Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 152, views: 39.091 •

Bethesda Game Studios heeft de eerste bewegende ingame-beelden van The Elder Scrolls V: Skyrim vrijgegeven. De game verschijnt wereldwijd op 11 november van dit jaar voor de pc, de PlayStation 3 en de Xbox 360.

Veel duidelijkheid over de gameplay geeft de trailer nog niet. Het was al wel bekend dat Skyrim een opgefrist gevechtsysteem heeft. Zo kunnen personages in elke hand een voorwerp of spreuk gebruiken. Daardoor kan een speler talloze combinaties van spreuken en wapentuig hanteren. Het is ook mogelijk om tweehandige wapens te gebruiken.

Bethesda heeft verder een nieuw systeem voor quests ontworpen, dat 'Radiant Story' is genoemd. Dit systeem kan omstandigheden van bepaalde sidequests aanpassen, onder meer naar aanleiding van de handelingen van de speler. De game laat een speler bijvoorbeeld sneller naar onverkende gebieden gaan; en als een npc dat cruciaal is voor een sidequest wordt vermoord, kan diens rol door een ander personage worden overgenomen.

Vorige maand werd ook duidelijk dat Bethesda Skyrim van een eigen taal voorziet, de 'taal van de Draken'. Bethesda kondigde ook nog aan dat ze ouders die hun op 11 november geboren kind 'Dovahkiin' noemen, rijkelijk zullen belonen.

Reacties (152)

Reactiefilter:-11520148+165+23+30
1 2 3 ... 6
Note to self: 10-11-11 nieuwe videokaart kopen :9~
nou als je naar de graphics kijkt kan dat nog makkelijk met een nvidia kaart van 5 jaar terug.
Wat een low poly onzin, grijze kleuren, lelijk karakter design, slecht shaders. Erg jammer.

EDIT:

alsof je met een lowres filmpje niet kan zien of iets lowpoly is, slechte karakter design heeft en slechte shaders =)? Dat heeft niks met resolutie te maken.

Kijk bijvoorbeeld eens naar 00:38. Daar zijn die rotsen (waar de warior op rend) ontzettend lowpoly, slecht getextured en verouderde shaders.
1:31 super low res water, gewoon een plane met een texture er op.

of op 1:42. de hond schuift daar als een malle over de grond. Dat soort fouten moeten nu wel gefixt zijn in games.

Los van dat, check even nieuws: Epic toont verbeterde Unreal Engine 3 op GDC. Dat zijn graphics waar je een nieuwe kaart voor nodig hebt.

Edit 2 @ all:

Ik geloof dat de meeste het gewoon met me eens zijn. Deze game draait niet om de graphics maar om de gameplay en de sfeer. Verder is het gewoon een xbox360 trailer dus klopt het gewoon dat het op een gpu van 5 jaar terug draait =).

[Reactie gewijzigd door nr12 op 25 februari 2011 17:35]

tuurlijk met een low res filmpje als dit kan je zeker zien dat het slecht is...
De game verschijnt wereldwijd op 11 november van dit jaar voor de pc, de PlayStation 3 en de Xbox 360.

Je zal op een pc betere beelden kunnen krijgen dan een ps3 of xbox,
maar ja dat kan tegenwoordig wel elke grafische kaart aan.
Er is nog niets officieel bekend, maar voor de specs voor deze game moet je ongeveer denken aan het volgende:

OS: Windows XP, Vista or Windows 7
CPU: Core 2 Quad 3 GHz
RAM: 3 GB
HDD: 15 GB free disk space
Graphics: nVidia 9800 GTX or higher, 512 MB Graphics Memory
Sound Card: DirectX 9 Compatible
DirectX: Version 9.0c

Grafisch praten we dan over minimaal een shader 3 model kaart, als ie ook voor consoles uitkomt, en een render capaciteit die waarschijnlijk groter is dan die van bijvoorbveeld de XBox.
Dus laten we nou niet zo minderwaardig doen over deze game en de mogelijke grafische kwaliteit, want zo'n crappy teaser met artefacts van hier tot Tokio zegt me echt helemaal niets.

[Reactie gewijzigd door mrlammers op 25 februari 2011 10:15]

amen, daar komt ook nog bij dat dit een open world game is. Leg de graphics naast die van deel 4 of een GTA dan schoppen ze zelfs in het crappy filmpje al kont..
Er is nog niets officieel bekend, maar voor de specs voor deze game moet je ongeveer denken aan het volgende:
Hoe kom je erbij dat dit de minimale/aanbevolen wensen zijn? Zelfs Crysis 2 draait prima op een core 2 duo en 2GB geheugen. En hoe kan je nu al weten dat deze game XP nog gaat ondersteunen?
Dit is een benadering van de aanbevolen requirements. Denk je dat ontwikkelaars niets lekken?
De minimale requirements liggen lager, da's ook niet zo raar als je bedenkt dat een console ze ook zonder problemen op hoge resoluties moet kunnen draaien.

