Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 44, views: 10.798 •

Dell heeft zich gevoegd bij het rijtje fabrikanten die AMD Brazos-laptops uitbrengen. De Dell Inspiron M102z kan met de AMD E-350- of C-5-apu worden uitgerust en komt eerst in AustraliŽ en enkele Aziatische landen beschikbaar.

De Dell Inspiron M102z is een ultraportable met een 11,6"-scherm met een resolutie van 1366x768 pixels. De fabrikant biedt zoals gebruikelijk de nodige configuratiemogelijkheden. Zo kan het model worden uitgerust met de E-350-apu van AMD met een kloksnelheid van 1,6GHz, maar ook met de langzamere C-50 met een kloksnelheid van 1GHz. Daarnaast is er de keuze tussen 2 of 4GB ddr3-geheugen.

De harde schijf is een exemplaar met een opslagcapaciteit van 320GB en een rotatiesnelheid van 7200rpm. Verder beschikt het model over hdmi, wifi-n, bluetooth 3.0 en drie usb 2.0-poorten. Ook de 10/100-ethernetpoort, vga-aansluiting en lezer voor sd-geheugenkaarten ontbreken niet. Het model weegt inclusief zescellige accu 1,56 kilogram en is 35 millimeter dik. In Australië kost het model in zijn eenvoudigste configuratie omgerekend 437 euro. Het is nog niet bekend of de Dell Inspiron M102z naar Nederland komt.

Dell Inspiron M102z

Reacties (44)

"De Dell Inspiron M102z is een ultraportable met een 11,6"-scherm"
Waarom noemen ze dit een ultraportable ipv een netbook?
4 gig geheugen, "HD-ready" resolutie, 64-bit OS zijn allemaal zaken die je in een gemiddelde netbook echt niet tegen komt.
Ik heb liever een standaardsysteem met een E-350 en 2GB RAM zoals bijvoorbeeld de dm1-3125, waar ik zelf nog 2GB bij kan steken waardoor ik op ongeveer dezelfde prijs uit kom, dan dat ik met een C-50 apu zit. RAM is goedkoop bij te kopen, aan de gekozen apu zit je vast.
Edit: bericht duidelijker gemaakt

[Reactie gewijzigd door databit op 5 april 2011 16:06]

Ehm, het werkgeheugen zit niet in de APU ofzo hoor...

Je kan er altijd zelf nog bijprikken.
En een processor die bijna even langzaam is als de Atom?
Tegen het moddergooien: even een vergelijking ter illustratie.
Sterker nog, mijn Aspire One 521 met 32 bits Windows starter, en 10" 1024◊600px scherm, in alle opzichten een netbook, is voor velen ook geen netbook, dat is het voor hen enkel als de cpu een Intel Atom is, bij mij is het een AMD K125 (singlecore, ruim zo krachtig als een dualcore Atom, met fatsoenlijke graphics (nVidia ION2 is theoretisch sneller maar door de traagheid van de Atom in de praktijk niet).

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 6 april 2011 16:20]

Misschien is de term "Netbook" uit de mode :)
Ik denk dat ze het netbook noemen zodra het gebouwd is om extra klein te zijn en dat de technische specificaties gekozen zijn om ermee te kunnen internetten en chatten. Ik weet niet of dat bij deze het geval is maar zo te zien zitten ze goed met de specificaties en is het niet zo zeer een laptop voor puur internet.

Therefore ultraportable en wordt het niet bevooroordeeld met de term 'netbook'. Want mensen zien dat graag als een 'mindere' laptop die niet zo veel kan.

[Reactie gewijzigd door PurpleMadness op 5 april 2011 10:14]

Volgens mij heeft dat te maken met de grote van het scherm. Vanaf 13" is het volgens mij een notebook.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 5 april 2011 09:36]

Yep, een netbook heeft een scherm tot ca. 10 inch, vanaf 13 inch is het een notebook en daartussenin noem je het een ultraportable. Deze kunnen vaak net wat meer dan een netbook, maar missen meestal wel een DVD brander (ruimtegebrek).
naast bovengenomede reden omdat deze ook genoeg batterij heeft om een redelijke tijd zonder net-stroom te werken.
Omdat een Netbook volgens intel (uit mijn hoofd) een atom processor, maximaal 11 inch, 1gb werkgeheugen met win7 starter. dit model is wat luxer dan een netbook.
of te wel een bedroevend apparaat voor 10 euro.

