Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 290 reacties
Submitter: Blackbird-ce

Hostingbedrijf Bluehost moet op last van een Amerikaanse rechter de serverlogs van GeoHot.com, de website van PS3-hacker George Hotz, overdragen aan Sony. De serverlogs zouden onder andere als bewijsmateriaal dienen.

Bluehost moet alle informatie die het over GeoHot.com en PS3-hacker George Hotz heeft, overdragen aan Sony, oordeelt de rechter. Daaronder zijn ook de ip-adressen van alle bezoekers die de website sinds januari 2009 hebben bezocht. Die informatie zou nodig zijn om te bewijzen dat GeoHot een hack voor de PlayStation 3 heeft verspreid, stelt Sony.

Ook zou Sony met de logs kunnen aantonen dat een groot deel van de gebruikers die de hack hebben gedownload, afkomstig is uit Noord-Californië, waardoor de zaak onder de jurisdictie van de rechter in San Francisco zou vallen. GeoHot heeft liever dat de zaak wordt behandeld in New Jersey, waar hij woont. Verder krijgt Sony toegang tot accounts van GeoHot op Twitter, YouTube en BlogSpot.

Sony beschuldigt Geohot er onder meer van een Amerikaanse wet te hebben overtreden die het omzeilen van kopieerbeveiligingen strafbaar maakt, de Digital Millennium Copyright Act. De hacker wist de root key te ontfutselen omdat Sony bij het encrypten van de sleutel een constante gebruikt.  Doordat de console is gekraakt, wordt het spelen van gekopieerde games mogelijk. GeoHot stelt echter dat hij tegen piraterij is en dat hij het recht heeft om zijn console te kraken.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (23)

Reacties (290)

Reactiefilter:-12900269+1126+25+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
1 2 3 ... 7
Ik sta versteld dat sony dat voor elkaar heeft gekregen. Gelukkig ben ik nooit op die site geweest.
Ik bij dezen wel. Mijn ip-adres mogen ze hebben. Er staat nu alleen platte tekst overigens met een oproep aan de media. De eerste alinea:

Media, I need your help. This is the first time I have ever asked. Please, if you support this cause, help me out and spread the word.
I want, by the time this goes to trial, to have Sony facing some of the hardest hitting lawyers in the business.
Together, we can help fix the system


Hij is dus al geld aan het inzamelen voor z'n verdediging.
en mijn IP ook, die mag sony van me hebben, ik heb niets misdaan en ik heb het recht op vrije nieuwsgaring, laat ze maar komen...

hoe meer onbruikbare IPadressen in die logbestanden hoe minder sony er trouwens ook mee kan, want hoe moeilijker een relatie tussen beide te bewijzen is :)

(ik ben het geheel eens met dat sony gehackte consoles wil weren van PSN, maar deze heksenjacht gaat mij ook veel te ver, the word is out en tegenhouden lukt sony echt niet meer, ze kunnen hun moeite beter besteden aan het speelbaar houden van nu door hacks en cheats onspeelbare games bijvoorbeeld)
ik heb er ook op gekeken omdat het toevallig op twitter stond, maar ik denk niet dat ze alle ip's gaan bannen die op die site zijn geweest.
Mocht Sony zo dom zijn om alle IP adressen, van de mensen die op de website van Geohot geweest zijn, te blokkeren van PSN dan is dat gelijk het einde van Sony. Ik verwacht dan ook niet dat ze zo'n actie zullen uitvoeren. Wat wel mogelijk is dat ze de IP adressen van de gehackte PS3 consoles zullen vergelijken met de IP logs van de website. Alle matches daarvan zullen voor rekening komen van Geohot, omdat ze dan een 'bewijs' hebben dat George Hotz ervoor gezorgd heeft dat de eigenaar van de gehackte PS3 dat kon doen met behulp van de informatie op zijn site.
"Wat wel mogelijk is dat ze de IP adressen van de gehackte PS3 consoles zullen vergelijken met de IP logs van de website. Alle matches daarvan zullen voor rekening komen van Geohot, omdat ze dan een 'bewijs' hebben dat George Hotz ervoor gezorgd heeft dat de eigenaar van de gehackte PS3 dat kon doen met behulp van de informatie op zijn site."

Dit vind ik dus best wel onzin... Mischien heb je de hack van een anderen site en keek je voor intressen naar deze site

[Reactie gewijzigd door darksummenors op 7 maart 2011 11:30]

Jammer dat er ook een timestamp bij komt, en ze vermoedelijk alles van voor de officiele opeising wel serieus nemen, en alles wat daarna langsgekomen is alleen indien het echt iets stouts (volgens Sony dan) probeert.
Geohot zal ongetwijfeld een timestamp hebben (logs), maar als die timestamp niet in hun aanvraag stond dan kregen ze van mij enkel de ip-adressen.
Sony krijgt een schat aan informatie.

De IP adressen die ze van de GeoHot.com website krijgen kunnen ze prima met hun eigen PS3 Online database vergelijken en zo ofwel je PS3 bannen of als er iets vreemds op je console staat je aanklagen!..

Die kennis is een hoop geld waard voor Sony: IP adressen met bijbehorende e-mail adressen en de kennis dat deze mensen PS3 hacks informatie opvragen.
Bannen omdat je op een site bent geweest. Mogen ze best proberen, kunnen we een clubje mensen verzamelen om Sony aan te klagen. Dat gaan ze ten eerste nooit doen, en mocht het ooit zo ver komen, dan is er geen rechter die ze in het gelijk stelt.
Banne als je de hack hebt gebruikt, dus mocht je de site bezocht hebben dan kunnen ze je niets doen tenzij je de hack daadwerkelijk hebt gebruikt.
Beetje naïf om te denken dat ze dit zo duidelijk gaan verkondigen... Ze kunnen het makkelijk doen als je ook enkele andere verdachte kenmerken hebt, en ze hoeven er totaal geen reden voor te geven!
Godwin much?

OT: Best wel idioot dat Sony een lijst krijgt met al die IP-adressen, waarvan misschien minstens de helft niets met een PS3 te maken heeft maar puur naar de site is gegaan omdat het in het nieuws was. Overigens tonen de acties van Sony wel aan dat de gesloten corporate-formule z'n beste tijd wel heeft gehad. Uiteraard hoef je niet al je bedrijfsinformatie bloot te geven o.i.d., maar wat meer openheid in plaats van het leven van een persoon zuur te maken door al zijn informatie en accounts in beslag te nemen is toch een betere optie mijns inziens.
Tja, dat is dus het mooie met Amerika, daar kan van alles wel. Wij hebben nu nog de illusie dat wij hier in Europa wel veilig zijn.

Er is al een nieuwe exploit gevonden in de 3.65+ Firmware, wat eigenlijk wel moet aantonen wat je al zegt: Word is out. Kijk naar wat Homebrew de PSP heeft gebracht. Wie had gedacht dat het ding na 6 jaar nog op het verlanglijstje van de jeugd kon staan?

Sony moet eerlijk zijn, dat alle homebrew die voor de PSP is ontwikkeld, invloed heeft gehad op de Officiele Firmware, namelijk door incorporeren van veelgebruikte opties.
@ stheide
ik heb niets misdaan en ik heb het recht op vrije nieuwsgaring, laat ze maar komen...
Ik denk niet dat Sony de intentie heeft om achter de bezoekers aan te gaan.
Het bezoeken van welke site dan ook is sowieso niet strafbaar, misschien in China, maar zeker niet in de VS.
Ze zullen de ip-adressen alleen vergelijken met de ip-adressen welke met de hack hebben ingelogd op het ps3-netwerk, om zo hard bewijs te kunnen leveren dat Geohot de bron is geweest van de hack. Geohot zou dit natuurlijk kunnen weerleggen omdat bezoekers van zijn site tot een bepaalde doelgroep behoren die statistisch gezien veel vaker op vergelijkbare sites komt waar de hack net zo goed had kunnen staan.
nutteloos alle ip logs zijn met datum. sinds het bekend is zullen ook alle nu nog aangemelde gebruikers gefilterd worden. het gaat om bezoeken van de afgelopen tijd.

wel vet... die klootzak moet hangen!
Wat is die site? Ik breng ook wel een bezoekje dan. Ik heb niets gedaan, dus wat willen ze beginnen dan? :')


(/me heeft overigens niet eens een PS3)
Ach en wat dan nog als je er wel was geweest, je deed toch niks verkeerd. Sony moet een keertje ophouden zo wild om zich heen te slaan. Hackers releasden deze hack pas toen zij de Linux optie van hun PS3 dichttimmerden. En nu gaan ze straks mensen die alleen maar een website bekijken aanpakken? Ik durf te wedden dat dat hun volgende stap is namelijk.

Ik heb er wel op gekeken en heb geneens een PS3, wat willen ze mij maken dan? Dat ik informatie heb gelezen... ooh dear what a crime! :P.
Volgens mij werd die Other-OS juist dichtgetimmerd nav wat gehack in de toenmalige PS3.
nieuws: Eerste PS3-model verliest Linux-mogelijkheid na firmware-update
Volgens mij wordt hiermee juist het hele verhaal omgedraaid.
Dat was een andere hack. Met die hack heeft Geohot ook helemaal niets te maken gehad. Die hack zette een PS3 in debug mode waardoor het unsigned code kon draaien. Toen is de OtherOS functie eraf gehaald om nog meer risico's te voorkomen.

Toen zijn andere hackers, waaronder Geohot, aan de slag gegaan om de PS3 te hacken.
Volgensmij heb jij je informatie niet helemaal goed Geohot was juist de persoon die verantwoordelijk was voor de hack in linux daarna heeft sony de other OS functie weg gehaalt.
Geohot zegt nu opeens tegen piraterij te zijn maar tot op een paar maanden geleden was hij al jaren bezig om de PS3 te kraken voor games.
Van mij mag sony hem ook keihard aanklagen, en dat iedere rechter hem maar keihard straft.
@superdre
Sorry dat van dat jaren klopte niet nee, maar met dat kraken zeg ik ook niet dat hij voledig achter de game kopien zit hij heeft alleen alles tot 2X aan toe mogelijk gemaakt.
Eerst zijn linux hack waar mensen hebben op voorbeduurt en daarna door het posten van de masterkey
Ik vind ook dat deze gozer mooi als voorbeeld functie neergezet mag worden door hem tot de grond aan toe aan te klagen, maar goed mijn mening

[Reactie gewijzigd door HADES2001 op 6 maart 2011 00:36]

uhhh.. nu lees ik pas verder, je eerste zin klopt, je 2e zin klopt niet, geohot was bezig om volledige toegang tot de RSX te kunnen krijgen vanuit Linux, ook toen had zijn hack niets te maken met de PS3 kraken voor games, enuh, hij was nog geen 2 maanden bezig met het kraken toen het hem lukte om er wat mee te doen, geen jaren, maar uiteindelijk heeft zijn hack helemaal niets opgeleverd, het was juist de Jailbreak hack (die gebasseerd was op de door Sony in hun reparatieshop gebruikte USB-JIG-stick)..
uhhhh.. it's as HADES2001 zegt (in iedergeval zijn eerste zin, de rest is ook van hem BS).. Die hack die de PS3 in debugmode zet is juist heel nieuw, en daar had Geohot niets mee van doen, maar hij had dus eerder een hack (die een HW aanpassing nodig had) en dat is de hack die SOny gebruikt heeft als smoesje om alsnog OtherOS ook van de phat te verwijderen (de werkelijke reden is puur besparing op ontwikkelingskosten).
OtherOS was al 'lang' verwijderd toen de jailbreak hack gevonden was..

