Hoofdcategorieën
Device Settings

Microsoft brengt dinsdag SP1 van Windows 7 uit

Door Joost Schellevis, dinsdag 22 februari 2011 16:10
Submitter: the_shadow, views: 56.346

Dinsdag brengt Microsoft het eerste service pack voor Windows 7 uit. De update voegt weinig nieuws toe, maar bestaat vooral uit bugfixes en beveiligingsupdates. SP1 voor Windows Server 2008 R2 wordt eveneens vrijgegeven.

Windows 7 logoHet is nog niet bekend hoe laat op dinsdag het eerste service pack voor Windows 7 ter download wordt aangeboden; meestal gebeurt dit in de avond, Nederlandse tijd. Begin deze maand maakte Microsoft al bekend dat SP1 op 22 februari wordt uitgebracht. Gebruikers met een MSDN- of TechNet-abonnement konden de update op 16 februari al downloaden, evenals bezitters van bulklicenties.

SP1 voor Windows 7 voegt weinig nieuwe features toe; de update bestaat vooral uit bugfixes en beveiligingsupdates die eerder al via Windows Update waren verspreid. Gebruikers van Windows Server 2008 R2 kunnen wel nieuwe features verwachten. SP1 voor de server-editie van Windows voegt onder meer hardwareacceleratie voor gevirtualiseerde direct3d- en open-gl-toepassingen toe. Ook nieuw is dynamic memory, waarbij gevirtualiseerde toepassingen meer geheugen gebruiken dan fysiek in de server aanwezig is, onder andere met behulp van paging.

Volgende 16:33 China introduceert zoekmachine met gefilterde resultaten
Vorige 16:01 Vodafone begint met nieuw edge-netwerk in Nederland
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  7  8  »

het is toch dinsdag of ... 8)7
waarom wachten jullie niet ff todat hij echt uit is?
en zetten er niet gewoon vandaag neer

edit: flauw hoor om dit als ongewenst te zien

[Reactie gewijzigd door broodjekaas92 op dinsdag 22 februari 2011 16:18]


Ja dat heb je goed gezien. Maar in het artikel staat ook: "...meestal gebeurt dit in de avond, Nederlandse tijd."

Het zal voor ons dus pas in de avond beschikbaar worden.

Ik vind het ook verwarrend, ging er vanuit dat de auteur volgende week dinsdag bedoelde en vergeten was dat het vandaag dinsdag was. Waarom niet vandaag zeggen als je vandaag bedoelt.

Als ze ''vandaag'' neerzetten is het nieuwsbericht morgen al niet meer kloppend ;).

Jawel, daarom staat er ook een datum boven elk nieuwsbericht. Volgens jouw logica is het nieuwsbericht morgen ook niet kloppend, want het is niet geschreven in de verleden tijd, dus moeten ze dan wel de 29e bedoelen. Het staat echt stom om dinsdag te zeggen als je gewoon vandaag bedoelt.

De 29e bestaat dit jaar niet. ;)

Zet dan gewoon dinsdag 22 februari neer. Het staat dan wel later in de tekst maar het is een stuk duidelijker imho.

Hij is uit! Dit is de officiële link naar de Microsoft iso.
http://www.microsoft.com/...56-4059-8a1b-3a9b77cdfdda

Het is dus wel degelijk dezelfde build als WZOR een tijdje terug gelekt heeft.
Build is 7601.17514.101119-1850 en is overal op het internet inmiddels wel te vinden.

[Reactie gewijzigd door Thief op dinsdag 22 februari 2011 17:15]


Het verschil is alleen, even daargelaten dat WZOR het over het algemeen aan het juiste eind heeft, dat het nog steeds een leak betreft. Je kunt dan geen garantie verwachten dat dat ook de daadwerkelijke build is want ze kunnen altijd beslissen nog een compile te maken :)


Tog bezd knab. Feel meer taalvauten zein er beina nied te maaken in een sin.

het is nog vroeg in Amerika :P

Ik ben benieuwd, hoewel ik moet zeggen dat ik het een karige SP vindt. Niet veel nieuwe dingen. Ik heb eigenlijk nooit problemen met mijn huidige W7, maar wellicht hebben anderen daar meer last van.

Een SP bevat ook al de updates die vanaf de launch zijn uitgebracht. Als je een volledig gepached systeem hebt zal dr inderdaad weinig veranderen :P

Karig voor Windows 7, de update voor 2008 R2 is er één waar we in verband met virtualisatie en Terminal Servers al heel lang op zitten te wachten hier. zodra ik het SP in bezig heb gaat er in ieder geval één TS over :*)

Ik draai de beta al 6 maanden op een van mijn virtuele test servers en echt super tevreden over de nieuwe VDI en memory opties die mogelijk zijn. Scheelt echt enorm.