Volgens eerdere berichten zou Intel de eigenaar zijn van de naam netbook.
Dus bepalen zij de specificaties.

Komt er een AMD in, dan is het dus geen netbook meer.
Volgens mij wordt een AMD Athlon Neo MV-40 processor ook in netbooks gebruikt.
Psion is trouwens eigenaar van de naam Netbook. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Netbook
Ultraportable klinkt toch ook veel beter! Ik vind hem relatief wel erg duur als de omrekenkoers klopt, maar goed dat is altijd nog maar afwachten. Daarnaast kan een 100mbit poort tegenwoordig echt niet meer. Zelfs de aller traagste schijfjes halen nog 25MB/s over het netwerk en dat is meer dan het dubbele dan wat over 100mbit verstuurd kan worden.
Hoewel ik ook liever een 1000mbit poort zou hebben is de praktijk dat je hem bijna nooit aan een netwerkdraad legt. deze poort is dus alleen voor als je geen wifi hebt maar wel een kabel.
Ik heb mijn thin&light notebook (zelfde idee, alleen dan 13") eigenlijk altijd aan de netwerkkabel hangen hier anders, dat werkt gewoon soepeler dan via draadloos. En dan is 1Gbit wel fijn moet ik zeggen.
De specificaties zijn voor het grootste deel vergelijkbaar met de apu netbooks die we tot op heden voorbij hebben zien komen.

Echter doet het onder voor de dm1-3125 op prijs/kwaliteit-verhouding (zelfde specificaties (CPU zelfs slechter) voor 399 euro vergeleken met 437 voor de Dell *let wel, consumentenelectronica is verhoudingsgewijs erg duur in australiŽ vergeleken met hier*).

De dell is in de basisconfiguratie ongeveer vergelijkbaar geprijsd. Met de u270 echter krijg je met de msi betere specificaties voor die prijs.

Het enige model waar deze dell momenteel dus mee zal kunnen concurreren is Sony's y-series vaio. Echter zal de dell dan wel op moeten boksen tegen een sterk design, wat voor de meeste het key-sellingpoint is bij de vaio. Ik betwijfel of dat Dell hier in gaat weten te slagen.

Conclusie: ik juich een grotere diversiteit aan netbooks/ultraportables zo je wilt, toe, maar dell zal de prijzen van de m102z sterk moeten drukken, wil het een succesvol product in de markt zetten.

[Reactie gewijzigd door databit op 5 april 2011 09:38]

Die gedachte heb ik dus ook, ik ben op zoek naar een goede UTP en alleen de U270 voldoet op dit moment en stond op het punt deze aan te schaffen. Nu wacht ik eerst maar eens een goede review af van de m102z want hij klinkt wel interessant. De omgerekende prijs moet nog blijken want hoewel Australie relatief duur is met consumentenelectronica is Europa dit ook.
Als de specificaties kloppen:
- de Dell heeft slecht 10/100 Lan (drukfout?)
- geen USB 3.0
+ 7200 rpm drive
+ optie tot 90wH batterij!!!! (een c50 met 90wH batterij . 12 uur op een lading ???)

De ASUS 1215 wordt als k het goed heb de enige Fusion ultaportable met een USB 3.0 aansluting. (is natuurlijk wel de vraag hoeveel data je wilt overpompen naar een internet browser)

De Sony oogt nogal goedkoop (vind ik persoonlijk) en ik vind het scherm niet vergenoeg kantelbaar. Apparaat vind ik wel heerlijk licht overigens

Aaantal Fusion UP met 7200 rpm: Hp , Dell

Volgens enkele reviews is de Dell de mooiste met een E-350 tot dusver.

update:
correctie de u270 heeft ook usb3

[Reactie gewijzigd door vladimirP op 5 april 2011 20:26]

Dat er geen gigabit aansluiting aanwezig is, is helaas geen drukfout. Echter vraag ik mij wel af of er ook maar 0,01% van de gebruikers bedraad van een netbook gebruik maakt. Ik zou het in ieder geval niet missen op een dergelijk apparaat.

