Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties

Google gaat waarschijnlijk zelf meer applicaties ontwikkelen voor het Android-besturingssysteem. Hiervoor gaat de internetgigant in de komende tijd meer personeel aannemen. De nieuwe apps worden waarschijnlijk gratis aangeboden.

Naast het ontwikkelen van nieuwe applicaties wil Google met het aannemen van meer personeel ook de kwaliteit van de software verhogen, zo meldt The Wall Street Journal. Dit zou deel uitmaken van de strategie om beter te concurreren met de App Store van Apple. Google gaat verschillende ontwikkelaarsgroepen maken, die elk aan een bepaald type apps gaan werken. Zo zou de ene groep zich op spelletjes kunnen focussen, terwijl een andere groep apps voor locatieafhankelijke diensten ontwikkelt.

Verder zou Google ontwikkelaars meer opties willen bieden om hun applicaties aan de man te brengen. Zo moeten applicatiemakers in staat gesteld worden om met hun apps te adverteren en deze mee te leveren op bepaalde Android-smartphones. Google heeft dit nog niet bevestigd, maar heeft eerder al wel laten weten dat het de vindbaarheid van applicaties in de Market wil verbeteren. Daarnaast komen er meer mogelijkheden om applicaties te betalen, waaronder via de telefoonrekening.

Ook heeft Google zijn Maps-applicatie van een update voorzien, waardoor Android-gebruikers nu via Latitude kunnen inchecken op bepaalde locaties. Deze functionaliteit werd eerder al beschikbaar gemaakt op de sociale-netwerksite Facebook.

Google Maps - checkins Google Maps - checkins Google Maps - checkins

Reacties (47)

Reactiefilter:-147047+126+20+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Is deze maatregel van Google ingegegeven omdat de kwaliteit van de apps op de Android marketplace veel te wensen over laat?

[Reactie gewijzigd door hAl op 2 februari 2011 08:47]

Waarschijnlijk is dit ingegeven door het gegeven dat er geld mee te verdienen valt? Ik heb niet te klagen over de kwaliteit van de apps,
Dat is een kwestie van consequent de hoeveelheid sterren toekennen waarvan jij vind dat een app ze verdient.

Het is imo een goed systeem.
Waarschijnlijk is dit ingegeven door het gegeven dat er geld mee te verdienen valt?
Betaalde apps worden toch zo geripped en dan op andere sites gratis aangeboden?
Dat gebeurt met alle betaalde software op alle mogelijke platformen dus dat is toch niks nieuws?

Daarbij de Android markt (dus niet market :D) is groter dan die van andere tegenwoordig.
50% legaal van de 1000 downloads is altijd nog meer dan 100% legaal van 400 downloads.

Beetje uit het verband getrokken aantallen, is ook enkel een voorbeeld, om aan te tonen dat een percentage opzich niks betekend en relatief is aan een ander getal.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 2 februari 2011 09:21]

Als ik kan kiezen zou ik als ontwikkelaar toch liever voor de 100% legaal gaan. Scheelt een hoop gezeik. Daarnaast gok ik dat het aantal verkopen ook absoluut nog steeds hoger ligt bij apple. Dus voorlopig lijkt IOS nog gunstiger. Zelfs al neem je alle beperkingen die apple oplegt mee.
Op welke manier scheelt dat gezeik? Het kost enorm veel moeite om de boel te beveiligen, en er is een grote kans dat de applicatie toch wel gekraakt gaat worden.

Die resources die je gebruikt aan het beveiligen van de applicatie kun je ook gebruiken om de kwaliteit van de applicatie te verbeteren. Mensen die niks willen betalen, zullen niks betalen. Maar door een applicatie goed te maken, zullen mensen die wel willen betalen, er meer voor over willen hebben.

