Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 29, views: 14.647 •

Uitgever Warner Bros. heeft een deal gesloten met Epic Games waardoor het tot en met 2014 gebruik mag blijven maken van Unreal Engine 3. De engine wordt nu al gebruikt voor Warner-games Mortal Kombat en Batman: Arkham City.

Warner Bros.Warner Bros. maakt bekend dat het een nieuwe deal heeft gesloten met Epic Games, waardoor elke studio die een game maakt voor Warner, gebruik mag maken van Unreal Engine 3. De deal loopt tot en met 2014. De twee partijen hadden al een deal, waardoor Rocksteady Studios en NetherRealm Studios, beide eigendom van Warner, gebruik mogen maken van de engine. Rocksteady werkt aan Batman: Arkham City en NetherRealm gebruikt de engine voor Mortal Kombat.

Website Joystiq trekt uit de deal de conclusie dat er voorlopig geen nieuwe versie van de Unreal Engine op de markt zal verschijnen. Dat levert dan weer aanwijzingen op voor de plannen van Microsoft en Sony. Bij monde van Tim Sweeny heeft Epic in 2008 al laten weten dat Unreal Engine 4 gericht zal zijn op een volgende generatie spelcomputers. De deal tussen Warner en Epic zou dus een aanwijzing zijn dat er tot en met 2014 geen nieuwe consoles van Microsoft en Sony zullen verschijnen, concludeert Joystick.

Reacties (29)

Ben ook wel benieuwd naar een film met de Cryengine 3 :-) Zag laatst een trailertje nou, mooi spul!
Pffft, rasterization is nog altijd minder mooi dan raytracing en dat zal het altijd blijven. Het is wel makkelijk voor de film makers dat ze (vrijwel) realtime kunnen renderen, maar raytracing geeft nog altijd een mooier resultaat.
Unreal heeft dan ook wel de gemakkelijkste editor en code bakker voor een game engine. Licentie kosten zijn acceptabel en Epic biedt ook brede ondersteuning. Fijne engine - verstandige zet van WB.
Plus dat de game engine ook heerlijk schaalbaar is en daarom goed in te zetten is voor multiplatform games :)
CryEngine 3 is zeker ook niet verkeerd, gewoon objecten naar de juiste locatie slepen en direct zien/voelen/horen hoe het voor een speler werkt (met één knop van edit naar demo). Alleen de licentie kosten zijn, voor commercieel gebruik, erg hoog.

Het verhaal over UE4 in combinatie met nieuwe consoles vind ik overigens wel erg overdreven, waarom niet wanneer er een nieuwe lading GPU's is ontwikkeld, of wanneer GoogleTV / AppleTV gebruikt kan worden voor games...
Waarom zou je voor Google TV of Apple TV een nieuwe engine bouwen? Ze hoeven alleen de huidige engine porten aangezien de UT3 al DX11 is (volgens mij) en dat niveau kan een Google of Apple TV de komende jaren nog niet aan. Zelfs DX11 wordt pas net op grotere schaal gebruikt dus mij lijkt een release van UT4 ergens eind 2014 wel realistisch (alleen ik ken niet al de ins en outs :P)


Offtopic: Als ik jou zo hoor praten klinkt de CryEngine 3 om en nabij net zo gemakkelijk als de UT engine. Ik kan me nog goed herinneren dat ik veel heb gespeeld met de originele UT engine gewoon omdat het vrij simpel was. Dit icm die scripting engine maakt het een echt goed geheel. Heb je bij Cry ook een soort van scripting enigne?

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 18 maart 2011 12:07]

Als je zoiets gaat porten, dan kan je dat doen naar bijvoorbeeld OpenGLES 2. Dan heb je gewoon een open pipeline en shaders, en dan werkt de boel gelijk bijvoorbeeld op android. Dat staat min of meer gelijk aan directx 10 of opengl 3.

