Hoofdcategorieën
Device Settings

PlayStation 3 passeert Xbox 360 in wereldwijde aantallen

Door Jurian Ubachs, maandag 4 april 2011 13:57, views: 27.526

Volgens gegevens van het Amerikaanse databureau Strategy Analytics over het aantal consoles dat bij consumenten thuis staat, is de PlayStation 3 onlangs de Xbox 360 gepasseerd. Desondanks blijft de Nintendo Wii de populairste console.

Strategy Analytics stelt dat eind 2010 de 'installed base' van de PlayStation 43,4 miljoen bedroeg, tegenover 42,9 miljoen voor de Xbox 360, meldt Gamasutra. Van de drie current-gen consoles koestert de Nintendo Wii nog steeds een grote voorsprong; consumenten hebben wereldwijd 75,5 miljoen exemplaren van Nintendo's console thuis staan.

Website Gamasutra meldde vorige week op basis van cijfers van IDG hoe de verspreiding van de consoles er uitziet in Europa en de Verenigde Staten. De voorsprong die de PlayStation 3 op de Xbox 360 heeft genomen, wordt vooral buiten de Verenigde Staten gerealiseerd. Waar de console van Microsoft in de VS nog een voorsprong van tien miljoen exemplaren heeft, doet de PlayStation 3 het in Europa beduidend beter. In Europa heeft de PlayStation 3 een voorsprong van een miljoen exemplaren.

Strategic Analytics noch IDG vermeldt cijfers over de Japanse markt. Volgens cijfers van Andriasang, waaruit blijkt dat de PlayStation Portable de meest verkochte gaming console van 2010 is in Japan, heeft de PlayStation 3 daar een voorsprong van vijf miljoen exemplaren. De rest van de wereldwijde voorsprong zou dus uit andere gebieden afkomstig zijn. Over deze gebieden zijn echter geen cijfers bekend.

Voor 2011 verwacht Strategy Analytics dat de PlayStation 3 de beste resultaten zal boeken. Het bedrijf voorziet 15,7 miljoen verkochte PS3's in 2011. Xbox 360 zou volgen met 13,7 miljoen verkochte exemplaren, terwijl de Wii zou dalen naar tien miljoen verkochte consoles, hetgeen volgens Strategy Analytics betekent dat voor Nintendo de tijd rijp is om een nieuwe console te introduceren.

Volgende 14:49 'Sony gestopt met productie Alpha SLT-A33-camera'
Vorige 13:36 Nanodeeltjes IBM vallen mrsa-bacterie aan
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  »


Dat wordt de Wii 2 en er zijn al wat geruchten.

Als Nintendo alvast eens begint om van begin af aan met online gaming te komen en ervoor te zorgen dat er ook opslagcapaciteit is op de nieuwe console.
En wat beter graphics zou ook welkom zijn. Voor de party games en bv Mario Kart zijn de graphics prima maar voor shooters als bv BF BC of CoD trekt het op nergens en met dat soort games wil het oog ook wat.

Je zou ook kunnen zeggen dat Nintendo zijn eigen ding doet, met de Wii heeft ze dat in ieder geval geen windeieren gelegd.

Maar dat is verder niet relevant aan dit topic.

Willen de Nintendo gamers wel online gaming? Ik vind dat persoonlijk iets meer voor de die hard gamers die je vrijwel niet ziet op de Wii (kan ook een onderschatting zijn hoor)

Multi player (online) Mario Kart !

Als je het op de juiste manier presenteert hoeft dat geen enkel probleem zijn. Als je op een makkelijke manier (niet met friendscodes die game-afhankelijk zijn) kan connecten met vrienden en familie. Mischien beetje ala skype en dan een mooi systeem maakt met high score's en manieren om elkaar uit te dagen (bijvoorbeeld met korte berichtjes met 'beat this ... ').

Feit is gewoon dat Nintendo tot nu toe eigenlijk niets heeft gedaan met de online functionaliteit van de wii. In sommige games een brakke multiplayer met idem dito support waardoor de high scores voor geen meter kloppen in bijvoorbeeld mariokart.


Als ze de wii-mote verder verbeteren, high def graphics en goede online functionaliteit met goede support toevoegen, hebben ze naar mijn idee een goede vervanger.

Dat is mijn vraag niet... Het is niet lastig om een online gedeelte in te richten MAAR is het de investering waard? (dat was mijn initiële vraag ook al :P). Wil je bijv 10 mio investeren in iets wat maar door 0.1 % van je gebruikers wordt gebruikt? Ik snap best dat de die hards dit willen MAAR ik denk dat er heel heel heeeel weinig echte die hards op de Wii gamen (zoals al zei... dit kan een onderschatting zijn)

En ik gaf antwoord in de vorm dat ik denk het aan de toegankelijkheid afhankt. Mischien moet de invulling van 'online' wel anders dan wij nu gewend zijn. Mischien een breder inzetbaar mii-plein wat nu in de wii-zit. Dat je de werelden van van verschillende spelers met elkaar synct en dat het niet 1op1 online play is. Maar als je iets veranderd, dat het dan gelijk ge-upload wordt naar de andere wii's van je medespelers (connect24).

Investeren kunnen ze bij Nintendo wel, die hebben nog een leuke schatkist. Ik denk wel dat het noodzakelijk is voor Nintendo om er iets meer mee te gaan doen. Sony en Microsoft zijn nu ook in dezelfde 'nieuwe' markt als nintendo actief en die brengen wel online-play met zich mee.

Als ze op hun nieuwe console een camera zetten , zodat je al die party games online kan spelen en ondertussen je spelgenoten kan zien en horen, dan zie ik hier nog wel toekomst in.


Ps3 gaat dat dus niet meer halen. Binnen nu en twee jaar is de nieuwe generatie of in de winkel of al lang een breed aangekondigd. Ik zie de ps3 de wii nu echt niet meer inhalen, daar is het gat na 5 jaar echt te groot voor.