Ja idd, ach windows 7 was vanaf de start al stukken beter uitgevoerd als vista en xp. Dus misschien konden ze niet zoveel verzinnen voor SP1 haha

[Reactie gewijzigd door Texamicz op woensdag 23 februari 2011 09:06]


Omdat vandaag een tijdsvorm is die blijft wijzigen, morgen noemen we het ook vandaag. Als je het artikel morgen leest denkt men,.. Oh? vandaag? maar hij was gister al uit. Terwijl dinsdag dinsdag blijft en volgende week dinsdag je dit al lang en breed hebt gelezen.

(het is lastiger uit te leggen dan ik dacht)

oke maar dan zie je toch in de lijst op de frontpage dat het nieuws van gisteren is?

Edit: goed idee ultimasnake

[Reactie gewijzigd door broodjekaas92 op dinsdag 22 februari 2011 16:25]


Zoals ik al zei, lastig uit te leggen... Laten we het erbij houden dat vandaag Ma/di/wo/do/vr/za/zo kan betekenen wat onhandig is als je het morgen leest, mogelijk dat een redactie lid wat meer ligt op de kwestie kan schijnen voor je ;). Iig gaan we nu lekker off-topic hier wat me niet goed lijkt (vanuit de mods gezien)

Als je op een dinsdag zegt 'dinsdag brengt microsoft sp1 uit', dan bedoel je of volgende week of het moet gewoon vandaag/ vanavond zijn. :P . In de krant doen ze het ook gewoon op die manier, zolang de datum boven het artikel staat is dat het meest logische.

als je nou dinsdag-avond zegt heb je zowaar 2 vliegen in 1 klap zet je daar dan nog 23 februari achter is er geen discussie meer :)

Je hebt zeker gelijk in bepaalde zin, maar je kan toch niet ontkennen dat met 'vandaag' in een artikel geschreven op 'dinsdag 22 februari 2011' een andere dag dan 'dinsdag 22 februari 2011' bedoelt wordt?

Want vandaag blijft inderdaad wijzigen, MAAR dinsdagen hebben we er ook 52 per jaar hoor :) Dus als ik dit artikel over een week leest heb je het zelfde probleem als je morgen hebt als er vandaag stond.

Die laatste 2zin moet je misschien 2 a 3 keer lezen om het te snappen!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op dinsdag 22 februari 2011 16:53]


waarschijnlijk is het nieuws al eerder ingezonden?

Er is een tijdsverschil ... USA <-> NL

Hijs vandaag uit, zojuist geupdate ^_^.
Merk niet echt veel verschil overigens.

aha, dan blijft visual studio niet meer hangen als 3d accelaratie opstaat

Bedoel je opstart of aanstaat?

Ik gok aanstaat; opstaat zal wel Vlaams zijn. ;)

[De Lama's] en dan nog iets! het is niet Vlaams maar Vlams! en dan nog iets! [/De Lama's]

Ik snap die SP's nooit, zoals met XP, maar dan met deze krijg je helemaal niks nieuws, het is gewoon alle updates in 1 maar wat als ik dat al lang heb ? Moet ik dan nog die SP installeren ?

kan je ze in een keer instaleren als je het OS na de release van de service pack hebt geinstalleerd.

Ja ok daarom is het misschien wel handig, maar zoals bijvoorbeeld bij sommige spellen zie je staan dat je OS Windows 7 SP2 ofzo moet hebben (voorbeeld) maar wat als ik nooit een herinstallatie heb gedaan en geen service packs download omdat ze toch niks toevoegen naast normale updates.

Dan kan je dat niet spelen tiens. En als een spel een bepaalde SP nodig heeft, dan is dat omdat ze specifieke dingen uit dat SP nodig hebben, anders zou de producent gewoon zichzelf handicappen.

Haha oke ik begrijp het nu wel :P
Zoals MrBlueEyes al zei, er zitten updates in die niet via Windows Update zijn uitgebracht.

Toevallig voegt de SP1 van W7 niks toe, echter voor Vista en XP waren er verschillende features / performance toegevoegd. Bij XP SP3 bijvoorbeeld was de snelheid van XP met 10% omhoog gegaan. SP1 voor vista had ook verschillende perfomance issues opgelost.

Dus een een service pack installeren kan wel degelijk nut hebben. En niet alleen met herinstallaties :)

Edit: @ hieronder:
Eigenlijk was die snelheids winst een beetje onverwacht. Natuurlijk blijven SP's bugfixes maar voegen ook nieuwe features toe.

