Hoofdcategorieën
Device Settings

School zet gps-trackers in tegen spijbelende scholieren

Door Dimitri Reijerman, zondag 20 februari 2011 14:03, views: 30.681

Een Amerikaanse middelbare school heeft tijdens een zes weken durende proef aan op spijbelen betrapte scholieren een gps-tracker meegegeven waarmee zij zich periodiek moesten melden. Het schoolverzuim zou flink zijn afgenomen.

Aan de proef op de Anaheim Union High School District in Californië deden ongeveer 75 scholieren mee die minimaal vier keer binnen een schooljaar op spijbelen zijn betrapt. Zij kregen een gps-module mee, waarop zij vijf keer per dag een code moesten invoeren om hun locatie door te geven: als zij naar school vertrokken, wanneer de scholier op school aankwam, tijdens de lunch, als zij huiswaarts keerden en elke avond om 8 uur.

Naast het verplicht doorgeven van hun locatie via de gps-tracker, werden de scholieren via een geautomatiseerd systeem elke ochtend gebeld met de mededeling op tijd op school te komen. Daarnaast werden de deelnemers minimaal drie keer per week telefonisch benaderd door een coach die een adviserende en begeleidende rol had, zo meldt OC Register.

Uit de proef zou zijn gebleken dat het aantal scholieren dat spijbelde flink zou zijn verminderd; de gemiddelde aanwezigheid in klassen zou zijn gestegen van 77 procent naar 95 procent gedurende de looptijd van de proef. Daarnaast stellen de initiatiefnemers dat scholen ondanks de kosten voor het antispijbelsysteem geld kunnen besparen, omdat onderwijsinstellingen in de VS een boete krijgen van 35 dollar per spijbelende student per dag.

Tijdens de proef konden scholieren en hun ouders vrijwillig deelnemen aan het monitoringprogramma. Hierdoor zouden zij boetes kunnen ontlopen die oplopen tot 2000 dollar wegens ontoelaatbaar schoolverzuim of zelfs een verblijf in een jeugdgevangenis. Scholieren die meededen aan de proef reageerden echter minder enthousiast; zij stellen dat het volgen van scholieren via gps een te stevig middel is.

Volgende 14:39 'Toezichthouders VS starten vooronderzoek naar Apple'
Vorige 12:38 Intel gaat voor 5 miljard dollar nieuwe chipfabriek bouwen voor 14nm-chips
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  7  »

Pff misschien kunnen de leraren gewoon opschrijven welke leerlingen er wel en niet zijn, of misschien gewoon leerlingen met pasje laten inscannen als ze een klaslokaal binnengaan (al is dat nog wel fraude gevoelig, je laat gewoon iemand anders scannen), of met vingerafdrukken.

Maar dit is wel een typisch gevalletje van "only in...." :')

inderdaad bij ons werd gewoon met een lijstje iedereen opgeschreven, en werd je niet opgeschreven dan kon je de volegnde dag melden, klaar

ja bij mij op de havo ook, maar dan was er altijd de beste smoes: ''meneer, ik was er wel, ik denk alleen dat bij het controleren ik even naar de wc was''

en dan kreeg je een briefje die de docent moest tekenen. en liet je die niet tekenen,


gebeurde er niets....

Dat lijkt mij gewoon een voorbeeld van slecht schoolmanagement. Allereerst zou de docent de leerling aan het begin van de les (wanneer de opkomst wordt gecontroleerd) niet naar het toilet moeten laten gaan (dan had ie maar voor de les moeten gaan). En ten tweede wordt de handtekening blijkbaar niet gecontroleerd.

Ontopic:
Bovenstaande (en onderstaande) posts geven al aan dat er helemaal geen GPS-trackers nodig zijn. Het enige wat deze GPS in mijn ogen toevoegd is dat de privacy van de leerling nu geschonden wordt, doordat zijn positie altijd bekend is. Ik vraag me uberhaupt ook af wat dan de 'straf' is als je je GPS-tracker een keer thuislaat? Ik neem daarbij aan dat het geen gevangenistracker is die gezegeld aan de leerlingen vast zit ;).

