Hoofdcategorieën
Device Settings

Directeur Ubisoft wijt lage omzet aan uitblijven nieuwe consoles

Door Paul Hulsebosch, dinsdag 12 april 2011 09:33, views: 15.149

Yves Guillemot, directeur van het Franse Ubisoft, denkt dat uitgevers het moeilijk hebben omdat er geen nieuwe consoles verschijnen om games voor te maken. Nieuwe hardware is goed voor de creativiteit, stelt de directeur.

Ter ere van het vijfentwintigjarige bestaan van Ubisoft gaf Yves Guillemot een interview aan MCV, waarin hij niet alleen terugkeek, maar ook de huidige staat van zijn bedrijf analyseerde. Ubisoft heeft het moeilijk. Na jaren van groei, kreeg het bedrijf in het fiscale jaar 2010 opeens een flinke klap, net als overigens veel andere uitgevers. De terugval is volgens Guillemot gedeeltelijk te verklaren uit het uitblijven van een nieuwe generatie consoles. "Consumenten houden van de huidige consoles", stelt Guillemot. "Er is echter niet genoeg creativiteit aan het einde van een levenscyclus om de industrie te stimuleren."

Dat is volgens Guillemot ook de reden waarom er op dit moment zo weinig nieuwe series gestart worden. "Als we naar de afgelopen jaren kijken, dan zie je dat er tijden zijn waarin het gunstig is om een nieuwe serie te starten en tijden waarin dat moeilijker is. Op dit punt van de levenscyclus van de huidige consoles is het wel mogelijk om een nieuwe serie te starten, maar het is veel gunstiger om dat te doen als er een nieuwe generatie hardware is. Dan staan consumenten meer open voor nieuwe dingen."

"Iedere keer dat er nieuwe hardware gelanceerd wordt, geeft dat onze creatieve mensen meer vrijheid en hoeven ze niet langer de bestaande regels te volgen. Ze kunnen dan nieuwe dingen proberen omdat consumenten dat ook verwachten. De gamesindustrie heeft innovatie nodig", aldus de directeur. Nieuwe zaken als Kinect en Move helpen daarbij, maar Guillemot zou graag zien dat er krachtigere consoles verschijnen. "Voor de industrie zou het geweldig zijn als we gebruik kunnen maken van technologische vernieuwingen. Processors zijn krachtiger, grafische kaarten zijn beter geworden, er zijn veel technologische ontwikkelingen die ons kunnen helpen om betere games te maken en om de industrie te laten groeien."

De huidige generatie consoles heeft de langste levenscyclus sinds de start van Ubisoft. De PlayStation 3 werd vijf jaar geleden geïntroduceerd, de Xbox 360 zelfs al zes jaar geleden. Toch heeft Sony noch Microsoft een nieuwe console aangekondigd. Ook Nintendo heeft nog niets losgelaten over een mogelijke opvolger van de Wii.

Yves Guillemot
Volgende 09:42 Overheid Texas laat privégegevens 3,5 miljoen burgers uitlekken
Vorige 09:19 Nederlander verdacht van cybersekshandel op Filipijnen
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  7  »

Volgens mij is de toekomst niet meer nieuwe hardware elke x jaar, maar nieuwe speeltjes voor je huidige console..

Klopt en ik juich dit zeker toe. Ik vind dit ook echt een k*t smoesje van deze directeur...
De reden waarom hij een nieuwe console wilt is dat ze dan weer lekker slecht kunnen programmeren zonder dat de snelheid in gevaar komt. Op dit moment moet je echt goed programmeren wil je boven de top games uitkomen. Het is wel mogelijk maar het duurt gewoon iets langer.

Al kijk je dat de topgames bij de launch het systeem al vrijwel in zijn geheel belasten terwijl de games nu veel mooier zijn geworden. Hetzelfde zie je op de PC... de ene game draait perfect (en ziet dr goed uit) op een mid end pc terwijl een andere game gewoon niet draait (of alles op super low).

Spijtig hoor... het steeds maar mooier willen maken van de games heeft echt effect op de gameplay


Oooh ja over Ubisoft... Als ze nu eens games gaan uitbrengen die ik leuk vind dan zullen ze iig 1 stuk meer verkopen ;) Ik vind bijv de AC serie zwaar onder de maat. Het doet niks spannends en leuks en ik vind de assasins een leuke optie die alleen super slecht is uitgewerkt en geen extra strategie met zich mee brengt (leuke game maar geen 50 euro waard)... Mjaah dat is persoonlijk natuurlijk

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op dinsdag 12 april 2011 09:59]


Het is wel mogelijk maar het duurt gewoon iets langer.
en juist omdat het langer duurt, kost het meer om een spel te ontwikkelen en moeten ze de prijzen hoog houden en worden er dus minder spellen verkocht.

Als snellere hardware voor een snellere ontwikkeling kan zorgen, dan kan het best zo zijn dat er meer games uitkomen.

Wel ik ga er maar vanuit, als iets langer duurt dat het dan ook beter wordt waardoor de verkoop groter zal zijn.

