Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 124, views: 23.998 •
Submitter: Cheetah_777

Het Nederlandse iDeal werkt samen met het Duitse giropay en het Oostenrijkse EPS aan een Europese standaard voor online betalingen. Vanaf juli 2011 moeten betaalmethoden de standaarden kunnen toepassen voor onderlinge samenwerking.

De drie bedrijven willen een infrastructuur op touw zetten waarmee het mogelijk wordt dat een consument iets in een webwinkel van een Europees land kan aanschaffen door gebruik te maken van zijn eigen methode voor internetbankieren. Piet Mallekootte, directeur van iDeal  is van mening dat er door de snelgroeiende e-commercemarkt een grote vraag is naar een betrouwbaar betaalplatform in de competitieve webwinkelmarkt. Robert Reiger, directeur van EPS, geeft ook aan dat er sprake is van tijdsdruk. "De kans dat je te laat reageert is er altijd. We moesten nu in actie komen." Het is de bedoeling dat het Europese interoperabiliteitsplatform vanaf juli 2011 kan worden geïmplementeerd door bestaande en nieuwe betaalmethoden.

Momenteel werkt het drietal aan een 'proof of concept'. Er moet bijvoorbeeld worden gekeken naar de veiligheid, de juridische kanten en de daadwerkelijke uitrol. "Het is een ingewikkeld project. We moeten algemeen gebruikte nationale elementen vertalen naar een internationaal platform", zegt Darius Metzner van giropay. Dit onderzoekstraject verwachten de drie bedrijven eind maart af te ronden.

De Europese banksector is via de European Payments Council nauw betrokken bij het project. Het proof of concept zal als eerste initiatief gebruik gaan maken van EPC's overkoepelende Interoperability Framework voor online betalingen. Na deze testronde worden eventuele verbeteringen doorgevoerd bij dit achterliggende betalingsraamwerk.

Reacties (124)

Reactiefilter:-11240119+170+24+30
Perfect!
Dus eigenlijk geen creditcard meer nodig?
Of begrijp ik het nu verkeerd.
Europese standaard dus vrij kansloos. Je bestelt meestal juist buiten Europa vanwege een gunstige wisselkoers en BTW-tarief. Als je duur wilt kopen kun je net zo goed in Nederland bestellen. Dus vervanging voor een creditcard is het zeker niet.

[Reactie gewijzigd door ari3 op 14 februari 2011 17:44]

Een internationale standaard is zo goed als onmogelijk (er zijn altijd landen die niet mee willen werken). Een Nederlandse standaard is er al (iDeal). Een concurrerende standaard is er ook (PayPal en creditcards).

Maar een Europese standaard is zeker de moeite waard. Dat jij nooit wat in Duitsland of Frankrijk koopt wil niet zeggen dat het niet gebeurd. En daarbij is het natuurlijk heel goed mogelijk om met een Europese standaard betalingen naar niet Europese gebruikers te doen.

iDeal zal niet snel een internationale standaard worden omdat de gebruikersgroep niet heel erg groot is. Giropay heeft al meer potentie.

Maar het huidige alleenrecht van Paypal op creditcardloze betalingen en Visa/Mastercard op creditcard betalingen is in mijn ogen niet iDeal ehh ideaal.

Een Europees protocol kan prima een internationaal begrip worden, zoals paypal of visa.
De vooruitbetaling bij webwinkels is niet altijd handig voor consumenten. Als er niiet geleverd wordt, blijft de consument de onderliggende partij. De concurrende alternatieven leveren juist hiervoor wel een oplossing.
Deze alternatieven zijn alleen weer totaal niet aantrekkelijk voor een webwinkel omdat je 6% provisie betaald over IEDER bedrag. Dus die creditcardmaatschappijen en pay-pal worden slapend rijk. Het is hoog tijd voor een alternatief!
Verder is een creditcard voor een consument gewoon een totaal belachelijk betaalmiddel. Je hebt een potentiŽle schuld van bv. 10.000 euro in je portomonee, met een belachelijke rente, zonder pincode.

[Reactie gewijzigd door RoelRoel op 15 februari 2011 00:17]

Je snapt ook dat de bescherming van consumenten door de CC maatschappijen best goed is?