Je hebt groot gelijk ja, waarom moeten ze weten waar je bent om 8 uur?
Tis gewoon vrijwillig meedoen met imprisonment in je eigen leven.
Het is gewoon een test van de overheid, om te zien hoe ver ze kunnen gaan, want dit is gewoon vrijwillig jezelf opsluiten.
Wat is "vrijwillig" hier vrolijk en positief omlijst: "Tijdens de proef konden scholieren en hun ouders vrijwillig deelnemen aan het monitoringprogramma. Hierdoor zouden zij boetes kunnen ontlopen die oplopen tot 2000 dollar wegens ontoelaatbaar schoolverzuim of zelfs een verblijf in een jeugdgevangenis."

Vrijwillig verplicht with a gun on your head.

Die kinderen die spijbelen zijn tijdens deze proef niet gaat spijbelen, omdat ze anders risico liepen op die boete.
Want nu zijn ze te traceren en daarvoor niet.
Dus dan is het ook niet zo gek dat ze wel op tijd in de les zijn.
De leerlingen die niet meededen met die GiveUpYourLocation-test van de overheid konden wel gewoon ongestraft spijbelen, anders was die 5% ook wel komen opdagen :P.

[Reactie gewijzigd door Yezpahr op zondag 20 februari 2011 19:45]


Nee, ze konden vrijwillig meedoen, punt.
De boetes waren niet van toepassing wanneer je niet meedeed aan de pilot, de boetes waren van toepassing wanneer je niet meedeed aan de pilot EN je kind onwettig veel verzuim had. Boetes die op elke andere school ook al gelden, pilot of niet.

Nee, ze konden vrijwillig meedoen, punt.
Je bedoelt dat de ouders dat voor ze konden beslissen. Denk je echt dat kinderen hier zelf aan mee willen doen?

Dit is echt een zeer slechte zaak. Het is gewoon de verantwoordelijkheid van de ouders om te zorgen dat hun kinderen op school zitten. Dit is voor hun gewoon een makkelijke manier om deze verantwoordelijkheid te ontlopen.
Vanaf deze acceptatie is het nog maar een kleine stap naar controle door de ouders na schooltijd. Je creert hiermee een enorm wantrouwen van de kinderen naar autoriteit (ouders, overheid, etc.). Op deze manier leren ze nooit zelf verantwoordelijkheid te nemen. Minderjarig of niet, kinderen hebben ook het recht op vrijheid.

"Ma'am, you can choose not to participate in this program, but please be advised that fines over 2000 dollars American apply if your son or daughter fails to be present at school, even if he does so beyond your knowledge."

Vrijwilligheid hangt nog zeer van de presentatie af.


wordt nog steeds gebruikt hoor. bij mij op school wel iig. de leraar vult gewoon op een willekeurig moment in de les alle namen van mensen die er niet zijn op een briefje. sta je daar op jammer dan volgende dag 2 uur nakomen. werkt nog steeds prima. alleen jammer dat sommige docenten niet altijd het briefje inleveren en het dus nog steeds niet veel nut heeft. Voor mij is het nog steeds zolang iemand het jaar haalt, boeiend wat hij daaromheen doet. iemand met 5 tienen op zijn lijst heeft naar mijn mening wel recht op een uurtje per week minder. hij werkt er immers ook hard voor en snap alle stof. wat is dan het nut van verschijnen op school? maar dat is natuurlijk weer een ander verhaal.

ik vind het nogal overtrokken om alle spijbelaars een GPS tracker mee te geven. wat kost dat wel niet? lever gewoon een stom papiertje in. dat kost veel minder en is veel effectiever, aangezien de persoon zelf het niet kan be"invloeden

Of een goed presterende leerling minder naar school moet gaan is deels onzin. Alleen tienen wil nog niet zeggen dat je het verder goed doet in het leven (om het zo maar te zeggen). Ook voor de mindere leerlingen is het een voorbeeld dat diegene welke het 'beter' doen ook gewoon aanwezig zijn en meedoen.