Waar ze zich bij de uitgevers eens moeten met bezighouden is de mensen meer geven voor hetzelfde geld en vooral stoppen met games te maken die je in enkele uren hebt uitgespeeld. Dat is pas iets waar de klant opwacht. Neem maar de GTA reeks als voorbeeld. Daar is altijd uiterst veel in te doen en kost evenveel als een game die je op 6 uur, of minder, hebt uitgespeeld.

En zo zijn er nog wel games maar die zijn in de echte minderheid.

gta is toch vrij snel uitgespeeld, het enige wat er daarna te doen is is een beetje levenloos rondlopen en autos jatten of op mensen schieten..

En dat doe ik dus, met veel plezier :D! Je kunt GTA4 ook nog modden, de 2 uitbreidingen hebben ook nog een SP of je gaat op MP tegen/met andere mensen verschillende speelmodi spelen en/of je gaat machinima maken in GTA.

Programmeren is ook een vak. De engines voor de huidige consoles zijn al jaren in ontwikkeling geweest en helemaal toegespitst op de huidige consoles. Mij lijkt dat juist het ontwikkelen voor de huidige consoles met een bestaande engine veel minder tijd kost dan al die hoofdpijn die een nieuwe console met zich mee brengt.

Hoewel ik het verder met hem eens ben dat je aan het eind van de levenscyclus van een console geen nieuwe serie moet starten, vind ik dat in dit geval een beetje een nonargument. Het is nog helemaal niet zeker dat de consoles aan het einde van hun cyclus zitten. Zeker aangezien Sony en Microsoft bovendien nog vorig jaar kun move/kinect geïntroduceerd hebben, denk ik dat de huidige generatie nog een mooi tijdje mee zal gaan.

Bovendien begrijp ik het hele probleem met series niet. Series houden juist de innovatie tegen waar Guillemot zo op zit te wachten. Toegegeven het is een makkelijke melkkoe, maar binnen een serie kun je moeilijk afwijken van de core gameplay van de serie. Ik zie liever dat ook ubisoft wat meer gaat experimenteren en hun eigen 'shadow of the colossus' uitbrengt.

De reden waarom hij een nieuwe console wilt is dat ze dan weer lekker slecht kunnen programmeren zonder dat de snelheid in gevaar komt.
Sorry hoor maar dat is dus écht onzin. Ubisoft heeft zat getallenteerde mensen in dienst en kennis neemt alleen maar toe naarmate de tijd vordert, niet af. Daarnaast heeft het al dan niet goed lopen van een game absoluut niet alleen met programmeren te maken.
Op dit moment moet je echt goed programmeren wil je boven de top games uitkomen.
Nee, programmeerskills hebben daar echt geen zak mee te maken. Als je een topgame wilt releasen dan moet je gewoon een overall sterke game neerzetten dat uitblinkt in gameplay, design en artwork, en bovendien heel veel in marketing pompen. Een game staat of valt niet louter bij het programmeerwerk. Er zijn zat enorm goed ontvangen games die toch niet zo sterk in elkaar zitten, en er zijn zat slechte games die eigenlijk wel een knap staaltje techniek zijn.

Wat dat betreft is het echt weer een enorm ongeïnformeerde meeloopreactie om het maar weer meteen op het "programmeren" te gooien, zonder dat je enig idee hebt wat dat eigenlijk inhoudt of betekent voor het ontwikkelproces van een game.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op dinsdag 12 april 2011 11:23]


[...]

Sorry hoor maar dat is dus écht onzin. Ubisoft heeft zat getallenteerde mensen in dienst en kennis neemt alleen maar toe naarmate de tijd vordert, niet af. Daarnaast heeft het al dan niet goed lopen van een game absoluut niet alleen met programmeren te maken.
Ik praat helemaal niet over het goed lopen van een game oid. Ik zeg ook helemaal niet dat ze niet getallenteerd zijn (want dat zijn ze zeker.) Ik zeg alleen dat wanneer je super nieuwe hardware hebt je weinig hoeft te optimaliseren. Zoals ik hopelijk in mijn post al duidelijk heb gemaakt (mja blijkbaar niet) praat ik over het verschil tussen games. Ik zal mijn voorbeeld iets duidelijker proberen te maken. Je hebt een game als starcraft 2. Deze draait op enorm veel mid range pc's puur en alleen vanwege het feit dat Blizzard veel moeite heeft gedaan voor de optimalisatie (en dit zie je ook daadwerkelijk terug.) Nu krijg je zo'n mooie port van Fable op je schoot geworpen die dr gewoon slecht uitziet (als je na gaat wat voor hardware hij vraagt) in vergelijking tot andere games

Dat bedoel ik nou met slecht programmeren en hetzelfde heb je met de nieuwe consoles. In het begin is het vrij gemakkelijk om de mooiste game te maken (understatement) terwijl aan het einde van je levensduur het onwijs lastig is om de mooiste game te maken. Nu kan je goed zien welke ontwikkelaars echte moeite doen voor de optimalisatie (dit zijn vaak exclusives) en welke gewoon achterblijven op de concurrentie... Kijk naar AC, nr 1 was echt 1 v/d mooiste games terwijl de nieuwste AC wel mooi is maar niet de mooiste game is... Wanneer je het vergelijkt met Killzone 3 dan kan je geen andere conslusie trekken als dat Gurellia veel beter is gaan optimaliseren.

