Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties, 10.702 views •

Uitgever Ubisoft kondigde dinsdag Rocksmith aan, een muziekgame die elektrische gitaren ondersteunt via de gitaarplug en die zijn moeilijkheidsgraad aanpast aan de speler. De game verschijnt rond september voor de PlayStation 3 en Xbox 360.

Door elektrische gitaren te ondersteunen wil Rocksmith zich onderscheiden van zijn concurrentie. "Guitar Hero is een partygame, Rocksmith een muzikale ervaring", meldt Tony Key, senior vice president marketing van Ubisoft, hierover bij The Hollywood Reporter. Spelers zouden daadwerkelijk beter worden in het hanteren van een elektrische gitaar dankzij de game. Rocksmith bevat 45 muzieknummers van onder andere The Rolling Stones, Nirvana en The Animals.

Het spel wordt geleverd met een jack, waarmee de meeste elektrische gitaren verbonden kunnen worden met de PlayStation of Xbox. Ubisoft is echter ook in onderhandeling met gitaarfabrikanten als Gibson om een speciale Rocksmith-gitaar te fabriceren. Een pakket met zo'n gitaar zou rond de 200 dollar moeten kosten.

Vorige maand schrapte Activision nog zijn Guitar Hero-serie. Het bedrijf stopte met de ontwikkeling van een nieuwe Guitar Hero-game en hief de verantwoordelijke businessunit op. Volgens Activision liepen de inkomsten van muziekspellen in de afgelopen jaren te hard terug, terwijl de licenties en ontwikkeling van de games kostbaar bleven. Rock Band-ontwikkelaar Harmonix werd ook onderworpen aan een reorganisatie na de overname door investeringsgroep Columbus Nova.

Tony Key heeft echter vertrouwen in Rocksmith. Naar eigen zeggen zijn bands enthousiast over het concept en willen ze zichzelf graag verbinden aan een 'gitaargame met voordelen', in plaats van een 'computerspelletje'. Ook worden consumenten het volgens Key niet zat om echt gitaar te leren spelen.

Reacties (40)

Reactiefilter:-140037+123+21+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
op deze manier wordt het aanlokkelijk om echt gitaar te leren spelen. een aspect dat me nooit zo aansprak bij games als guitar Hero en consorten. het game gehalte is nu weliswaar iets lager, maar de leercurve van een echt instrument hoger! Way to Go Ubi!
Helemaal mee eens.

Er was al een soortgelijk project (Guitar Rising) maar die is deud. Tenminste, is al tijden niets van laten horen. Ik heb heel lang op dit concept gewacht (GH met echte gitaar / bas), en nu lijkt dat dan toch eindelijk te komen.

Vooral omdat je je vaardigheden ook buiten het spel om toe kan passen, is het niet zozeer een 'Game' meer maar 'ondersteunende software' (die het ook veel leuker en makkelijker kan maken om jezelf gitaar te leren spelen.)

Voor Guitar Rising, zie: http://gizmodo.com/#!3528...ng-for-real-guitar-heroes
Lijkt me een beetje lastig om te detecteren of het juiste akkoord word gestrummed maar ik ben benieuwd. Ik wil best m'n Ibanez eens op m'n xbox aansluiten :-)
je kent die stemmingsapparaatjes toch wel? die weten exact welke toon je aanslaat en of hij op de goede hoogte zit. dit kan een soortgelijke technologie worden.
Alleen moet je dat wel snaar voor snaar doen. Wanneer je meerdere snaren tegelijk aanslaat snapt dat ding dr ook geen snars meer van. een gitaar met een sensor per snaar zou denk ik beter werken. Maar dan kan je er geen standaard gitaren aan hangen..
Hint: google "polyfonic guitar tuner"

Het kan dus wel degelijk!
Alleen moet je dat wel snaar voor snaar doen. Wanneer je meerdere snaren tegelijk aanslaat snapt dat ding dr ook geen snars meer van. een gitaar met een sensor per snaar zou denk ik beter werken. Maar dan kan je er geen standaard gitaren aan hangen..
Ooit wel eens van een Real-time Analyzer gehoord? Prik je gitaar voor de grap eens daarin en sla een E-majeur aan. Krijg je een leuk plaatje van ;)

In software is het in principe een eitje om te doen door het gitaarsignaal door een FFT heen te halen. De uitdaging zit hem erin om de grondtonen er weer zinnig uit te vissen en daar de akkoorden bij te zoeken.
Het werkt hetzelfde als een singstar game lijkt me, je controleert de toonhoogte van het gespeelde met hoe het moet klinken. Het zal nooit 100% hetzelfde zijn als origineel, maar wel degelijk mogelijk om te verwezenlijken.
Dit is toch geen nieuw concept? Rock Band 3 had ook al de mogelijkheid om je eigen gitaar aan te sluiten, of om een gitaar te kopen met snaren.
Inderdaad.
Voor Rock Band 3 zou Fender een gitaar maken voor het spel. Wat dat betreft lijkt het concept door Ubisoft gejat door in zee te willen gaan met Gibson.

