Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 446, views: 37.774 •
Submitter: SidewalkSuper

Sony is begonnen met het bannen van PSN-gebruikers met een gekraakte PS3-console. Ondertussen claimt een hacker dat Sony persoonlijke informatie opslaat van PSN-gebruikers, waaronder onversleutelde creditcardnummers.

Sony heeft de oorlog verklaard aan gebruikers die de PlayStation 3 via een jailbreak hebben gekraakt. In een blogposting meldt Jeff Rubenstein, social-mediamanager bij Sony, dat de consolefabrikant permanente bans gaat uitdelen aan PS3-gebruikers die hun console hebben gekraakt. Hierdoor zouden gamers met een jailbroken console geen toegang meer hebben tot onder andere patches en updates, en bovendien niet langer tegen andere PS3-bezitters kunnen spelen. De firma roept PS3-gebruikers op om software-hacks of hardwarematige aanpassingen direct te verwijderen om zo een ban te voorkomen. Inmiddels lijkt Sony te zijn begonnen met het uitdelen van de eerste bans.

In de posting van Rubenstein stelt Sony dat het genoodzaakt is tot deze stap om 'onze markt te beschermen' en om de spelervaring van 'eerlijke gamers' te bewaken. De consolefabrikant is na het kraken van de PlayStation 3 diverse rechtszaken begonnen tegen hackers die informatie hierover online publiceerden. Ook bevat de onlangs uitgekomen firmware 3.56 een rootkit.

Ondertussen claimt een hacker, die anoniem wenst te blijven, dat hij het netwerkverkeer tussen de PlayStation 3-consoles en het PlayStation Netwerk heeft ontsleuteld en in de data-uitwisseling opmerkelijke zaken tegenkwam. Zo zou een PS3 persoonsgegevens, waaronder creditcardnummers, in plain text naar de servers van Sony sturen. Bij elke nieuwe PSN-aanmelding zou deze informatie worden bijgewerkt.

Verder stelt de hacker dat er ook systeemgegevens naar PSN wordt doorgestuurd, waaronder informatie over de aangesloten usb-apparaten en de firmware-versie, en dat Sony het berichtenverkeer op PSN actief monitort. Door het ontsleutelen van het PSN-verkeer zou de hacker echter ook in staat zijn om zonder betaling games en downloadable content binnen te halen.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (30)

Reacties (446)

Reactiefilter:-14460429+1175+26+30
1 2 3 ... 8
Goede zaak. Zelf vindt ik het heel erg irritant aan het worden als je in games terecht komt waar hackers in spelen, het verpest heel de game play. Om dan nog maar te zwijgen over De-ranking..
Heb jij het niet over cheaters?
Ja maar om te cheaten heb je dus een gejailbreakte PS3 nodig ;)
Dat is een vals argument. Je kan op een niet jailbroken PS3 ook cheaten.
Kwestie van savegame aanpassen. ( o.a MW2 online )
oh oke sorry dat wist ik niet. Ik heb pas sinds 3 weken een PS3, vandaar ;).

Kwalijke zaak dan dat je zomaar een savegame kunt aanpassen :o

[Reactie gewijzigd door ijskonijn op 17 februari 2011 12:23]

Ik maak me meer zorgen om het fijt dat Sony persoonsgegevens, waaronder credicardnummers, in plain text naar de servers van Sony stuurt. En bij elke nieuwe psn aanmelding deze informatie word bijgewerkt. Als dit in verkeerde handen kan komen. Zullen een hoop PS3 gebruikers problemen kunnen krijgen
Inderdaad. De patch met rootkit heb ik nog niet ge´nstalleerd, en ga dat voorlopig dus ook niet doen... dan maar even niet online gamen. Dat Sony in de aanval gaat snap ik volkomen, maar de manier waarop is minder prettig. Ben er ook niet blij mee dat de PS3 gekraakt is, want nu wordt mijn geliefde console door Sony zo aangepast dat deze zelfs voor eerlijke klanten niet veilig meer is.

Mocht de tijd komen dat ik de patch verplicht moet installeren, haal ik mijn PS3 ook van Internet af, dan installeer ik patches voortaan wel met de hand via een USB stick, kan ik in ieder geval mijn games nog spelen zonder me zorgen te hoeven maken over mijn privÚ gegevens. Ook zal ik het CC nummer (dat niet eens van mij is) per direct van mijn account verwijderen (als dat ten minste mogelijk is).

Bah, ik vind het maar niets, het vrijkomen van een hack voor de PS3...

[edit] Zo, CC gegevens verwijderd... :)

[Reactie gewijzigd door Godjira op 17 februari 2011 13:04]

Heb de patch ge´nstalleerd op mijn PS3 maar ik maak me geen zorgen over de 'feitelijke' onveiligheid hoe de gegevens worden verzonden naar sony. Ik kan me wel voorstellen als iemand creditkaart gegevens op zijn account heeft staan schrikt van deze actie omdat de traffic van ps3 naar sony al gekraakt is en bleek nog eens geen md5 hash of dergelijke van alle creditkaart gegevens zijn gemaakt.

Ok. maar dan stap je toch over naar 20 en 50 euro bonnetjes ? Zelf doe ik dat al een jaartje want een creditkaart ga ik in mijn opinie nooit aanschaffen omdat het grote flauwekul is zo'n extra pasje.

pluspuntjes van zo'n kaart
- Wereldwijd geaccepteerd.
- Makkelijk betalen (te makkelijk).

pluspuntje voor de detailhandel
- Geld direct op zijn rekening.

minpuntjes:
- Fraude gevoelig als de pest. (wardrivers, webshops, steam etc...)
- Afhankelijk van derde i.v.m. beveiliging systeem (zie ps3).
- Na betaling heb je eigenlijk een kleine lening gemaakt, later acceptgiro en dat gaat meestal maandelijks dan per aankoop.
- Pasje verloren is dikke schuld op je mat!

Nope, waarom een creditkaart als je tal van andere mogelijkheden heb ? Leg aub ook een beetje verantwoordelijkheid bij de banken die zo makkelijk doen met zo'n pasje want van mij kan geheel de beveiliging van de creditkaart wel een update krijgen dan ff alleen cijfers, pasnummer en eind-datum.

*pakt chips en gaat rustig rss-feeds bekijken wat de stand tussen sony vs hacker is*

Hier puntje voor hacker ;)
Geloven is 1, maar het risico niet willen lopen is natuurlijk 2... in dit geval geldt voor mij 2 :)
Lees eerst dit eens:
Ondertussen claimt een hacker, (...), dat hij het netwerkverkeer tussen de PlayStation 3-consoles en het PlayStation Netwerk heeft ontsleuteld
en dan dit:
Zo zou een PS3 persoonsgegevens, waaronder credicardnummers, in plain text naar de servers van Sony sturen.
Als ik het goed begrijp heeft hij de data dus eerst ontsleuteld en is hij er daarna verbaast over dat hij plain text aantrof |:(
Storm in een glas water dus !
niet echt, je creditcard # zou alleen maar gehashed (one-way encrypted) mogen zijn en dat is dus duidelijk niet het geval
Jaja, en hoe geeft Sony dat nummer dan door aan de creditcardmaatschappij?
Ontsleuteld:

Iedereen die niet in het xml-tijdperk is opgegroeid weet dat data-records bestaan uit een reeks bits waarin de informatie staat zonder scheidingstekens of wat dan ook. Dus bijvoorbeeld: je naam(100 * 8 bits), je geslacht(1 bit) en je creditcardnummer(16 * 8 bits). Zonder de record-definitie zul je die bits reeks eerst moeten ontcijferen om de opgeslagen informatie te kunnen zien. De encryptie waar de hacker het over heeft is van toepassing op de informatie die je te zien krijgt als je de record-definitie hebt (gevonden).

Het is zelfs zo dat het ontsleutelen van de informatie haast onmogelijk wordt als je alle informatie ge-encrypt hebt opgeslagen. Je hebt namelijk geen referentie materiaal meer als je alleen maar rare codes ziet.
Uh.. Met andere worden..

Hij hacked de Sleutel. Waardoor deze key nu beschikbaar is voor iedereen als hij deze uitbrengt natuurlijk.. Andere kant. Door het ontsleutelen van deze data is hij er achtergekomen dat Sony de PS3 persoons gegevens van de machine afhaalt. Ik heb een PS3 en heb geen persoons gegevens opgeslagen op dat ding.. met andere worden.. :+

Je heb een laptop een wifi versterker en je gaat door een woonwijk heenrijden. Ongetwijfeld dat hier en daar PS3 aanstaat en jij zijn netwerk verkeer kan ophalen! Je hebt dan CC gegevens en andere meuk van de gebruiker buit gemaakt..

Waarom wil Sony je CC gegevens ophalen vanaf het apperaat?
Vind het eigenlijk bizar. Ik wil alleen mijn CC gegevens ergens naar toe sturen op het moment dat ik een aankoop doe.. niet anders... Daarnaast.. zou die data over SSL moeten lopen. En niet een hombrew security token!
@T-men

Als ze de data hebben kunnen decrypten was deze duidelijk niet hard genoeg beveiligd, en kunnen kwaadwillige figuren dat ook doen.

Hun punt is dat ze naast ssl de data ook nog hadden moeten encrypten.
Logisch dat dit omlaag gemod wordt, voordat je denigrerende opmerkingen gaat maken kun je beter even het verschil opzoeken tussen hacker en cracker. Omdat wikipedia het mooier kan verwoorden als ik:
In bepaalde technisch georiŰnteerde subculturen is een hacker een persoon die geniet van de intellectuele uitdaging om op een creatieve, onorthodoxe manier aan technische beperkingen te ontsnappen; bijvoorbeeld een goede programmeur, hoewel een hacker niet per se iets met computers hoeft te doen. In deze subculturen wordt het gebruik van de woorden hacker en hacken door en voor computerinbrekers als misbruik van de term gezien; zij worden crackers of krakers genoemd
Jammer dat deze termen zo vaak verkeerd gebruikt worden in de media, en zelfs op een site als t.net nog niet duidelijk zijn.

Edit: was een reactie op killer1000 hierboven

[Reactie gewijzigd door Pepperoni op 17 februari 2011 16:22]

Ik had dus mijn vaders Credit Card er ooit in staan. Dit niet wetende. Een keer is mijn PSN gehacked en kon ik niet meer inloggen. Ook bleek er voor bijna 100 euro (gok 100 dollar) aan mijn PSN account toe gevoegd waarvan ik niets wist.

Dus Sony opgebeld en ze zouden een onderzoek starten naar mijn PSN account. Gevraagd wat ik ondertussen met die overboeking van de Visa moest doen. Zei die miep dat ik het maar moest terugboeken via de Visa.

