijvoorbeeld bij een ambassade kan, en dan hoeft het helemaal niet zo'n probleem te zijn.
Ambassade van wat? Desbetreffende 'landen' horen gewoon bij Nederland!

@Zer0, je hebt gelijk, ik dacht dat Koffiedick de Cariben bedoelde.

[Reactie gewijzigd door shishdem op 13 april 2011 13:43]

Wel onderzoekt Donner of het mogelijk is om logingegevens voor DigiD te verstrekken aan Nederlanders in het buitenland. Voor deze zogeheten niet-ingezetenen houdt de overheid volgend jaar waarschijnlijk een proef, waarbij DigiD-gegevens niet per post worden verstuurd, maar persoonlijk moeten worden opgehaald.
Het gaat hier dus niet om mensen in Caribisch Nederland, aangezien dat geen buitenland is, en de burgers daar gewoon ingezetenen zijn.

[Reactie gewijzigd door Zer0 op 13 april 2011 13:35]

Tja, ik zie dat je in Kleve woont en ga er voor het gemak vanuit dat je net over de grens woont maar in Nijmegen leeft/werkt. Er zijn veel mensen die net over de grens in D of B gaan wonen om van alle voordelen te profiteren. Goedkoper autorijden, goedkopere huizen, wellicht wat belastingvoordeeltjes.

Echter ben je voor de staat niets anders dan een Nederland die in het buitenland woont. Voor die ene keer dat je dan naar Düsseldorf zou moeten om dat paspoortje te verlengen heb je zat andere voordelen. Stel dat je in pakweg Mongolië zou zitten, dan moet je al snel naar Ulaanbaatar om dat te fixen. Heb daar nog niemand horen klagen dat ze dan eerst terug moeten naar NL ;)
@Woy, In dit artikel staat het niet, maar er zou een proef komen dat je je DigiD tijdens een bezoek aan Nederland op Schiphol zou kunnen aanvragen. Maar ja, dan moet je wel naar NL toe. :S
Een onderzoek om Nederlanders in het buitenland hun DigiD-gegevens persoonlijk op te laten halen. (laatste alinea)
En jij denkt dat dat niet kan op de ambasade / het consulaat? :) Je maakt er wat moois van.

In het geval van Caribisch Nederland zal het waarschijnlijk zelfs op het gemeentehuis kunnen. (als je je maar kunt legitimeren)
misschien een idee voor Donner om daar eens 2 minuten te brainstormen om te zien hoe de DigiD gegevens eenvoudig kunnen worden verzonden?
Het gaat er niet om hoe ze die DigiD gegevens bij die mensen kunnen krijgen, maar hoe ze die gegevens veilig en gevalideerd bij die mensen kunnen krijgen. M.A.W. : je krijgt je DigiD gegevens alleen als je je kunt legitimeren.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 13 april 2011 13:27]

Ambassade of consulaat is ook een prima plek om deze gegevens uit te reiken, dat ophalen is niet mijn idee hoor, dat is van Donner. :)

Ik kreeg van de gemeente in NL waar ik als laatste ingeschreven stond alle documenten die ik nodig had, een kopietje van mijn paspoort via de mail was voldoende.
Werd trouwens op mijn verzoek naar de ambassade verzonden omdat hier geen postbezorging is (ik woon in de jungle)
Ik heb de laatste tijd veel wetten zien veranderen in het kader van de BES gemeentes. (Gemeentes, geen landen, zal het doorgeven.)
Dus wellicht heeft Donner op dit moment gelijk, maar of dat morgen nog klopt?
Geen DigiD is wel de minst belangrijke administratieve moeilijkheid in Caribisch Nederland, belastingfraude, bestuursfraude, corruptie zijn veel nijpender.
Een behoorlijk administratief systeem is natuurlijk wel een belangrijke randvoorwaarde om dat soort dingen aan te pakken. Zeker niet de enige, en je kan je afvragen of DigiD daar een belangrijk ingrediënt voor is, maar ook op dit front moeten stappen gezet worden om verder te komen.
Ik zie hier in de reacties dat er (als ik het goed begrepen heb) twee dingen door elkaar gehaald worden. De laatste alinea gaat niet over Caribisch Nederland volgens mij. Het gaat om Nederlanders in het buitenland. Dus als je bijvoorbeeld als Nederlander in de USA woont, en DigID aanvraagt. In dat geval zou je hem niet meer via post krijgen, maar bijvoorbeeld bij de ambassade ophalen.
"Volgens Donner hebben inwoners van Bonaire, Sint Eustasius en Saba op dit moment echter nog geen DigiD nodig, omdat de drie eilanden op dit moment nog voornamelijk Antilliaanse wetgeving en overheidsinstellingen kennen. De komende jaren blijft dat ook zo. Volgens Donner kan nu nog niet worden bepaald of eilandbewoners uiteindelijk een DigiD nodig zullen hebben."

