Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 122 reacties, 30.835 views •

Blizzard-directeur Paul Sams verklapt dat de mmog die voorlopig nog slechts bekendstaat onder de werktitel Titan, al speelbaar is en erg leuk bovendien. Hij denkt dat Titan de potentie heeft om World of Warcraft te overvleugelen.

Paul Sams van Blizzard Entertainment"It is a total ball to play", stelt Blizzard-directeur Paul Sams in een interview met Gamasutra. Hij heeft het daarbij over de minst bekende game uit de stal van de ontwikkelaar; de mmog die alleen nog maar bekendstaat onder de werktitel Titan. Daarmee maakt de directeur duidelijk dat de ontwikkeling van de mmog al zover gevorderd is dat het spel speelbaar is. Sams denkt verder dat Titan de populariteit van World of Warcraft gaat overtreffen, al blijft hij het volste vertrouwen houden in WoW. "We hebben meer dan 12 miljoen betalende leden. We blijven groeien en dat voelt goed. We gaan dat product nog vele, vele jaren ondersteunen."

Over Titan heeft Sams een nog beter gevoel. "Ik denk dat dit het meest ambitieuze is dat we ooit geprobeerd hebben", stelt de directeur. "We hebben een aantal van onze meest getalenteerde en meest ervaren ontwikkelaars op dat team gezet. Veel van de mensen die World of Warcraft gemaakt hebben, werken nu fulltime aan dat project." Volgens Sams is het bereik van Titan groter dan het bereik van alles wat Blizzard tot nu toe heeft gedaan en is dit type game een even lang leven beschoren als World of Warcraft.

Blizzard maakte halverwege 2009 al bekend dat het aan een nieuwe mmog werkt, die niet gebaseerd is op een van de franchises waarvan het bedrijf bekend is. Eind 2010 lekte de werktitel van het project uit via een Chinese werknemer van Blizzard. Toen bleek ook dat Blizzard hoopt de mmog eind 2013 op de markt te kunnen brengen. Kort daarop bevestigde Blizzard de werktitel.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (43)

Reacties (122)

Reactiefilter:-1122099+160+22+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Ik vind dit merkwaardig.

Waarom zou een nieuwe MMOG WoW gaan overvleugelen, wanneer er nog zeker 2 expansions voor WoW in de planning staan? Het lijkt me niet erg handig om alle WoW spelers weg te lokken naar "Titan" (of potentiele nieuwe spelers), omdat dit in de toekomst nadelig uit gaat pakken voor WoW.

Je gaat als directeur toch niet verkondigen dat product X beter is dan product Y, wanneer Y nog een tijdje mee moet? Of is mijn gedachtengang hier niet correct?

[Reactie gewijzigd door Nazanir op 9 maart 2011 12:17]

Waarom niet op dit moment zijn er honderden verschillende MMO's beschikbaar die in setting variëren van middel eeuwen en magie tot vampieren en van ruimte schepen tot sedelijke settings. De meeste zijn op de zelfde leest gestoeld als de oude Ultima Online en het komt er op neer dat je in een wereld rond hobbelt al dan niet op een snellere vorm van vervoer en met een of meerdere AI metgezellen. Dan zijn er de los op D&D gestoelde versies en komt er binnen kort een echte op basis van D&D gebouwde versie uit. Dan zijn er nog een paar marge spelers zo als bij voorbeeld EVE Online maar ook Project Entropia bijvoorbeeld die een hele andere aanpak hebben dan de rest van het speel veld.

Een nieuwe game brengen hoeft dan ook helemaal geen effect te hebben op WoW omdat er zo veel andere games zijn die mensen spelen en er zo veel mensen zijn die helemaal geen WoW spelen. Je moet niet vergeten dat je om echt een MMO te spelen je er redelijk wat tijd in moet stoppen. Deze tijd kun je dan ook niet in een andere MMO steken en dus spelen de meeste mensen niet meer dan 1 a 2 MMO's te gelijk.

De kans dat WoW mensen kwijt raakt aan deze nieuwe game is groot, simpel weg omdat er altijd mensen zijn die gewoon weer eens iets anders willen dan draken en elfjes... Maar uiteindelijk zullen de mensen die in WoW level (god mag weten waar we nu zijn) hebben behaald zullen wel 3x na denken voor ze overstappen naar een andere game. Je moet immers helemaal opnieuw beginnen. De andere kant is natuurlijk ook dat het ook wel weer eens leuk is want de hele dag maar de zelfde draken een kopje kleiner maken iedere dag weer kan op den duur ook gaan vervelen.