Daarnaast is er tot een bepaalde leeftijd (16?) een leerplicht hier in NL en dat is iets waar school ook aan mee moet werken. Waar ze uithangen gaat de school natuurlijk niet veel aan. Maar ik zie bij ons op school ook duidelijk een zorgzame controle vanuit school of leerlingen wel de goede kant uit gaan. En op een gegeven moment word er wel actie ondernomen als een leerling veel spijbelt of te laat is.

[Reactie gewijzigd door ManiacsHouse op zondag 20 februari 2011 15:10]


Je hebt een leerplicht tot je 18e. Dat is pas sinds een paar jaar zo.

[Reactie gewijzigd door Thomas M op zondag 20 februari 2011 15:51]


Tenzij je al voor je 18e je HAVO of VWO dimploma gehaald hebt, dan mag je al stoppen. Maar dit is bijna nooit het geval.

Lijkt me sterk dat het niet vaak voorkomt dat je voor je 18e je HAVO diploma hebt gehaald. Over het algemeen ben/word je 18 in het jaar dat je je VWO diploma haalt. Het HAVO is een jaar minder, en het lijkt me erg sterk dat het grootste deel van de leerlingen minimaal 1 jaar blijft zitten.

tja ik ben toch al hard op weg om hem op mijn zestiende al te hebben. Hoezo bijna nooit het geval??

dan heb je dus ook bewezen de leerplicht niet nodig te hebben om iets te leren.

Als je vroeg jarig bent en nooit bent blijven zitten haal je op je 16e een HAVO diploma en 17e voor het VWO. (Die leerlingen worden dan bv. in september 17 respectievelijk 18)

Het gaat erom dat je een startkwalificatie hebt. Een startkwalificatie is een havo-, vwo- of mbo niveau 2, 3, of 4- diploma.

HAVO VWO of je MBO

Leerplicht geldt voor alle kinderen van 5 tot en met 16 jaar. Direct na de leerplicht begint de kwalificatieplicht. De kwalificatieplicht eindigt als een leerling een startkwalificatie heeft gehaald of 18 jaar is geworden.

Je hebt een leerplicht tot je 18e. Dat is pas sinds een paar jaar zo.
Nee je bent nog steeds leerplichtig tot je 16e.

Als je op je 16e nog geen diploma hebt (startkwalificatie = mbo niveau 2 of hoger, of diploma praktijkonderwijs) ben je kwalificatieplichtig tot je 18e. Je bent dan tussen je 16e en 18e als nog verplicht om een startkwalificatie te halen. Een verlenging van de leerplicht dus in feite. Dit kan zijn 5 dagen per week school, dit kan ook zijn werken/leren.

Als je op je 16e een startkwalificatie hebt. Eindigd je leerplicht op je 16e.

examens halen, alles op tijd inleveren.

dat is het enige waar school om zou moeten gaan.

dat je gewoon 3/4 van de tijd niks zit te doen omdat 10% iets niet begrijpt gaat eigenlijk helemaal nergens over..

Als het aan mij ligt dan ben je gewoon een bepaald aantal uren DRUK met school bezig met een vast aantal uur voor ieder vak en dan het niveau variabel laten. Dus niet Engels vmbo-tl en rekenen vmbo-tl maar bijv. Engels vmbo-tl en rekenen vwo niveau.

[Reactie gewijzigd door tweakerss op dinsdag 22 februari 2011 02:08]


alles op tijd inleveren.
Er moet natuurlijk wel gechecked worden of je echt wel iets doet, of dat je gewoon iemand anders je huiswerk laat maken. Zo gaat het later trouwens in het echte leven ook, je wordt zowel afgerekend op je inspanning (uren schrijven, heet dat) als op het resultaat. Dus leert een school je dat ook allebei.