Het is en blijft een koste baten analyse (ac is crossplatform)... Ik heb daarom dus ook liever dat ze minder aandacht geven aan de graphics en meer aan de gameplay... Dat laat ook gelijk mijn afkeer tegen AC zien. Het is een leuke game maar je moet toch eerlijk zeggen dat wanneer je de game speelt je bij vrijwel elk gameplay onderdeel zit te denken wat ze allemaal niet beter hadden kunnen doen (tenminste dat is mijn gevoel bij het spelen van AC) terwijl ik bij andere games er niet eens 1 seconde aan denk.

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op dinsdag 12 april 2011 12:19]


Ik zeg alleen dat wanneer je super nieuwe hardware hebt je weinig hoeft te optimaliseren
Wat je zegt (en waar ik op reageer) is dat dát eigenlijk de reden is dat hij nieuwe consoles wilt, maar dan heb je het verhaaltje gewoon niet begrepen. Zie daarvoor .oisyn in 'nieuws: Directeur Ubisoft wijt lage omzet aan uitblijven nieuwe consoles'. Denk je echt dat deze meneer zich bezig houdt met hoe de programmeurs op de werkvloer te werk gaan? Echt niet. De beste man houdt zich bezig met de generieke richting die het bedrijf opgaat, en welke games wel en welke geen geld in het laatje brengen, en hij weet dat concurrentie moordend is en dat een nieuw concept momenteel lastig te introduceren is tussen het geweld van alle standaard games die de massa sowieso aanspreken.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op dinsdag 12 april 2011 12:44]


Hij geeft in ieder geval niet de piraterij de schuld ...

Beste Ubisoft: Jullie hebben nog maar pas een aantal crappy games uitgebracht voor de 3DS. Geen reden tot klagen dus.

Ja ik bedenk me bij dit nieuws ook meteen: oh en die nieuwe videokaarten en processors die steeds uit komen? Op PC's kan geen creativiteit plaatsvinden? Crysis 1 was het laatste spel dat echt de high-end systemen op de proef stelde. Nu moet je met setups van 3x 2560*1600 aan komen zetten bij wijze van spreken. Nee, dat nieuwe consoles die nieuwe creativiteit zouden moeten brengen, dat gaat er bij mij niet in.

ok wat een onzin, lage omzet te wijten aan geen nieuwe consoles?

misschien even de spellen op een rijtje zetten van ubisoft de laatste tijd
  • Assasins creed
  • Settlers
wie kent er nog meer?

Ghost Recon: Future Soldier

Stuk voor stuk zeer goed lopende top games :P vooral AC is één van mijn favorieten

Raving Rabbids
Splinter Cell
Michael Jackosn dansding
Just Dance
Driver (komt binnenkort toch?)
Blazing Angels

etc
etc

Een paar lame 3DS titels die ik onbelangrijk vond om te onthouden.

En het is Nubisoft.
Enige goede titel die ze op dit moment hebben is AC

RUSE vond ik wel heel leuk. Maar het betreft hier vooral de console varianten. Ik snap het punt wel dat het lastig is als je assasins creed 360 nogmaals uit brengt en dat microsoft halverwege de ontwikkeling op eens met nieuwe hardware komt. Dan moet je alles weer op nieuw gaan programmeren dat lijkt mij ook gewoon geld verspillend.

Daarnaast is de xbox zo outdated in vergelijking met mijn pc. Dat ik er niet meer naar kan kijken. Ik ben tegenwoordig een hogere standaard gewend.

[Reactie gewijzigd door Domus von Dutch op dinsdag 12 april 2011 09:42]


Game ontwikkelaars krijgen de devkits voor nieuwe consoles al een jaar vantevoren opgestuurt, dus het niet een enorme verrassing.
En dat de xbox slechtere hardware heeft dan de pc is waar, maar de xbox kost ook maar €250 en dan ben je in een keer klaar. geen setup, geen driver etc.

Prince of Persia

Ik heb me ook wel vermaakt met hawx 2
Dat was helaas geen groot commercieel succes

Ik vind het ook diep triest dat ze dit wijten aan het uitblijven van een next gen console. Een goede uitgever weet op elk platform ongeacht de spec een goeie game uit te brengen. Kijk eens naar minecraft (PC), dat spel loopt op de meest verouderde hardware nog en het is een groot succes. Of wat dacht je van Crytek met Crysis 2 die ons heeft laten zien hoe veel goed programmeren nog het uiterste uit een console kan halen.

Verder weet Ubisoft maar al te goed dat bijna elke console een levensloop van bijna 10 jaar heeft en dat ze hier ook rekening mee moeten houden, dat ze al hun creativiteit in de eerste 3 jaar verbruiken is meer hun probleem dan die van de hardwarefabrikant. "De gamesindustrie heeft innovatie nodig" klinkt mij meer in de oren als de gamesindustrie heeft een schop in de kont nodig en moet zelf maar eens wat meer gaan innoveren ipv Call of Duty 6 met verbeterde graphics of Assassins Creed 5 met een andere engine uit te brengen op een next gen platform.