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 5 maart 2011 18:25]

Met de Other-OS functie was het mogelijk om Linux te installeren maar was niet alle hardware in de PS3 toegankelijk. Je had toegang naar 1 core van de 8(?) die in de Cell processor zitten. Tevens had je limiteerde toegang tot de grafische kaart.

Hackers zijn bezig gegaan om volle toegang tot de Cell processor te krijgen en het is ze gelukt. Maar dit opende ook een deur om de beveiliging die gebruikt wordt voor niet Other-OS zaken te onderzoeken.
Sony is in paniek mode geraakt en heeft besloten om de Other-OS funtie er uit te slopen maar het hek was al van de dam.
Als Sony het anders had aangepakt, bijvoorbeeld de Other-OS functie uit te breiden zo dat Linux gebruikers volle toegang kregen tot het systeem was het misschien heel anders gelopen.

Maar ik koop niks meer van Sony sinds hun root-kit CD, hoewel ik even twijfelde bij de PS3 ben ik nu toch blij dat ik het niet gedaan heb. Ze laten nu weer hun ware gezicht zien.
Je had toegang tot 6 van de 7 beschikbare SPU's + de PPU zelf natuurlijk..
Geloof je echt zelf dat het anders was gelopen?

Een hele grote groep mensen vind het simpelweg interessant om games illegaal te downloaden, die groep (en de groepen mensne die hier potentieel geld aan kunnen verdienen) zorgen er wel voor dat de drijfveer groot genoeg blijft om een echte game hack mogelijk te maken.
Sony had de kans op een beetje goodwill te tonen. Ik denk dat door deze actie meer mensen Sony links laten liggen en dit misschien Sony meer geld gaat kosten.
Het word tijd dat iemand (een overheid) een lef heeft, als een bedrijf zich zo misdraagt. Naast dat deze ip adressen NOOIT afgegeven zouden mogen worden (ik vermoed nog een groot aantal rechtszaken tegen de host) zou Nederland gewoon de verkoop van ALLE sony producten moeten verbieden ter bescherming van de burgers. En eigenlijk gewoon heel Europa. Zolang als er geen overheid optreed tegen dit criminele gedrag gebeurd er niks.
Sony misdraagt zich? En wat te denken van de hackers die het kopieren van games mogelijk maken met hun tools, en daarmee niet alleen Sony, maar de hele gamesindustrie schade toebrengen? In Oost-Europa maar ook in het Midden-Oosten en Azie ziet Sony de softwareverkopen dalen omdat PS3-eigenaren daar overstappen op het illegaal kopieren van games. Dat is crimineel gedrag.
Sony verdiend toch nog bakken met geld, het zijn niet de paar gehackte games games die Sony failliet zullen brengen.
Je schijnt ook niet goed kunnen te lezen. Geohot steunt de hackers niet. Geohot wilde alleen helpen om functies terug te brengen in de PS3...
Ik kan uitstekend lezen. In een andere reactie heb ik ik een citaat van Geohot geplaatsts waaruit blijkt dat hij een paar maanden daarvoor geen enkele moeite heeft met piraterij.

En hoezo wilde Geohot functies terugbrengen? Door zijn gehack heeft Sony zelfs de OtherOs-functionaliteit op de oudste PS3-modellen uit veiligheidsoverwegingen verwijderd. Zonder Geohots activiteiten zou elke PS3 Fat nog OtherOS gehad.
Kom op man doe die rosse zonnebril eens af.
Jij kopt een product de fabrikant haalt er met een software update de functionaliteit weg. waar me ze adverteerde. dit is fout heel fout.

Stel je koopt een bleuray speler die ook divx en mkv kan streamen en af kan spelen
Sony stuurt een software update . Deze moet je installeren anders kan je nieuwe bluerays niet afspelen en onder tussen nerven ze de functie van divx en mkv afspelen er uit want dat werkt illegaal Kopiëren in de hand. jij gebruikte dat ding om je media te streamen over je net werk naar je TV. dan ga je toch ook over de zeik of niet?

Sony geeft eind gebruikers dus geen keuze daar vallen veel mensen om.
Ik heb het niet over nieuw verkochte playstations zonder de functionaliteit verkocht zijn.
Ik vind doet een fabrikant zulke radicale dingen dan moeten ze de gebruiker de kans geven het apparaat terug te brengen en restitutie van hun aankoop bedrag. Immers sony veranderd te functie van het apparaat eenzijdig . Als consument kan je stikken of slikken. als Europese consument mogen we best met ze alle tegen bedrijven zeggen stik zelf maar. Hand je het concept beter uit moeten denken. updates mogen om lekken en beveiligingen aan te passen natuurlijk , maar niet om de functies van het apparaat te verwijderen zonder toestemming van andere partij en daar door het apparaat nutteloos maken . dit gebeurt ook met de PS3 als je niet update kun je ook de nieuwe spellen niet spelen dit is gewoon niet recht vaardig , sony moot gewoon met ze billen bloot gelukkig heeft LG ze goed bij de ballen hehe.
Lees de algemene voorwaarden eens voor je iets aanzet, Sony heeft 100% het recht om dit te verwijderen mochten ze dit nodig achten.

Bedank je vriend geoHot dus maar voor het verdwijnen van OtherOs, dat is namelijk de enige reden dat deze functionaliteit niet meer beschikbaar is.

Daarnaast kost een PS3 Sony nog steeds geld, pas na 3 a 4 games gaat Sony er iets aan verdienen (naast het feit dat bij illegale kopien de game developer zelf er niets aan kan verdienen).

Dit raakt misschien de allergrootste game studio's niet heel erg maar de kleinere studio's doet dit absoluut de das om.

je mening is leuk maar het gaat nu om rechten en gevolgen.
Lees de algemene voorwaarden eens voor je iets aanzet, Sony heeft 100% het recht om dit te verwijderen mochten ze dit nodig achten.

Bedank je vriend geoHot dus maar voor het verdwijnen van OtherOs, dat is namelijk de enige reden dat deze functionaliteit niet meer beschikbaar is.

Daarnaast kost een PS3 Sony nog steeds geld, pas na 3 a 4 games gaat Sony er iets aan verdienen (naast het feit dat bij illegale kopien de game developer zelf er niets aan kan verdienen).

Dit raakt misschien de allergrootste game studio's niet heel erg maar de kleinere studio's doet dit absoluut de das om.

je mening is leuk maar het gaat nu om rechten en gevolgen.
Je mag de wet niet verwerpen, ook niet vrijwillig, dus die EULA (de voorwaarden) mag je niet bevestigen. Als het om die EULA gaat mag eigenlijk de PS3 niet verkocht worden want je moet voorwaarden accepteren die tegen de wet indruisen.
Om het maar even kort te zegen die EULA is NIET geldig in Nederland.
Het apparaat is van jou na aankoop, en je mag ermee doen wat je wilt, ook de functionaliteit terug brengen die Sony eruit heeft gesloopt, zelfs als je hiervoor de FW (firmware) moet kraken.
Het enige wat niet mag is het tegen betaling, verspreiden van jouw aanpassing!
@acidfever Hmm ik vraag me dan af (heb zelf geen PS3), zijn er algemene voorwaarden die je moet accepteren voordat je je PS3 voor het eerst in gebruikt neemt? Of tijdens het eerste gebruik dan?

Maar als je je jouw argument tot in het extreme doortrekt ("dat zij het recht hebben functionaliteit aan te passen"), zouden zij dus zelfs het recht hebben of de gamefunctionaliteit te verwijderen? Zodat je alleen nog een veredelde bluray speler hebt? Of net andersom, dat je geen bluray films meer af kan spelen?

Dit zouden ze natuurlijk niet doen, aangezien ze zichzelf hiermee in hun voeten zouden schieten, maar daar gaat het hier nu niet om. Het gaat er om of ze het mogen.

@ymmv hieronder:
hmm ik moet toch bekennen dat ik in het begin toch wel interesse had in een PS3 met OtherOS functionaliteit, dit was dan wel voornamelijk naar aanleiding van XBMC op de XBOX.
Een vergelijkbaar "OS" op de PS3 leek me toen erg aantrekkelijk. Om het puur als drogreden af te doen gaat me wat ver, al lijkt het in dit geval wel als drogreden gebruikt te worden ja.

[Reactie gewijzigd door crizyz op 5 maart 2011 14:40]

Die voorwaarden gaan niet boven de wet, en zijn daarom niet rechtsgeldig.

De PS3 heeft zijn break-even point allang gepasseerd, er wordt gewoon winst gemaakt op iedere ps3 console die verkocht wordt hoor.

Sony is dus wel degelijk fout bezig.

Dit piraterij verhaal, loopt al zo lang, als ze inderdaad zo veel geld zouden verliezen als dat ze zouden claimen, zou het allang allemaal failliet zijn. Het is ook gewoon een grote wasse neus, het is een excuus slechte beslissingen/methodes goed te praten zodat er nog meer geld verdient kan worden, niet meer en niet minder.

Over rechten en gevolgen gesproken, ik heb het RECHT om te doen met mij machine wat ik wil. Dat de gevolgen daarvan nadelig zijn voor het bedrijf, is dan het bedrijf zijn probleem (die is dan blijkbaar met een slecht concept gekomen) niet die van mij!
En dat recht heeft iedereen en gaat sony je niks maken. als je ZELF je console kraakt en dit enkel voor JEZELF gebruikt kan sony je niks maken... Als je deze console echter ZELF kraakt en deze crack dan voor IEDEREEN TER WERELD beschikbaar stelt kunnen ze je wel iets maken.