Daarnaast is er tot een bepaalde leeftijd (16?) een leerplicht hier in NL en dat is iets waar school ook aan mee moet werken
Als je denkt niet meer leerplichtig te zijn moet je je ook niet inschrijven bij een school, dan hoeven zij zich niet druk te maken over je aanwezigheid.

Ik denk dat je het artikel niet snapt. Dit systeem is om te zorgen dat ze wèl op school komen - niet een controle of ze er zijn of niet. Het idee is dat als de leerlingen 5x per dag moeten inchecken, ze nauwelijks weg kunnen en het dus niet meer handig is om te spijbelen.

Een echte tweaker verzint daar natuurlijk wel weer iets voor, maar voor het overgrote deel van de leerlingen zal dit inderdaad werken.

[Reactie gewijzigd door TvdW op zondag 20 februari 2011 15:02]


Het enige wat dit systeem ziet is dat de tracker op school is. Je kan dat ding best meegeven aan een vriend die het dan als gunst voor je die codes invoert.

En om eerlijk te zijn zou ik dat ding gelijk de plomp in gooien. Spijbelen heeft een achterliggende reden, en dat verhelp je mij inziens niet door leerlingen te dwingen naar school te komen met zeer privacyindringende controleapparaten.

Spijbelen heeft een achterliggende reden,
Precies: niet werken is leuk en de pakkans is laag.

Bij ons op school vullen de docenten de absenten in op een stuk software (gaan weer 5 minuten met een trage SilverLight-applicatie. Maar ja, je kunt altijd nog gewoon tegen de conciërge zeggen dat je je niet lekker voelt en dan weggaan...

Magister! Inderdaad, dat doen ze bij ons ook. Werkt voor geen meter.

vreselijk programma! Bij ons hebben ze dat in het midden van het jaar ingevoerd... Werkt voor geen meter. Cijfers die verdwijnen of andere beschrijvingen krijgen, "status" van mensen blijft onveranderd terwijl anders is ingevoerd(telaat/aanwezig), leraren die het niet begrijpen en standaard de eerste 5 minuten van de les dat programma laden....

Overdrijven kan ook....

Ik snap het idee wel, maar wat heeft:
Zij kregen een gps-module mee, waarop zij vijf keer per dag een code moesten invoeren om hun locatie door te geven: als zij naar school vertrokken, wanneer de scholier op school aankwam, tijdens de lunch, als zij huiswaarts keerden en elke avond om 8 uur.
elke avond te maken met spijbelen? Heeft de school er iets mee te maken wat je 's avonds in je eigen tijd doet?
edit:
Waarom niet gewoon 3x? Bij aankomst, ergens overdag (de lunch bijv zoals in deze proef), en het naar huis gaan.
Ik snap eigenlijk ook niet helemaal wat het voor een nut heeft om bij je vertrek je locatie aan te geven. Is een beetje hetzelfde als die 8 uur 's avonds...
Het gaat toch om het spijbelen, niet om je levensstijl?

[Reactie gewijzigd door crizyz op zondag 20 februari 2011 14:12]


Ik denk dat het is, om zo te voorkomen dat ze elke avond gaan feesten, of op straat rondhangen. ipv slapen/huiswerk maken

dat is toch je eigen keuze, amerika is toch het land van freedom and liberty?

dat is toch je eigen keuze, amerika is toch het land van freedom and liberty?
... en van een verbod op alcohol voor iedereen onder de 21. Zie je de tegenstelling hier?

