Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

×

Help jij Tweakers Website van het Jaar te worden?

Tweakers is genomineerd voor beste website 2014 in de categorieŽn Nieuws & Informatie, Community en Vergelijking. Stem nu en maak kans op mooie prijzen!

Door , , reacties: 27, views: 10.745 •

Bungies volgende game zal een mmo-first person shooter zijn, beweert een ontevreden ex-medewerker van Bungie volgens Kotaku. Momenteel zou de game Destiny heten, met Tiger als codenaam voor het project.

Bungie Studios-logoHet vermeende project loopt volgens de ex-medewerker op een nieuwe door Bungie ontwikkelde engine en maakt gebruik van nieuwe online- en matchmakingtechnologie. De term 'World of Warcraft in de ruimte' viel ook volgens Kotaku. Bungie hintte al op een mmo-project op de Game Developers Conference Online van 2010.

De geheimzinnige medewerker gaf volgens Kotaku Australia aan dat Bungie hem onlangs ten onrechte had ontslagen, samen met circa dertig anderen. Dit zou in opdracht van Activision Blizzard zijn gebeurd. Bungie meldt op zijn eigen site dat deze berichten niet waar zijn. "Activision Blizzard heeft ons nooit gevraagd werknemers te ontslaan of aan te nemen. Deze geruchten passen niet bij onze bedrijfscultuur en waarden."

Bungie is in april 2010 een tienjarig contract met Activision Blizzard aangegaan. De ontwikkelstudio genoot de laatste jaren bekendheid danzkij zijn Halo-trilogie voor Microsoft Game Studios. Halo Reach was Bungies laatste Halo-game.

Reacties (27)

De MMOFPS is nog een zwaar onderbevolkt genre, en technisch ook een grote uitdaging. Ben zeker benieuwt, maar ook sceptisch. Voorlopig is het nog niet mogelijk gebleken om de gestroomlijnde (en server-authorised) shooter gameplay in MMO vorm te gieten.
Hoort Borderlands niet onder deze genre? Of is dat RPG shooter?
RPG shooter, co-op shooter, Diablo kloon, hoe dan ook, met maar 4 gelijktijdige spelers is het verre van een MMO :+. Een spel is pas een MMOFPS als het meer gelijktijdige spelers aankan dan de 64 die bij de grotere (pc) FPS games rondhuppelen in match-based FPSen.
De enige die je nog een klein beetje kan zien als MMOFPS is MAG maar ook dat is gewoon een MP game met ondersteuning voor erg veel spelers. Het is een lastige term om te definiŽren, ik vind bijv dat het pas een MMO is wanneer iedereen iets voor zichzelf kan doen terwijl het wel plaats vind in een "gedeelde" wereld. (dit zal voor iedereen wel iets anders zijn waardoor ik het een lastige term vind.)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 17 februari 2011 14:36]

Ik heb de game zelf niet gespeeld, maar volgens mij kwam Borderlands niet verder dan 4 player co-op. Van wat ik gelezen heb is de game PlanetSide de enige 'echte' MMOFPS op het moment (het is ook vrij oud), blijkbaar krijgt deze later dit jaar een opvolger.

[Reactie gewijzigd door Joerdgs op 17 februari 2011 14:07]

Global Agenda is ook een MMOFPS.
Face of Mankind :)

[Reactie gewijzigd door AiChan op 17 februari 2011 16:27]

Je zou darkfallonline ook bijna een mmofps kunnen noemen.
Je moet echt wel kunnen aimen en tot voor kort zag je je eigen character zelfs niet in combat, enkel de handen/wapen
Probleem is dat RPG-ers een iets langere adem hebben (bewezen door bijv. Everquest / WoW).
Shootervolk heeft vaak een iets te korte spanningsboog en zijn dus niet makkelijk in een game te houden (Tabula anyone?)...

Ook een groot verschil: met een shooter wil je vooral je skills laten zien. Een RPG is toch een wat meer sociaal gebeuren. Het is wel een beetje strikt gesteld, maar geloof dat het zo wel werkt.

RPG's die in basis PVP (ieder voor zich) zijn doen het ook veel slechter dan de RPG's die in oorsprong PVE (met zijn allen tegen monsters) zijn.
Ben ik toch niet zozeer met je eens. Sowiezo is tabula rasa nou niet echt een shooter te noemen, dat was meer een RPG met wat shooter aspects.

Daarnaast kan een MMOFPS ook een vrij sociaal gebeuren zijn. Planetside, Face of Mankind en Neocron bijv hadden redelijk wat social aspects. Het laten zien van skill was toch een stuk minder relevant, althans niet meer dan binnen de gemiddelde MMORPG.