Het intreseert sony niet dat een enkeling gekopieerde games kan spelen het gaat er hierover dat hij deze heeft beschikbaar gesteld voor "het grote publiek"
Dat ze iets dergelijks in de algemene voorwaarden zetten maakt het nog niet legaal.
Dat niet alle algemene voorwaarden rechtsgeldig zijn maakt deze niet gelijk illegaal.
GeoHot is niet daar verantwoordelijk voor. Die is juist begonnen hier mee toen ze de functionaliteit er uit geprogrammeerd hadden.Ze hadden ook een andere weg in kunnen slaan dat deed sony niet, wat verwacht je dan van mensen dat ze alles maar slikken?
daar door ligt het complete beveiligings packet van de PS3 inc de bleuray versleuteling op straat omdat ze geen rekening houden met mensen die gewoon met een ps3 om gaan. iedereen maar afsluiten.

En Sony staat niet is zijn recht, ze doen aan misleiding , een user licentie gaat niet boven de wet.. Zeker ook omdat ze er een dikke vette advertentie campange tegen aan gegooit hebben in die tijd en het als een verkoop punt hebben gebruikt.
Iedereen weet dat je dan een dikke kans hebt om een rechtzaak hier over te winnen .
Let wel op, ik heb het hier over de PS3s die verkocht zijn met deze functionaliteit. niet over modellen die later op de markt zijn gekomen zonder deze functie.
Dat is onjuist. Sony maakt winst per verkochte PS3 op dit moment.
De algemene voorwaardes die compleet niet geldig zijn omdat je ze 1) pas ziet na aankoop 2) de wet niet kunnen overrulen
Overigens, die OtherOS is eruit gehaald he... maar de ps3 is nu compleet gehacked toch?

waarom gooien ze het niet gewoon lekker terug erin? Maakt nou niet meer uit natuurlijk.

misschien blijven die hackers dan juist op een afgstand.
Omdat OtherOS slechts als excuus gebruikt wordt.
Vraag al die mensen die erover huilen maar eens of ze 't echt gebruikten.
99% gebruikte het niet, en de rest liegt.
Stel, je bent verplicht om te kiezen: 1. Ik amputeer je benen (OtherOS eraf) of 2. Ik amputeer je armen (Geen nieuwe games). Als ik ofwel je armen ofwel je benen eraf haal, betekent nog niet dat dit gegrond is. Wat ik hiermee wil zeggen is dat de algemene voorwaarden van Sony alles behalve rechtsgeldig zijn.

Als jij een auto koopt mag de fabrikant ook niet ineens de motor onder de kap vandaan halen, ook al staat het in de voorwaarden.
Stel, je bent verplicht om te kiezen: 1. Ik amputeer je benen (OtherOS eraf) of 2. Ik amputeer je armen (Geen nieuwe games). Als ik ofwel je armen ofwel je benen eraf haal, betekent nog niet dat dit gegrond is. Wat ik hiermee wil zeggen is dat de algemene voorwaarden van Sony alles behalve rechtsgeldig zijn.

Als jij een auto koopt mag de fabrikant ook niet ineens de motor onder de kap vandaan halen, ook al staat het in de voorwaarden.
Apple doet met zijn AppStore updates elke paar maanden ongeveer hetzelfde. Je gaat accoord met nieuwe voorwaarden, of je kunt geen gebruik meer maken van de enige legale manier om Apps op je toestel te zetten. Vind iedereen kennelijk prima...

Ik vind de discussie over het al dan niet gerechtigd zijn van het hacken van een console hier irrelevant. Wat ik relevant vind is dat alle bezoekersgegevens van een webserver zonder voorwaarden worden overgedragen aan een commerciele partij. Dat is een grove schending van de privacy imo. Belachelijk dat een rechter dit gelast. Hij rekent kennelijk alleen met de commerciele belangen van een bedrijf, niet met het recht op privacy van de burger.
Zolang Apple geen onderdelen van de iPhone verwijdert is hier niets mis mee. Als Apple de telefoonfunctie zou verwijderen van de iPhone, dan geeft het een probleem, net als (terecht) bij Sony.
Er wordt veel te veel geschuild achter het recht op privacy om andere reglementen ongestoord te verbreken, vooral copyright. Er is naar mijn mening niks mis met het oordeel van deze rechter.

De gegevens kunnen trouwens ook niet meteen tegen andere mensen gebruikt worden omdat sony nog niet weet bij wie deze ip-adressen horen (daarvoor zouden ze providers moeten contacteren en dat is niet gebeurd geloof ik). Dus eigenlijk wordt er zelfs nog helemaal geen privacy geschonden.
Doe de vergelijking dan goed en maak ervan "1. Ik haal je blinde darm eruit".
Want zeg eens eerlijk, gebruikte jij OtherOS ? Een ja of een nee is voldoende.
Lees de algemene voorwaarden eens voor je iets aanzet, Sony heeft 100% het recht om dit te verwijderen mochten ze dit nodig achten.

Bedank je vriend geoHot dus maar voor het verdwijnen van OtherOs, dat is namelijk de enige reden dat deze functionaliteit niet meer beschikbaar is.

Daarnaast kost een PS3 Sony nog steeds geld, pas na 3 a 4 games gaat Sony er iets aan verdienen (naast het feit dat bij illegale kopien de game developer zelf er niets aan kan verdienen).

Dit raakt misschien de allergrootste game studio's niet heel erg maar de kleinere studio's doet dit absoluut de das om.

je mening is leuk maar het gaat nu om rechten en gevolgen.
Wat een enorme lulkoek weer.....Lees jij de wet nog maar 's na die staat namelijk boven (100%) elke eula...sterker nog..dat verzinsel om hem de schuld te geven dat het "other-os" verdwenen is zegt genoeg over jezelf....

[Reactie gewijzigd door IoorLTD op 5 maart 2011 19:06]

Ik heb een PS3 Fat met OtherOS-functionaliteit gehad. Nooit gebruikt en het interesseert me ook totaal niet dat die mogelijkheid weg is. Er is geen mens die een PS3 koopt omdat je er Linux op kan draaien. Dat kan je op elke PC en vele malen beter. Een PS3 koop je in de eerste plaats voor de games.

Linux op de PS3 heeft jarenlang een kwijnend bestaan geleden. Je had een paar distributies, maar aan de softwarekant was het armoe troef. Er is niet EEN interessante applicatie voor geschreven. In de praktijk is dat hele OtherOs totaal nutteloos gebleken. Toen Sony de support voor OtherOs op de PS3 Slim weghaalde, bleef het oorverdovend stil in Linux-land.

OtherOs is de drogreden die hackers gebruiken om piraterij te faciliteren. De waarheid is dat niemand het gebruikte omdat je er niks mee kon.
Ik heb een PS3 Fat met OtherOS-functionaliteit gehad. Nooit gebruikt en het interesseert me ook totaal niet dat die mogelijkheid weg is. Er is geen mens die een PS3 koopt omdat je er Linux op kan draaien. Dat kan je op elke PC en vele malen beter. Een PS3 koop je in de eerste plaats voor de games.

OtherOs is de drogreden die hackers gebruiken om piraterij te faciliteren. De waarheid is dat niemand het gebruikte omdat je er niks mee kon.
En hier zit ook JIJ mis. Geohotz wilde de gebrekkige ondersteuning verbeteren. Ook DAT is geoorloofd als de fabrikant het probleem niet wil oplossen. En het was een probleem. Sony adverteerde gretig met het OtherOS omdat daardoor de console als PC ingevoerd konworden waardoor ze extra invoerheffingen konden voorkomen. Hiermee dacht Sony twee vliegen in één klap te vangen. En geld uitsparen, en je meteen onderscheiden van de XBOX met de PC classificatie, zodat nog meer mensen voor de PS3 zouden gaan.
Niet om het één of ander, maar de meeste mensen blijken slecht op de hoogte v.d. wet en regelgeving en laten zich erg makkelijk misleiden. Zo ook in dit geval.
Maar dit is niet het eerste Sony schandaal, toch blijven mensen Sony apparatuur kopen, nou ik niet, ik stem met mijn portemonnee.
lol, het Amerikaanse leger draait/draaide Linux op PS3 hoor.

Ik dacht ook om een PS3 aan te schaffen vanwege Linux, maar toen Sony het eruit gesloopt heeft, heb ik het toch maar niet gekocht uiteindelijk.
Ik meen de Marine die er iets van 1700+ hadden in een rekencluster. De PS3 is qua hardware nu eenmaal een heel interessant beestje voor apps die de cell processors benutten.
Nou ik heb die functie gebruikt, totdat ik perse moest updaten om de andere games te kunnen spelen...
Jank zo toch niet. Het is niet omdat JIJ de OtherOS niet gebruikte, dat niemand het doet/deed. En het is ook niet omdat jij die functionaliteit niet benutte, dat anderen dat ook maar niet meer moeten doen dan.

En het feit dat iedereen Sony's gedrag maar blijft goedkeuren, gaat er bij mij niet in. Dit is gewoon erover. IP-adressen van bezoekers opvragen? WTF.
Waarom? Om ze aan te klagen? Gaat Google dan ook aangeklaagd worden omdat hun crawler een bezoekje heeft gebracht?

Maar goed... Gelukkig heeft niet iedereen zo'n bekrompen geest.

edit: veel sony-fanboys bij de mods hier.

[Reactie gewijzigd door 188785 op 7 maart 2011 15:32]

Ik vraag het mij toch elke keer af, wat doe je met een linux op een PS3. Ik kan mij maar 2 dingen voorstellen:

- Je hebt geen PC en wilt toch pc taken kunnen gebruiken.
- Je zou graag gekraakte games kunnen spelen.

En ik denk zelfs dat de eerste groep een stuk kleiner is ten opzichte van de tweede.
Maar misschien is er nog een belangrijkere reden? Ik hoor iedereen veel praten over "ik gebruik mijn otherOS functie" maar heel weinig mensen geven aan waarom...
Het is een supermachine voor zijn prijs...

Probeer maar eens een desktop samen te stellen met gelijkwaardige specs, dan ben je een pak meer geld kwijt :-)

Als hij dan, zoals de xbox360slim nog eens fluisterstil is, dan is het een perfect systeem voor in de huiskamer of als (home)server te gebruiken.

