Hoofdcategorieën
Device Settings

Robot leert autonoom op TU/e

Door Willem de Moor, donderdag 3 februari 2011 14:20
Submitter: -DarkShadow-, views: 20.210

Een robot van de Technische Universiteit Eindhoven heeft zichzelf geleerd een pak vruchtensap te serveren. De robot werd daar niet voor geprogrammeerd, maar kon de benodigde code zelfstandig downloaden uit een daartoe ingerichte database.

De robot van de Control Systems Technology-onderzoeksgroep van de Faculteit Werktuigbouwkunde nam deel aan het project RoboEarth. Dat project heeft als doel robots in staat te stellen van elkaar te leren; zo kan informatie over omgevingen en handelingen worden uitgewisseld. Objectherkenning, navigatie, handelingen en andere robotactiviteiten kunnen middels het RoboEarth-netwerk worden uitgewisseld. De Amigo-robot van de TU/e maakte zelfstandig contact met de RoboEarth-database en downloadde autonoom de benodigde instructies om een pak vruchtensap te serveren.

RoboEarth-robotMiddels het RoboEarth-netwerk moeten robots soepeler met onvoorziene omstandigheden kunnen omgaan, in plaats van dat zij, zoals nu, voor elke denkbare situatie moeten worden geprogrammeerd. Door robots in staat te stellen om te leren van voorgaande gebeurtenissen en die ervaringen met elkaar te delen, zouden ze sneller en beter kunnen leren en reageren op nieuwe situaties.

Het project is een samenwerkingsverband van verschillende onderzoeksinstituten. Naast de TU/e nemen de universiteiten van Stuttgart, München, Zaragoza en Zürich, en Philips Applied Technologies aan RoboEarth deel. RoboEarth ging in december 2009 van start en kreeg 5,6 miljoen euro subsidie voor een looptijd van vier jaar. Uiteindelijk moeten robots in sterk variabele omgevingen, waaronder de zorg, kunnen worden ingezet. 

Volgende 14:55 Tweaker organiseert verkiezing beste Android-apps
Vorige 14:12 Dark Souls verschijnt eind 2011
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  »

Hmm.. interresant. het gaat steeds beter en sneller met die robots... wel uitkijken dat ze straks niet de wereld gaan overheersen net zoals in die sci-fi films :P

Als alle robots er zo'n haast bij hebben als deze hoeven we daar nog niet zo bang voor te zijn. :+

Nee dan zijn alleen de langzame mensen in gevaar :P

Ik kreeg even een I Robot dejavu...

Tja je weet maar nooit wat hackers allemaal in databases gooien :P

Als een hacker een "Kill" commando zou maken, zo het best wel eng kunnen worden... maar daarentegen

er zullen vast wel protocollen zijn die dergelijke situaties zullen afvangen. -> Rule based programmging http://www.codeodor.com/i...th-JBoss-RulesDrools/1600

Protocol is inderdaad al lang bekend: http://xkcd.com/534/

Waneer wordt Swartzenegger weer van stal gehaalt ;-)

Niet nodig, in Terminator IV gebruikten ze een CGI versie, de echte Arnold kwam daar niet bij aan te pas. ( ze hebben wel toestemming gevraagd om z'n beeltenis te mogen gebruiken)

Zolang niemand in het database van RoboEarth zet:
" Kill Sarah Connor "
is er niks aan de hand

De meeste AI/Robot designers zijn het er wel mee eens dat de kans groot is dat robots snel de mens voorbij zullen streven en daarmee juist de mens als minderwaardig zal zien met de gevolgen van dien, maar toch weerhoudt het ze niet om door te gaan (omdat ze er zelf geen last van hebben omdat ze dan toch al dood zijn)..

Jaja...


en wat zou Isaac Asimov hier precies van zeggen?

Ik vermoed dat ze iemand zullen moeten aanstellen om de instructies in de richting van 'verwijder mens wanneer mens in de weg' uit de databases te wieden ;)

lijkt dit niet een beetje oop die reklame van dat bier merk ?

Die is vast een inspiratiebron voor de studenten geweest ;)

Middels het RoboEarth-netwerk moeten robots soepeler met onvoorziene omstandigheden kunnen omgaan, in plaats van dat zij, zoals nu, voor elke denkbare situatie moeten worden geprogrammeerd.
De robots kunnen sneller hun data delen met elkaar maar iedere denkbare situatie zal toch nog steeds in de database moeten worden gezet?