Het grootste probleem gewoon met een MMOFPS in het verleden is altijd geweest het behouden van het MMO gevoel, dus een zo'n open mogelijke wereld, zonder dat dit de FPS styled free targeting te nadelig beÔnvloedt. En tsja, als je dan epic battles hebt van 300+ man welk allemaal lopen te schieten, was dit een flinke bottle neck en is eigenlijk gewoon de nummer 1 reden dat het nooit echt van de grond is gekomen.

Een MMOFPS is namelijk altijd gewoon te zwaar voor hardware geweest, wat je op een gegeven moment kreeg als MMOFPS games waren slappe aftreksels van het MMO genre waar je met een fixed aantal tegen elkaar vecht, geen open world battles.

Nu we weer een aantal jaartjes verder zijn, en de hardware sterk verbeterd is, breekt de tijd aan het opnieuw te proberen. En alhoewel ik persoonlijk denk dat het er nog steeds niet geheel aan toe is, zal tegen 2015 MMOFPS waarschijnlijk een steeds prominentere rol binnen het MMO genre gaan innemen.
Maar was het gezellig? Want dat het was het in mijn MMO (Everquest) vooral wel.
Voor velen was het sociale aspect de reden om te blijven spelen of om na een onderbreking weer terug te keren. Ik ben een jaar geleden met de game gestopt en wat ik vooral mis is het sociale aspect van de community, wat ongeevenaard is.

Verder heb je helemaal gelijk: de techniek was nog niet helemaal klaar voor groote MMO-shooters. We zullen zien wat er in de toekomst nog komen gaat: spannend wel...
Ik ben heel erg benieuwd waarmee zij op de proppen gaan komen.
Het is inderdaad nog nooit goedmogelijk geweest om een FPS in MMO te draaien...
Wel jammer dat zij niet even vermelden wanneer deze ongeveer verwacht gaat worden. Q4 van 2011/2012???
Ben erg nieuwsgierig hoevel tijd zij hier nu dan verder voor nodig gaan hebben om dit te realiseren.
Geloof dat PlanetSide de enige grote (njah) mmo-fps is geweest; http://planetside.station.sony.com/
Dat is de bungie style van werken... Pas data geven wanneer je vrijwel zeker weet dat het rond die tijd uitkomt... Vind ik juist een super methode :) Ik heb zo'n ontiegelijke hekel aan ontwikkelaars die al 2 jaar voor de launch exacte datums aangeven terwijl ze die toch nooit gaan halen :P
Vergeet iedereen planetside?
Zeer goede MMOFPS
En Global Agenda. Hoewel er over de kwaliteit wel te discussiŽren valt ;)
Niks mis met Global Agenda(vind ik). Het enige probleem zijn de spelers zelf. Veel 4chan meme spouters of mensen die gewoon niet samen kunnen spelen. Komt niet alleen bij Global Agenda voor maar ook andere MMO's
Global Agenda is voor mij niet echt een MMO. Ja, je hebt wel MMO functies zoals levelen enz. Maar de gevechten zijn bijvoorbeeld maar 12 vs 12 spelers (ik weet de precieze cijfers niet uit mijn hoofd, maar ze zitten zo rond die koers) Terwijl Planetside gevechten van 150 vs 150 vs 150 aankan. Als het trouwens al niet meer is. (spel was ook 100% PvP, die 3x 150 komt omdat er 3 empires zijn) Gelukkig komt Planetside Next (deel 2 in de serie) waarschijnlijk al over een paar maanden. Ik heb mijzelf al resubscribed zodat ik een plek in de beta krijg. Planetside is toch een van mijn favoriete spellen die ik gespeeld heb. Die gevechten waren soms echt episch! Ik verwacht niet dat Bungie dat zo snel na kan doen. Niet omdat ze het niet kunnen, maar vooral omdat de consoles niet zoveel spelers tegelijk aankunnen denk ik.

Op http://www.planetside-universe.com/ staan al een paar screenshots van PS Next. Ik ben echt heel erg benieuwd hoe het uitpakt! Ik hoop dat ze de erger puntjes van deel 1 fixen.

[Reactie gewijzigd door bjorntju op 17 februari 2011 20:08]

Neocron was ook een FPS MMO.
Dat ze een MMOFPS aan het maken zijn vind ik nog wel geloofwaardig maar dat Bungie zoveel mensen heeft ontslagen in opdracht van Activision helemaal niet. Het wordt lekker snel overgenomen omdat het iedereen z'n (voor)oordeel over Activision bevestigd maar Bungie heeft toch echt een contract getekend waarin staat dat ze hun autonomie behouden.
De verwijzing naar de ontevreden medewerker vind ik wel grappig... |:(

Ben erg benieuwd! Ben een groot FPS fan, niet persť een MMO speler, maar ben erg benieuwd naar een goede combi van dit.
Destiny zou niet de eerste MMO FPS zijn. World War II Online bestaat al flink wat jaren...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Assassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneAsus

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013