Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 87 reacties

Volgens het jaarlijkse Horizons-rapport van de PC Gaming Alliance is de wereldwijde omzet uit pc-games met 20 procent gestegen tot 12 miljard euro. China is de snelst groeiende markt en het belang van digitale distributie neemt toe.

De PC Gaming Alliance is een samenwerkingsverband van hardwarefabrikanten en gameontwikkelaars ter promotie van de pc als gamesplatform, en brengt voor de derde keer in zijn bestaan het jaarlijkse Horizons-rapport uit. Het onderzoek is uitgevoerd door DFC Intelligence en beschrijft de staat van de pc-gamesindustrie. Het volledige rapport verschijnt na de Game Developers Conference, die van 28 februari tot 4 maart in San Francisco plaatsvindt, maar de PCGA licht alvast een tip van de sluier op.

De wereldwijde omzet van pc-games in 2010 bedroeg volgens het rapport 16,2 miljard dollar, een stijging van 20 procent ten opzichte van 2009. China is de grootste en snelst groeiende markt, met een omzet van 4,8 miljard euro. Ook landen met een volwassen markt voor games, zoals Zuid-Korea, Japan, de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland, toonden een groeiende omzet voor pc-games. Samen zijn deze landen goed voor een omzet van 7,3 miljard dollar.

Digitale distributie wordt aangewezen als belangrijke oorzaak van deze groei. Games kunnen direct bij de uitgever of via een dienst als Steam gedownload worden, waarmee traditionele winkels minder belangrijk worden. De omarming van digitale distributie heeft volgens PCGA-voorzitter Matt Ployhar ook nieuwe zakenmodellen mogelijk gemaakt, die de gamesindustrie meer winstgevend maken.

Het rapport voorspelt dat de groei in ieder geval aanhoudt tot 2014; voor dat jaar wordt een omzet van 23 miljard dollar verwacht. Ook hierbij wordt digitale distributie aangewezen als de stuwende kracht, waarbij meer gemakkelijke betaalmethoden en meer verschillende aanbieders worden verwacht.

Reacties (87)

Reactiefilter:-187087+154+21+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Komt niet door piraterij, anders had pokemon black en white ook niet 4miljoen keer over de toon bank gegaan in japan. Of monster hunter ( portable ).

Mensen willen best betalen voor een game die waardig is voor hun systeem.

Neem nu crysis 2 is als voorbeeld.

Deze lui komen vandaag aanzetten met de melding, een PC demo. Tof.
Install demo, eerste beste scherm dat ik voor me krijg bij het opstarten is : Press start ...........
Tof en aardig, ik kijken bij grafische instelling, krijg ik opties gamer/hardcore wat dan ook en dat is het .........
Auto aim correction en nog veel meer ongein puur van een console af.

Naja, oke zal wel de demo zijn.

Krijg je vandaag nog de mededeling, dat de PC versie gereleased wordt met DX9 support only.

Geen DX10/11.

Wat moet ik dan wel niet denken als PC gebruiker? Wat voor onzin wordt mij hier verkocht? Ik ben infeite dus gewoon een goedkope port van een verouderde console versie aan het spelen.

De eerste versie van JAREN geleden crysis, werdt zo verschrikkelijk omhelst door iedereen wegens zijn grafische leap.

En nu haalt die nog niet eens de DX10 die in het eerste deel wel zit..........

Dit is het probleem dus. Mensen betalen eventjes stevig geld voor een game die gewoon totaal niet af is, pc gamers voelen zich totaal verlaten door in hun ogen " PC game developer"..

eerste beste wat mensen gaan doen = ik download hem wel, ze stikken er maar in. Ik ga niet een crysis 0.5 vol voor dokken. Heb er jaren op gewacht, en nu zal ik het spelen ook. Jammer voor hun.

Dat is het probleem.

Consoles krijgen goede versies voor hun platform, en wij worden maar weer is achter gelaten.

Natuurlijk dat het bedrijf zo meteen zal zeggen, ja piraterij is het probleem dat onze game niet gekocht wordt.