Alleen denk ik dat bij de Wii de verkopen in elkaar zullen zakken na de lancering van de opvolger terwijl Sony aantoont dat ook de vorige generatie consoles nog goed kan verkopen.

De verkopen van alle consoles zullen instorten als er een nieuwe wordt aangekondigd. En de ps1,ps2 verkochten daarna nog goed aan de casual markt en laat die markt nou deze generatie bij de Wii zitten.

Zeg dat maar tegen de verkopen van de PS2, die nog jaren na de release van de PS3 sterk verkocht..

Sony heeft aangegeven dat elke console van hun 10 jaar moet meegaan. Dat houd praktisch in dat ze na 8 jaar met een nieuwe console komen en dan nog 2 jaar support bieden. Dan zou de PS3 nog 3 jaar de major console blijven van Sony. Kan ik ook wel in meekomen nu de Move-controller net is geintroduceerd.

En die Move verkoopt juist heel slecht in tegenstelling tot de Kinect en dan moet je er nog meerdere van kopen om er echt plezier van te hebben in het gezin. Dat is bij de meeste titels het geval als je met meerdere spelers wilt spelen.

Bovendien kloppen de cijfers van dit bedrijf ook voor geen meter.
Dit was het bedrijf dat voorspelde dat de PS3 na 5 jaar op 127 miljoen stuks zou zitten en de Wii op de derde plek zou staan. Daar is de PS3 nog niet eens voor de helft aan verkocht.
En wat is dit voor "Active installed base"? Duidelijke onzin dus, dat zijn niet meer dan schattingen.

De laatste officiële verkoopcijfers zijn PS3 op 47,9 miljoen en de Xbox 360 op 50,9 miljoen eind vorig jaar. In de grootste markt van de wereld, de VS, staat de Xbox 360 nog ruim 10 miljoen exemplaren voor. Dat is dus nog een ruime voorsprong voor de Xbox 360 die begin dit jaar een massive sales boost kreeg door de Kinect launch. Sure de PS3 loopt in, maar is er duidelijk nog niet en deze cijfers zijn door beide bedrijven in hun eigen rapporten geplaatst voor eind 2010.

Als er 1 console lof krijgt deze generatie is het de Xbox 360. Die heeft Sony PlayStation, een established merk en de nummer 1 console van de afgelopen 2 generaties, immers 6 jaar achter zich weten te houden en al het marktaandeel ervan weg weten te snoepen (VG Chartz). True, Nintendo wint het van allemaal, maar die is ook al major player sinds de jaren 80 met een enorme aanhang en Microsoft pas sinds een jaar of 10 en daarbij is de Wii geen HD console/multimedia apparaat wat de Xbox 360 en PS3 wel zijn.

[Reactie gewijzigd door Thief op dinsdag 5 april 2011 09:49]


Ben bang dat die lof naar Nintendo gaat. Die heeft Sony en Microsoft de loef afgestoken door een nieuwe markt aan te boren en te bewijzen dat gameplay voor graphics gaat.
Microsoft heeft het in vergelijking met Sony echter wel slim gespeeld door de xbox360 een stuk eerder te lanceren dan Sony met haar PS3, waardoor Sony vanaf het begin een achterstand had. Denk dat het voor Sony en Microsoft nu van de content af gaat hangen wie hun twee de 'winnaar' wordt. Voor deze generatie is echter Nintendo zonder twijfel de grootstee winnaar.

En die Move verkoopt juist heel slecht in tegenstelling tot de Kinect
Bron?
en dan moet je er nog meerdere van kopen om er echt plezier van te hebben in het gezin.
Daar ben ik het totaal niet mee eens.
Zo kun je b.v. bij Sports Champions aangeven dat je één Move-controller hebt om vervolgens om de beurt te kunnen spelen.
Bovendien kloppen de cijfers van dit bedrijf ook voor geen meter.
Duidelijke onzin dus, dat zijn niet meer dan schattingen.
VGchartz staat nou ook niet bepaald bekend als accuraat.
Eens in de paar maanden worden de cijfers bijgesteld waarbij vrijwel altijd de PS3 en Wii (veel) vaker verkocht blijken te zijn en de X360 (veel) minder.
En dat is al talloze keren gedaan door deze jongens.
De laatste officiële verkoopcijfers zijn PS3 op 47,9 miljoen en de Xbox 360 op 50,9 miljoen eind vorig jaar. In de grootste markt van de wereld, de VS, staat de Xbox 360 nog ruim 10 miljoen exemplaren voor.
Volgens jouw bron moet het 52,8 miljoen (x360) en 49,1 miljoen (PS3) zijn.
Dat is dus nog een ruime voorsprong voor de Xbox 360 die begin dit jaar een massive sales boost kreeg door de Kinect launch. Sure de PS3 loopt in, maar is er duidelijk nog niet.
De x360 heeft geen massive sales boost gehad, voor de launch van Kinect (en de X360s) hadden ze nog een voorsprong van +4 miljoen volgens jouw bron. Nu is dat 3,7 miljoen.
Als er 1 console lof krijgt deze generatie is het de Xbox 360. Die heeft Sony PlayStation, een established merk en de nummer 1 console van de afgelopen 2 generaties, immers 6 jaar achter zich weten te houden en al het marktaandeel ervan weg weten te snoepen (VG Chartz).
Je vergeet voor het gemak Nintendo even?
Zij hebben deze generatie dik gewonnen, zij hebben het martaandeel van Sony, en zij houden beide concurrenten al jaren ver achter zich.
Microsoft lanceerde als eerste deze generatie (22 november 2005), daarna Sony (11 november 2006) en als laatste Nintendo (2 december 2006).
Ondanks een jaar voorsprong was de Wii na 8 maanden de x360 al voorbij.