Het zal er nooit helemaal hetzelfde uitzien, maar het is prima te porten. Dat soort engines hebben uberhaupt al een api abstractie laag, vanwege bijvoorbeeld de iphone versie van unreal 3.. dat is ook gles.
Je hebt sowieso al een iOS versie van UE3 en die is ook OpenGL ES 2.
Androids ondersteunen daarentegen nog niet echt vaak OpenGL ES 2.0 en de meeste games worden geschreven in 1.2.
Op de apparaten die wel 2.0 hebben moet 1.2 worden geëmuleerd en dan zijn alle games een beetje trager.
CryEngine 3 is zeker ook niet verkeerd, gewoon objecten naar de juiste locatie slepen en direct zien/voelen/horen hoe het voor een speler werkt (met één knop van edit naar demo). Alleen de licentie kosten zijn, voor commercieel gebruik, erg hoog.
Exact deze ervaring heeft de Unreal Editor van de eerste Unreal Engine al :). Dan spreken we over een dikke 10 jaar terug.
Nou, ik moet zeggen dat de Sandbox editor die meegeleverd werd met FarCry toch een stuk fijner werkte dan de buggie UnrealEdit dat meegeleverd werd met UnrealTournament 2003/2004... Heb nog niet met de laatste versie van UnrealEdit gewerkt dus kan daar geen uitspraken over doen, maar wat ik toch niet heb gezien is realtime het resultaat bekijken op de target wat wel mogelijk is met de huidige Sandbox editor...
Sandbox2 werkt vele malen sneller en makkelijker dan Epic's UDK/UE, de manier van werken en de documentatie is een stuk makkelijker toegankelijk en direct toepasbaar, waar de documentatie van bijvoorbeeld UDK zeker ook toereikend is, maar deze is wel een stuk minder direct toepasbaar en minder makkelijk te gebruiken; de artikels zijn minder duidelijk en er wordt veel sneller daar meer tekst gegrepen om iets duidelijk te maken.

Maar zoals menigeen boven mij ook al hebben gezegd, beiden editors zijn al-met-al goed toegankelijk en zeker niet moeilijk om te gebruiken.
klopt, de Sandbox editor van CryEngine is geweldig zeker nu deze de realtime optie heeft, maar in iedergeval bij cryengine 1 was het geen fijne engine om te modden, deze had namelijk toch behoorlijk wat problemen met bv multiplayer etc..
Maar na het zien van de GDC trailer mbt CryEngine3 moet ik zeggen dat sommige dingen toch echt een stuk beter uitzagen dan de UnrealEngine3 kan tonen..

heb zelf in iedergeval met de unrealengine gewerkt en moet zeggen dat het een behoorlijk fijne engine is.. maar wat ik zelf gezien had bij de cryengine van farcry was dat ook niet mis hoor..
Unreal heeft de trend gezet met kort iteratie tijden maar ik heb een aantal inhouse tools mee gemaakt die daar ruimschoots aan voorbij zijn gegaan; de heersende tendens is dan ook dat UE redelijk achterhaalde tech is als je het afzet tegen de huidige marktleiders (CryEngine, Frostbite, etc).
Zo zo, jou hebben ze snel geindoctrineerd daar in de sneeuw ;-)

Wat maakt de huidige marktleiders dan beter? De unrealeditor van jaren geleden is natuurlijk niet meer te vergelijken met de huidige versie en ook daarop kunnen inhouse tools worden gebaseerd...

Ik vind overigens dat het gamen op een unreal engine altijd lekkerder is dan op willekeurig welke engine dan ook, het schaalt goed, het speelt soepel, het werkt.
Als je kijkt naar de laatste tech demo van de unreal engine dan heb ik daar niet echt een probleem mee _/-\o_

En pas nieuwe generatie consoles in 2014 zou echt een ramp zijn, ze zijn nu al te oud om nog te kunnen volgen met de nieuwste games.
Zie het als een voordeel. Ontwikkelaars worden minder en minder gepushed om grafisch te innoveren. Als je heel eerlijk bent heb je afgelopen jaar maar enkele games gehad die grafisch echt boven de rest uitstak (zelfs cryses 2 had veel mooier geweest als pc only game). Nu krijgen ontwikkelaars in eens de tijd om weer eens aan de gameplay te werken want dat hebben ze de laatste jaren toch steeds minder gedaan.