Krijg ik later een mailtje nadat ik net een dag mijn account weer terug heb, dat ik gebanned ben. Dus ik opbellen en is het omdat ik dat geld terug geboekt heb. En dus was ik in de ogen van Sony (en dat werd mij letterlijk gezegd) een dief. :X
Ook konden ze totaal niets terug vinden dat die medewerker dat tegen mij gezegd had. Sure... 8)7 alles word opgenomen.

Dus voor mij nooit meer Sony! :(

ps. Ik mag dit eigenlijks niet zeggen, maar ik hoop dat ze finaal kapot gaan door alle hacks. O-)

[Reactie gewijzigd door LogiForce op 17 februari 2011 14:33]

Je mag dat heel goed zeggen.
Ook al worden de rest van de klanten goed geholpen, als 1 klant zo wordt geholpen (wat je niet eens geholpen zou kunnen noemen) mag van mij ook het hele bedrijf kapot.
Het gaat hier om betaalde private hacks inde vorm van aimbots , wallhacks etc.

OT: Goed nieuws dat hier eindelijk iets aan gebeurd, het begon als een leuk project voor hobbyisten maar is nu uitgelopen in een drama.
helaas waren die hacks in MW2 al zonder firmware hack beschikbaar, kwam het een aantal keer tegen een half jaar geleden, had het opgenomen met camera en zag je bij de killcam van de tegenstander letterlijk zijn hackmenu met opties die hij kon kiezen. dit naar infinity ward gestuurd en ze deden er geen ruk mee.
niet online ... wel splitscreen zover ik weet iig
correct me if im wrong

[Reactie gewijzigd door NLruben op 17 februari 2011 13:07]

je kan vrij weinig zonder internet connectie bij sommige games.

heb bij lan party black ops x360 geprobeerd te doen, maar die persoon van wie de xbox was moest eerst ingelogd zijn... (en dat is nou meestal een probleem met lan partys :+)
Cortex: Je Argument klopt zelf niet.

Savegame aanpassen : instant prestige level 10 (hebben andere spelers niet echt last van)
Jailbreaken en Hack/Hacked lobby draaien: God mode, fly mode, derank players etc, heel erg irritant dus. Dit was eerst alleen betaald dus kwam niet zo bar vaak voor. Alleen door de modded firmware van Geohot kon iedereen binnen een minuut jailbreak draaien en de hack op zijn PS3 zetten. Hierdoor kwam je meer hackers tegen dan gewone spelers. Is op het huidige moment een stuk beter trouwens..

[Reactie gewijzigd door Chef_v_leeuwen op 17 februari 2011 14:07]

"meer hackers dan gewone spelers"
waarom zou dat statisch gezien onmogelijk zijn, als je drie spelers heb waar van twee hackers heb je meer hackers dan niet hackers.
Hierdoor kwam je meer hackers tegen dan gewone spelers
honderdduizenden spelers, paar honderd cheaters.
het betreft dus niet 1 lobby, maar verschillende.
En dat is ook mogelijk na deze hack, zwaar irritant.

Aan ene kant juich de jailbreak toe (omdat Sony denkt het zomaar te kunnen maken om bepaalde functionaliteit ineens eruit te slopen), maar andere kant als mensen dit soort dingen doen en illegale games willen afspelen is het goed dat Sony hen aanpakt.

@LDenninger, gaat er niet om of ik het wel niet of niet gebruik. Stel dat ik de camera van mn telefoon niet gebruik, mag de fabrikant dan zomaar de functionaliteit middels een firmware uitschakelen?

[Reactie gewijzigd door Amito op 17 februari 2011 12:22]

Met die "bepaalde functionaliteit" doel je op OtherOS neem ik aan.
Gebruikte jij die ?
Als ik via OtherOS XBMC had kunnen installeren wel. Dat werkte helaas nog niet echt.

Nu met de jailbreak wordt dit wel steeds makkelijker en beter.

Sony zou zichzelf ook eens de spiegel voor moeten houden. Ze roepen dat de PS3 'everything' kan, maar ondertussen valt dat eigenlijk vies tegen.

Door OtherOS toe te voegen hebben ze hackers voor homebrew lang tegen kunnen houden. Als ze OtherOS hadden laten zitten en zelfs bijvoorbeeld XBMC toepassingen mogelijk hadden gemaakt was er waarschijnlijk niemand gaan hacken.

Dat ze nu bans uitdelen aan de jailbreakers om de cheaters te weren is dan als je het mij vraagt een beetje hypocriet. Ban dan gewoon de cheaters.
Het probleem is dat het een het ander in de hand werkt.

En uiteindelijk is er maar 1 ding het belangrijkst : zorgen dat de gewone speler de best mogelijke ervaring heeft, en niet de dupe wordt van de hacks van andere mensen.
Ik snap wel dat het niet leuk is hoor, maar ik begrijp wel waarom het moet gebeuren.
Je hebt er geen last van als anderen hun PS3 jailbreaken.
En uiteindelijk is er maar 1 ding het belangrijkst : De grote groep verschillende gebruikers allemaal kunnen voorzien van jouw producten.
Het maakt geen ruk uit of je die optie gebruikt.....Ze hebben me het nu definitief ontnomen.
Ik heb niet eens meer de mogelijkheid om het te overwegen.
Waardeloos!
Koop dus een pc en laat die ps3 wegrotten in het schap. Problem solved en nog meer functionaliteit!
En wat frustraties omdat je muis zo slecht werkt op de bank ;)
En wat frustraties omdat je muis zo slecht werkt op de bank ;)
koop een controller, die werken ook gewoon met je pc hoor.
Waarom? Je PS3 staat bij een TV.. Je hebt dan geen andere computer nodig om b.v. een Media Center te gebruiken..

Als je andere dingen wil doen ja dan is het waardeloos :)
Ach ja,

Het is begrijpelijk allemaal. Sony is nu een kat & muis spel aan het spelen met de hackers en een grote groep gamers. Dit vergt van beide partijen veel tijd, geld en energie. Sony heeft de eerste steen geworpen door functionaliteit te blokkeren. I.p.v. de fout toe te geven en verontschuldigingen aan te bieden en het te herstellen gaan ze de confrontatie aan wat ze natuurlijk altijd gaan verliezen, het is geen 1995 meer, maar 2011, tijden zijn veranderd. Sterker nog, hieruit gaan geen winnaars komen. Sony, zoveel geld en mogelijkheden, maar geen gevoel voor het menselijk aspect en daar gaan ze nu de zure vruchten van plukken.
Wat een dramaqueen ben jij zeg :')
Sony beschermt de gewone spelers tegen mensen die met aangepaste PS3's (en alle gevolgen daarvan) het netwerk op willen, meer niet.
Jammer dat je een stap te laat denkt, Sony heeft de 'gewone consumenten' al benadeelt door een console te verkopen met OtherOs en het er vervolgens af te halen. Wie kwamen er toen op voor de gewone consumenten? juist ja, de hackers. Maar nu Sony strengere maatregelen gaan nemen raken ze ook de gewone consumenten en is het de 'schuld' van de hackers? beetje vreemd.
Hackers die voor anderen opkomen, hebben hun taak volbracht. Hackers die misbruik maken van de situatie, worden nu aangepakt. Iedereen blij.
Sony beschermt de gewone spelers tegen mensen die met aangepaste PS3's (en alle gevolgen daarvan) het netwerk op willen, meer niet.
Ja, zo zou ik het ook verkopen aan mijn lieve consumentjes maar de echte prio reden is natuurlijk dat Sony een minder betrouwbaar platform is geworden voor game leveranciers.
Daar heeft hij het zeker over ! :) En sinds er 1 of andere klootzak de PS3 heeft gehacked zijn ze overal te vinden dus hoera dat de PS3 is gehacked !!! Nu is iedereen zijn online speelplezier verneukt... Gelukkig beginnen ze nu bans uit te delen. Ik hoop dat het er heel veel worden !
Nu is iedereen zijn online speelplezier verneukt... Gelukkig beginnen ze nu bans uit te delen. Ik hoop dat het er heel veel worden !
Ik speel ook de nodige tijd online. Ik heb nog niets gemerkt van mensen die mijn spel plezier verpesten.

Heb je er zelf al iets van gemerkt?

Je mocht bij Sony altijd al iemand aandragen die zich niet gedroeg op PSN.
Daarom is deze Sony ban puur een commerciŰle actie.
misschien wordt die online spelervaring niet verneukt door hackers, maar door het niet toestaan van dedidacated third party servers en de weinig to geen controle op de servers nu, enige hoe je cheaters echt aan kan pakken is via menselijke controle, admins op de servers doel ik dus op

Vroegah met bijvoorbeeld cs1.6 had je een goede community die de servers in de gaten hielden, met voldoende volwassen denkende vrijwilligers en een goed ban/report beleid, had je vrijwel nooit last van cheaters, ook al was/is VAC zo lek als een mandje (als admin gebruikt je zelfs af en toe hacks tegen de cheaters, door een demo met wallhack te bekijken kon je duidelijker zien of iemand door de muur aimde of duidelijk reageerde op bewegingen van vijanden terwijl hij die personen nog niet kon zien/horen

Via consoles is dat misschien lastiger, maar ik ben wel van mening dat door het niet toestaan van third-party dedicated servers, je alleen maar meer last hebt gekregen van mensen die de spelervaring verzieken.

[Reactie gewijzigd door Dalyxia op 17 februari 2011 16:12]

Ik denk niet dat het in dit bericht over hackers gaat maar over mensen die hun playstation jailbricken zodat ze gratis spellen kunnen spelen en andere dingen kunnen wijzigen.

Dus zover ik weet gaat het niet om bijvoorbeeld aimbotters of wallhackers
aimbotters en wallhackers hebben hiervoor ook een PS3 nodig die ze hebben gejailbreaked ;)

dus met andere worden hackers en jailbreakers zijn identiek hetzelfde
Nogmaals: Dat is niet het geval. Het aanpassen van een savegame volstaat.
nee dat is niet het geval in alle spellen maar in meer en deel van de spellen wel ;)
maar ik vind dat het hoog tijd werd dat sony er eindelijk wat aan ging doen
Dat zal misschien wel zo zijn wat betreft het vrijspelen van items of wat betreft je level, maar het aanpassen van een savegame heeft totaal niks te maken met wat kniftagstuh bedoeld met wallhackers en aimbots.
helaas wel, in amdere games zal de jailbreak zeker problemen op kunnen leveren of al doen, maar in eht geval van MW2 was er al een andere exploit gevonden die sinds afgelopen zomer steeds meer actief werd. Deze hack ondersteunde aimbot, custom game rules, killstreaks etc. Killstreaks die standaard niet in de game zaten zoals de ac130 crash die in een isntant het hele tegenstand team dood bijvoorbeeld.
Yh...maar je doelt op 2 totaal verschillende dingen:

Aanpassen van save game: 10th prestige hack
Andere dinges: geen idee nooit van gehoord...
Het aanpassen van je savegame geeft je geen "godmode" of een aimbot, het zorgt er slechts voor dat je een hoger level bent/alle wapens/alle trophy's hebt....
nee er is dus een exploit voor die op die manier andere functies wist te implementeren. van vrij rechttoe rechtaan hacks zoals de textures van je tegenstanders vervangen zodat je gewoon rode mannetjes hebt lopen tot functionele aimbots.