Het gaat er niet om waar dat GPS-kastje is als de scholier braaf op school zit, want dan heeft zo'n leerkracht het vaak wel in de gaten. ;)

Waar het om gaat is dat zo'n GPS-kastje kan doorgeven waar de scholier uithangt als ie niet op school zit en dus bijvoorbeeld op straat rondhangt, met een bende op pad is of met één van de andere tieners zit te vozen in de kleedkamers. In zo'n geval kan de school aan de bel trekken en de ouders aan hun verstand brengen dat ze zo'n figuur moeten opvoeden.

Ik weet niet wat nu het meest effect had:
- de extra begeleiding (telefonisch uit bed gebeld worden etc)
- de GPS

Feit is dat heel wat ouders juist niets te zeggen hebben op hun kiddos en hoe spijtig ook, enkel GPS-grappen die kiddos op school houdt (alhoewel de telefonisch opvolging volgens mij voor >75% vh effect geldt). Dankzij die GPS-info kunnen de school/justitie/ouders weten in welk cafe hun kiddo zit en em daar de week nadien oppikken (redelijk schaamtelijk mi =-)

en elke avond om 8 uur.
Wat is het nut daarvan? Of betrof het een avondschool soms?

dat deel begrijp ik dus ook niet, wtf heeft de school ermee te maken wat ik 's avonds om 8 uur doe? dat is ruim buiten elke normale lestijd en dus totaal niet van belang voor de school wat je dan doet...

Welkom in Amerika, het land waar overheid en werkgever zich het recht voorbehouden zich onbeperkt met je priveleven te bemoeien. Op Slashdot stond laatst bv. dat mensen die ergens in de USA werkten al hun prive Facebook login moesten afstaan aan de werkgever, ook zoiets typisch voor de USA. In de USSR onder Brezjnev had je meer vrijheid.

het woord prive kennen ze daar niet

Ja en nee. Ik snap eigenlijk niet waarom men een GPS tracker nodig heeft. Mij kwam de eer ten dele dat ik naar een prive school moest. Een van de dingen die ze daar goed onder controle hadden is het bijhouden wie waar wanneer uithing. Kreeg je het voor elkaar om maar 1 les te missen wisten mijn ouders het dezelfde dag nog. Om dan ook ervoor te zorgen dat je kind niet spijbelt helpt een GPS tracker maar zonder directe inbreuk op de privacy van de kinderen kunnen leraren dit zelf net zo goed. Ik zie dan ook niet echt de toegevoegde waarde waarom men een tracker dient te gebruiken enkel vanuit het oogpunt van bezuinigingen (een tracker werkt eenvoudig dan een logging systeem) kan ik me dit nog voorstellen.
Het mooie is natuurlijk in een situatie als deze als je niet schuldig bent waarom zou je je hieraan moeten onderwerpen. Omgekeerd als minderjarige heb je dan nog inspraak in een dergelijke aanpak? Eerder de ouders denk ik en in een dergelijk geval kan ik me goed voorstellen als je wilt dat je kind op school zit ipv in the mall dat een tracker een kleine deugd is.

Je hebt inderdaad geen gps tracker nodig. Sterker zelfs, je kunt het systeem makkelijk omzeilen door die tracker aan een medeleerling mee te geven die hem een ddagje bijhoud terwijl jij een """Ferris Bueller" dagje hebt, ;)

Maar er zijn altij mensen die denken dat het in de techniek kan worden opgelost.

Ik vroeg me al af wanneer iemand met deze opmerking zou komen.

Nu moet er een docent gaan rondlopen om te foulleren, zodat kan worden bekeken of niet iemand toevallig 2 GPS-trackers bij zich heeft :P

Het mooie is natuurlijk in een situatie als deze als je niet schuldig bent waarom zou je je hieraan moeten onderwerpen.
Uit de eerste alinea:
Een Amerikaanse middelbare school heeft tijdens een zes weken durende proef aan op spijbelen betrapte scholieren een gps-tracker meegegeven waarmee zij zich periodiek moesten melden. Het schoolverzuim zou flink zijn afgenomen.