Als media center is het ook ideaal... Niet alleen omdat het mooier oogt, maar ook voor de bluray, 5.1 surround en full hd support. Verder, 7 cores, elk op 3.2GHz.... Met zijn gigabit poortje kan je ook makkelijk gaan streamen....
Dan moet je misschien maar eens werken aan je creativiteit...
Hoe kun je gekraakte games spelen via otheros terwijl dat een ander besturingssysteem is ?
Idd, dat doet me een beetje denken aan Apple, die ook zijn eigen voorwaarden exposeert.
Een ip adres dat meerdere mensen in huis gebruiken vind je en grote schending van je privacy, maar ondertussen vind je het prima dat je eigen overheid je altijd als verdachte ziet (camera's die duidelijk gesprekken op straat kunnen opnemen, vingerafdrukken in paspoort)?
Maar goed... Gelukkig heeft niet iedereen zo'n bekrompen geest.
Persoonlijke verwensingen zijn laag. Het verbaast me niets dat je geen respect voor andermans rechten hebt.

[Reactie gewijzigd door gebruiker_nr_1 op 5 maart 2011 17:47]

Zoals Mark ook al zegt, meerdere mensen/organisaties draaien Linux erop, simpel omdat JIJ de almachtige ymmv geen PS3 heeft om Linux ermee te draaien heeft niemand dat ? Volgens mij denk je ook dat de hele wereld om jou draait of niet ?
Die mensen hoeven toch het PSN niet op ? Die kunnen toch prima op hun firmware-versie met OtherOS blijven zitten, of mis ik iets ?
of mis ik iets?
Ja.
mkv./ divx. streamen, en nu ga jij zeker zeggen dat dit 'eerlijke' content is en geen films zijn die je van internet plukt ;)
mkv./ divx. streamen, en nu ga jij zeker zeggen dat dit 'eerlijke' content is en geen films zijn die je van internet plukt ;)
er staat niet bij dat ik het van het internet pluk of wel soms je veroordeeld al voor je bewijs hebt. ik heb het over data streamen van me pc naar me ps3 dat kan van alles zijn heb maar een voorbeeld formaat gekozen.

het is net als CD en DVD's ik denk zeker dat ik er 300/400 per jaar. Legale content zonder copyright weg brand waarom betaal ik een kopieer heffing? mensen gaan altijd van het slechtste uit.
misschien stream ik wel van een betaal of gratis dienst. maakt het uit?
En waarom werd die functionaliteit verwijderd?

Juist, omdat dezelfde George Hotz de PS3 aan het kraken was via de OtherOS functie.

Wat Sony doet is niet goed, maar George Hotz heeft het wel zelf veroorzaakt en mensen gebruiken OtherOS als een onterechte reden om het goed te praten. Zonder George Hotz had je OtherOS nog gewoon gehad (als niemand anders de PS3 ging kraken op deze manier natuurlijk).

Dus van mij mag George Hotz wel degelijk aangepakt worden, ik vind alleen de manier waarop niet juist.
Zeg eens eerlijk, gebruikte jij OtherOS ?
Of is het gewoon een excuus ?

Dit vraag ik aan iedereen die dit argument gebruikt, ik ben nog niemand tegengekomen die OtherOS gebruikte.
ik weet niet waar dat verhaal elke keer vandaan komt dat OtherOS is verwijderd als reactie op Geohot's hack, maar Geohot heeft zijn eersge hack pas enekele weken na het verwijderen van OtherOS aangekondigt, wat ondertussen al een jaar geleden was. Overigens is deze hack nooit vrijgegeven...
Incorrect.

On January 26, 2010, Hotz released the exploit to the public. It was done on the Original Firmware or OFW, then using his codes he made it into a CFW, or Custom Firmware. It requires the OtherOS function of the machine, and consists of a Linux kernel module and gaining control of the machine's hypervisor via bus glitching.[22] Hotz wrote that "Sony may have difficulty patching the exploit".

On March 28, 2010, Sony has responded by announcing to release a PlayStation 3 firmware update that removes the OtherOS feature,[23] a feature that was already absent on the newer Slim revisions of the machine.


2 maanden na de vrij gegeven exploit werd OtherOS verwijderd.

[Reactie gewijzigd door DaitoX.nl op 6 maart 2011 11:11]

On January 26, 2010, Hotz released the exploit to the public. It was done on the Original Firmware 3.55 or OFW, then using his codes he made it into a 3.55 CFW, or Custom Firmware. It requires the OtherOS function of the machine, and consists of a Linux kernel module and gaining control of the machine's hypervisor via bus glitching.[22] Hotz wrote that "Sony may have difficulty patching the exploit".

On March 28, 2010, Sony has responded by announcing to release a PlayStation 3 firmware update that removes the OtherOS feature,[23] a feature that was already absent on the newer Slim revisions of the machine.
Ik zie dat je dit van Wikipedia afgehaald hebt.

Is je niets opgevallen?

GeoHotz moet heel goed geweest zijn. Hij had al Firmware versie 3.55 op 26 Januari 2010.

Want Firmware 3.55 is 9 december 2010 uitgekomen.

meuk: Sony PlayStation 3 3.55
Correct ik zie nu ook dat het versie nummer niet klopt, was me niet opgevallen omdat de inhoud verder correct is, maar dat versie nummer is niet juist natuurlijk. Ik heb deze verwijderd om verwarring te voorkomen.

Voor de twijfelaars meer bronnen:
http://ps3hvdoc.wikispaces.com/Hypervisor+RE
- Hardware modification of PS3 Fat with FW 3.15 to trig the exploit.
- Use of GeoHot (modified by xorloser) exploit kernel module:

http://www.ps3news.com/PS...station-3-firmware/page-2
As I’m sure everybody heard, the memory access exploit for the PS3 hypervisor was released recently by geohotz. The first step is to install Linux on your PS3 which means of course that this will not work on a slim PS3.

http://www.dandandin.net/...-fix-geohots-exploit.aspx
This exploit was using the linux support feature, a feature that thousands of people are using, both for fun or research purposes. After that, Geohot found an unpatchable bug on the hypervisor, so, how to fix it?

He just found the key of the door, but nobody dared to open the door yet, but they want to keep it close, so they just announced on their official blog that they will disable linux forever for everyone with the 1st april update!! (Note: it's not an april fool, they said)

http://www.ps3news.com/PS...r-system-and-enjoy/page-4
As a BIG follow-up to his Sample PS3 Linux Isolated SPU Loader Code, GeoHot has now released his coveted PS3 hack so end-users can exploit their non-Slim PlayStation 3 Entertainment System!
This is the coveted PS3 exploit, gives full memory access and therefore ring 0 access from OtherOS.

[Reactie gewijzigd door DaitoX.nl op 6 maart 2011 11:11]

Sony verdiend toch nog bakken met geld, het zijn niet de paar gehackte games games die Sony failliet zullen brengen.

Hoe noem je zoiets ook alweer... Ohwja, een drogreden. Dat Sony als nog geld verdiend wil niet zeggen dat het dan maar mag.

[Reactie gewijzigd door vandeGerrit op 5 maart 2011 13:42]

Met de PS3 heeft Sony ook geld zat verdiend, net als met de games die ze uitgeven...
Dat valt reuze mee, het begon pas net winstgevend te worden. De PS3 is onder kostprijs op de markt gezet. Als de werkelijke kostprijs was doorgevoerd was de unit bij de launch 800 euro per stuk geweest. Nu beginnen die onkosten eindelijk terugverdiend te worden en dan zet een anarchistische knakker dit soort hacks op internet. Ik denk dat je niet echt beseft dat een bedrijf als Sony kapot gaat door dit soort puberaal gedrag.
Ja ok, maar dat de console gekraakt is zou het ook kunnen betekenen dat meer mensen de PS3 gaan kopen.
Sony heeft gewoon een slechte zet gedaan, ze hadden ook een andere weg in kunnen gaan met the other os.
ALLE PS3 zijn als PC verkocht! En ook zo geimporteerd! om de belasting te ontduiken! door other OS er uit te programmeren heb je geen pc meer maar een consol!
Bronnen over winstgevendheid PS3?
Ieder bedrijf maakt winst over het verkopen van iets, anders is het toch niet interessant ? Dat is gewoon logisch.
Xbox wordt al sinds dag 1 onder kostprijs verkocht; MS investeert in XBox voor marktaandeel, naamsbekendheid en imago. Aan de verkoop van spellen verdient Microsoft volgens mij nauwelijks iets.

Voor Sony is het anders - de PS3 is een van de weinige consoles in geschiedenis die met een beetje winst wordt verkocht. da's best knap.
Ook al verdiend een organisatie, persoon of bacterie bakken met geld, dit soort gespuis moet aangepakt worden!
Je zegt dit wel zo mooi, maar ik weet zeker als jij "bakken" met geld verdient aan software bijvoorbeeld en iemand hackt de boel jij wel even anders piept. Jammer alleen dat de meeste mensen zo denken van ach, ze verdienen toch bakken met geld...
Waardeloos om zo op de man te spelen.
Die hackers die begonnen zijn om de PS3 te hacken deden het niet om spellen te kunnen kopieren. Ze zijn begonnen, waaronder ook George, omdat Sony zijn gebruikers de OtherOS functionaliteit had afgepakt. En dat vonden de hackers niet kunnen, dat een fabrikant functionaliteit weghaalt waar je voor hebt betaald en eigenaar van bent.
De OtherOS functie is verdwenen omdat GeoHot niet overweg kon met de GPU-restricties die Sony had opgelegd en daarom aan het prullen was geslagen. Sony heeft dan uit veiligheidsoverwegingen de hele functionaliteit eruit gehaald.
De OtherOS functie is verdwenen omdat GeoHot niet overweg kon met de GPU-restricties die Sony had opgelegd en daarom aan het prullen was geslagen. Sony heeft dan uit veiligheidsoverwegingen de hele functionaliteit eruit gehaald.
Met andere woorden: Geohot wou de GPU-restricties in OtherOS omzeilen en de hele Cell blootleggen, maar Sony vond dat hij (onbedoeld) iets te dicht bij de hypervisor kwam en dat het daardoor (misschien) mogelijk werd om gekopieerde spellen te spelen.