In het geval van iOS hoeft en kan de ontwikkelaar echter niet veel aan de beveiliging doen, is dit dus best irrelevant.
Nee omdat hun dat (blijkbaar) vinden :) (meningen zijn nou eenmaal geen feiten)

Wel jammer dat tweakers de getalletjes weglaat (die in het bron-artikel WEL staan), wat ik begreep is het de bedoeling dat er dit jaar maar liefst 6000 mensen aangenomen moeten worden, bovenop de 24.000 die er al werken :)

http://online.wsj.com/art....html?mod=dist_smartbrief
Misschien wel, misschien niet, maar ik kan me voorstellen dat als google zelf killer apps maakt voor Android, zoals bijv google maps navigatie, mensen sneller kiezen voor Android, mede omdat hiermee beter geadverteerd kan worden.
Alsof er voor iOS en Symbian niet een hoop rotzooi bestaat.
Jammer dat je dat erbij moet halen, aangezien het er geen drol mee te maken heeft :). Ik ken Android niet goed genoeg, maar als de kwaliteit idd te wensen overlaat, dan is het een goede zaak dat dat verbeterd wordt. En dat staat echt compleet los van de kwaliteit van de apps voor iOS en Symbian - zelfs als die ook dramatisch zouden zijn, dan nog is het een goede zaak dat ze verbeterd worden voor Android. Oftewel, wederom een irrelevante vergelijking met andere mobiele OS'en.
Ik heb zowel android als iOS en er zit weinig verschil tussen, eigenlijk het enige probleem is de gebrekkige 3th party support van sommige developers en dat is iets wat rap aan het veranderen is.
Dat kun je gewoon bijna niet menen, iedereen die ik ken, zelfs de grootste Android fans en mensen die helemaal niks met iOS erop hebben, ze geven allemaal toe dat het aanbod applicaties van hoge kwaliteit op Android gewoon heel erg tegenvalt, vooral in bepaalde categorieen. De applicaties van grote bedrijven zoals Google en Facebook zijn er allemaal wel, dezelfde troep als dat je voor iOS kunt vinden is er ook, maar de (grote) middencategorie van goede betaalde apps en games van kleine ontwikkelaars ontbreekt bijna volledig op Android.

Blijkbaar wil Google hier verandering in brengen en dat lijkt me enerzijds een goede zaak, anderzijds hoop ik voor de Android gebruikers wel dat ze hun zelfgemaakte applicaties niet als instrument gaan gebruiken om nog meer data over je te verzamelen en de applicaties als marketing instrument te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 2 februari 2011 14:30]

iOS heeft er natuurlijk wel degelijk mee te maken. Het is de voornaamste concurrent dus vergelijkingen zijn zeer relevant als het gaat om kwaliteit. Overigens heb ik niet de indruk dat er veel verschil is.

Beide bieden 'veel' apps, maar slechts een relatief kleine selectie zeer goede die zeer veel gebruikt worden. Daarnaast een selectie goede waar gewoon weinig vraag naar is / niche markt en een heleboel zeer matige soundboard-achtige nonsense of chat-app zoveel duizend die niet echt goed werkt.
iOS heeft er natuurlijk wel degelijk mee te maken
Let op de context waarin gereageerd wordt. De kwaliteit van de apps in de App Store (dat was het onderwerp, niet iOS) heeft er helemaal niets mee te maken. Stel de apps in de App Store zijn allemaal kut met peren. Vind jij dan dat Google geen aandacht hoeft te besteden aan de kwaliteit van de apps in zijn eigen market? Ik hoop dat je die vraag gewoon beantwoord met een "nee". Wat is dan nog de relevantie van de reactie van bobwarley? Of er nou wel of geen rotzooi bestaat voor iOS en Symbian, het doet er niet toe - Google zal zijn eigen positie tov zijn concurrenten in beide gevallen versterken.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 2 februari 2011 11:42]

Niet mee eens: de keuze voor pak hem beet iOS en Android zou voor mij voor een groot deel afhangen van de applicaties die er te krijgen zijn. Leuk zo'n OS, maar als gebruiker gaat het om de toepassingen.

Aantallen an sich zeggen niet veel, maar wie heeft b.v. de beste Agenda , Navigatie etc. Spelletjes zullen er voor beiden wel genoeg (teveel) zijn........
Android begint eindelijk volwassen te worden, en biedt inmiddels een hoop meer dan Symbian en Windows Phone 7. Het is dus mooi te lezen dat Google, Android nu ook echt serieus neemt en niet alles overlaat aan de markt (telefoonfabrikanten, app-developers ed). Maar nu echt het voortouw begint te nemen: vgl. ook de vernieuwde Honeycomb UI door Google voor Android ontwikkeld.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 2 februari 2011 08:47]

Android bied inderdaad een bult meer apps dan Symbian en WP7. Nou staat WP7 nog helemaal in de kinderschoen. Dus deze vergelijking is enigszins ongepast.