Als Ubisoft vind dat ze tegen beperkingen van de consoles aanlopen mogen ze zich wel eens gaan afvragen of ze wel competente programmeurs aan het werk hebben ipv alles afgeven op de current gen consoles...

[Reactie gewijzigd door Annihilism op dinsdag 12 april 2011 10:28]


Kijk eens naar minecraft (PC), dat spel loopt op de meest verouderde hardware nog
Minecraft blinkt nou niet bepaald uit wat betreft performance. De reden dat het zo goed draait op oude hardware is omdat het geen drol voorstelt. Hoeft ook niet voor een goede game uiteraard, maar wat programmeerwerk betreft is het nou niet echt het voorbeeld bij uitstek.

Het is idd niet het voorbeeld voor programmeerwerk maar wel een voorbeeld van goed game design en dat is wel iets belangrijker naar mijn mening.

Sterker nog. De argumenten van Guillemot raken kant noch wal. Immers is het juist zeer interessant om een nieuwe serie te starten naarmate de cyclus van een console over de helft heen is. Er is bij Ubi Soft genoeg kwaliteit in huis om een nieuwe kaskraker te ontwikkelen. Vervolgens breng je het tweede deel in de serie uit voor de next-gen console. Heeft zo zijn voordelen:

- Bij de release van een next-gen console zijn er vrij weinig games voorhanden > weinig concurrentie > potentieel meer verkopen
- Je kunt de volledige prijs vragen voor de game, om precies dezelfde reden als hierboven.
- Je hebt al een voorsprong op de concurrentie, omdat jou game reeds een bekende naam heeft.

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Mijn ervaring is dat de beste games voor een platform pas uitkomen als het systeem al diverse jaren op de markt is en de top ontwikkelaars/uitgevers er voldoende ervaring mee hebben opgebouwd. Wil ubisoft dus meer verkopen voor de huidige generatie consoles, dan zullen ze gewoon beter hun best moeten doen om de opgedane ervaring om te zetten in betere spellen en ze zullen niet moeten blijven stilstaan bij inmiddels verouderde game-engines die ze 5 jaar geleden hebben ontwikkeld toen deze consoles pas op de markt kwamen.

Ik zie een xbox720 of een ps4 wel zitten. De laatste tijd zit ik steeds vaker te twijfelen om mijn pc te upgraden aan gezien de games die daar ook op uitkomen er een stuk beter uit zien dan hun console variant. Anderzijds game ik veel liever lekker lui op de bank.. Een hardware upgrade aan de consoles zou voor mij dan ook ideaal zijn.

verplaats de pc naar de huiskamer, steek de console controller. Draaddloze muis/toetsenbord erbij indien nog niet aanwezig en gamen vanaf de bank kan ook op de pc. Met een lange usb/hdmi kabel ipv van de pc te verplaatsen kom je soms ook al een heel eind ;)

ik snap niet waarom je omlaag gemod wordt, want je hebt wel een punt. Je hebt gewoon Xbox 360 controllers voor een pc en die worden bij praktisch alle games meteen herkend (vaak ook omdat het gewoon ports van de xbox zijn). Verder kun je je games vanuit xbmc opstarten waardoor je helemaal geen windows meer hoeft te zien en je gewoon alleen bij het installeren van games je toetsenbord+muis erbij hoeft te pakken. Voor de grote groep consumenten is het wellicht niet echt een optie omdat je het zelf zo moet installeren, maar voor een tweaker moet het geen probleem zijn en je krijgt er wel veel mooiere graphics voor terug.

[Reactie gewijzigd door KAdrifter op dinsdag 12 april 2011 13:29]


tja je mist alleen tientallen exclusives.... non-argument dus

Ik had graag anno gekocht, maar dat werkt helaas niet op m'n mac, zoals veel ubisoft spellen. Misschien dat daar tegenwoordig meer markt voor is dan 6 jaar geleden?
Evenals web-based javascript spellen (zoals lord of ultima) die eventueel zo ontworpen zijn dat ze ook op de iPad (2) (iOS 4.3) apparaten soepel draaien. Dat is volgens mij een hele nieuwe markt waar je aardig creatief in kan en moet zijn. Dus ik vind het wel heel makkelijk om het af te schuiven op de oude consoles als er zoveel nieuwe kansen liggen.

als je wilt gamen moet je gewoon geen mac kopen.. die slappe GPU's kunnen geen games aan..

Mensen kopen nog steeds geen apple om op te gamen dus gaan ontwikkelaar daar ook geen moeite voor doen..

zodra Apple er eindelijk eens een goede Videokaart in gaat doen dan misschien ooit..

ik wil niet veel zeggen hoor, maar een mac heeft JUIST een goede grafische kaart. ze zijn nou eenmaal bedoeld voor beeldbewerking. spellen als bioshock draaien er wel perfect op, en dat is nou niet bepaald een licht spelletje. ik zou er wat meer in duiken als ik jou was voordat je dit soort comments plaatst.

Standaard hebben ze echt geen goede videokaart hoor. De 13inch MacBook Pro bvb zijn niet geschikt voor spellen, ze hebben zelfs geen dedicated GPU.
Op de basis imac en Mac Mini zal het ook niet vloeiend gaan, en meestal worden die akarten nog underclockt om hitte tegen te gaan.

