Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 49, views: 10.751 •

Guitar Hero III heeft tot nu toe in de VS 830 miljoen dollar opgebracht. Daarmee is de muziekgame koploper, met een hogere omzet dan Call of Duty: Black Ops en Wii Fit. Call of Duty: Modern Warfare 2 en Rock Band staan op de plaatsen vier en vijf.

Marktonderzoeksbureau NPD stelde een lijst op van games die in de VS de meeste omzet genereerden. De lijst wordt aangevoerd door Guitar Hero III: Legends of Rock, dat goed was voor een omzet van 830,9 miljoen dollar. Ondanks die omzet besloot uitgever Activision eerder dit jaar om voorlopig met het publiceren van Guitar Hero-games te stoppen. Na Guitar Hero III: Legends of Rock, dat in 2007 verscheen, liep de belangstelling voor de recentere games uit de serie sterk terug.

De muziekgame bleef Call of Duty: Black Ops voor in de omzetlijst. Het schietspel uit 2010, dat nog steeds in de winkel ligt, is tot nu toe goed voor een omzet van 787,4 miljoen dollar. In de top drie staat verder nog Wii Fit, dat inclusief de verkoop van het Balance Board goed was voor een omzet van 736,6 miljoen dollar. Call of Duty: Modern Warfare 2, de topper van 2009, was tot nu toe goed voor 713,6 miljoen dollar, gevolgd door Rock Band, dat 670,7 miljoen dollar in het laatje bracht.

De rest van de top tien staat vol vergelijkbare games. Zo staat Guitar Hero World Tour, de opvolger van GH3, op de zevende plaats, terwijl Call of Duty 4: Modern Warfare, de voorloper van MW2, op de tiende plaats eindigt. Ook Wii Fit keert terug in de top tien, met Wii Fit Plus op de achtste plaats en het aanverwante Wii Play, inclusief de verkoop van bijbehorende Wii Remote, op de zesde plaats. Nintendo heeft verder nog Mario Kart Wii in de top tien, waarin de omzet van het bijbehorende Wii Wheel is meegerekend. Vergelijkbare wereldwijde of Europese cijfers zijn niet bekend.Guitar Hero III: Legends of Rock voor Wii

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (27)

Reacties (49)

Maar is dit dan incl. de gitaar? Anders niet echt een eerlijk vergelijk en lijkt me dat Black Ops toch wel beter verkocht is.
Waarschijnlijk is het inclusief de gitaar en ook losse downloads van de extra songs. Daarentegen zal bij Black Ops de mappacks ook wel mee worden gerekend. Het gaat hier ook niet om een 'eerlijk' vergelijk, maar puur om de omzet. Het zegt ook niet of het ene spel beter is dan het andere, of meer verkocht.

En waarom staat World of Warcraft hier eigenlijk niet tussen? Voor zover ik weet ik er geen game met een hogere omzet.
Vergeet het drumstel niet. Een heel pakket koste geloof ik wel 200 euro.
Het drumstel wat pas bij World Tour toegevoegd werd? GH3 doet alleen gitaar.
Drumstel zat niet bij 3 .. was pas bij World Tour.
precies...en om Sir Alan Sugar maar eens te citeren: "Revenue is vanity, profit is sanity..."

[Reactie gewijzigd door schelling op 25 maart 2011 15:40]

Verbaas me inderdaad ook over het feit dat World of Warcraft hier niet tussen staat. Miljoenen spelers die een maandelijks abonnement betalen en ook nog eens een aanschafprijs voor nieuwe uitbreidingen.
Dit gaat hier om winkelomzetten. Naar mijn weten was NPD juist dat amerikaanse bureau dat digitale distributie niet mee nam in de berekeningen, maar een andere groot marktonderzoeksbureau wel.
omdat het een beetje oneerlijk zou zijn een eenmalige aankoop tegen een abonnement te gaan vergelijken
Inderdaad..het gaat hier om omzet. Dus indien hogere aanschafprijs van toepassing is (vanwege game en gitaar) is dit een redelijk nutteloos feitje.

[Reactie gewijzigd door schelling op 25 maart 2011 13:51]

Moraal van het verhaal? Verkoop verplichte plastic namaak speelgoed gitaars en drumsetjes bij je muziek game en je verkoopt als een malle ;)

