Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 199, views: 25.425 •

Blizzard heeft PayPal gevraagd de rekening van goldsellers te blokkeren. Het bedrijf hoopt zo de handel in virtueel geld in mmog World of Warcraft te verhinderen. De goldsellers zouden het intellectuele eigendom van Blizzard schenden.

WoW GoldBlizzard probeert een nieuwe aanpak in de voortdurende strijd tegen voornamelijk Chinese goldsellers, bedrijven die virtueel geld uit het spel aanbieden. De ontwikkelaar heeft PayPal aangeschreven en de betaalservice gevraagd om de rekening van de goldsellers te blokkeren. Dat blijkt uit een mail die PayPal gestuurd heeft aan de bedrijven die het virtuele geld aanbieden. PayPal schrijft de bedrijven aan met de mededeling: "U bent bij PayPal aangemeld als overtreder van het intellectuele eigendom van Blizzard Entertainment vanwege het verkopen van World of Warcraft-merchandise. Als u vindt dat uw handel geen inbreuk maakt op het intellectuele eigendom, vul dan alstublieft het bijgevoegde formulier in." Als de aangeschreven bedrijven hun activiteiten niet staken, zal PayPal hun rekening blokkeren.

Tot nu toe probeerde Blizzard de goldsellers aan te pakken door het account te blokkeren van spelers die in het spel reclame maakten voor de websites waar het virtuele geld verkocht wordt. De verkopers maakten echter steeds nieuwe accounts aan. De markt voor het verhandelen van virtueel geld is groot, hoewel harde cijfers ontbreken. Volgens een recente schatting is de markt in China alleen al 500 miljoen dollar groot.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (28)

Reacties (199)

Reactiefilter:-11990193+193+21+30
Ik heb zelf nog nooit met PayPal gold gekocht. Enkel via CC en ik gok dat het merendeel da ook zo doet.

Nu, dit is wel mooi enzo, maar dan kopen mensen gewoon niet meer via PayPal...
Er is ook een groot aantal mensen zonder creditcard, en zeker in Nederland waar de creditcard nou niet bepaald een populair betaalmiddel is.

Dit is wel iets dan anders bij wikileaks waarbij het gewoon geblokkeerd wordt zonder kans om weerwoord te geven.
maar 10% van de Nederlanders heeft een creditcard, maar ook Paypal is niet echt populair.

Wat ik nooit gesnapt heb is: Als je een spel liever door iemand anders laat spelen, is het dan wel een leuk spel?
Zo ver ik het begrepen heb zijn het juist de mensen die weinig tijd hebben om te spelen die gold kopen. Zo kunnen ze met minder tijd toch hetzelfde "bereiken" en mogelijk meer plezier hebben in het spel.
Dat soort mensen hebbe misschien plezier, maar krijgen door het ontbreken van skills al snel de naam e-bayers.

Gekocht accounts zonder de bijbehorende kennis en vaardigheden.
Gold farming vergt nou niet echt skills en levert dat ook niet echt op.....
Hetzelfde geld voor datgene wat je met dat goud kunt kopen; je krijgt er geen skills van en je hebt ook geen skills nodig om het te verkrijgen.

De naam "e-bayers" krijgen vooral diegenen die niet in staat zijn met een fatsoenlijk aangekleed karakter hun taken in het spel goed uit te voeren; de echte skill-lozen. En dat staat volledig los van het kopen/verkopen van ingame currency.
Nooit gespeeld dus :)

Ontopic: Terecht. ik matig me er ook geregeld aan... de prijzen gaan alleen maar omhoog omdat mensen zoveel geld hebben en het dan dus ook echt kopen. Natuurlijk zijn er mensen die zoveel geld hebben (heb zelf ook genoeg) maar dan nog zijn de prijzen door goldsellers erg omhoog gegaan...
ik heb het ook nooit gespeeld, maar als het zo'n issue is, waarom gaan ze het dan niet gewoon zelf verkopen als iedereen het toch illegaal blijft kopen?
een markt van 500 miljoen dollar is niet niks, en ze kunnen zelf zo veel goud maken als ze willen, en zoals brummetje net zegt, spullen worden toch wel duurder.
ik heb het spel zelf ook nooit gespeeld maar ik kan me wel voorstellen dat als je een ingame currency hebt je ook een ingame markt hebt. Ga je geld bijdrukken krijg je inflatie, natuurlijk is dit nu ook het geval maar ik denk wel minder dan als Blizzard zelf goud gaat 'drukken'. Tijd om een econoom aan te nemen daar misschien =)
Je ziet het eigenlijk verkeerd, die Chineese firma's drukken geen geld ofzo. Die verdienen het ingame door te skillen en te "no-lifen" .
Uiteindelijk wordt er maar zoveel geld gecreŽerd als de spelers zelf willen en heeft Blizzard hier niets over te zeggen, want de spelers kunnen zo veel verdienen als ze willen.
Dat de prijzen van verschillende zeldzame items de hoogte ingaan is puur vraag en aanbod, niet echt inflatie.

Het is is in iedergeval goed dat Blizzard het probeert op te lossen zonder dat andere spelers er last van hebben. (in tegenstelling tot Runescape)
Je ziet het niet, maar wikipedia had het je kunnen vertellen.

Hoewel over de oorzaken van inflatie onder economen geheel verschillend wordt gedacht, wordt vrij algemeen aangenomen dat er een zeker verband bestaat tussen de ontwikkeling van de maatschappelijke geldhoeveelheid en inflatie: inflatie wordt dan vermoed te worden veroorzaakt door de relatieve toename van de hoeveelheid geld.

Snap je? Meer geld, zelfde "productie" (items op AH), geld is minder waard

[Reactie gewijzigd door Cio op 31 januari 2011 17:31]

Dat de prijzen van verschillende zeldzame items de hoogte ingaan is puur vraag en aanbod, niet echt inflatie.
En laat de 'waarde' van gold nou net ťťn van de invloedrijkste factoren met betrekking tot de vraag zijn.
Met 'waarde' bedoel ik hier de inspanning van een speler die tegenover het verkrijgen van een bepaalde hoeveelheid gold staat. Wanneer gold gekocht kan worden zonder dat er enige investering qua speeltijd tegenover staat, verliest het aan waarde, wat exact de definitie is van inflatie.
Voor mensen die gold kopen representeert dat gold een mindere waarde dan de mensen die het spel wel volgens de regels spelen. Immers, de gold-kopers hebben geen speeltijd hoeven investeren in het verkrijgen van gold en kunnen hun rijkdom gemakkelijk opnieuw aanvullen (wederom zonder speeltijd te investeren). Daardoor geven ze gemakkelijker grotere hoeveelheden gold uit, waardoor prijzen stijgen. De eerlijke spelers zijn hier vervolgens de dupe van.
Iedereen zijn geld laten verminderen met 30% Dan zijn alle problemen van inflatie weer afgenomen. Hoppa, kunnen de prijzen van gold ook omlaag omdat de beesten nog steeds evenveel droppen.
Inderdaad.

Persoonlijk zou ik mijn geld er niet aan uitgeven, maar ik kan me wel voorstellen dat winnaar je het spel leuk vind, niet enorm veel tijd heb, maar intussen wel een goed betaalde baan, dat je liever wat gold koop, dan dat je je gelimiteerde tijd ook nog is ga gebruiken om gold te farmen.

Zoals de Goblins zeggen: "Time is money, friend."
Als je jouw logica wil verleggen naar andere gebieden, dan zet ik op de volgende Olympische Spelen een nieuw 100 meter sprint wereldrecord neer. Doe ik het wel met de auto trouwens, want ik heb een goedbetaalde baan. Dus geen tijd om te trainen, maar wel geld voor een auto.

Je hebt de keus om een spel wel of niet te spelen. Als het je teveel moeite is om het spel volgens de regels te spelen, speel dan niet. Als je vals gaat spelen, kun je net zo goed meteen je pionnetje op de finishlijn neerzetten en wat anders gaan doen.
Ik dacht dat dat probleem wel behoorlijk afgenomen zou zijn, aangezien je sinds de uitbreiding TBC niet heel veel meer hoeft te doen om epics e.d. te halen. Ik denk dat we hiervan moeten leren dat mensen nooit tevreden zullen zijn en altijd zullen willen betalen voor hun 'status'. Het lijkt mij dat dat niet alleen gedaan wordt door mensen met weinig tijd.
ik kan als gold blogger meespreken over het snel gold verdienen. ook met heel gelimiteerde speeltijden is het mogelijk om snel het geld wat je nodig hebt te verdienen. Vaak zelfs sneller dan dat de goldsellers dat doen. Ja je moet daar wat onderzoek naar doen al is dat niet veel maar als je het door hebt begint het zelfs leuk te worden om gold te verzamelen en het is voor mij zelfs een game in de game zelf geworden.