[...]
Daar ben ik het totaal niet mee eens.
Zo kun je b.v. bij Sports Champions aangeven dat je één Move-controller hebt om vervolgens om de beurt te kunnen spelen.
Of je nou wel of niet dat aa kunt geven, het gaat erom dat je met meerdere move controllers meer plezier hebt in je gezin omdat je dan niet elke keer hoeft door te geven, maar dit is met elke console zo, de wii heb je standaard ook maar 1 controller en dan moet je er alsnog 1 bijkopen, en die move controller kost iets van 45 euro, dan moet er nog ee 'nunchuk?' of hoe dat ook heet bij en die kost ook nog eens 30 euro oftewel bijna 80 euro voor een setje move controllers?

Vel te duur alsnog, Playstation is troep.. maar dat is mijjn mening.
Playstation heeft miss uitmuntende graphics ed. ed. maar de xbox blijjft mijn favoriet:D

6 jaar achter zich weten te houden, met 1 jaar voorsprong, een niet onbelangrijk punt

Ps1 best verkochte console, ps2 best verkochte console, ps3 Wii best verkochte console..

Nes best verkochte console, SNES best verkochte console, Ps1 best verkochte console, ps2 best verkochte console, Wii best verkochte console. Gameboy / DS best verkochte handhelds.

Zo dat ziet er ineens een stuk meer in het voordeel van Nintendo uit. :)

En de Wii zal ook niet zomaar afremmen als de Wii2 eraan komt lijkt me. Stel je een €99 Wii voor, verkoopt weer als warme broodjes hoor.

Conclusie.... de game wereld groeit dus verkoop records zullen blijven komen :P

Juist de SNES is best verkocht en het gaat door...

Ik heb gister namelijk een SNES op Marktplaats gekocht compleet met 2 controllers, adapter en AV kabels.
Ok het is natuurlijk niet een nieuwe aankoop dus telt het niet als een meer verkoop maar ik kreeg ineens een oldskool console bui en dus maar even op internet gaan rond kijken.
Je hebt die dingen al voor een leuk prijsje van rond de 25,00 a 30,00 voor een console + controller.

Nu nog wat games scoren en dan aan de gang...
Ik kan niet wachten tot ie binnen is. :Y)
Zal mooi staan naast m'n PS3 met13 jaar (SNES 1993, PS3 2006) verschil in techniek. ;)

PS3 is niet de best verkochte console, dat is de Wii. Hij is alleen nu meer verkocht dan de xdoos.

Want alleen de best verkochtte is een goed product? XBox360 en WII bezitters kunnen nu hun console in de container gooien?

Dat van die Wii klopt misschien, alhoewel het de best verkochte van de 3 is :P

Best verkochte console != Beste console. Uiteindelijk gaat het om de games ;)

Snap niet wie dit nou als ongewenst mod, maargoed.

OT Dit verrast mij niet. Ik vind het zelfs wat raar dat het zo lang geduurt heeft. Ik zal nu wel allemaal Xbox-fans over me heenkrijgen, maar de PS3 heeft gewoon veel meer. Echt meer. Dit begint bij graphics en eindigt bij gratis online gaming.

Online gaming is wel gratis , maar niet bij elk spel even betrouwbaar heb ik gemerkt. Zo gaat het bij MOH heel goed en bij COD MW2 bizar slecht.
Had begrepen dat dit bij xboxlive niet het geval is , omdat ze zelf de servers hosten.

Onzin, MW2 is ook op Live gewoon P2P.

De matchmaking laat inderdaad te wensen over. Host migrations tot en met. Maar volgens mij is de hosting bij Live ook gewoon P2P? Correct me if I'm wrong.

Sowieso is gewoon de Xbox op lange termijn (als je naar de hardcore gamers kijkt) veel te duur. Toch zijn er veel mensen die het ervoor over hebben, dus ik ben bang dat Xbox Live voorlopig niet gratis zal worden.

De graphics van de ps3 zijn niet beter dan de graphics van de xbox360.
De exclusive's daarintegen, die zijn er stuk voor stuk wel allemaal goed uit en de Xbox stelt daar helaas bijna niks tegen over.

Maar dat graatis online gaming ging ook verdwijnen had ik ergens gehoord...

Iemand een bron hiervan ? :')

'Sony Computer Entertainment Europe (SCEE) brengt geen kosten in rekening voor toegang tot PLAYSTATION Network of de PLAYSTATION Store. Je kunt PLAYSTATION Network en de features gebruiken zonder te moeten betalen of een creditcard te moeten opgeven.'

Nee dit wordt dus niet betaald. Bron:

http://faq.nl.playstation...amp;p_li=&p_topview=1

Vind het typisch dat PSP zo goed gescoord heeft in japan, daar hebben ze zeker WEL genoeg goede games?

Wel interessant om te zien, dat Sony en Microsoft meer succes boeken in hun thuisland. Dan in het land van de concurrent.

Of is dat iets wat je juist zou verwachten?

Te verwachten of niet, het blijft interessant.
Wordt er bijvoorbeeld meer aan marketing gedaan in het eigen land? Heeft de bevolking de behoefte aan producten die gemaakt zijn uit eigen land? Allemaal vragen die je eraan kan hangen om tot nog betere verkoopresultaten te kunnen komen.

Het heeft meer te maken met de inwoners :P elke gamer weet dat Japan een apart land is en vrijwel niet te vergelijken is met andere landen. Alhoewel dit verschil wordt steeds kleiner (zie ook bijv de games gepresenteerd op de Tokio Game Show)

Dat verklaart niet waarom de X360 in de US het beste verkoopt...

Omdat Amerikanen alleen dingen uit de USA moeten. De rest is troep in hun ogen. Bij auto's klinkt hetzelfde verhaal.

Alleen is de meest verkochte auto al jaren de Toyota Camry. Maar inderdaad is dat één van de uitzonderingen die de regel bevestigd. Bij Auto's weet een groot deel van het volk al dat de eigen merken troep zijn, echter er zijn er nog velen die zweren bij hun eigen merken.

In het algemeen geld echter Amerikanen zijn zwaar nationalistisch wat hun producten betreft. Voor hun was het een schande dat McDonalds rundvlees uit Argentinië verkocht als Amerikaans vlees, want dat was het volgens hen niet.

