Hoofdcategorieën
Device Settings

'Interface Google Chrome krijgt revisie'

Door Joost Schellevis, maandag 21 februari 2011 10:23, views: 26.136

Google werkt mogelijk aan een herziening van de Chrome-interface, ontdekte een Amerikaanse website. Een concept-interface duidt op het schrappen van de adresbalk. Ook zou het mogelijk worden om te schakelen tussen Google-profielen.

ConceivablyTech ontdekte dat Google zou overwegen om de Chrome-interface nog verder te minimaliseren. Op de website van het Chromium-project worden vier mogelijke interfaces voor Chromium OS besproken. Chromium is de opensourcesoftware waarop Google Chrome is gebaseerd. Volgens ConceivablyTech worden de interfaces ook voor Chrome en Chrome OS overwogen.

Een mogelijke interface is er een waarbij de adresbalk wordt geschrapt en in de tabbladen-balk wordt geïntegreerd. Bij de ontwikkeling zou de nadruk op deze interface liggen, naast de klassieke interface. Andere mogelijke gui's zijn er een waarbij tabbladen links van de browserinhoud worden gepositioneerd en een waarbij de navigatiebalk wordt vergroot om hem geschikt te maken voor touchscreens. Het is nog onduidelijk of Chrome daadwerkelijk een andere interface krijgt.

Volgens ConceivablyTech wordt ook een optie overwogen om eenvoudig tussen Google-accounts te kunnen wisselen, waarbij in verschillende tabs verschillende accounts kunnen worden gebruikt. Bij het wisselen tussen accounts wordt onder andere de surfgeschiedenis gesynchroniseerd, zoals nu ook al gebeurt. Tot slot meldt de site dat de suggesties bij het invoeren van adressen zullen worden verbeterd.

Chrome overhaul

Volgende 10:38 Namco verwacht Test Drive Unlimited 2-patch volgende week
Vorige 10:07 'Apple gaat gebruik Light Peak aankondigen'
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

Ziet er enorm jaren 80 uit maar minimaal is wel wat ik goedkeur, met andere kleuren prima!

Ik heb idd liever een minimale interface, dan zo'n pretpark-interface van IE.

IE had inderdaad een veel te grote interface, maar wordt die van Chrome niet tè klein Voor je 't weet zijn de vorige/volgende knoppen weg! :(

Die 2 knoppen zijn wmb de eersten die het veld mogen ruimen;
Op de eerste plaats gebruikte ik al jaren de previous/next toetsen op de muis, en op de tweede plaats zouden ze de mouse gestures van Opera kunnen overnemen, rechstklik/swipe left is pagina terug, en vice versa.
Werkt perfect, en scheelt alwéér wat screen-estate. :)

Maar je moet de grote groep tevreden houden. En ik persoonlijk vind mouse gestures weer verschrikkelijk. Niet dat ze van mij überhaupt die interface moeten wijzigen, maargoed...

Dan zijn er natuurlijk ook de mensen die gewoon nog nooit van sneltoetsen gehoord hebben. Die previous/next toetsen moeten er echt in blijven voor de massa.

Ik bijvoorbeeld ken zeker de sneltoetsen, ook gestures ken ik en heb dat al meerdere keren geprobeerd (want het is zo makkelijk) Voor mij persoonlijk is back. forward en Home als button uitstekend. Gestures en sneltoetsen dat is dan voor diegene die dat wil gebruiken.
Van mij mogen ze het er ook uit halen maar dan doet mijn "wens" anderen tekort ;-)

[Reactie gewijzigd door Allumnus op maandag 21 februari 2011 11:46]


Toch lastig als je dat soort knoppen niet op je muis hebt zitten en dat zijn er ook een hoop

Vorige = backspace en refresh = F5 op het tobo en daarmee heb je de belangrijkste al gehad. 'Volgende' gebruik ik zelden of nooit en de homeknop bestaat al helemaal niet bij chrome, dat is gewoon een nieuw tabblad.

Chrome heeft wel een homeknop, je moet hem er alleen zelf inzetten. Verder gebruik ik de knoppen voor volgende/vorige amper, maar ik vind ze wel altijd fijn. Anders komt er uiteindelijk toch weer een exstension/webapp in de chrome-webstore

Vorige/Volgende vind ik toch wel minimale vereisten. Ik heb ze zelf ook aan mijn muis gekoppeld, maar betrap mezelf er vaak genoeg op dat ik liever de on-screen knoppen gebruik. Vorige met de backspace, maar volgende sowieso altijd met de on-screen knoppen.