[Reactie gewijzigd door Amito op maandag 21 februari 2011 11:06]


Hoezo, ze hadden zelf de keuze: boete of aan dit testprogramma meedoen. Ze hadden gewoon de boete kunnen nemen als ze hun privacy op prijs stellen, of simpelweg geen reden geven tot de boete. 'If you can't do the time, don't do the crime'.

Als het preventief gebruikt zou worden zou het een ander verhaal zijn, maar nu is het gewoon een alternatieve straf, net zoals TBS'ers met proefverlof in Nederland ook een enkelband krijgen. Alleen hebben die geen keuze erin gehad :)

of je laat de spijbelende leerling de boete betalen. wedden dat ze dan minder spijbelen? de liefde van een scholier gaat door de portemonee. als ik 35 euro moest betalen per dag dat ik er niet was had ik het wel geweten en had ik eventueel nog wel overuren willen maken ook.

Dat kan niet aangezien ze niet volwassen zijn, de ouders blijven dus altijd eindverantwoordelijk. De ouders zouden natuurlijk weer consequenties door moeten voeren naar het kind, maar ja dat gebeurt niet altijd helaas...

Als die ouders maar vaak genoeg 35 dollar op moeten hoesten dan zal het wel mee vallen denk ik.

's Avonds om 8 uur melden? Lijkt mij dat dat buiten schooltijd is, en de locatie op dat tijdstip dan ook irrelevant is voor het spijbelen.

Ja zo kan ik het spelletje ook wel spelen. Waarom niet meteen een chip in hun nek schieten om ze te tracken.. Blijkbaar zijn op deze school de rechten voor de kinderen vergelijkbaar met die van een object dat je niet kwijt wilt raken. Ik zeg laat die kinderen lekker spijbelen, zorg gewoon dat het aantrekkelijker is om op school te blijven. Het word toch een beetje te gek om gps te gaan gebruiken alsof we hier te maken hebben met een stel ex gedetineerden...

Mee eens!
Echt absurd hoe ze nu nog te werk gaan!
Ik vind dit niet meer kunnen, scholieren traceren...
Big Brother gaat dus echt gebeuren! :X

kan je die gps niet gewoon op school in een schoolokaal leggen? kijken wat er dan gebeurt :D

Dan moet je ook nog iemand zo gek krijgen om die code voor je in te voeren, het ding vraagt immers input:
waarop zij vijf keer per dag een code moesten invoeren

Wel nog een script schrijven dat die op die 4 tijdstippen de code door geeft.
Wel lastig als je om 20u 's avonds nog op school bent.

. Ik zeg laat die kinderen lekker spijbelen, zorg gewoon dat het aantrekkelijker is om op school te blijven.
Zoals? School is om te leren, niet om leuk te zijn.

Nou, ik weet dat ik niet naar Nederlands ga als ik in plaats van het Literatuurboekje het gramaticaboek bij me heb, aangezien de straf voor spijbelen minder erg is. Als ik spijbel moet ik 2 uur op een ophokuur komen in de studiezaal.

Aangezien ik al 5 ophokuren hebt en dan nog eens 3 tussenuren is dat niet echt een probleem (zat met het rooster dat ik tot deze vakantie had elke dag 1e tot 8e met maar 27 uur les, ipv de 40 die ik op school zat). Had tussenuren genoeg dus.

En m'n straf die ik krijg voor m'n boeken vergeten is een verslag van 1000 woorden schrijven waarom ik ze vergat en dan een verslag van 1000 woorden over een door de leraar gekozen onderwerp. Vorige keer moest ik een analyse maken over een kort verhaal dat zelf maar 400 woorden lang was). En dat is nog bij de 1e keer dan.

School is aantrekkelijk te maken hoor. Ik zou graag meer school hebben, maar er minder lang op zitten. En de straffen moeten normaal in verhouding staan. Boeken kan je van je buurman lenen.