[Reactie gewijzigd door Katsumii op 31 januari 2011 15:53]

maar 10% van de Nederlanders heeft een creditcard, maar ook Paypal is niet echt populair.
Heb je daar een bron voor? Want ik kan me niet voorstellen dat van de 18+'ers in Nederland werkelijk maar 10% een CC heeft.

Iedereen die wel eens op vakantie gaat heeft er op op z'n minst eentje lijkt me.

Sowieso snap ik de aversie tegen CC's in Nederland niet zo.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 31 januari 2011 10:31]

Velen blijven in Europa wanneer ze op vakantie gaan en in landen zoals Frankrijk, Spanje, Oostenrijk etc kun je gewoon met je bankpas betalen. Verder is er in vele landen ook wel Maestro aanwezig, die in ieder geval op de passen van de ING zit.
Creditcard is met name populair in de V.S. en Canada. Daar wordt bijna alles wel met de CC gedaan. Hier in Nederland zijn we er niet zo happig op, vooral ook omdat het aanvragen ervan ingewikkeld is. Je krijgt niet zomaar een creditcard.

[Reactie gewijzigd door In Search of Sunrise op 31 januari 2011 10:49]

Je kunt overal ter wereld geld uit de muur halen als er Maestro op je pin-pasje staat.
Niet als je in BelgiŽ woont. Zowat alle Belgische banken blokkeren sinds kort Maestro buiten Europa. Van de grote banken is Deutsche Bank hier de enige die dat nog toelaat. Bij andere banken kan je het soms tijdelijk laten activeren.
Wat is de reden hierachter? Ik ben best wel benieuwd.
Omdat buiten europa, de meeste kaarlezers de bankkaart uitlezen via de magneetcode.

Dat kan makkelijk geskimd worden, en dan word je rekening geplunderd.

In europa lezen de kaartlezers de chip uit...welke veel moelijker na te maken is.
en dat geldt ondertussen volgens mij ook voor de Nederlandse pasjes of gaat op korte termijn voor ons gelden.
je kunt echt heel makkelijk een periode aanvragen (bv als je op vakantie gaat) waarin het wel buiten europa kan. Ik begrijp niet dat mensen zoveel probleem hierrond kunnen maken... Hoeveel keer kom je nu als gemiddelde mens buiten europa?
Was ie blokkage niet alleen in een aantal 'risicovolle landen'? Ik dacht TunesiŽ en misschien nog 1 of 2. Maar zeker niet alle landen.
Je moet 1 malig de dienst activeren om maestro in buitenland te gebruiken en dan zou het altijd moeten blijven werken.

En in BelgiŽ kun je gemakkelijk aan een credit card geraken. Ik ben nog student en kreeg zo eentje mee naar huis. Papiertje tekenen en uitgeven maar ;)
Je krijgt dus wel zomaar een CC en voor het aanvragen hoefde ik alleen maar op gesprek te komen bij de Rabobank en onder het genot van een bak koffie te vertellen waarom ik hem nodig had. Limiet werd zonder probleem vastgesteld op €1500,- terwijl ik niet eens een inkomen had naast mijn studiefinanciering.
Natuurlijk krijg je zomaar een CC, in de VS is dat nog veel meer, krijg je je zelfs zonder aanvragen opgestuurd in de post. Ze willen dat je zoveel mogelijk met die CC betaalt, zodat je het weer terug kunt betalen (met rente) en, als je het niet terug kunt betalen, sturen ze gewoon een deurwaarder op je af.

Het klinkt heel aanlokkelijk, 'gratis geld zelfs zonder inkomsten', maar het is gewoon keihard een lening die je met rente terug mag betalen.
Uuuh jawel, betaal maar eens een paar maandjes niet, rente is bijna 10% op CC's...
@sander
Hangt puur van je kaarttype af.
Ik heb zelf een debit kaart betaal 0 rente
1ste van de maand word alles afgeschreven van mijn normale rekening wat ik daarvoor gebruikt heb.
je zegt het al: studiefinanciering. Dit geeft voor een bank aan dat je tot op zekere hoogte kredietwaardig zal zijn en vooral: je aanvraag komt door het systeem omdat ze zeker weten dat je elke maand een bedrag op je rekening krijgt. Ik ben toevallig zelf op zoek geweest en heb overal te horen gekregen dat het niet kan (geen stufi noch inkomen, CC is voor een reis die ik ga maken), ook niet met garantstelling of spaarrekening. Uiteindelijk blijkt dat als mijn ouders er een op mijn naam aanvragen het wel gewoon kan, maar het is absoluut niet zo makkelijk als jij doet klinken.
Heerlijk zo'n kaart. Had hem nodig om online te gamen, maar betaal er nu ook steeds meer mee.
Je producten zijn verzekerd (50 euro eigen risico).
Het wordt pas eind van de maand van je rekening afgeschreven (is gekoppeld aan mijn rabo-rekening), zodat je zelfs geld uitspaart (het geld kan nog even op mijn spaarrekening blijven staan en daar vang ik dus wat langer rente over).
Ik sta nooit rood: ik koop alleen als ik het geld heb. Rood staan is idd echt veel te duur. Waar dan ook...

OT: goed dat ze goldfarmers aanpakken. Het verziekt MMO's voor diegene die er wel veel energie in steken. Beter is om aparte servers te maken waarop je wel spullen en gold kan kopen. Dit gebeurde op een gegeven moment met Everquest II ook. Aparte servers is echt een must, want anders haken teveel mensen af.

[Reactie gewijzigd door Oval op 31 januari 2011 20:12]

Klopt, Nederland is gewoon een achter gesteld land qua eigenaren van een Credit Card en betalingen ermee.

Wil je er iets mee in een winkel raken de meeste mensen achter de balie in paniek.

Nederland hanteert gewoon een antiek systeem en gedachtengang.

Nu gaan we van de magneetstrip over op de chip betaling, meeste benzinestations zijn al over, overal zie je die nieuwe kleine blauwe pinautomaatjes.
Zoals ze dat in bv. Frankrijk nu al tijden doen, maar wat doet een Nederlander, klagen, klagen, klagen, want nieuw is slecht.

Maar gelukkig denken andere mensen anders over en zetten gewoon een nieuw systeem in!

Maar zoals ik zei, Credit Card loopt achter, ik heb er een en heb er veel voordeel van als je internationaal veel handelt. Vroeger had je voor je MMORPG geen Paypal en kon je je abonnement alleen maar betalen met een CC.
Je wilt dus zeggen dat CC betalen beter is dan pinnen omdat.. ? Je doet een paar uitspraken en onderbouwd deze nauwelijks.
Het is al lang bekend dat magneetstrip onveilig is maar verder is pinnen voor iedereen beter. Zowel de consument als de winkelier.
Onderbouwing:
  • Kopen op credit creŽert bubbels in de economie (zie VS)
  • kopen met de CC kan je verleiden tot grotere aankopen dan je financieel aankan
  • De belachelijk fee's die CC maatschappijen vragen maken winkeliers (terecht) terughoudend met accepteren van CC. Kosten voor een Credit Card transactie bedragen 3,5% van aankoopbedrag terwijl pinnen maar ettelijke centen kost. We hebben een goed alternatief, dat dan wel technisch niet perfect is maar verder zeer efficiŽnt en betrouwbaar is
,

[Reactie gewijzigd door Floor op 31 januari 2011 13:12]

Creditcards zijn beter omdat er veelal een vorm van verzekering aan gekoppeld is:
- Levert de winkel niet? -> Geld terug
- Winkel failliet? -> Geld terug
- Product beschadigd binnen 3 maanden? -> Geld terug
- Garantie dispuut met winkel -> Geld terug

Met iDeal en andere vormen van vooruitbetaling kun je fluiten naar je geld in bovenstaande situaties.
Antiek systeem en gedachtegang?

Zo hightech en veilig is een creditcard niet hoor.
Als je een foto maakt van het pasje heb je alle gegevens die je nodig hebt om online aankopen te doen.

Als je het zo vergelijkt is een magneetstrip nog veiliger.

Natuurlijk heb je schijn veiligheid met een soort van verzekering maar dat kun je net zo goed op bank pasjes ook doen.