De Slim kwam op de markt en OtherOS werd eruit gesloopt, waardoor de hackers alleen maar een versnellinkje hoger gingen hacken en uiteindelijk die root key blootlegden. Is het dan überhaupt wel moreel te verantwoorden om één persoon (Geohot) ervoor compleet kapot te maken terwijl ze alleen maar de blunders van Sony aan het licht hebben gebracht?
Is het dan überhaupt wel moreel te verantwoorden om één persoon
SONY had dat Australische bedrijf met hun USB stick ook aangeklaagd, toch?
(Geohot) ervoor compleet kapot te maken
Tja.. als je zo luid brult als Dhr. Hotz... "hoge bomen vangen veel wind". Misschien was het een principe kwestie voor 'm, en niet een "kijk eens wat IK kan!" verhaal - maar het alternatief van anoniem uploaden lijkt mij, voor wat betreft juridische gevolgen, toch een betere optie.
Naar mijn mening is dat een nogal naive opvatting. Ze wisten op zijn minst dat de meeste mensen hierin geinteresseerd zouden zijn omwille van de mogelijkheid tot het spelen van gekopieerde games en niet de mogelijkheid om otheros terug tot leven te roepen. Dus ze moeten toch wel een beetje verantwoordelijkheid opnemen. En ik geloof eerlijk gezegd gewoon dat ze deze hack gezocht hebben met gekopieerde games in mind.
Two wrongs doesn't make a right.

Het is totaal van de zotte dat Sony IP adressen krijgt van mensen die alleen maar op een site gekeken hebben. Ten eerste is dat totaal geen bewijs van wat dan ook en ten tweede, als dat het wel was, dan moest een openbaar aanklager zich daarover buigen en niet een commercieel bedrijf.

Bovendien, maakt Sony zelf niet ook het kopieren van games mogelijk met hun tools? pricewatch: Sony Optiarc BD-5300S Blu-ray Disc Writer Zwart
Ten eerste is dat totaal geen bewijs van wat dan ook
Ze krijgen dan ook niet alleen de IP adressen, maar de serverlogs.

En als in de serverlog staat dat 192.168.noord.californië het bestand http://hotterdehothot.com/hackerdehackack.zip heeft benaderd, dan kan dat prima gelden als reden om Hotz vanuit dat district aan te klagen.

Dan mogen wij wel links en rechts proberen te argumenteren dat dat wellicht een proxy was, of een gehackte computer, of een open wifi, of etc. etc. etc. maar als dat er dan tientallen of honderden zijn, dan moet je wel héél erg je best doen om dat nog aannemelijk te maken.

Stukje vergeten... Ja, natuurlijk maakt SONY ook een blu-ray disc writer. Ze maken geloof ik ook computers. Ze bezitten een aantal patenten op de blu-ray recordables en verkopen die vast ook wel ergens onder hun eigen merknaam, etc. Maar een rechter ziet denk ik wel het verschil tussen al die voorbeelden, en een hack.

[Reactie gewijzigd door Kamiquasi op 5 maart 2011 13:36]

[...]

Stukje vergeten... Ja, natuurlijk maakt SONY ook een blu-ray disc writer. Ze maken geloof ik ook computers. Ze bezitten een aantal patenten op de blu-ray recordables en verkopen die vast ook wel ergens onder hun eigen merknaam, etc.
Dus als je gehackte PS3 games kopieert betaal je OOK aan Sony door de royalties die ze krijgen van Blu-Ray branders, schijven en merkrecht.

Iets met broekzak, vestzak. Dat ze die PS3 met verlies op de markt hebben gezet is hun eigen domme fout geweest, en dan moeten ze nu niet huilie gaan doen omdat mensen hun games niet kopen maar de PS3 misschien ook voor andere dingen gaan gebruiken.
Dus als je gehackte PS3 games kopieert betaal je OOK aan Sony door de royalties die ze krijgen van Blu-Ray branders, schijven en merkrecht.
Gelijk heb je. De volgende keer dat ik m'n tank volgooi neem ik ook even m'n intrek in het binnenhof - tenslotte betaal ik OOK de overheid via de accijnzen. Iets met krom, krommer, kromst.
Dat ze die PS3 met verlies op de markt hebben gezet is hun eigen domme fout geweest
Yup, helemaal mee eens.
dan moeten ze nu niet huilie gaan doen omdat mensen hun games niet kopen maar de PS3 misschien ook voor andere dingen gaan gebruiken
En daar hadden ze toch ook geen probleem mee? Sterker nog, ze hadden er eerst OtherOS op zitten waarmee mensen prima wat homebrew mee konden maken, wetenschappers hele supercomputers bouwden, etc. Misschien waren ze er niet helemaal blij mee (de media aandacht deed veel goed, natuurlijk), maar ze wisten uiteraard dat dit zou gebeuren.

Waar ze nu zeker -wel- een probleem mee hebben is de mensen die de games niet kopen maar -wel- spelen. Dat is een soort "andere dingen" van een heel andere orde.
( 'ze', niet 'we' |:( )

[Reactie gewijzigd door Kamiquasi op 5 maart 2011 14:01]

Met OthersOS kon je overigens niet 100% controle nemen over alle hardware, maar voor de meeste mensen die inderdaad andere dingen met hun PS3 wilden doen was het voldoende.
Het feit dat OtherOS eruit gehaald is is dan ook de reden dat een aantal hackers zich op de PS3 zijn gaan richten. Dat is ook de reden dat het toch zo lang geduurd heeft voordat hij gehackt is.
voor de meeste mensen die inderdaad andere dingen met hun PS3 wilden doen was het voldoende.
Echter voor sommige mensen niet. Die gingen er dan ook verder op hacken wat uiteindelijk tot resultaten leidde waarbij SONY dacht "oei, dit gaat al snel een richting uit waarbij piraterij ook goed mogelijk is."
Het feit dat OtherOS eruit gehaald is is dan ook de reden dat een aantal hackers zich op de PS3 zijn gaan richten. Dat is ook de reden dat het toch zo lang geduurd heeft voordat hij gehackt is.
Ook -met- OtherOS was het echter tot dit punt gekomen. SONY dacht nog wat tijd te winnen door OtherOS te verwijderen - is ook gebeurd, maar met een hoop negatief nieuws erbij. Niet echt een slimme zet, dus, maar het zij zo.

Wel vind ik het jammer dat er zoveel mensen zijn die blijkbaar alles wat dicht is willen hacken uit naam van 'homebrew', maar alles wat open is links laat liggen (want: te duur, niet krachtig genoeg, en nog meer redenen die er ideologisch niets toe zouden moeten doen).
Juist ja, wetenschappers maakten hele supercomputers met de otheros functionaleit. ;)

Dat zou niet echt een praktisch zijn want otheros was al van bij het begin beperkt in gebruik van de hardware. Dus om het volledige potentieel van de ps3's te benutten lijkt het mij wel logischer dat de meeste wetenschappelijke toepassingen ontwikkeld zijn als een applicatie die werkt onder het standaard besturingssysteem van de ps3 zoals ook folding at home.

Zo belachelijk gewoon er wellicht al meer gezegd is over OtherOS en hoe geweldig het niet was in de periode nadat het verwijderd is dan in de periode ervoor toen je het wel kon gebruiken.

OtherOS was een gimmick niet meer dan dat, niet veel boeiender dan de coin flip app een ipod touch.
En ja er zijn een handjevol mensen die hoe onpraktisch dan ook hun ps3 ook wat als pc gebruikten en zij zouden in principe hun geld terug moeten krijgen.
Je geeft dus duidelijk aan dat je voor Sony werkt en dus is je gehele relaas zinloos.
Het 'we' was een typo, vandaar ook aangepast. Maar stel dat ik wel voor SONY zou werken, waarom zou het dan 'zinloos' zijn? Omdat SONY de boeman is en als die spreekt is het een verhaal van "laa laa laa ik hoor je lekker toch niet"?
Hoe betaal je Sony dan royalties als je iets downloadt en op de HD van de PS3 zet als ik vragen mag ?
Waar komt die Blu Ray er dan bij kijken ? :?
Als ze die precieze gegevens wilde hebben, hadden ze ook een gefilterde ip-db kunnen opvragen... Nu krijgen ze volledige serverlogs + toegang tot zijn persoonlijke accounts, voor wat?? Je ziet zelf toch wel in dat Sony absoluut niets te maken heeft met de privé-tweets die hij van zijn moeder krijgt??? En dat Sony echt al helemaal niets te maken heeft met wie er dus NIET gedownload heeft van zijn site???

@kamiquasi that is, ofc..

[Reactie gewijzigd door KinGuiN|IA op 6 maart 2011 18:07]

Zoals een ander had gesteld was het beter geweest als de rechter de informatie-opvraag via een onafhankelijke derde partij liet gaan.. misschien is dat zelfs ook wel zo, aangezien er ook zo'n partij om de hoek komt kijken bij het bekijken van de inhoud van Hotz' harde schijf.

En of SONY iets te maken heeft met tweets van z'n moeder.. tja, als z'n moeder iets tweet dat relevant is aan de zaak, dan wel. Maar dat weet je pas als je die hebt bekeken. Ik weet niet of dat onder de 'discovery' reglementen valt in het wetsstelsel van de VS, maar dat zou kunnen.
Dan moet sony die pirates aanklagen. Degene die ze nu aanklagen heeft niets dan zijn recht uitgeoefend om zijn eigendom te sleutelen. Hij heeft continue gesteld dat hij tegen pirates is en al het mogelijke eraan deed om ervoor te zorgen dat zei niet hun ding konden doen (helaas zijn het vaak slimme mensen).

Sony is gewoon oerdom geweest en nu iemand op kinderlijk eenvoudige wijze het apparaat heeft gecracked slaan ze als een wilde om zich heen.

Volgens jou visie moet ik de bak in als ik mijn toaster openbreek, uit elkaar puzzel, vervolgens zo modificeer dat het ook koekjes bakt (IK CLAIM HIER PATENT OP! :P) en dat post op het internet. Mogelijk een betere analogie met een senseo maar ik houdt van koekjes.

Het enige criminele is dat als je maar genoeg geld hebt, je altijd wel je zin krijgt.
Degene die ze nu aanklagen heeft niets dan zijn recht uitgeoefend om zijn eigendom te sleutelen.
Dat is natuurlijk de vraag - heeft hij alleen maar zijn recht uitgeoefend om aan zijn eigendom te sleutelen, of heeft hij zijn methodes daarvoor ook openbaar gemaakt / verspreid? Zie ook artikel.
In Oost-Europa maar ook in het Midden-Oosten en Azie ziet Sony de softwareverkopen dalen omdat PS3-eigenaren daar overstappen op het illegaal kopieren van games.

