Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 46, views: 11.029 •

Sony heeft zoals verwacht op de Game Developers Conference de sdk onthuld om Move-controllers te gebruiken op een pc. De sdk heet Move.Me en vereist naast de PlayStation Eye-camera en Move-controllers ook een PlayStation 3.

Sony heeft tijdens de Game Developers Conference in San Francisco bekendgemaakt de Move.Me software development kit uit te brengen, waarmee pc-ontwikkelaars de Move-controllers kunnen ontsluiten voor hun software. De sdk bestaat uit een serverapplicatie die draait op een PlayStation 3, waarmee de Move-controller en PlayStation Eye-camera communiceren. De applicatie stuurt de benodigde gegevens via het lokale netwerk naar een pc. De sdk zal verschijnen in de lente.

Bij het verschijnen van het Game Developers Conference-programma werd het bestaan van de sdk al min of meer bevestigd, hoewel het bedrijf later Move op de pc als ‘niet zinvol’ beschouwde. De bewegingssensor Kinect van concurrent Microsoft is zonder tussenkomst van een spelcomputer te gebruiken met behulp van opensourcedrivers, de softwaregigant uit Redmond heeft ook plannen om deze lente een officiële sdk uit te brengen.

Update 16:55: Sony heeft aangekondigd de sdk in de lente uit te brengen.

Move.Me

Reacties (46)

Vondt het eerst geweldig, maar hoezo konden ze het gewoon niet rechtstreeks naar de PC verbinden, natuurlijk zou dat betekenen dat je de PS Move zou kunnen kopen zonder PS3, maar of dat afweegt tegen de nadelen dat je nu dus altijd een PS3 in de opstelling moet hebben :S + een mogelijke vertraging?
Nadeel voor de consument die nog geen PS3 heeft, voordeel voor Sony die meer aan je verdienen, omdat je als je eenmaal een PS3 hebt daar waarschijnlijk ook games voor gaat kopen. Enige nadeel voor Sony is dat er nu mensen zullen zijn die besluiten geen Move te kopen omdat ze geen PS3 hebben.
Ik zie geen enkel voordeel voor de consument. Zelfs als je een ps3 hebt zie ik niet in waarom je die zou aanzetten voor input op de pc.

Een voordeel dat die move zou hebben, is voor een mediaserver. De fabrikanten van die toestellen proberen het stroomverbruik en de geluidsproductie daarvan zo laag mogelijk te houden en dat word meteen teniet gedaan door het verplicht gebruik van de PS3.
Klopt, zonder PS3 kun je Move niet gebruiken op je pc, dan maar ff wachten op Kinect...
Een Move voor de PS3 wordt het hier en een Kinect voor de PC
Het is ook puur een geld kwestie, wil je move? Mooi, koop dan meteen maar een PS3.
Ik snap niet dat Sony niet in ziet dat dit niet een nette manier zijn, maar de sales afdeling is wel slim daar.

Verder, het zal een kwestie van tijd zijn, en dan heb je de ps3 niet meer nodig.
Gewoon WireShark laten draaien en dan een potje gaan gamen, denk dat de hackers dit vrij snel gekraakt zullen hebben.
En dan zullen ze wel een Windows/Linux Move.me server schrijven :)

[Reactie gewijzigd door Brantje op 3 maart 2011 11:00]

Aangezien de Move bluetooth gebruikt zou dat toch inderdaad zeer voor de hand liggen. De Wiimote kun je ook zonder problemen op deze manier aan een PC hangen.

Nadeel is dat zo weinig PC's standaard met bluetooth geleverd worden, op laptops na. :(
Je zit ook nog met die camera he. Ik weet niet of daar usb aan zit? (heb geen ps3)
Daar zit inderdaad USB aan, heb alleen nog niet geprobeerd de Eye aan de PC te hangen.

Voor zover ik weet kan je de Dualshock controntrollers via de kabel aan de PC hangen(USB). Ik weet niet of het ook via bleutooth zou lukken. Voor de N900 is er wel een app die je in staat stelt de PS3 controller via Bluetooth the gebruiken. Het probleem daarmee is echter, dat de controller alleen kan paren via USB.
Eye werkt prima op de PC :) Driver is hier te vinden: http://nuigroup.com/forums/viewthread/2921/
Al geruime tijd is draadloos ook mogelijk..
Dat is een hoop gedoe voor in mijn ogen een nuttelose toevoeging.
Beetje raar dat de PS3 nodig is als doorgeefluik.