Veel andere volkeren zijn niet beter, Italianen zijn trots op Alfa Romeo, Lancia en zelfs Fiat, ongeacht hoe goed of slecht het met dat bedrijf gaat. Fransen kopen vooral Peugeot, Renault en Citroën. Dat Duitsers voor hun eigen merken kiezen is daar mischien deels aan te wijten, maar ook deels aan de (ten opzichte van andere EU-merken) betere kwaliteit en vooral ook door de grotere beschikbaarheid en daardoor lokaal lagere prijs. De Engelsen hebben zelfs het ' Made in' bedacht om consumenten en eigen merken te beschermen tegen de ' kwalitatief slechtere maar goedkopere' producten uit Duitsland, hetgeen dus mislukte omdat vanwege de betere kwaliteit het ' Made in Germany' synoniem werd met goede kwaliteit. Enkel bij Auto's (Vauxhall = Opel met Engelse naam) en dan vooral in het exclusieve segment (Rolls-Royce, Bentley, Aston Martin, Jaguar, Lagonda) bleven de eigen producten gewild, en dan vooral omdat daar door de handmatige fabricage door de individuele vakmensen met liefde voor hun product en met zelfcontrole wel kwaliteit wisten te bereiken en behouden, zei het tegen een forse meerprijs die alleen voor exclusieve producten is te rechtvaardigen.

Ook in Nederland probeert de overheid om mensen aan te zetten tot eigen producten (voor zover we die hebben) hetgeen het meest duidelijk is bij de promotie van vakantie vieren in eigen land, terwijl hier nu net ontbreekt waar de meeste vakantiegangers behoefte aan hebben: zekerheid van goed (=droog, liefst zonnig) weer.

Het zit hem vooral denk ik in het spelaanbod, waarbij de PS3 veel echte Japanse spellen heeft, heeft de 360 meer westerse spellen. Natuurlijk zijn steeds meer spellen multiplatform, maar de exclusieven trekken dan toch verschillende mensen.

Hier in Europa zitten wij er echt tussenin, de PS3 doet het dan volgens die cijfers iets beter, maar dat is natuurlijk maar een kleine hoeveelheid in verhouding.

Tevens blijft dat de PS3 een Blu-Ray heeft voor sommige mensen ook net dat beetje extra dat het wat interessanter maakt.

Volledig mee eens, ik denk inderdaad dat het kleine verschil weinig met de game-ervaring te maken heeft en juist meer met het feit dat de PS3 een blu-ray speler heeft, wat voor veel mensen een extra push kan zijn.

Persoonlijk verwonderen de cijfers van europa mij, ik heb net een X360 omdat de meeste van mijn vrienden een hebben, waardoor dat voor mij ook een logische beslissing was.

Persoonlijk vond ik de PS2 ervaring beter dan de (originele) XBOX ervaring (heb ze alletwee), maar de X360 en kinect bevallen mij zéér goed.

Dat heeft natuurlijk ook eigenwaarde van een land toch? Ik ben als ik Killzone 3 (de andere killzones oo trouwens) supertrots als ik bedenk dat het uit Nederland komt!

Dat heeft er mogelijkerwijs mee te maken, dat Sony de wensen van japanners beter begrijpt etc. En waarschijnlijk ook het game aanbod.

Zowel Japanners als Amerikanen zijn erg vaderlandslievend, dus dat speelt mee. Ook is de Xbox360 wat meer op het simpele knal- en racewerk gericht, terwijl de Playstation ook wat meer "intellectuele" games heeft; iets wat de Japanners meer zal aantrekken. Dit terwijl de Amerikanen erg van het arcadewerk zijn; daar moet het allemaal niet zo moeilijk en mag het zeker niet langzaam zijn.

[Reactie gewijzigd door TimMer op maandag 4 april 2011 14:05]


Amerikanen kopen juist helemaal niet per se amerikaanse producten. De playstation 2 was bijvoorbeeld verrweg de grootste speler in de vorige console generatie.

Dat kwam vooral omdat het de enige was. De PS2 had, naast een hele tijd exclusiviteit, verreweg de grootste games bibliotheek.

Je geeft het dus al aan. Er zijn andere criteria op basis waarvan aankoop plaatsvindt.

De Xbox was anders een groot succes, PS2 was zeker niet de enige. Enige wat het wel voor had, was dat de PS2 eerder uit kwam als de Xbox. Xbox heeft een heel goed debuut gemaakt en met de 360 is daar een geweldig vervolg op gekomen. Games aanbod is ook prima.

Gebruik de Xbox al vanaf het moment dat hij in Nederland gelanceerd was en zou nooit een PS willen hebben. Vind de PS typisch Aziatisch. Niet dat daar wat mis mee is, maar het is niet naar mijn smaak. Xbox is duidelijker, logischer ingedeeld en heerlijk Amerikaans, waar ik mij wel beter in kan vinden.

[Reactie gewijzigd door Papadopulos op maandag 4 april 2011 15:54]


Ook zeker rekenen dat, gezien de Xbox het debuut was van MS in de consolewereld, het toch een enorm succes was.
Sony had (heeft) een hele generatie voorsprong, en dus ook naambekendheid, welke ze goed hebben kunnen gebruiken naar marketing toe.
Door de X360 is dit voordeel afgezwakt, aangezien MS ook zijn naam goed had gemaakt met de Xbox.

Dat gezegd zijnde, ik ben blij dat er goede concurrentie is, waardoor we ook zulke vooruitgangen zien in de consolewereld.

Amerikanen kopen juist helemaal niet per se amerikaanse producten. De playstation 2 was bijvoorbeeld verrweg de grootste speler in de vorige console generatie.
Die had nog z'n momentum mee als opvolger van de eerste PlayStation en het feit dat ie iets eerder op de markt was.

Dus omdat de PS2 eerder op de markt was dan de XBOX, is de PS2 beter verkocht? Dat verklaart dan ook gelijk waarom de XBOX360 (in Amerika) meer is verkocht dan de PS3.. de PS3 was er veel later! (of mag ik dat niet zeggen tegen een xbox fanboy?)