Leren zonder interesse in iets zou je nooit echt kunnen leren. Laten ze maar eens iets doen dat echt werkt in plaats van de symptomen bestrijden.

Educatie hoort een vak in interesse te zijn, een inspiratie bron, en geen indoctrinatie stal voor koeien.

[Reactie gewijzigd door Dead Pixel op zondag 20 februari 2011 22:19]


Als je jong bent, snap je natuurlijk vaak niet dat je nog niet veel weet. In feite: hoe meer je weet, hoe meer je beseft dat je weinig weet ;^)

Nu weet ik dat ze in Amerika langzamerhand het begrip "privacy" volledig vergeten, maar gaat dit niet een beetje erg ver? Tuurlijk, ze zullen vast ook wel iets van een leerplicht hebben daar, maar staat privacy alsnog niet wat hoger in de rangorde?

In amerika vergeten ze het begrip privacy helemaal niet -- ze hebben het nooit gekend.

Privacy is nooit beschreven in de Bill of Rights dus bestaat het niet. Het enige dat er een beetje op lijkt is het vierde amendement: The right of the people to be secure in their persons, houses, papers, and effects, against unreasonable searches and seizures, shall not be violated, and no Warrants shall issue, but upon probable cause, supported by Oath or affirmation, and particularly describing the place to be searched, and the persons or things to be seized.

Maar goed, dat refereert uiteraard alleen aan overheidsdiensten, gaat niet expliciet over privacy als zodanig.

Het gaat eigenlijk nog veel verder met wetgeving in de VS (en ook sommige andere Common Wealth landen).

Zoek maar eens op :

Law of the Land vs. Maritime Admiralty Law
UCC
Choosing Freedom - Irene Gravenhorst,
Sovereigns

etc.

Het komt er eigenlijk gewoon op neer dat je een werknemer bent in een bedrijf genaamd The United States of America..

Plaatst meteen die opmerking van Bush over the Constitutie in een ander perspectief..

Het systeem van automatisch bellen en coach lijkt me eigenlijk niet eens zo slecht en mogen ze ook van inschakelen bij werkzoekende en bij mensen die moeilijk hun job kunnen behouden (vanwege telaatkomen enz). Maar die GPS lijkt me er wel wat over.

Wat is je probleem? Als werkloze mag je alleen thuiszitten of solliciteren, maar nooit ergens anders heengaan?

Zolang je leeft op kosten van een ander... roep je best niet te hard ivm "rechten". Ze worden nl bekostigd door iemand anders.

Dus moet je ze ook maar zoveel mogelijk pesten. Eisen dat mensen er alles aan doen om zo snel mogelijk weer aan het werk te komen, OK. Maar daarbuiten hoef je ze niet lastig te vallen, dat is pure pesterij. Bah, wat een PVV instelling.

Tja, maar eisen stellen zonder controle is net zo erg....want de mensen die het systeem misbruiken (zoals spijbelaars) zullen altijd zeggen dat ze hun best doen....
Je mag best af en toe controleren of mensen daadwerkelijk iets doen.
Als jij betaald mag je best eisen stellen aan de ontvanger....als hij het daar niet mee eens is kunnen ze ook weigeren....

1 april valt vroeg dit jaar?

Dit valt voor mij gewoon in de categorie "Enkelbandje".
Ik kan niet geloven, dat dit gewoon geaccepteerd wordt.

Dit zou voor mij een rede zijn om een andere school te kiezen.

"Tijdens de proef konden scholieren en hun ouders vrijwillig deelnemen aan het monitoringprogramma."

Dus ze bepalen het zelf.

Tijdens die proef wel ja, maar wat denk je ervan als dit mainstream wordt?
«  1  2  3  4  5  6  7  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 14:39 'Toezichthouders VS starten vooronderzoek naar Apple'
Vorige 12:38 Intel gaat voor 5 miljard dollar nieuwe chipfabriek bouwen voor 14nm-chips
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011