PC -> USB - EyeCam
PC -> Bluetooth Adapter -> Move.

Geen PS3 nodig? ze willen gewoon dat het niet stand alone wordt. Zodat de PS3 noodzakelijk blijft. Toch aardig jammer.
Wat een verschrikkelijk omslachtig systeem... Op deze manier ga je dus een systeem voor de PC maken, maar om het werkend te krijgen moet het via een PS3 lopen. Oftewel je PS3 is een proxy voor de Move.

Nadelen:
- Hoge latency
- Stroomverbruik is hoger, je moet namelijk je PS3 aan laten staan
- Foutgevoelig
- Omslachtig

Voordelen kan ik me niet zo 1.2.3. bedenken...
Vergeet ook niet dat de PS3 typisch gezien onder de TV staat, en dus niet bij je PC.
Als ik het goed begrijp verbind je de PS3 via een LAN aan je PC, dat lijkt me dus geen probleem. Desondanks vind ik het enorm dom van Sony om de PS3 als proxy te laten fungeren.
Ja, maar de PS move moet ook via bluetooth met de PS3 kunnen praten.
Ik kan nergens vinden wat de bluetooth power class van de PS move is. Er vanuitgaand dat het class 2 is, kun je er tot grofweg 10 meter vandaan nog mee werken. (met class 3 kun je maar tot ongeveer een meter, met class 1 +/-100 meter)
Dan nog heb je de eye die met USB ook nog naar de PS3 moet.
Totaal onwerkbare situatie dus als je PC niet in dezelfde kamer staat.
Als ik het goed begrijp verbind je de PS3 via een LAN aan je PC, dat lijkt me dus geen probleem.
:?
Het probleem is dat de console met zijn controller en de PS Eye op een fysieke andere locatie staan dan het scherm waarmee jij interact. Dat communicatie via LAN loopt doet er in z'n geheel niet toe :)
Dit is natuurlijk een gigantische barriere die ze zelf op werpen om mensen over te halen dit ook daadwerkelijk te gaan gebruiken.

Wie gaat er nou een PS3 aanzetten om op de PC een spel te kunnen spelen? En mensen die geen PS3 hebben? Kinect werkt tenminste gewoon via USB.

Slechte zet waarvan ik ook niet inzie hoe Sony het zelf een succes ziet worden.

Daarnaast, input lag? bluetooth -> ps3 -> lan -> pc. Dat zijn aardig wat stappen voordat de gebruiker feedback krijgt.
Inderdaad. Onnodig energieverbruik, onnodig veel stappen en feitelijk nutteloos.
Daarnaast gebruiken sommigen de PS3 op een WLAN, de vertraging wordt hierdoor nog groter.

Ik wacht het wel even af en zal het beiden 's gaan testen, an sich heb ik alles wel staan maar loop ik er helemaal niet warm voor.
Jammer dat er niet bericht wordt over de home update; Sony/Playstation heeft tevens PS Home 1.5 aangekondigd. Opzich leek mij dat weinig boeiends; ps-home is overrated, maar nu komt men met nieuwe tools voor ontwikkelaars wat 'echte' games mogelijk maakt.

PlayStation Home version 1.50 introduces real-time multiplayer, improved physics and graphics, greater control over collision detection and much more as part of a suite of new technology that developers can use to create the connected gaming experiences that PlayStation 3 owners are looking for.
While PlayStation Home users might not notice any immediate changes on the release of version 1.50, you can look forward to playing first-person shooters, racing games and more, all in the connected online world that you are familiar with.



http://blog.us.playstatio...nd-tech-with-version-1-5/
http://www.psonly.nl/nieu...introduceert_multiplayer/

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 3 maart 2011 11:03]

Een van de slechtste dingen van Home was dat je in een virtuele rij moest gaan staan wachten om iets te kunnen doen, en iedere 5 meter moest er weer iets gedownload worden.