Blizzard weet maar al te goed dat mensen na een tijdje het hoogste level te hebben in een game zich gaan vervelen en dus blijven ze komen met nieuwe uitbreidingen en de mogelijkheid om weer een x aantal levels om hoog te gaan. Daar zit ook een limiet aan natuurlijk simpel weg omdat het voor nieuwe spelers steeds minder aantrekkelijk wordt om nog aan het spel te beginnen. In middels moet je al maanden 24 uur per dag spelen om het huidige hoogste level te behalen. Als dat straks jaren is dan zullen veel mensen al snel op geven met het commentaar dat dat nu ook weer niet de moeite waard is.
Een nieuwe game die andere mensen aanspreekt (draken en elfjes is niet iedereens kopje thee) waar bij het hoogste level te bereiken is binnen een redelijke tijd kan dan nog wel eens heel groot worden.

Blizzard zal niet veel veranderd hebben aan de succes formule 10k spelers op een server, grinden om dingen te leren, commo, uncommon, rare, ultra rare en unique items companions en mounts. Ze zullen ze misschien anders noemen maar het concept zal niet anders zijn. Waarom zouden ze ook op dit moment verdienen ze $15 x 12 miljoen per maand dat is dus een gegarandeerde omzet van $180.000.000 per maand of 2.160.000.000 even over de 2 miljard per jaar. Dat is een omzet dat bedrijven als EA en Ubisoft alleen in een goed jaar halen als de verschillende games die ze uitbrengen goed lopen. Blizzard doet dit met 1 enkele game...
Ga er dus maar van uit dat Titan niets anders is dan WoW waar alle geleerde lessen zijn toegepast en een aantal verdere verbeteringen zijn geïmplementeerd dingen die je niet in WoW kan doen omdat de wereld in middels zo groot is dat het gewoon niet meer allemaal aangepast kan worden. Maar met een nieuwe game is dat makkelijk. Het zal niets anders zijn dan een WoW zo als ze het nu zouden schrijven als ze het allemaal op nieuw zouden kunnen doen maar dan met een andere setting.

Wat dat betreft zou je voor de grap eens moeten kijken naar Dust514 een FPS MMO die er aan zit te komen maar die gekoppeld is aan de EVE Online MMO die in middels al weer bijna 7 jaar draait. Ik neem aan dat Blizzard en andere hier ook naar kijken en zich beseffen dat als je dat mogelijk maar je op eens een hele nieuwe IPO beschikbaar kunt maken waar bij mensen die niet zo van de RPG zijn lekker kunnen knallen en toch mee kunnen doen aan de zelfde MMO. Een optie met andere worden voor deze bedrijven om nog meer mensen deze wereld in te krijgen (en te laten betalen natuurlijk) zonder dat ze een spel vorm moeten spelen die ze niet leuk vinden om te spelen.
Het zou met niets verbazen als Blizzard ook zo iets mogelijk maakt, een optie om games te spelen die direct invloed hebben op de wereld van de MMO zonder dat de spelers de MMO hoeven te bezitten of hoeven te spelen.
"Ga er dus maar van uit dat Titan niets anders is dan WoW waar alle geleerde lessen zijn toegepast en een aantal verdere verbeteringen zijn geïmplementeerd..."
Titan zal een MMO zijn ja, maar als het alleen een First-Person view heeft dan gaat de hele look & feel op de schop...

"EA en Ubisoft alleen in een goed jaar halen als de verschillende games die ze uitbrengen goed lopen. Blizzard doet dit met 1 enkele game"
Waarom verwacht je dan niet nogmaals vernieuwingen?
Je schrijft een leuke lap text, het is alleen jammer dat je niet ff onderzoek hebt gedaan voor je uitingen als;
"In middels moet je al maanden 24 uur per dag spelen om het huidige hoogste level te behalen." en "Je moet niet vergeten dat je om echt een MMO te spelen je er redelijk wat tijd in moet stoppen." maakt.