Nou laat Sony dan daar eens gaan kijken, dat is tenminste echt illegaal, En wie zegt dat dat komt door George Hotz z'n hack ?? Eeerst maar weer eens bewijzen zou ik zeggen. In het oostblok zitten ook heeel wat "handige" gasten.
mooi toch? had sony de otherOS functie er maar niet uit moeten slopen.
Dit heeft niets meer met een gevecht tegen hackers te maken, Sony is de laatste tijd met niets anders bezig dan zijn community dwarszitten en links en rechts alles en iedereen aanklagen.

Ik snap Sony ook gewoon niet? Waarom doen ze dit, ze komen echt zo verschrikkelijk vaak slecht in het nieuws terecht de laatste tijd dat je toch zou verwachten dat er ergens een lichtje bij hun gaat branden?

Verder snap ik totaal niet wat Sony hier mee wil bereiken? Gaan ze nu ook mensen aanklagen die geen PS3 hebben en gewoon uit nieuwsgierigheid bij de website terecht zijn gekomen?

Weer de zoveelste blunder die Sony de laatste tijd begaan heeft. Ik begin me serieus af te vragen hoe lang ze dit nog gaan volhouden voordat iedereen met een boog om Sony heen gaat lopen.
Sony misdraagt zich door een apparaat te verkopen met functionaliteit en deze vervolgens weer uit te zeten (other-os dus). Geohot meld dat dit de reden is voor de hack: de otheros functionaliteit weer terugkrijgen.
Als je vervolgens diezelfde informatie gaat gebruiken voor copieren van spellen is dit niet recht te praten maar is slechts indirect gerelateerd aan de geohot hack.

Of ga je de eigenaren van de ijzermijn die erts delft waar vervolgens ijzer van wordt gemaakt wat terug te vinden is in een kogel ook verantwoordelijk stellen voor de moorden die gepleegd worden?
Dit is simpelweg onzin, zoals al eerder aangegeven verkoopt Sony de hardware en geeft je een licentie op de software. Een gebruikers licentie wel teverstaan.

In deze licentie staat zo'n beetje als eerste dat een gebruiker in geen enkel geval het recht heeft aanpassingen aan de software die onder de licentie valt te maken.
Ook voor OtherOS zijn er strenge licentievoorwaarde opgesteld waarmee je akkoord gaat voor je gebruik kunt maken van de ze functionaliteit.

Over de rechtsgeldigheid van een dergelijk principe in Nederland of Europa kun je een discussie starten, in de US kun je dat echter vergeten.

Een aantal mensen waaronder GeoHot hebben deze licentievoorwaarden overschreden en daarmee Sony direct het recht ontleent om actie te ondernemen. Ook dit staat netjes beschreven in de licentie. Als GeoHot zijnde het excuus geven dat OtherOS is verdwenen terwijl je daar zelf de oorzaak van bent is dus nogal kortzichtig.
wie praat er nu onzin..... een EULA is niet eens geldig als het tegen WETGEVING ingaat....


Als je dat na 300 posts/replys nog niet begrijpt.... 8)7
Dit is simpelweg onzin, zoals al eerder aangegeven verkoopt Sony de hardware en geeft je een licentie op de software.
HIer gaat het al fout. Hardware en software zijn een geheel dat gezamelijk de PS3 vormt. Dat gezamelijke geheel is verkocht, en daar heb je geen licentie voor nodig om het te mogen gebruiken (auteurswet artikel 45j).

Omdat je dus ook (een exemplaar van) de software gekocht hebt is SONY al niet meer bevoegd via een licentie macht uit te oefenen.
Jemig wat een vergelijking. Waarom haal je Hitler er niet ook nog bij? Die heeft ook veel mensen vermoord. Dit heeft toch helemaal niets, maar dan ook niets van doen met Sony die haar inkomsten probeert te beschermen?

Er staat nergens dat Sony de mensen die de website hebben bezocht en de software hebben gedwonload ook gaat aanklagen. Dat zou niet eens kunnen want het downloaden wil nog niet zeggen dat het ook gebruikt is. Je kunt iemand niet beschuldigen van iets dat niet aangetoond is gedaan.
Ja, maar toch mogen ze een lijst opvragen van IP adressen, en krijgen ze deze ook. En dat net terwijl ze op gerechtelijk vlak net geen poot hebben om op te staan. Dat vind ik net bizar.
Sony vraagt IP adressen op van mensen die een site hebben bezocht terwijl er heel veel mensen zijn die puur een kijkje nemen uit nieuwsgierigheid.
Hostingbedrijf Bluehost moet op last van een Amerikaanse rechter de serverlogs van GeoHot.com overdragen aan Sony. De serverlogs zouden onder andere als bewijsmateriaal dienen. Sony zou met de logs kunnen aantonen dat een groot deel van de gebruikers die de hack hebben gedownload, afkomstig is uit Noord-Californië, waardoor de zaak onder de jurisdictie van de rechter in San Francisco zou vallen.
Even een paar stukjes vetgedrukt ter verduidelijking.
Ik ben van mening dat als ik een stukje hardware koop dat het van MIJ is, en ik daar mee mag doen wat ik wil. Dat heeft niks met kopiëren van games te maken, maar wel met het feit dat het mijn eigendom is. En ik dus gewoon elke console moet mogen hacken. Het uitvoeren van een hack voor iemand anders en hier geld aan verdienen is iets anders. Maar ik moet elke PS3 die ik heb gewoon mogen "hacken"/modificeren naar eigen wens.

Straks koop ik een RODE bank, en verf die zwart, maar dat mag niet omdat de verkoper dat niet wil. Of ik zet er nieuwe kussens in omdat die fijner zitten, maar dat mag niet. Dat zou toch vreemd zijn.
Ik snap je idee wel maar het gaat helaas verloren toen op het moment er een venster kwam met de mededeling waarop je akkoord ging om volgens hun regels gebruik te maken van het apparaat. Wil je hem toch gebruiken op de manier zoals jij dat wil, dan had je nooit op akkoord mnogen klikken, maar dan zou helaas de mogenlijkheid om toch van het apparaat gebruik te maken, niet mogenlijk zijn. Sony eist dat je volgens hun regels ermee om gaat. Het is, hard gezegd "my way or the highway" (vul bij my Sony in.....)
Ja alleen één probleem met jouw redenatie: Sony verandert de voorwaarden *nadat* ik de console al gekocht heb... En dan is het of instemmen, of functies waar je al voor betaald hebt verliezen. Dat vind ik toch wel dubieus.
wat betreft je voorbeeld over die rode bank, je wil niet weten hoeveel architecten tegenhouden dat iets wat ze ontworpen hebben in een andere kleur geschilderd mag worden, het is dan jou gebouw maar de maker/ontwerper heeft dan blijkbaar wel degelijk nog wat in te brengen. (ook jaren na de oplevering nog steeds)

ook houden architecten bijvoorbeeld geheel praktische veranderingen regelmatig tegen, dat er bijvoorbeeld andere ramen gebruikt moeten worden omdat het anders een grote oven word, maar dat de architect dat ook tegenhoud enz.

(ik denk trouwens dat sony niet zo'n probleem heeft met de hack op zich, maar wel met het publiceren van die hack, en voor zover ik de wet ken mag het eerste, het aanpassen, dus wel gewoon maar dat tweede, het publiceren ervan, dus niet)
De hardware is inderdaad van jou, de software die op de Playstation draait is van Sony, en daar moet je van af blijven. Als jij je eigen software ("hack"/modificatie), niet op het OS van de PS3, kan laten draaien op de hardware is dat prima.
Zonder die software kun jij je product niet gebruiken. Software maakt deel uit van het product dat door een koopovereenkomst van jou wordt: je koopovereenkomst omhelst niet alleen het product, maar ook de functie waarvan jij redelijkerwijs mag aannemen dat het product vervult. Als de verkoper jou, ik noem maar wat belachelijks, een computer verkoopt met het argument dat het een printer is, en jij er thuis achter komt dat het helemaal geen printer is, maar een computer, dan ben je misleid en mag je je geld terug vragen.
Jij mag dan ook doen met die software wat je wilt, zolang je dat in eigen sferen doet. Zodra je het echter gaat verspreiden breek je de wet omdat het eigendomsrecht van de software in het algemeen bij Sony ligt. Vergelijk het met muziek die je thuis een beetje gaat zitten mixen, gewoon om de leuk. Zodra je dat dan gaat verspreiden breek je echter het auteursrecht.
Ik wil een miljoen maar dat krijg ik ook niet zomaar.
Kan best zijn dat jij dat wil maar er staat duidelijk dat je niet langer gebruik van het PSN mag maken als je PS3 xmb software gemod is. Aangezien slechts of misschien minder dan 5% van de gehackte ps3 gebruikt wordt voor homebrew snap ik de acties van Sony best. :X

Daarnaast is je vergelijking scheef, je mag je PS3 best verven en als jij een nieuwe bank koopt waarvan je in de winkel al vindt dat de kussens niet fijn zitten ben je simpelweg getikt 8)7 . Als men de PS3 gewoon gebruikte waarvoor hij bedoelt was (Gameconsole/bluray speler), was er nu niets aan de hand geweest...
blijkbaar hebben ze wel het geld voor een PS3...
jij denk blijkbaar dat het daar nog allemaal holbewoners zijn of zo?
tijd om eens buiten de deur te gaan...
dat Sony een functie schrapte is niet mooi, maar ik weet niet of dat een juridisch probleem is
je kon de update immers weigeren, met als nadeel dat nieuwere games niet meer werken, maar ik denk niet dat Sony bij de verkoop belooft dat er games voor blijven uitkomen
uiteindelijk bleek bijna niemand otherOS te gebruiken

maar om nu te zeggen dat Sony zich misdraagt?
Sony vraagt aan een rechter de log-gegevens
de rechter geeft toestemming
niets aan de hand dus
Ik denk toch wel dat je mag verwachten dat alles wat je koopt werkt en alle spellen die uitkomen voor de console ook (blijven) werken.

Jammer genoeg heeft niemand er ooit iets tegen gedaan.
Mag je dat verwachten? En zo ja - hoe lang mag je dat verwachten? Moeten bijvoorbeeld alle PS3 games over 10 jaar ook nog online te spelen zijn?
Zoals Sony het heeft geregeld zelfs over 100 jaar. Of er moet een patch komen zodat gebruikers zelf de servers kunnen opzetten, dat mag ook. Sony maakt de keuze om dit niet te doen, daar mag de gebruiker nooit last van hebben/krijgen.
Ja, dat mag je verwachten, ja... Als er spellen uitkomen die je niet kan spelen op je PS3, mag Sony deze dus niet als PS3-spellen verkopen.. Ik snap dat het heel lastig voor je is om dingen in een normaal wereldbeeld te plaatsen, maar je moet het eens proberen...