Minimale interface heb ik geen problemen mee, maar maak het niet te minimaal. Zelfs mobile browsers hebben een volgende-vorige knop.

Volgende = shift + backspace :)

Of alt-pijltje links (vorige) en alt-pijltje rechts (volgende).

Wat mij betreft mogen de back/forward knoppen verdwijnen en de rest van de buttons/adresbalk zoveel mogelijk worden gereduceerd. Dit geldt overigens niet voor lage resoluties, aangezien tabs en knoppen dan slechter bruikbaar worden..

Volgende = shift + backspace :)
Dat zou ik dan eerder koppelen aan vorige. ( backspace )

Backspace zonder shift is al vorige.

*was, is er weer uitgehaalt normaal gezien

'Shift' zorgt er veelal voor dat de functionaliteit van een knop 'omgedraaid' wordt. Als je dan de vorige comment bekijkt (enkel backspace = vorige), houdt het gewoon goed steek ;).

Ik heb sinds een paar dagen de Flipback / FlipForward functie ontdekt... _/-\o_
Zeker voor mensen met RSI een aanrader !

Nog genialler als de Mouse Gestures na 3sec gebruikte ik de gestures al niet meer.

Ja en die back/forward knoppen op de muis doen het nu net niet met Synergy. Tenzij jij mij een Synergy alternatief kunt voorleggen? (Linux+Windows)

Ik begrijp die vrij plotselinge obsessie m.b.t. "screen estate" niet. Als het nu om handhelds gaat of netbooks, dan kan ik het nog enigszins begrijpen. Maar op een PC of laptop gaat het werkelijk nergens over. Het enige wat er mee wordt bewerkstelligd, is dat we de ingebouwde en veel gebruikte functionaliteit niet meer "zien": deze is weggestopt. Om nog maar niet te spreken over de status/voortgang van allerlei processen. In Firefox bijvoorbeeld was het op een gegeven moment onmogelijk geworden om het Download-venster tevoorschijn te halen, zonder eerst een download te starten! Ook is er continu geknoei aan het wel/niet laten zien van de (voortgang van) de synchronisatie van Firefox Sync, de statusbalk, etc.

Voor de meeste tweakers is dit alles niet heel problematisch, maar voor de digibeten en huis-tuin-en-keukengebruikers wordt het zoeken. Niet in de laatste plaats omdat de interfaces de laatste jaren steeds weer worden aangepast, terwijl we daarvóór jarenlang een redelijk standaardinterface hadden die iedereen wist te gebruiken.

Let wel: ik ben geen tegenstander van innovatie van interfaces, en geen voorstander van een veelheid aan knoppen waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet. Maar het nut van veel van de totale sanering die de afgelopen jaren heeft plaatsgevonden zie ik niet. Het lijkt meer op een "screen estate"-rage....

Mijn laptop is small en breed(net als de meeste laptops) en elk beetje verticale ruimte is winst

Ik denk dat je het in een groter geheel moet zien. We gaan steeds meer richting mobiele toepassingen met touchscreen als basis. Waar heb je dan de knoppen vorige en volgende voor nodig. Voor pc gebruik zou je inderdaad de muisknoppen kunnen gebruiken. Dat laatste zou ik persoonlijk ook niet erg vinden.

Ik gebruik die knoppen ook niet meer.
Je kunt gewoon Alt+Left / Alt+Right gebruiken.
Er zijn zo veel shortcuts overal dat muisgebruik overbodig is. Ik vind dat ze deze knoppen weg kunnen laten (of in ieder geval kunnen laten kiezen). Muizen worden moderner met die knoppen, maar shortcuts leren is ook handig. Zo strijd je weer tegen RSI (muisgebruik) door je toetsenbord te gebruiken voor zoiets;)

IE 9 RC1 heeft op dit moment de meest minimale interface van alle gangbare browsers:

http://blogs.msdn.com/b/i...-listen-learn-refine.aspx

Nou ben ik helemaal voor een minimaal ontwerp, maar laat het niet ten koste gaan van het gebruiksgemakt. De blogpost van IE in combinatie met dit bericht doet me denken dat de browser makers kosten wat het kost de kleinste interface willen hebben, en het is even de vraag of ze daarmee stoppen als het gebruikersgemak in het gedrang komt.

De ruimte voor de tabs bij IE9 (achter de adresbalk) is wel zeer beperkt (link). Chrome plaatst deze in het bovenste gedeelte van het scherm en hoeft die balk alleen te delen met de _[]X knoppen. Wat mij betreft een betere oplossing. Die grote lege blauwe balk bovenin bij IE9 komt op mij wat raar over.

