Hoofdcategorieën
Device Settings

'Microsoft brengt geen nieuwe Zune-modellen meer uit'

Door Luke van Velthoven, dinsdag 15 maart 2011 09:51
Submitter: DrWaltman, views: 11.262

Microsoft introduceert naar verluidt geen nieuwe Zune-modellen, omdat er weinig vraag naar de mediaspelers is. De Zune-merknaam zou wel blijven bestaan en het bedrijf zou zich richten op de ontwikkeling van Zune-software in mobiele telefoons.

Zune HDMicrosoft komt niet meer met nieuwe Zune-modellen en gaat zich meer op andere apparaten richten, zo meldt een anonieme bron bij Bloomberg. Zune-modellen die reeds zijn uitgebracht, zouden vooralsnog gewoon verkocht blijven worden. De ontwikkeling van Zune-software voor bijvoorbeeld Windows Phone-toestellen, zou ook gewoon doorgaan. Gebruikers kunnen met Zune-software films en muziek aanschaffen en die content bijvoorbeeld streamen naar andere apparaten.

Microsoft wilde niet reageren op de claims. "We hebben niets aan te kondigen over een ander Zune-model, maar we hebben onlangs de Zune HD in Canada geïntroduceerd en we blijven Zune ondersteunen in Noord-Amerika." Het bedrijf zegt zich te richten op een sterk 'Zune-ecosysteem' voor alle Microsoft-platformen.

De Zune-mediaspelers sloegen nooit echt aan en hebben geen concurrentie voor de iPod betekend. Vorig jaar leidde Apple de markt in de VS met een marktaandeel van 77 procent, terwijl Zune niet eens de top 5 van populairste mobiele mediaspelers bereikte, volgens de NPD Group. Microsoft splitste het Zune-team in 2009 al op in een hardware- en software-deel, waarbij dat laatste team zich vooral richt op platformen als de Xbox 360 en WP7.

Volgende 10:02 Microsoft brengt Internet Explorer 9 uit
Vorige 09:21 Angry Birds Rio voor Android komt exclusief in Amazon Appstore
Advertentie

Reacties

«  1  2  »




Wat moet ik met een aparte mp3 speler? Mijn telefoon kan prima mp3's afspelen en op een 32GB geheugenkaart passen er genoeg op.

- Batterijduur (je telefoon ontlasten)
- MP3 speler is ervoor gemaakt om muziek te luisten. Ik heb een Zune HD en de interface om muziek te luisteren is stukken beter dan die van mijn iPhone 4...

Ik gebruik ook mijn Zune HD regelmatig om inderdaad mijn telefoon te ontlasten en werkt super! :) Als je een alleen een smartphone gebruikt is die zo leeg. Ik hoop dat MS de Zune HD brand als licenties gaat uitgeven aan hardware-fabrikanten zo dat we straks verschillende Zune HD/ Windows Zune 7 players krijgen naast WP7. :D

iPod Touch is logisch veel beter als je apps gebruikt(nadeel: geen internet buiten wifi) maar als stand alone muziek/podcasting/video player naast je smartphone.. Zune HD!

Voor de huidige Zune HD, helaas.. vaarwel.. ik blijf je wel gebruiken!!!!!!!!!!!! :)

Grab one while you can!!! Ze zijn heel erg goedkoop tot nu toe.. onder de 100 dollar!

[Reactie gewijzigd door Hyperik op dinsdag 15 maart 2011 13:27]


200% mee eens. Hoewel ik moet zeggen dat het afspelen van FLAC op mijn telefoon ook goed werkt. Het argument van de batterijduur geeft voor mij in de praktijk de doorslag.

Naar WMA lossless omzetten, gaat 100X sneller dan naar gewoon mp3 omzetten door het 1op1 kopie is naar flac. 10% kleiner dan flac maar zelfde kwaliteit als flac. Kan je ook weer terug omzetten van wma lossless naar flac oneindig zonder dat je één bit aan kwaliteit verliest!!

Om mijn oordopjes in te spelen heb ik ruim 15 uur mijn telefoon muziek laten afspelen, toen zat er nog gewoon stroom in. Het is vooral het display enz die veel verbruikt, muziek valt erg mee.

Een goede interface is wel belangrijk, ik gebruik nu zelf Zune op mijn WP7 toestel en dat werkt heerlijk.
Tevens vind ik de Windows client erg goed.

En hoe werkt het met Linux en Mac OS X? En hoe zit het met synchronisatie? En hoe zit het met media aankopen?

OS X heeft Zune Connect software.

Heb jij wel eens gesport met een smartphone in je borstzak of in een houder om je arm? Dan is zo'n iPod Nano toch wel wat prettiger....