Als je je CC overigens in een winkel/restaurant wilt gebruiken moet je gewoon netjes je pincode in toetsen.
deze alternatieven lees iDeal v2.0 - zou ook prima een betalings-garantie update kunnen krijgen, waarbij we de banken gaan 'vragen' het geld vast te houden tot de leverings datum. dan wordt je bank dus een geld-/ garantie fonds ten overstaande van beide partijen, (en aangezien zij er al die tijd rente op vangen zullen ze dat best verder gratis willen doen. ).

In de rijsbranche is dit al redelijk gebruikelijk en in andere gevalleen doe je normaal ook slechts een aanbetaling, de enige reden waarom dt met iDeal niet is, is vanwege de technische en administrative onhaalbaalheid.

die 'paypall' koopbescherming is zowiso maar een 'wassen' neus, je leest genoeg klachten etc erover, dan vertrouw ik m'n eigen bank daarin toch wel wat meer.
Niet noodzakelijk.

Ik heb een ING hypotheek, deze kon ik niet krijgen vanwege een BKR registratie. Deze was mij onbekend, maar bleek de ING creditcard te zijn (jawel, ze weigeren hypotheek vanwege hun EIGEN BKR registratie :)).

Heb toen mijn creditcard krediet vrij laten maken. Dat wil zeggen, ik kan nog steeds tot 2500 euro opnemen, maar dit MOET aan het einde van de maand ingelost zijn. Hij staat dus ook niet meer geregistreerd bij het BKR en geld dus niet meer als krediet verstrekking. Betaal dus ook geen rente.

Je hebt wel een hoop extra verzekeringen. Weet dat het voor de winkel een stuk duurder is, maar vind het zelf toch wel een prettig idee dat als ik met m'n 46" plasma over de drempel van de winkel lazer en hij dus hopeloos kaduuk is door eigen schuld, dat de creditcard maatschappij z'n verzekering dit netjes op lost.

En iDeal is ook niet bepaald gratis voor ze (alhoewel een stuk goedkoper zeker bij grote bedragen gezien het geen percentage betreft).
Je hebt een potentiŽle schuld van bv. 10.000 euro in je portomonee, met een belachelijke rente, zonder pincode.
??? Huh ???

A ) Je hebt een potentiŽle schuld van bv. 10.000 euro in je portomonee:
Dat ligt wel aan je eigen uitgave patroon, iets dat een ieder zelf in de hand heeft,
mijn CreditCard staat gewoon ver in de plus, geen rente, geen kosten, en toch alle koopwaar automatisch verzekerd tegen verlies, schade en diefstal 3 maanden vanaf aankoop, en dat foor 43 Euro per jaar, vind ik niet duur.
B ) ik betaal daarom dus geen belachelijke rente, dus waar heb jij het over?
C ) Daarnaast heeft de CreditCard tegenwoordig een verplichte PinCode, dus jou beweringen scheren kant noch wal - het slaat nergens op!
Jij hebt geen idee waar je het over hebt. 8)7 |:( :?

[Reactie gewijzigd door HoeZoWie op 15 februari 2011 11:55]

Ok, het is dus wel voorruit gegaan. Ik heb nooit een creditcard gehad, vandaar. Ik bedoelde met die potentiŽle schuld, dat wanneer iemand je portemonnee jat je met een schuld opgezadeld zit. Maar dit zal wel opgelost zijn inmiddels.
Bijvoorbeeld Amazon UK heb ik nog nooit wat kunnen kopen omdat ik geen CC heb, terwijl ze toch soms goede aanbiedingen hebben. Als ze dan iDeal ondersteunen zal het wel mooi zijn.
Ik denk niet dat dat snel zal gebeuren om dat alle debit kaarten hier te gebriuken zijn als CC. Dat komt voornamelijk omdat bijna alle banken hier voor Visa hebben gekozen ipv Meastro en cirus.
en de keuze voor debit kaarten, etc heeft met iDeal te maken omdat? als ideal een redelijke standaard word (lees al was het maar onder de paar rijkste eurolanden, dan zie ik niet in waarom een britsbedrijf hier geen optie in zou zien, het is niet alsof de implementatiekosten erg hoog zijn, en wanneer er dus genoeg potentiele gebruiker bij komen (ze weten in GB ook wel dat er op het vaste lang minder cc's worden gebruikt), zal het een kleine moeite zijn - vooral omdat ze dan niet meer, EN giropay EN ideal EN xyzabcPay hoeven af te dekken.
is inderdaad jammer ja,
Volgens mij is het niet de bedoeling van iDeal een internationale standaard te maken. De bedoeling is dat ik bij een duitse of vlaamse webshop met ideal kan betalen en een vlaamse webshop bij een nederlandse met mister cash (of wat hebben ze), dit dan zonder dat ik als webshop houder rekeningen in al die landen moet openen.
Dat kan nu toch ook al. Daar heb je payment providers voor.
Buiten Europa zit je vaak met dat je alsnog 19% btw moet betalen en 15 euro inklaringskosten. En ook nog eens hogere verzendkosten. (pakketjes die bijna gratis uit China worden verzonden uitgezonderd)
Valt wel mee hoor. Ik geloof dat de totale waarde niet hoger mag zijn dan 150,- US$.