Het is namelijk helemaal niet zo dat je maanden 24uur per dag moet spelen om lvl85 te bereiken, en d'r zijn legio mensen die WoW zo nu en dan eens spelen en het daarmee prima naar hun zin hebben. Het is maar net welk doel je je voor ogen neemt wanneer je besluit te gaan spelen en hoeveel tijd je daar zelf bereid bent in te steken.

Daarnaast zie ik veel mensen roepen dat het niet mogelijk is om design keuzes uit het verleden te herzien en grove aanpassingen te doen in een game, maar dat is nu juist iets dat blizzard met de laatst-uitgekome wow-expansion heeft gedaan in vele opzichten.

back on topic:
Ik kijk met grote verwachtingen uit naar deze nieuwe MMO. Ik ben zelf al vanaf de classic wow-beta met wow aan de gang en zal waarschijnlijk nog wel ff met wow bezig blijven.
Maar dat houdt niet in dat ik Titan niet zal uitproberen! Sterker nog; de kans is aanzienlijk dat ik uiteindelijk over ga, mits de support, frequentie van nieuwe content en andere aspecten waarmee wow toch groot geworden is, vergelijkbaar of beter zijn.
Toevallig is er net een video uitgekomen met daarin een overview van 20 jaar Blizzard Entertainment (zie hun website of zoek op YouTube).

Een van de dingen die ze daarin zeggen, tegen het einde van de video, is dat ze niet koste wat kost de positie van WoW in de gaming wereld willen blijven verdedigen. Ze willen vooruitgaan en niet stil blijven staan bij WoW. Het doel is dan ook, zeggen ze, om te proberen om spellen te maken die mensen weglokken van WoW.

Want als ze het niet zelf doen, dan doet een concurrent het.
Ik denk dat WoW altijd zijn vaste kern blijft behouden, sowieso de spelers die bekend zijn met het verhaal, het blijft natuurlijk het oude vertrouwde WoW! Ik denk ook dat Titan iets compleet anders wordt met een hele andere setting, misschien een setting die niet iedereen kan waarderen. Maar het blijft inderdaad merkwaardig dat ze hun eigen producten zo tegen elkaar op zetten.
Het hoeft niet tegen elkaar te werken, er zijn genoeg mensen die MMOG's wel leuk vinden maar world of warcraft niet, het zou kunnen dat ze hier een andere doelgroep mee gaan aanspreken, ook zitten ze bij wow best wel vast aan bepaalde keuzes die in het verleden gemaakt zijn die ze niet zomaar kunnen veranderen, een nieuwe zou je anders kunnen opzetten etc, ze hebben genoeg ervaring en waarschijnlijk ook genoeg nieuwe idee's om iets leuks op te zetten.
Het is dan ook marketing praat he.

"Ja, Tital is al speelbaar, maar eigelijk is het toch niet zo leuk als WoW. We hopen dat we aan de helft van het aantal subscribers komen." komt nu eenmaal niet zo goed over als bedrijf. :)

Bovendien wil speelbaar zijn nog niet zoveel zeggen. Als je screenshots zag van de eerste alpha versies van wow, zag je slechts heeeeel beperkte UI, werelden met volledige blokken ontbrekende textures, en ik kan me voorstellen dat je om de haverklap een exception tegen het lijf loopt.

Ik denk trouwens niet dat Blizzard ons heel lang in het duister gaat houden, en dat we reeds 1-2 jaar voor de release geregeld nieuws gaan krijgen van hoe het spel eruit ziet en wat het verhaal erachter is. Maar de grote aankondigingen gaan zich waarschijnlijk voordoen op Blizzcon, dus zeker in de gaten houden. :)
Ik gok erop dat Titan een MMOG RTS/FPS is (Starcraft?) wat een heel ander publiek aanspreekt dan WoW (MMOG RPG). Op die manier hebben ze 2 franchises met maandelijks betalende spelers.
Een niet bestaande franchise word genoemd, en Starcraft is dus een wel bestaande franchise. Ik hoop dat als ze _wel_ een MMOG RTS in space uit zouden brengen dat ze dat dan voor de fans alvast zouden scharen onder de wel bekende franchise Starcraft....

En het overvleugeld WoW, als ze dan het technische model niet zouden omgooien en of verbeteren snap ik niet wat er dan overvleugelend aan zou moeten zijn. Dan is het gewoon WoW2.