[Reactie gewijzigd door JerX op dinsdag 22 februari 2011 16:37]


Nooit iets van gehoord of gemerkt dat SP3 de snelheid van XP zou verhogen. Zou ook uiterst onwaarschijnlijk zijn. Hooguit dat er wat bugs zijn opgelost die in specifieke gevallen een snelheidswinst laten zien. Dat had je met SP1 voor Vista ook wat betreft bepaalde kopieer acties.

dan heb je niet goed opgelet want het was toen wel wat microsoft zei..

Behalve alle uitgebrachte hotfixes en updates zijn ook meerdere nooit publiekelijke hotfixes en updates in een Service Pack verzameld.

Windows XP Service Pack 3 voegt ook Network Access Protection toe.

Volgens mij zijn het vaak ook updates die wel beschikbaar zijn maar die alleen via de Microsoft pagina te verkrijgen zijn. Nu krijgt iedereen ze sowieso binnen via de SP.

Service packs zijn vooral van belang voor OEM's en applicatie leveranciers. Deze weten nooit wat er wel is geïnstalleerd en wat niet. Door voor een applicatie af te dwingen Windows 7 SP1, weten ze zeker dat het systeem waarop de installatie gedaan wordt aan alle eisen voldoet.
Voor OEM's is het van belang om een stabiele uitrol van Windows te kunnen doen zodat b.v. helpdesks weten wat het uitgang punt is.
microsoft zelf verwijs naar een nog niet actieve pagina "http://windows.microsoft.com/installwindows7sp1" linkje

nu werkt de link wel :-) (22:53)

[Reactie gewijzigd door erwinb op dinsdag 22 februari 2011 22:53]


Voor jou als Windows 7 thuisgebruiker is dit SP niets anders dat een verzameling van een heleboel patches die je waarschijnlijk al hebt.
(Overigens voegde b.v. Windows XP SP2 wel degelijk nieuwe functionaliteiten toe)

Maar ik zou hem toch installeren, aangezien je dan Windows 7 SP1 hebt mocht dit later nog eens wél van belang zijn(softwareondersteuning enzovoort).

Ik kan je verzekeren dat er ook patches bij zitten die je nog niet hebt en ook nooit los zal kunnen downloaden als consument zijnde.
Heb bij verschillende klanten hotfixes moeten aanvragen bij Microsoft vanwege vage bugs waar we tegen aan liepen.

Ja. Om de simpele reden dat jij nog lang niet alle updates hebt al denk je van wel. Elk service pack bevat wel een aantal updates die nooit vrijelijk beschikbaar waren maar bijvoorbeeld enkel aangeboden werden na contact met de Microsoft helpdesk.

Een SP is meestal meer dan enkel bug fixes via windows update.
Vaak zitten er ook heel specifieke bug fixes in die heel lang getest worden en enkel verspreid worden naar personen die een dergelijk probleem hebben.
Tijdens een SP worden die bugs dan ook gefixed, en daar merk je idd nooit iets van want jij had er nooit problemen mee.

Dergelijk bug fixes kunnen dus ook een performantie gevolg hebben (positief of negatief).

Soms is het ook de tijd om belangrijke features aan te pakken en worden die mee geleverd in de SP, vaak omdat die ook afhankelijk zijn van sommige fixes.
Dan krijg je van die meldingen dat het programma niet bruikbaar is zonder die SP.

Er staat toch Service Pack, het is voor maintenance. Elke nieuwe feature die daar in zou zitten is mooi meegenomen maar daarvoor is een service pack totaal niet bedoeld.
Overigens zit niet alles wat je eerder hebt gedownload in de service pack.

Gewoon downloaden dus. En als je er erg bang voor bent dan wacht je even een paar dagen totdat andere users feedback hebben.

Ja. al was het maar voor het versienummer. In de toekomst zullen steeds meer apps op dat versienummer checken en niets doen als je dat niet hebt. ;)

SP1 voor de server-editie van Windows voegt onder meer hardwareacceleratie voor gevirtualiseerde direct3d- en open-gl-toepassingen toe.

Dit heet dus RemoteFX, voor als je der eens naar wilt googlen.

Ook nieuw is dynamic memory, waarbij gevirtualiseerde toepassingen meer geheugen gebruiken dan fysiek in de server aanwezig is
En dit klopt niet helemaal, hiermee hoef je namelijk van te voren niet meer te bepalen hoeveel geheugen je VM mag gebruiken, maar wordt dit dynamisch aangepast als nodig door het client-os. Het totale geheugen moet nog steeds fysiek aanwezig zijn. Maar er kan dus tussen de vm's geschoven worden zonder ze offline te brengen

[Reactie gewijzigd door The Collector op dinsdag 22 februari 2011 16:16]


Klopt. Dit is zelfs een behoorlijk belangrijk punt.