De on-topic vraag is is het wel goed dat Blizzard jouw paypal account kan laten blokkeren?

Ik vind dat teveel macht en Paypal heeft in principe niks te maken met wat Blizzard wel en niet goed vind in hun spelletje.
Ik heb het zelf nooit gedaan maar ik snap het wel.
Als je een fulltime baan hebt en je wilt raiden dan gaat dat na een tijdje niet werken met de repair kosten. Grinden is saai dus koop je geld in, op die manier kan je wel van het spel genieten en heb je ook de skills alleen sla je het saaie deel over.
Je bedoelt dus dat je het spel wel wilt spelen maar er geen tijd in wilt steken?
Ik heb ook een full time baan en heb 50k gold op de bank staan en heb nog nooit een cent gekocht. Grinden hoort erbij, dat is een deel van het spel, zeker als je ook je professions wilt levelen.
Maar als je wel tijd hebt om 3-4 uur op een avond te raiden heb je ook tijd om zelf gold te verdienen lijkt me.
Je bedoelt dus dat je het spel wel wilt spelen maar er geen tijd in wilt steken?
Wel tijd in actie (raiden) geen tijd in saai werk (grinden). Ook ik kan me daar wel wat bij voorstellen.
Er is dus een markt voor MMO's die meer op actie en minder op grinden zijn gericht. Zolang aan die vraag niet wordt voldaan zoeken mensen zelf een oplossing.

Grinden bestaat oa omdat het een "time sink" is waardoor zo'n game meer inkomsten genereert.
Grinden bestaat oa omdat het een time sink is waardoor zo'n game meer inkomsten genereert.
Dat snap ik niet helemaal: Blizzard verdient per maand aan spelers, dus hoe exact verdienen ze meer geld aan spelers die meer tijd in het spel steken? Het kost hen enkel geld: servercapaciteit en dergelijke. Ideaal voor Blizz zou denk ik zijn dat spelers elke maand betalen en nooit online komen ;)
Er zit nog meer vast dan alleen maar cash genereren. Het is een spel met een eigen virtuele economie en als mensen gaan lopen cheaten dan verpesten ze het voor de mensen die wel eerlijk spelen.

Sommige zien het misschien niet als cheaten maar van mij mogen de accounts worden afgesloten die geld hebben gekocht, het verpest het namelijk voor de eerlijke spelers.
Het is geen cheaten. Het is gewoon cross-over van geldstromen. Is het ook cheaten als iemand in Nederland werkt en kleding in China laat maken tegen een afgesproken Euro/Yuan-wisselkoers?
Heel simpel, als je van een spel de reguliere content (quests dus) in zeg 30 dagen uit kan spelen met de uren die hij/zij per dag beschikbaar heeft, dan zijn ze na die maand een abonnee kwijt. Er is dan namelijk vrijwel niets meer over om te doen en verliest de
speler zijn interesse.

Moet die zelfde speler echter werken voor zijn geld, om equipment te kunnen kopen, waarmee hij/zij de volgende quest WEL kan doen, dan is hij/zij 3 maanden bezig
en blijft Blizz geld vangen.

Als je eenmaal de top hebt bereikt en je hebt alles al gezien is de lol er wel een beetje af
en zullen veel mensen hun abonnementje in de vriezer gooien tot de volgende uitbreiding komt.
Dat snap ik niet helemaal: Blizzard verdient per maand aan spelers, dus hoe exact verdienen ze meer geld aan spelers die meer tijd in het spel steken?
Dus hoe meer maanden mensen klant blijven des te meer verdient Blizzard. Dus hebben ze er baat bij om voor klanten het bereiken vh einddoel vh spel (max level) uit te stellen. Veel klanten haken niet lang daarna af.
Ideaal voor Blizz zou denk ik zijn dat spelers elke maand betalen en nooit online komen
Dit gaat over klanten die en niet meer betalen en niet meer online komen; ex-klanten. Voor Blizzard is het gunstiger als die mensen wel online komen en wel betalen. Hoe langer hoe beter voor Blizzard, vandaar grinden.
Het kost hen enkel geld
Nee hoor, ze verdienen er meer aan dan het ze kost.
Op zich niets mis mee natuurlijk, maar het is niet waar dat het ze alleen maar geld kost.
3 4 uur? met een full-time baan? Ik ben zelf om 18:00 uur thuis na het eten is het 19:00-19:30. dan speel je dus de hele avond? Ik snap wel dat je dat geld koopt dan.
Je laat het niet door een ander spelen, je koopt alleen het gold waar je normale een geruime tijd voor nodig hebt om te verzamelen. Mensen die niet veel kunnen spelen (uurtje per dag of nog minder) hebben dus geen zin om tijdens die tijd dan ook nog eens alleen maar bezig te zijn met gold verzamelen, die willen gewoon aktie. Zelf ook regelmatig gedaan toen ik nog actief was met WoW. Scheelt een boel gezeur en je kan gewoon gelijk bezig met de dingen die je leuk vind. Moet wel zeggen dat het al een flinke tijd steeds makkelijker wordt om gold te verdienen. Dit zal Blizzard mede door gold-verkoop hebben verandert lijkt mij.
Veel van de vaste WoW spelers, zeker die zich in de endgame-community's bevinden, zijn al zover in het spel met meerdere hoge level characters en begrip voor vrijwel iedere class. Op dat moment zijn ze er zodanig mentaal in verdiept dat het als daadwerkelijk een goede uitgave voelt om "spel-geld" te kopen. Vaak kopen ze dan ook een character van een bepaalde "Class" (dus met bepaalde functies) waarmee ze hun community, of wel "Guild" kunnen helpen. Voor velen kost het maar enkele uren om een bepaalde class te leren ook al is die op het hoogste level.

Bijvoorbeeld: Een speler heeft een krijger, zwarte magier, samurai en ninja, maar de guild kan heel goed een witte magier gebruiken.. Een speler lijkt dat interessant en wil graag zijn guild helpen, maar heeft geen zin om een witte magier van level 1 helemaal hoog te spelen. Bij sommige spelers duurt dit ook redelijk lang.

In de meeste gevallen wordt iemands account vroeger of later toch gestolen door hetzelfde "bedrijf".

Zelf heb nog nooit een character gekocht, heb wel eens een keer game-geld gekocht in een ander spel, maar had er spijt van.. toen ik zelf beter in het spel werd verdiende ik meer op een dag dan waarvoor ik toen 50euro aan uitgegeven heb.
Maar aan de andere kant.. ik raakte toen ook zover verdiept in het spel dat het voor mij een peulenschil was om wat dan ook te behalen.. slecht voor je echte leven.

Betalen en dingetjes kopen wordt op WoW zelf steeds makkelijker gemaakt. Niet alleen PayPal, maar ook iDeal werkt tegenwoordig met WoW. Dan is iDeal al een stuk makkelijker.. heb ik laatst ook ontdekt dat sommige betalingen zelfs via Direct Incasso gaan.. met dat systeem hoef je alleen de naam van de bank, rekeningnummer en naam en adres van rekeninghouder in te geven en de betaling is gelukt. Dit maakt het voor minderjarigen wel ook erg makkelijk...

[Reactie gewijzigd door Arcticwolfx op 31 januari 2011 13:41]

Een witte magiŽr....hilarisch. :)
http://www.dnb.nl/binarie...ederland_tcm46-229628.pdf

55% je zit er maar 45% naast. (en dit onderzoek was in 2009, kans dat het nu al weer iets hoger ligt dus).
Een PayPal account kun je ook gewoon koppelen aan je bankrekening. Een cc is dus niet (meer) nodig, al kan die natuurlijk nog steeds gekoppeld worden aan je account.
Pro tip: doe die koppeling alleen als je iets betaalt, en geef de voorkeur aan het van te voren overstorten van geld naar je paypal rekening. Paypal is slechts beveiligd met een gebruikersnaam / wachtwoord, als die gekraakt wordt zit er dus niks meer tussen een malafide persoon en je bankrekening. Er zullen wel alarmbellen afgaan als er grote bedragen mee gemoeid worden, maar kleine bedragen zul je ook wel voelen.
Ik gok dat de meeste mensen hun CC gegevens niet willen geven dit soort bedrijven, juist daarom wordt paypal veel gebruikt bij goldsellers.
opzich ben je niet al te snugger als je je CC gegevens aan dat tuig toevertrouwt. Vergeet niet dat die goldsellers ook de gevreesde hackers zijn die al die wow accounts hacken. Ik vind het prima dat ze aan gepakt worden al is het alleen al omdat dat gespam mateloos irritant is!
Ik stel voor dat we op basis van logica van dit kaliber Irak binnenvallen.
de spam zal gewoon doorgaan hoor want de gold farms komen als paddestoelen uit de grond.
Je CC kan wel verzekerd zijn en je kan meestal wel weer de hele handel terugdraaien, maar je bent nog steeds nogal idioot bezig om aan gold farmers je credit card gegevens te geven.