Maar infeite is dit dus niet het geval. Het probleem is dat je gewoon weg de pc gamer community een steek in de rug geeft, nog het lef heeft om vervolgens de volle prijs te vragen, voor een duidelijk slecht product voor een pc gamer.

Punt is:

Mensen moeten het je gunnen. Mensen gunnen de developers van monster hunter inc geld, en van pokemon makers ook geld. Of van nintendo mensjes.

Voor de PC wordt het steeds maar weer de omgekeerde wereld.

Developers EISEN je geld, van slechte ( inferior ) ports die ook nog is later / niet compleet of gewoon weg ( gta ) 1-2 jaar later gereleased worden.

En als ze hun zin niet krijgen, flikkeren ze alles op piraterij of release ze het helemaal niet meer voor de PC.

Dit is de pure waarheid waarom PC gaming in elkaar stort. Wegens de vernagelde houding van developers.

Ik snap best dat het duur is voor de PC te ontwikkelen. Maar kom niet met een troeperige console port aanzetten, waar je niks in kan veranderen kwa grafische instellingen / press start inputs vraagt en nog is geen dx10/11 support op een product gooit, die men zelf beschouwt als hoogst grafische game.

Sorry, maar de developers vernaggelen het voor hun zelf
haha China inderdaad. In meeste landen in Europa is het grootste deel piraterij.. daar heeft de industrie geen ruk aan. Jammer dat het blijft bestaan.
Het zou zoveel leuker zijn als mensen hun PC-GAMES gewoon kochten en developers/publishers meer omzet hebben om meer en betere games te gaan ontwikkelen. Uiteindelijk heeft het (volgens mij) een voldoenend gevoel voor jezelf en ook voor de gehele markt.

De reden dat veel developers over gaan naar de console markt is dat er teveel piraterij is op het pc-platform. Elke game wordt op torrentsites gezet en veel gamers kopen de games niet meer, omdat ze zogenaamd de game toch al hebben, waarom zouden ze er dan nog voor betalen. Jammer, maar waar.

Ik koop persoonlijk mijn games vaak via Steam of gewoon via de Tweakers.net pricewatch bij de goedkoopste online aanbieder, zo koop ik het origineel en heb ik geen schuldgevoel.
Steam heeft ook vaak weekenddeals met games die 75%-90% korting hebben, erg aantrekkelijk. De consoles zijn naar mijn idee nog altijd het meest betrouwbaar, als het op gamen aan komt.
Ik vind het jammer dat pc developers naar de console markt gaan. De PS3 en XBOX zijn echt ouderwets vergeleken met de huidige PC hardware en technieken. Er zou zoveel uit DX11 gehaald kunnen worden en goeie releases egmaakt worden i.p.v. slechte game ports.

Ik koop redelijk wat games legaal via Steam, dit mede omdat ik geen DVD drive meer heb en winkel releases niet kan gebruiken -.-"

Ik ben beetje 50/50 (geen demo? dan eerst "illigaal" testen of ik mij niet laat bedonderen met een single playertje van 5 uur). Men zal mij eerst moeten bewijzen dat 50 euro voor een nieuwe release dat geld het ook waard is. Dit kan men doen door zeer goede trailers (in-game) te laten zien of demo's uit te brengen! Goeie game-releases in het verleden hadden ook allemaal een demo om de mensen al lekker in te pakken. Dit is een goede en eerlijke marketing techniek!!

(Bijv Warcraft III, Crysis, hopelijk Crysis 2, Hitman series, World of Warcraft trials (man perfect toch) etc)

[Reactie gewijzigd door sjanssen15 op 1 maart 2011 15:55]

Men zal mij eerst moeten bewijzen dat 50 euro voor een nieuwe release dat geld het ook waard is.
Ik vind je niet een heel prijsbewuste consument als je 50 euro neertelt voor een nieuwe PC game. Met wat creatief shoppen zit je gemakkelijk tussen de 30 en de 40 euro.
Dit zou betekenen dat ik meerdere webshops af moet gaan om mijn download digitaal te bemachtigen. Een mogelijkheid is via een site te bestellen wat defecte doosjes opkoopt en de serial verkoopt.