De Zune HD weegt bijna niks 74 gram, dat is ongeveer de helft van de Pod Touch.

ehm iPod nano gaat het hier ook over. die weegt echt geen drol en heeft ook een mooie klok functie :D. de Zunes zien er wel kek uit vind ik. alleen is de interface niet echt je van het. een beetje de windows vista onder de Mp3 spelers.

De zune hd heeft ook weer een veel groter amoled scherm voor film's in 16:9, de nano is net een horloge ;)

Geluidskwaliteit, mijn Cowon iAudio klinkt stukken beter dan mij Hero.
Bediening, op mijn MP3spele zitten o.a. volumeknopjes aan de zijkant waardoor ik hem tijdens het fietsen ongezien kan bedienen.
Ondersteuning voor verschillende formaten, een fatsoenlijke muziekspeler ondersteunt meer dan alleen MP3, bijvoorbeeld FLAC of OGG.

Ik weet niet of het ermee te maken heeft, maar ze hebben de Zune nooit in Europa of Azie uitgebracht.... wat ik altijd al een rare stap vond want heb er een paar keer mee gespeeld toen ik in de VS was en vond ze zeker niet slecht. Misschien dat het nu meer aanslaat als ze meer telefoons verkopen met WP7

Nooit in Europa een Zune uitgebracht??
Zune in de Pricewatch

Jammer dat ze zich terug trekken.
Diversiteit is altijd leuk.
Het design van de eerste Zune in Nederland was ook wel mooi.
Ik zou geen iPod willen, deze zijn mij een beetje te populair.
En is daarmee zo'n eenheidsworst geworden.

klopt toch ook wat hij zegt als je in de pricewatch kijkt zijn er ook geen winkels in nederland die ze aanbied of ooit hebben aangeboden

Je hebt gelijk, waarschijnlijk verwar ik Zune met een andere media-speler.

Los van het feit dat er nog steeds geen Zunes in de pricewatch staan: het kan ook zijn dat een winkel zelf Zunes importeert, buiten de distributiekanalen van Microsoft om.

True, een maat van mij heeft d'r ene (meegenomen vanuit de states) en ik vond het een erg prettige speler. De Zune software op m'n pc (voor WP7) werkt ook prima.

Ik heb het ook altijd raar gevonden dat ze het ding niet uitgebracht hebben hier...

Toch wel jammer, dit was / is een van de weinige iPod touch concurrenten, het blijkt toch moeilijk te zijn om de snelle ontwikkelingen van Apple voor te zijn.

De wet van de remmende voorsprong slaat vanzelf toe.

En de technologische ontwikkelingen vallen wel mee bij Apple.
Ze maken de software verdomt gebruiksvriendelijk en de producten zien er goed uit...

Dat is de kracht van Apple.

Maar Apple was ooit "exclusief". Nu kent iedereen wel iemand die er een heeft.
Dat maakt dat de modetrend straks gaat worden dat je juist hip bent zonder een Apple in welke vorm dan ook...

Maar Apple was ooit "exclusief". Nu kent iedereen wel iemand die er een heeft.
Dat maakt dat de modetrend straks gaat worden dat je juist hip bent zonder een Apple in welke vorm dan ook...
Gelukkig koopt vast niet iedereen Apple "voor de mode", in tegenstelling tot wat velen hier geloven.

Je leest natuurlijk alleen dat gedeelte.
Ik vermeld erbij dat ze een verdomt gebruiksvriendelijk apparaat hebben met een prachtig uiterlijk.

En inderdaad niet iedereen, maar er zijn genoeg mensen die dit kopen omdat anderen het ook hebben. Dat noemt men het volgen van een trend. De volgende groep doet namelijk hetzelfde...

Ik las alles. Maar reageer alleen op dat gedeelte, mag dat ook ? De tijd zal het leren wat belangrijker is voor de meeste klanten: Het exclusieve imago of gewoon hun goed bruikbare producten. Ik denk zelf het laatste.

Snelle ontwikkeling van apple? Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Apple maakt iets en het wordt populair, dat wil niet zeggen dat apple voor ligt met zijn ontwikkelingen. Zo zijn tablets al jaren te koop, maar er was geen tot weinig behoefte aan. Vervolgens komt maakt Apple een tablet en voegt zijn eigen sausje toe en het wordt populair. Apple zorgt er voor dat apparaten bij een groter publiek populair worden, maar liggen zeker voor met hun ontwikkelingen.

Ze zijn wel iedere keer de eerste met een goed idee, of de eerste die een idee goed uitvoeren. Dat maakt ze succesvol.

voegt zijn eigen sausje toe
Dat 'sausje' is wel een flinke pot saus, en ook dat heet 'ontwikkeling' of 'innovatie'.