Verder denk ik niet dat een c-50 apu in combinatie met een 90 Wh accu een accuduur van 12 uur zal weten te behalen. Dit zou namelijk een toename betekenen van grofweg 150% vergeleken met een e-350 apu in idle in combinatie met een 6-cel accu (ongeveer 5 uur voor een u-270). Ik denk dat 8-9 uur realistischer is.

Daarnaast is de Asus 1215 niet op basis van het fusion platform, maar huisvest het een d525 atom (welke hopeloos verouderd is vergeleken met de amd apu's). Verder is er ook geen usb3.0 aanwezig. Hoe je tot deze informatie komt is mij een raadsel.
Volgens enkele reviews is de Dell de mooiste met een E-350 tot dusver.
Waar heb je deze reviews gevonden? Dell heeft de m102z gisteren pas aangekondigd. Dat er nu al reviews te vinden zijn lijkt me dan ook vrij sterk. Maar graag krijg ik mijn tegendeel bewezen als je de bron van de betreffende reviews met ons deelt ;)

[Reactie gewijzigd door databit op 6 april 2011 10:24]

Tof dingetje, ik zat er eerlijk gezegd al op te wachten, de m101z met die oude CPU's waren echt aan vervanging toe.

Dit ding komt hoog op het lijstje te staan als ik weer eens budget heb voor een nieuwe laptop
Tussen de configuratiemogelijkheden zitten ook een optie om een 9-cellige accu van 90 watt uur te kiezen! Dan heb je echt een ultra portable :Y)

Hoop dat hij snel naar Nederland komt, lijkt me een goeie opvolger voor mij Netbookje :9~

Helaas is de HP DM1 ook nog steeds niet fatsoenlijk leverbaar hier, hopelijk komt deze dus wel snel
Dat viel mij ook meteen op toen ik zojuist de configuratie door aan het kijken was; en dat voor maar 25 Aussiedollars! Ik heb vorige week voor een 6 --> 9 cel upgrade voor mijn xps15 nog 80 euro betaald *slik*. Op deze manier gaat een fusionplatform veel ulv notebooks uit het veld slaan als het gaat om batterijduur!
Dat is maar helemaal de vraag aangezien nogal wat Hudson mITX flinke problemen hebben met het stroomverbruik.

In plaats van de door AMD geclaimde 5,7 Watt komen nogal wat echte hands-on reviews uit op bijna 30 Watt. Daar gaat dan je akkuduur........
statement backup met links naar de problemen aub?

idle van ongeveer 9h met een 55Wh en internet van 6h
http://www.anandtech.com/...king-fusion-on-the-road/5

niks mis met een 18W tdp rated apu platform + hudson 6w, in deze test doet enkel een 6.5W atom beter
During my testing I measured a maximum total system power consumption of around 30W (including the 1366 x 768 LCD panel) while playing games and around 25W while encoding H.264 on the two Bobcat cores. The system idled around 15W however AMD cautioned me that this number was unnaturally high.
Die 30 die ik zo bij Anand tegen kom is in de eerste plaats inclusief LCD! en volgens AMD dus bijzonder hoog.
Ik heb er een WD Greenpower en een 300W be-quiet voeding bij en gezamelijk gebruikt het systeem met windows draaiende ongeveer 35W.
Dat is dus met een mATX bord met een relatief slechte voeding en een 3.5" harde schijf!
Ga even uit van een haalbaar verbruik van 5,7 Watt (volgens AMD).

Dan kost een slechte voeding maximaal 5,7 Watt extra dus samen 11,4 Watt

Dat is nog altijd ongeveer 1/3 van de 30 Watt die veel mensen halen met echte productie modellen......