De hogere verzendkosten zijn mij ook opgevallen ja, maar voor bepaalde dingen nog steeds zeker de moeite waard! En het voordeel is dat je met Paypal een kopers garantie hebt.

[Reactie gewijzigd door BabyXL op 14 februari 2011 18:02]

Valt wel mee hoor. Ik geloof dat de totale waarde niet hoger mag zijn dan 150,- US$.
Laatste keer dat ik het had opgezocht, was de limiet rond de $30.
Heb zeer vaak iets besteld via Amazon.com en heb nog nooit btw of invoeringskosten te hoeven betalen
Dan heb je geluk gehad of alleen maar producten van lage waarden besteld.
Dat het een Europeese standaard is betekend niet dat het niet op Amerikaanse websites gebruikt kan worden. Volgens mij staat Steam ook kopen via iDeal toe. Als genoeg mensen er gebruik van willen maken gaan websites het echt wel implementeren.
Niet mee eens. Auto onderdelen zijn in Duitsland minimaal de helft (en vaak zelfs meer dan een faktor 3) goedkoper!
Ook voor games, muziek, films en boeken (als je engels leest) is er erg veel interessants zoals play.com, thehut.com, amazon.co.uk enz.
Die zitten toch echt in europa.

[Reactie gewijzigd door finraziel op 14 februari 2011 17:49]

nope fout, let hier dus mee op he!

Als je een bestelling doet bij thehut.com of play.com boven de 30 Euro en de douane onderschept je bestelling ben je de sjaak en krijg je de 19% btw + inklaringskosten er overheen.

Play en thehut.com zitten namelijk als bedrijf wel gevestigd in Engeland maar laten de bestelling van buiten Europa naar jou toe versturen. Hou hier dus rekening mee!
Amazone.co.uk weet ik niet, maar vermoed dat hun wel gewoon vanuit de UK versturen.

OT: Ik maak gretig gebruik van Paypal en vind die veel plezieriger werken dan ideal.
Je hebt je bankpas niet nodig om te kunnen betalen. Dus als je ergens bent en je ziet een aanbieding op het internet via b.v. je telefoon of als je in bed nog even op het net zit te surfen. Dan is het wel erg makkelijk dat je zo kunt betalen via Paypal en niet apart dit irritante reader hoeft te zoeken en je bankpas moet halen.
die bankpas en die reader geven mij juist dat vertrouwen op een enigsinds betrouwbare internet verkoop, lees - paypall lijkt mij veel gemakkelijker 'skim'baar dan een 1malige key.
Iedere iDeal heeft voor iedere betaling een pas, en een reader nodig.
Daar is juist de techniek op gebaseerd:
"sharing a key of needed resources on different devices bringing together"
Wel een beetje een 'Kip-zonder-kop' opmerking hoor...
Amazon.co.uk verstuurd volgens mij zelfs vanaf een DC in duitsland niet alles maar daar komen de paketjes wel eens vandaan. Een CC is in nederland trouwens helemaal niet zo duur en als je de limiet laat aanpassen ook best veilig.

Amazon is trouwens voor veel boeken en CD's soms wel tot 50% goedkoper, maar aangezien die veel NL klanten blijken te hebben zullen die ook wel naar IDeal gaan.
Het is net iets anders, ze versturen juist wel vanuit Engeland volgens mij, maar het hoofdkantoor zit op Jersey (voor play.com in ieder geval), een eiland in het kanaal (vlak voor de kust van Frankrijk). Doordat het hoofdkantoor daar zit hebben ze gunstige tarieven voor VAT (of helemaal geen). Daardoor zijn ze ook uitgesloten van de gunstige import regelingen die binnen de EU gelden.