Deze zijn als sinds de zomer 2010 in omloop, alleen kwam het bar weinig voor, ben maar 5 van deze games tegengekomen in de 25 dagen speeltijd die ik had zitten in MW2
nogmaals; je hebt je feiten niet op een rijtje: zie dit maar eens:

Hacked lobby op de PS3, dit kun je met de jailbreak in 2 minuten fixen.

Kijk hier maar even : http://www.youtube.com/watch?v=36aE3fWKJOY
En dat is grotendeels de schuld van de manier waarop in MW2 de sessies worden gehost, niet eens zozeer de hack.
Als je zo wil muggenziften, gebruik dan het verschil tussen "White hats" en "Black hats" voor de hackers, of noem deze "slechterikken" gewoon "crackers".

Echte hackers gaan voor het goede doel, niet voor het slechte pad.

+ in jouw bewoording: hackers & jailbreakers zijn altijd al hetzelfde geweest.
Maar hackers/jailbreakers zijn niet hetzelfde als CHEATERS, welke aimbots en wallhacks gebruiken.

De meeste cheaters kunnen waarschijnlijk niet eens zelf hun console kraken en laten het doen door iemand die het wel kan, die misschien niet eens zelf cheat.
....jailbricken....
OT Jailbricken? en een nieuw woord is geboren! Jailbricken = het bricken tijdens/na het jailbreaken! Briljant! _/-\o_ /OT

[Reactie gewijzigd door Hopjesvla79 op 17 februari 2011 11:59]

sja ik moest ook al lachen ..... die gaat middels een jailbreak zijn PS3 om zeep helpen :P
lol de mensen die de eerste versie van waninkoko zijn F/w installeerde op een PS3 met 256 NAND geheugen ;)
lol ...... het ultieme voorbeeld van iemand die niet weet waar hij het over heeft .....

overigens: heb je geen gebreakte PS3 nodig om te cheaten.....
Dat dacht ik eerst ook, maar dat is dus niet zo. Check hier

[Reactie gewijzigd door ijskonijn op 17 februari 2011 12:26]

Helemaal niet, je hebt het hier over cheaters. Dit gaat over hackers. En ik vind het niet er dat men de ps3 gehacked heeft. Dit heeft alleen maar voordelen. Je betaald nu niet meer 60 euro voor een game. Je kan het nu gewoon eerst testen en als daarna leuk ik kopen. Overigens vind ik je reactie niet terecht
Dat slaat dus al helemaal nergens op. Als je perse een game eerst wilt testen, dan moet je maar alleen spellen spelen dat een demo versie uitbrengen. Jij weet donders goed dat (verre weg de meeste) mensen die het spel als "test" downloaden, uit spelen, daarna niet het spel nog gaan kopen.

Bij muziek kan je nog het argument gebruiken van dat de muzikanten maar geld moeten verdienen met de optredens. Maar waar moeten de gamemakers geld aan verdienen dan?

Als je geen spel kan betalen, koop dan ook geen gameconsole om games op te spelen.

Overigens ben ik wel een voorstander van het jailbreaken. Maar dan voornamelijk voor de functionaliteit als "Other OS".
Alleen jammer dat een paar jaar terug met de rootkit op cd's iedereen hetzelfde riep.....
en iedereen nog steeds sony cds koopt
Ik hier niet hoor, ik koop vrijwel geen CD's meer, mijn kast puilt uit en ik speel ze nooit meer (tijdgebrek). In feite wil ik er zelfs een paar weg doen (al heb ik nog genoeg andere zooi om uit te zoeken en deels/grotendeels weg te gooien).

Als ik nog muziek koop, dan gaat het Vorbis of Mp3 (compatibiliteit) zijn die ik onderweg kan spelen in de autoradio maar ook op m'n NAS bewaar en op mijn vrouw haar Archos-spelertje kan zetten, alsmede op de NDSi, ...
Daar heb je demo's voor, althans voor veel spellen. Dus jailbreaken hoort niet eens nodig te zijn.
Neen. Spellen illegaal (dit is wel illegaal in tegenstelling tot muziek en videomateriaal) downloaden is niet waarvoor deze hacks zijn ontwikkeld. Het doel ervan is om uitbreidingen van de dashboard van Sony mogelijk te maken alsmede de OtherOS (een reden om een ps3 destijds te kopen!) te herstellen. Dat, omdat de jailbroken ps3's unsigned code kunnen draaien, er dan al snel "backup managers" volgen is een kwalijke zaak, en zou ten alle tijden verboden moeten worden.

Sony zou echter het lef absoluut niet mogen hebben om functionaliteit waarmee op de doos wordt gesproken zomaar weg te halen uit een apparaat, dit zou nog meer moeten verboden worden dan illegaal games downloaden. Dat deze hacks er komen zou ik tevens niet meer dan logisch willen noemen, en ik zou graag een goed werkend desktop-OS op mijn PS3 hebben.
Voor zover ik weet....

OtherOS was de vector voor de hacks. Geohot was begonnen voor OtherOS was weggehaald en had aangekondigd dit door te zetten.
Geohot en veel andere hackers waren bezig met mogelijkheden zoeken om de RSX van de PS3 aan te kunnen spreken waardoor OtherOS draaibaar zou worden. Gezien de hypervisor had linux op de ps3 enkel toegang tot 256mb geheugen min een beetje en erg slechte ondersteuning for de RSX en geen toegang tot het geheugen van de RSX. Linux op de PS3 was dus awesome ¨omdat het kan¨ maar anders dan crunchen met de cell cpu was het vrijwel waardeloos en de functie was ook hoofdzakelijk geimplementeerd voor braging rights en lagere import kosten (het was geen game console maar een super computer).

Sony had dit kunnen voorkomen door niet te adverteren met de mogelijkheid om linux te draaien of zelfs op een later stadium door een kernel extentie voor RSX beschikbaar te maken. Het was mischien zelfs slimmer geweest de OtherOS functie alleen op verzoek te adviseren of te draaien in een sandbox vanaf XBM.
Wat een rotsmoes zeg, van 9 van de 10 PS3 games is ook een demo beschikbaar (al dan niet op de US servers). En als jij 60 euro betaald voor een PS3 game dan moet je toch echt eens bij een andere winkel je games gaan kopen. Piracy noem ik geen voordeel, maar homebrew (ofwel zelfgeschreven games/apps) wel.
:+ Het spijt me zeer, maar van een medetweaker had ik toch echt meer verwacht..
COUGH pricewatch COUGH...
Je gaat me toch niet vertellen dat je elke game direct bij de release koopt of wel soms? :9
WTF
Als je met een gekraakte PS3 speelt
wilt toch niet meteen zeggen dat spellen illegaal download en speelt
sommige mensen kraken hem om homebrew te maken en te gebruiken

En dit houd ook in dat die mensen hun legale spellen niet meer online kunnen spelen

[Reactie gewijzigd door broodjekaas92 op 17 februari 2011 11:31]

Je kraakt hem, dat is de fout. Wat je daarna doet, boeit niet.
Je zin is niet volledig.....je kraakt hem en dat vindt Sony fout. Of dat legaal is of niet kan Sony niet boeien.
End User License agreement? iemand
Ja, dus? Zoveel waarde hoeft dat niet te hebben in Nederland.
Uhm, zoveel waarde heeft deze EULA ook in Nederland hoor.
nee, die krijg je pas te zien nadat je hem heb gekocht. Oftewel niet van waarde in nederland.
Volgens mij is het zo dat wanneer je niet akkoord gaat met de EULA, je de PS3 terug naar de winkel kunt brengen en je geld terug krijgt.

Denk dat het dus gewoon ook in Nederland voor 90% geldig is.
De volgende artikels kunnen van toepassing zijn, omdat het hier vooral gaat over de software op de ps3
http://blog.iusmentis.com...-je-een-softwarelicentie/
http://blog.iusmentis.com...ighed-van-eulas-gastpost/
http://blog.iusmentis.com...gheid-van-software-eulas/

voorwaarden moeten voor of tijdens de aankoop aan jouw gegeven worden. Doet men dat niet, dan mag je ze van tafel vegen.
Je zou dus kunnen beargumenteren dat de EULA niet op jouw van toepassing is en dat Sony dus geen recht heeft om jouw te bannen

Mogelijk kan Sony het wel gooien op andere dingen dan de EULA
Alleen gaat het hier om de voorwaarden om gebruik te mogen maken van PSN, niet van je PS3 zelf. Sony mag jouw PS3 niet bricken omdat er iets op staat wat ze niet zint, wÚl mogen ze je weren van PSN omdat jij naderhand akkoord bent gegaan met de terms and conditions voor deze extra dienst. Deze voorwaarden kreeg je te zien nadat je de PS3 had gekocht en vˇˇrdat je op PSN werd toegelaten.
Dus ik koop een ps3 om af en toe online te spelen, en om linux op de CELL processor te kunnen draaien.
vervolgens word ik lid van PSN.
sony maakt een rare sprong, waardoor ze me niet meer WILLEN bieden waar ik iets voor heb gekocht.

en nu willen ze me dus het online spelen ontnemen, omdat ik iets fix wat ze zelf willens en wetens stuk maken.

nee, echt een leuk bedrijf.... dat sony
Sony mag ook geen rootkits op andermans apparatuur plaatsen. Hebben ze toch gedaan
Zooooolang deze bepalingen niet in conflict zijn met de wet of met de door de wet aan de consument toegekende rechten. Zijn ze wel in conflict, dan gaat de wet ten alle tijden boven de bepaling. Deze bepalingen komen dan te vervallen.

Het kunstje van Sony is dus om een EULA met juristentaal in elkaar te zetten en maar te hopen dat nooit iemand zo snugger is om deze door een rechter te laten testen op rechtsgeldigheid. Overigens doen heel veel softwarebedrijven dat.
EULA is niet echt geldig in nederland anyway
Jah, ik snap dat ook niet hoor. Als je zo graag eigen software wil draaien, koop dan gewoon een fatsoenlijke PC en ga niet lopen whinen over Sony.