Er is minimaal een shader 3 model kaart nodig, vergelijkbaar met een 7800GTX, want die zitten bijvoorbeeld in de XBox (Xenos) en de PS3 (RSX).
De game zal hoogstwaarschijnlijk kunnen draaien op Win XP, aangezien de engine volledig op DX9.0c leunt - dat moet omdat de consoles geen DX10 ondersteunen.
CPU power is overrated en dit spel kan waarschijnlijk draaien op veel minder dan een Core 2Quad, maar wat nou echt minimaal is, laat zich raden.
De benodigde omvang voor de HDD heb ik geëxtrapoleerd vanaf de vorige Elder Scrolls games. ;)
Ik vind het heel erg meevallen. Echt prachtig.
wat wil je, het moet op de xbox kunnen draaien. dat ding weerhoud de hele game industrie van epische graphics.
Niet alleen de xbox, de ps3 heeft een nog mindere gpu.
weet niet of jij je ogen openhoud met de ps3.

maar ik zie de xbox nog geen Final Fantasy Vs 13 zien draaien.
Complete nonsens. Het is niet de schuld van de consoles dat developers besluiten louter content voor de lowest common denominator te maken, en dat doen ze dan ook lang niet allemaal. Bovendien kost al dat extra detail ook gewoon meer geld. Wat low-poly modellen hier en daar heeft absoluut niet altijd performance als achterliggende reden. Wat mij betreft investeren ze meer tijd in goede gameplay dan in goede graphics.

Dat gehunker naar een mooi plaatje, dat is wat de hele gamesindustrie weerhoudt van goede games (ik chargeer, gelukkig is dat ook niet zo).

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 24 februari 2011 19:05]

ik kan het persoonlijk hier makkelijk draaien, zoals het bedoelt is. Is niet zo mooi hoor op enthusiast settings. valt echt reuze mee
Crysis kan ik ook makkelijk op de hoogste settings draaien en vind het even mooi of zelfs mooier dan Black Ops. Alleen de gameplay vind ik persoonlijk niet zo fijn van Crysis.

Maar als ik bovenstaand filmpje bekijk en ondanks dat het filmpje absoluut niet de echte kwaliteit toont van het spel, ziet het spel er wel ontzettend mooi uit. Volgens mij is het allemaal goed afgewerkt met veel detail.

De vorige delen ken ik niet, maar dit deel doet me denken aan Drakan en LOTR. Als de gameplay ook nog eens goed is, dan wil ik misschien aan dit spel wagen.
Maar het draait wel goed, als je het vergelijkt met BC2 (niet dat ik BO beter vind ofzo) dan draait BC2 voor geen meter. (jaja bla bla grote maps enzo, maar dan hoeft het geen schok festijn tezijn)
Dan moet jij je ogen eens laten checken, als je Black Ops net zo mooi vind als Crysis is er iets niet goed met jou of je PC.
Er word eerst een model in high poly gemaakt en daarna word dat met normal maps toegepast op een low poly model, dus dat meer polygonen automatisch meer kost is bullshit.
En een low poly model met normal maps is minder mooi dan high poly.
Dus: een high poly model kost MEER resources dan een low poly.
Meer resources, maar niet meer geld omdat het high poly model al gemaakt word.
uiteindelijk kost het meer tijd. en tijd kost geld ;)
Misschien moet je je eerst eens goed verdiepen in de materie voordat je dingen als bullshit bestempelt. Normal maps genereren uit een high poly model is idd iets wat soms gedaan wordt, maar ten eerste lang niet altijd en ten tweede dan alleen voor specifieke dingen (meestal losse modellen - denk aan de speler, enemies, NPC's, voorwerpen, etc.). Vaak genoeg worden normal maps ook gewoon met de hand getekend (of eigenlijk de height maps waaruit ze gegenereerd worden). Voor terrain (statische level geometrie) gaat men echt geen high poly mesh zitten bouwen, dat zou veel teveel tijd kosten en het levert bovendien veel teveel unieke normal maps op (wat enorm veel texture memory vergt).