Dat word het sowieso al, als ze niet rete-vernieuwend zouden zijn, en nu komt Sams zelf al met de uitspraak. Dat schept verwachtingen.
Deed steve jobs in het verleden toch ook toen hij het Lisa team tegen het nieuwe macintosh team had opgezet.
Heeft anders ook niet heel verkeerd uitgepakt als je naar apple markt positie kijkt.

Of vinden jullie did een verkeerde vergelijking ?
Dit vind ik inderdaad een verkeerde vergelijking, het tegen elkaar opzetten van het Lisa team tegen het Mac team heeft uiteindelijk geresulteerd in het verbod op een leidinggevende funtie voor Steve. Pas na 12 jaar kwam Jobs terug, toen pas kwam Apple met een opmars.
Als het spel nu al speelbaar is, dan duurt het alsnog heel lang voor hij uitkomt. Ten eerste kan het zo zijn dan er bijvoorbeeld 1 zone speelbaar is met 1 race en 4 classes, maar om de rest van de wereld af te maken zijn ze nog wel een paar jaar bezig.

Ten tweede staan ze bekend om hun 'when it's done' methode van spellen uitbrengen, dus er zal ook nog wel een hele tijd van polishing, beta testing etc. over heen gaan voordat dit uitkomt, misschien dat veel mensen tegen die tijd toch wel zijn uitgekeken op wow.
Ten eerste kan het zo zijn dan er bijvoorbeeld 1 zone speelbaar is met 1 race en 4 classes
We weten nog niet of het een RPG wordt of iets anders. In het interview wordt de term MMORPG vermeden en spreken ze, net als hier op tweakers, van een MMOG. Kan dus een shooter zijn, een space sim, een RTS of iets compleet anders.
De voorlopige release staat op 2013.
Als dit aan het eind van het jaar is dan is het goed mogelijk dat er voor die periode nog 2 uitbreidingen uitkomen voor WoW.
Verder werd er door andere ook al gemeld dat Blizzard hun games pas releasen als ze ook daadwerkelijk af zijn.
Ik verwacht dan ook niet dat Titan 2013 gaat halen.
stond zowieso volgens de sheet die gelekt was (nieuws: Lek toont twee nieuwe WoW-uitbreidingen en nieuwe game Titan) geplanned voor 4 de kwartaal 2013. En daar Blizzard pas dingen released wanneer ze er 100% tevreden over zijn kan het nog wel wat langer duren.
Ik denk dat dit spel op een andere doelgroep mikt dan WoW.
En mogelijk de spelers die WoW na een aantal jaren voor gezien hebben gehouden.
Volgens mij wordt her iets à la Sims, zeker als ze een groter publiek willen aanspreken. Dat kan niet met een space, lore, of andere toestand. Te niche, te beperkt.
Wie zegt dat het überhaupt eenzelfde soort spel is als WoW? Ik denk dat ze een heel andere kant opgaan hiermee en dan zouden ze prima naast elkaar kunnen bestaan...
Overigens is het toch normaal om te zeggen dat je nieuwe product beter is, dat doet elke fabrikant.
"We hebben een aantal van onze meest getalenteerde en meest ervaren ontwikkelaars op dat team gezet. Veel van de mensen die World of Warcraft gemaakt hebben, werken nu fulltime aan dat project"

Dus die ontwikkelaars kunnen niet langer werken aan WoW
Natuurlijk wel. er komt een einde aan wow beter een goede vervanger hebben dan dat al je klanten weg gaan naar een ander. De wow community is al lange tijd aan het klagen dat de engine veel te oud is en daardoor soms de gameplay ver****.

Beter dat je zelf een goed vervangend product geeft dan een miljarden business verliest omdat je concurrenten wel vooruitgegaan zijn.

Verder, het is al speelbaar, wat niet wil zeggen dat het klaar is :p
We weten nog helemaal niets over het product, ook weten we nog niet hoe ze van plan zijn het te gaan aanbieden wat betreft kosten voor de speler.

Misschien convereteren ze hun WoW subscription wel naar een battle.net subscription, waardoor je zowel WoW als Titan tegen één abonnement kunt spelen. Iets soortgelijks doen ze volgens mij al in Korea, waar mensen welk WoW spelen toegang krijgen tot SC2 zonder de game zelf te hoeven aanschaffen als ik me niet vergis; iig iets in die trend.