IE9 heeft de optie om die tab bar los weer te geven (link) en dan heb je wel genoeg ruimte. Echter, hij plaatst hem dan onder de adresbalk.. en dan wint Chrome weer qua minimalisme.

Dus by default is IE9 wellicht kleiner, maar wel rete onhandig.

Dat is maar hoe je het bekijkt, ik heb hier thuis een 27" scherm en een hoge resolutie en daar zou het concept van IE9 wel passen en niet vervelend zijn voor een gemiddeld consument, helaas voor hun ben ik geen gemiddelde consument en heb ik doorgaans 2 applicaties verdeeld over het scherm open (IDE + browser(s)) heb staan :).

Maargoed het was inderdaad een stompzinnige keuze geweest als dit de enige mogelijkheid was, gelukkig zijn er ook op teruggekomen en hebben ze de optie ingebouwd om de tabs gewoon een eigen regel te geven, lees ook "Dedicated tab row" op http://blogs.msdn.com/b/i...-listen-learn-refine.aspx ).

Je mag minimalistisch niet verwarren met "kleinste". Dat zijn 2 verschillende dingen.

Ze kopieren (weer) schaamteloos de 3 jaar oude interface van Google Chrome...
En dan willen ze met zo'n blogpost nog de credits opstrijken voor hun usability-interface onderzoek.. Wat een bedrijf :X

IE interface is niet zozeer pretpark, maar wel een fatsoenlijke waar je tenminste nog wat mee kan, al dat minimalistische is verrot voor een GUI based OS :')

Iedereen zijn mening. Ik houd van die minimalistische interfaces.

Dat is je eigen mening.
Ik gebruik nu Chrome omdat IE altijd crashed op bepaalde websites (IE7, IE8 en IE9 doet dit ook nog steeds).
Voordeel van Chrome, als er een tab doodgaat door een site, kill je die process en werkt de rest gewoon normaal, ideaal.

OnTopic: Minimaal ftw, maar het moet wel nuttig minimaal zijn xD

mee kan, al dat minimalistische is verrot voor een GUI based OS :')
Ja hoor. Gelukkig heeft elke serieuze pc (desktop/laptop) nog steed zoiets als een toetsenbord. Verder ben ik het er wel mee eens dat er bij Chrome iets teveel dingen weggelaten of uitgesloopt worden (bijv. geen Print Preview en Page Settings voor printen).

De interface van IE7 vind ik zelf het prettigste werken. Alle opties die ik nodig heb, kan ik dan wel aan of uitzetten en in formatie aanpassen. Veel zaken waar men later van afgestapt is, waarbij de flexibitliteit van de interface zoals in IE9 te zien is totaal mee verloren is gegaan.

Ik snap ook niet dat veel makers de enorme drang hebben om de interfaces compleet om te gooien. Vooral MS is daar de laatste tijd druk mee bezig. Een interface is enkel de interactie van de gebruiker naar de source. Deze moet dus aangepast worden op de wensen van de klant.
Grote voorbeeld falen: Vista, Office 2007, WLM 2011, IE9

Tjah, als je een nieuwe interface introduceerd is er altijd commentaar en ruimte voor aanpassingen. Met alleen beta-testen kan je dat niet eruit krijgen, want dan doen niet alle gebruikers mee. Daarom is de vervolg interface (Windows 7, Office 2010) wel beter in sommige gevallen. IE9 weet ik niet wat je daar mis aan vindt dus dat kan ik niet voor je zeggen. En wat is WLM?

IE9 heeft een prima interface waar ik niks aan zou veranderen. Behalve het blokkeren van zulke posts.

Dit is een mockup, lijkt mij sterk dat dit de uiteindelijke UI wordt.
Dit is alleen om de placement van controls en dergelijke te visualiseren.

Dit is natuurlijk niet het daadwerkelijke stijl-ontwerp, maar een ruwe schets.

Dit is gewoon een simpel ontwerp. Ik weet zeker dat dit grafisch gezien wel stukken beter zal worden.

'Google Chrome krijgt revisie' .... beetje hyperige gebracht.

