Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 77, views: 15.612 •
Submitter: Bor de Wollef

De volgende firmware-update voor de PlayStation 3 krijgt een functie om savegames online op te slaan. De optie komt alleen beschikbaar voor PlayStation Plus-abonnees. Ook kunnen gameontwikkelaars de cloudsave-optie negeren.

De komst van 'cloudopslag' voor savegames in firmware 3.60 wordt aangekondigd door Kotaku. De nieuwe feature voor het online opslaan van savegames kan uitkomst bieden als een PS3-console defect raakt of als een speler op een andere console wil spelen. Ook kan opslagruimte op de interne harddisk worden bespaard. Een beperking van de nieuwe Online Saving-mogelijkheid is dat deze voorlopig alleen beschikbaar komt voor abonnees van Sony's PlayStation Plus-dienst.

Sony zou de komst van de nieuwe Online Saving-feature in firmware 3.60 al aan ontwikkelaars hebben bekendgemaakt. Voorwaarde voor het toepassen ervan is dat gameontwikkelaars een savegame die online wordt opgeslagen voorzien van een flag die aangeeft dat het bestand niet mag worden gekopieerd. Ook kan een spelontwikkelaar ervoor kiezen om de online-opslagoptie niet aan te bieden in een game.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (22)

Reacties (77)

Jammer dat het alleen voor Plus is, maar ook wel begrijpelijk aangezien zij ervoor betalen.
Verder wel mooie update, heeft wel toekomst in zich.
Ach ja heel het plus verhaal heeft mij nog niet kunnen overhalen... Zolang ze zelf geen game servers gaan hosten dan zal ik nooit extra betalen voor (imo) lucht ;)

Hoezo cloud saves als het overgrote deel van de saves (bij mij) verloren gaat door dat de save corrupt raakt? Oke het kan makkelijker zijn om zo je saves ergens mee te nemen maar dat is voor mij persoonlijk niet echt nodig (als ik bij vrienden speel spelen we meestal het hoogste niveau en in mijn eentje wil ik liever gewoon een beetje rondkloten)
Naast wat extra features krijg je bij Plus ook de toegang tot gratis spellen. Wat er per maand minimaal 4 zijn, terwijl je maar 5 euro per maand ervoor betaald.
wat nou gratis, je betaalt er gewoon voor |:(
Tuurlijk betaal je die spellen ook gewoon, soort van. Maar voor € 1,25 per spel en weet niet wat voor features je nog meer krijgt kan ik niet echt zeggen dat het duur is...
1,25 voor een kutgame en features waar je geen gebruik van maakt is nog steeds 1,25 te veel...
Jij bent wel heel simpel van geest of niet..?
lol, ja helemaal mee eens.

Sony vraagt voor extra content (wallpapers, theme's, etc.) geld: vind dat ook te triest voor woorden.

Je kan je Savegames vaak niet op je USB-stick zetten, omdat ze dat dicht hebben getimmerd: waarom? Om zeker te betalen om het wel via internet te kunnen doen: ook weer triest (mijn mening)

Al die content is voor je Pc altijd al gratis te halen van internet. En hoe maakt je console nou aantrekkelijk. Tja.

[Reactie gewijzigd door MarSSteR op 31 januari 2011 15:45]

ik denk eerder dat dat kopiëren dicht zit omdat men niet wil dat er savegames gemakkelijk aangepast kunnen worden?

denk ik hé

bij de xbox kan het wel, maar dan zit alles in één secure container waar je op één pc/mac niet in kan.
Je kan van die savegames vrijwel altijd een backup maken, ik heb nog nooit meegemaakt dat dat niet kan.

En Sony vraagt dat geld niet, dat vragen de makers (en voor themes is dat volgens mij niet Sony zelf).
En dan zitten de mensen te zeiken dat xboxlive te duur is bla bla, maar met 5 euro per maand voor deze Plus toegang is de Playstation net zo duur als de Xbox.
Bericht is niet specifiek bedoeld op jou hoor alex3305, maar bedoel het algemeen.
Je betaalt op PSN+ 5 euro per maand, maar krijgt er een veelvoud aan games en andere content voor. Online gamen, kortingen enz... is voor iedereen toegankelijk op PSN. Een groot verschil met XboX Live, waar je maandelijks moet betalen om online te mogen gamen, en voor de rest enkel toegang krijgt tot features die op andere platforms gewoon gratis zijn.
Ik heb een PSN+abbo en ik moet zeggen dat ik hier veel meer aan heb dan te betalen voor Xbox Live om online te spelen, waarbij je niks voor terug krijgt. Alle beta's kan je spelen bij PSN+, content is vaak gratis of de helft goedkoper. Gratis PSone, PSN, PSP titels. Volledige games van te voren een tijdje mogen spelen, of je het aanschaft of niet.