Uiteraard kan je het spelletje ook niet spelen ipv toe te geven aan je neiging om vals te spelen...

[Reactie gewijzigd door Sissors op 31 januari 2011 10:06]

Het spijt me, maar de casual of lonewolf player moet soms wel voor goodies. Sommige havealifers willen gewoon niet 1/3e van hun vrije tijd besteden aan WoW. Dan betaal je maar voor wat "speelruimte", heb ik ook gedaan en zodoende kan ik ook een beetje mee in high level area's en niet wekenlang lopen grinden. Ik vindt WoW ook leuk, alleen moet ik wel om een beetje mee te kunnen doen.

Als je dit echt opgelost zou willen zien, dan moet Blizzard eens gaan denken aan Lonewolf servers, waarbij het mmo-gedeelte meer trading e.d. zal beslaan. Kan je zeggen: " dan moet je gewoon single play rpg's gaan spelen", doe ik ook. Je kan echter niet ontkennen dat er duidelijk vraag naar is.
lijkt mij als een fout in het ontwerp van het spel...
Juist niet - een belangrijk aspect van het ontwerp van het spel is dat de gebruiker er veel tijd aan moet besteden. Meer tijd besteden betekent meer inkomsten voor Blizzard, Š 10 - 15 euri / maand. Natuurlijk moeten ze wel net de balans vinden tussen veel tijd er aan kwijt en niet langdradig en vervelend zijn. Dat laaste is echter (imo, en volgens een aantal) wel het geval, waardoor mensen shortcuts zoals goud kopen nemen.
WoW is een digitaal worteltje dat voor het ezeltje wordt gespannen in de vorm van instant beloning als je een bepaalde handeling X keer herhaalt. In het echte leven ga je immers niet zo makkelijk "level up".
Nee, in het echte leven hoef je alleen een jaar te wachten, ook echt moeilijk, rite?

On-Topic:
Het bannen van (veelal) trial accounts zal ook weinig zin hebben. Ik denk dat de stap om verder te gaan dan in-game ook vrij logisch is. Al denk ik niet dat het afsluiten van PayPal accounts er voor zorgt dat de spam af zal nemen. Er zullen vast wel andere manieren komen om de handel gaande te houden.

Maar goed, zolang er vraag naar is, is er aanbod. Het is echter zo dat je totaal geen moeite hoeft te doen om zelf gold te verzamelen, apart van het gebruiken van je grijze massa.

(iets minder on-topic) Laatst heb ik een character op m'n eerste server aangemaakt, waar ik alleen nog een mage had staan met 6 gold. M'n nieuwe character had voor level 40 al 6k gold, puur door m'n profession te levelen. Als een low level dat kan, dan kan een max level persoon dat ook.
Kan beter in het echt 8 uur / dag grinden voor een maand, krijg ik ook nog voor betaald :+. 's avonds naar de sportschool krijg je een strength en stamina bonus van, en een stukje sprinten gaat je speed van omhoog. Intel kun je ook trainen irl. Zondags even een uurtje (of twee misschien) je Spirit boosten in de kerk, en je kunt er weer tegenaan.
Euh - en naar school voor de intellect zeker hehehe...
ik begrijp weinig van die wow waanzin
Dat vroeg ik me ook af voordat ik het speelde
Na aandringen van 2 collega's en15jr quake/doom/cod ben ik met since 7dec2010 :+ toch maar wow gaan spelen - half november eerst trail maar had niet veel tijd nodig om trailaccount om te zetten in echt account.
WoW is leuk - veel leuker dat iedere dag een hetzelfde setje mappen te moeten spelen. Ik heb het gehad met dom knallen - wow is meer - veel meer...
Ik zou persoonlijk nooit met een CC aan een goldseller betalen
Dit soort chinezen verkopen de CC data door krijgen ze paar dollar voor maar dat is genoeg daarna worden de CC gegevens weer doorverkocht in grote hoeveelheden voor meer aan mensen die het geld witwassen
Ik heb zelf nog nooit met PayPal gold gekocht.
Ik heb sowieso nooit gold gekocht....
Ik verbaas me nogal dat je reageert alsof het de normaalste zaak van de wereld is om gold ingame te kopen met echt geld? Ik speel Wow al vanaf de eerste beta en ik heb al mijn geld gewoon in het spel verdient door quests te doen en volgens mij is het spel ook zo bedoelt?

Ik ben namelijk van mening dat het een soort van cheaten is en je loopt een groot risico dat je account wordt afgesloten als je hier aan mee doet, ik zou dus maar uitkijken.
Damn; 500 miljoen, voor virtuele centjes ... zijn toch wel harde pegels voor gamen
Ik vind het ook een hoop ja, en ik geloof het eigenlijk niet dat het echt 500M is.
Ik geloof dat er zo'n 12M spelers zijn in WoW en dat zou dus uitkomen op ruim 40$ per speler gemiddeld.
Zelf ken ik geen spelers die geld kopen, of iig geen spelers die er voor uitkomen.
Nog geen 5miljoen ervan zijn spelers in EU en USA. Maar ik ben er zeker van dat de mensen die wel goud kopen, er massa's geld aan opdoen.
Staat ook niet bij of dit jaarlijks is en of het winst of enkel omzet is. Als het over de vele jaren WoW gaat is het niet moeilijk met mensen die accounts kopen en na enkele maanden stoppen met spelen.


Het artikel is ook weer gewoon belachelijk geschreven natuurlijk, je moet hier niets anders verwachten.
Hier hebben ze het over "Volgens een recente schatting is de markt in China alleen al 500 miljoen dollar groot."
Als je ook maar even de bron leest is het echter "It's rumored to be upwards of $500 million in China alone." en geen verdere bronnen. Google translate kan het zelfs correcter vertalen dan de prutser op de tweakers redactie.
Toegegeven een schatting klinkt stelliger dan een roddel (rumour), maar er is een groot verschil tussen een onderbouwde en niet onderbouwde schatting. Waarvan dit er een uit de laatste categorie is natuurlijk. Ik vind daarom ook dat je nogal krachtige taal tegenover de redactie bezigt. Er zijn nettere manieren om je ongenoegen te uiten. Op deze manier kom je tevens niet geloofwaardiger, intelligenter of volwassener over dan dat je het netjes zou houden. Je bent vast met het verkeerde been uit bed gestapt of zo, maar anoniem mensen aanvallen op het internet is geen oplossing voor het feit dat je zelf niet lekker in je vel steekt....

OT: Geen zin/tijd om te farmen voor gold...spel een ander spel! Mensen die echt geld uit gaan geven aan virtueel geld zijn wat mij betreft niet helemaal lekker bezig. Tevens stimuleer je irritant gespam ingame en ben je eigenlijk bezig met een verkapte vorm van cheaten. Daarentegen zijn mensen (niet chronisch ziek en in staat tot het volgen van een opleiding of hebben van een baan) die structureel 8 uur per dag WoWen ook niet goed bezig.

[Reactie gewijzigd door Propheticus op 31 januari 2011 14:33]

Deze 500 miljoen is waarschijnlijk over de gehele markt van 'virtuele voor echt geld'.
Te bedenken dat er een tijd geleden zo'n goldfarm site verkocht werd voor 10 miljoen dollar.
Deze site verkocht virtuele eigendommen voor 'World of Warcraft, Final Fantasy XI, Warhammer Online, Everquest II, Age of Conan, and many, many others.'
http://www.1up.com/news/gold-farmer-site-bought-10
Ik ben het er mee eens dat Blizzard er wat aan moet doen om dit tegen te gaan.
Echter ben ik het er weer niet mee eens dat PayPal hierin wordt betrokken. Paypal loopt hiermee ook geld mis terwijl ze niks illigaals doen.

Het lijkt mij niet zo moeilijk om te traceren dat een speler die niet veel speelt een cashflow van 10k heeft op een reguliere speler van 5k. (ik noem even een voorbeeld, geen harde cijfers)

Je moet het probleem bij de bron aanpakken en dat is de koper.