Voor die 200 euri zal het vast geen Gibson Les Paul worden die bij de game zal worden geleverd 8-)
Nee, je kon er alleen de speciale RB3-gitaar aansluiten. Ze hebben er wel een met snaren uitgebracht maar daar zat ook speciale electronica in. Je kon die gitaar wel op een normale versterker aansluiten, maar een normale gitaar niet op RB3.
OK. als rechtgeaarde gitarist (met nog 'n buizenversterker) zeg ik interessant!

want ik was bagger met guitar hero enzo, terwijl ik de nummers in 't echt wel kan spelen.... (niet allemaal geef ik ook eerlijk toe...)
Guitar hero heeft ook niets met gitaar spelen te maken, maar met het ritmisch indrukken van knoppen; en dat deze knoppen toevallig op een gitaar gevormd stukje plastic zitten heeft ook niets met gitaar spelen te maken.

[Reactie gewijzigd door backspace219 op 15 maart 2011 12:18]

Behalve dan dat je in de game op een gitaar speelt, je op het ritme speelt van een gitaar en je op een gitaar gevormde controller speelt? Het heeft wel wat te maken met gitaar spelen, alleen je leert er vrij weinig van (behalve ritme gevoel).

Vindt dit echt een enorm vet idee! Ik heb hier een elektrische gitaar staan die staat te verstoffen omdat ik de motivatie niet kan vinden om te leren spelen. Je moet echt elke dag wel 1 tot 2 uur spelen om beter te worden, maar het duurt best lang voordat je door begint te krijgen dat je vooruit gaat. Ik denk dat een spel als dit mij weer aan het gitaar spelen gaat krijgen, ik ben erg benieuwd!!! :)
dit is wel echt heel vet want de meeste die guitar hero speelde waren al fan van gitaren/ bespeelde ze zelf ook al.
dus kunnen ze nu ook al i.p.v. zown kiddie toy met een echte gitaar dit doen.

weer eens een orgineel concept hoop dat het word.
Doet me een beetje denken aan de laatste rockband, die ook een 'echte' gitaar gaat includen.
Al heeft de gitaar van rockband dan wel veel meer opties, omdat deze daadwerkelijk naast een jack ook een andere aansluiting bevat, die veel meer user-input registreert. Op die manier leer je pas echt gitaar spelen via een game.
Ben benieuwd hoe ze dit gaan brengen met alleen 'informatie' uit een jack. Waar je toch al met allerlei filters moet kijken of de tonen 'goed' gespeeld zijn.
Dit is op zich niet zo vernieuwend van ubisoft zelf. Al moet ik wel zeggen dat ik hier graag naar uit kijk.

www.guitarrising.com waren er al in 2009 er mee bezig. jammer genoeg is het nooit uitgebracht.
ik vind dit een vet principe, als je hier een heel spel op maakt is ook wel lef hebben trouwens. want hoeveel % van de gitaar eigenaren kopen dit spel.

risico maar leuk !
Ik vraag me af hoe goed dit gaat werken.

Ga je bijvoorbeeld je eigen gitaar geluid terug horen of ziet het systeem alleen maar dat je de B snaar hebt op fret 6 hebt ingedrukt en speelt daarbij dan een voor gespeelt geluidje af?

Want dan ga je dingen juist helemaal verkeerd aanleren als je bijvoorbeeld een goed klinkende bend moet uitvoeren moet die horen en dat goed doen kost gewoon tijd om te leren en om je oren te trainen.

Een gitaar is geen keyboard het is niet van druk hier voor geluid x. Elke noot kan je op verschillende manier spelen het is maar net waar en hoe je je vinger neerzet en hoe je de snaar aanslaat.

Als ze dat in het spellen kunnen verwerken ga ik het kopen!
dit spreekt mij echt ontzettend aan, ik speel zelf ook maar soms ben ik te lui om nieuwe nummers op mijn niveau uit te zoeken.

dus wat is er nou beter om aan de hand van een game 45 songs op jouw niveau voorgeschoteld te krijgen en je met de moeilijkheidsgraad je skill kan verfijnen en uiteindelijk 45 songs in je starters repetoire hebt.

gouden formule als je het mij vraagt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True