Daar vergis je u schromelijk in dat het geen factor speelt. Na 9/11 is dat trouwens enkel maar erger geworden. Een oud werkgever van mij opende specifiek kantoren in de VS en liet die leiden door Amerikanen om meer Amerikaans te lijken en dat bracht echt op.

De PS2 is eigenlijk een non argument want toen de Amerikaanse tegenstander op de markt verscheen had de PS2 al een te sterke positie. Denk zelf dat het geen wilde gok is om te stellen dat de xbox 1 voor het overgrote deel in de vs werd verkocht.

Made in America is zeker weten wel een pre in de VS. Amerikaanse producten worden over het algemeen gezien als kwalitatief goed.

Made in America is zeker weten wel een pre in de VS. Amerikaanse producten worden over het algemeen gezien als kwalitatief goed.
Niet op auto gebied. Amerikaanse auto's verdwijnen in rap tempo uit het straatbeeld, en Amerikaanse autofabrikanten vallen met bosjes om.

Bovendien vind je nog maar weinig producten waarop staat "made in America". Bedrijven in de VS besteden dat allemaal uit naar China.

[Reactie gewijzigd door Erwin_Br op maandag 4 april 2011 15:45]


Ja maar amerikaanse auto's vallen qua kwaliteit en beleving gewoon enorm door de mand vergeleken met europese en vele Japanse auto's. Voorsprong door techniek is een mooi woord.

Amerikanen hadden ten tijde van de playstation 2 geen keuze voor een amerikaans product. Je had Nintendo met de nintendo64 en sega met de DreamCast, pas later kwam de eerste xbox op de markt en toen had iedereen inmiddels een playstation 2.

Noem eens wat intellectuele games op? Ik begrijp niet echt wat je bedoelt. :)
Het feit dat de 360 niet aanslaat in Japan heeft vrij weinig te maken met het gameaanbod.

Het heeft er volgens mij wel mee te maken, al denk ik dat de term "intellectuele games" niet juist is. Maar Japanners hebben wat games betreft zeker een aparte smaak (Japanse RPG's bijvoorbeeld) en veel games die aan die Japanse smaak voldoen komen wel op PS3 uit en niet op Xbox.

Dat denk ik niet. Er worden voor de PS3 heel veel spellen gemaakt voor de japanse markt , die niet hier te verkrijgen zijn. Dit is bij de xbox wel anders, americanen houden vooral van schieten en racen, en dat is hier ook populair.

zo gek is dat niet, amerikanen zijn in het algemeen toch wel van "buy USA" en dat is in Japan niet anders. Hier in Europa zijn de verschillen kleiner met een kleinere voorsprong van de PS3 op de 360.

Toch is Sony succesvoller dan Microsoft in het "land van de ander".
Amerika,
PS3 19.1 M
360 30.8 M

Japan,
PS3 6.4M
360 1,5M

Waar Microsoft dus ongeveer 50% meer dan Sony verkoopt in Amerika, verkoopt Sony ongeveer 300% procent meer in Japan. Bron van verkoopcijfers is http://www.vgchartz.com/.

Zet dat eens af tegen het aantal inwoners?

Dan blijven de percentages gelijk ;)

Not really;

Aantal inwoners USA; 313,232,044
Aantal inwoners JP: 126,475,664

Percentage PS3 / USA = 6.1%
Percentage X360 / USA = 9.8%

Percentage PS3 / JP = 5%
Percentage X360 / JP = 1.1%

Bron: https://www.cia.gov/libra...k/rankorder/2119rank.html

Niet om het even, maar als je marktpenetratie gaat praten is Sony hier heel hard aan het winnen; verkochte units is één ding. De marge op dergelijke units is voor beide bedrijven namelijk beperkt gebleven tot aan een bepaald break-even point. Een evenredig percentage marktpenetratie op meerdere markten realiseren is een corporatie's natte droom, vooral voor Sony, wiens console veel minder gemod wordt. Een hogere marktpenetratie + meer software sales in vergelijking tot de concurrent = Een beter product (marketingtechnisch/profit margin-technisch gesproken, niet persé een superieure console). :)

De Wii mag wel aan de top pronken met haar 70+ miljoen verkochte consoles, en op elke unit is vanaf launch winst gemaakt gezien de bijna retro-like hardware in het apparaat, maar de echte vetkluif, de games en accessories, zitten al jaren in een decline. Het aantal verkochte units is dan ook maar een poch-aantal, gezien er per unit waarschijnlijk maar 3 of 4 games zijn aangeschaft. (Bronverzameling: http://www.google.nl/#scl...1&fp=b9d808cc2b330b30 )

De Europese markt heb ik niet onder de loep genomen, maar er kan safely worden aangenomen dat de marktpenetratie hier ook rooskleurig is voor Sony (en zowel X360, gezien het Europa's split personality met betrekking tot gaming) en dat het overall gesproken onder aan de streep dikke winst is voor Sony. Nintendo en Microsoft zullen hierdoor op korte termijn nieuwe moves moeten gaan maken, gezien Sony's verkochte accessories en games gestaag lijkt te groeien, waar X360 inlevert op modders en de Wii vrijwel alleen maar succes boekt met core franchises als Mario, Zelda en Metroid. (op een persoonlijke noot; de Mario-franchise begint behoorlijk gemolken te worden om de rooie Italiaan z'n imago, het plethora aan matige tot bar slechte sports games die zijn naam dragen doen de Red Bomber z'n naam absoluut geen eer aan).

Edit: Meer info en spellingchecks :Y)

[Reactie gewijzigd door GekiritZ op dinsdag 5 april 2011 06:01]


vraag me af of dat te danken ook is aan de custom firmware die er nu op gedraaid kan worden...nu die hacked is denken mensen eerder nou nu hoef ik geen 60 euro games meer te kopen alleen een ps3?!