Er zou overigens ook nog een reward systeem komen wat dit dan veel interessanter maakt dan Gold voor de 360.
Er is al een reward systeem voor de Xbox 360. En je hebt elke week aanbiedingen voor verschillende games. Ook kan je als gold abonnee beta's spelen zoals Crysis 2 :)

En Xbox Live slaat al bij bepaalde games je savegames online op

[Reactie gewijzigd door Rockvee2 op 31 januari 2011 11:20]

Het reward systeem van Live is niet te vergelijken met de games die je maandelijks voor je PSN+ abo krijgt hoor.
Begrijp ik nou uit dit verhaal dat het bij een PS3 niet mogelijk is om je savegames op een extern medium op te slaan op te kopiëren?

Ik zou het eigenlijk een fijnere optie vinden om savegames op een USB stick oid op te slaan, of eventueel zelfs een proprietaire stick.. Als er iets is waar ik wel een hekel aan heb is het het verlies van savegames, maar om er nou een abonnement voor te gaan betalen om ze extern op te mogen slaan gaat me wat te ver.
Bij 95% van de games kun je uw savegames op een gewone usb stick opslaan... Niets propietaire stick of whatever... .
Het heeft wel toekomst, maar als je de updateservers van de PS3 als voorbeeld stelt, ben ik wel huiverig voor de snelheid van de service.
Als je een paar savegames hebt die in de MB's lopen (ik las dat saves van Mafia 2 tot in de 40/50MB kunnen lopen), dan zit je soms misschien een paar minuten (of langer) te wachten voordat je een save binnen hebt. Dat is toch niet wat je wil.

Ik ben dus vooralsnog het meest benieuwd naar de snelheid van het binnenhalen/uploaden en de responsiveness van de server.
De grootte van savegames is natuurlijk iets waar over gediscussieerd kan worden. Verbaas me aan de hoeveelheid junk die sommige games kunnen meeschrijven.

Je hebt games waar tonnen nuances en subquests en statistiekjes en exacte posities worden weggeschreven van 200 verschillende objecten, die savegames van ~100kb produceren, en games waar slechts een questvoortgang, positie en inventory wordt opgeslagen die het voor elkaar boksen om 50MB op te slaan. Waarom? Hoe? Dom programmeerwerk en de simpele "zet het maar in een blob" mentaliteit.

Ik hoop dat bij cloud diensen als deze er wat meer moeite in 'elegantie' gestopt gaat worden.
De denk wijze is idd (volgens mij) meer zo van de ruimte hebben we toch wel dus hier gaan we niks optimaliseren
Denk dat je langer zit te wachten bij het opslaan (eenmalig of incremental) van save-games dan bij het laden. De upstream van de gemiddelde consument is aanzienlijk lager dan de downstream namelijk.

Stel, we pakken een 12/1 ADSL-abbo, dan zou je een save-game van 50MB binnen ongeveer 30 seconden kunnen ophalen. Moet je de 50MB weer volledig opslaan in de cloud, dan ben je rustig 7 minuten verder.

Mag inderdaad hopen dat Sony hier een mooie oplossing voor verzint en dat je niet bij elk checkpoint of elke save in een game, zit te wachten totdat alles in de cloud staat.
Zal wel net als bij Steam's cloud synch gaan en gebruik maken van tijdelijke opslag op de HD, waarna met de server gesynched wordt. Ongeveer net als er nu een trophy synch plaats vindt.
Waarom is dit nog niet eerder verzonnen? Of heb ik iets gemist? Microsoft, kom maar in.
Het zou inderdaad een goede stunt van Microsoft zijn om dit 'gratis' in hun abbo in te bakken!
Steam bied het gratis aan? Of is dit geen directe concurrentie?
(Steam Cloud Sync wat bij sommige games gebruikt kan worden.)
Welk voordeel haalt Microsoft dan op Sony? Als je er uiteindelijk toch abonnementsgeld voor moet betalen. Als Microsoft graag de concurrentie voor wilt blijven, zullen ze deze feature gratis moeten aanbieden.
ofwel daarmee is het dus hetzelfde als bij PSN+.. and your point is...
Xbox Live slaat de savegames sowieso al online op volgens mij! Het is een keer gelukt om mijn xbox helemaal corrupt te maken en te moeten resetten, en toen ik mijn account recoverde had ik al mijn savegames weer
Dan zullen die nog steeds op je HDD hebben gestaan. Ik ben er zeker van de de x360 niet voor alle games de saves online opslaat, tenzij dit zeer recent veranderd is.
Ik denk dat je Steam hebt gemist.
Ik denk dat Plus teveel richting Xbox Live Gold gaat als je het hebt over extra functies isoleren naar een bepaalde groep ..
Dit terwijl Sony met bepaalde reclames kenbaar hebben gemaakt dat PSN is wat Xbox Live is maar dan gratis ..
Jammer dat dit dan zo gaat.