De Mac Pro en MacBook Pro 15inch zijn wel degelijke machines voor moderne games, maar zit je al in het hoger segment, waar niet elke gamer geld voor (over) heeft.

En dat Macs een goede GPU hebben omdat ze goed in beeldverwerking zijn slaat kant noch wal. CS5 draait even snel op Windows als op OS X bvb. Volgens mij is het nog eenvoudiger om met kleurprofielen te werken op OS X, maar dat heeft geen bal met de GPU snelheid te maken.

Conclusie,; duik er zelf eens even in...

De MBP's hebben wel een dedicated GPU. De laatste generatie van de MBP 13'' heeft die alleen van Intel wat over het algemeen wat lager segment is inderdaad. Mijn MBP 13'' heeft echter een zeer fatsoenlijke nvidia GPU waarmee ik zeer goed mee kon komen op diverse LAN-parties; zeker in vergelijking met andere laptop's.

ja nee, maar een intel GMA chippie verslaan kan zelfs met een "ouderwetsche" GF6600 8)7

(assuming dat met andere, je doelt op lapjes met een niet dedicated gpu ) :X

[Reactie gewijzigd door claudandus op dinsdag 12 april 2011 12:10]


Zoals ik dus zei heeft de vorige generatie geen intel GMA chippie, maar juist een fatsoenlijke nvidia GPU. Die dus prima mee kan komen met andere laptops, ook die met een dedicated GPU.

Jij zegt Mac heeft een goede grafische kaart maar dit is niet waar. Enkel de Mac Pro (en misschien de 6750 in de MPB) heeft een kaart die geschikt is (HD 5870) voor een echte gamer. De rest zoals de iMac, Macbook Pro, Macbook (HD4670) hebben of een budgetkaart of een geintegreerde kaart van intel en dit is zeker niet high end te noemen.

Neem daarbij het prijskaartje van een Mac(book) Pro in acht en dan valt deze eigenlijk al gelijk af voor een gamer (weinig ondersteuning voor games en voor hetzelfde geld koop je een vele snellere Windows 7 PC).

[Reactie gewijzigd door Annihilism op dinsdag 12 april 2011 10:48]


Overigens lijkt het me, dat alle huidige macs en meeste pc's betere kaarten hebben dan de consoles van 5 en 6 jaar geleden...

Mensen kopen nog steeds geen apple om op te gamen dus gaan ontwikkelaar daar ook geen moeite voor doen..
Het is meer omgekeerd: er is geen aanbod, de vraag is er wel. (idem voor linux)

Ik geef het wel toe, de 4870 in mn mac heeft inderdaad zijn langste tjd gehad, aangezien deze echter nog sneller is dan mn ps3 kan hij wel even blijven zitten.

Ubisoft klaagt nu over iets waar developers zelf verantwoordelijk voor zijn door zich over te leveren aan de genade van de generieke massameuk die consoles nu zijn: eigen schuld dikke bult lijkt me?

De mijne heeft anders een 9600gt hoor, en die is alweer 2.5 jaar oud..

de iMac heeft zelfs een HD5xxx serie erin zitten, 5790 volgensmij, of 5850. en die zal wel weer geupdate worden binnenkort.

Dat weet je van tevoren als je een mac koopt, dan kan je toch ook niet klagen als het achteraf er niet op zit? Zelfde geldt voor flash player op de IPad 2 ;) (of heb ik nu een bom laten ontploffen?).
Ontopic: Ik denk niet dat je heel ver komt met javascript spellen maar ik weet wat je bedoeld. Ach, welk bedrijf geeft niet altijd de schuld aan een ander om zichzelf vrij te krijgen? afschuifmarketing heet dat ;)

@Vaizard & @Jacob.korf Jullie hebben absoluut gelijk, dat ik die mac niet gekocht heb om te gamen.

Ik vind alleen dat ubisoft zich nogal makkelijk verschuilt achter het argument dat de consoles (en dus in principe de markt) niet vernieuwd worden, terwijl er de afgelopen 6 jaar wel degelijk nieuwe markten zijn ontstaan, waar ze volgens mij niet erg actief in zijn.

Er staat een hele stapel android tablets aan te komen, volgens mij is dat best een grote markt om spellen voor te ontwikkelen. Grafisch misschien wat minder dan een pc/console, maar daar kun dan kun je toch mooi je creativiteit op los laten.

En flash spelletjes, ach ik denk dat javascript, met die nieuwe javascript engines, best aantrekkelijk kan zijn. Maar dat moeten ze bij ubisoft lekker uitzoeken. Ik was niet van plan om hier een of andere flash/non-flash flame war te starten, beide hebben voor en nadelen.

Ik wil enkel aangeven dat er zat nieuwe markten en mogelijkheden zijn.

Ik heb de mobile Assassins creed brotherhood voor me android..
Alleen draait tie niet lekker.

en javascript games kijk even naar runescape?
Vroeger BUCHT.
Nu Grafisch beter maar alsnog BUCHT.

Maar je hebt wel gelijk.
Alleen moeten ze dan wel de gameplay een beetje aantrekkelijk maken voor tablets.

Runescape is Java volgens mij, zeker geen Javascript.