Verder een goede stap van Sony, hackers/glitchers/cheaters/etc maken de online spellen er niet leuker op!
Nee je kraakt hem en gaat er vervolgens mee op psn.
PSN is van Sony, een gratis dienst, zij mogelijk nagenoeg zelf bepalen hoe en waar jij daarmee gebruik mag maken. Zij stellen dus enkel met een officiele firmware, niet met een jailbreaked versie. Per saldo mogen ze je dus gewoon van PSN afgooien, net zo makkelijk als MMO's mensen bannen met modified clients.
PSN is van Sony, maar geen gratis dienst. Dat schept verplichtingen. Sony mag daarom niet naar eigen goeddunken bepalen hoe en waar ik die dienst mag gebruiken. PSN-toegang, zo valt te betogen, is immers een deel van het product dat je gekocht hebt, zowel de console als eventuele PSN-games, andere games die PSN-toegang vereisen en belangrijkst abonnementsgelden en je portomonnee.

Wil Sony personen van PSN mogen verbannen, dan moet daartoe de mogelijkheid zijn geschept in geldige voorwaarden van een door de gebruiker geaccepteerde overeenkomst. Of daar sprake van is, is op T.net al veelvuldig en uitgebreid besproken en consensus is er niet.

Ik durf echter wel te beweren dat sinds deze soap begon, Sony voortdurend middelen heeft ingezet in de strijd tegen hackers en daarbij minstens zo schimmig te werk is gegaan als de groep waartegen het bedrijf pleegt op te treden, maar er telkens mee weg lijkt te komen, naar ik vermoed grotendeels omdat - en daar is Sony niet de enige in - het bedrijf handig inspeelt op het verschil tussen recht hebben en recht krijgen.
PSN is gewoon gratis. Er is wel een betaalde plus-variant, maar deze is niet nodig om online te kunnen spelen.
volgens mij bedoelt Marcks dat je PSN wel als betaalt kan zien, omdat een deel van het aankoop bedrag voor een ps3 gezien kan woorden als een eenmalig bedrag voor PSN
Ik durf echter wel te beweren dat sinds deze soap begon, Sony voortdurend middelen heeft ingezet in de strijd tegen hackers en daarbij minstens zo schimmig te werk is gegaan als de groep waartegen het bedrijf pleegt op te treden, maar er telkens mee weg lijkt te komen, naar ik vermoed grotendeels omdat - en daar is Sony niet de enige in - het bedrijf handig inspeelt op het verschil tussen recht hebben en recht krijgen.
Inderdaad ik denk dat de hoofdreden dat ze er mee wegkomen is dat er geen enkel georganiseerd proces geweest is. Het zijn individuelen een individuen tegen een machtige multi-national is zo goed als kansloos, al is het om het principe van de lange adem.
Ik gebruik hem o.a. voor linux, dus dat boeit in enige zin toch wel. Ik heb het apparaat gekocht met ondersteuning voor linux, en heb altijd netjes mijn PS3 geupdate, waarna linux ondersteuning verloren gegaan is. Dus volgens jou zou het in dit geval ook niet boeien? Beetje kortzichtig.
Maareh, is het niet makkelijker om Linux gewoon op de PC te draaien die je toch al hebt ?
Ligt eraan waar je het voor gebruikt. De PS3 heeft een speciale 8-core CPU. Er zijn een aantal rekencentra die PS3 systemen gebruiken, en dat werkt niet als je er geen alternatief OS en software op kunt draaien.
Die rekencentra's hoeven er ook niet op te gamen of van psn gebruik te maken dus zullen die ook niet verdere updates ge´nstalleerd hebben en nog gewoon van de originele otheros gebruik maken.
Neem jij maar even aan...
Ik kan je uit ervaring vertellen dat dat zo is hoor.
Dat doet er niet toe. Er wordt op de doos over gesproken dat het kan (tenminste, op de oude versies van de PS3 en was nooit een probleem met PSN gemaakt totdat deze functie willekeurig was uitgezet. Er zijn genoeg mensen die zowel Linux als PSN op hun PS3 willen hebben, en die hebben het recht hier op. Sony heeft dit weggehaald, wat al helemaal een belachelijke zaak is, en nu probeert het de mogelijkheid om het terug te krijgen te blokkeren omdat het nu ook mogelijk is om games te downloaden.

Sony, ik zou willen beweren dat je me teleurstelt, maar dat is niet waar; je bent geen slag veranderd.
En als je een CDspeler hebt waarom zou je dan je CD's op je PC willen kunnen afspelen, dus dat mogen ze er best uitslopen om het kopieren van CD's tegen te gaan, want dat is ook cheaten - en die paar mensen die geen CDspeler hebben kunnen er eentje kopen -bij SONY. :P
Nou, ik heb er destijds serieus over gedacht om een PS3 te kopen in plaats van een PC. Uiteindelijk heb ik dat niet gedaan omdat ik die PS3 toen nog 800 kostte, wat ik te duur vond , en een tweedehands PC aanzienlijk goedkoper was, maar die beslissing had dus best anders uit kunnen vallen.

Dan heb je wel een PS3 (met Linux) en geen PC en vervolgens wordt met een update je Linux-partitie ontoegankelijk gemaakt.
Ik zou eerder dit apparaat ook alleen aanschaffen om linux op te draaien en zodoende gebruik te maken van de acht cores die er in zitten om berekeningen mee uit te laten voeren ....
Een PS3 is natuurlijk veel goedkoper dan een PC met 8 of 12 cores.
in een ps3 zitten dan ook geen 8 of 12 bruikbare cores.
8 bruikbare cores, die allemaal paralell lopen op 3.23 Ghz ;)
ben jij nu serieus zo kortzichtig dat je het niet zelf kan verzinnen ?

- Opgenomen vermogen.
- Formaat
- Prijs
- Herrie
- Hobbymatige intresse

En dat kan ik verzinnen terwijl ik zelf geen PS3 bezit.
Toen de PS3 werd ge´ntroduceerd kon je nog geen PC kopen met 8 cores, zelfs niet met 4 cores.
Als je alleen linux erop wil draaien, heb je toch ook geen last van je PSN ban?
nee met een gekraakte xbox speel je ook geen kopieeen en word je ook niet gebanned.....
terecht de bans, genoeg die cheaten hier door in games.
als je alleen homebrew gebruikt kun je ook slim zijn om niet te verbinden met psn.
je overtreed zelf de eula door te kraken dus pech gehad lijkt mij.

[Reactie gewijzigd door 151407 op 17 februari 2011 11:33]

Die eula die niet geldig is in veel landen omdat hij pas na verkoop word aangeboden.

Mensen bannen die cheaten is wat anders dan mensen bannen omdat ze niet de officiele Sony software draaien.

Ik wil wel eens zien hoe dat afloopt als al die info die naar PSN gestuurd word kan worden aangepast. Word het lastig om mensen te bannen als je niet weet wat ze doen.
dan nog je modificeert de firmware = ban. standpunt sony rock solid.
en waarom is dat per definitie verboden dan? ik snap wel dat de dienst in principe gratis is maar eigenlijk is de dienst aan de PS3 gekoppeld zodat wanneer de dienst wegvalt de PS3 maar half bruikbaar is.

Ik vind toch het sterke punt een beetje discutabel:P Vind je dan ook dat mensen die een android toestel van een andere firmware voorzien ook van internet afgesloten moetten worden?
Die vergelijking gaat toch niet op, je wordt niet afgesloten van het internet maar van de sony dienst. Sony mag zeker wel eisen stellen aan het systeem. Heb je een andere firmware = ban. Simpel en duidelijk. Je kunt nog steeds offline spellen spelen en daar je hacks toe te passen. Hoeft men niet de rest van de community meer tot last te zijn. Heb verder geen xbox of ps3, maar vind het zeer logisch klinken
Er is neimand tot last van het gebruik van gemodificeerde firmware. De hacks gaan hier niet om ingame zaken, maar bijvoorbeeld en als meest belangrijke doel de restoratie van Other OS. Dat je Sony gaat verdedigen om het bans uitdelen aan cheaters is geen enkel probleem, maar je moet wel bedenken dat ze die hacks uitdelen omdat je iets doet wat ze niet aan staat, namelijk het draaien van een custom firmware, en dat dat geen reden zou mogen zijn om iemand te bannen.

Er is een groot verschil tussen het gebruiken van een custom firmware en het cheaten in games of het illegaal downloaden ervan.
Dat standpunt is helemaal niet rocksolid. Er is nog een rechtzaak gaande over de zaak. Het lijkt mij een actie om proberen alles er door te duwen voor het geval dat ze de zaak verliezen (zie de iOS jailbeaks).

Op een PC kun je het zelfde doen maar daar klaagt niemand over als er Linux ofzo op draaid.

Iedereen is blij als XBMC voor de iOS apparaten uit komt maar als het een console zou betreffen dan moeten die mensen meteen verwijderd worden.

Meest vreemde move vind ik nog altijd om deze mensen te bannen van alle systemen om geld aan ze te verdienen. Je bent dus een hoop PSN plus klanten kwijt, deze mensen kopen geen PSN store software meer (die echt ruk is, de store dan) en ze hebben dus nu ook geen reden meer om legale software te kopen want je kunt er toch niet mee online spelen.

Als Sony slim was geweest had ze die mogelijkehden open gelaten en deze consoles gebanned zolang ze niet updaten naar de laatste firmware. Dan motiveer je mensen om legale software te kopen als ze online willen spelen want bij mijn weten kun je op de laatste firmware nog geen gehackte spellen spelen.

Perma bans doen volgens mij niet echt iets waar iemand wat aan heeft.

Nu worden hackers gemotiveerd om dit systeem te omzeilen, want Sony bied deze mensen geen alternatief. De PS3 is al vrij lek, vandaar dat mensen met 3.55 nog online wisten te komen. Dit lijkt mij eerder een tijdelijke tegenslag voor de hackers en een uitdaging om weer proberen online te komen.
Sony kan altijd nog een bericht uit de deur doen van "ga updaten en dan ben je weer vrij van de ban". Nu willen ze gewoon even met de "banhammer" zwaaien en terecht. Kortom: ze kunnen d'r altijd nog voor kiezen om wat jij zegt uit te gaan voeren. Hetzij wanneer het een en andere voldoende is uitgesproken en duidelijk gemaakt is.

Ik wil het af doen als een soort tijdelijk "perma-ban".

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 17 februari 2011 15:29]

Een gehackte Firmware is ook niet meer de officiele Sony software ;)
Na die mooie aankoop krijg je inderdaad de EULA en die kan je gewoon weigeren... Dan breng je leuk je PS3 terug naar de winkel en vraag je je geld terug...
En als je met de EULA accoord gaat en 3 maanden later een update krijgt met een nieuwe EULA ?, of als je accoord gaat met alle updates geduren de eerste 3 jaar en dan komt er een update waar je het niet in goed geweten mee eens kan zijn ?...

De meeste mensen die ik ken met een PS3 en de wens voor linux op de PS3 zijn accoord gegaan met het apperaat en EULA zoals het was op het moment van aankoop en hebben vele versies van de EULA en firmware langs zien komen echter was het niet mogelijk om de PS3 even terug te sturen omdat we ofwel OtherOS ofwel de mogelijkheid om te gamen gingen verliezen.