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 25 februari 2011 00:06]

Dat is gewoon de ontwikkeling, natuurlijk moet gameplay voorop staan bij een game en vooral bij een game als deze en dat weten ze bij bethesda drommels goed. Wees daar maar niet bang voor. Ik heb het ook even goed bekeken en ik ben weer lekker gemaakt! :) Het is nog een vrij vroege versie van de game dus dat sommige dingen niet 100% goed eruit zien laat ik dan ook tot de release voor wat het is. Ik hoop dat ze iig ook de objecten in game wat realistischer maken, dus geen zeskantige kazen, platte bedden, ed. De gebouwen zien er al zoveel beter uit, ik kijk weer uit naar een geweldige game waar ik weer te veel tijd in zal steken... :D
Tsja, low res misschien sommige stukken, maar toch. Het is mooier dan Oblivion en je ziet de sfeer weer. Op 1.31 super low res water: Dat is waar, maar in Oblivion waren geen watervallen, tenminste zeker niet op deze manier gedaan, en dan nog beta. Persoonlijk vind ik het prachtig en gaan de handen weer jeuken, zeker als je nagaat dat dit nog zo verschrikkelijk ver van een final build af zit, en mij toch enorm veel trekt.
hmm dude!

RPG heeft een klassieke uitstraling de sfeer door muziek, verhaal, en omgeving, de wijte, daar gaat het om!! voor de echte TES fans!! Oblivion, was Prachtig voor toen, en nu nog meesterlijk!

Maar Skyrim, is een open wereld met talloze dingen te doen, en te ervaren!!. Je kunt wel een vorm van shooter hebben zoals crysis maar die is gebonden vaak aan kortere verhaal lijn, en of toch weinig aparte dingen!

jij bent waarschijnlijk shooters vooral gewent,!! die kunnen over het algemeen zwaardere grafische dingen uit poepen dan een spel wat zo open zo, groot schalig wordt opgezet,

Dan kijk je wel door een glijdende hond heen!!

dus ga niet zeuren met je pruttel, dit is gewoon prachtig,! om te zien.

Ontopic,: als je Tes 1, 2 3 gespeeld hebt ga je hier ook je vingers bij aflikken

vooral die muziek is heerlijk!! net zoals in morrowind! die lekkere rustige muziek, maar dat opzwepende van dat nieuwe, die frisse wind wat er door heen gaat.!

Ik zeg In winterslaap tot 11-11-11!! :D
Lol, volgends zijn we het gewoon met elkaar eens =).
Jij zegt eigenlijk dat dit soort spelen nooit echt mooi zijn en dat dat vooral shooters zijn.

Mijn waarde oordeel over graphics is absoluut en is niet gerelateerd aan welke genre het spel is. Tuurlijk kijk je wel door een glijdende hond heen, maar dan kan het toch nog wel lelijk zijn =).

Tot slot is dit natuurlijk gemaakt voor x360 en ps3 dus hebben we sowieso te maken met verouderde gfx. Ik hoop niet dat dit weer te veel gezeur is met mijn pruttel =).

[Reactie gewijzigd door nr12 op 24 februari 2011 23:30]

Dude, de reden hiervoor is dat de consoles het ook nog moeten trekken. Als ze die strop niet zouden hanteren dan konden ze wat meer detail toevoegen. Echter valt het reuze mee hoe "Slecht" de modellen en shaders zijn, als je veel detail in de textures en normal maps stopt dan merk je het verschil niet zo erg.
Als dit voor de pc-versie inderdaad zo is, verwacht ik wel weer community-mods. Relatief lage resoluties textures had bij oblivion soms ook, al zag het er over het algemeen toch mooi uit. Maar er waren genoeg mods te vinden waarbij gewoon nieuwe high-res textures aan het spel werden toegevoegd (evenals mooier water, mooiere lucht, etc.).
De trailer is van de Xbox360 versie:

A Bethesda Softworks community manager has confirmed on the Neogaf forums that the footage from the recently released Elder Scrolls V trailer were captured on the Xbox 360, also confirms that the draw distance is not faked in way.
alsof je met een lowres filmpje niet kan zien of iets lowpoly is, slechte karakter design heeft en slechte shaders =)? Dat heeft niks met resolutie te maken.
Los van dat je dat inderdaad niet of nauwelijks zult kunnen onderscheiden op een filmpje dat kwalitatief zo minimaal is, heb je er geen flauw idee van op welke settings het filmpje geschoten is, wat de hardware is waarop de game draaide toen het filmpje geschoten is, en hoe ver ze al zijn in de ontwikkeling van de details (het duurt immers nog een paar maanden voordat de game in massaproductie gaat).