Maar zoals ik al zei, ik heb geen CD/DVD drive, dus winkel wordt het voor mij niet

PS: voor CoD Black Ops 60 euro moeten neerleggen door Steam, en ik ben er niet eens tevreden over -.-

[Reactie gewijzigd door sjanssen15 op 1 maart 2011 16:06]

Dit zou betekenen dat ik meerdere webshops af moet gaan om mijn download digitaal te bemachtigen.
Of gewoon 1 centrale hub, maar idd, voor digitale downloads werkt dat niet echt. Maar als je prijsbewust bent, doet het er dan toe of het digitaal is of niet? Een DVD drive koop je tegenwoordig ook voor €15 oid. En zeker als je toch eerst een gedownloade versie probeert, kun je gewoon blijven spelen in de periode dat je wacht op de pakketdienst :).

Overigens zijn er ook veel Steam-only games te koop in de winkel (met dus geen DVD maar wel een Steam code in het doosje)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 1 maart 2011 16:14]

True das waar, maar ik heb ook nog het probleem dat ik geen sata poorten meer over heb (mobo heeft er maar 5 -.-") Vandaar dat ik geen DVD drive heb, heb drives genoeg liggen.
Maar de mensen die alleen de games downloaden en alleen de single player spelen hadden normaal gesproken ook de game niet gekocht denk ik? Als er geen fatsoenlijke demo uitkomt is het downloaden toch de enige manier om een beetje inzicht te krijgen of de game het geld waard is om te kopen.
Games moeten eenmaal mooier uitzien in de 21ste eeuw, wij gamers moeten steeds paar tientjes bij leggen voor 1 game. Daardoor moeten de bedrijven eenmaal investeren naar betere pc's en nieuwe designers. Niet alleen zij maar ook wij moeten investeren naar een nieuwere pc, deze ellende zorgen dr voor dat de game duurder moet.
Game bedrijven hoeven eigenlijk niet zoveel geld te hebben om een game te produceren. Kijk maar naar de indy games, met name minecraft.
De wereldwijde omzet van pc-games in 2010 bedroeg volgens het rapport 16,2 miljard dollar, een stijging van 20 procent ten opzichte van 2009
Tot zover het argument dat kopiëren de game industrie kapot maakt? Als ik dit zo lees dan valt het wel mee. Helemaal als de grote stuwkracht uit China vandaan komt aangezien die nogal een handje hebben van namaak spul.
Tot zover het argument dat kopiëren de game industrie kapot maakt?
Hoe haal je dat er in hemelsnaam uit? Ik zie geen cijfers over de kosten van die games, waardoor de winst dus ook niet te berekenen valt.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 1 maart 2011 15:37]

Wanneer de omzet stijgt mag je ervan uit gaan dat de winst hier ook niet onder heeft te leiden.

Maar je hebt gelijk dat er niet over winst wordt gesproken, dus dat het argument niet uit deze cijfers als verloren kan worden beschouwd. Al zal een hogere omzet de winst niet omlaag halen, zeker met het hergebruik van titels en game engines.
Maar als je jaren lang een stijgende lijn hebt dan betekent dat dus niet dat de markt kapot wordt gemaakt (door piraterij). Dan zouden de bedrijven wel weggaan in plaats van meer / beter te maken en verkopen.

Piraterij zorgt waarschijnlijk wel voor een lagere omzet, maar het hangt er ook maar net vanaf hoe je dat meet. Elk gedownloade game is niet per definitie 1 verkoop minder. Sommige downloads lijden tot meer aankopen, 1 download kan zelfs lijden tot meer dan 1 aankoop (uitbreidingen, nieuwe delen, dlc's etc).

Het ziet er uit als een gezonde markt, niet een markt die op het puntje van instorten staat.
Denk dat het meer ligt aan het feit dat veel games online zijn (MMO's), waarbij piraterij een non-issue is. Daarnaast neemt digitale distributie toe, wat ook een positief gevolg heeft ten opzichte van piraterij.