Ze hebben niet domweg een bestaand tablet ontwerp gepakt en er een fancy Apple kastje omheen gemaakt. Ze hebben alleen de formfactor genomen en er een een nieuw platform van gemaakt. Niet meer maar ook zeker niet minder. Als je niet ziet dat dat meer behelst dan alleen "een sausje" dan heb je er waarschijnlijk nog nooit goed naar gekeken.

Het lijkt wel of Microsoft zelf nooit helemaal in de Zune geloofd heeft door hem bijvoorbeeld niet wereldwijd te releasen. Dat komt een beetje halfslachtig over. Je moet zoiets 'goed doen' of 'niet doen' zou je zeggen.

[Reactie gewijzigd door edwingr op dinsdag 15 maart 2011 10:32]


Als iets zich nog niet eens in de top 5 van best verkopende mp3 spelers weet te plaatsen, kun je toch moeilijk zeggen dat het een serieuze iPod touch concurrent is/was.

Microsoft moet zich minder bezig houden met hardware, maar met software (hun core business).

Zorg dat je de grootste software leverancier bent/blijft voor bv. de iPhone/iPad/Android, zodat de Microsoft standaarden (zoals oa. xls, doc, pst) niet verdwijnen, want over een paar jaar is iedereen overgeschakeld op (al dan niet) betere alternatieven en gebruikt niemand nog software van Microsoft.

Ik ben allesbehalve een Apple fan,
maar zolang niemand in de buurt van de 160gb komt,
heb ik weinig keus: een iPod classic dus.
Alle concurrenten die ik gezien heb waren of te groot qua formaat,
of te klein qua hoeveelheid opslag. Zune inclusief.

Vond het nooit zo geweldig werken, en het design kon natuurlijk ook nooit aan de iPod's tippen. Maar dat is natuurlijk persoonlijk. Misschien wel leuk als ze dit in Windows Phone meer gaan verwerken (of andere MS Producten), want het aanschaffen van films en muziek is natuurlijk toch wat concurrentie voor iTunes oid, en concurrentie op dit gebied is altijd goed!

Design is redelijk persoonlijk natuurlijk, maar de Zune HD vind ik zelf veel interessanter ogen dan de iPod touch. En dan zijn er ook nog de technische kanten van het ontwerp: OLED scherm, Tegra, geluidskwaliteit beter dan die van de iPods. (dat laatste geldt sowieso voor de hele Zune serie) Het enige waar de Zune HD niet aan kon tippen was het aantal beschikbare apps. Iets wat tegenwoordig natuurlijk heel belangrijk is en waar Apple heer en meester is op het moment (met name door iPhone-iPod touch compatibiliteit).

Ik heb nog steeds een Zune 30 (ooit voor een prikkie vanuit de VS gekocht toen de zune 2 geintroduceerd werd) maar sinds ik WP7 op mijn HD2 draai gebruik ik eigenlijk alleen nog zune op mijn telefoon.

En dat is natuurlijk precies waar Microsoft nu op wil focussen: Zune op de Xbox en met name WP7. WP7 telefoons werken onder Windows precies zoals de Zune, inclusief Zune Pass. En juist die Zune Pass heeft met de Nokia deal (ovi music store) een veel grotere kans snelle oversea introductie heeft.

Lang verhaal kort: de Zune hardware was voor MS een soort hele luxe beta, die ervoor heeft gezorgd dat nu het Zune ecosysteem zeer eenvoudig op Xbox en WP7 uitgerold kan worden.

Toch erg jammer. Ik heb er al jaren een en het zijn echt fijne spelers. Ik vond de interface altijd fijner dan de ipod. Vraag me af wat nu het grootste probleem is geweest. Pure marketing of te laat in het spel gekomen?

Eenkennigheid van het kopend publiek? Ik heb al jaren een Zune 80, en vind het met afstand de leukste MP3-speler die ik heb gehad. Hij heeft een creatieve, fantasierijke interface, goed geluid en zelfs de stock earbuds waren superieur vergeleken met wat je van andere fabrikanten kreeg. Hoewel persoonlijk, heeft de Zune software ook nog eens de mooiste gebruikersinterface als je het mij vraagt. Alleen maar win-win-win situaties zou je denken, maar zoals ik al vaak gehoord en gezien heb kopen mensen over het algemeen goederen op basis van eerdere ervaringen en niet op wat daadwerkelijk aan hun actuele behoeften voldoet, laat staan wat beter werkt, klinkt of er mooier uitziet dan...

Ipod doet het toch ook nog goed? Of is daar ook minder vraag naar?

