Microsoft heeft zich bij de bedrijven gevoegd die Google in Europa aanklagen wegens misbruik van zijn positie op de markt. De grieven van Microsoft richten zich vooral op videowebsite YouTube, waarmee Google Microsoft traineert.
Google zou het concurrerende zoekmachines moeilijker maken om filmpjes op YouTube te indexeren, zegt Microsoft. Daardoor zou het moeilijker zijn voor gebruikers om relevante YouTube-filmpjes te vinden via Bing of Yahoo. Daarnaast wil Google niet meewerken aan het tonen van info bij YouTube-filmpjes op Windows Phone-smartphones. Waar er uitgebreide clients bestaan voor Apples iOS en Googles eigen mobiele OS Android, moet Windows Phone het daarom doen met een browser voor de mobiele site.
Daarnaast heeft Microsoft klachten over de wijze waarop Google in Europa opereert. Zo zouden adverteerders bij Googles advertentiediensten geen toegang hebben tot alle data. Ook sluit Google exclusieve deals voor het tonen van Google-zoekbalken op sites in Europa; daardoor zou Microsoft ook zijn Windows Live-diensten niet kunnen aanbieden, omdat die gecombineerd zijn met een Bing-zoekbalk.
Microsoft voegt zich bij bedrijven die al eerder bij de Europese Unie hebben geklaagd over de wijze waarop Google omgaat met concurrentie. Microsoft heeft zich in de afgelopen decennia zelf vaak moeten verdedigen tegenover antitrust-aanklachten. In de jaren negentig ging dat om de wijze waarop Windows met nieuwe pc's was gebundeld, later had het te maken met de standaardinstallatie van Internet Explorer en Windows Media Player op pc's met Windows.
Dat heet toch concurrentievoordeel? Google laat zijn eigen site niet goed indexeren door de concurrent, dat lijkt me niet meer dan logisch. Waarom zou google daar bij moeten helpen?Google zou het concurrerende zoekmachines moeilijker maken om filmpjes op YouTube te indexeren, zegt Microsoft. Daardoor zou het moeilijker zijn voor gebruikers om relevante YouTube-filmpjes te vinden via Bing of Yahoo. Daarnaast wil Google niet meewerken aan het tonen van info bij YouTube-filmpjes op Windows Phone-smartphones. Waar er uitgebreide clients bestaan voor Apples iOS en Googles eigen mobiele OS Android, moet Windows Phone het daarom doen met een browser voor de mobiele site.
Voor oudere mensen is het nog lastiger om om te schakelen naar iets anders als voor anderen. Uiteindelijk is het voor hen, meer nog als voor anderen, het beste om datgene te gebruiken wat ze kennen, waarmee ze vertrouwd zijn. Voor de meesten zal dat, vanwege eerdere ervaringen met Windows, dus Windows zijn.Uiteindelijk is windows voor oudere mensen gewoon het beste, dat is mijn ervaring.
Geen FUD?en mijn pa vind windows 7 een onhandig en gevaaarlijk kut os, het zit vol met virussen etc.
en NEE ik heb geen fud beleid tegen windows
[Reactie gewijzigd door MaestroMaus op donderdag 31 maart 2011 13:30]
[Reactie gewijzigd door psychodude op donderdag 31 maart 2011 11:04]
[Reactie gewijzigd door 4np op donderdag 31 maart 2011 10:25]
Dit is precies het zelfde.Euh, volgens mij mis je ergens Linux en Apple... Niemand verplicht jou op MS Windows te gebruiken!!! Je kunt ook een PC kopen zonder os en er zelf Linux op zetten. Of een Apple product kopen!
Niemand die jou iets verplicht!
[Reactie gewijzigd door worldcitizen op donderdag 31 maart 2011 12:37]
Dus als je maar niet de eerste bent die vuile spelletjes speelt dan is alles geoorloofd?[...]
Jammer voor Microsoft begint Google hun eigen vuile spelletje te spelen. (Het is vervelend als de pester ook keer gepest wordt).
Zeg ik dat?Dus als je maar niet de eerste bent die vuile spelletjes speelt dan is alles geoorloofd?
Microsoft en Google vissen niet in precies dezelfde vijver dat er door Google andere partijen geraakt worden dan door Microsoft lijkt me logisch.Als je MS al als eerste pester ziet gaat het argument niet op voor de andere partijen die Google aanvechten om het misbruik van hun monopolypositie. Voor die andere partijen is Google namelijk de eerste die aan het pesten is.