Heb zelf ook een PS3, echter ben ik totaal niet op PSN te vinden ..
Ach zolang Sony niet zelf servers gaat hosten zal het NOOIT Xbox Live Gold worden naar mijn mening :P Bij Xbox Live heb je tenminste garantie dat je de meest stabiele MP hebt en bij PSN betaal je voor je plus account terwijl je bijv CoD Black Ops in de eerste paar weken amper kon spelen... Nee sinds ik een PS3 heb zie je mij vrijwel nooit op PSN terwijl ik, toen ik nog een xbox had, veel vaker (lees 1x per week max) op Live te vinden was!

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 31 januari 2011 09:04]

Ach zolang Sony niet zelf servers gaat hosten zal het NOOIT Xbox Live Gold worden naar mijn mening :P Bij Xbox Live heb je tenminste garantie dat je de meest stabiele MP hebt en bij PSN betaal je voor je plus account terwijl je bijv CoD Black Ops in de eerste paar weken amper kon spelen... Nee sinds ik een PS3 heb zie je mij vrijwel nooit op PSN terwijl ik, toen ik nog een xbox had, veel vaker (lees 1x per week max) op Live te vinden was!
Dat heeft niets met PSN te maken dat lag aan Treyarch.
Waarom doen alle andere games het anders prima online?
Zowat alle ps3-exclusives met een online gedeelte hebben dedicated servers (MGS4, Killzone 2, Resistance 2, MAG enz...). Voor zover ik weet is dat bij geen enkele x360-exclusieve game het geval. Bij 3rd party games worden de servers op beide platforms door de uitgevers gehost.
De voornaamste reden, om voor de XboX Live Gold te gaan, is uberhaupt online gaming. Met SIlver ben je wel verbonden, zie je je vrienden en kun je extra content downloaden, met Gold kun je pas echt online gamen.

Daar hebben ze bij zitten, dat Gold leden, eerder toegang krijgen tot beta's, demo's, leuke aanbiedingen krijgen, etc. Over het algemeen, betaald Gold zich aardig terug, zeker als je een jaar abonement neemt.

Bij PSN was het altijd zo, dat je al online kon. Nu willen ze toch een betaalde variant aantrekkelijk maken, zonder dat niet betalende mensen gedupeerd worden (zeg nou eerlijk, hoe bummed out zou je zijn, als je ineens alleen online kon gamen met PSN+?), dus gaan ze op zoek naar andere dingen om mensen aan te trekken voor een Plus abo.
Bij PSN was het altijd zo, dat je al online kon. Nu willen ze toch een betaalde variant aantrekkelijk maken, zonder dat niet betalende mensen gedupeerd worden (zeg nou eerlijk, hoe bummed out zou je zijn, als je ineens alleen online kon gamen met PSN+?), dus gaan ze op zoek naar andere dingen om mensen aan te trekken voor een Plus abo.
PSN's onlinefunctionaliteit blijft GRATIS, niemand wordt gedupeerd.
Alleen de mensen die betalen krijgen daarvoor ook iets meer terug.
Niet om flauw te zijn ofzo, maar dat leg ik toch ook uit in mijn post? Ik leg uit dat online altijd al gratis was, echter bedenkt Sony nu extra's, om mensen toch over de streep te krijgen voor PSN+.
Daar ben ik het niet geheel mee eens. Sony heeft altijd aangegeven dat content downloaden en games online spelen gratis zal zijn (uitgezonderd van bepaalde games, zoals MMO's). Dat is vooralsnog bij Microsoft niet. Sony heeft wel kenbaar gemaakt dat het abonnement diverse voordelen met zich mee gaat brengen, en dit is er weer een van.