Daarbij de investering na 3 jaar heftig gebruik staat al lang niet meer gelijk aan de aanschaf van de console gezien de 20+ games en de controllers afstandsbediening en noem het maar op die elk op hun beurt ook ten minste 50 euro hebben gekost.

De enige uitweg voor sony die voor iedereen positief was geweest was om iedereen die linux wenste te gebruiken een gratis slim thuis te sturen zodat ze online konden gamen en linux konden draaien.
hoezo niet geldig, de eula slaat op de diensten voorzien door Sony. Die EULA ga je mee akkoord wanneer je voor de eerste keer een PSN account aanmaakt, en na elke update.

Omdat je de EULA niet nageleefd hebt ... heeft Sony het recht om u geen toegang te geven tot hun diensten (lees: playstation network). Als de EULA op het gebruik van de hardware sloeg, zou je de ps3 ook offline niet meer mogen/kunnen gebruiken.
De EULA is niet geldig gezien deze volgens de wet schappelijk moet zijn en zowel de consument als de dienstverlener moeten beschermen door een duidelijke tweezijdige overeenkomst. Aller eerst komt de sony EULA er simpel weg op neer dat alles bij de gratie van sony mogelijk of onmogelijk is en bied dus geen bescherming voor de consument (die doorgaans zoals jijzelf te veel stront in de ogen heeft om door te hebben dat ze afstand doen van hun consumenten recht). De vraag is of het weghalen van functies schappelijk is en dat is aan een rechter om te bepalen als sony de functie voor het sorteren van de avatars (premium / alles) weghalen dan zal geen enkelle idioot ze voor de rechter dagen en geen enkelle rechter daar een zaak van laten maken OtherOS daar in tegen had werkelijk toegevoegde waarde.

Daarbij heeft enkel de EULA waar je mee accoord gaat tijdens de installatie enige rechtsgeldigheid elke daarop volgende update met de vraag om accoord te gaan is kun je als niet rechtsgeldig beschouwen gezien je er enkel op kan verliezen.
Maar je PS3 kraken is wel verboden door Sony. Vast niet iedereen gebruikt die gedownloade games, maar het kan wel. Daarom krijg je een ban. Het is niet te doen denk ik om uit te zoeken wie wel en wie geen illegale games gebruikt.

Vind dit wel een goede zaak dat ze er actief mee bezig zijn. Ik betaal niet voor niets de hoofdprijs voor alle games.

Edit: Heb van de week MW2 nog even uit de kast gehaald, in een woord: onspeelbaar. Te veel cheaters. Van 100 meter afstand een headshot met een Desert Eagle 8)7 .. Niet 1 keer nee vaak genoeg..

[Reactie gewijzigd door MeijsteR op 17 februari 2011 11:35]

PS3 kraken is wel verboden door Sony
Zijn zij wetgever nee
zijn zij door het volk gekozen? nee. Zijn zij eigenaar van het apparaat? nee.

Die EULA's worden een soort leasecontract waaraan je aan allerlei huurvoorwarden gebonden bent zolang het werkt, maar op het moment dat het stujgaat is het opeens je eigendom en moet je het zelf vervangen.
Noem dan 1 goede reden waarom je hem wel zou kraken als je de bovenstaande dingen niet doet.
- XBMC
- OtherOS functie
Hoeveel mensen ken jij die OtherOS daadwerkelijk gebruikten ?
XBMC is er nog niet en OtherOS (nu AsbestOS) is nog niet echt werkzaam voor de gemiddelde gebruiker... Dus dat is BS.
99% van de mensen die er custom firmware opzetten doen het voor 1 ding: "backups" spelen... Iedereen die zegt dat die dat niet doet liegt glashard...

Al dat gezeik er om heen... Custom firmware of jailbreaken prima, maar verwacht dan ook echt niet dat je nog support van Sony krijgt of dat je nog op PSN komt. Hetzelfde gebeurde in het verleden al met de Xbox 360 en ook daar was het ook volledig terecht.
ik denk dat als OtherOs er nog wel was geweest, er waarschijnlijk ook wel een bruikbare versie van XBMC was geweest door de nog levende grotere community die dat zou ondersteunen. Geen wetmatigheid natuurlijk, by no means, maar die community achter XBMC is best goed m.i.

Maar als jij het prima vindt dat de mensen van Bosch een jaartje na aankoop het vriesgedeelte van je koelkast uitschakelen, dan is dat raar. Dan zou je ook proberen dat weer terug te krijgen. legaal of niet.
Ik heb m'n PS3 destijds gekocht omdat het een nette console was en mogelijkheden bood om m'n oude retro meuk te kunnen emuleren zonder dat ik wÚÚr een extra machine bij m'n TV moest pleuren.

Het enige wat ik met mijn PS3 gedaan heb is:

- SNES emulator ge´nstalleerd
- NES emulator ge´nstalleerd
- Genesis emulator ge´nstalleerd

Als ik OtherOS zou hebben, dan was dat niet nodig geweest.

Met andere woorden, ik word nu dus gewoon door mensen gezien als iemand die PS3 backups speelt en game hacks gebruikt?

Thanks voor de kortzichtigheid...
Blablabla. Daarnaast: heb jij alle spellen die je draait in je emulatoren ook legaal gekocht?
Ja? Allemaal? Lijkt me sterk...

En je kan het wel proberen goed te praten, maar het staat simpelweg in de voorwaarden van PSN en daarmee staat Sony gewoon in z'n recht.
toevallig ik wel (alleen mario en bomberman) :P
Linux bak van maken en WCG of F@H draaien. Deze waren PS3 systemen die hadden er wel legaal linux op zitten, later heeft sony dat er af gehaald. Maar de ps3 is toen de tijd wel met linux compatible verkocht. Daarom je hebt er recht op sony ontnam je dat recht, Dat heb je terug genomen. Het zou een interessante recht zaak maken.

[Reactie gewijzigd door Red_inc op 17 februari 2011 11:41]

Stel dat OtherOS 10% van de PS3 feature is, dan krijg je 30 euro terug van Sony en mag je niets meer doen. Leuke zaak hoor :P

Maar je 'recht krijgen' door het 'recht van ontnemen'? Natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 17 februari 2011 11:41]

Het feit dat ze het verwijdert hebben toont aan dus dat zij me nu 30euro schuldig zijn volgens u redenering?


-- Cheaters bannen kan ik begrijpen, maar bannen omdat je snes9x op je PS3 hebt en niet multiman/... vind ik belachelijk ---

disclaimer: alle games die ik speel heb ik legaal...
(iig heb geen jailbreak nodig ;))
Dat slaat natuurlijk nergens op. Je kan nooit hard maken dat iets 10% ergens van is. Als iemand stelt dat hij de PS3 enkel en alleen heeft gekocht voor de OtherOS functie, dan kan je nooit het tegendeel bewijzen.
Heel simpel: als je dat zegt, had je niet moeten updaten! Dat was ook nergens voor nodig geweest! Het stond er HEEL duidelijk bij na de update van 3.15 naar hoger.

Achteraf gezeur is altijd makkelijk. OtherOS werd heel weinig gebruikt, mensen die het nooit gebruikten begonnen te zeuren en trekken nu dat er nog steeds bij terwijl het er al een jaar er uit is.

De PS3 is van jezelf, klopt, mag je helemaal zelf weten wat je er mee doet.
Je HOEFT niet te updaten, je mag ook je eigen software er op zetten, ook helemaal geen probleem. Je moet alleen wel een COMPLEET nieuw OS er op zetten dan, want het mag niets van de originele software bevatten. De software heb je niet gekocht, je hebt het recht gekocht om het te gebruiken.
MAAR als Sony eist dat je de laatste versie van de firmware gebruikt om op PSN te komen heb jij geen poot om op te staan. Je hebt geen recht op PSN, het is immers een gratis dienst die als extraatje wordt aangeboden, het staat niet in je koopcontract.
Ook eist Sony dat je officiŰle firmware gebruikt, ook niets mis mee.

Iedereen die nu zeurt heeft dus geen poot om op te staan. Je hebt je PS3 op een dergelijke wijze aangepast dat hij niet meer voldoet aan de officiŰle PSN regels. Daarna heb je een methode gebruikt om de checks daarop te omzeilen die direct ingaan tegen de stricte PSN regels (via F*ckPS3 of Charles proxy). Sony heeft alle reden om je te bannen en dat je daarom zeurt is simpelweg kinderachtig, omdat je willens en wetens tegen de regels in bent gegaan. Deal with it!
Je hele verhaal geeft me het gevoel dat het je helemaal niet raakt. Mogelijk heb je niet eens een PS3.
Achteraf gezeur is altijd makkelijk. OtherOS werd heel weinig gebruikt, mensen die het nooit gebruikten begonnen te zeuren en trekken nu dat er nog steeds bij terwijl het er al een jaar er uit is.
Er zijn meer mensen dan je denkt inclusief ik die otherOS gebruikten.
Heel simpel: als je dat zegt, had je niet moeten updaten! Dat was ook nergens voor nodig geweest! Het stond er HEEL duidelijk bij na de update van 3.15 naar hoger.
MAAR als Sony eist dat je de laatste versie van de firmware gebruikt om op PSN te komen heb jij geen poot om op te staan.
Combineer deze twee regels van je zelf eens. Als je otherOS wil hebben en je wil op PSN wat moet je dan doen?
(Een tweede PS3 kopen wat ik uiteindelijk gedaan heb? zucht)
Je hebt geen recht op PSN, het is immers een gratis dienst die als extraatje wordt aangeboden, het staat niet in je koopcontract.
Je kunt het ook zo zien dat PSN als integraal deel van PS3 gezien kan worden. De PS3 is sinds het begin hand in hand gegaan met PSN. De hele firmware zit tevens ook vol PSN.

Veel zaken hoeven niet expliciet vermeld te worden.

Je kunt zelfs stellen dat bij de huidige spellen een PS3 zonder PSN geen volledige console is.
Ik heb overigens wel een PS3 en ja, daar staat ook custom firmware op. Ik heb alleen *.playstation.net in mijn router geblokkeerd omdat ik wist dat dit ging gebeuren en omdat bij de XBox360 zelfs je console semi-gesloopt werd (je kon niet meer naar de harddisk backuppen en je Mediacenter extender service werd onklaar gemaakt).

Ik wist dat ik niet de PSN regels op zou volgen, dus heb ik mij ook nooit bij PSN aangemeld. Het is het een, of het ander. En PSN is nog steeds een gratis extraatje, ook al zie jij het als een integraal onderdeel van de PS3.