Hmm, die eilanden zijn toch een soort van provincie van Nederland geworden?
Die mensen mogen gewoon stemmen en krijgen gewoon een uitkering.
Waarom dan geen geen DigiD? Of hoeven ze geen aangifte bij de Belastingdienst te doen?
Niet helemaal juist. Stemmen voor de Provinciale Staten kon men daar volgens mij al niet eens en als het wel kon: wij hebben daar toch ook geen DIGID voor nodig? Daarnaast, aangifte gaat daar nog via een formulier, niet digitaal!

Edit:
Bron bij mijn bewering: http://www.telegraaf.nl/b...ngen_onrechtmatig___.html

[Reactie gewijzigd door Rupie op 13 april 2011 13:51]

Hmm, die eilanden zijn toch een soort van provincie van Nederland geworden?
Nee, het zijn bijzondere gemeenten, ze behoren tot geen enkele provincie. Wel hebben zowel Zeeland als Zuid-Holland gevraagd om de drie gemeenten bij hen te voegen, maar dat is uiteindelijk niet gebeurd.
[...]


Nee, het zijn bijzondere gemeenten, ze behoren tot geen enkele provincie. Wel hebben zowel Zeeland als Zuid-Holland gevraagd om de drie gemeenten bij hen te voegen, maar dat is uiteindelijk niet gebeurd.
Hmm, dat kan we ook net zo goed oplossen door een nieuwe provincie te maken "Caribische Eilanden". MITS ze daar in het Caribisch gebied uberhaupt zelf op zitten te wachten, natuurlijk.
De drie eilanden in Caribisch Nederland zijn tegenwoordig bijzondere gemeenten. En alhoewel volledig onderdeel van de Nederland, geldt toch niet helemaal de Nederlandse wet. Het is de bedoeling dat in een overgangsperiode de Antilliaanse wetten beetje bij beetje worden veranderd in de Nederlandse (alhoewel er altijd wat uitzonderingen zullen blijven om recht te doen aan de verschillende situatie). Uiteindelijk zullen de inwoners van de BES-eilanden dus wel een DigiD krijgen. Op dit moment is het blijkbaar nog niet nodig (uitkering en belasting is nog anders geregeld). Bovendien is er nog het praktische bezwaar dat je DigiD niet kunt invoeren zonder BSN. Het BSN moet dus éérst worden ingevoerd, en daarna komt DigiD. Tot die tijd zullen ze wel werken met formulieren en handtekeningen, net als het hier vroeger ging.
Het is ALLANG mogelijk voor geëmigreerde Nederlanders om een DigiD aan te vragen via DE SVB. Dit kan gewoon met een sofinummer.

Jammer dat de minister GEEN idee heeft wat men al wel en niet kan met DigiD en stelt hij vragen die gewoon bij de FAQ op de website beantwoord worden....
Ik zit eens te kijken en wat ik zie staan op de site van DIGID:
Woont u in het buitenland en ontvangt u geen AOW-pensioen van de SVB dan kunt u geen DigiD aanvragen. Ontvangt u wel AOW, dan kunt u een DigiD aanvragen via de website van de SVB (http://www.svb.nl).

Achtergrond: Bij een aanvraag stuurt DigiD een persoonlijke activeringscode naar het adres waarmee iemand in de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens (GBA) of bij de SVB geregistreerd staat. Het versturen van de activeringscode naar dit adres is onderdeel van de beveiliging van DigiD. Omdat Nederlanders die in het buitenland wonen niet zijn opgenomen in de GBA, kunnen zij geen DigiD aanvragen.

Dit heeft wel onze aandacht. Zo is in samenwerking met de SVB een oplossing ontwikkeld voor hun klanten in het buitenland. Om het ook voor andere Nederlanders die in het buitenland wonen mogelijk te maken een DigiD aan te vragen, wordt nu de mogelijkheid onderzocht om DigiD uit te geven bij een balie. U kunt dan, als u in het buitenland woont en geen klant van de SVB bent, maar wel een relatie hebt met de Nederlandse overheid, een DigiD aanvragen bij een balie (bijvoorbeeld op Schiphol).
En dat komt niet helemaal overeen met jou bewering volgens mij.

[Reactie gewijzigd door Rupie op 13 april 2011 13:56]

Het is ALLANG mogelijk voor geëmigreerde Nederlanders om een DigiD aan te vragen via DE SVB. Dit kan gewoon met een sofinummer.
Dat geld voor mensen die in Nederland geboren zijn. Mensen die op 1 van de Caribische eilanden geboren zijn, kunnen dat echter niet.
Mag hopen dat ze digid snel beschikbaar maken voor Nederlanders in het buitenland. Ik kan bij geen enkele overheidsinstantie meer inloggen sinds ik ben uitgeschreven. En email vinden al die instanties maar niks. Alles moet per se via post. Niet handig als je in een uithoek woont waar de post minder betrouwbaar is en ook nog eens erg traag. Juist de mensen die de grootste profijt zouden hebben van de elektronische diensten kunnen er geen gebruik van maken. Slechte zaak!