Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 14, views: 12.689 •

Sony brengt vermoedelijk nog dit jaar een mobiel apparaat uit dat zich het best laat omschrijven als een cilindrische dualscreen-clamshell. Daarnaast komt er een tablet met een uitschuifbaar toetsenbord die Windows 7 draait.

Volgens Engadget kan de S2 dichtgeklapt worden als een laptop, waarbij hij over twee schermen met elk een diagonaal van 5,5" beschikt. In plaats van een typische 'platte' formfactor heeft het apparaat echter de opmerkelijke vormgeving van een ovalen cilinder. Het design van de S2 kwam eerder al naar buiten via een patentaanvraag van Sony, maar het lijkt er nu op dat de fabrikant de formfactor van het apparaat nog flink heeft aangepast. Afbeeldingen van de S2 ontbreken vooralsnog.

In de behuizing draait Nvidia's dualcore-Tegra 2-processor, die zijn werk op een kloksnelheid van 1Ghz doet. Verder is er ondersteuning voor wifi en 3g aanwezig, en worden er twee camera's ingebouwd, waarvan er een waarschijnlijk voor videobellen kan worden gebruikt.

De S2 draait op Android Honeycomb, maar Sony heeft de interface aangepast voor zijn multimediadienst Qriocity. Eerder kwamen er al gegevens naar buiten over een S1-tablet, die net als de S2 op de Tegra 2-soc draait en gericht is op het aanbieden van content via Qriocity. Daarnaast heeft de S1 ook PlayStation-certificering, waardoor er waarschijnlijk een PlayStation-app meegeleverd zal worden. Het is nog onbekend of de S2 ook hierover zal beschikken.

Verder wil Sony waarschijnlijk ook een slidertablet met Windows 7 uitbrengen. Deze krijgt de Vaio-branding en beschikt over een scherm met een diagonaal van 9,4". In de tablet zou een Pinetrail Atom-processor draaien, maar van de overige specificaties is nog niets bekend. Sony zou mikken op een prijs van 799 dollar, maar de verwachting is dat dit bij de release naar boven moet worden bijgesteld. Ook van dit apparaat zijn nog geen afbeeldingen gevonden.

De S1, S2 en de Vaio-slider moeten nog dit jaar worden uitgebracht. Releasedatums zijn nog onzeker, maar de Vaio-slider zou in de herfst worden uitgebracht. Voor de S1 wordt gemikt op een release in september, maar de release van de tablet is al een aantal keer uitgesteld. Van de S2 is niet veel meer bekend dan dat het apparaat nog dit jaar verkrijgbaar moet zijn.

Sony dualscreen-patent

Reacties (14)

De patentaanvraag doet vermoeden dat ze iets volledig triviaals hebben beschermd, wat er alleen maar toe dient de concurrentie dwars te zitten. Geen bescherming van een investering in innovatie, maar kost voor de juristen.

Ach, zo wordt het spel nu eenmaal gespeeld, met als gevolg dat er weinig ruimte is voor de kleinere jongens. Heeft iemand een link naar het pantent?

edit: wat een ramp is het internet toch, als iedereen elkaar overtikt en niemand de moeite neemt de bron erbij te halen. Redactie, trek het je aan.
Iig, gevonden: http://appft.uspto.gov/ne...782&RS=DN/20100129782

edit2:
Yep triviaal.
  • Een ebook uit twee delen, waarbij de tekst van orientatie verandert als je het ding draait (claim 1)
  • Idem, waarbij een toestenbord wordt getoond als je het onding een draai geeft (claim 9)
Ik hoop dat de ingenieur van Sony trots op zichzelf zijn, maar ik denk eigenijk dat de patentjuristen dit zonder enige hulp van iemand met technische kennis afkonden. Uiteraard een US patent, waar de wetgeving dit toelaat.

[Reactie gewijzigd door snirpsnirp op 22 februari 2011 09:25]

Weet jij zelf ook dat wanneer jij niks commercieel doet met je patent je heel lastig een rechtszaak kan winnen tegen een partij die wel iets doet met het patent?
Hoe kom je aan die wijsheid? Het beste waar je op kunt hopen is een licentie. Als de octrooihouder die niet wil verlenen kan onder omstandigheden kan de rechter een dwanglicentie verlenen aan een verzoeker. De voorwaarden daarvoor zijn echter heel strict.