Als de games-industrie niet veranderd was (meer online en digitaal), dan had piraterij het waarschijnlijk al om zeep geholpen.
Tja, 16 miljard op zich zegt me niet zoveel. Ik ben wel benieuwd hoe dat zich verhoudt tot de consolemarkt. Wel goed om te zien dat steeds meer mensen digitale aankopen verkiezen boven illegale downloads. Althans, daar lijken deze cijfers een beetje op te duiden.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 1 maart 2011 15:32]

Consumer spending on console and hand-held games will go from $6.5 billion in 2006 to $7.9 billion in 2011.

Volgens dit artikel.

Edit: Idd .oisyn, te snel geplaatst.

[Reactie gewijzigd door Robert777 op 1 maart 2011 15:49]

Een artikel uit 2007, en dat gaat alleen over de VS.
.edit: volgens dit artikel (uit mei 2010) was de prognose voor de gehele videogamesindustrie $46.5 miljard. Wat dat betreft is de $16 miljard van de PC dus goed voor een-derde van de markt, wat me best een fors deel lijkt, aangezien de rest wordt verdeeld over 3 consoles en nog wat handhelds, en ik geloof ook nog eens inclusief hardware. In dat opzicht doet de PC het in z'n geheel zo slecht nog niet. Eigenlijk best goed zelfs!

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 1 maart 2011 15:55]

Wat dat betreft is de $16 miljard van de PC dus goed voor een-derde van de markt, wat me best een fors deel lijkt, aangezien de rest wordt verdeeld over 3 consoles en nog wat handhelds
Er zijn natuurlijk veel meer PC's (1,5 miljard of zo) dan al die consoles bij elkaar.
In dat opzicht gezien is 16 mijard heel weinig.
Bovendien zijn bijvoorbeeld MMORPG's zoals WoW niet op consoles beschikbaar.
Hoeveel van die PC's worden gebruikt om games op te spelen? Lijkt mij maar een fractie, het overgrote deel zit in kantoren of thuis voor het werk. Daar zitten ook veel laptops etc. tussen.

Ter vergelijking, alle consoles worden gebruikt om mee te gamen en ik zie veel bij gamers dat ze niet gewoon 1 console hebben, maar dan van elke console wel eentje.

En hoeveel consoles er zijn vs hoeveel computers dat weet ik al helemaal niet. Een persoon met meer dan 1 pc komt niet veel voor, maar iemand met meer dan 1 console is niets speciaals.
Er zijn natuurlijk veel meer PC's (1,5 miljard of zo) dan al die consoles bij elkaar.
In dat opzicht gezien is 16 mijard heel weinig.
Doet er weinig toe, attach-rate is voor de PC helemaal niet interessant voor gamedevelopers. Het gaat om de totale omzet die ze kunnen binnenhengelen. Dat er voor die omzet maar 0.01% van alle PC's in de wereld gebruikt worden is weinig relevant.
De link die je aanhaalt is specifiek voor de video gaming console markt, niet voor de totale video gaming markt.

Als we jou cijfers erbij halen kunnen we zeggen dat de total video gaming markt ongeveer rond de $62.5 miljard zou moeten liggen. Das dus ongeveer een kwart van de totale markt. Nog steeds een behoorlijk percentage voor de PC.

Even wat historie:
In 2007 was de totale video gaming markt omzet $41.9 miljard (link) en in 2008 $54.5 miljard (link).
De link die je aanhaalt is specifiek voor de video gaming console markt, niet voor de totale video gaming markt.
Ik ben benieuwd waar je dat uit opmaakt. De bron van het artikel zegt zelf:
The global video game market has been booming since the launch of the current generation game consoles in 2005/2006. As a result, the global game software market has grown more than 50% in the last 3 years from $30.3 billion in 2006 to $46.5 billion in 2009. Strategy Analytics' Global Video Game Market Forecast includes consumer spending on physical console (including handheld consoles) and PC game software as well as all key online gaming revenue streams: electronic sell through, online subscription services, online games advertising and sales of virtual goods. This report provides country specific data for Argentina, Brazil, Canada, China, Czech Republic, Denmark, Finland, France, Germany, India, Italy, Japan, Korea, Mexico, Norway, Poland, Russia, Spain, Sweden, UK and the USA. The report includes historical data and forecasts from 2006 to 2013 for both physical game sales and online game sales.
Zoals er meerdere consoles zijn zijn er ook meerdere PC markten.