Edit; Nondeju, waarom is deze reactie nu weer offtopic/irrelevant?Ik ga inhoudelijk in op het topic... Wie bepaalt dit? Danku

[Reactie gewijzigd door kleefei op 31 januari 2011 10:27]

Ik vind het goed dat paypal hierin wordt betrokken en ook actie onderneemt.
Als iemand illegale windows kopieen gaat aanbieden doen ze dat ook. Dat de kopieen illegaal zijn ziet iedereen, dat WoW geld handelen illegaal is ziet alleen niet iedereen.
Ik denk dat het 'makkelijk' is paypal hierin wordt betrokken, maar of dat 'goed' is ???

Ik vindt het principieel niet de taak van de 'bank' (wat paypal feitelijk is) om te beoordelen of het geld van haar klanten wel ethisch correct besteed wordt.

Je ziet met WikiLeaks tot wat voor ophef/macht dat kan leiden.

Daar hebben we een onafhankelijk rechtsysteem voor uitgevonden, dat overigens wel zijn werk zal moeten doen.

[Reactie gewijzigd door T-men op 31 januari 2011 10:22]

Helemaal met je eens, Paypal gooit zijn eigen ramen in door te beslissen wat jij wel en niet mag aankopen met jouw geld.

Paypal is inderdaad een bank en hoort zich verder niet te bemoeien met transacties, wat je nu namelijk gaat krijgen als dit allemaal doorgaat, is dat Paypal laat zien gewillig te zijn in het optreden tegen instanties / personen qua betalingen.

Paypal zal hoe dan ook zijn eigen ramen in gaan gooien doordat deze instanties / personen zullen uitwijken naar andere betalingsmiddelen en die zijn er genoeg!

Paypal zal dus eigenlijk juist voor zijn klanten moeten opkomen en tegen bedrijven als Blizzard in gaan. Moet je je inderdaad eens bedenken hoe het zou zijn als een ABN, RABO of wat dan ook zich ineens gaat bemoeien met de aankopen en verkopen welke jij doet? Nee meneer die transactie gaat niet door, dat mag / kan niet......

Paypal blijf bij je roots, speel de bank en verder niets!
Het verschil is dat inbreuk op copyright ook beschermd is door de wet. Dan is het in Paypal's interesse om geen tussenschakel te spelen (net zoals ze op Ebay namaak proberen weg te krijgen).

Dat mensen geen geld mogen uitgeven aan virtuele items/diensten (wat Blizzard zelf doet) is niet tegen de wet.
Nou nee, Paypal is een bank!
ABN AMRO en de RABO BANK zijn ook banken, moeten deze dan ook optreden en zich bemoeien met jouw transacties?

Paypal is geen rechtspersoon en dient zelf ook niet als dusdanig op te treden.
Ze drijven handel in transacties en verder niet.

Nu zijn het goldsellers vanuit WoW, wat is de volgende stap? Als paypal hiermee niet inziet dat ze hun eigen ramen ingooien en straks hun grootste klanten zullen verliezen door dit soort acties, dan is het mijn inziens niet echt een bedrijf die vooruit kijkt en zal het ook niet lang duren voor ze echt een hoop accounts en dus omzet gaan verliezen.
Ik zou ook graag zien dat ze dit soort dingen niet deden zonder gerechtelijk bevel. Ik neem aan dat dat van een rechtbank van de VS moet komen. (paypal is amerikaans toch?)

Ik vind het prima dat er iets ondernomen wordt tegen goldsellers, maar doe het dan wel alsjeblieft volgens de regels.
Uiteraard moeten banken zich bemoeien met jouw transacties, dat is de wet. Daarom zeg ik ook dat het normaal is wanneer banken verboden transacties blokkeren.

Er is echter nog geen enkele wet die Paypal zegt dat ze goldsellers niet mogen toelaten. Dus het zal enkel van de gratie van Paypal afhangen of ze al dan niet aan het verzoek van Blizzard voldoen.
De goldsellers komen op 1 manier aan gold en dat is 24/7 het spel spelen en dingen "farmen". Wanneer kopers aangepakt worden(in mondjesmaat waarschijnlijk) stop je het farmen niet.
Ik neem aan dat Blizzard wel een deal heeft gesloten met paypal zodat ze geen geld kwijtraken want paypal hoeft er natuurlijk niet naar te luisteren.
Helaas is dit niet altijd waar.
Er wordt ook veel geld verkregen door account hacking via key loggers en dergelijke.
Hierna wordt alles wat men te pakken kan krijgen (eigen bank inhoud maar ook de guilde bank) door gestuurd naar andere accounts en dan weer andere.
Daarna worden alles wat niet verstuurd kan worden verkocht en gaat het geld ook nog weg.
En vaak worden de karakters nog eens verwijderd zodat de klap die je krijgt nog eens extra hard aankomt als jij je gesloopt account opent.

Blizzard helpt je wel bij het terug krijgen van je karakters en de spullen die je had maar dat kost wat tijd en moeite van hun zijde.
En juist van dit soort dingen willen zij af.
Als er geen echt geld meer te verdienen valt aan dit spel door deze praktijken dan scheelt het ook een boel ellende die op deze manier wordt aangericht.
Ik ben toevallig dit weekend gehacked. Geen keylogger kunnen vinden met alle gangbare scanners en ook nooit op phishing mails gereageerd (ben daar gek!). Dus ben er nog steeds niet achter hoe ze het geflikt hebben. Misschien een keylogger op mijn werk omdat ik daar ook wel eens inlog op het forum. Mijn geld was weg, maar mijn gear+bank en andere chars op andere servers waren ongemoeid gelaten. Blizz heeft inderdaad geld teruggegeven.
Ze hebben gewoon een site gehacked waar je dezelfde username en password hebt als bij WoW. Geef maar toe, je hebt dat minimaal 1x ergens gedaan.. :+

Het schijnt dat iets van 80% van alle hacks gebeuren doordat mensen hetzelfde username & wachtwoord voor een game gebruiken als op het forum van zo'n game.

Ik denk ook dat Blizzard (en andere MMO bedrijven) er minder moeite mee hadden als de gold die verkocht werd echt door zo'n chineesje bij elkaar gesprokkeld was. Maar feit is dat een grote hoeveel heid van account hacks af komt (helaas).

Dit interview geeft je een goed idee hoe dingen werken in de RMT industry:
http://www.youtube.com/wa...p;list=PL38237E2C04975D65
Nee hoor, dit weekend is er iets anders gebeurd. Ze hebben namelijk ook bij mij geprobeert op mijn account te komen en ik gebruik ieder email-adres in principe maar 1x. Ik maak namelijk gebruik van mein eigen domein met een catch-all mailbox, zodat ik precies kan zien waar de spam/whatever naar toe werd gestuurd en dus vandaan kwam.

Gelukkig had ik een authenticator en hebben ze dus niet kunnen inloggen, maar mijn account was wel gelocked door de vele pogingen...
Daarom dus de gratis password manager LastPass gebruiken. Kan je voor elke site een uniek wachtwoord genereren :)
Euh...bij WoW forum (om te kunne reageren) moet je inloggen met je battle.net account en daar log je ook mee in...juist in WoW...je kunt daarvoor geen 2 wachtwoorden hanteren.
Mijn advies...koop voor 6 Pleurie nou zo'n identicator (fysiek apparaatje of op je smart phone) en dan kan je niet gehacked worden..... 8)7
Gebruik de authenticator - ding kost maar 7,-- en je krijg ook nog een geinige corehound pup erbij... Was eerste wat ik deed..
Er is ook een gratis authenticator app voor Android beschikbaar
Als er gestolen spelgoud doorverkocht wordt,
Mij dunkt dat PayPal dan alleen betalingen blokkeert naar verkopers van gestolen spelgoud. Als het spelgoud legitiem verdient is met farming of gewoon het spel spelen is er niets mis mee.

Anders kan PayPal ook wel alle betalingen naar webwinkels gaan blokkeren omdat deze mogelijk gestolen goederen verkopen. Zonder bewijs is een dergelijke blokkade niet redelijk.
sorry, maar helaas : wat jij ervan vindt doet niet terzake.
Blizzard heeft het spel gemaakt, Blizzard heeft de regels bepaald, Blizzard heeft de EULA bepaald, dus Blizzard bepaalt of ergens wel of niet iets mis mee is.

Ik denk dat Blizzart met deze actie de gold sellers raakt waar het zeer doet, nl. in de portemonnee. Puike actie.