[Reactie gewijzigd door worldcitizen op donderdag 31 maart 2011 13:06]
Nu wel ja ... 10 jaar terug was er minder concurrentie (Linux en Apple waren er wel, maar boden niet de eenvoud die Windows leverde)Euh, volgens mij mis je ergens Linux en Apple
[Reactie gewijzigd door HellFury op donderdag 31 maart 2011 09:43]
Ja, want we worden allemaal gedwongen windows te gebruiken.het verschil is wel dat microsoft technologie door ons strot word geramd. Of we willen of niet, we moeten windows gebruiken (school, werk,...) en als ze daarbovenop nog eens andere pakketten gaan verplichten...
Niemand is verplicht chrome te isntalleren en de daarmee samenhangende google search engine te gebruiken.
En zoals gezegd, google is groot geworden vanwege zijn succes en goede software, in tegenstelling tot windows.
Jazeker heb jij daar wel een keuze in, Google niet gebruikenEn iets waar ik echt niet in te kiezen heb
Dat gaat ook net zo goed op voor Windows hoor. Je kan zeggen wat je wilt maar het blijft een goed besturingssysteem.En zoals gezegd, google is groot geworden vanwege zijn succes en goede software, in tegenstelling tot windows.
Wie dwingt jou, jouw school of jouw werk dan? Dat Microsoft tegen de 90% marktaandeel heeft en het dus een verstandige keus kan zijn om Microsoft systemen te kopen, wil niet zeggen dat iemand jou daartoe dwingt. In de grafische sector word je ook niet 'gedwongen' om een Mac te kopen, maar is het wel verstandig in verband met de industrie-wijde standaarden en compatibiliteit.Of we willen of niet, we moeten windows gebruiken (school, werk,...) en als ze daarbovenop nog eens andere pakketten gaan verplichten...
Nee hoor, Microsoft heeft miljarden mensen, op straffe van een hoge boete of celstraf, gedwongen om hun producten af te nemen.En zoals gezegd, google is groot geworden vanwege zijn succes en goede software, in tegenstelling tot windows.
Ik vraag me af hoeveel scholen nog Microsoft producten zouden gebruiken als ze ook een marktconforme prijs zouden moeten betalen.Wie dwingt jou, jouw school of jouw werk dan?
[Reactie gewijzigd door Relief2009 op donderdag 31 maart 2011 11:55]
Voortvloeiend uit een klacht van Opera (google gesponsord) waarbij Google zich toen bij heeft aangesloten net toen Chrome uitgekomen was.waarschijnlijk voortkomend uit het feit dat MS verplicht gesteld is een browserkeuze in te stellen
Google wordt ook voortdurend in de gaten gehouden. En terecht IMO.Microsoft was een agressieve pittbull. Maar nu is het een pittbull met een muilkorf om en electrodes aan z'n ballen voor wanneer hij zich opnieuw wil gaan misdragen.
Google wordt door iedereen nog gezien als de schattige puppy. Een puppy die ondertussen in de kamer hiernaast de baby zit op te vreten.
Eeuh nee, er is geen overstapdrempel als je naar een andere zoekmachine gaat en het stikt van de zoekmachines, dat zijn geen kenmerken van een monopolie.Omdat google op de zoekmachine markt een bijna monopolie heeft, het gevolg van het eigen succes.
[Reactie gewijzigd door humbug op donderdag 31 maart 2011 09:31]
[Reactie gewijzigd door MueR op donderdag 31 maart 2011 11:58]
Google heeft de dominante positie op de markt voor video-streaming niet veroverd door een goed product te maken. Ze hebben die dominante positie veroverd door een grote, innovatieve dienst op de markt anderhalf jaar na de launch op te kopen voor 1.6 miljard dollar.Toch is de situatie bij google van een andere orde: ze hebben hun positie veroverd door een beter product te maken, niet door in een falende markt hun positie te misbruiken om hun marktaandel kunstmatig uit te bouwen
Hoezo, "dus"? Windows was HET OS, maar er waren er wel meerdere die precies hetzelfde aanboden, dus er was geen sprake van een monopoliepositie. Oh wacht, daar dacht de EU toch anders over.Youtube is DE videosite, maar er zijn wel 100den concurrenten die precies het zelfde aan bieden dus er is geen sprake van een monopolie positie.
[Reactie gewijzigd door sjanssen15 op donderdag 31 maart 2011 09:49]
[Reactie gewijzigd door jbdeiman op donderdag 31 maart 2011 09:27]
iOS kan dus wel beter gebruik maken van YouTube informatie, dat is dus niet per definitie alleen Google services. Indexeren is maar een deel van de mogelijkheden die bewust niet aan MS beschikbaar worden gesteld door Google...en dat is onterecht.Daarnaast wil Google niet meewerken aan het tonen van info bij YouTube-filmpjes op Windows Phone-smartphones. Waar er uitgebreide clients bestaan voor Apples iOS en Googles eigen mobiele OS Android, moet Windows Phone het daarom doen met een browser voor de mobiele site.