Daarnaast, er was eigenlijk niks te doen. Het was een soort Second life met betere graphics, maar je kon er voor de rest eigenlijk niets mee

Wat Home had moeten doen is als een XMB vervanger optreden, ik zie totaal geen nut in de mogelijkheid om FPS en race games te maken voor home. Doe zoals Microsft en zorg ervoor dat developers de avatars kunnen gebruiken in games. Dat zou veel leuker zijn.

1.5 nieuwe kans, maar ik vrees dat het veel te laat is.
Op deze manier gaat natuurlijk geen hond de Move op een PC gebruiken, dan blijf je gewoon Kinect of zelfs de goeie ouwe Wiimote gebruiken. Blijkbaar vindt Sony het niet zo interessant om extra hardware te verkopen.

Waar wedden we om dat binnen de kortste keren gewoon drivers voor de PC voor zijn - dan maar niet officieel?
En hoe sluit je de Move dan aan? Kan deze zonder meer middels Bluetooth gekoppeld worden aan willekeurige PC's/laptops?
Wel als Sony een driver schrijft.

Je kunt je Wii-Mote ook aan je PC hangen met bluetooth. En als dat niet kan, wie is dat dan schuld? Sony!

Het lijkt erop dat ze gezien hebben dat Kinect op de PC nogal populair is geworden voor vanallerlij toepassingen en dat Microsoft daar ook op in springt. Daar hopen ze nu ook een graantje van mee te pikken. Als ze dit al hadden bedacht, dan was daar rekening mee gehouden bij het ontwerp. Die camera is al USB en van bluetooth vind ik toch wel dat ik mag verwachten dat het ook met een PC werkt. Dit lijkt op een onnodig complexe oplossing voor een probleem wat ik niet zie.

Enige andere reden is dat ze zeker willen zijn dat alles via Sony protocollen loopt zodat je niet zoals bij de Kinect zo maar zelf wat kunt maken (iets wat de verkopen van de Kinect natuurlijk geen kwaad gedaan heeft).

In een tijd waar er zo op energie bezuinigingen word gehamerd is dit een zeer slechte ontwikkeling.
Euhm onofficiele drivers zijn er al. De pseye camera werkt ook zonder veel problemen op de pc
Lekker suf ja, ik heb alle benodigde hardware maar ik zal op deze manier nooit de move gebruiken op de pc. Dan zou ik nog eerder een losse Kinect kopen.
dat is precies wat ik dacht :D haha trouwens ik wacht wel tot dat het wel kan en beslis dan wel of MS of SONY .... voorlopig doen de Wii's t nog prima :P
Of gewoon alternatieve software / drivers gebruiken ...
http://www.motioninjoy.com/
Na even snel de site te hebben gelezen zijn ze nog niet verder gekomen dan de navigationcontroller bruikbaar de maken en de LED op de motioncontroller op te laten lichten. Er moet nog wel wat meer werk gebeuren voordat de Move-controller zonder tussenkomst van een PS3 gebruikt kan worden.
Waarom leest niemand het bericht ? Het gaat over een SDK
oftewel Software Development Kit
Dit is normaliter niet voor eindgebruikers

Er wordt dan ook nergens vermeld dat de EINDGEBRUIKERS straks ook een PS3 nodig hebben om dit op de pc te kunnen gebruiken.

Alleen de ontwikkelaars hebben ook een ps3 nodig. En dat lijkt me ergens niet meer dan logisch.
Hoe zo lijkt jou dat niet meer dan logisch? Als ik een spel ontwikkel met Xbox 360 controller support of Kinect support hoef ik toch ook geen Xbox ernaast te zetten?

Het lijkt mij niet meer dan logisch dat ik al developer geen PS3 nodig heb om dit te maken. Die input die de eindgebruiker krijgt, die heb ik als developer toch ook nodig? Waarom moet die van de PS3 komen?

Waarom een applicatie ontwikkelen die draaid op de PS3 als je later toch een applicatie nodig hebt die op een PC werkt.
Je hebt wel gelijk, het staat er nergens bij.. maar waarom zou de SDK de PS3 nodig hebben als de eindgebruiker dit niet nodig zouden hebben.. Maar zolang daar geen duidelijkheid over is, geef ik je helemaal gelijk.. eerst eventjes wachten tot dat ding werkelijk uitgebracht is (of duidelijkheid is mbt eindgebruikers) voordat men moet gaan zitten mauwen...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Apple Games Besturingssystemen Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013