Waar ik zelf veel mogelijkheden in zie is een combi van console/PC en tablets/smartphones. Een game waar je de real-time strategy en actie beleeft op je console/PC en waar je met je tablet/smartphone toegang krijgt tot iets als een auction house, chatrooms etc zodat je b.v. overdag op je werk wat spullen kunt kopen/verkopen, afspraken maken voor raids o.i.d. en dan als je weer thuis bent meteen aan de slag kan. Ook zou je tijdens het spelen op de PC/console b.v. action points kunnen verdienen waarmee je vervolgens (beperkt) dingen kunt doen als reizen naar een ander continent via je tablet/smartphone. Dat lijkt me echt geweldig! Er is nog ruimte zat voor innovatie dus.

gamen moet je inderdaad op de mac niet willen.
Het primaire intwikkel platform is ook Direct3D. En dat is helaas een MS Api.


Wellicht is het een kwestie van "poorten" (naar OpenGL) die kwaliteits reductie tot gevolg heeft maar steeds weer zie je games in benchmarks op de mac niet goed performen. (hiermee impliceer ik overigens niet dan OpenGL slecht is, maar het is een kwesite van overzetten van code dat voor een andere API is gemaakt)

Tel daar compatibaliteitsproblemen, beperkt en enorm duur GPU aanbod bij op en je hebt meer dan genoeg redenen om als gamer de mac links te laten liggen.

Waar baseer je dat op? De playstation is opengl, smartphones en webbased spellen zijn opengl en de mac is opengl enkel de xbox en pc games zijn direct3d. En ik vraag me af of de markt voor smartphone/tablet games nou zo heel veel kleiner is dan de direct3d markt. Kun je dat dan onderbouwen, dat het primare ontwikkel platform directx is?

De Xbox360 ondersteund zowel OpenGL als DirectX, wel is het zo dat OpenGL nu wel echt achterloopt op DirectX, OpenGL zit nog steeds op het niveau van DirectX9, wat voor consoles niet erg is (de 360 draait DirectX9 met een paar extensies). Maar ondertussen zitten we op de PC op directX 11, dingen als geometry shaders missen we nu in OpenGL.

(OpenGL gaat wel hard op de mobiele platformen en op websites, die versies vernieuwen zich snel)

De Xbox360 ondersteund zowel OpenGL als DirectX
De 360 ondersteunt helemaal niet OpenGL van zichzelf. Wellicht dat er 3rd party OpenGL implementaties zijn voor de 360 die intern de calls vertalen naar de 360's low level API (of D3D, maar ook dat is maar een schil), maar zo kunnen er ook D3D libraries zijn voor andere platforms.

Maar feitelijk boeit dit ook niet echt. Alle GPU's werken nagenoeg hetzelfde, dus code die de ene API gebruikt is vrij makkelijk te porten naar de andere API. En voor zover ze niet hetzelfde werken wil je daar toch platform-specifieke code voor schrijven, of er nou dezelfde API gebruikt wordt of niet. En het optimaliseren voor dat specifieke platform, daar gaat het meeste tijd in zitten, niet wijzigen van de API in de codebase.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op dinsdag 12 april 2011 11:36]


FYI: Geometry shaders zitten al in de OpenGL core sinds OpenGL 3.2:
http://www.opengl.org/wiki/Geometry_Shader

En de OpenGL specs zitten tegenwoordig al op versienummer 4.1, dus het bestaat al een tijdje. M'n eigen framework ondersteunt zowel DirectX als OpenGL en ik kan niet spreken van noemenswaardige performance verschillen tussen een DirectX- of OpenGL-build van een game. Vandaar dat ik meer en meer neig richting OpenGL i.v.m. platform onafhankelijkheid. Maar de DirectX ondersteuning die ik er al in heb zitten, hou ik er wel in (natuurlijk). :)

De markt voor smartphones en tablets laat ik even buiten beschouwing, ik heb het over de "high-end" game markt.

Direct3D is favoriet, geloof het maar.
Dat de PS3 OpenGL gebruikt is logisch...ze hebben geen andere keus.
Maar op de game-markt is Direct3D al jaren te prefereren waar overigens in applicaties OpenGL nog gewoon standaard is
Dit was overigens in de begindagen van Direct3D absoluut niet het geval , integendeel.
Misschien wat uitspraken van anderen hierover: (2011)
but there's little denying that OpenGL appears to have fallen out of favour lately with top-end PC game developers, even if it's still popular with mobile developers
-- John Carmack (ID)
'The actual innovation in graphics has definitely been driven by Microsoft in the last ten years or so,' explained AMD's GPU worldwide developer relations manager, Richard Huddy. 'OpenGL has largely been tracking that, rather than coming up with new methods
-- Richard Huddy (AMD)

bron

Wederom een keuze, als je mulitplatform ontwikkeld dan kies je voor opengl, zowel osx als linux zijn in principe betere en stabielere gameplatformen dan windows.

dan bootcamp je toch ff naar windows als je anno wil spelen??

settlers is ook van ubi en die werkt wel op de mac.