Denk zelf dat die reden ook een klein deel is van de verkopen nu :)

In het artikel staat toch duidelijk dat het de stand is op eind 2010.
Het hacken van de PS3 is pas echt doorgebroken begin 2011...

Denk het totaal niet. De PS3 heeft de meeste exclusive games op het moment, en het was een kwestie van tijd tot de PS3 de 360 definitief kwa aantallen zou inhalen.

Je weet dat exclusives nauwelijks invloed hebben op de verkoopcijfers toch?

http://www.gamesindustry....r-apps-dont-sell-consoles

Na..over het algemeen is het wel degelijk zo...

Waar is jouw onderzoek? ;)

Tja, een game van 40euro voor een console van 300euro.
Op zich is dat nog wel te begrijpen.

Al kan je wel zonder gedegen onderzoek de verschillende fora's afstruinen en dan kom je er achter dat er wel erg veel mensen een ps3 hebben gekocht voor GT5.

Als het puur om de exclusive's zou gaan, dan had Sony allang meer ps3's verkocht dan de xbox360.
Deze zijn beter beoordeeld om gamesites en zijn wat mij betreft beter dan de exclusive's van de xbox360.

Wat ik me wel afvraag, hoe zit het met de aftrek van dubbele xbox360's en ps3's.
Ze gaan beiden bij bosjes stuk.

Dat effect (als het er is) wordt ruimschoots door de XBox 360 gecompenseerd dacht ik zo waar je al langer 'cheap ass' kunt gamen.

[Reactie gewijzigd door BeerenburgCola op maandag 4 april 2011 14:36]


De ps3 is ongehacked wanneer je 3.56 of 3.60 hebt draaien en laat nieuwe consoles nu met die software verkocht worden.... dat is een fabeltje dat piraatjes zichzelf graag voorhouden.

Opmerkelijk, zeker gezien het prijsverschil in beide consoles. Wie had dit gedacht 3 jaar terug. Want de PS3 was zooooo lastig voor te programmeren..

Met Kinect is de Xbox weer een stuk duurder.
Als mensen denken dat ze Kinect er eigenlijk bij willen hebben, zal een PS3 aantrekkelijker zijn in prijs.

Maar reken dan Move er ook eens bij?

Xbox 360 + Controller + Kinect + Kinect Adventures is +/- € 280,00
PlayStation 3 + Controller = +/- € 280,00

Denk eerder dat de PS3 duurder uit is wil je daar ook nog Move bij hebben (om het een beetje te vergelijken). Bovendien is dat dan ook nog eens 1 Move Controller per persoon.

Vergeet de online abbo niet, wifi ontvanger, batterij oplader etc

Online is optioneel. Heb je niet perse nodig om te kunnen spelen. Bovendien hebben we het hier (als we het aan het artikel gerelateerd willen houden) eigenlijk alleen over de hardware.

Wi-Fi ontvanger zit in de Xbox 360 S al ingebouwd.

En als je slim bent gebruik je gewone oplaadbare batterijen, kun je ze ook voor nog andere doeleinden gebruiken. Trouwens, zo'n accu-pack is niets anders dan 2 oplaadbare batterijen, alleen wat duurder :)

[Reactie gewijzigd door ironx op maandag 4 april 2011 14:40]


je hebt het wel over hardware maar je vergelijkt dus een ps3 waarmee je alles al kan (inclusief online) met een xbox waarmee je 1 spel hebt.

Xbox 360 + Controller + Kinect + Kinect adventures = 250 euro..

Playstation 3+ Controller = 284,-

Playstation 3+controller+Move ( 1 set ) = +/- 350 euro

Het succes van Blu Ray heeft ongetwijfeld ook de nodige mensen over de streep getrokken. Als je toch al een BR speler wil kopen, waarom dan geen PS3?

Klopt. Ikzelf heb een PS3 gekocht puur voor BR-films te kijken (en om het als "mediacenter" te gebruiken). Ik heb dus wel een PS3 maar geen PS3 games. Heb er zelfs geen controller meer voor, enkel een remote.

Het succes van Blu Ray heeft ongetwijfeld ook de nodige mensen over de streep getrokken. Als je toch al een BR speler wil kopen, waarom dan geen PS3?
Die redenatie gaat al een tijdje niet meer op. Een BR speler koop je nu al rond de 100 Euro. Dus alleen vanwege de BR-speler een PS3 kopen is op dit moment dom.

Geen appels met peren vergelijken.

De ps3 is een 3D bluray speler en de adviesprijs van panasonic is voor het goedkoopste model al € 299,-
Daarbij komt nog dat de PS3 al diverse malen van een update is voorzien en dus bij blijft wat je van andere bluray spelers niet altijd kan zeggen.....

Oh ja ik kan er ook nog eens strak op gamen....... zeker met de toevoeging van de Move een hele leuke bijkomstigheid......

Zo dom is het niet. Het is een super goede/snelle Blu-ray speler met 3D ondersteuning!

Ik deed het toch, niet vanwege de 3D ondersteuning (tegen dat ik een 3D-tv koop is er wel al een andere/betere/nieuwere console op de markt), maar omdat de PS3 ruim op tijd zijn updates binnen krijgt voor nieuwe beveiligingen van BR-schijfjes. Ik heb geen zin te wachten tot wanneer fabrikant a nog eens een update uitbrengt voor speler x zodat ik mijn nieuw gekocht BR-schijfje kan afspelen.

Dat "was" niet zo, dat is het nog steeds. Lastig zou ik het overigens niet willen noemen, wel gewoon meer werk. Maar goed, 3 jaar geleden waren de tools ook nog erg spartaans, daar is gelukkig wel een verbetering in gekomen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op maandag 4 april 2011 14:16]


Erg netjes van Sony, vooral als je je bedenkt dat de Xbox 360 nog een jaar eerder op de markt was dan de Playstation 3

1 jaar in US en Japan

1.5-2 jaar in Europe (waar de PS3 zo ongeveer een jaar geleden de Xbox 360 in heeft gehaald

dus moet de ps3 concurreren met een generatie eerder en dat was erg lastig voor ze.
De xbox was de eerste next gen console en pas nu weet sony dat in te halen.
Daar heben ze lang voor nodig gehad!