Dus zou het heel mooi zijn als alle robots op deze database zijn aangesloten, en wanneer zij een onbekend probleem weten op te lossen, dit toevoegen aan de database. Zo hoeft niet iedere robot een eigen oplossing te bedenken, maar gebruiken ze elkaars ideeën.
Het abstraheren van alle mogelijke situaties, naar een kleinere subset van problemen, is natuurlijk erg lastig. Hoe goed deze robots gedeeltelijke oplossingen kunnen hergebruiken zal dan ook voor een grote mate bepalen hoe succesvol ze zullen zijn.

het heeft mij minder dan n minuut gekost om de grootste zwakte in dit systeem te vinden.

'kwade' intenties, een of andere malloot leert zn robotje iemand te doden in een bepaalde situatie en de rest van de robots die ook die situatie tegenkomen zullen volgen. nu zal het waarschijnlijk niet heel lang duren voor dat die code er waar af word gehaald, maar het risco blijft bestaan.

Situatie: er is niemand thuis
wat te doen: steek het in de fik etc. etc.

zolang die robots niet kunnen onderscheiden van wat ze wel zouden mogen uitvoeren en wat niet dan is dat een groot risico.

Je kan natuurlijk veel manieren bedenken om daar mee om te gaan, om er maar een paar te noemen:
Het systeem zal om moeten kunnen gaan met verschillende oplossingen voor eenzelfde probleem. Voor deze verschillende oplossingen zal dus een waarderingsfunctie moeten worden bedacht, want niet iedere oplossing is even goed.
De makers zouden problemen die leiden tot ongewenste oplossingen zelf kunnen toevoegen aan de database met als oplossing 'send error report & shut down' met een oneindig hoge waardering, zodat altijd deze oplossing zal worden gekozen voor dit probleem.
Of een los proces dat, voordat iedere actie wordt uitgevoerd, bepaalt of dit schadelijk is voor de omgeving en zo ja deze actie abort.

[Reactie gewijzigd door Stevie-P op donderdag 3 februari 2011 14:55]


het probleem is juist dat je niet van te voren elk probleem een oplossing kan geven, dat is onmogelijk want er is een eindeloze slinger een problemen/situaties.

Er zal altijd wel iemand zijn die een tot dan nog onbekende situatie zal vinden, en dan mag je maar hopen dat diegene er iets goeds mee doet. of helemaal niets. maar als diegene daar een vervelend sciptje aan plakt zal er sowieso eerst iets mis moeten gaan voordat het word gevonden. en eigenlijk ben je dan simpel weg te laat.

Dit kan je afvangen, als je een 'counter-actie' inprogrammeert voor bijvoorbeeld het in de fik steken van het huis, daar een bepaalde categorie meegeeft en vervolgens de robot de instructie geeft 'voer een actie uit categorie A niet uit als dat betekent dat je gelijk daarna een actie uit categorie B moet uitvoeren'.

M.a.w. steek het huis niet in de fik als je het daarna moet blussen :P

wanneer zij een onbekend probleem weten op te lossen
En wanneer weten ze dat het probleem is opgelost zoals het hoort? Stel: robot ziet dat al de drank in z'n omgeving op is. Hij pakt een aantal cavia's uit de kooi naast hem en wringt ze uit. Robot ziet dat er weer drinken is. Upload naar database. En dan gaan alle robots deze handeling overnemen? Dan zouden deze oplossingen moeten worden gevalideerd door een mens. Dat gaat nog wel met een robot of 5, maar wat als er 10 000 zijn die dag in, dag uit bezig zijn?

zo'n vaart zal het wel allemaal niet lopen :-)

[Reactie gewijzigd door flamingworm op donderdag 3 februari 2011 16:20]


Het probleem zal zijn dat dit eigenlijk alleen werkt als alle robots aan elkaar gelijk zijn. Zo gauw de ene bijvoorbeeld een langere arm heeft als de ander, werkt het al niet meer...

Of wanneer de vorm van het pak sap anders is, de opening anders is, etc etc....