Klopt, maar op de CD staat gewoon een 'Wine Port' (Cider)

Ik wou anno 1404 ook kopen. Blijkt er dikke DRM op te zitten dus ik denk nee ik dl het maar. De licenstie kan maar op 3 PC's geactiveerd worden ofzo. Wat een BS.

En dan vinden ze het gek dat de verkoop tegenvalt...

[Reactie gewijzigd door kaasinees op dinsdag 12 april 2011 12:49]


Ubisoft heeft al wel een spelletje op Facebook. Een of andere rip off van Settlers. Maar uhm, ja, daar gaan ze ook niet veel aan verdienen.

Ze hebben gewoon crapgames gelevverd. En daar is het aan te wijten. Verder aan niks en niemand anders.

Assassin's creed 1, 2, 3?

Is er al een AC3 dan?

AC:Brotherhood.

Dat is eerder 2.5 ;)

noem je dat top games? ja de eerste was iets nieuws en daarom leuk. Maar de rest is zo kort na elkaar uit gekomen, dat ik het meer uit melken noem met het idee om het verlies te minimaliseren voor 2010. Wat niet is gelukt.

AC2.5(brotherhood) was er zo snel achter aangekomen om het verhaal van 2 af te maken anders werd deel 2 TE lang om nog leuk te zijn om te spelen vandaar dat ze kozen voor 2 en brotherhood.

AC 3 komt in 2012 uit.
Het is alleen hopen dat ze dingen dit keer meer gaan verbeteren ipv een paar kleine aanpassingen.

[Reactie gewijzigd door kniftagstuh op dinsdag 12 april 2011 10:07]


AC2.5(brotherhood) was er zo snel achter aangekomen om het verhaal van 2 af te maken anders werd deel 2 TE lang om nog leuk te zijn om te spelen vandaar dat ze kozen voor 2 en brotherhood.
Bold door mij toegevoegd.

Ow, ik dacht dat het was om nog eens 50 euro te cashen :+

Verder heeft klagen geen zin Ubisoft. Steek die tijd liever in het bedenken van een eigen oplossing (door innovatie) dan zeuren op de lange cycles van MS & Sony.

Hmm, volgens mij heb je 2 & 3 niet echt gespeeld of wel? Ik vindt dat het verschil tussen 1 en 2 zeer groot is. Ik kan dagenlang rondstruinen in het spel zonder me te vervelen, en tussen de release van 1 & 2 zat toch wel een paar jaar.
Eigenlijk doen ze bij call of duty dan toch hetzelfde (wat ik vrij weinig vernieuwend moet noemen in verhouding met call of duty 4)?

Ben ik helemaal met je eens. Ik heb deel 1 destijds voor de PC gekocht in Steel book, maar heb hem uiteindelijk nooit uitgespeeld omdat het teveel van hetzelfde was continue. Begin dit jaar kon ik deel 2 goedkoop op de kop tikken voor de PS3 en ik ben er sinds een paar weken mee bezig.

Helemaal aan verkocht en lang niet zo eentonig als deel 1. Je moet allerlei sidequests erbij doen, voor de rest is het verhaal veel mooier opgebouwd en ook de gekozen steden zal mij als europeaan en italoliefhebber meer aanspreken. Tuurlijk, het gaat nog steeds om mensen om zeep te helpen, maar dit komt ook in andere games voor. Dat is nou 1x de basis en daarom heen moet er worden gezorgd voor genoeg afwisseling.

Zodra ik 2 heb uitgespeeld ga ik Brotherhood in Engeland bestellen, zodat ik weer een tijdje verder kan tot deel 3 uitkomt. Ik ben tenminste nu verkocht aan de serie, waarbij ik nog steeds niet de neiging heb om deel 1 uit te spelen. Deel 2 is wat deel 1 had moeten zijn in mijn ogen qua spelervaring. :)

Kijk eens wat Crytek bij een 6 jaar oude Xbox 360 op het scherm kan toveren (Crysis 2), dus qua graphics heeft meneer het mis. Daarnaast zijn net Kinect, PS Move en de 3DS gelanceerd dus daar kun je ook nog heel wat innovatieve dingen mee doen. Verder krijg je nog eind dit jaar de NGP. Nee, dit vind ik grote onzin.

maar als er nu een nieuw console zou komen.. werden de games nog mooier.. de xbox360 heeft gewoon een plafon bereikt (al 2 jaar geleden) het kan gewoon niet mooier.. dus dat houd de creativiteit best tegen als je het vergelijkt met de PC waar het bijna oneindig is..

Crysis2 is toch een stuk minder mooi in details dan crysis1 en 1.5, het is voor console geschreven dus zijn alle dx10 en 11 effecten er uit.. alle textures zijn weer plat zoals in 2004..

dus ik verwelkom nieuwe console's en nieuwe creativiteit.

Ben je nou sarcastisch of echt serieus?

Die Guillemot lult totaal uit zijn nek.

We hebben op dit moment het meest innovatiefe tijdperk van consoles ooit.

Er zijn consoles met 3D, 3D zonder bril, Wii, Kinect, Move, online mogelijkheden met breedband en krachtige consoles.

Wat wil je nog meer?

Die man zeikt voor een beetje extra rekenkracht alsof dat innovatie gaat stimuleren, alsjeblieft zeg.