Console zijn verschillende platformen.
Bij PC op basis van verschillende OS 'en.

MS Xbox + Windows, Nintendo console, sony consoles, Mac OS en Linux OS.
Bovendien is het niet alleen software, zoals er staat gaat het ook over de hardwarefabrikanten.
De wereldwijde omzet van pc-games in 2010 bedroeg volgens het rapport 16,2 miljard dollar, een stijging van 20 procent ten opzichte van 2009
Het gaat specifiek over PC games, dus hardware lijkt me er niet bij betrokken.
Inderdaad alleen dan zie ik persoonlijk nog graag het onderscheid tussen:

- Standalone games
- MMO Type games
- Browser games met reclame
- Browser games met betaal optie

Maar ja dat is persoonlijk he. Ik denk namelijk dat de omzet zich steeds meer zal verschuiven naar MMO en Social games

Daarentegen vind ik het idd super om online games te kunnen kopen, ik maak zelf alleen gebruik van STEAM en vind het echt super (even downloaden tijdens het eten en gamen na het eten.) Dus zelfs voor een non gamer zoals ikzelf (max 4x per maand op een zondag avond :P) is het echt een uitkomst en het heeft dr zeker voor gezorgd dat ik het afgelopen jaar 2 extra games heb gekocht ipv illegaal gedownload (Bulletstorm en Borderlands)!

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 1 maart 2011 15:51]

Nu vind ik wel dat ze games die je bijvoorbeeld via steam koopt en direct download wel wat voordeliger mogen maken.

Voorbeeldje: Bad company 2 koop je in de winkel of online voor 18 a 19 euro, maar op steam is hij lekker 30 euro :'(
Bij Steam moet je het dan ook vooral van de sales hebben die soms 75% korting op een spel geven.
Als je dat doet en gewoon rustig wacht is steam echt wel veel goedkoper.
Badcompany 2 heb ik voor iets meer als 11 euro gekocht tijdens een steamsale.
Ik heb eigenlijk nog niks bij steam gekocht maar koop retail.
Wat mij opvald is dat de gross niet wild wachten op prijs verlagingen. Maar moeten het meteen hebben en die prijs staat hun dus niet aan.
Piraterij berust hier ook op. Vaak is de Torrent al beschikbaar weken voor release.

Dat zelf mensen die wel willen betalen maar hierdoor de game eerder binnen halen, maar daarna uiteraard niet meer kopen.

Dus ja het wordt allemaal ooit wel goedkoper maar als ik mijn zinnen op een game zet dan koop ik hem gewoon meteen vlak na release. Niks online gewoon bij de mediamarkt.
ik gebruik al jaren steam..

en bij mij is 85% van m'n aankopen (en ik heb zo'n 60 steam titels) toch ook wel in 'steam-sale' of 'superpromo' gekocht hoor...

meestal tijdens de vakantieperiodes/feestdagen is het steeds opnieuw prijs... dan gooien de verschillende gamesfabrikanten op steam met allerlei packs naar je hoofd en kan je elke dag wel een andere superdeal doen....

dan zit ik bijna dagelijks effe 10 minuutjes op steam on de deal-van-de-dag te checken en te kijken welk spel ik vandaag weer voor 10 euro kan kopen terwijl die in de winkel nog 30 euro staat .. (of een compilatiepack dat 150 euro waard is voor 49 euro kopen (op steam ZEGGEN ZE dan vaak dat het 380 euro waard is, maar da's omdat ze de originele prijzen dan hanteren voor de inhoud, en niet de huidige prijzen)... in dat pack zitten dan 2 nieuwe games, en alle voorgangers van dat nieuwe game... (THQ pack any1; daar zat oa alle red planet in maar ook alle warhammer en alle eermz ... ff naam kwijt.. die diablo2 achtige game... zéér goed game iig en ook recent toen de pack uit kwam)
Laatst kon je hem kopen voor 13 euro bij Steam. Wel krom dat de fysieke versie van een spel duurder is dan die van een digitale versie. De kosten van distributie van digitale games liggen vele malen lager dan die van fysieke games. Als ze dan toch meer spellen digitaal willen distributeren dan kunnen ze beter daar wat met de prijs gaan stunten.