Voor het overige geldt dat zolang je een geldig octrooi hebt en aan de formaliteiten voldoet (de instandhoudingstaxen betaalt) heb je recht op bescherming.
Ik praat niet over de regels maar over rechtszaken. Op het moment dat jij een patent aanvraagt, daar zelf niets commercieels mee doet (ofwel in een eigen product opnemen ofwel licenties verkopen) dan kan je een rechtszaak heel snel verliezen. Je kan wel een patent aanvragen maar het is vrijwel nutteloos als je daarna dr niks mee gaat doen :) (ja licenties uitgeven is ook iets met je patent doen)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 22 februari 2011 12:41]

Het spijt me , maar je bewering dat ("Op het moment dat jij een patent aanvraagt, daar zelf niets commercieels mee doet (..) dan kan je een rechtszaak heel snel verliezen ") is gewoonweg voor 100% onjuist:
http://en.wikipedia.org/w...c._v._MercExchange,_L.L.C.
eBay Inc v. MercExchange, L.L.C., 547 U.S. 388 (2006)[1] is a case in which the Supreme Court of the United States unanimously determined that an injunction should not automatically issue based on a finding of patent infringement, but also that an injunction should not be denied simply on the basis that the plaintiff does not practice the patented invention.
oftewel, het gegeven dat de houder van een patent zelf er niks mee doet, mag geen grond zijn om een aanklacht wegens het schenden van dat patent ongeldig te verklaren...
zelfs patenthouders die er verder niks mee doen, mogen van anderen licentiegelden vragen of hen aanklagen als ze menen dat deze het patent schenden

[Reactie gewijzigd door RM-rf op 22 februari 2011 13:07]

Lol we wonen niet in de USA :P (sarcasme)

Ik geloof best dat het zo is. Jij wilt dus zeggen dat ik niet aangeklaagd kan worden wanneer ik een apparaat uitvind die hologrammen kan genereren (zoals in veel films) en daar een patent opneem zonder dit apparaat te verkopen en laat andere bedrijven het ook niet in licentie nemen zodat eigenlijk niemand hier iets mee kan doen?

Zoiets komt een beetje raar over bij mij :P Maar misschien denk ik wel iets te ver en is hier nog geen rekening mee gehouden omdat zoiets eigenlijk niet mogelijk zou moeten zijn in onze samenleving :P

Edit: Moet wel toegeven dat ik heb gereageerd tijdens werk en geen gerelateerde artikelen heb gelezen waardoor ik dr toen vanuit ging dat ze het patent in elk werelddeel hadden aangevraagd en niet alleen in de USA

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 22 februari 2011 21:17]

Nee, je slaat volledig mis met je argument alhoewel dat ik hier en daar met je eens ben.
Maar patent op technologie heeft degelijk ook een functie niet alleen op design of bepaalde hardware bewerking wat er in de afbeelding vertoont.

Sony heeft geleerd in zijn verleden, de innovatieve bevindingen werden vaak gekopieerd O.A door Koreaanse bedrijven zoals Samsung, vandaar dat Samsung heel groot is geworden voor alle kopieer praktijken die ze hebben verricht.

Patent aanvragen is omdat het bedrijf ermee wilt concurreren voordat er een ander loopt te pronken, ja Samsung pronkt met andermans investering en claimen dat ze zelf hebben ontwikkeld.

Patent is ook een bescherming van techniek namelijk, ik weet niet waar je de onzin vandaan haalt dat het niet zo is, maar het is ook degelijk techniek. Waarom heeft Rambus/Ericsson/Hitachy/Toshiba en Sharp Samsung aangeklaagd vanwege schendingen van de patenten? en alle schendingen heeft te maken met techniek. en volgens mij waren het meer bedrijven waaronder Amerikaanse bedrijven die Samsung hebben geattendeerd. Ik probeer een link te vinden, maar het is blijkbaar allemaal intern opgelost door vergoeding te dokken of samen te werken wat Sony momenteel doe met Samsung omdat Samsung donders goed weet dat ze in het krijt zijn.

Maar je ziet het gewoon dat Samsung altijd als de kip erbij is, dat moet iets zijn waar ze spionnen hebben zitten.

Dus, ik vind het heel erg raar dat je zegt dat het niks met techniek ermee te maken heeft, het heeft degelijk mee te maken.

[Reactie gewijzigd door killer1000 op 22 februari 2011 12:22]

Nee, je slaat volledig mis met je argument alhoewel dat ik hier en daar met je eens ben.
Ben je het nu helemaal niet met me eens of een beetje? Ik hoop niet dat je het vervelend vind dat ik je argumenten niet helemaal kan volgen, maar dit is hetgeen ik eruit haal:
  • Sony heeft patenten nodig om de investeringen in R&D te beschermen;
  • Ik zou beweren dat patenten niet worden gebruikt om technologie te beschermen;
  • Het draaien van de tekst-orientatie / tonen van een toetsenbord is wel degelijk een technische vinding;
Punt 1
Volledig met je eens en ik ben blij dat er systeem van patenten is om investeringen te beschermen.