Op die manier zal Titan qua inkomsten dan bijv totaal niet concurreren met WoW, het zal het juist enkel nog maar aantrekkelijker maken om een lidmaatschap op battle.net te verwerven aangezien je er 2 spellen voor terug krijgt.

Zolang als we dus nog niets weten over het spel, of hoe het aangeboden zal worden, weten we ook vrijwel niets over of het ze zichzelf in de vingers zal snijden of niet.
Dat heet draagvlak creeeren voor een nieuw product. Als management moet je wel achter je producten staan, anders heeft het bij voorbaat geen kans van slagen.

Hij heeft het ook niet over dat Titan beter is dan World of Warcraft, maar dat het populariteit wellicht groter zal zijn als Wow. Hij kan deze aannames misschien doen omdat Titan misschien een breder publiek aanspreekt, en dus generalistisch is in de spelervaring ipv specialistisch zoals WoW.

Wow zie je ook veel meer die kant op gaan, spelervaring laagdrempelig maken. Een bestaand product is wat betreft moeilijker om het roer om te gooien, bij een nieuwe product kun je bepaalde basis keuzes direct anders doen dan rekening te houden met een bestaande framework aan logica en gegevens.
dat het spel in de maak en speelbaar is betekent dat het spel over ongeveer 5 jaar pas uitkomt waarschijnlijk. blizzard werkt over het algemeen jaren aan hun spellen voor het uitgebracht wordt.
vergeet niet dat titan pas op zijn vroegst eind 2013 uit zal gaan komen... en een uitstel is ook niet uitgesloten..
De engine van WoW is verouderd en kan niet eeuwig meegaan. Met cataclysm is de game er grafisch op vooruit gegaan maar dan met name de textures. Het ontbreken van physics en andere recente ontwikkelingen maakt de speelervaring wat mat.

Waarom zou Blizzard niet zeggen dat hun nieuwe product beter is dan het vorige?
Titan komt waarschijnlijk uit na de vierde expansion van WoW. Mensen die nu WoW spelen moeten altijd nog op de release van Titan wachten. Bovendien is het de vraag hoe Titan en WoW van elkaar verschillen? Wellicht dat Titan zich iets meer richt op een andere doelgroep.
2 Exp ?, reken op nog 4/5 minimaal :)
idd, ik zie zo dat WoW nog wel tien jaar meegaat, misschien zelfs nog wel langer zolang het qua spelersaantal nog meedraait. Ik denk echter wel dat de expansions minder groot worden als het spelersaantal flink vermindert, immers, minder spelers = minder inkomsten = minder potentiële omzet = minder budget. Maar daar kan ik me natuurlijk in vergissen.
Als het inderdaad de Halo MMO is dan krijgen ze een playerbase vanuit WoW en blizzard-fanaten + Halo spelers dan zie ik dat best gebeuren.

"Ensemble & Halo MMO
After the leak of Titan, it was found that the same name was used for Ensemble's cancelled Halo MMO - Titan MMO. Also several people from Ensemble Studios were hired from Blizzard after Ensemble was disbanded on 2009. While, people believe (hope) for a Titan being the Halo MMO, it is almost impossible that this is the case."

Echter zoals het artikel zegt, is dit (helaas?) onwaarschijnlijk.
logisch toch, wow raakt verouderd, tel maar, nog 2 uitbreidingen voor wow, en blizz kennende is dat dus 1 uitbreiding per jaar, dusse eind dit jaar een uitbreiding, eind volgend jaar (dan zijn we al eind 2012) en eind 2013 als iedereen alweer de laatste uitbreiding zat is. komen ze tada met een nieuwe (vette) mmorpg aan.
lekker de 12 million abbonees van het ene game naar de andere kieperen.
en blizz heeft vanaf titan, de volgende 6 jaar,nog steeds 12 million abbonees.
brilant gewoon. _/-\o_