Deze mockups zijn al sinds een jaar bekend, dus zo'n vaart zal loopt het niet met 'Chrome krijgt revisie'
Comment 3 by project member mailto:oshima@chromium.org, Jan 26, 2010
It's just made public :)
http://dev.chromium.org/c...user-experience/window-ui
bron: http://code.google.com/p/chromium/issues/detail?id=31763

Ik krijg er meer het internetbubbel-tijdperk gevoel van. Alleen mist er dan nog die kilo's van reclame en popups enzo. En misschien dat de knoppen niet ovaal genoeg zijn. :+

Dit is een conceptillustratie, niet het eindresultaat. Dit is dus bedoeld voor mensen die 'door' tekeningen heen kunnen kijken ;)

Hm lijkt me een beetje overbodig.. eindeloos perfectioneren maakt het alleen maar ongebruiksvriendelijker. Vind wel dat ze de bookmark functie nog wat kunnen verbeteren.

in de IT wereld is er 1 gezegde wel heel erg van toepassing.. "stilstand is achteruitgang"

dus stoppen met innoveren en perfectioneren doet je aandeel in de markt kelderen en je verdwijnt als je er niks aan doet.

zie IE 7/8

Ja maar met goldplating kun je ook je doel voorbij schieten, en dit gaat een beetje de erg minimalistische kant uit.

Straks moet je een berg toesten combinaties uit je hoofd weten om van allerlei acties uit te kunnen voeren omdat de knoppen zijn weg gehaald.

Misschien dat het met zo'n optie als in firefox 4 wel te doen is, dat als je op alt drukt je toch nog een volledige balk met opties krijgt.

Ik denk dat de toekomst meer ligt in touch interfaces, ik heb hier een Magic mouse en dat werkt eigenlijk perfect voor snel verticaal of horizontaal scrollen en om acties als vorige en volgende te doen.

Overigens gebruik ik op het werk een pen van Wacom i.p.v. een muis en daar zag ik dat ze ook bezig waren met touch interfaces in combinatie met een pen, nadeel van die pen is namelijk de hele tijd de scrollbar vastpakken om te scrollen of een toestenbord gebruiken.

Ik denk dus dat momenteel op ergonomisch gebied een pen + touch interface aangevuld met handige toetsenbord combinaties de perfecte combinatie is, zolang we als consument de pc nog niet kunnen besturen via onze hersens :).

Het is even wennen maar ze denken bij Chrome goed na over wat de gebruiker wel en niet nodig heeft. Van elke stap naar een meer minimalistisch ontwerp heeft de gebruiker erg weinig gebruiksgemak in hoeven leveren. Ik heb eerlijk gezegd nog geen knop gemist.

Dat blijkt ook wel uit het feit dat een hoop van deze keuzes al zijn overgenomen door andere browsers. Er is bij de andere bouwers eerder niet gerealiseerd dat er zoveel ruimte eigenlijk overbodig is.

De firefox awsome bar nam eigenlijk al veel taken over maar liet de UI elementen die overbodig werden standaard staan.

Een bladwijzerwerkbalk. -> als je door drie letters in te typen bij je bladwijzer bent is ie niet nodig
Een zoekbalk -> als je de adresbalk gebruikt om te zoeken is ie niet nodig
Een Vernieuwen knop en een stopknop -> worden weinig gebruikt en zijn zelden tegelijk nodig. Maak er 1 knop van.
Een adresbalk -> Als je door een druk op een actief tabblad de adresbalk tevoorschijn tovert heb je hem verder niet nodig
Een menubalk -> Een menuknop neemt de hele balk over

Wat heb je nodig
Een vorige en volgende knop, een vernieuw/stop knop, tabbladen, nieuw tabbladknop, een menuknop en een link-informatiebalkje

Je hoeft geen enkele sneltoetscombinatie te kennen in Chrome.

Maar ik wil wel een master password op mijn wachtwoorden. Dus ik kies straks wel voor FF4. Op dit moment bijna net zo minimalistisch.

'Stilstand is achterstand' klinkt in dat geval beter. want juist bij een revisie van de interface geldt: 'vooruitgang is niet altijd verbetering'. De adressenbalk verplaatsen lijkt mij bijvoorbeeld niets: liever zie ik (net als hierboven) verbeteringen aan de bookmarks.

Wordt het nu niet een beetje tè clean? Ik vind 't toch zeker fijn om af en toe eventjes naar de adresbalk te kijken...

Overigens gebruik ik zelf Firefox 4 - en de nieuwe interface bevalt me goed.

Ik zie graag links voordat ik ze klik, en in beide gevallen gaat dat dus niet echt lukken als ik dit zo zie.
Bij FF loopt het achterste deel uit beeld, en daar kan nu net het addertje zitten.

de adresblak verdwijnt niet, hij word verplaatst in een tab..