Als ik een CD koop, verwacht ik dat deze in alle CD-spelers werkt.. Iets met wetten, afspraken, licenties, patenten, enge echte-wereld-dingen... Er is wel eens een bedrijf geweest dat glimmende schijfjes verkocht, die je niet in iedere CD-speler kon afspelen... Driemaal raden hoe dat bedrijf heette... En driemaal raden wie er verloor...
De vraag was niet of games die op dat moment als "PS3 game" verkocht worden ook op dat moment op "de PS3" zouden moeten werken - dat lijkt mij vrij logisch (al zijn er dan nog kanttekeningen te plaatsen met betrekking tot het wel of niet up-to-date zijn van je PS3). De vraag was of games van nu, die bij wijze van spreken morgen niet meer worden verkocht, ook over 10 jaar nog online zouden moeten werken.
Niets aan de hand zou ik niet willen zeggen. Ik ben het met je eens dat de focus in deze discussie vooral op die rechter gericht zou moeten zijn, die Sony toestaat ip-adressen op te eisen.

Het is wellicht brutaal van rootkitSony, maar ze verdedigen hun producten tegen piraterij, voorstelbaar.

Wat mij de meeste zorgen baart is dat die toestemming is gegeven door die rechter. Dit schept mogelijk jurisprudentie waarmee andere organisaties ook ip-adressen kunnen opeisen als er vermoeden is van illegale praktijken. Lastige patstelling, de ip-adressen zijn nodig om bewijs te leveren, maar zouden alleen mogen worden afgestaan als er redelijk bewijs is.
Deze's IP's mogen niet alleen worden afgegeven, het moet zelfs, van de overheid nog wel. Je kan iemand niet aanklagen voor het opvolgen van een gerechtelijk bevel.
Nederland heeft het echter niet zo op met de privacy van de burgers, dus dat zal men hier niet doen.
Sterker nog, grote kans dat men zelfs nog de tickets meelevert wanneer er om uitlevering gevraagd wordt van een burger.

Nee als het gaat om bescherming van de burgers, moet je niet bij de NLse overheid zijn.
Dat is in de VS waarschijnlijk "beter" geregeld. Daar nemen ze wetten aan om een land binnen te kunnen vallen als een VS-burger berecht zou kunnen worden.
ja alleen gaan ze dat natuurlijk niet doen als Joe Plumber hier wordt opgepakt. Dat geldt alleen voor VIPs, oftewel politici die wij als kiespijn kunnen missen :X
Je bedoelt het Amerika dat gewoon mensen van over de hele wereld (ook hun eigen burgers) zonder proces laat verdwijnen naar quantanamo bay? Het amerika dat zonder blikken of blozen dit soort gevangenen mentaal en fysiek martelt en vervolgens doodleuk claimt dat het wordt gedaan om de veiligheid van de persoon in kwestie en als er naar gevraagd wordt doodleuk wordt gezegd dat ze niets kunnen zeggen vanwege zijn privacy?

Dat amerika? Daar heeft ieder mens rechten totdat hij vervelend is voor de overheid, dan niet meer.
De OtherOS optie is verwijderd naar aanleiding van hacks van Geohot, niet andersom.
uhh.. OtherOS was al verwijderd van de Slim VOORDAT Geohot uberhaupt zijn oog liet vallen op het hacken van de PS3, wat dus juist ook de reden was voor hem om eens op de Phat te gaan kijken hoe het nou allemaal in elkaar stak...
Nee, die is verwijderd naar aanleiding van hacks op de hacks van Geohot. ;)
Wat iedereen lijkt te missen is dat in dezelfde dagvaarding ook Google, Twitter en Youtube gedwongen worden hun serverlogs te overhandingen voor zover die op de een of andere manier met geohot te maken hebben.

Ik mag toch aannemen dat zijn provider misschien zal toegeven, maar Google c.s. er veel belang bij hebben om te tonen dat ze juist wel voor privacy staan en dus de kans aangrijpen om hier bij een hogere rechter tegen in beroep te gaan.

Ik zie niemand dit punt maken, maar dat lijkt me toch de essentie van de dagvaarding.

Verder is het doel alleen door Tweakers zo aangeduid, maar staat niet in de dagvaarding dat men wat dan ook wil aantonen of hoe men de gegevens (inclusidef email addressen, echte addressen, telefoon nummers etc) wil gaan gebruiken.

Ik weet niet hoe Tweakers en andere sites er bij komen dat deze aktie zich richt op a) de mate van verspreiding en b) het aantal Californische contacten/lezers van Geohot.

Voor A hadden ze ook kunnen opvragen hoe vaak het filmpje op youtube bekeken was, hoe vaak het Google blog gelezen en hoe vaak het bestand gedownload. Daar heb je geen compeet serer log voor nodig met alle gekoppelde NAW gegevens.

Voor B lijkt het me kansloos omdat in het hoger beroep tegen de jurisdicite kwestie dit toch opzij geschoven wordt (de jurisdictie vraag is simpel gezegd: welke rechter moet er over oordelen waarbij Holtz liever Jersey heeft waar hij woont en men niet geneigd is die krankzinnige claims van Sony te honoreren). Dat gaat dus niet over deze dagvaarding, maar om de hele zaak tegen Holtz.

Kortom een slordig bericht van Tweakers omdat het deze hoofdpunten niet duidelijk maakt en daardoor de discussie een heel andere kant opgaat. Of Holt ergens schuldig aan is of niet is helemaal geen onderwerp van dit nieuws. Of Google zijn kans schoonziet door zijn slechtere imago weer recht te poetsen door niet mee te werken aan de verzoeken aan Youtube en hun Blogdienst lijkt me veel interessanter.
Bedrijven / kapitaal is altijd heel machtig wanneer ze bij de overheid aan kloppen..
Maken misbruik van hun positie op de markt zou ik eerder zeggen. Voor geld is schijnbaar iedere overheid te koop...
Sony 1 - Privacy 0

Ik kan echt niet begrijpen dat dit soort dingen kunnen, een site bezoeken kan nooit strafbaar zijn, zelfs als de content nog zo illegaal is, dan moet er toch eerst echt worden bewezen dat die persoon iets illegaals heeft gedaan.
Het feit dat nu prive informatie aan een derden word gegeven zonder de toestemming van de bezoekers, is ronduit belachelijk.
Zucht, wat zijn er toch veel rechters in Nederland die weten wie fout bezig is en wie niet. En nog nooit heb ik zoveel kip - ei geredeneer gezien als over de PS3 en de other os fucntie VS Hackers

Uiteraard is het niet leuk dat Sony de functionaliteit van de PS3 heeft verminderd. Het feit blijft dat er eerst berichten verschenen over een mogelijke exploit

en later pas, nee veeeel later pas dat Sony de Linux optie verwijderde.

O Ja de GeoHot hack, was er dus ook al VOOR de verwijdering van other OS.

Ik snap dan ook niet dat er steevast mensen zijn die beweren dat het hacken begonnen is om de functionaliteit terug te brengen. Dit is gewoon heel plat gezegd grote lulkoek.

Dat Sony al winst maakt op de playstation is nog steeds geen rechtvaardiging om spellen te kopieëren en niet te betalen hiervoor.

Ik vind het dan ook niet meer dan normaal dat Sony haar eigendommen en producten verdedigd.

Ik zou het veel erger vinden als Sony het niet zou doen, en op den duur bedrijven geen spellen meer zouden uitbrengen voor de PS3 omdat er geen geld meer mee te verdienen valt door alle kopieën.

Het enige wat ik erg jammer vind, is dat men niet de zelfde harde methodes toepast om spammers aan te pakken.

[Reactie gewijzigd door benbi op 5 maart 2011 15:36]

Je weet echt niet waar je het over hebt. Ja, er was inderdaad een GeoHot hack vóórdat de OtherOS-functionaliteit werd verwijderd. Als je je nu ook even zou inlezen op waar de hack om ging en eigenlijk nog steeds om gaat: het breken van de VM hypervisor. De OtherOS was leuk, maar Linux was nog steeds retetraag en zeer beperkt in haar mogelijkheden door die hypervisor.

Wat bijvoorbeeld als je een HTPC wilde? Het PS3 media center is echt niet top-of-the-line, dus het is zeer wel denkbaar dat je andere HTPC-software op je PS3 zou willen draaien. Zo was er laatst zelfs een onofficiële port van XBMC voor de PS3. Volledig legaal dus en die hack was NIET gericht op het mogelijk maken van cheats op PSN dan wel het kunnen spelen van gekopieerde games.

Die link naar die 'GeoHot hack' waarnaar je verwijst is een link naar een interview met Phoronix waarin hij beschrijft wat erbij komt kijken om games naar Linux te kunnen porten. Dit heeft niks, maar dan ook helemaal niks met de Playstation te maken en al helemaal niet met gekopieerde games.

[Reactie gewijzigd door HarmoniousVibe op 6 maart 2011 09:43]

So what? Ik hackte niet en ik cheat niet, maar mijn mogelijkheid otheros te gebruiken is weg. Sony kan wat mij betreft morgen nog omvallen. Klootzakken verkopen een product en verwijderen achteraf functies.

Al winnen ze de rechtzaak, dat zou alleen maar aangeven dat ergens de wet niet klopt. Kip en ei kan me niets schelen, daar heb ik niets mee te maken. Ik heb namelijk betaald voor die otheros functie!
Je hackte niet en je cheatte niet, maar zeg eens eerlijk, je gebruikte OtherOS ook niet he ? Je huilt gewoon mee met de wolven in het bos die trouwens zelf ook allemaal OtherOS niet gebruikten :)
GeoHot stelt echter dat hij tegen piraterij is en dat hij het recht heeft om zijn console te kraken.
Die eerste uitspraak kan Sony wel heel erg makkelijk de grond in boren. Hotz heeft ten tijde van zijn OtherOs hacks het volgende geschreven:
I'm less opposed to piracy on the PS3 as I am on the iPhone. Obviously, it must not hurt the game manufacturers that bad, or they wouldn't continue to release PC versions of games. And if a modchip is required, that will eliminate a huge chunk of would be pirates. If you are willing to open up your system, learn some electronics, and solder, perhaps you deserve free games. I hate the tools who download blackra1n then ask me where their free apps are, and wish Apple had better DRM, which none of the top guys in the iPhone scene would touch.
Die uitspraken kun je ook anders interpreteren.
DRM hoort niet in de weg te zitten van de legitieme gebruikers.
Als dat zo is geregeld, dan zou een ontwikkelaar ook kunnen besluiten om software voor niets te ontwikkelen voor dat platform. Maar als de DRM ook al in de weg zit voor legitieme gratis software dan ben je fout bezig.