Raar ook dat je deze vergelijking bij dit artikel zet aangezien symbian juist beiden punten al heeft. Betalen via je telefoonrekening en kijk naar nokia labs voor geweldige apps die nokia momenteel maakt. Helaas zijn ze er wel een beetje laat mee.

De Honeycomb UI zul je overigens nergens tegen komen. Met uitzondering op de google phones.

[Reactie gewijzigd door Civilian321 op 2 februari 2011 09:01]

Android was natuurlijk al behoorlijk volwassen. En Android werd zeker al zeer serieus genomen door Google.

Het zeker interessant dat Google zich meer richting de eindgebruiker beweegt, als met de belangen die daaruit volgen maar niet eenzelfde restrictie volgt als Apple doet. Gezien het open source karakter zal dat meevallen.

Overigens vind ik de kwaliteit van veel apps zeer mager. Er zijn genoeg goede, maar de bulk van de apps bestaat uit meuk. Niet per se erg, maar een beter filter erop zou goed zijn. En meer geavanceerde apps met duidelijke toegevoegde waarde zijn ook zeer welkom.
en biedt inmiddels een hoop meer dan Symbian en Windows Phone 7
Je doet het klinken alsof het WP7 voorbij is gestreefd, terwijl de werkelijkheid is dat WP7 pas net op de markt is. Of wil je beweren dat er in het afgelopen half jaar een moment is geweest dat WP7 meer bood dan Android? Natuurlijk niet, en dat is ook niet meer dan logisch, gezien de leeftijd.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 2 februari 2011 09:45]

Wat mij betreft is Android pas volwassen als het eindelijk eens proxy gaat ondersteunen. In zijn huidige vorm is Android zo ongeveer waardeloos voor de zakelijke gebruiker!

http://code.google.com/p/android/issues/detail?id=1273
"World-wide, revenue from mobile apps is expected to triple this year to $15.1 billion, including paid downloads and advertising revenue generated by free apps"

Dat Google personeel moet ook betaald worden, dus helemaal gratis zullen deze apps niet zijn denk ik.
Ach in die context zijn websites ook niet gratis, toch bezoek ik er 1000den per maand en krijg maar geen afschrift waar ook maar 1 cent richting websites is gegaan :)

Maargoed je leest zelf blijkbaar niet zo goed je eigen quopte's want daar in staat heel duidelijk dat er aan de gratis apps toch verdient wordt door inkomsten.

@hieronder:
Dat zeg ik toch, ik weet het verschil wel, jij probeert het echter te brengen/suggeren alsof we/je eigenlijk voor ALLE apps betaald. Dat is immers de hele kern van het zinnetje hierboven. En ik nuanceer dat omdat je niks betaald als je geen ads klikt en het dan wel degelijk 100% gratis is en er door jouw 0 cent naar het personeel kan gaan...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 2 februari 2011 09:40]

Er staat letterlijk "paid downloads", dus dat zijn betaalde apps.
En bij de "free apps" wordt geld verdiend door advertenties.
Gratis in de zin dat je er niet direct voor betaald. Gratis in de zin dat je er ook niet indirect voor betaald houdt op bij zonlicht en lucht. Dus whats new?
Als de apps de verkoop van Android toestellen zal stimuleren verdient het zichzelf uiteindelijk wel terug
Ze hebben al meerdere keren paypal belooft maar ik heb nog nooit iets gezien, dus ik hoop dat ze er dit keer wat aan gaan doen. Het is natuurlijk leuk die nieuwe "apps" maar als je ze niet altijd kunt kopen is het ook vrij lastig.
Dat lijkt me inderdaad ook een zeer nuttige toevoeging.
De enige reden dat ik nog geen apps heb gekocht is dat ik er een creditcard voor nodig heb. En ik begin toch echt wel meer behoefte te krijgen aan sommige betaalde apps.
De nieuwe latitude functionaliteit was op zich een eigen post waard, gezien deze veel verder gaat dan het normale check-in systeem, met (opt-in) automatisch check-ins gebaseerd op de google places API en check-outs automatisch als een gebruiker van een locaties weg gaat. Daarnaast hebben ze ook hun totaal aantal maandelijkse actieve gebruikers bekend gemaakt dat waarschijnlijk wel eens hoger zou kunnen zijn dan foursquare, gowalla, etc. ondanks dat ze nooit enige hype hebben gekregen.
Dit is wel awesome als het er komt! Gelukkig dat ze gratis zijn (ze verdienen toch aan advertenties ingame) want anders kunnen mensen zonder creditcard zoals ik weer geen goede apps/games kopen.
Hopen dat de belofte van andere betaalmethodes snel wordt waargemaakt! Gebruik zelf de. rrditcard van mn vader en betaal hem dan terug, maar das ook geen ideale situatie... PayPal of via de telefoonrekening zou beter zijn!