Het is inderdaad niet netjes wat Sony gedaan heeft met OtherOS, maar dat staat los van de bans die nu op PSN worden gedaan. OtherOS wordt alleen door te veel mensen er bij getrokken als rechtvaardiging voor het jailbreaken van je PS3 en dat is het simpelweg niet!
@ SinergyX

Foute beredenering want wil je bv Gran Turismo 5 spelen MOET je updaten naar 3.50 wil je het uberhaupt kunnen spelen. m.a.w. je moet of het 1 kiezen of het andere. dus is het nooit een 10% feature ;)

Nu stuurt men ook nog eens VOLLEDIGE creditcard gegevens onbeschermd over het internet. Hiermee doel ik dus ook op de security code die je elke keer op moet geven. over een onversleutelde verbinding. leuk hoor.
Niet onbeschermd, waar lees je dat? Iemand (zegt) de bescherming te hebben gekraakt. da's heel wat anders dan zaken onbeschermd laten.

Da's een beetje als een deur forceren en dan wijzen naar de huiseigenaar dat deze zijn deur open laat staan.
Die hacker heeft de verbinding gekraakt. Lijkt mij dan niet dat het plain teks over de verbinding gaat? Als het plain tekst was dan valt er weinig te kraken lijkt mij.

OT. Ik als betalende PS3 gebruiker vindt dit een goede zaak. Ondanks dat ik het niet eens ben met Sony t.o.v. het verwijderen van de Other OS feature ben ik het 100% eens met het bannen van gehackte PS3 machines. Er zullen gegarandeerd mensen bij zitten die geen kwaad doen maar ik denk dat iedereen hier wel weet dat dit een heel klein % is van de totale gekraakte machines.

[Reactie gewijzigd door TLer op 17 februari 2011 12:53]

Nu stuurt men ook nog eens VOLLEDIGE creditcard gegevens onbeschermd over het internet. Hiermee doel ik dus ook op de security code die je elke keer op moet geven. over een onversleutelde verbinding. leuk hoor.
En waar lees je dat? Uit de tekst:
... dat hij het netwerkverkeer tussen de PlayStation 3-consoles en het PlayStation Netwerk heeft ontsleuteld ...
Kortom, het is wel versleuteld verkeer. Alleen hetgeen dat is versleuteld, is daarna niet nog eens versleuteld..
Iets met een klok en een klepel...
Als je het SSL certificaat gaat zitten vervangen met een publiek certificaat, dan kan je inderdaad het verkeer decrypten. Als je echt het originele root certificaat erin laat staan, is er geen ENKELE methode om je verkeer te decrypten... (tenzij je Sony's private certificaat hebt natuurlijk)

Oftewel: als je PSN verkeer gedecrypt wordt is dat: eigen schuld, dikke bult. Had je maar niet met certificaten gaan klooien!

Dit is nou het hele probleem met de "playstation hackers scene". Een hele hoop noobs, die nog net weten hoe ze een firmware bestand op een USB stick moeten zetten, maar de consequenties ervan kennen ze niet en als er ook maar een tegenwoord komt wordt dat door de pubertjes direct afgedaan als Sony medewerker...
Jij hebt met je apparaat lopen klooien, je schend daarmee de voorwaarden van een dienst die je gebruikt en daarom wordt je de toegang ontzegd. Daarnaast sloop je je eigen beveiliging en daarover ga je ook nog eens zeuren?!

Was hetzelfde toen de Waninkoko firmware v1 uitkwam. Daarin zat een bug die sommige oude (dikke) PS3's brickten. De pubertjes begonnen direct Waninkoko te bestoken met haatmail. "Jij hebt mijn PS3 gesloopt!". Nee stumperd, dat heb je zelf gedaan! Je flasht je apparaat met een onofficiŰle, beperkt geteste firmware. Iemand die voor zijn eigen fun een custom firmware maakt kan moeilijk die firmware testen op 200 verschillende PS3's wel?
Voorlopig is dat nog niet volledig geport naar de PS3, dus dat blijft wishful thinking.
andoma van Showtime is klaar (of bijna) met zijn port ..
Daarmee kun je vids zien.. deze wordt binnenkort public! ;-)
F@H draait toch veel beter binnen SonyOs dan op Linux.

Kijk ik vind het ook geen stijl dat Sony functionaliteit terugdraait. Maar het is wel heel erg opvallend dat er vaak dingen worden genoemd die zacht gezegd discutabel zijn:

Geohot was al bezig voor de OtherOS block en F@H is gewoon direct beschikbaar, veel beter dan onder Linux. En OtherOS is nog steeds geen goede HTPC, er is afaik zelfs geen poc.
Hoewel het nou nog niet mogelijk is, zou ik wel graag XBMC op mijn PS3 draaien. Dat zou voor mij de belangrijkste reden zijn om hem te kraken. Ik zou het helemaal fantastisch vinden als ik XBMC gewoon zou kunnen kopen in de PSN, want ik heb eigenlijk helemaal geen zin om mijn PS3 te kraken.
Helemaal mee eens.n Als Sony dat had gedaan was het allemaal een stuk minder hard gegaan. Ik had het echt zo gekocht.
Haha oke, dus je kraakt hem om vervolgens volledig legaal bezig te gaan, lekker je originele games spelen ? Kom op zeg wie hou je nu voor de gek..

[Reactie gewijzigd door Fooza op 17 februari 2011 11:36]

Jij jezelf blijkbaar, er zijn echt wel mensen die er gewoon en alleen maar Linux met bv XBMC op draaien hoor.
Ja, en alledrie die mensen zijn nu boos.

Maar als je er enkel Linux met XBMC op draait blijf je toch gewoon bij je ouwe werkende firmware ?

[Reactie gewijzigd door LDenninger op 17 februari 2011 12:22]

En wat als je dan ook toevallig zo af en toe een spel wilt spelen ?

"Ja, en alledrie die mensen zijn nu boos."

Hoe volwassen weer.
Hoeveel mensen ken jij die OtherOS gebruiken ?

Als je de boze reacties op internet op het verwijderen van OtherOS bekijkt lijkt het alsof iedereen daar last van heeft.
Maar als je het die mensen persoonlijk vraagt, kom je eigenlijk niemand tegen die 't daadwerkelijk gebruikt.

[Reactie gewijzigd door LDenninger op 17 februari 2011 14:29]

Oohja want jij bent natuurlijk al die mensen persoonlijk langs gegaan om te vragen of ze OtherOS wel echt gebruiken om een Linux mediacenter of iets dergelijks gebruiken. :)
Ik vraag het inderdaad aan iedereen ja, check deze thread maar.
En dan mag jij nu raden hoeveel mensen tot nu toe hier hebben geantwoord dat ze OtherOS gebruikten.

(Je kunt de antwoorden gewoon zelf checken in deze thread :))

[Reactie gewijzigd door LDenninger op 17 februari 2011 16:26]

Die mensen kunnen ook een pctje kopen en daar inux opdraaien. je gaat toch ook niet de software in je auto hacken om er linux op te kunnen draaien.
De radio in jou auto kwam niet op de markt met de functie: "Dit apparaat heeft een OtherOS functie en kun je Linux op draaien"
Wat kan je allemaal op de PS3 onder Linux? Voor zover ik weet is dat echt heel erg beperkt. XBMC draait dramatisch... dan kan je beter een ION voor minder geld neerzetten.
Ja, ik heb 15 originele spellen, deze heb ik nu gekopieerd naar mijn interne HD, dus hoef ik niet meer steeds te wisselen met schijfjes. Dus alle spellen die ik speel, heb ik ook origineel, icm een jailbreak.

Nu speel ik zelf niet online, maar zou ik het jammer vinden als ik straks een ban krijg, dan lopen ze toch ook inkomsten mis. Ik heb laatst nog een aantal PSN spelletjes gekocht, maar dat wordt dan ook (gedwongen) gestopt.
al je 't gewoon weer ongedaan maakt is er niks aan de hand, kun je gewoon al je spellen spelen en PSN gebruiken, toch ?
Een console is om games op te spelen. Wil je homebrew maken zijn er consoles die speciaal open gemaakt worden maar om een reden zijn die wel niet interessant als er ook geen gekraakte topgames op te spelen zijn...
Een console is om games op te spelen.
Ja, en een bloempot om bloemen in te potten, en een hand om handen te schudden en een koelkast om melk te bewaren en accu's te repareren. Ga zo maar door. De playstation is door Sony in de markt gezet om Linux op te draaien en spellen op te spelen. Wat is je punt?
...maar om een reden zijn die wel niet interessant als er ook geen ...
Hmm.. ik krijg 'n parsing error bij die zin...
Hmm.. ik krijg 'n parsing error bij die zin...
Kan jij niet aan doen.
Sony vindt iets anders:
IT ONLY DOES EVERYTHING™
PlayStation«3 has all the good stuff
Experience PS3™ For Parents Want more of everything? You got it. The PS3™ system has built-in Wi-Fi and huge amounts of storage for games, add-ons, music, videos and photos. Its built-in Blu-ray player shows HD movies at 1080p so you get pristine picture quality. We’ve got Netflix for streaming movies and our own PlayStation«Store where you can download hundreds of games, free demos, and stream thousands of TV shows and movies.
Bron

Helaas zijn ze dan wel weer ultiem matig met de ondersteuning voor al die muziek en films die je erop kan opslaan: heel wat formaten worden niet afgespeeld. De hardware is er echter prima toe in staat. Niet zo gek dus dat mensen dan de beveiliging van het apparaat gaan omzeilen om zo alsnog bepaalde dingen met het apparaat te kunnen doen.
Och, en Sony heeft voor zichzelf prima redenen waarom ze bepaalde dingen wel en niet doen, net zoals consumenten voor zichzelf prima redenen hebben om zaken wel of niet te omzeilen.
Goedzo! Weet ik eindelijk weer waarom ik zoveel betaal voor die topgames :-D
Je betaald er zoveel voor omdat Sony zoveel macht heeft en verder niemand toelaat, dat heet monoploie positie. Anderen die programmeren moeten daarvoor zoveel aan Sony (licentie e.d.) betalen dat de spelen automatisch TE duur worden. Dus nee, je betaald niet alleen voor de kwalitiet maar ook voor andere dingen, dus onevenredig duur.
En waarom moeten ze aan Sony betalen ?
Zodat Sony het verlies dat ze maakten op de hardware terug verdient.
Daardoor kon jij al jaren geleden mooie spellen spelen op hardware die je eigenlijk nog niet kon betalen.
Dat verlies / te goedkoop verkopen is een bewuste strategie, daar kiezen ze zelf voor omdat de hardware anders te duur zou zijn ergo geen verkoop console. Door ze te goedkoop te verkopen maken proberen ze een markt te creeeren voor hun software en daar verdienen ze dan weer te dik op. Btw maken ze al geen verlies meer op de hardware dus dan zouden nu de spelen goedkoper moeten zijn en het geleden verlies zou ondertussen al gecompenseerd zijn.
Inderdaad, dat is de strategie, en dat is waarom de games zo veel kosten.