Google doet precies hetzelfde als MS. Die ging en gaat ook tegen MS in het geweer maar heeft er ook een handje van om bepaalde zaken zelf te doen.De pot verwijt de ketel en de ketel verwijt de pot.Dat zeg ik ook niet, en het gaat ook niet alleen om MS. Maar MS heeft er wel een handje van om bepaalde zaken zelf wel te doen, maar o wee als ze zich tekort gedaan voelen.. Dan steigeren ze wel.
Als je veroordeeld bent ben je geen slachtoffer.Het feit dat MS zelf 'slachtoffer' is geworden van rechtzaken rond hun monopoliepositie, geeft ze juist extra recht om zelf (aan) te klagen waar dit bij andere bedrijven voorkomt.
Inderdaad is dat logisch. Net zo logisch als dat Micrsoft zelf bij windows een eigen browser meelevert.Het is logisch dat ze bij Google hun eigen gegevens beheren en daar ook meer informatie uit kunnen halen, op een eenvoudigere manier dan andere organisaties.
[Reactie gewijzigd door hAl op donderdag 31 maart 2011 09:50]
Dat is helemaal waar, maar Google doet nu precies hetzelfde als waar ze destijds tegen streden... Microsoft heeft er voor geboet... en dan is het terecht dat als een bedrijf, dat eerst klaagde dat je je marktpositie misbruikte en nu zijn eigen marktpositie misbruikt, dat je aan de bel trekt.Hoezo de pot verwijt de ketel. Microsoft heeft jarenlang (mis-/ ) gebruik gemaakt van hun marktpositie.
Nope, want Coca Cola heeft geen monopolie positie. Pepsi is bijna even groot wereldwijd gezien.Moet Coca Cola dan ook maar aangeven wat hun "geheime ingrediënt" is, omdat iemand anders het niet zo goed kan namaken zonder dat ingrediënt?
[Reactie gewijzigd door LessRam op donderdag 31 maart 2011 11:10]
Het gaat niet zozeer om het bezitten van een monopoliepositie, als wel het misbruiken ervan.Maar als Coca Cola wel de monopolie positie heeft, moeten ze dan maar gewoon zeggen waarom het zo lekker is, zodat een ander het ook kan maken? Do you get the point?
[Reactie gewijzigd door Dlocks op donderdag 31 maart 2011 10:38]
Naar mijn mening zijn een browser (en een mailclient) essentiële onderdelen van een OS. Vroeger niet, maar tegenwoordig wel.- Een COMPUTER hoort die programma's te hebben, om te kunnen voldoen, dat wil niet zeggen dat dit bij installatie altijd een programma van de leverancier van het OS moet zijn.
Mijn punt is dat FireFox in ca twee jaar tijd 25% marktaandeel wist te pakken in de periode voordat Microsoft werd gedwongen om software van concurrenten aan te bieden. Dat is het bewijs dat ingrijpen door de EU helemaal niet nodig was.Daarbij had/ heeft 90% van de gebruikers het Windows besturingssysteem en daaraan gekoppeld ook IE.
Ik weet niet of dat mogelijk is. Misschien laat Google aan andere zoekmachines minder informatie zien dan een gewone bezoekers en laat Google dus een andere versie van de website aan zoekmachines van derden zien. Maar goed, daar geeft het artikel geen informatie over dus daar kan ik niet over oordelen.maar het is gewoon mogelijk voor de andere zoekmachines om YouTube te doorzoeken.
Al jaren voordat Microsoft gedwongen werd om ook andere browsers aan te bieden was het al niet meer noodzakelijk om IE te gebruiken om bepaalde noodzakelijke functionaliteit te kunnen gebruiken.Het is ook mogelijk de Google zoekmachine helemaal niet te gebruiken. In Windows werd je voor de Windows Update en andere zaken al verplicht IE te gebruiken. Het Dwingen van gebruikers een bepaald programma te gebruiken, dat is waar het spaak loopt.
[Reactie gewijzigd door Dlocks op donderdag 31 maart 2011 12:26]
Nee. Als bedrijf A een marktaandeel van >90% heeft, en bedrijf B een marktaandeel van <5%, reken dan maar dat er hele andere spelregels gelden.De regels die voor MS gelden, gelden ook voor elke ander bedrijf.
[Reactie gewijzigd door Michelli op donderdag 31 maart 2011 12:52]
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
Populair: Asus Samsung Websites en communities Mobiele telefoons Laptops Sony Games Microsoft Consoles Microsoft Xbox One
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. Contact Over Tweakers Jouw privacy Algemene voorwaarden Cookies
Tweakers wordt uitgegeven door De Persgroep en wordt gehost door True