Meer dan 22 euro en je hebt kans dat je moet betalen. Ik heb gemerkt dat daarboven ook vaak goed gaat, maar als je box sets koopt ben je eerder de sigaar. Zolang het door de brievenbus kan gaat het eigenlijk altijd goed (hier kunnen geen rechten aan worden ontleend ;)).
hoezo reader en bankpas nodig??

ING = inloggen, TAN-code invoeren (kan instellen dat je de TAN-code via SMS krijgt) en that's it, dus je hebt alleen je telefoon nodig
Europa gezamenlijk of zelfs alleen de EU is grootste economie en importeur ter wereld. Daar willen internationale bedrijven echt wel aan mee doen!
Hm. of je bestelt buiten Europa omdat veel goederen daar gewoon goedkoop zijn.
www.dealextreme.com
Ofzo.
Je mist het verenigd koninkrijk, veel media producten althans zijn daar veel goedkoper en worden ipv een Euro label aangehangen waar een Dollar sign stond daadwerkelijk verrekend via de wisselkoers.

Momenteel zijn de betalingsmethoden daar veelal echter beperkt tot CC, iDeal zou ook in dat soort webshops een zeer welkome toevoeging zijn.
UK en een dollar teken?? ik denk dat je de US bedoeld, daarbij is het zo dat 1 dollar +- 0,80 euro is, en dus ja goedkoper...
Je moet ergens beginnen. Het is onmogelijk om ineens een globale standaard te maken. Maar als de methode gemeengoed in Europa wordt, heb je in ieder geval een kans.
Weet niet wat jij koopt maar ik koop heel veel binnen europa met mijn CC (ook het enige waarvoor ik hem gebruik).

dvd's, boeken, games, software, kleding, etc. zijn absurd duur in NL, zelfs online. Sites zoals play.com, thehut.com, zavvi.com, etc. leveren dat vaak veel goedkoper (zelfs met shipment kosten)!

Hopelijk forceert deze Europese druk nu eindelijk Nl retailers om hun prijzen realistisch te maken.
Uhm, nee.

Als ik iets uit een webwinkeltje uit Duitsland bestel dan betaal ik liever met CC, want dan ben ik verzekerd. Met iDeal doe je gewoon een overboeking en heb je 0 garanties, je kan het geld ook niet terughalen via de bank.
Maar er zijn ook aardig wat grote webwinkels op europees niveau die wel betrouwbaar genoeg zijn om een overboeking te kunnen riskeren. Play.com bv heb ik uitstekende ervaring mee, als je aangeeft iets niet ontvangen te hebben kun je gewoon kiezen of ze het nog een keer moeten verzenden of dat je je geld terug wil, daar zou ik echt niet bang zijn om belazerd te worden.
Niet iedereen wil een creditcard of kan er een krijgen. Bovendien is het zoals hierboven al gezegd gewoon niet echt positief als we zo afhankelijk zijn van mastercard/visa en daarmee de amerikaanse regering.
Overigens ben ik het persoonlijk wel met je eens hoor, ik gebruik zelf ook graag mijn creditcard.

[Reactie gewijzigd door finraziel op 14 februari 2011 17:52]

trouwens, als je voortaan alleen maar via ideal zou kopen kun je misschien ook overwegen om voor 1 of 2 euro per maand een 'internet koop'- verzekering af te sluiten - als die er nog niet is zal die er snel kunnen komen (wanneer er eenmaal vraag naar is), uiteindelijk ben ik iig niet zo voor paypall en visa -


we hebben met 'WL' wel gezien hoe gemakkelijk je het slachtoffer kunt zijn/worden als de VS-overheid's totale willekeur, je op de korrel wil nemen,