Linksof of rechtsom, ze moeten toch uit de kosten komen - of dat nou gebeurt met spelletjes van 2 tientjes en een PS3 van 3000 euro, of een PS3 van 300 euro en spelletjes van 60 euro.

En nee, de spelen hoeven niet goedkoper te zijn zodra er geen verlies meer gemaakt wordt op de hardware. Het goedkoper worden van de hardware is natuurlijk gewoon ingecalculeerd.
Prijs valt wel mee. Online in het buitenland (play/hut/zavvi) kan je nieuwe PS3 top games voor onder de 45 euro scoren. :) Helaas is zo een game hier in Nederland om onbegrijpbare redenen opeens tegen de 60 euro. :(

[Reactie gewijzigd door tHe_BiNk op 17 februari 2011 12:23]

Dat komt omdat bv play.com op Jersey gevestigd is wat een belastingparadijs is (scheelt je dus al gauw al 12 euro op een game van 60 euro). Tel daarbij de lage stand van de pond bij op en je hebt nog meer voordeel. Maw daar kunnen de nederlandse shops/webwinkels niks aan doen. Logisch en heel begrijpelijk dus.

[Reactie gewijzigd door sjekneck op 17 februari 2011 14:24]

Ik vraag me dan af hoe Sony bepaald dat iemand gebanned wordt of alleen een waarschuwing krijgt? Ik ken ook een aantal personen die een waarschuwing hebben gehad maar kunnen nog wel gewoon op PSN.
Het vreemde voor mij persoonlijk is het volgende:

Ik heb de geohot en kmeaw cfw getest op mijn ps3, echter ook weer netjes alles verwijderd en geupgrade naar 3.56 toen het uitkwam omdat ik veel waarde hecht aan online gamen.
Echter dus wel een mailtje gister ontvangen van Sony:

"Een apparaat dat beveiligingsoftware ontwijkt en/of ongeautoriseerde of illegale software is momenteel aanwezig in jouw PlayStation(R)3 systeem.

Gelieve onmiddellijk te stoppen met het gebruik van apparaten die beveiligingsoftware ontwijken en verwijder alle ongeautoriseerde of gekopieerde software van je PlayStation(R)3 systeem."

Ik ben dus bang dat ik onlangs alles toch gebanned ga worden.
Ik ga vanavond maar een format proberen, kijken of dat helpt.
Aangezien men je niet onmiddelijk bant neem ik aan dat men je toch echt de kans wenst te geven om alles te verwijderen.
Dat is prima, behalve dan dat alles al zeker 2 weken geleden verwijderd was.

Een paar homebrew apps uninstalled, en OFW 3.56 geinstalleerd, ik heb zelfs in die 2 weken PSN games gekocht oa.

Waarom ik dus dit mailtje krijg is mij een raadsel.

[Reactie gewijzigd door Port187 op 17 februari 2011 11:45]

Waarschijnlijk omdat je "ooit" homebrew hebt gedraaid, en Sony dit geregistreerd heeft. Als je niets "illegaals" meer draait, zul je niet nog een mail krijgen of gebanned worden lijkt me. Ik heb zelf nog geen mail gehad, maar ik draai RogeroManager ook stealth en speel eigenlijk nooit online.
Als jij inmiddels braaf 3.56 draait hoef je je geen zorgen te maken. Ze houden je in de gaten en jij hbebt nu 3.56... geen problemen.
Ik begrijp deze hele gang van zaken al jßren niet. Je koopt een peperdure console maar vervolgens mag je er niet zelf eigen software op draaien. Trek die lijn eens door naar je pc, stel HP zou mij opleggen alleen Windows 7 te mogen draaien, zet ik er Linux op dan word ik verbannen van internet. Hoe krom is dat?!
Niets krom. Er is een gesloten netwerk, waarbij Sony wil kunnen garanderen dat iedereen gelijk speelt. Naast de gemiste inkomsten is dit ook een groot probleem, want door gehackte consoles komen er heel makkelijk cheats vrij die dan lekker gaan spelen tussen mensen die wel het spel normaal spelen. M.a.w. totaal ongelijke strijd waarbij ik als eerlijke speler gelijk zal stoppen...
Tadaa! De oplossing: netwerk opengooien, mensen zelf servers op laten zetten met hun eigen regeltjes en afspraken.
Wil je cheaten met je vrienden? Zet lekker een servertje op. Wil je enkel cheat-onthouders, spreek dat dan af met je vrienden!

Als het verkeer tussen de PS3 en PSN eenmaal open ligt, kan het protocol in een eigen server geimplementeerd worden en kun je lekker zonder PSN aan de slag.
Op de PC werkt dat wel wou je zeggen?
Kortom, het voor de gewone gebruiker heel moeilijk maken om gewoon even snel in een eerlijke match tegen wildvreemden te duiken ?

Man, dat ze daar nog niet aan gedacht hebben ! :)
Volgens mij begrijp je het niet. Je mag wel eigen software op je PS3 draaien. Je mag doen met die hardware wat je wilt.

Alleen voor PSN is er een EULA waarin staat dat je alleen mag connecten als je dat met orginele software doet. En dat is het goed recht van SONY.
Dus jij zegt dat als we een rebooter hebben ala Xbox360 dat Sony het dan wel toe gaat laten..?
Het probleem is waar de winst zit, je "peperdure console" is (was) eigenlijk niet zo duur voor de hardware die je ervoor krijgt. Ze moeten hun winst ergens anders halen, dit uit PSN/legale games.

Bij een PC betaal je voor de hardware, en daar zit reeds de marge vd fabrikant op.

Het is heel eenvoudig: je koopt een PS3 en accepteerd de voorwaarden, en of. Wil je toch homebrew draaien moet je snappen dat je geen games meer gaat spelen online.

Ikzelf heb mijn oude xbox gemod om XBMC te draaien, fantastische mediaspeler, maar ik speel er ook al lang geen games meer op...
Foute vergelijking want HP is geen internetleverancier. Alleen jouw internet provider kan je toegang tot het internet weigeren als je niet aan de gebruiksvoorwaarden voldoet. Ziggo en KPN doen dat o.a. door een modem met hun eigen firmware te verplichten. Sony doet iets vergelijkbaars: ze zeggen waar je firmware en software aan moet voldoen om gebruik te mogen maken van PSN. Doe je dit niet dan kun je de dienst niet gebruiken.
HP zal je geen support of garantie meer geven op je nieuwe installatie. En hun eigen software suites zullen ook niet werken op je Linux.
Sony verkoopt een console om games op aan te bieden. Als developers interesse verliezen door gebrek aan veiligheid, verliezen zij al hun inkomsten en verliezen alle legitieme kopers games.

Wie bescherm jij dan het liefst? Dieven die gratis games voor hun hardware willen of gamers die games kunnen kopen voor hun console.

Al die dieven kunnen de oven in als ze zo destructief blijven doen. DS en PSP is al kapot gemaakt.
beetje offtopic, maar mijn asus laptop waar ik linux ipv vista op had draaien kreeg ik gewoon garantie op hoor. Er is ook niet echt een reden waarom je dat niet zou krijgen...
Op je hardware ja maar als je een probleem hebt met Linux mag je gerust eens proberen hun klantenlijn te bellen.
als jij een een software probleem heb mag je ook best proberen garantie te claimen hoor, je krijgt gewoon een keiharde: nee is je eigen schuld, had je de software maar niet moeten slopen.

het is gewoon zo dat software dus danig gebruikers afhankelijk is dat daar gewoon bijna nooit garantie op gegeven wordt. ik bedoel elke tweaker weet hoe makkelijk het is om Windows te mollen met een slechte driver, 2 virus scans of zelfs microsoft-dev kits.
het is maar net hoe veel je er van af weet en bij de gemiddelde eindgebruiker is dat gewoon nul komma nul.

dus nee software was toch al geen garantie, hoogsten hulp met hoe brand ik een cd, maar dat is een service die ook vaak gewoon betaald wordt d.m.v. 0900 nrs.
HP is misschien niet het goede voorbeeld, omdat ze redelijk wat systemen voor Suse gecertificeerd hebben.
Sony bood dezelfde voorwaarden aan bij de verkoop, maar heeft die "certificatie" vervolgens ingetrokken.
HP zal je geen support of garantie meer geven op je nieuwe installatie.
"Garantie" en support zul je in dat geval wel van je Linux-leverancier krijgen. Als je daarentegen Suse draait, heb je een redelijke kans op support bij HP.
Wie bescherm jij dan het liefst? Dieven die gratis games voor hun hardware willen of gamers die games kunnen kopen voor hun console.
De discussie ging toch niet over beschermen, maar over censureren? Ohja, dat wordt tegenwoordig over ÚÚn kam geschoren op Tweakers. Psst, niet alles wat de regering roept is waar!
Sony verkoopt een console om games op aan te bieden. Als developers interesse verliezen door gebrek aan veiligheid, verliezen zij al hun inkomsten en verliezen alle legitieme kopers games.
Er zijn heel was xbox 360 omgefashed. Dit heeft helemaal geen effect op de interesse van de game ontwikkelaars gehad.
Wie bescherm jij dan het liefst? Dieven die gratis games voor hun hardware willen of gamers die games kunnen kopen voor hun console.
Leuk hÚ generaliseren. Ik wil wel Linux op de PS3 draaien liefst op "bare metal".

Ik zal geen spel gaan downloaden, dat doe ik nu ook niet.
Al die dieven kunnen de oven in als ze zo destructief blijven doen. DS en PSP is al kapot gemaakt.
Die hebben zich zelf kapot gemaakt. Ze gebruiken zwaar verouderde hardware, de langzaamste huidige smartphone is sneller dat die "slakken".
Van welke planeet kom jij man. Durven ontkennen dat hackers de dood van games voor DS en PSP waren...
Wacht even, zeg jij nou dat ze zichzelf kapot hebben gemaakt door in 2005 hardware te gebruiken die langzamer is dan hardware in een telefoon uit 2011 ?

Ik denk dat je het principe van technologische vooruitgang niet helemaal begrijpt.
Dat, of je hebt per abuis het idee dat ze via internet ook je hardware kunnen updaten.
Wacht even, zeg jij nou dat ze zichzelf kapot hebben gemaakt door in 2005 hardware te gebruiken die langzamer is dan hardware in een telefoon uit 2011 ?
Ze gebuikte toen al niet courante hardware wat de ds betreft.

Ze maken nu weer de zelfde fout.
Two 266MHz ARM11 CPUs
133MHz GPU
4MBs of dedicated VRAM
64MBs of RAM
1.5GBs of flash storage
ARM11 van 266MHz is niet echt de hardware die je van een nieuwe portable console zou verwachten. Toch minimaal een Cortrex A8 of een A9 op minimaal 500+MHz.