Zelfde eigenlijk als bij e-book die evenveel kosten als het fysieke versie. :{
Het is krom te denken dat de prijs puur afhankelijk is van de kost prijs.
Kost prijs is iets waar men toch met wat marge wilt boven blijven.
Wat iets kan kosten, heeft ook te maken hoe een produkt in de markt staat demografie en gemiddelde salaris per inwoner.


Wat is de koop kracht en gemiddelde salaris in de VS ? $800!
Gemiddelde hier in NL €1200,- ?

Daar ben ik ook benieuwed naar.
Da's gewoon geldklopperij aangezien het geld uiteindelijk toch in $ op de bankrekening van de publisher terecht komt. Je gaat mij niet vertellen dat het verschil dat wij moeten betalen puur belasting is. Soms komt de aanschafprijs op het dubbele uit in waarde.
'Wel krom dat de fysieke versie van een spel duurder is dan die van een digitale versie'. Bedoel je niet precies andersom? :p
/taps nose

Thehut heeft hem voor 12. O-)

Tja, steam is leuk hoor maar alle games die ik er op heb heb ik gratis gekregen (krijg veel codes op beurzen en conferenties enzo). Tot nu toe is het elke keer een stuk duurder dan een boxed copy uit het buitenland importeren.

Pas als steam bij game release aanzienlijk goedkoper is dan een boxed copy ga ik ze als primair platform overwegen. Probleem is echter dat steam (en dit geld voor alle DD) een soort monopolist is en dus bij release niet met prijzen stunt terwijl de grote Europese online retailers bij launch elkaar zwaar beconcurreren op prijs. Sommige games zijn al bij launch 10 tot 20 euro goedkoper dan rrp.
Als je dan ook nog eens ziet dat games binnen een paar weken bij deze winkels voor bodem prijzen weg gaan terwijl steam lekker op rrp blijft zitten...
Neem bv Deadspace 2:
Steam: 50 euro
Bijna alle Europese shops (thehut, play, zavvi, amazon, etc.): 17-18 euro, incl shipping.

Dan moet je wel goed gek zijn om hem op steam te kopen. 8)7
Waarschijnlijk heeft dit te maken met de "fee" die ze moeten afstaan aan steam(service) voor de verkoop van een spel.

Bij een retailer echter, speelt er wat anders, deze koopt de spellen voor een bedrag in, en bepaald vervolgens zelf wat hij / zij erop zet.

De rollen zijn simpelweg omgedraaid, een retailer neemt misschien genoegen met 5 - 7,50 winst per spel, of iets meer bij groot inkopen met een lagere inkoopprijs. Terwijl steam bijvoorbeeld altijd 30% per verkoop van de publisher verwacht, ongeacht de verkoopprijs.

De publisher zegt tegen de retailer, voor 25 euro mag je het spel kopen, en verkoop het met de winst die je zelf genoeg vind. Publisher is in "the lead".

Steam zegt, je mag van onze service gebruik maken om een groot publiek te bereiken, maar dat kost je x% per game. Steam is in "the lead".

Kortom, als een retailer de prijs verlaagt, gaat dat niet ten koste van de winst van de publisher. Als de verkoopprijs op Steam echter verlaagd wordt, veranderd het percentage dat afgedragen moet worden aan valve niet, en dus wordt de absolute winst per verkocht exemplaar voor de publisher lager.

En om af te sluiten, ja dit is inderdaad de oorzaak van het monopolie van steam.