En persoonlijk ben ik nog geen DRM tegengekomen die wel goed is geimplementeerd.
Degene die het kopieert heeft vaak de problemen niet, terwijl de legitieme gebruiker vaak wel de problemen ervaart.
Beste voorbeeld is BluRay. Probeer het maar eens op je PC af te spelen.
- je moet een scherm hebben wat HDCP aankan (die dat niet kunnen, worden nog steeds verkocht)
- je moet een speler hebben die de juiste firmware heeft (dat hebben ze niet allemaal)
- je moet afspeelsoftware hebben (a 50+ euro)
- je moet een videokaart hebben die HDCP ondersteund. (dat doen ze echt niet allemaal)

En dan kun je dus niet de verplicht te kijken "je steelt toch ook geen auto" filmpjes en FBI-warnings skippen.
Kopieer je het, dan bespaar je veel geld aan hardware en heb je feitelijk een beter product, doordat die irritante zooi eraf is.

Wij gebruiken voor onze software ook een hardware dongle, maar als ik zie wat voor problemen dat soms met zich meebrengt, dan schaam je je kapot. (inmiddels aangepast qua functionaliteit van de dongle. Nu niet meer te kopieren voor zover ik weet en wel een stuk vriendelijker naar de klant toe, maar IMHO nog steeds volstrekt overbodig, omdat het verkocht wordt bij een apparaat van 25k - 70k euro)
In plaats van je niet relevante voorbeelden over DRM op Blu-Ray en DVDs zou ik willen weten hoe de DRM op de PS3 gebruikers in de weg zit. Als gewone gebruiker heb je hier geen enkele last van.

De PS3 is de meest open console op de markt. Geen regioblokkades, geen prorietaire geheugenkaartjes zoals de Xbox 360, je kunt de HD zelf verwisselen, standaard USB-poorten waardoor je eigen USB-webcams aan kunt sluiten, Bluetooth koptelefoontjes werken zonder aanpassing,
Regioblokkade's zijn er t.a.v. BR films wel, op games niet nee.
USB randapparatuur werkt ook niet altijd als er geen licentie is afgenomen, zie:
nieuws: Sony blokkeert 'niet-officiële' randapparatuur in PS3-firmware 3.50

[Reactie gewijzigd door Yippie op 5 maart 2011 14:20]

"Sony beschuldigt Geohot er onder meer van een Amerikaanse wet te hebben overtreden die het omzeilen van kopieerbeveiligingen strafbaar maakt, de Digital Millennium Copyright Act."

Die zin klopt niet helemaal, GeoHot heeft duidelijk aangegeven dat hij tegen piraterij is en dat zijn hack alleen werkt bij emulators en andere programma's, en uitsluitend backup loaders.
Geohot heeft ook de rootkey van de PS3 gepubliceerd.
Publiceren van die rootkey was misschien niet zo handig, maar als hij zou publiceren hoe je de key kunt achterhalen, zou je het dan anders vinden?
Strikt genomen is 'ie dan niet meer zelf bezig met het kraken volgens de DMCA.
Snap niet wat jullie allemaal paranoide zitten te doen. Er staat in het artikel duidelijk dat de ip adressen zijn opgevraagd om aan te tonen dat een groot deel van de bezoekers uit north carolina kwam. En niet dat de ip adressen gebruikt worden om toegang tot PSN te ontzeggen of de bezoekers te vervolgen...
Ze kunnen dan toch ook vragen hoeveel % van je bezoekers kwam uit Noord carolina. Deze gegevens mogen in mijn ogen NOOIT zonder rechterlijk bevel worden afgegeven.
Hostingbedrijf Bluehost moet op last van een Amerikaanse rechter
Direct de eerste regel van dit artikel.
Ik denk niet dat Bluehost dat zonder het bevel had gaat) afgegeven in de I`ll sue you maatschappij van de VS. Zonder dat bevel doen zou ze waarschijnlijk een hoop rechtszaken opleveren die een boel centjes gaan kosten.
Je kunt van IP-adressen vrij nauwkeurig achterhalen uit welke regio de gebruikers afkomstig zijn.
Zoek maar eens op je eigen IP-adres. Grote kans dat deze geregistreerd staat op het adres van je provider.
Bij mij is dat Amsterdam (en ik woon op het Groningse platteland)
Dan kun je nog wel met enige nauwkeurigheid zien of iets binnen een staat in de VS valt of niet.
Dan is deze nog wel wat nauwkeuriger. ;)
Ja dan zit ik in Utrecht ;)
Wist niet dat ik in Broekzele (brussel) woonde
Volgens mij zijn ze daarom juist naar de rechter gestapt. Heb je het bericht wel gelezen?
Het staat nota bene in de eerste zin.
Sinds januari 2009! Als ze dat aan mij zouden verplichten zou ik het echt niet kunnen, ik heb geen logs van zo lang terug.
Ben benieuwd wat ze met die IP's willen, alleen het nummertje hebben is geen bewijs dat er op die plek iets strafbaars is gedaan.
blokkeren misschien?
blokkeren misschien?
Ooit van 'guilty by association' gehoord? Als Sony kan bewijzen dat jouw IP op GeoHotz website is aanbeland, kunnen ze claimen dat je medeplichtig bent.
claimen ja, bewijzen nooit
Dat is dan slecht geregeld, want het zou niet zo moeten zijn dat je de bewijslast zomaar kunt omdraaien.
In NL kan dat in elk geval niet, tenzij je de belastingdienst bent.
En volgens mij hanteren ze in de VS officieel alsnog de regel dat je onschuldig bent tenzij het tegendeel is bewezen.
En volgens mij hanteren ze in de VS officieel alsnog de regel dat je onschuldig bent tenzij het tegendeel is bewezen.
Bij strafzaken wel (zoals DMCA inbreuk). Maar als het om civiele zaken gaat en Sony gaat gewoon massale schadevergoedingen eisen, dan is het maar net wiens advocaat het hardste 'woef' kan zeggen.
De bezoekers? Die hebben toch niet per sé iets misdaan dus toch gewoon recht op eigen privacy? Heb al meteen een stuk slechter gevoel over het verplicht moeten loggen van alle bezoekersdata over 12 maanden.

Vind het verder frapant dat Sony al toegang heeft tot Youtube en allerlei andere accounts. Er is nauwelijks wat aan rechtspraak geweest, behalve dus tegen BlueHost.

Hoop dat George Hotz goed uit de rechtzaak komt. Begin de aanvallen tegen piraterij allemaal een beetje eng te vinden en echt niet omdat ik alles zo graag illegaal wil. Er zitten veel bad-guys tussen de piraten, maar de anti-piraten vechters is niets beter. Mensen die de rest van hun leven een schuld van honderdduizenden dollars moeten afbetalen voor filesharing.
lezen is moeilijk blijkbaar, hierbij een quote uit het artikel:
Ook zou Sony met de logs kunnen aantonen dat een groot deel van de gebruikers die de hack hebben gedownload, afkomstig is uit Noord-Californië, waardoor de zaak onder de jurisdictie van de rechter in San Francisco zou vallen.
opnieuw, als een rechter toestemming geeft, dan mag Sony dat doen!
zo werkt ons juridisch systeem nu eenmaal...
Leuk, dus omdat ik keek hoe dat moet krijg ik nu last van Sony. Ik heb niet eens een PS3 ;). Ik ben gewoon geintereseerd in Technology en hacking kan ook leuk zijn. Maar goed, leg dat Sony eens uit.
je woont in nl dus ben maar niet bang.

en dan nog dat je gedesinteresseerd in hacking bent wil niet zeggen dan het ook in alle gevallen legaal is

volgens mij is er al een uitspraak geweest over modchips die legaal zijn zolang ze niet toegepast worden.
Laat ze maar komen zou ik zeggen...
Dit slaat echt helemaal nergens op!

Wat willen ze dan gaan doen met die gigantische stapel IP-adressen?
ze allemaal 1-voor-1 aanklagen omdat ze iets hebben gelezen wat Sony niet zo leuk vindt?
ongelofelijk dat Sony dit gelukt is
Lezen! Er staat dat Sony die Ip-adressen wil gebruiken om te kunnen achterhalen of er mensen uit Californie zaken hebben gedownload van die site, want daarmee kunnen ze Geohot in Californie aanklagen.
Dan slaat het nog steeds nergens op dat ze alle IP-adressen zo maar krijgen, Dreamhost zou dan even een uitdraai moeten maken van de geografische verdeling van de IP-adressen in plaats van zomaar even alles naar Sony sturen

Vreselijk dit
Toch slaat het weer nergens op waar Sony mee bezig is.
Ze produceren een product, ze verkopen het, mensen doen er daarna van alles mee wat ze willen. Sony wilt dit niet want denkt zo geld mis te lopen. Daar heb ik wel begrip voor.
Maar om dan op die manier hackers te pakken, tsja, 1 gaat er down 3 staan er op.
Zo gaat dat.
De strijd gaat nog wel een tijd door.
Zelf heb ik geen PS3 omdat ik geen zin heb om zwaar gelimiteerd te worden in dingen die ik op een machine wil doen (die ik notabene zelf gekocht zou hebben).
Maar om dan op die manier hackers te pakken,
Wat moeten ze dan doen? Alles laten zoals het is?
Zelf heb ik geen PS3 omdat ik geen zin heb om zwaar gelimiteerd te worden in dingen die ik op een machine wil doen
Dan hoop ik dat je geen enkele console in huis hebt, anders is het een hypocriete uitspraak.
Gelimiteerd in wat? Gamen? Film kijken? Audio afspelen?

Dat werkt allemaal prima hoor, daar zit geen limitatie. En als je er nu 1 koopt weet je dat de OtherOS functie er niet in zit omdat het simpelweg niet meer vermeld wordt.
Ach, dik 60 pct van de PS3 consoles die verkocht zijn zijn z.g. slim modellen waarbij het vanaf dag één niet mogelijk was om other os te draaien onder de officiële firmware. De meeste mensen hier weten nieteens wat de PS3 kan en ik zelf zal ze niet missen online.
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Microsoft Windows 10 Home NL Apple iPhone 6s Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Galaxy S6 edge Apple Watch Project CARS Nest Learning Thermostat OnePlus

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True