Vanuit PayPal is het m.i. ook interessant om hieraan mee te werken; Aan de ene kant heb je een legitieme klant (Blizzard) die zeker niet alle maar toch vast een slordige miljoen klanten (spelers) maandelijks via PayPal laat betalen -> een stabiele stroom van inkomsten.
Aan de andere kant heb je een tiental(?) dubieuze gold-seller bedrijfjes die in zelfs het beste geval op het randje van de wet opereren, en een grimmig betaalverkeer laten zien, en bovendien hard worden tegengewerkt door derden (blizzard).
Dan ga ik er even van uit dat de meeste gold-buyers may-they-all-rot-in-Naxxramas niet iedere maand een vast bedrag uitgeven aan in-game gold.

Het lijkt mij heel logisch dat PayPal ervoor keist om Blizzard hierin te ondersteunen. Als Blizzard dreigt Paypal te blokkeren als betaalmogelijkheid voor hun spellen, heeft Paypal daar serieus last van.

[Reactie gewijzigd door increddibelly op 1 februari 2011 10:25]

Je vergeet dat Blizzard het juist wel prettig vindt dat er (virtueel) geld verdwijnt, want anders heb je een inflatie van hier tot China. Er komt namelijk wel geld bij (farmen, gewoon spelen), maar behalve bij aankopen bij een NPC gaat er geen geld af. Ze hebben geen deal nodig met Blizzard, ze kunnen gewoon de overtreders kicken (waar mogelijk) en de bedrijven afsluiten. Winst in dat geval gaat naar Paypal zelf vermoed ik. (De bedragen die op de afgesloten rekening staan, that is)
Je vergeet dat Blizzard het juist wel prettig vindt dat er (virtueel) geld verdwijnt, want anders heb je een inflatie van hier tot China.
En als jou account gehackt wordt met 200.000 goud?
Blizz is dan wel zo aardig om die 200K "out of thin air" weer aan het spel toe te voegen zonder dat er iets tegenover staat (tijd, werk etc).

Blizz doet zelf aan inflatie!
Er verdwijnt toch gene egld door goldsellers? Ze halen het weg bij gehackte spelers en verkopen het aan andere.

En de "nettere" goldsellers farmen het geld zelf met bots, dus die introduceren juist meer goud in het spel dan er door "echte" spelers anders gecreeerd zou worden.

Er verdwijnt overigens heus wel voldoende geld uit het spel; ik denk dat reparaties en de AH-kosten de voornaamste gold sinks zijn. Bovendien, als het geld niet zou verdwijnen, hoefde spelers ook geen goud te kopen bij de goldsellers, want dan was iedereen al rijk.
je vergeet dat er niet alleen een groei is van goud in WoW, maar ook van gear, die dan weer gedragen kan worden, of verkocht. De WoW economie groeit dus ook, als deze twee met elkaar in balans staan is er geen inflatie, als er meer groei is in gear dan in goud is er zelfs deflatie.
nee ze hacken accounts om die dan te plunderen... daarom is het ook een hele foute zaak.
Het eerste wat bij me op komt: mag dit wel?

Goldselling is dan wel verboden (wat een beetje de standaard is, handel in echt geld voor virtuele items), maar het is niet aa Pay Pal, om tegen deze mensen op te treden toch? Pay Pal voorziet in een dienst, en is geen verlenge van Blizzard/WoW die bepaald welke zaken wel of niet in hun game mogen.

Aan Blizzard is het, om de RMT (real money traders zoals het genoemd ook word), tegen te gaan, Accounts bannen, IPs misschien blokken, dat soort dingen. Aan Pay Pal is het echter, om slechts voorzien in een betalingsmethode.

Of het geoorloofd is, is niet aan Pay Pal.

Of zit ik er ver naast hier?
Ik kan je helaas niet vertellen hoe de kwestie met PayPal zit, maar wel dat Blizzard al heel lang met het blokkeren van IP's en accounts bezig is, maar dit helaas toch niet het gewenste effect heeft.

Spam blijft maar terugkomen, en er zijn zŠt manieren om enorm veel gold te verkopen (die ik hier niet ga bespreken). Ik denk persoonlijk dat dit een zeer effectieve manier is.

Het argument dat PayPal geld misloopt is niet echt aan de orde vind ik zelf. Het is immers sowieso niet toegestaan gold te verkopen, dit is een soort bonus voor hun in feite.
De vraag is meer, waarom zou je. In Vanilla was het niet zo gemakkelijk om goud te verzamelen, tegenwoordig stelt het niets meer voor. Een paar duizend goud per dag met de nodige effort en klein beetje intelligentie is geen enkel probleem.

Er is ook steeds minder in het spel om je goud aan uit te geven. Ik zie graag dat Blizzard hier hard tegen optreed maar het blokkeren van bankrekeningen of paypal accounts vind ik persoonlijk een stap te ver. Dit is niet aan een privaat bedrijf om dat soort dingen te verzoeken laat staan aan paypal om op basis van zo'n verzoek de rekening te blokkeren.

Dit soort zaken horen via de correcte kanalen met de juiste jurisdictie afgehandeld te worden. Dat een bedrijf iets niet op prijsstelt is tot daar aan toe, maar dat ze rekening proberen te bevriezen op basis van een zelf opgesteld EULA is toch knap bizar.

[Reactie gewijzigd door Sorcerer op 31 januari 2011 10:02]

Ik denk dat blizzard na een afsluiting van de paypal van wikileaks (zonder juridische basis) zoiets had van: he, dat kunnen we ook :p
PayPal mag zelf kiezen met wie ze zakendoen. Ik kan me voorstellen dat PayPal zich vooral wil presenteren als een clean bedrijf waarmee je veilig kunt betalen voor gewone, alledaagse dingen. Daarom nemen ze waarschijnlijk zo veel mogelijk afstand van dingen die illegaal zijn of zelfs alleen maar in een grijs gebied vallen.

Kwestie van imago maken en hooghouden.
PayPal moet wel oppassen dat ze hier nietd e schijn van belangenverstrengeling tegen zich krijgen. Het zou zo kunnen zijn/lijken, dat een relatief grote klant, Blizzard, zijn macht bij PayPal misbruikt om een paar kleinere klantjes te laten blokkeren.

Even heel kort door de bocht doorgetrokken: stel dat jij een conflict hebt met je energieprovider over een rekening en dat die provider dan jouw bankrekening zou kunnen laten blokkeren, waarbij de bank zich zou verschuilen achter het verhaal dat ze afstand willen nemen van wanbetalers (grijs gebied!).
Dat is vandaag al door de wet geregeld hoor. Je energieprovider zal het geld krijgen, the easy way or the hard way. Jij zal het hun geven of het gerecht zal je verplichten het te geven.
Nazanir:
Paypal behoudt zich ongetwijfeld het recht om diensten te weigeren aan personen/bedrijven. Als Blizzard een deal kan strijken met Paypal, dan doen beide partijen niets verkeerds. Als Paypal daadwerkelijk mensen blokkeert, dan zal dit ongetwijfeld komen omdat ze betere inkomsten generen van de Blizzard kant.

Het is geen net spelletje dat de bedrijven spelen, maar het is gewoon een deal zoals een ander. Een overheid hoeft hiervoor niet tussen te komen zolang er niet onrechtmatig gehandeld wordt (en er staan genoeg clausules in de contracten waar iedereen op "ik ga akkoord" klikt)
Als Blizzard het Gold zelf in omloop heeft gebracht, hebben ze geen poot om op te staan en is het geen schending van het intellectueel eigendom. Een boek/cd/film mag je ook verder verkopen, als het exemplaar maar door een rechthebbende is uitgebracht.