Hyper-V Dynamic Memory != VMWare Memory Over Commit

http://www.jackcobben.nl/?p=725


Sorry, ik begrijp je niet, wat bedoelt je met "dus niet he"?

Ben je van mening dat masterpoi geen gelijk heeft met zijn stelling, of bedoel je iets anders?

Het verhaal over RemoteFX klopt ook niet helemaal: het gaat voornamelijk om gevirtualiseerde desktops. Waarop je inderdaad gevirtualiseerde toepassingen kan draaien, maar dat hoeft niet per sé.Een niet-gevirtualiseerde toepassing kan nl. ook prima draaien op een wel-virtuele host.

[Reactie gewijzigd door Ché Mig op dinsdag 22 februari 2011 18:14]


De belangrijkste toevoeging van de SP is natuurlijk dat je bij een verse installatie niet meer al die updates hoeft te downloaden, maar in één keer SP1 kan installeren. Dat scheelt wel. Verder zou het ook niet verstandig zijn van Microsoft om nu allemaal 'gratis' features weg te geven in Windows 7, terwijl ze Windows 8 zo snel willen releasen...

Een slipstream van SP1 in de installatie-dvd is dan nog verstandiger omdat je dan na installatie een zeer clean systeem hebt. Dit heb ik met RT 7 Lite Beta gedaan. Is wat handiger dan die waslijst aan commando's zelf te moeten intikken. :)

Heb ik wat gemist? Sinds wanneer is de SP weer te slipstreamen in NT6, afgezien van de dirty hacks van vlite?

Windows 7 update pack 1? :Y)

Niet altijd alle updates staan in windowsupdate die in een SP staan.
Daarnaast is het een stuk makkelijker voor mensen als ik om aan te geven hoe 'veilig' een systeem is.
Het is makkelijker aan te geven dat alle systemen in je netwerk minimaal Windows XP sp3 moeten draaien dan alle losse updates te noemen.
Je zult dit vaak ook terug zien bij software vereisten van pakketten, maar ook drivers.

[Reactie gewijzigd door massareal op dinsdag 22 februari 2011 16:18]


Wel een paar kleine fixes, waaronder een voor HDMI-audio waar ik nou net op zit te wachten! :)
The biggest changes in Windows 7 SP1 are an update to the Remote Desktop client to work with RemoteFX–a new feature introduced in Windows Server 2008 R2 SP1. RemoteFX improves the graphics performance of Windows 7 virtual machines hosted on Windows Server 2008 R2 SP1 systems. Windows 7 SP1 also adds support for Dynamic Memory, a feature in Windows Server 2008 R2 SP1 that enables IT admins to adjust the memory on guest virtual machines on the fly.

There are also minor improvements such as fixes for bugs in HDMI audio performance, and XPS document rendering, as well as better support for third-party federation services.

While there is nothing Earth-shattering about Windows 7 SP1, you should still download and apply it. Check Windows Update on Tuesday to get the Windows 7 SP1 update.

Inderdaad, daarnaast kun je nu in een XPS document nu zowel pagina's met portrait als landscape hebben. Eerder was het altijd zo dat als je portrait en landscape in een document had staan dat ze of als portrait of als landscape werden afdrukt.

SP1 voor Windows Server 2008 wordt eveneens vrijgegeven.
Ik neem aan dat hier Windows Server 2008 R2 bedoeld wordt. R2 (gebaseerd op NT6.1) is iets heel anders als de originele Windows Server 2008 (gebaseerd op NT6.0 + SP1), tevens heeft de origienel Win2k8 al een Service Pack (SP2) gekregen eind 2008.

Het is overigens best logisch dat Win2k8 R2 en Win7 tegelijk een service pack krijgen, ze zijn beide op dezelfde kernel gebaseerd.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op dinsdag 22 februari 2011 16:34]


SP1 voor Windows Server 2008 wordt eveneens vrijgegeven.
Nee, het gaat om SP1 voor Windows Server 2008 R2, dat is een ander product. Voor Windows Server 2008 zijn ze al verder dan SP1.
«  1  2  3  4  5  6  7  8  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 16:33 China introduceert zoekmachine met gefilterde resultaten
Vorige 16:01 Vodafone begint met nieuw edge-netwerk in Nederland
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011