ik ga ff aandelen blizzard kopen. :+
Dan zal je aandelen Activision-Blizzard moeten gaan kopen. En het valt natuurlijk nog te bezien of echt alle 12 miljoen gaan overstappen, aangezien het een totaal andere IP is. Het zal waarschijnlijk, Blizzard kennende, een top-kwaliteit spel zijn, maar het kan bijv. zijn dat het een ander soort stijl heeft die minder van de 'gewone' (huisvrouwen e.d.) spelers die veel vertegenwoordigd zijn in WoW aantrekt.
Alhoewel ik met je eens ben is het bij je laatste punt juist andersom lijkt mij. De "gewone" huisvrouw vind je niet in WoW omdat het toch nog aardig gericht is op "geeks" (wel steeds minder in de loop van de jaren, maar het is nog geen The Sims). In dit artikel laat Blizzard juist te weten dat ze zich op een bredere markt richten met deze MMOG, hier is dus wel de kans dat het zich richt op de huisvrouw ;).
Hoe kom jij aan 1 uitbreiding per jaar voor WoW? Volgens mij zit er tot nu toe altijd langer tussen (ik dacht 2 jaar).

Cata is uit sinds november 2010, dus ik verwacht de volgende uitbreiding niet voor eind 2012. De 'laatste' uitbreiding zou dan eind 2014 uitkomen. Als ze er niet nog een aantal achteraan plakken.
De beslissing of ze er een aantal achteraan gaan plakken is waarschijnlijk een keuze die ze dan pas willen maken, op basis van het aantal spelers op dat moment en de prognoses en dergelijke.
Kill 10 rats, gather 5 stones... Dat is hoe de beta van Rift ging ongeveer, en iedereen vond het prachtig...
Hopen dat Titan niet ook zo'n domme grind game word.
Dat is alleen zo als je de quests niet leest. Je eigen fout.

Inderdaad, de meeste quests komen er op neer om mobs te killen, spullen op te halen of weg te brengen. Wat je er verder mee doet is helemaal aan jouw fantasie. Rift heeft een nieuwe wereld. Die er fantastisch uit ziet. En er is voorlopig genoeg te doen om je door die wereld heen te voeren.

Blizzard houd nu al 1-2 jaar zijn mond pot-dicht over Titan. En deze week beginnen ze er opeens zelf over. Vorige week was de officiele launch van Rift. Ik vraag me af of het er mee te maken heeft. Mijn hele guild (50 man, allemaal 25 jaar of ouder) komt zo'n beetje van WoW. Allemaal ex-Blizzard klanten die ze verloren hebben. Rift heeft 100+ servers in US+EU. Dus honderdduizenden spelers. Ik heb zo'n vermoeden dat Blizzard dat toch wel merkt in de portemonee. Ze maakten zich niet zo druk om Vanguard, AoC, WAR of Aion. Omdat ze wisten dat WoW op bijna alle fronten beter was. Nu is het een veel closere call. Ik zou me druk maken, als ik Blizzard was.
No offence maar ik heb Rift gespeeld, best een aardig spel maar het kan niet eens in de schaduw staan van WoW.
Weer die onzin van 12 miljoen leden. Dit was 2 jaar geleden al zo volgensmij en ze blijven dit roepen terwijl iedereen weet dat veel mensen zijn gekapt.
ja artikel zegt 12 miljoen "betalende" leden. lijkt mij niet. volgens mij hebben ze gewoon alle accounts genoemd die er zijn.
Gezien het feit dat de afgelopen 4 jaar WOW steeds meer de richting opgegaan is van de casual spelers, lijkt het mij dat project Titan meer in de richting van een SMMOG gaat dan een doorsnee MMO (S staat voor Social).

Zeker m,et de uitspraken dat het qua succes WOW zou moeten overvleugelen lijkt het mij meer gericht op de facebook of andere sociale media gelaarsde games in de hoop de markt van social games aan te boren en te benutten.

Als MMO/RPG liefhebber wordt ik van deze uitspraken ook niet zo vrolijk omdat toegankelijkheid van WOW mede succes is geweest voor de grote userbase welke de game vandaag de dag bezit.