Sorry maar creativiteit en de graphics hebben niets met elkaar te maken.

Creativiteit zit je je hoofd, en graphics in de hardware, laat je je creativiteit tegen houden door de graphics dan wordt het tijd om daar een creative oplossing voor te verzinnen (of gewoon toegeven dat je niet creatief bent).

Tot je 'm naast de PC versie houdt die er veel beter uit ziet, en je dan bedenkt dat zelfs die PC versie toned-down is vanwege de console-relatie.

Ik heb heel veel side-by-side filmpjes gekeken en de verschillen zijn echt minimaal.

Inderdaad. Ik heb hier en daar eens blijven staan en de verschillende graphics setting veranderd en het is allemaal wel mooi en zo, maar eenmaal ik het spel aan het spelen ben let ik er niet meer op of de nieuwste Multi Occlusion Vertelex Shader Filter 35 aan staat waardoor de schaduw in de neusgaten van de vijand al dan niet correct zijn, vooraleer die zo dicht is dat ik erop kan letten heb ik hem al lang om zeep geholpen.

Crysis 2 is op mijn pc prima te spelen maar het eerste wat ik heb gedaan met de config tool is Anti Aliassing af zetten omdat het dan gewoon vloeiender draait.

[Reactie gewijzigd door Zamalan op dinsdag 12 april 2011 10:20]


Minimaal omdat het voor de console gemaakt is. Moet je voor de grap crysis 1 (2007) eens naast deel 2 houden met alle settings op max. Dan denk je eerder dat dat crysis 2 crysis 1 zou moeten zijn.

Volgens mij moet Ubi eens gaan kletsen met MS en Sony. Alle minigames en dlc is eerder de reden dat grootte releases minder verkopen. Alleen de allergrootste verkopen nog goed en de rest wordt kapot gemaak door kleine goedekope downloadable games en content. De consument kan zijn geld maar 1 keer uitgeven en MS en Sony harken gewoon geld van third party ontwikkelaars weg.

Je hebt duidelijk het bericht niet begrepen. Hij zegt niet zozeer dat ze nieuwere techniek nodig hebben voor mooiere games. Hij zegt dat als er nieuwe consoles geïntroduceerd worden, gamers meer openstaan voor nieuwe concepten (en dat die vervolgens betere hardware hebben maakt het alleen maar extra interessant). Nu is dat een waarheid als een koe (en dat zag je bij elke introductie van een nieuwe generatie consoles), de vraag is echter of je daar echt nieuwe consoles voor nodig hebt als je gewoon een goed nieuw concept lanceert.

Wat natuurlijk wel zo is, is dat de early adopter niet een dertien-in-een-design gamer is, en sowieso wel openstaat voor nieuwe ideeën. In de begindagen van een nieuwe console is de concurrentie nog niet zo moordend, en heeft je game meer tijd om de harten te winnen van de gamers, waardoor het op die manier ook sales creëert op het moment dat de massa ook voor die console kiest (want dan is het een classic die je echt moet hebben). Als je nú een conceptueel unieke game releaset dan is er de kans om al snel ondergesneeuwd te worden door andere topgames die de massa aanspreken, zoals Call of Duty 18 oid.

.edit: ik zei topgames die de massa aanspreken. Call of Duty spreekt de massa aan. De sales bewijzen dat. Geen enkele persoonlijke mening over die game doet daar iets aan af.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op dinsdag 12 april 2011 12:46]


topgames
call of duty

wil je die niet in een adem meer noemen aub?

Ze houden er geen rekening mee dat items zoals de Playstation Move en de Kinect inspiratie kunnen verzorgen voor een hoop nieuwe spellen.
Het is dan wel zo dat de consoles zelf al redelijk oud zijn - maar deze uitbreidingen snijden een geheel ander soort vorm van spelen aan. Of de hardware zelf in de tussentijd sneller/beter wordt maakt in zulk geval enkel uit voor de graphics, niet voor de gameplay.

Het gebruik van de Move / Kinect vereist enige mate van inspiratie/creativiteit, om een goede manier/balans te vinden voor het gebruik van deze hardware in spellen. Bij nieuwe hardware kunnen de heren bij Ubisoft simpelweg een vervolgje met upgraded graphics de deur uit doen...

<sarcasme>En ik maar denken dat door al dat heidense gecopieer komt.</sarcasme>

OT: Sony had toch al bij introductie aangekondigd dat de PS3 10 jaar mee zou gaan?

Ja dat is waar maar volgens mij was dat op de manier zoals de ps2 ook al 10 jaar meegaat.

Ubisoft heeft naar mijn mening niet echt hun best gedaan om veel goede games te produceren, dit heeft geresulteerd in een lagere omzet.
Ze kunnen beter hunzelf de schuld geven, dan andere factoren.

ps. verbaasd me dat ze piraterij niet de schuld geven.

indirect doen ze wel de piraterij de schult geven. Nieuwe consoles betekend opnieuw een tijdje ongekraakte consoles ;)
«  1  2  3  4  5  6  7  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 09:42 Overheid Texas laat privégegevens 3,5 miljoen burgers uitlekken
Vorige 09:19 Nederlander verdacht van cybersekshandel op Filipijnen
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011