En dan nog: bij RPG's draait het veel meer om immersie en gameplay. Graphics kunnen daar aan bijdragen, maar het is zeker niet het belangrijkste aspect in een RPG. De gemiddelde RPG-speler zal veel liever hebben dat er extra development resources worden gestoken in extra uren gameplay, dan dat die resources worden gestoken in über flashy grapics.
Wat mij betreft ziet het er voor een RPG zelfs met deze beelden meer dan acceptabel uit. Zo lang Bethesda de beloofde gameplay maar waar weet te maken.

[edit]
Het blijkt dus inderdaad om de Xbox360 versie te gaan. Dat verklaart meteen je gezeur over verouderde shaders, low-poly models, lage resolutie textures, etc. Dan daarbij blijft het natuurlijk een pre beta preview versie, en dus geen finished product.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 25 februari 2011 12:56]

Jongen, dit spel is zo groot en gedetailleerd, vind ik niet dat je mag zeveren, ik ga er van uit dat het spel iets zwaarder is dan Fallout New Vegas, aangezien het op een nieuwe graphics engine draait, en dit weer wat nieuwer is. (en ik zie nieuwe shadows)

En als het lekker draait, en leuk is, dan mag het er een beetje low-poly uitzien, het heeft veel mensen ook niet overtuigd om over te schakelen van WoW naar Guild wars omdat het er beter uit zag.

On-Topic

/drool

[Reactie gewijzigd door Blue_Entharion op 25 februari 2011 13:26]

Dit spel draait niet op dezelfde engine als New Vegas, er is hier een nieuwe engine voor ontwikkeld
Serieus je lijkt net me vriendin die zeikt ook alleen maar om alles.

Zoiezo zie ik jou dit in nog geen, naja maak niet uit hoeveel jaar of tijd ik je geef dus gewoon niet zien maken.

Het gaat niet altijd om graphics, want als we echt kritisch willen gaan zijn op alles:

ik vind bij je unreal engine dat de bloemen te veel licht geven alsof ze radioactive zijn :P

de fakkel kon ook wel beter, denk dat ik me sigaret niet eens er mee aan krijg laat staan licht geven.

weet niet of het een bliksem inslag was maar het leek er meer op dat iemand gewoon een lamp aan en uit deed .

OMG seamless time of day transition, sinds wanneer gaan fakkels uit hun zelf aan :O

dus kortom kijk eens naar het algeheel plaatje, plus dat het speel constant in 1 geheel is en om alles zo te gaan draaien zoals jij het wil veel succes. weet niet wat jij voor een spel wilt uitgeven.

en als laatst ga jij maar lekker je nvidia van 5 jaar terug er in zetten dan kijken of je het net zo goed speeld :D

zeik weif

[Reactie gewijzigd door DarcuSama op 25 februari 2011 10:27]

Zeuren in jou ogen, kritisch in mijn ogen. Het argument of ik dit zou kunnen maken of niet heeft totaal geen betekenis (los van of ik dit kan of niet) zegt het niks over of iets mooi is of niet. Niet alles wat ik niet kan maken is bij voorbaat mooi.

Plus het is een xbox360 trailer en die heeft een nvidia gpu van 5.5 jaar terug =).
Anders krijg je een leven dan overal maar kritiek op te leveren.
ook jou unreal engine is moeders mooiste niet.

weet niet in welke droom jij fakkels uit zich zelf ziet aangaan waarvan ik het vuur er uit vind zien als een klodder mayo wat licht geef.

het draait niet altijd om graphics. en daarbij wil ik jou wel eens zien spelen met je nvidia van 5 jaar terug.

serieus, verander de wereld begin eens bij je zelf.
moederskindje
Jij bent zo'n type dat alleen maar naar shaders, textures etc etc kijkt maar vergeet dat je een spel moet spelen, wanneer je zo'n spel speelt heb je weinig tijd om rond te kijken anders lig je op de rug naar de sterren te kijken (Game Over) en zie je helemaal geen shaders etc etc meer. :Y)
Als dit ingame is...
Wow :D Dit ziet er wel heel vet uit :D
Kan niet wachten tot November, dit word zeker een must-have voor mij
Ik hoop zo dat de graphics nog beter worden. Wil helemaal overdonderd worden door de kwaliteit zoals in 2006 toen Oblivion uitkwam.

EDIT: Niet dat ik vind dat het er slecht uitziet nu, integendeel.

[Reactie gewijzigd door Leatherhide op 24 februari 2011 18:06]

Dan moet ik je teleurstellen want Betesha heeft al aangegeven dat de graphics uiteraard geweldig worden maar dat het geen revolutie wordt als van Morrowind naar Oblivion!
Dat zie je ook al wel in de video.
Op zich nette graphics, maar geen geweldig groot verschil met Oblivion.

Grootste probleem met Oblivion is dat de textures te lage resolutie zijn voor een hedendaags spel. Maar de engine zelf is in principe goed genoeg.