En Sony heeft een nieuw device op de markt de markt gebracht in de vorm van de PSP Go waar nog steeds de oude MIPS R4000 333MHz is zat.

Sony gaat met de PSP2 wel courante hardware gebruiken, als ze op tijd zijn.
Ik denk dat je het principe van technologische vooruitgang niet helemaal begrijpt.
Dat, of je hebt per abuis het idee dat ze via internet ook je hardware kunnen updaten.
Als je een product wel hebben dat mee blijft doen moet je moet je dit vernieuwen voordat het ruim voorbijgestreefd wordt.

Apple heeft bijvoorbeeld sinds 2007 al 3 iPhone modellen gehad.

Stilstand is achteruit gang.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 17 februari 2011 15:49]

Sony kun je niet aankijken op wat Nintendo doet. Laten we die er dus buiten houden.

De PSP Go is gewoon een andere versie van de PSP, die dezelfde spellen moet draaien. Logisch dat die niet anders in elkaar zit.
De nieuwe NGP is weer state-of-the art.

Ik snap dus nog steeds je verhaal niet dat Sony zichzelf kapot gemaakt zou hebben door in 2005 state-of-the-art hardware te gebruiken voor de PSP die inmiddels ingehaald is door smartphones.
Sony kun je niet aankijken op wat Nintendo doet. Laten we die er dus buiten houden.
De reactie betrof een reactie op de DS een PSP van Rizon. Je geeft niet aan dat jouw opmerking over de PSP gaat.
De PSP Go is gewoon een andere versie van de PSP, die dezelfde spellen moet draaien. Logisch dat die niet anders in elkaar zit.
Dat is helemaal niet logisch met sneller hardware kun je de oude gewoon emuleren zoals de PS3 ook deed met de PS2 spellen.
Ik snap dus nog steeds je verhaal niet dat Sony zichzelf kapot gemaakt zou hebben door in 2005 state-of-the-art hardware te gebruiken voor de PSP die inmiddels ingehaald is door smartphones.
Het is vooral Nintendo met de DS.
De PSP heeft dit in iets mindere mate.

Sony kan hun console ook upgraden zoals smartphone bouwers met hun smartphone doen.

Zoals gezegd stilstand is achteruitgang zeker in de mobiele markt.
De reden daarvoor is natuurlijk dat het niet zo moet zijn dat er nieuwe spellen worden ontwikkeld die alleen op de nieuwe versie van een console/handheld gaat werken. Anders kun je om het jaar een nieuwe PSP gaan kopen, omdat de oude niet meer alles aankan.
Die hebben zich zelf kapot gemaakt. Ze gebruiken zwaar verouderde hardware, de langzaamste huidige smartphone is sneller dat die "slakken".
Omdat het buiten regent is de aarde rond.

Oftwel een compleet idiote stelling. De giga piraterij heeft natuurlijk niets te maken met de snelheid van de hardware.

Als je zou zeggen dat daarom die handhelds slecht verkopen had je gelijk... alleen verkopen ze nog steeds heel goed.

Sorry, maar je zit hier gewoon te zwammen.
Als je zou zeggen dat daarom die handhelds slecht verkopen had je gelijk... alleen verkopen ze nog steeds heel goed.
Waarom zou dat nauw zo zijn? Omdat je er gekopieerde content op kan spelen dat rechtvaardig de veel te hoge prijs voor deze console.

Laten we wel zijn de prijs van de console is totaal niet in verhouding met wat je krijg. Waarschijnlijk zullen Nintendo en Sony het niet erg vinden want het is behoorlijk casseren met zo'n marge.
Oftwel een compleet idiote stelling. De giga piraterij heeft natuurlijk niets te maken met de snelheid van de hardware.
IMO heeft het totaal niet met de piraterij te maken.
Kijk voor de aardigheid een naar GT5 op een PSP. Youtube link.

Sorry maar dit is echt niets van deze tijd, is vooral dankzij de PSP hardware. Te lage resolutie (480 Î 272 pixels) en de oude gedateerde processor.

Dat is waarschijnlijk waarom de illegale markt floreert en de legale tot een diepte punt gezonken is.

Iets moet toch rechtvaardigen dat je meer dan 100 Euro voor een console betaald hebt die dat echt niet meer waard is.
Kom op... je zwamt en dat weet je ook wel.

Piraterij komt op alle platformen voor ongeacht de prestaties van het platform.
Nieuwe prijsmodellen met online aanbieden maakt geen deuk in de hoeveelheid piraterij. Piraterij is namelijk altijd goedkoper en makkelijker/beter (DRM vrij).

Overigens moet ik ook zeggen dat het idee dat je "recht" hebt op jatten omdat dat ding verouderd zou zijn erg ver van mijn bed staat.

En dat Nintendo/Sony flink winst draaien... is dat immoreel?Volgens mij mag je gewoon winst maken... en ga niet roeptoeteren dat kapitalisme slecht is en dat er daarom wordt gepirateerd.

De gemiddelde jongere in nederland download illegaal en stemt inktzwart rechts.

Als je daartegen bent ga dan wat doen voor ouderen/zieken.
Dit is wel zo. Stuur je PC met Linux maar eens op naar HP of bel hun support lijn.
Of stop er eens ander geheugen of een BD speler in.
Eens kijken hoever je komt :)

[Reactie gewijzigd door DJMaze op 17 februari 2011 11:51]

Wanneer je je config van je pc al aan het veranderen bent krijg je een melding dat je je Windows opnieuw moeten reggen, ook zoiets belachelijks.
De dag dat ze mij daarvoor opnieuw zouden laten betalen, ga ik definitief over op een gekraakte Windows. Ze werken het zelf in de hand met hun achterlijke regeltjes.
Nou vindt ik dit wel weer flink verkeerd van Sony:
Zo zou een PS3 persoonsgegevens, waaronder credicardnummers, in plain text naar de servers van Sony sturen
Lekker als dat dus onderschept wordt. Laten ze daar maar eerst wat aan doen voordat ze mensen gaan bannen.....
Maar ik snap iets niet. Het artikel meld dat iemand de communicatie eerst heeft moeten ontsleutelen om dan te zeggen dat het plain text is. Wat is het nu? Versleuteld of niet?
Het is SSL versleuteld, maar aangezien deze SSL certificaten makkelijk gespoofd kunnen worden, kan het worden gezien als plaintext versturen.

Met name creditcardgegevens worden normaal gesproken sowieso nog een keer extra versleuteld, om dit soort praktijken af te vangen.
Vooralsnog is dat een gerucht, waarom zien ze dit nu pas als PSN al jaren actief is? Vrij onlogisch als er al jaren is gekeken naar de veiligheid van PSN/store. Opmerkelijk dat je PSN namelijk online staat, als ik inlog op een kale PS3 kan dat ding toch nooit CC nummers sturen, aangezien er niets op de PS3 staat? Toch kan ik gewoon met een CC betalen.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 17 februari 2011 11:43]

De conversatie tussen de hackers is hier te lezen:
http://pastie.org/private/97oth9v5tspkiztwwdmnga

(Ik ga er vanuit dat deze link gewoon toegestaan is, het gaat niet om tutorials of iets illegaals, maar is een conversatie over de communicatie tussen de PS3 en Sony.)

Er valt uit op te maken wat Sony allemaal aan het inventariseren is aan data, maar ook wat er gevaarlijk is aan de manier waarop ze het "zeg maar niet" beveiligd hebben.
creditCard.paymentMethodId=VISA&creditCard.holderName=Max&creditCard.cardNumber=4558254723658741
&creditCard.expireYear=2012&creditCard.expireMonth=2&creditCard.securityCode=214
&creditCard.address.address1=example street%2024%20&creditCard.address.city=city1%20
&creditCard.address.province=abc%20&creditCard.address.postalCode=12345%20
<user2> sent as plaintext
Dit is een fake creditcardnummer trouwens ^
Het veiligste blijkt dus in ieder geval om PSN cards te gebruiken.

edit:
Linebreaks toegevoegd naar aanleiding van SinergyX's opmerking hieronder

[Reactie gewijzigd door SidewalkSuper op 17 februari 2011 12:23]

Waar staat het verification nummer in die string? Gros van CC betaalsites hebben de verify code nodig, welke dus niet wordt meegezonden, en zie ook geen valid till datum langskomen.
SecurityCode?
Expiremonth/year?

Volgens mij is de data compleet

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 17 februari 2011 12:46]

Interessante read,

Lekker veilig als je CC als plaintext word verzonden -,-
Onzin, lees nog maar eens goed. Kan alleen op consoles waar mensen zelf hun SSL certificaten hebben zitten vervangen... Alles wordt normaal gewoon met de veilige Sony certificaten verstuurd...
Mooi werk, Sony toont tenminste respect voor de betalende gamer die gewoon alles koopt zoals het hoort, en alles netjes volgens de regels doet.

Wat mij betreft mogen ze een life long ban geven, en het ps3 systeem onklaar maken.

Super dat ze dit aanpakken, hulde!
inderdaad respect voor sony.

Doch wat jij zegt is een stap verder als "respect voor de betalende gamer die gewoon alles koopt zoals het hoort, en alles netjes volgens de regels doet", aangezien je er als betalende gamer geen baat bij hebt dat de krakers hun console onklaar is. Je hebt van hen geen last meer zodra ze niet meer online kunnen spelen.
Ben ik niet met je eens. Gehackte console betekenen piraterij en dus devaluatie van originele game discs. Originelen zijn nu eenmaal meer waard als er illegaal gebruik niet mogelijk is.
Ps3 was het langste niet gehacked. Echter werd dit niet weergegeven in de prijzen van de games (want iedereen kocht het legaal, de piraterij wordt vaak de schuld gegeven voor de hoge prijzen..). De game kwaliteit vergeleken met de xbox360 was niet denderend.

Terwijl de xbox360 _wel_ gehacked was.

Kijk naar de PSX deze was gehacked... en toch leed de gamekwaliteit er niet onder...


Mensen die games kopen kopen ze.. 't is misschien de 16jarige tiener die tegen zijn vriendje gaat stoefen dat hij 100 kopies heeft...

Maar hoeveel van die kopies speelt hij daadwerkelijk?

Als ik 2 miljoen illegale MP3's op mijn pc heb maar enkel naar de radio luister;. dan schaad ik ook de muziek industrie volgens die redenatie..
een PS3 onklaar maken is iets wat ze niet mogen.
De PS3 is van jou, jij hebt ervoor betaald.
Dus jij mag ermee doen wat jij wilt, of je hem nou wilt kraken, of uit het raam wilt gooien.
Sony heeft daar niks over te zeggen.
Ze maken 'm niet onklaar, ze voorkomen dat je tegen anderen speelt met een gekraakte console, waarmee je zou kunnen cheaten