"Dus zou het heel mooi zijn als alle robots op deze database zijn aangesloten, en wanneer zij een onbekend probleem weten op te lossen, dit toevoegen aan de database."

Nergens wordt gezegd dat de robots zelf het onbekend probleem gaan oplossen.
Waarschijnlijk zal nog steeds ieder probleem moeten worden uitgecodeerd door mensen. (Met vak + domein kennis) Dan moet er ook nog een validatie-traject over heen, en dan wordt de oplossing op een centrale plek bewaard zodat het werk niet dubbel uitgevoerd moet worden. M.a.w het is een soort dynamische code-reuse.

Vergelijk het met het installeren van drivers op je pc. Vroeger moest je naar de pc-winkel op zoek naar een of andere CD. Nu kan je ze downloaden. Lang leve het internet!
Toch knap dat de robots nu ook al http get-s kunnen versturen!

Mijn sarcastische ondertoon is omwille van de teleurstelling dat robots nog niet zelf kunnen leren zoals mensen dat kunnen. Ik zou niet goed worden moest ik telkens mijn moeder moeten bellen indien ik in een onbekende situatie terecht zou komen en niet direct weten wat doen.

Volgens mij kan je alleen echt goed leren als je veel fouten maakt. Geen idee of dat nou zo handig is voor robots? In het plaatje zie je een bed, wat het vermoeden geeft dat het om een ziekenhuisomgeving gaat. Als ik daar lig wil ik niet dat robots aan het leren zijn, maar heel zorgvuldig zijn in hun handelingen!

Ik zou gewoon door een zuster geholpen willen worden :P

Tegen die tijd hebben de robot's mooie pakjes aan :P

Ja in principe wel, maar je kunt ook eerst simularen wat van je van plan bent en zo het aantal daadwerkelijk uitgevoerde fouten minimaliseren. In feite een soort denk voor je doet.

hehe dit word nog eens leuk in de toekomst. terrorist leert zn robotje in een bepaalde omstandigheid te doden. en tadaa de rest van de robotjes over de wereld volgen :Y)
everyone happy.

Het is een stap verder richting A.I. Maar is het toch nog niet helemaal. een mens kan in schatten hoe het ene probleem moet oplossen door er logisch over na te denken, dat kan dit dingetje nog niet. wanneer dit robotje dingen kan uitvoeren wanneer die echt volledig autonoom is word het echt een knap staaltje

Hoe bedenkt die robot dat hij een pak vruchtensap moet serveren, geef je hem die opdracht waarna hij inplugt in de databank om zo tot een oplossing te komen, of komt hij van de ene op de andere dag naar je toe met vruchtensap?

De robot werd daar niet voor geprogrammeerd, maar kon de benodigde code zelfstandig downloaden uit een daartoe ingerichte database.
Het enige dat ik uit deze zin haal is: "De robot is niet geprogrammeerd om acties uit te voeren, maar om de code uit een database te halen en die dan uit te voeren."

Wanneer iets/iemand autonoom leert is dat dmv trial and error en niet door copy&paste.

In dit geval was ik onder de onderstelling dat de robot iets nieuws kon leren, ipv even de juiste instructies opzoeken.

Wanneer iets/iemand autonoom leert is dat dmv trial and error en niet door copy&paste.
Ben het mee eens, maar wij leren toch niet alles autonoom. Sterker nog ik denk eigenlijk maar heel weinig als we eenmaal de leeftijd hebben dat we dingen uitgelegd kunnen krijgen.

Zo heb ik mijn badkamer getegeld met behulp van instructies die ik van internet heb gehaald. Dat is niet eens zo heel erg anders dan wat de robot hier doet. Heb ik dat autonoom geleerd? Nee, maar dat geldt ook voor lezen, schrijven, rekenen etc., allemaal dingen die anderen hebben bedacht en mij hebben bijgebracht...

maakte zelfstandig contact met de RoboEarth-database
Is het downloaden van code voor die specifieke taak niet hetzelfde? :?
Zie er niet echt de meerwaarde van in. Is eerder een soort updatesysteem dan autonoom leren.

[Reactie gewijzigd door ieperlingetje op donderdag 3 februari 2011 14:32]

«  1  2  3  4  5  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 14:55 Tweaker organiseert verkiezing beste Android-apps
Vorige 14:12 Dark Souls verschijnt eind 2011
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011