Als ik dit zo zie, lijkt het veel op de Oblivion engine met betere textures.

Maar dat lijkt mij alleen maar goed nieuws, want dat betekent wellicht dat ze minder voor de eye-candy zijn gegaan, en meer voor hardcore RPG.

Want dat was in Oblivion wel teveel verwaterd tov Morrowind. Ik hoop dat ze dat terugdraaien.

[Reactie gewijzigd door mjtdevries op 24 februari 2011 18:42]

Ziet er echt meh uit. De animaties zijn niet meer van nu. Nee, ze borduren voort op een engine die andere onderdelen van het spel onderuit lijkt te halen. Een nieuwe gevechtsysteem, met dergelijke animaties, nogmaals meh. Als ik mijn geld op rpg van het jaar moest zetten, The Witcher II all the way, gevolgd door Dragon Age (die wordt overgesimplificeerd voor consoles) en dan misschien dit. Spel mist op een of andere manier uitstraling. En dat ik dat gevoel na een trailer al heb, is geen goed voorteken.

Ik heb de trailer nogmaals bekeken en ondanks dat de graphics er beter uitzien dan ik dacht, is het nog steeds van het niveau Two Worlds (eerste deel) en de animaties blijven om te huilen.

[Reactie gewijzigd door Marc Rademaker op 24 februari 2011 18:55]

wow, wat een verschil dan met mijn ervaring. Ik vind het fantastisch om naar te kijken, het ademt een goede sfeer en hoewel ik me wel eens geergerd heb aan animaties in eerdere delen vond ik het in deze trailer prima eruit zien.
ik dacht dat ze een nieuwe engine hadden gebouwd voor dit deel ?
Hebben ze ook. Van de grond af aan.
No way van de grond af aan. De overeenkomsten met de Oblivion engine zijn zo duidelijk, dat dat totaal ongeloofwaardig is.
No way van de grond af aan. De overeenkomsten met de Oblivion engine zijn zo duidelijk, dat dat totaal ongeloofwaardig is.
Game-engine != render-engine

Het is mogelijkd at de game-engine van 0 af aan opgebouwd wordt terwijl de render-engine hetzelfde blijft, dit is hier het geval.
Op de PC heeft Oblivion vrij mooie textures, zeker op de hoogste settings.
Vooral op armour en wapens zie je dat goed.
Ik heb Oblivion op de PC op de hoogste settings. (en de nodige mods om het grafische te verbeteren)

Oblivion is mooi totdat je Dragon Age en Witcher gespeeld hebt.
Als je dan weer terug naar Oblivion gaat dan valt het echt zo ontzettend zwaar tegen :(
_/-\o_

Samen met Shogun 2 de reden dat ik één dezer dagen een nieuwe videokaart in m'n kastje ga prikken. Geweldige sfeer, ziet er goed uit en Bethesda kennende zit het spel ook als een dijk in elkaar. Kan niet wachten.
Bethesda kondigde ook nog aan dat ze ouders die hun op 11 november geboren kind 'Dovahkiin' noemen, rijkelijk zullen belonen.
Helaas zullen er een aantal Amerikanen dollartekens in hun ogen krijgen en dit inderdaad doen. Arme kinderen :'(
Ach altijd beter dan je kinderen blacklighting noemen ;)
Daarnaast, je kan kinderen een ellenlange lijst van namen geven. Eentje voor het geld kan er dan ook nog wel bij.
Er wordt gesuggereerd dat ze er over denken bij Bathesda om de winnaar van deze "quest" een key voor steam te geven waar alle games ZeniMax/Bethesda mee verkregen kunnen worden. Alle games ooit gemaakt en die ooit nog gemaakt zullen worden.

Helaas zullen er een heleboel faalhazen zijn die hier hun slag gaan willen slaan inderdaad. Arme kindjes :X
Ach, valt mee. Als ik de maker van pacman was met wat money to burn, zou ik nu ouders gaan belonen die hun vierling Blinky, Pinky, Inky en Clyde zouden noemen.. :) }>
Grafisch toch een fikse stap minder dan ik gehoopt had, hoewel de angst er wel was toen bleek dat het geen volledig nieuwe engine zou zijn. De sfeer spreekt me daarentegen wel veel meer aan dan die van Oblivion, en lijkt qua omgeving (gelukkig) ook gevarieerder te worden. Ik herken nog wel wat bewegingen rechtstreeks uit Oblivion (bijvoorbeeld de spin bij het gevecht @1:37) maar dat is waarschijnlijk te wijten aan de vroege staat waarin de game verkeert).