Het is dezelfde generatie hoor.
Microsoft had simpelweg 1 voordeel, ze waren een jaar eerder.

Hierdoor hadden ze al een flinke voorsprong pakken en vervolgens blijven concurreren door flink lagere prijzen dan de ps3.

Het is alsnog knap dat de ps3 ze alsnog voorbij zijn gegaan.

Daar hebben flink veel goede exclusive's en de blu-ray speler wel heel erg aan bijgedragen.

Het zal een combinatie zijn van marketing, games-aanbod en functionaliteit waarvan de BluRay speler een grote rol speelt.

Dat kan je wel zeggen ja! Zeker 1 a 2 jaar geleden was de PS3 eigenlijk de beste blu-ray speler op de markt. Dat je er dan een gameconsole bij kreeg namen veel mensen dan ook voor lief.

In dat licht bezien kan de PS3 misschien in aantallen wel de 2e zijn, maar wellicht dat de Xbox360 bezitters meer games kopen omdat ze de console in eerste instantie puur voor de games kopen. Dan is Microsoft toch nog de lachende derde in dit verhaal.

is altijd lastig te zien binnen een groep. In min omgeving heeft bijna iedereen wel beide consoles op een enkeling na maar bij de meestte staat de 360 toch al maanden niet aan. Maar dit kan gewoon een kenmerk zijn van de laag in de maatschappij waar ik me in bevind dan een algemeen iets.

Opmerkelijk dat ze verwachten dat de wii nog maar 10 miljoen stuks gaat verkopen. Slecht nieuws voor de huidige bezitters van een wii. Hopelijk is de installbase groot genoeg om aantrekkelijk te blijven voor game publishers. Verder opmerkelijk dat de xbox minder gaat verkopen terwijl er toch redelijk wat nieuwe dingen zijn aangekondigd. Kinetic, slimline xbox, nieuwe diensten.

Nog maar?

Dat is 25% van de totale afzet van xbox360 of PS3!

Als de Wii er nog 10M bij doet, dan moet elk van de concullega's nog steeds zijn huidige afzet verdubbelen om gelijk uit te komen. Zie jij het gebeuren? Die slimline 260 kun je niet echt meer als iets nieuws noemen, aangezien dat ding allang uit is, de Kinect zou inderdaad nog wel een impuls kunnen genereren als ze ervoor kunnen zorgen dat het niet het "add-on" imago krijgt, zoals Sony's Eyetoy dat had en de 6-axis dat ook heeft.

Dit was te verwachten, als de PS3 vanaf het begin goedkoper was geweest dan waren de aantal verkochte PS3 consoles nog hoger.
360 is in principe wel duurder, je bent duurder uit op den duur.

Ja dat klopt, vooral met de 360 Fat. Kocht je voor 250,- een 360 Elite, maar dan mocht je nog 70,- aftikken voor je Wi-Fi module. Dat soort grappen vind ik echt oplichterij en persoonlijk ook een plus voor de PS3. Die heeft een hogere aanschafprijs, maar is wel completer in mijn ogen.

En bij de xbox moet je nog 60 euro betalen (per jaar) voor online gamen en bij de playstation niet. Dus na 5 jaar gebruik ben je weer 300 euro extra kwijt.

Maar dan heb je wel weer minder lag. Niets voor niets dat er een Playstation Plus is?

PSN heeft net zoveel of zo weing lag als xbox Live... dat PSN lagged is een praatje dat de betalende xbox live bezitters zichzelf graag voorhouden om het jaarlijkse abbo te kunnen goedpraten.

Sorry maar dat is onzin. We hebben hier op onze werkplek een ps3 en een 360 staan en de 360 is beduidend sneller in alle netwerk zaken. B.v. patches op de ps3 kan soms wel 30 tot 45 min duren, ik geloof dat 1 min het langste dat het ooit bij de 360 heeft geduurd. Ook store downloads doen er beduiden langer over.
Kan niet superveel zeggen over MP maar naar mijn ervaringen waren de BFBC2 games vaker laggy dan de 360.
We hebben hier dik over de 100mbit zakelijk dus aan het netwerk ligt het niet.

Niet dat ik het niet met je eens ben dat betalen voor online gaming bs is en dat veel van de dingen die ze aandragen lege argumenten zijn. Afgezien van de snelheid zie ik geen voordelen in xbl (al die social onzin kunnen ze in hun kont stoppen).
Heb dit jaar 35 euro betaald (12 maanden +750 punten) maar gezien ik weer steeds meer op mijn pc game zou ik zo overstappen als ze een gratis variant met alleen online MP zouden doen.

Hoezo kan het niet aan je netwerk liggen? Wel eens van network routing gehoord? Datzelfde dingetje wat thuis gebeurd van PC naar router naar modem, dat gebeurt ook over het WWW. Het kan zomaar zijn dat de routing van je X360 naar de server een stuk lekkerder ligt dan die van je PS3 naar diens corresponderende server. Dat de één meer of minder lag heeft dan de ander is in ieder geval een hoop rumoer en gerucht, geen officiële bron of test heeft uitgewezen dat de één sneller is dan de ander en dat zal hoogstwaarschijnlijk omwille bovenstaande reden en de oneindige variatie in locaties, ISPs, netwerkapparatuur en verbindingssnelheden ook nooit gebeuren. :Y)

Bij BFBC2 worden de servers gehost door EA zelf. Als je minder lag had op de x360, dan lag dat zeker niet aan je betalende Live abo (waar EA overigens geen cent van krijgt)

Maar dan heb je wel weer minder lag.
Ik heb nu ruim 100 uur Killzone 3 gespeeld en het aantal keren dat ik last heb gehad van lag is echt te verwaarlozen.
Je moet niet doen alsof dit bij de X360 totaal niet voorkomt, ik heb tientallen uren Magic the Gathering: Duels of the Planeswalkers gespeeld bij een vriend op zijn X360 en tijdens minimaal 10% van de online matches schokte het spel of leek de game nagenoeg vast te lopen en moest het spel synchroniseren met de andere speler.
De game daarna nog gekocht via Steam en via de PlayStationStore en beide versies zijn een stuk stabieler en sneller.
Niets voor niets dat er een Playstation Plus is?
Dat zijn extra's, online gamen @ PSN is voor iedereen met een PS3 GRATIS.
PS+members hebben geen betere verbinding met PSN.