Punt 2
Waar haal je het vandaan? Leg me aub niets in de mond dat ik niet beweer. Zeker al geen onzin. Er is echter een sterk verschil tussen de octrooiwetgeving in de VS en in de rest van de wereld.
In de Verenigde Staten is het, in tegenstelling tot de rest van de wereld, mogelijk om octrooi te krijgen op niet-technische uitvindingen. Derhalve kunnen octrooien worden verleend op een breed scala aan software-toepassingen, van het minder technische principe om een cursor over een beeldscherm te bewegen tot de techniek om efficiŽnt informatie te comprimeren. Hierbij blijken er echter een aantal problemen op te treden.
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Octrooi_op_software
Vraag jezelf eens af waarom Sony hiervoor patent in de VS aanvraagt.

Punt 3
Dit is geen technische vinding in de zin dat dit in de EU gepatenteerd kan worden. Vandaar dus octrooi in de VS. Het draaien van de tekstorientatie voldoet aan de definitie van softwarepatent:
is een octrooi (patent) op een techniek die geÔmplementeerd kan worden met behulp van een computerprogramma.
In de VS is het bon ton om een portefeuille met triviale patenten aan te leggen om als wisselgeld te gebruiken tegen de concurrentie. Dit gaat het doel voorbij van een patent als rechtvaardiging van een investering in R&D. Sterker nog, het maakt kleinere partijen zonder een dergelijke portefeuille het leven onmogelijk.

Uit je reactie maak ik op dat ik het niet duidelijk genoeg had uitgelegd, hopelijk nu beter.
Waarom zo hard van leer gaan tegen Koreaanse bedrijven nu zij de Amerikanen en Japanners kopieren? Dezelfde VS en JP hebben heel lang Europa gekopieerd, die op zijn beurt weer Aziaten en het Midden-Oosten kopieerde. Als minder ontwikkelde landen overal patentrecht voor zouden betalen zouden ze nooit kunnen komen waar ze nu zijn. Eeuwig in armoede en technologische achterstand leven onder het juk van een patentensysteem die in het voordeel van een (VS) thuismarkt ontwikkeld is is gewoon geen reeele optie.

Wen er alvast aan. Over enkele jaren zullen we in Europa vooral Aziatische producten proberen te kopieren. Je onderschat Taiwan, Z-Korea, China en India.

WIPO:
International patent filings under WIPO's Patent Cooperation Treaty (PCT) increased by 4.8% in 2010, with strong growth from China (+56.2%), the Republic of Korea (+20.5%), and Japan (+7.9%), offsetting a mixed performance in European countries and a continued decline in the United States (-1.7%).

Als laatste positieve noot:
Panasonic Corporation (Japan, 2,154) kept the top spot in the list of PCT applications published in 2010, followed by Chinese telecommunications giant ZTE Corporation (1,863), and Qualcomm Incorporated (USA, 1,677). A second Chinese company—Huawei Technologies (1,528)—occupies the fourth rank, followed by Koninklijke Philips Electronics N.V. (Netherlands, 1,435 applications)
Als er geen sprake is van investering, had iedereen dit patent kunnen aanvragen. Waarom hebben ze dat niet gedaan?
Bij de titel dacht ik nog dat ze bij webwereld een vergissing gemaakt hadden en Windows Phone 7 bedoelden. Clamshell en slider zijn namelijk termen die ik met telefoons associeer en niet met tablets
Sterker nog, een clamshell tablet is bijna een 'Contradictio in terminis' het is in feite gewoon een laptop met ipv een hardwarematig toetsenbord een on screen toetsenbord...

Inderdaad apart dat dit soort ideeŽn al patent-waardig zijn.
Oh het zou zo gaaf zijn als er alsnog iets als dat Courier concept van MS gebouwd wordt, dat zou ik zelfs van zo'n rotbedrijf (in hoe het consumenten behandeld) als Sony kopen!

Ik hoop dat hierboven ongelijk heeft en we echt een product gaan zien zoals die clamshell :)
Die laptop lijkt me erg duur voor een nog-geen-10" en een atom aan boord.
Dat heeft mijn hp compaq mini ook, en die kost lang geen 799 dollar...

edit: Okee een "slider tablet". een slider mechanisme maakt het in mijn ogen niet iets anders dan een laptop.

[Reactie gewijzigd door Kahlan op 22 februari 2011 10:26]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.