En sowieso: intellectueel eigendom?? Het is gewoon een getalletje. Alsof ze het tegoed op een ov-chipkaart ineens met de auteurswet willen gaan beschermen :+

[Reactie gewijzigd door Roland684 op 31 januari 2011 09:56]

Een softwarepakket is ook maar een hoop getalletjes maar mag je ook niet zomaar doorverkopen.
In de licentie-overeenkomst van WoW staat dat RMT (real money trading) niet is toegestaan. Doe je dit wel, dan overtreed je die overeenkomst en gebruik je de software dus op onrechtmatige wijze. Om dat copyrightschending te noemen is twijfelachtig, maar het zit zeker wel in de intellectual property hoek.
Niet alleen dat, in de EULA wordt gedefinieerd dat alle ingame zaken het eigendom blijven van Blizzard, jij hebt er alleen bruikleen van. Of deze EULA stand houdt voor een rechter is deel twee, maar als jij een bibliotheekboek leent bij de bieb en vervolgens verkoopt dan ben je ook strafbaar.
... waarom zou je gold gaan kopen ben je wel beetje kansloos of niet dan >.< maar iig doet blizzard er wat aan, is beter dan andere games die er niks aan doen

stand:
blizzard +3
rest +0

zoiezo dat blizzard zulke goede games maakt dan ook nog goede support en je krijgt waar voor je geld (WOW / diablo II (LOD) / starcraft). beter dan die hele cod reeks die er niks aan doen.

go blizzard
"... waarom zou je gold gaan kopen ben je wel beetje kansloos of niet dan >.< " Is het veel kanslozer dan elke dag dezelfde quests te doen om geld binnen te krijgen? Goldbuyers besparen zichzelf waarschijnlijk enorm veel moeite. Waar ze ingame een uur per dag daylies moeten doen kunnen ze nu echt geld inleveren waar ze mss een kwartiertje voor hebben gewerkt.

Tis klote dat het de economie van het spel om zeep helpt, maar ik vind het niet kansloos als je het koopt....
Precies! Ook als ik BF:BC2 speel is het toch ook kansloos om elke keer gekilled te worden en weer terug te moeten lopen om weer gekilled te worden? Daarom cheat ik daar ook lekker in het rond, is ook helemaal niet kansloos hoor, echt waar...

(Dat was sarcasme voor degene die het niet in de gaten hebben)
Killen en gekilled worden is waar BFBC2 om draait. Als je dat niet leuk vind kan je ws beter een ander spel proberen. WoW heeft echter nogal wat variatie in wat je kan doen, van PVP tot quests en van 25-mans tot heroics. Als je instances leuk vind, zal je, zeker in de pro guilds allerlei potions en zo moeten hebben. Moet je dus opeens iets doen waar je helemaal geen zin in hebt!

Ik begrijp je gevoel wel, het is gewoon niet eerlijk dat iemand een shortcut neemt naar eoa bijzondere draak, maar je moet je realiseren dat die draak ze zelden een enorm voordeel geeft ten opzichte van andere spelers. Ik heb in WoW PVP nooit het idee gehad van "oh da's niet eerlijk, deze dude heeft allermaal voordelen omdat hij gold gekocht heeft!!"

Wat ik wil zeggen: die spellen zijn niet vergelijkbaar.
Zeker wel vergelijkbaar... Je zegt het zelf Killen en gekilled worden is waar BFBC2 om gaat...

WoW gaat om meer dan 1 ding waaronder gold verkrijgen om spullen te kunnen bekostigen... Dit is een deel van het spel en als jij dit op een verkeerde manier krijgt moet je gewoon gebanned worden... net als dat cheaten niet tof is bij shooters is dit ook niet leuk voor de mensen die er wel hard voor werken..

En.. Als je gewoon je professions gebruikt dan heb je dat geld zo binnen en dan hoef je niet uren te farmen.
Kan je iets noemen aan BFBC2 waar het nog meer om draait behalve killen en gekilled worden? Ik speel het zelf ook en kan echt niks verzinnen. (ja control points in beslag nemen...door te killen)

Jusit het feit dat WoW om meer dan 1 ding draait maakt dit issue minder zwart-wit dan gesteld wordt.
Een lvl1 in BF:BC2 kan iedereen dood doen als je maar de skill hebt. In WoW mag je enkele honderden uren investeren voor je gewenste toppen bereikt.

Het is vooral grappig. Mensen die ganse dagen kunnen spelen, leven op het belastingsgeld van de mensen die gans de dag gaan werken. Maar hun iets terug gunnen, no way ^^
Het is kansloos omdat ook een groot gedeelte van het gold verkregen wordt door hacken van accounts, goldbuyers zijn dus indirect de oorzaak van de ellende die andere spelers overkomt als hun account gehacked wordt.

Als jij 100k bij elkaar gespaard hebt in 3 jaar ofzo en dat zie je verdwijnen door een hacker dan vervloek je de hacker maar nog meer de kopers, zonder kopers geen hackers.
Mja dat is niet te verdedigen, dat is gewoon schofterig. Ik heb het dan ook alleen over het concept goldfarmen ingame.
Het betreft eigenlijk alleen crackers en vaak is het puur vanwege onachtzaamheid van de gebruiker: het is praktisch volledig te voorkomen met een token.
Je gaat alleen compleet voorbij, dat zolang je op de Blizzard servers speelt, je hebt te houden aan de regels die ze opzetten. Anderzijds: als je graag goede gear wilt en de heroics wilt gaan doen, moet je ook niet zeuren dat er van JOU wat inzet verwacht word. Immers, zo gaat het in het echte leven toch ook? Je moet toch ook werken voor je beloning (games, films, apperatuur, wat niet kopen?).

Dit is gewoon een zwak excuus, om het kopen van gold te rechtvaardigen, en als je gehacked word, is dat niet de schuld van Blizzard, maar van de hacker.

Immers, je gaat toch ook niet de auto van een ander stelen, omdat jouw auto gestolen is?

Gewoon moeite doen, als je iets wilt bereiken.
WoW is nog steeds een spelletje, niks meer, niks minder. je past nu regels toe die in het echte leven gelden, op een spel dat zich niet in de echte wereld afspeelt. Mensen spelen games om juist dingen te doen die niet kunnen in het echte leven.

Stel je voor dat je net vader bent geworden, en dus moet leven met de verantwoordelijkheid over je nieuwe dochter. Hierdoor kan je wat minder spelen. Nu komen er nieuwe mounts uit voor heel veel gold, is het dan eerlijk om te zeggen dat deze nieuwe vader geen recht heeft op die mount omdat hij niet genoeg inzet toont?

Het is en blijft een spel, regels uit het echte leven toepassen op een spel klopt niet. En nogmaals, je haalt geen echte voordelen uit het hebben van heel veel gold als het aankomt op PVP, en dat is het enige waarin het echt uitmaakt of iemand sterker is dan jij. Mensen verliezen uit het oog dat WoW niet draait om wetten en eerlijkheid, maar dat het draait om het hebben van plezier. Waarom gunt iedereen elkaar niet gewoon zo veel mogelijk plezier, ongeacht hoe ze dat bereiken? Sterker nog, het plezier van een ander maakt sommige spelers jaloers, waardoor hun plezier weer afneemt!

Interessant sociologisch fenomeen dit...
Je redenering is wel wat vreemd. Waarom ga je zondermeer voorbij aan het argument van Nazanir dat je, als je op de servers van Blizzard speelt, je je hebt te houden aan de regels die daarvoor gelden?

Wat ik ook niet begrijp is waar een "recht" vandaan zou moeten komen van die verse vader op een bepaalde dure mount. Geeft het krijgen van een dochter ineens dat soort rechten? Volgens mij is het een gunst, niet een recht.

Wat je vergeet, is een belangrijk commercieel argument. Het spel blijft voor heel veel spelers interessant, omdat ze door het verwerven van items in het spel zich beloond voelen, vooral omdat ze zich op basis daarvan kunnen vergelijken met anderen. Dat zorgt voor vele spelers voor een drive om het te blijven spelen. Als dat wegvalt doordat er te veel mensen shortcuts nemen door het kopen van goud, dan wordt het spel voor heel veel mensen minder aantrekkelijk en keren het mogelijk de rug toe. Minder spelers betekent voor Blizzard gewoon minder inkomsten. Blizzard heeft er dus direct belang bij dat het spel voor zoveel mogelijk mensen leuk blijft.
Sterke argumenten, mag ik u complimenteren met uw post? :D

Regels zijn regels: klopt, en als iedereen zich eraan zou houden zou een sparkly mount weer een goede representatie zijn van de hoeveelheid tijd die iemand in een spel steekt. However, die situatie bestaat niet meer, daar kunnen we niet meer naar terug, misschien is het beter om te kijken wat we nu met de situatie kunnen...

Ik wil niet zeggen dat hij het recht heeft, maar ik ben wel van mening dat als zijn spelplezier bederft omdat hij er niet meer zoveel tijd in kan steken, hij naar alternatieven mag zoeken. Ik zou dat begrijpen en er niet boos om worden. Het is wel tegen de regels maar als hij op deze manier wel meemag met zijn pro raid guild en zijn dochter voldoende aandacht kan geven, dan vind ik dat zijn plezier opweegt tegen de "crime".