Bijv Bulletstorm vind ik geweldig omdat de gameplay op een manier is getweaked zodat het exact is wat ik wil in een shooter. Heb m nu al op de 2 moeilijkste niveaus uitgespeeld en dat gebeurd niet vaak meer met games tegenwoordig (vaak stop ik al voor het eind). Dit is dus voor het eerst in weet ik veel hoeveel jaar dat een shooter mij iets speciaals heeft geboden wat de gameplay echt heeft verbeterd (naar mijn smaak natuurlijk)

Misschien krijgen we dan gewoon weer shooters waar je minimaal 10 uur over doet... just like the good old day's :P

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 18 maart 2011 11:20]

Ik denk niet dat dit het geval zal zijn, omdat op dit moment games nog steeds grafisch blijven innoveren, maar alleen voor de PC. De consoles krijgen gewoon een grafisch gedowngrade versie als het ware...

Het is inderdaad wel chill als shooters weer om de gameplay gaan draaien, maar naast Bulletstorm moet ik jouw theorie nog in de praktijk tegenkomen.
10 uur? Is nog teweinig in mijn ogen.

Online is erg leuk hoor, maar een sterk single player spel met een sterk verhaal met heel wat uren speel plezier vind ik nog leuker.

Daarom vind ik actie RPG zoals mass-effect, Deux EX zo leuk.
Deze speel je iig niet binnen 10 uur uit en heeft iig waarde voor het geld.

kortom:

Veel uur speel-plezier
Verhaal is top
Erg veel eye candy
Waarde voor je geld
Je hebt sowieso gelijk... Ik stelde alleen de 10 uur omdat dat al een hele vooruitgang zou zijn als je kijkt wat je nu krijgt :)

Ik speel ook geen multiplayer en ben idd overgestapt op RPG's (in mijn geval Fall Out 3) om zo nog een beetje te kunnen genieten van een "episch" verhaal. Ik kan ook niet wachten op de nieuwe Deux EX :D

@Twjdeboer, het is inderdaad wishfull thinking van mijn kant :P
Voor zover ik gezien heb was het ook echt een geweldige engine. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar de trailer zag er geweldig uit... (en ik ben hartstikke benieuwd hoe Unreal Engine 4 gaat zijn, als die wordt gemaakt voor de next gen consoles!)
Zolang Epic ook nog updates uitbrengt voor UE3, is het ook een redelijke veilige keuze. Immers, als spelletjes bakker weet je dat je nog een aantal jaren op support kan rekenen met de nodige toevoegingen (DX10, 11, etc). Het feit dat deze engine ook multiplatform erg goed inzetbaar is, helpt natuurlijk ook. Ik denk daarbij dat UE3 nog niet bepaald op zijn laatste benen loopt en dat hij makkelijk inzetbaar is: heel erg modbaar, toegankelijk, uitgebreide community etc.
Fijn fijn, ik kan het gebruik van U3 alleen maar aanmoedigen :)

Elk spel dat die engine gebruikt draait lekker vlot en geeft mooie resultaten hier :)
Omdat ze tot 2014 de UE3 blijven gebruiken wil nog niet zeggen dat ze dan niet ondertussen ook UE4 gaan gebruiken wanneer deze beschikbaar komt.. UE3 is nu ook beschikbaar namelijk voor alle mobiele platforms, en ook de NGP (3DS meen ik zelfs ook).
Ook is UE3 mogelijk goed genoeg voor de 1st generation games voor de nieuwe consoles, als je de samaritan techdemo bekijkt...
Door dit soort ontwikkelingen voorzie ik dat de rekenkracht van GPU's op games gaan
inlopen, wat op de verkoop en verdere ontwikkeling van GPU's een nadelig effect kan
hebben.
Aan de andere kant zou men zich ook meer kunnen gaan storten op zuinigere GPU's ipv.
steeds krachtigere en meer verbruikende kaarten.
Dat heeft het nu eigenlijk al gedaan. Mijn HD5850 kan alles met gemak aan op 30fps (voor mij het minimum voor shooters en ruim voldoende voor bijv TBS/RTS)
Herschrijven (e.g. nieuwe engine) hoeft natuurlijk pas te gebeuren als er features zijn die niet of moeilijk toe te passen zijn in het oude framework. Dit zijn ze nu blijkbaar nog niet tegengekomen en dus hoeft er nog geen nieuwe engine te komen.

Misschien met een nieuwe generatie consoles wel, maar die laten nog een paar jaartjes op zich wachten.
Waarschijnlijk zit de engine ook zo in elkaar dat ze met plugins werken en zo een extensie er aan toe kunnen voegen voor nieuwe features voor next gen graphic cards :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.