[Reactie gewijzigd door OriginalFlyingdutchman op 1 maart 2011 18:29]

Hogere bedragen hebben ook te maken met de prijzen in de US.
In het verleden rekende steam de prijs om van US dollars naar Euro's.
Tegenwoordig wordt dat 1 op 1 overgenomen, met de hogere prijzen als gevolg.
Als je iemand em laat giften vanuit de states betaal je 15E, moet jdaar wel een contactje hebben natuurlijk...
Steam is wel duur met hun standaard prijzen. Zoals men hier onder al zegt kun je het beste op de speciale acties wachten (weekend deal, midweek madness etc), dan krijg je flinke kortingen. Een andere optie is om te kopen bij een website zoals g2play.net, die geven ook kortingen tot meer dan 50%
Nog geen week geleden las ik dat de PC Game markt aan het instorten was vanwege de piraterij, dus wie liegt er nu in godsnaam :-(((((
triple A game met hoge verwachtingen en Publishers en dev's die puur Retail leveren die wel.

We weten niet waar die miljarden zitten. Wat is het aandeel MMO en flash/web games.

Gezien de sales van bijvoorbeeld Crysis vald dat reuze tegen.

MMO doen het heel goed in de PC markt .

Als 1/4 tot 2/3 van de algehele wereld game PC geregistreerd zijn bij steam. dan heb je een idee hoe de aantallen verhouden tot console.
Zelf merk ik dat ik een stuk sneller games koop via Steam dan in een fysieke winkel. Zeker door de sales (de er vaak zijn) word ik overgehaald om toch maar even die game te kopen. Het zijn dan wel geen games van €50, maar een paar van 10-20 euro tikt natuurlijk ook lekker aan.
En natuurlijk download ik ook nog games, net als veel anderen, maar daar gaat de markt blijkbaar niet dood aan!
Het zijn dan wel geen games van €50, maar een paar van 10-20 euro tikt natuurlijk ook lekker aan.
Feitelijk hetzelfde als even graaien in de budgetbak, wat ik zo nu en dan ook eens doe. Het voordeel van online is natuurlijk dat je beter op de hoogte wordt gebracht over welke games in de bak liggen, en dat je er niet fysiek naartoe hoeft, waardoor dat soort aankopen veel vaker plaatsvinden.
Een kennis van mij heeft 525 spellen op steam (en dit meen ik serieus). Ik wil niet weten hoeveel dit in totaal is, maar alle top releases zitten erbij hoor!

En dan zeggen dat de game-industrie niks verdient :P haha
Probeert die een Steam achievement hiervoor te krijgen?

'Buy at least 500 Steam games'. :Y)
Ik vind het nog absurd dat bepaalde games via digitale distributie duurder of even duur zijn als een retail versie. Als al de tussenliggende stappen worden overgeslagen van uitgever naar klant, dan vind ik het toch meer dan redelijk dat het wel goedkoper is.

Zal waarschijnlijk niet gaan omdat ze dan alle winkels eruit concurreren, en ze worden alsnog gekocht waardoor ze dus meer winst halen. En men betaald zogenaamd voor het gemak van niet de deur uit hoeven, maar het mag van mij part wel een tikje goedkoper.
Games zijn via digitale distributie vaak duurder of even duur, omdat detailhandel(ketens) de games anders niet wil verkopen. Met andere woorden, goedkoper dan in de detailhandel = geen afname contract met de detailhandel.

Wacht maar, over een paar jaar worden steeds meer games ALLEEN nog via digitale weg gedistribueerd. Dan kan zonder nutteloze rompslomp met detailhandel, tussenpersonen en andere poespos. Of games ondanks de veel efficientere distributie ook daadwerkelijk goedkoper worden? Ik denk het niet. Het kan net zo goed zijn dat de marges die detailhandel nu opstrijkt aanvullende marges worden voor de uitgever/ontwikkelaar.

Met andere woorden, we gaan er, buiten de downloadmogelijkheid, weinig op vooruit, het is vooral de ontwikkelaar/uitgever die vooruit gaat op digitale distributie. Dat is mijn verwachting. Is het klote? Ja, maar je kunt iemand in ons kapitalistisch stelsel niet zomaar dwingen de prijs te verlagen. De enige manier waarop dat echt kan, is het product gewoon niet kopen en wachten tot de prijs verlaagd wordt.