Dat laatste begrijp ik wel, maar ik denk dat de drive in de vorm van items groot genoeg is om te blijven spelen. Dingen die je met gold koopt zijn veelal (tot TBC iig) onnodige zaken waar betere alternatieven voor zijn in de vorm van pvp gear en instance gear. Alleen essentiele zaken zoals dual-spec, mounts ed kunnen met goud gekocht worden. Ook de prestige mounts kunnen alleen gekocht worden door mensen met een goede reputatie bij eoa faction, dus dat effect houd je wel. Kan jij iets opnoemen wat, als je het zou zien, een gevoel van respect zou opbrengen EN wat voor goud gekocht kan worden?

De echte respect items, zoals vroeger de blessed blade of the windseeker (ja uit die tijd kom ik nog :D ), kan je alleen verkrijgen door maanden werk, dat is onveranderd (voor zover ik weet).
"... waarom zou je gold gaan kopen ben je wel beetje kansloos of niet dan >.< " Is het veel kanslozer dan elke dag dezelfde quests te doen om geld binnen te krijgen? Goldbuyers besparen zichzelf waarschijnlijk enorm veel moeite. Waar ze ingame een uur per dag daylies moeten doen kunnen ze nu echt geld inleveren waar ze mss een kwartiertje voor hebben gewerkt.

Tis klote dat het de economie van het spel om zeep helpt, maar ik vind het niet kansloos als je het koopt....
waarom koop je het spel als je de inhoud van het spel niet leuk vind, het is een deel van het spel dat er gewoon bijhoort. heb het ook tijd lang gespeeld, het is niet altijd extreem leuk maar als ik dingen had die ik niet leuk vond ging ik ff wat anders doen tot ik daar weer zin in had. komt er op neer dat ze geld neerleggen voor een spel terwijl ze het niet leuk vinden... kansloos ja
Als ik van modern warfare alleen de singleplayer wil spelen, had ik em dan niet moeten kopen?

Denk dat mensen even de gamer-bril af moeten zetten en de bril van de casual wow speler op moeten zetten. Verplaats je even in hun levensstijl en besef je dat elke dag een daily daar niet inpast...
Als casual wow speler heb je niet veel gold nodig...
Je moet nog steeds een hoop geld neerleggen voor mounts&training en dualspeccing.
Niet meer. Toen ik een paar weken geleden eventjes WoW weer ging proberen, had ik een nieuw character geleveld van 0-60 en heb daarbij alle mounts, dual spec en training kunnen betalen van de quest rewards.
casual wow speler wil niet zeggen dat je niet raid, casual wil zeggen dat je niet hardcore raid.

Persoonlijk speel ik casual, ik speel meestal 2-3 avonden ik de week WoW waarvan 2 voor raiding, een 'hardcore' speler speelt meestal 5/6/7 dagen waarvan 1/2 voor farmen etc.

Een vriend van me koopt ook goud, hij heeft een drukke baan en wil toch graag raiden, dus hij steekt zijn tijd liever in werken en spelen dan ook nog eens gaan farmen...
ik vind het zeker wel kansloos om je zelf om hoog te kopen in een game
Blijkbaar willen mensen zo graag beter zijn als andere mensen dat ze er geld voor over hebben. |:(

Goed voorbeeld daarvan zijn private servers, waar mensen voor geld de beste items kopen.
Ik heb al een jaar oid niet gespeeld, kan je mij vertellen wat je tegenwoordig kan kopen voor gold wat je "beter" maakt dan andere spelers? Vroegah was het zo dat de beste wapens en gear allemaal bind on pickup waren, is dat nu niet meer zo?

Het eerste waar ik aan denk als ik aan gold denk zijn potions, enchants en mounts, is daar nog iets bijgekomen?
Is het veel kanslozer dan elke dag dezelfde quests te doen om geld binnen te krijgen? Goldbuyers besparen zichzelf waarschijnlijk enorm veel moeite. Waar ze ingame een uur per dag daylies moeten doen kunnen ze nu echt geld inleveren waar ze mss een kwartiertje voor hebben gewerkt.

Tis klote dat het de economie van het spel om zeep helpt, maar ik vind het niet kansloos als je het koopt....
Dus jij rijdt op een vendor-mount in-game waar je een paar euro's aan hebt uitgegeven, terwijl de rest van Azaroth daar weken voor heeft moeten werken?

Klinkt mij gewoon als valsspelen..,
Dat is het ook, maar je moet je afvragen hoe erg dat is in een wereld die draait om PVE en niet om PVP. Kan het mij wat schelen als iemand de singleplayer van COD doorspeelt met cheats? Not rly, het wordt pas vervelend als ik er last van ondervind, namelijk in multiplayer.

Die pimpelpaarse intradimensionele draak geeft iemand alleen een snellere vervoersmethode. De prestige die erbij hoort wordt toegekend door de spelers, niet het spel.
Er zijn genoeg mensen die geld teveel hebben en te lui zijn om tijd en energie in een spel te steken en die kopen dan gold. Maar die sites verkopen ook vaker complete accounts..
Waaruit baseer je deze mening. ik zie WoW op de X-Fire most played list op 1 staan ja, maar ik zie daarna de twee CoD's staan dus CoD wordt zeker meer gespeeld dan diablo en starcraft. ik ben zelf echt geen CoD fan en ik vind blizzard spellen helemaal geweldig, maar dat hoeft niet te betekenen dat de spellen die ik speel de meest gespeelde spellen te zijn.
Nooit geweten dat die markt zo groot is.

Goed dat ze dit aanpakken, het is natuurlijk niet de bedoeling dat allerlei derden geld verdienen aan het verkopen van 'gold'.

Ik vraag me af hoe het zit met de werkomstandigheden van de chinezen die dit geld bij elkaar farmen, mijn gevoel zegt dat mensen die WoW-gold kopen vooral criminaliteit en mensenhandel/uitbuiting stimuleren.
Heb je nooit de documentaire over goldsellers gezien? Er schijnen echt gewoon mensen 24/7 een spel, wat WoW in dit geval is, te spelen en zo geld te verzamelen. Het is gewoon een baan die mensen hebben in China en daarmee verdienen ze hun "brood".
Daar is een 2 jaar geleden een documentaire over geweest op nederland 3. Het zijn inderdaad embarmelijke omstandigheden. Soort loodsen, vol met pc's en chinezen die hele dagen door moeten gamen. Met opzichters die dan stellen dat ze een x aantal uren moeten maken per dag. En het zijn allemaal arme boeren die naar de stad verhuizen en zo hun geld willen verdienen.

Volle Documentaire:
http://www.youtube.com/watch?v=W6j3oPjgNls
Blijkbaar is dat nog steeds een beter leven dan op het platteland.
Blijkbaar is dat nog steeds een beter leven dan op het platteland.
Met name omdat voor keuterboertjes de belasting enorm is verhoogd.

Chinese Farmers Rampage Over Taxes
http://abcnews.go.com/Int...story?id=82750&page=1
Ik vraag me af onder welke redenatie dit als inbreuk op intellectueel eigendom gezien kan worden.

Die goldfarmers spelen toch gewoon het spel om het goud te verdienen en daarna te verkopen. Het is niet alsof ze servers gaan zitten hacken om er virtueel geld bij te gaan zitten toveren.

Voor zover mij bekend is spelen van het spel geen inbreuk op intelectueel eigendom. En ik betwijfel of het online verkopen van virtuele spel artikelen inbreuk maakt op intelectueel eigendom, dat is op z'n hoogst een breuk van de EULA.
PayPal schrijft de bedrijven aan met de mededeling: "U bent bij PayPal aangemeld als overtreder van het intellectuele eigendom van Blizzard Entertainment vanwege het verkopen van World of Warcraft-merchandise. Als u vindt dat uw handel geen inbreuk maakt op het intellectuele eigendom, vul dan alstublieft het bijgevoegde formulier in."
Merchandise is overigens iets heel anders als in-game artikelen zoals gold.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 31 januari 2011 10:05]

zitten nog wat typos in de text maar ok

ontopic
ik denk in zekere zin dat dit maar een klein deel is van alle goldsellers
voor het grootste gedeelte word er bovendien met creditcard betaald

daarbij zien ik eigenlijk het nut hiervan niet omdat de spammers in tradechat gewoon door kunnen gaan onder een andere paypal account

wat ze beter kunnen doen is een ip ban en een subnet ban erop gooien en ze permanent van het spel verwijderen in plaats van alleen accounts te blokkeren
en jammer dan voor de chinezen die er omheen wonen die dan ook niet meer kunnen WoWen

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013