Meest opmerkelijke blijft het feit dat Cool & Quiet helemaal geen effect heeft op het verbruik. Bij mij schakelt de Asrock met c6 state zelfs terug naar 0,566 Volt V-core op 800mhz maar het verbruik blijft idle 29 Watt.

De laatste keer dat ik dit tegenkwam was met een Asus AM2+ bordje met een AMD780 chipset waarbij het idle verbruik na een zgn Thermal Throttle Bios update zakte van 115 Watt naar 50 Watt ! (het voltage bleef gelijk dus daar zag je toen niets aan)
met zo een brakke voedingen en een laag verbruik heb je al gemakkelijk 15-20% overhead van de voeding zelf en asrock staat dan ook niet echt bekend om de betere mobo en bios leverancier te zijn.

kijk eens naar deze, met een 24W en dit nog steeds met een algemene PSU
http://www.anandtech.com/...pplants-ion-for-miniitx/7
Die metingen zijn aan het stopcontact he, als je je metingen op de 12V cpu lijn van je voeding doet kom je wel op dat soort waarden uit.
Doet dit systeem ook alle bitstream formaten via HDMI (Dolby TrueHD, DTS-HD, multichannel LPCM, AC3 en DTS)? Kan het systeem packed 3D weergeven via HDMI 1.4?

[Reactie gewijzigd door ari3 op 5 april 2011 11:24]

Bitstreamen wel, geen 3D (Brazos is HDMI 1.3). De enige IGP die dat op het moment heeft is Sandy Bridge.
Zijn er al enige reviews en / of benchmarks gemaakt van dit soort laptops met deze APU's?

OT: Leuke resolutie voor zo'n klein scherm, ik hoop dat ze nu doorhebben dat als ze dit in een 11,6 scherm doen ze hetzelfde natuurlijk niet in een 15,6 inch laptop moeten stoppen..

Ik zie dat ze nog steeds hetzelfde design aanhouden; Vingervlekken overal.. Wel leuke kleurtjes voor de vrouwen die een nieuwe laptop willen trouwens. Rood en roze.. :)
Je zou naar reviews van de HP DM1z kunnen kijken, die is al en tijdje leverbaar in de US
Reviews van de meest aansprekende apu-netbooks van dit moment:Let wel, sommige sites gaan de fout in door de originele dm1, dm1-z te noemen.

MSI U-270:Sony VAIO YB:Al met al zijn er nog niet bijster veel reviews van enig niveau te vinden. Daarvoor zullen we echt moeten wachten tot ze beter leverbaar worden. Verder zou je ook reviews kunnen zoeken van de beschikbare fusion m-ITX bordjes, dan krijg je een indruk van de daadwerkelijke prestaties.
Ik heb die van mij nu al een paar weken (Vaio met E-350) en hij bevalt enorm! Gigantische aanrader, zachte prijs en kan toch normaal wat games spelen en 720p is ook eindelijk geen probleem meer (in tegenstelling tot mn oude Atom netbook).
kan je ook vloeiend 1080p x264 afspelen met dxva?
Dat kan al jaren met GPU versnelling, al sinds de HD3340 (oid)
Een Atom is nooit bedoeld geweest om te gamen noch om HD(ready) bestanden af te spelen. Wilde je dat doen moest je kiezen voor de Atom tezamen met de nVidia ION chipset.
Ik had gehoopt dat Acer Aspire One 522 tegen een prijs van maximaal 250 euro leverbaar zou worden. Op Amazon.com kun je deze namelijk bestellen voor 330 USD (thans 212 !!! euro GWK converter). Dat is natuurlijk geen geld voor een dergelijk scherm en die APU :).
Waarom geen gigabit ethernet in deze ultraportable? Dat mag wat mij betreft toch echt wel eens standaard erop zitten, zeker vanaf deze prijsklasse. Zelfs mijn inmiddels wat oudere Acer 1810TZ is voorzien van gigabit...

edit: Offtopic? Why?

[Reactie gewijzigd door geez op 6 april 2011 18:11]