We zullen zien. Prijsverlaging of niet, ik ben voor volledig digitale distributie. Het hoort bij deze tijd.

[Reactie gewijzigd door Yokozuna op 1 maart 2011 15:56]

Worden spellen van Zygna, waar naar verluidt een hoop geld in om gaat, ook meegenomen in deze statistieken? Het lijkt me ook intressant om te weten hoe groot de gemiddelde transactie is, ik denk namelijk dat dat gemiddelde flink is gedaald onder de invloed van piraterij.
In het artikel hebben ze het nog specifiek over Zynga, het lijkt me wel dus.
Mensen kunnen nu wel gaan zeggen dat de game-industrie niet lijdt onder het piraten gedrag, omdat de omzet van PC games met 20 procent is gestegen. Echter is dit een beetje dom schreeuwen, want gamesstudio's lopen gewoon geld mis doordat mensen spellen downloaden. De markt is namelijk nog stevig aan het groeien en daar door is het ook niet raar dat ze meer verkopen. Ieder jaar zijn er weer meer families met een computer en vast wel kinderen die op deze computer games willen spelen. Uiteraard zullen er genoeg mensen zijn die games downloaden, maar dat is het zelfde als bij muziek. Om het even een keer te spelen om te kijken of het vet is en als je online wilt koop je het spel want dat is meestal een probleem bij gedownloade games.

Nu ga ik hier niet het hele downloaden vervloeken want ik doe er zelf net zo goed aan mee aangezien ik gewoon vind dat spellen veels te duur zijn. Vooral als je ziet wat voor oppervlakkige spellen EA uitbrengt. Ik denk dat wanneer gamestudios minder gaan letten op hoe het spel er grafisch uit ziet en meer richten op de gameplay dat mensen er eerder geld voor over hebben om deze te kopen. Zelf heb ik wel GTA en Halo 2 en 3 op de eerste dag gekocht, omdat deze gewoon te vet waren op om te wachten. In tegenstelling tot Call of Duty 4,5,6, Black Ops weet ik veel. Beetje knallen met een simpel verhaal, kan me gestolen worden ga ik geen 60 euro voor neer leggen.
Maar uit nieuwsgierigheid download je de game om even te kijken en spelen. Moest je `m kopen dan liet je `m liggen. Dus ze lopen niks mis!
Het is natuurlijk de vraag of er wel inkomstenderving is door piraterij.
Ik merk van mezelf dat het vooral de lagere kwaliteit van games is die me minder doet kopen, al zijn de games die ik koop vooral digitaal.
Mja 16 miljard is eigenlijk niet eens zo gek veel, dat doet phillips in zn eentje.
Ik denk dat die echte game boom nog moet komen, dat word alleen nog maar groter als zou het wel eens kunnen zijn met de groter wordende concurrentie dat de prijzen omlaag zullen gaan, dat zie je nu al, steeds betere games komen in de uitverkoopbakken terecht, wat uiteindelijk neerkomt dat dat bedrag niet gelijk meegroeit.
Met de komst van tot zekere hoogte gratis te gebruiken game engines zoals unreal 3 word het ook steeds makkelijker om een game te maken ( even uitgezonderd de grote jongens zoals rockstar die 100 miljoen investeren in gta natuurlijk ) ik denk dat je met een orgineel idee en een tijdje oefenen op je pc thuis al met iets heel leuks kan komen tegenwoordig.
Vreemd. De markt blijft groeien?

En maar groeien en groeien en groeien, al jarenlang.

Waarom claimen dan zoveel bedrijven dat er slecht wordt verdiend op de PC-markt, en dat er omzet wordt misgelopen door piraterij? Een bericht als dit laat mij geloven dat het alsmaar beter en beter gaat, en bedrijven dus veel winst zouden moeten maken in plaats van omkiepen.

Of misschien zijn het alleen de bedrijven met gare games die klagen ?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True