Ik hoop daarbij wel dat ze in de tab duidelijk kenbaar zullen maken of het om een geverifieerde site gaat of niet. De adresbalk is vaak toch nog wel een handige tool om dat snel te kunnen zien. Is dat weg en is de site waar je op komt een 1 op 1 kopie wordt het toch wel irritant om iedere keer als je gegevens in wilt vullen op een site te gaan checken of deze wel legit is, of zo'n copy.

Een aantal staan geregistreerd als phishing sites, en in de url balk zie je nu zo nu en dan nog wel eens dat het om een legitieme site gaat, maar in de huidige tabs ontbreekt dat iig.

Daar had ik nog niet aan gedacht...

Hetgene wat mij wel opviel is dat het lastiger wordt om exact te zien op welke website je bent, tenzij de favicon herkenbaar is of de naam van de site kort genoeg is om te kunnen lezen in de tab.

bv. Ik zie nu in de tab van T.net: [ 'Interface G... ], iets wat niet bepaald duidelijk is. Al maakt het icoontje het weer goed (T.net logo).

Het forceert ook direct het "goed" gebruik van de title tag ;)

Overigens gebruik ik zelf Firefox 4 - en de nieuwe interface bevalt me goed.
Ik vind hem juist bagger geworden. Zelfde probeem als ADQ... als ik over een link hover zie ik normaal gesproken links onderin waar de link heen gaat. Dit zetten ze nu in de adres balk. COMPLEET WAARDELOOS. En ik heb ook niet de mogelijkheid om dat aan te passen zodat ik het weer links onderin zie. Het lijkt er een beetje op alsof ze het gedrag van MS aan het na doen zijn. Zoveel mogelijk UI elementen veranderen zodat de gebruiker het idee heeft dat er wat verbeterd is. Bagger gedrag noem ik dat.

[Reactie gewijzigd door backspace219 op maandag 21 februari 2011 11:55]


Het mag wel wat duidelijker gemaakt worden dat het getoonde plaatje een Powerpoint-achtig conceptplaatje is. Het is niet echt positief als mensen denken dat dit een screenshot zou zijn :P

ik kan hieruit niet opmaken of ze nou ook knoppen gaan schrappen.
ik hoop het eigenlijk niet, aangezien ik nu in chrome precies alle knoppen gebruik die er op het scherm (dus niet in de extra menu's) te vinden zijn.
volgens mij is het dan weer wel een verbetering om de adresbalk te integreren in de bladwijzerwerkbalk. als ze nou de adresbalk +/- 2 bladwijzers groot maken, dan scheelt dat toch weer een werkbalk (=meer ruimte voor de website)
helemaal mooi zou het zijn, als ze de werkbalken en hun lay-out compleet zelf in te stellen maken zoals in bijvoorbeeld autocad
(zelf kiezen welke knoppen/functies er in je werkbalk(en) staan, en deze dan ook willekeurig neer kunnen zetten waar het je bevalt)

[Reactie gewijzigd door Antitheus 88 op maandag 21 februari 2011 10:35]


Deze interface lijkt inderdaad voor een groot deel op de Chrome OS image welke een tijdje geleden voor Virtualbox naar buiten kwam, hoewel dit natuurlijk ook een fake geweest kan zijn... lijkt mij niet zo'n grote verbetering, maar ik heb sowiezo liever Firefox

Aan google,

1: Maak functie om gebruikers een eigen interface te maken en te verspreiden
2: ?????
3: Profit!

Heeft er iemand ook de moeite gedaan om eens door te klikken op de link? Dit gaat over Google Chrome OS en is 1 van de verschillende mogelijkheden die ze uitzoeken om hun UI te verbeteren.

Dit zijn enkel afbeeldingen om dit te illustreren, niet hoe het er effectief gaat uitzien...

Nogmaals: http://www.chromium.org/c...user-experience/window-ui

[Reactie gewijzigd door lembregtse op maandag 21 februari 2011 10:36]


Leek me ook erg lame als dat wel zo zou zijn :P

Ben in ieder geval erg tevreden over Chrome, zowel het uiterlijk als de snelheid. Beats IE!

Als het daadwerkelijk een nieuwe interface wordt, hoop ik dat de mogelijkheid blijft om de bestaande interface te behouden. Voorlopig vind ik deze ideaal, ik zou het spijtig vinden om te moeten overschakelen.

Daar ben ik het dus helemaal mee eens, op dit moment de snelste browser en fijne interface. Alleen jammer dat je die download bar niet kunt customizen ....

Toch jammer dat google.com/ponies dan weer niet bestaat... :P
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 10:38 Namco verwacht Test Drive Unlimited 2-patch volgende week
Vorige 10:07 'Apple gaat gebruik Light Peak aankondigen'
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011