Hoop alleen wel dat prijzen gelijk blijven; dus niet dat betalen via je telefoobrekening duurder zal zijn.
Hiermee probeert google denk ik de zakelijke positie van Android te versterken. Nu is het soms nog een beetje behelpen met zakelijke apps voor Android.
verstandige keuze. Op deze manier kunnen ze zelf de kracht van Android goed laten zien en tegelijk ervoor zorgen dat er nog meer kwalitatief goede applicaties op de markt komen.

ik heb zeer hoge verwachtingen voor HoneyComb, vooral wanneer Google ook nog eens voor goede applicaties zorgt. Zoals hierboven genoemd is het echter ook van een zeer groot belang dat de applicaties ook eenvoudig besteld kunnen worden voor mensen zonder credit card. Paypal is een zeer goede optie, echter dient de beveiliging wel goed geregeld te worden.
Google ziet ook dat het OS slechts ten dele het succes bepaalt van het platform.
Zeker in het geval van Android, dat een grote differentiatie kent doordat het in grote mate ook nog eens leunt op de input van de hardware maker. Dat maakt ontwikkelen voor Android voor ook moeilijker. Dat heeft bijv. Rovio maker van Angry Birds ook al meermalen gezegd. Het is dus niet alleen slim van Google, maar puur noodzakelijk voor het lange termijn succes van het OS om de ontwikkeling van apps te stroomlijnen en meer uniformiteit te implementeren. Dit kan ook niet van de hardware makers verwacht worden aangezien die bij de ontwikkeling van de handsets in een race to the bottom zijn verwikkeld op prijspeil, en derhalve al moeite genoeg om marge te halen uit de producten die ze in de markt zetten. Meer ontwikkelkosten op het gebied van apps kunnen zij zich niet veroorloven.
Voor app-ontwikkelaars geldt in ieder geval dat voor Android een revenuestream moeilijker is te genereren, vanwege de algemeen lagere bereidheid van Android-users om te betalen voor hun apps.
Dat Google dit onder andere probeert te faciliteren door bredere ondersteuning voor in app ads lijkt me een vanzelfsprekend en vond ik het altijd al vreemd dat ze daar, vanuit hun core business, zolang meegewacht hebben.

Bottom-line: naar mate users een grotere band opbouwen met hun OS door een commitment door apps (in de eerste plaats doordat ze er meerdere in hun dagelijks gebruik integreren, pas daarna de financiele commitment) hoelanger ze trouw blijven aan je OS. En daar zit dan de winst voor Google, hoe meer users langer blijven, hoe groter de opgebouwde dbase van kennis, en dus de profitability van ads. Reden voor mij om op andere paarden te wedden.
Google leverde met Android tot dusver een redelijk kaal platform en liet ontwikkelen van apps, zelfs diegene die basisfunctionaliteit beiden, graag over aan derden. Zo ontbeert de standaard mail app van Android nog altijd bepaalde basis IMAP functionaliteit ('sent' en 'draft' folders blijven bijvoorbeeld locaal op het toestel i.p.v. op de IMAP server, een grote ergernis van velen).

Veel 'normale' gebruikers hebben echter liever bij levering een compleet platform inclusief alle basis apps met goede 'looks' en puike functionaliteit. Apple levert met iOS een compleet systeem wat absoluut aan die voorwaarde voldoet en is mede daardoor bij de 'gewone' consument razend populair.

Dat Google nu de stap neemt om zelf de (meegeleverde/standaard) apps van zijn platform naar een hoger plan te tillen is imo een grote stap voorwaarts. Hierdoor kan Android snel meer toegankelijk worden voor de 'gewone' consument en zo marktaandeel van iOS snoepen.

[Reactie gewijzigd door resma op 2 februari 2011 10:30]