32 euro voor 13 maanden online. Als je €32 gedeeld door 365 dagen dan is het €0,08 per dag. Wat kan je nou doen voor die 8 cent per dag?

Games kan je meestal wel goedkoper vinden en de nieuwe Xbox 360 S heeft een ingebouwde Wi-Fi module.

De oudere kostte echt geen 70 euro, misschien bij bartsmit/intertoys maar even verder kijken en je kon hem voor 40-50 eurootjes oppikken :)

Je bedoeld 59 euro?

Je bent wel behoorlijk lotje getikt als je 59 euro betaalt terwijl er altijd wel deals te vinden zijn van rond de 30, zelfs op xbl zelf!

Je bent wel behoorlijk lotje getikt als je 59 euro betaalt terwijl er altijd wel deals te vinden zijn van rond de 30, zelfs op xbl zelf!
Zou de prijs ook gedaald zijn als de concurrent hetzelfde niet GRATIS zou aanbieden?

In de Pricewatch staat ie voor 65. De 'N' module is zelfs nog duurder.

Vreemd,

Ik betaal gemiddeld zo'n 33 euro voor 12+2 maanden Xbox Gold, je moet dan niet gaan shoppen bij bol of Bart smit....... maar even verder zoeken.

maar ga er maar van uit dat 70% van de mensen dat niet doet

Waarom? Ik wil helemaal geen Wifi module. Ik heb gewoon overal een draad naartoe lopen, veel betere overdrachtsnelheden en lagere latency. Zeker voor gamen is dat prettig.

Verbinding over wifi naar je draadloze router is de overhead echt niet hoor. Daarnaast is in 9 van de 10 gevallen de vebinding tussen router en PS3 velen malen sneller dan tussen router en de andere speler.
Je kunt dus wel stellen dat de impact op online gamen van wifi zeer klein is in vergelijking met de ethernet-kabel.

[Reactie gewijzigd door Deem op maandag 4 april 2011 15:53]


Inderdaad is PS online gratis, maar het werkt ook enorm anders dan Xbox live. Waar Xbox live een universeel chat systeem je kunt gewoon zonder veel moeite een party chat maken met iemand die gears of war speelt terwijl je zelf nog bezig bent met een andere game.

De twee aanpaken zijn enorm anders en ik vind zeker omdat xbox live zelden down is voor maintenance in vergelijking met het PS netwerk.

Gamen over wi-fi doe ik uberhaupt niet, ook niet nu ik een ingebouwde wireless N adapter in de 360 heb.

Maar ja, als de 360 van begin af aan de huidige prijs zou hebben gehad waren de verkoopaantallen ook groter.

Was te verwachten, over het algemeen kopen mensen in Azië sneller iets van Sony of Nintendo, daarbij is Sony al langer gevestigd op de markt.

Maar het is in aantallen de dominantie op de Europeesche mark die de doorslag geeft.
Daar gaat je theorie.

Hoe weet dit onderzoeksbureau hoeveel consoles er bij de mensen thuis staan en dan ook nog wereldwijd? (Want het gaat blijkbaar niet om verkochte aantallen) Dit lijkt mij een volstrekt onbetrouwbaar onderzoek. Ik zou het houden bij de aantallen die de consolebouwers zelf bij hun jaar/kwartaal cijfers presenteren.

Dit

ook dat MS zelf al een tijdje geleden zei 50mlj stuks te hebben verkocht, en ook vgchartz totaal andere cijfers heeft: http://vgchartz.com/embeds/worldwide_totals.png (10 mlj stuks verschillend lijkt mij nogal straf)

Ik vind het ook een beetje vreemd. Des te meer omdat MS een paar weken geleden zelf aangekondigd heeft, op de CES als ik me niet vergis, dat ze meer dan 50 miljoen xbox360's verkocht hebben. Lijkt me stug dat MS er zelf naast zit.

De 50mlj van MS betekend dat ze er 50M "verscheept" hebben naar distributeurs.
De fabrikant geeft nooit de werkelijke verkopen weer.
MS zei bij de lancering dat ze al (fictief cijfer want weet het juiste niet meer ) 2K verkocht hadden , terwijl het ding nog niet in de winkel te verkrijgen was.
Sony doet niet anders, en dat is niet enkel bij consoles maar ook bij GSM/smartphones zo.
Hoeveel er dan in de winkels liggen te rotten ??? (ok voor de consoles zal dat bij lancering wel niet het geval zijn)

Mocht MS/Sony kijken hoeveel consoles er zich aangemeld hebben zou het een veel juister
beeld geven, maar
1. niet iedereen gaat online
2. moeten ze wel al de defecte toestellen er van tussen laten.
Iets waar de xbox wat meer last van had. PS. is ook zo voor het verkochte aantal, maar daar heb je de garantie die dat wat tempert.

Zo heb ik ook al diverse fora gelezen dat mensen 2 of zelfs méér Xbox 360's hadden staan voor het geval er eentje kapot zou gaan (RROD). Ook zijn er volgens mij een hoop mensen met 1 gehackte Xbox 360 om gratis op te gamen en een originele Xbox 360 om online te kunnen gamen.
Dat geeft dan toch al een ander inzicht in de cijfers.

Persoonlijk geef ik overigens de voorkeur aan een PS3 met X360 controllers, best of both worlds zeg maar. ;)
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 14:49 'Sony gestopt met productie Alpha SLT-A33-camera'
Vorige 13:36 Nanodeeltjes IBM vallen mrsa-bacterie aan
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011