zo durf ik te wedden dat er duizenden pedofielen en vrouwen handelaren gewoon nog WEL bij hun tegoeden kunnen, maar die 'anti vs' blogger van om de hoek inmiddels niet meer...
Je begrijpt het perfect, een Europese standaard wordt immers binnen afzienbare tijd wereldwijd geÔmplementeerd. Daarbij kun je met deze standaard voor online betalingen vanzelfsprekend net als met een creditcard ook in winkels betalen.
Je begrijpt het perfect, een Europese standaard wordt immers binnen afzienbare tijd wereldwijd geÔmplementeerd.
Dat zal anders nog hard tegenvallen hoor, kijk maar eens hoe snel (vrij langzaam) een aanverwante Europese standaard, IBAN, internationaal overgenomen wordt.
Dat lijkt me stukken makkelijker, maar ik hoop dat er iets wereldwijds komt. Dan kun je ook goed in China betalen ;)
liever niet, dan weten ze bij onze overheid ook direct wat het is ;)
Paypal werkt ook gewoon prima eerlijk gezegt. En die is wel al over de hele wereld bekend!
Het grote nadeel aan PayPal imo is dat je niet direct kan betalen, ik heb niet altijd geld op mn paypal rekening staan dus dan moet je 1-2 dagen wachten.
PayPal koppelen aan je bankrekening en dat probleem is ook weer weg ;)
Is volgens mij al zo'n 3 jaar verplicht. Speciaal hiervoor een extra rekening geopend, want ze willen een machtiging op de rekening. Maar verder is Paypal een prima dienst.
Ik heb gewoon paypal zonder machtiging op m'n rekening?
Ik heb gewoon paypal zonder machtiging op m'n rekening?
Dan stort jij een bedrag op de PayPal rekening?
PayPal gaat echt niet Crediteren op iets wat jij moet betalen...!?
dat is ook niet altijd waar, want soms wordt een paypal betaling op een extra manier 'gecontroleerd' waardoor het hele betaal proces soms wel 5 werkdagen duurt.

ik heb dit gehad terwijl ik een code voor een spel wilde kopen in een Duitse webwinkel, maar helaas bleek dat door de gecontroleerde betaling mijn geld 5 dagen lang onbereikbaar was en de webwinkel niet betaald dus ook geen code... toen toch maar creditcard geleend om toch nog snel de code te krijgen. waren toen echter al dagen verder.

dat was de eerste min voor mij, daarna ging PayPal inc. zich met wikileaks bemoeien en was dat voor mij de druppel, ik heb de boel opgezegd.
Dan koppel je CC aan je PP account, werkt prima en geen gedonder.
Ik heb dat nu dus ook, dat ze het voor 5 dagen vasthouden ofzo.

Nettobedrag:
-€810,00 EUR
Datum:
8 feb 2011
Tijdstip:
21:59:29 CET
Status: Niet-verrekend (Verwachte clearingdatum: 14-02-2011-16-02-2011)
Voor directe betalingen en snellere ontvangst van goederen kunt u een creditcard toevoegen . U kunt ook een verlopen creditcard bijwerken die u al bij ons heeft geregistreerd.

En nu dus maar wachten... slaat nergens op dit.
Maar ik koop regelmatig op Ebay, en dan is PP wel erg makkelijk.

Ik had een betaling geannuleerd, omdat de verzendkosten niet klopten.
En nu is het bedrag van totaal €810 tweemaal afgeschreven(€1620 dus). Dus dat het boeven zijn onderschrijf ik wel. Nu dus twee weken of zo wachten tot het weer een keer teruggestort is.
Als je weleens contact hebt gehad met de 'helpdesk' van Paypal dan weet je dat dit een heel erg slecht idee is.
Dat wilde ik ook maar zeggen. Je hoort af en toe verhalen over PayPal waarvan de haren recht overeind gaan staan. Mensen waarvan de rekeningen ten onrechte maandenlang geblokkeerd worden hangende een 'onderzoek', waarna je, zelfs als er niets aan de hand bleek, zomaar eens een duizendje of zo aan 'administratieve kosten' lichter kunt zijn.

En nee, een speciale rekening voor PayPal aanmaken helpt niet, want ze halen in dat geval gewoon al je gegevens bij elkaar en gaan al je rekeningen blokkeren. Mag je fijn een paar maanden op een houtje bijten. En dan maar hopen dat je niet met huur of hypotheek te maken hebt.

Bij een bedrijf wat al zo vaak de mist in gegaan is en kennelijk zijn klanten als vee behandelt, kun je ook mijns inziens maar beter weg blijven...