Bizar trouwens om te bedenken dat ze de Guitar Hero serie hebben stop gezet. OK je zal niet meer de hoogtepunten van de vorige games benaderen, maar minstens een half miljard omzet per game lijkt me geen slecht vooruitzicht?
nee je verkoopt niet meer maar gewoon voor meer geld. zo moeilijk is het niet om bij een gelijke aantal verkoop meer omzet te boeken als het spel 2x zoveel kost door bijgeleverde speeltjes 8)7
Verrassend, maar redelijk verdiend. Na guitar hero 3 kon geen enkele muziek game mij lang boeien. Guitar hero 3 zit erg lekker inelkaar qua muziek en moeilijkheidsgraad.
Guitar Hero III was idd de beste van de reeks.
Totaal mee eens, GH III was de enige GH waar ik het langste mee gespeeld heb en 2 gitaren voor gekocht heb. Meest overzichtelijke GH met de leukste liedjes :)
Call of Duty: Modern Warfare 2, de topper van 2009, was tot nu toe goed voor 713,6 miljoen dollar
Vreemd, als je nieuws: Omzet Modern Warfare 2 overschrijdt miljard dollar ziet. En het is niet alsof Activision even wat cijfers kan fabriceren, aangezien ze verplichtingen jegens hun aandeelhouders hebben. Ben benieuwd hoe deze verschillen ontstaan, andere meetmethode?

Edit: beany, thanks. Had te snel gelezen :)

[Reactie gewijzigd door Rafe op 25 maart 2011 13:49]

Het gaat hier om de Amerikaanse markt. Het bericht dat jij aanhaalt is wereldwijd.
Je moet het verschil zoeken in regio's.
Dit artikel U.S.
Jouw artikel de hele wereld.

[Reactie gewijzigd door outcast within op 25 maart 2011 13:48]

en waar is wow. ? :)
WOW scoort met name in AziŽ erg goed. Slechts 22% van de spelers komt uit de VS.

"In fact the game is still growing by leaps and bounds. The statistics reveal that 48% of the players are located in Asia and 22% in North America and 17% in Europe. If you just counted the players in North America and Europe, an astounding $800 million is produced in revenue per year."
http://walyou.com/world-of-warcraft-statistics/
ja en zoals daar staat zou die er ook tussen moeten staan 800 miljoen per jaar in amerika en europa.
meer in amerika dus voor het gemak delen we het door 2 dat is 400 miljoen per jaar in amerika als je dat voor het gemak ff van de laatste 2 jaar doet kom je ook op minimaal 800 miljoen dus als wow er niet bijstaat klopt die lijst gewoon niet lijkt me
Dat is dus ruim 400 miljoen dollar aan omzet per jaar in de VS. Dat zal in eerdere jaren wat minder zijn geweest, maar daarentegen bestaat het spel al behoorlijk lang. Het lijkt me dus veilig om te zeggen dat World of Warcraft op eenzame hoogte staat voor wat betreft omzet. Ook in de VS.
lijkt me inderdaad dat world of warcraft toch bakken met geld moet binnen halen , 13euro per account per maand was het?
Hangt van je subscription af. Als je langere periodes betaald wordt het goedkoper. Ik betaal per 3 maanden 35 euro ofzo, iemand die per 1 maand betaald misschien 13-15?
heeft deze lijst alleen te maken met de wii spelen of voor andere console?
vind het eigenlijk eenbeetje appels met peren vergelijken, de ene set kost 200 euro en de andere maar 50 euro. dan moet je het spel 4x verkopen om dezelfde omzet te behalen..
beetje krom als je het mij zegt.
Valt wel mee. Omzet is omzet. Mensen leggen 200 euro neer en dat is waar het om gaat.
dat is niet waar ik het over heb, mijn punt is dat deze lijst die samengesteld is niet erg relevant is tegenover de artikelen die er opstaan.

je maak pas een lijst met namen als deze producten op de lijst dezelfde verkoopstatus hebben, wanneer jij een lijst gaat maken met daarin een porche of een opel heb je ook verschil in de omzet, dit komt ook doordat ze een andere aanschafwaarde hebben.


ik vraag me het nut van deze lijstjes af...
Kijken waar mensen het meeste geld voor overhebben?
Het nut van deze lijst is duidelijk zat, het gaat om de uitgaven in GELD, en niet om de aantal verkochte games.
Ik denk het niet als ze Black Ops mee in de lijst steken ;)

Het product aan kop kost veel meer in kostprijs dan het andere, maar, het zijn natuurlijk allebei games. En het gaat hier om de omzet van games dus... zou het dan correcter zijn om dit niet mee in de lijst op te nemen? Want in realiteit (ookal kost het product meer) heeft dat product ook de hoogste omzet (als we dit onderzoek mogen geloven tenminste...)

Zijn deze vergelijkingen trouwens absolute totalen of enkel van een bepaalde periode? Want ik lees paar comments naar beneden dat MW2 al het miljard had overschreden.