Niet helemaal. De Ipod doet het nog steeds goed tov andere MP3-spelers, echter de markt is in zijn geheel verzadigd. Daarbij komt ook dat veel mensen tegenwoordig gewoon hun telefoon gebruiken voor het afspelen voor hun MP3's
( hoewel het batterij argument daar nog steeds wel geldt ) . In elk geval maakte Apple vorig jaar al bekend dat de winst uit verkopen van Ipod varianten terug aan het lopen was , maar dat dit gecompenseerd werd door andere producten. Zoals bijv. Iphone of Ipad.

Het zou een slimme keus zijn.

Ze hebben niet veel van de markt kunnen veroveren. En al helemaal als een andere gigant deze markt gewoon dicteert.

Natuurlijk is er te weinig animo voor als je je slechts beperkt tot 1 regio. De melding dat ze onlangs Zune in Canada hebben uitgebracht is voor mijn gevoel ook te laat. Tis erg jammer want ik had nog wel wat hoop voor Europa, maar dat is nu dus verkeken.

Ik snap gewoon echt niet waarom ze dit niet doorontwikkeled hebben/verder gedistributeerd. Het had naar mijn gevoel best wel eens iets kunnen worden.

Ik denk dat ze niet in Europa zijn uitgebracht vanwege het probleem dat je dan waarschijnlijk ook een music store per land moet gaan regelen. Niet zozeer vanwege de techniek, maar distributierechten. Op dit vlak is het makkelijker om in de VS te lanceren, want dan hoef je maar een distributiecontract af te sluiten voor een hele grote markt.

Toch zonde, want qua 'software-ontwikkeling was het voor Microsoft toch een voedzwame ontwikkelbodem, om een team te hebben dat een specifiek hardwaremodel ontwikkeld en bijpassende software en een interface specifiek daarvoor...
uiteindelijk was de Zune ook de voorloper en het voorbeeld voor Windows Phone 7 en volgens mij qua 'interface-design' één van de beste en 'eigen' Microsoft-producten de laatste jaren (imho).

Ik vrees dat door bv hardware-ontwikkeling en softare-ontwikkeling tezeer 'los te koppelen' men bij interface-vormgeving erg makkelijk valt in de val van het 'nabootsen' van dingen die anderen al gemaakt hebben en die 'lijken op'... terwijl als men direkt met hardware-ontwikelaars samenwerkt men zich veel meer op 'eigen vormgeving' kan concentreren

[Reactie gewijzigd door RM-rf op dinsdag 15 maart 2011 09:57]


Het komt op mij een beetje over als een zelfde soort falen als de Dreamcast van Sega toentertijd. Een goede machine, maar dat is niet genoeg. Je hebt goede en agressieve marketing nodig, of heel veel mazzel. Microsoft zou er goed aan doen te kijken naar zijn eigen verleden (de marketing waarmee Windows groot is geworden) of naar Apple, die ijzersterk zijn in het aan de man brengen van producten. Ze kunnen het echt wel, als ze maar willen. Ik heb het idee dat ze de Zune gewoon zelf niet interessant genoeg hebben gevonden om zich daarop te storten.

Neen, je hebt een goed concept nodig: de iPod + iTunes was/is een sterk concept. Je hebt een volledige online winkel had waar je nummers kon previewen en dan per stuk kan kopen was een volledig nieuw en uniek concept. Eenvoudig aan te kopen, op te laden, te beheren en te bedienen was was de ipod sterk heeft gemaakt.

Wat is er dan uniek aan de Zune? Je kan een liedje delen en dan 3x beluisteren. Sterk!

Net hetzelfde met de iphone: ook een sterk concept: uitstekende interface en de appStore. Liever 100000 gebruikers die een stukje software van 5 euro kopen dan 1000 gebruikers een stuk software van 1000 euro.

En waar staat MS met dit concept? Ze hebben het maar weer too little too late...

Microsoft had met de Zune net zoveel te bieden als andere MP3-spelers. Creative doet het bijvoorbeeld ook goed, maar dat zijn verre van unieke apparaten, en die hebben ook geen USP in principe.
Zelfs Apple z'n apparaten zijn niet bijzonder. Het is prima spul, en de software is goed, maar zonder die man in spijkerbroek en zwarte coltrui zou het succes veel kleiner zijn denk ik. :)

Wat dinobe benadrukt is dat ze te laat waren. De zune was niet alleen laat, maar ook technisch niet spannend of bijzonder. Tel daarbij op dat de voorgaande poging van MS om in die markt te komen (playsforsure), faliekant mislukt is, dan vind ik het geen wonder dat consumenten wantrouwig worden richting de muziek-producten van MS.
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 10:02 Microsoft brengt Internet Explorer 9 uit
Vorige 09:21 Angry Birds Rio voor Android komt exclusief in Amazon Appstore
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011