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 14 februari 2011 18:45]

Je kan ook je PayPal aan je betaalrekening koppelen. Dan betaal je direct en wordt het daarna afgeschreven.
Nee hoor, je kunt een rekening / creditcard aan je PP account hangen. PP Saldo op? Dan kun je een andere 'bron' kiezen.
Je kan je PayPal gewoon aan je bank/giro rekening koppelen. Dan werkt het net zo als een creditcard of als Ideal.
Paypal is leuk, maar duur voor een online winkel.
De ontvanger betaalt namelijk flink meer voor een Paypal-betaling dan voor een iDeal-betaling (naast een transactie-tarief ook nog eens 3,4% over het transactiebedrag!).

Zie:
Paypal-tarieven
iDeal-tarieven

[Reactie gewijzigd door Iva_Bigone op 14 februari 2011 16:29]

En met een PaymentServiceProvider zoals MultisafePay of Icepay kan je nog goedkoper op je iDeal

zie: http://www.multisafepay.c...or-uw-internet-kassa.html
Waarbij je dan natuurlijk weer wel als bedrijf het risico loopt dat als de tussenpartij failliet gaat, je dus gewoonweg kan fluiten naar je centen. Mollie is ook nog zo'n partij en ondanks dat je geen abonnementskosten hebt als bedrijf, het is toch wel prettig als je garanties hebt dat je ondanks alles je centen netjes uitbetaald krijgt.

Als je dan toch iDeal wilt gebruiken, kun je net zo goed een directe iDeal contract afsluiten met je bank.
Paypal, is dat niet het platform dat door de "Nigeria" connecties zo vaak wordt misbruikt ... :(
paypal is juist redelijk fraudebestendig, ik denk dat je in de war bent met western union en/of andere diensten.
Nee da's Western Union, eGold en Moneybookers.
Geef eens een reden? Ik moet eerlijk zeggen! Dankzij de creditcard kan ik tegenwoordig bij genoeg bedrijven wereldwijd inkopen waarbij ik het voor die tijd niet kon aangezien China vaak met CC (CreditCard), WU (Western Union) of WT (Wire Transfer) werken waarbij CC de enigste garantie is die bestaat... niet geleverd = klacht = terugboeking.

Easy as that!
transactie kosten en de transactie monopolie van Visa en Mastercard.
en creditcards zijn bewezen als het meest onveilige systeem op aarde.
OffTopic:
weg met de credit card, dat kreng moeten wij echt de nek om draaien.

transactie kosten en de transactie monopolie van Visa en Mastercard.
en creditcards zijn bewezen als het meest onveilige systeem op aarde.
Hey Stewie, zeker 10.000 rood gestaan hŤ? ;)

[Reactie gewijzigd door HoeZoWie op 15 februari 2011 12:15]

ik heb alleen een digitale credit card zonder krediet, en op mijn gewone rekening kan ik niet rood staan (ze krijgen mijn geld: meer krijgen ze niet)

[Reactie gewijzigd door stewie op 16 februari 2011 00:17]

Eindelijk :) Weg met al die platformen. Gewoon 1 die goed werkt. Ik ben benieuwd!
idd.... bespaart de belastingdienst weer veel controles en mensen als jij en ik minder belasting of nee.... dan blijven we het zelfde betalen maar maken we het de belastingdienst te gemakkelijk!
Dit vind ik nog eens goed nieuws. Naar mijn mening is iDeal het beste online betalings-platform van het moment.

Helaas kan ik niet op bijvoorbeeld amazon.de of amazon.co.uk met iDeal afrekenen maar moet er een Creditcard aan te pas komen. Ik denk dat een gecentraliseerde infrastructuur gebaseerd op iDeal een geweldige vooruitgang zal zijn en ook de economie een positieve stimulans zal geven.

iDeal is immers in een paar jaar tijd gegroeid tot de veilige en vertrouwde standaard voor online-betalingen van vrijwel iedereen in Nederland.

[Reactie gewijzigd door Soru op 14 februari 2011 16:30]

Dit vind ik nog eens goed nieuws. Naar mijn mening is iDeal het beste online betalings-platform van het moment.
Mwoa, iDeal garandeert niets. Via Paypal en zeker met creditcard kun je je geld nog wel terugkrijgen in veel situaties als de andere partij zich duidelijk niet aan de afspraken houdt.
iDeal is in het leven geroepen door banken. En wordt ook door banken beheerd. Als er iets niet klopt kun je als het goed is gewoon aankloppen bij je bank, bijna net zo als een normale overboeking.
Grapjas, als jij iets koopt en je betaalt met iDeal, en de andere partij besluit hun product gewoon niet naar jou te versturen, dan gaan de banken dat echt niet voor jou oplossen hoor :). De betaling is gewoon gelukt.
http://ideal.nl/consument/?s=extra
Wanneer u een klacht heeft over de bestelling zelf, bijvoorbeeld over de levering van de bestelling, kunt u contact opnemen met de webwinkelier waar u de bestelling heeft geplaatst en proberen hier samen uit te komen.