En als je dan nog eens dit leest:
Na Guitar Hero III: Legends of Rock, dat in 2007 verscheen, liep de belangstelling voor de recentere games uit de serie sterk terug.
Hmmm, ik vind het maar een slecht onderzoek op het eerste zicht :P

[Reactie gewijzigd door Rinzler op 25 maart 2011 14:28]

Zoals gezegd, dit is alleen van Amerika...
Oei, idd , ik moet wat beter leren lezen 8)7 Dan zie ik geen problemen in met de resultaten
Als je op een spel van 50 euro 30 euro kosten moet maken, verdien je net zoveel als dat je voor een spel van 200 euro 180 euro kosten moet maken. Omzet zegt weinig over de winst en daar gaat het bij een gamedeveloper toch om?
Bovendien valt het wel mee met die 200. Ik was iets van 50 kwijt voor een Rock Band set met gitaar, drumkit en mic.
Ik denk dat ze bij NPD niet helemaal weten hoe ze de abo's in de vergelijking mee moeten nemen :-) Al zou je zeggen, alles dat door klanten betaald wordt, dus ook de abo's, is omzet...
Ik geloof dit bericht niet helemaal, in eerdere artikelen heb ik voorbij zien komen dat Blacks op meer dan een miljard omzet heeft gehad idem voor Modern warfare 2.

nieuws: Omzet Modern Warfare 2 overschrijdt miljard dollar

Bron erbij.

[Reactie gewijzigd door Xenomorphh op 25 maart 2011 14:04]

Te lui om de paar reacties hierboven een beetje te scannen..? in DIT artikel gaat het alleen om de VS. Waar jij het over hebt is wereldwijd.
Volgende keer eerst ff de reacties lezen voordat je precies hetzelfde bronartikel post als iemand 6 of 7 posts boven je?
Zoals daar ook al aangegeven werd gaat dit artikel alleen over de Amerikaanse markt, niet wereldwijd.

Wat betreft WoW en die lijst in het algemeen: abo-inkomsten en eventueel downloadservices als Steam zijn heel vaak niet nauwkeurig te bepalen door externe onderzoeksbureau's en worden dus buiten beschouwing gelaten. Aangezien Blizzard de games voor relatief weinig geld in de winkel legt scoort WoW dus niet hoog genoeg binnen dit onderzoek.

Daarnaast zal Guitar Hero in verhouding tot CoD minder last hebben gehad van piraterij vanwege de gitaar.
wow relatief goedkoop ?
een expansie kost ook 59 euro en een collector edition zelfs 90.
dus echt goedkoop is dat ook niet het is een normale prijs voor een game .
het is natuurlijk wel zo dat spellen als guitar hero enzo er gelijk een gitaar of iets dergelijks bij verkopen wat de prijs natuurlijk omhoog helpt.
Ik weet niet waar jij je cijfers vandaan trekt (ik vermoed dat het er donker is), maar de twee expansies die ik heb gekocht, oftewel de eerste twee, waren via normale retail 34,95 en collector's edition 60. Dus, relatief goedkoop: JA. Ik merk nu zelf dat ik sinds ik gestopt ben meer uitgeef aan andere entertainment, dan toen ik WoW speelde, en ja dat is best een significante hoeveelheid meer.
een uitbreiding van wow, zoals als cataclysm heb ik de dag van uitkomst gekocht voor 35 euro (standaard versie). Collectors edition was 59 euro ofzo. En die prijzen houden ze 3 maanden vast daarna word het alweer steeds goedkoper en na een jaar betaal je 15 euro voor de uitbreiding

Dus wow is helemaal niet zo duur, en komt daarom ook niet in deze lijst voor omdat wrs de maandelijke betaling voor wow niet meegerekend word

[Reactie gewijzigd door Fkramerr op 25 maart 2011 14:46]

Cataclysm kost geen 59 euro. Volgens mij was ik iets van 35 ofzo kwijt, give or take 5 euro... Je zou kunnen zeggen dat de prijs een stuk hoger ligt dan andere games als je het maandbedrag meerekent, maar een expansion is lang niet zo duur als een volledige game.
Sorry dit zal ook wel een slechte rating krijgen, maar mogen dit soort reacties niet op irrelevant gezet worden? Dat 1 iemand nou niet goed leest ok, maar om de mensen nou tig keer te moeten gaan corrigeren omdat ze het eerste wat in hun hoofd opkomt maar posten?

Net zoals alle "ik vindt de vergelijking niet zinnig of eerlijk omdat GH3 met de gitaarkits duurder is"opmerkingen.
Het is een vergelijking in OMZET.
En of je het er nou mee eens bent of niet dit is wel degelijk belangrijk want ongeacht je winst geven mensen dit geld aan JOU en niet aan je concurenten.
Vind het toch heel sterk met eerdere rapportages zoals deze:

nieuws: Modern Warfare 2 is snelst verkopende game tot nu toe

Na 1 dag ging het toen al om 7.000.000 x 50 euro (gemiddeld, PC/consoles)

Zijn bij deze lijst de DLC's zoals mappacks en songpacks ook meegerekend trouwens?
Als je de eerste dag 7.000.000 games verkoopt en de 2e dag maar 100.000 (aangezien hier geen preorders bij zitten) dan kan dit makkelijk.
Het gaat hier om de totale omzet na jaren tijd.
Dat heeft Activision toch wel goed voor elkaar! Hopen dat ze al dat geld steken in een goede opvolger van CoD:BO... ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneApple iOS 8

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013