(Offtopic: was SMOGG nog niet tegen gekomen en claim dus the Tm, copyright etc. :P)
er is niks cashual aan wow op het moment...

ik ben gestope met raiden een jaar geleden en wou meer cashual spelen en ben nu bijna helemaal gestopt omdat er niks te beleven is als je alle chars geleveld heb alle rep gedaan heb en genoeg goud heb.


verder zeg ik tegen blizzard kom maar op eerst zien dan geloven niet ons lekker maken met een nietszeggend verhaaltje zolang we niks zien hou dan je mond.
rift zou ook een top game worden maar viel reuze mee of moet ik zeggen viel reuzen tegen...
speelde in de laatste dag van de beta en je word overspoeld met quests sommige dingen zijn simpelweg onlogisch de camera is waardeloos zodra je het water ingaat en laten we over mounts maar helemaal zwijgen....
om ff te trollen en compleet off-topic te reageren, waarom doen ze die beste ontwikkelaars niet op diablo3 zetten.... ben het wachten zat!! :|

waarschijnlijk zal diabolo 3 ook nog compleet tegenvallen aangezien ik zo een hoge verwachtingen ervan heb ;; (dit had ik ook bij bij starcraft en voor mijn gevoel is starcraft alleen maar een nieuwe C&C) (de laatste C&C games vind ik ook niet bepaald innovatief)
Omdat Diablo 3 al bijna af is denk ik, en het eind dit jaar, of begin volgend jaar gereleased wordt. Titan wordt aps eind 2013/begin 2014 verwacht.

bron: gelekt productsheet: http://media.mmo-champion.../2011/february/slate2.jpg
Ik weet niet waar Titan op gebaseerd is maar aangezien ze al een MMORPG uit het fantasy genre hebben zal dit inhouden dat het zoiets waarschijnlijk niet wordt. Ik hoop persoonlijk op een future MMORPG in de richting van Starcraft of een noire achtige setting.
Speculaties speculaties.

Ik denk zelf een combinatie van een MMO + Starcraft Ghost achtig in een compleet nieuw jasje met nieuwe lore etc = Titan.

:)
Als het Starcraft achtig was dan was het veel veiliger om het ook daadwerkelijk in het Starcraft universe uit te voeren aangezien je dan in ieder geval een groot aantal Starcraft/Starcraft II spelers interesseert wat goed is voor de verkoopcijfers.

Ik verwacht iets totaal nieuws, met Warcraft heb je fantasy/het verleden, met Diablo heb je demonen, met Starcraft heb je sci-fi. Welke populaire genres blijven dan nog over, de criminele onderwereld in de stijl van GTA? Of iets wat als casual wordt beschouwd, denk aan de Sims of Spore waar de focus meer op het bouwen dan het vechten ligt?

Ik had het liefst gezien dat ze de dungeon keeper franchise van EA hadden gekocht en daar een mmorpg van hadden gemaakt. Dit is nu jammer genoeg gedaan door één of andere chinese studio die er een zooitje van maakt. Nah jah zooitje, heb het niet gespeeld maar het ziet er uit als WoW op de WC3 engine.
Het was volgens mij al bekend dat Titan een sci-fi wordt... gezien de recente job-openings van de afgelopen twee jaar.

Ze willen bij Blizzard wel weer iets vernieuwends doen... een MMOFPS maken die goed is.

[Reactie gewijzigd door Harm_H op 9 maart 2011 15:52]

In die slide stond overigens dat Titan voor 2013 op de planning staat. Het kan dus nog wel even duren voordat we de eerste screenshots, video's of iets dergelijks gaan zien. Ben wel heel erg benieuwd, aangezien dit ook een nieuwe franchise wordt! Dus niks met Starcraft, Warcraft of Diablo, maar iets van de grond af aan opgebouwd! En met het talent dat Blizzard huisvest geloof ik graag dat het een topgame gaat worden.
Het medieval MMORPG genre is nu best wel verzadigt in de MMO wereld. Daar in tegen zijn SF achtige MMO's in de minderheid. En ik vermoed dat Titan ook een zo iets wordt. Maar het zal niet makkelijk zijn om een nieuwe wereld en lore te maken.
"Hij denkt dat Titan de potentie heeft om World of Warcraft te overvleugelen."

Goeie zaak dit! Wanneer deze nieuwe game gelijkwaardig zou zijn aan WOW zou het betekenen dat ze in de afgelopen 10 jaar niks geleerd hebben. Het is dus niet meer dan logisch dat dit spel aangekondigd wordt als zijnde beter (verwacht) dan WOW. En ik vind dat je ook niks minder moet eisen!
Ben benieuwd hoe ze alle 'lessons learned' van WOW gaan verpakken in een nieuwe game en op welk genre ze zich gaan richten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True