Mocht het u niet lukken om dit zelf op te lossen met de webwinkelier, dan kunt u op de website van Thuiswinkel.org ook gebruik maken van het klachtenformulier.

Door het invullen van dit klachtformulier, wordt uw klacht doorgeleid naar de desbetreffende verkoper, mits deze is aangesloten, met het verzoek de klacht op een goede wijze op te lossen. Als het geen lid van de branchevereniging betreft dan kan Thuiswinkel.org voor u bemiddelen. Op de website van Thuiswinkel.org kunt u een overzicht vinden van het leden bestand.
Ofwel je zit sowieso goed als de webwinkel bij Thuiswinkel aangesloten is.

[Reactie gewijzigd door ReenL op 14 februari 2011 17:45]

Ergo, dat staat compleet los van iDeal. Bovendien blijf je afhankelijk van de andere partij, itt bij paypal en cc

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 14 februari 2011 23:13]

Thuiswinkel, webshop keurmerk enz. enz. enz. geen van die partijen kunnen ervoor zorgen dat jij als consument je centjes netjes terug krijgt.... en dan nog, vaak betalen webwinkels klauwen vol geld om (aspirant)lid te worden en jaarlijks gekeurd te worden met als resultaat dat producten bij de kleintjes net even wat duurder zijn dan bij de grote jongens. Daarnaast hebben lang niet alle webwinkels zin in bepaalde verplichtingen.

De pagina waarnaar je verwijst is dus leuk, maar in veel gevallen heeft het geen zin.
Ofwel, gegarandeerd cashen voor Thuiswinkel.org. Ik denk dat ik ook een stichting begin, en dan reclames ga maken dat iedereen een beunhaas is als ie niet lid van mijn stichting is.
Inderdaad, je kan net als bij een normale overboeking aankloppen bij de bank, die vervolgens niets doet aangezien je zelf de overboeking hebt gemaakt. Je bent waarschijnlijk in de war met het storneren van incasso's e.d.
Geweldig! :) Hopelijk een stuk minder vaak de creditcard nodig.
Ik ben al blij als iDeal standaard wordt in bijv. Duitsland :9
Zou inderdaad een goede 'boost' zijn voor de Duitse e-commerce. Grensoverschrijdend ... vele zaken zijn voordeliger bij onze oosterburen ;-)
Toch vind ik PayPal fijner werken dan iDeal, dus wat mij betreft wordt PayPal, dus voor mij maakt dit niets uit.
PayPal is niet helemaal hetzelfde als iDeal.
iDeal is van bankrek. naar bankrek.
PayPal is van bankrek. naar PayPal en zelf kun je het dan weer naar bankrek. sturen.

Lijkt me dus een stuk logischer dat iDeal de standaard wordt en niet PayPal.
PayPal is van bankrek. naar PayPal en zelf kun je het dan weer naar bankrek. sturen
Dat is niet per definitie waar:
- je kan bij/op PayPal-rekening storten,
- koppelen aan een actieve Debet rekening,
- en koppelen aan een actieve Credit rekening.
Er zijn dus meerdere opties... ;)
Paypal is ook niet in alle landen verkrijgbaar, ik denk vanwege het feit dat je het aan een bankrekening moet koppelen. (Was het maar zo, dat had me vorige week 30 euro aan kosten gescheeld...)

Ik juich dit van harte toe, dit iDeal systeem is perfect! Ideaal zeg maar... ;)
iDeal is echter een heel stuk veiliger dan paypal, niet moeilijk gezien dat het niet echt onveiliger dan paypal kan.
Mooi initiatief , Ideal heeft voor mij altijd goed gewerkt en als de gebruiksvriendelijkheid op hetzelfde niveau is zou dit een welkome aanvulling zijn op het betalingsverkeer .
Ik denk dat het grootste struikelblok het implementeren van dit systeem bij webwinkels zal zijn aangezien ze nog wel eens willen verschillen qua betalingsmogelijkheden .