Met andere woorden; je bent niet verplicht het af te nemen!
Onder content versta ik ook DLC (downloadable -content-) deze is altijd beschikbaar geweest bij XboX voor zowel Gold als Silver members. Echter is het zo, dat Gold members hier soms leuke deals voor kunnen krijgen (kortingen bijv.), ik kan me niet voorstellen dat alle DLC voor PS3 games gratis zijn (of ik zit er ver naast).

het enige verschil is, dat bij PSN online game altijd gratis is, en voor XBL altijd een Gold membership nodig is. Nu is het zo, dat voor PNS+ je tegen betaling leuke extra's krijgt, en Sony zoekt naar meer manieren om PSN+ aantrekkelijk te maken.

Niet persoonlijk, maar zou het fijn vinden als mensen mijn bericht eens wat beter dede lezen, dit is al de 2e of 3e reactie, dat men foutief reageert op iets wat ik toch duidelijk uitleg.

[Reactie gewijzigd door Nazanir op 31 januari 2011 11:34]

Niet persoonlijk, maar zou het fijn vinden als mensen mijn bericht eens wat beter dede lezen, dit is al de 2e of 3e reactie, dat men foutief reageert op iets wat ik toch duidelijk uitleg.
Dat ligt eerder aan jouw taalgebruik en formulering dan aan de anderen.
Dede ... 8)7
Goed iniatief! Het biedt toch een stukje extra zekerheid en er blijft meer schijfruimte vrij op de PS3. Dit zal tevens wel een aantal mensen over de streep gaan trekken om een Plus abonnement af te sluiten.
Extra schijfruimte is een kul-argument. Zelfs de meest krankzinnige save blijft onder de 5MB. Dat is compleet verwaarloosbaar tov spellen van 2GB of zelfs de kleinste hdd van 20GB.

Je moet duizenden savegames (alleen) online op gaan slaan wil je voldoende ruimte besparen voor één extra spelletje.
Wel weten waarover je praat, er zijn zat saves van bijna 50mb
Die je nog steeds in massa's kunt bundelen op 4GB USB sticks.

Nee, waar het hier echt om gaat is dat savegames die als niet-kopieerbaar gemarkeerd zijn nu dus in de cloud een backup kunnen hebben.

Vooralsnog is er nl. geen betrouwbare manier om backups van die krengen te maken. Je kunt ze wel in een full system backup mee laten nemen, maar dan zitten ze aan de hardware ID v/d PS3 gelocked. Als je PS3 dan dood gaat en Sony 'repareert' deze, krijg je doodleuk een andere refurbished PS3 terug met een ander harware ID waarop jouw backups het fijn niet meer doen. (Daar zit je dan met je honderden verkwiste uren speeltijd: begin maar lekker overnieuw...)
ik meen mij te herinneren dat als je een plus abonnement hebt dat alles wat je aanschaft inclusief gebruik makend van special features, dat die dus niet meer beschikbaar zijn als je je plus abonnement opzegt.

gedownloade spellen en content zou dan niet meer beschikbaar zijn. ik heb het ergens gelezen maar ik weet even de link niet meer.
Dat kan ik uit ervaring bevestigen! Weet alleen niet of dat voor de savegames ook gaat gelden... Bij de games iig wel. De games die via psn+ zijn gedowmload zijn niet meer speelbaar als het abbo is afgelopen.

[Reactie gewijzigd door Djie op 31 januari 2011 09:09]

Ook de games die met korting zijn aangeschaft?
Dat niet, wat je aanschaft is van jezelf. Overigens ben je niet alles ''kwijt'' bepaalde content zal ook voor jou blijven wat je dan gewoon van Sony als cadeau hebt gehad.
Games die jij werkelijk gekocht hebt blijven wel beschikbaar, het gaat hier alleen om games/demo's etc die je gratis hebt binnengekregen via PSN+ (en die dus niet beschikbaar zijn voor non+ leden)
Zoals in artikel al wordt aangegeven is dit wel ideaal voor in het geval van defecte consoles. Niet alle saves zijn namelijk kopieerbaar / backupbaar naar extern opslag medium ivm DRM. Da's weer een zorg minder om periodiek te backupppen.

Nu maar hopen dat ook oude saves in de wolken kan worden bewaard, niet alleen de nieuw uitgebrachte spellen.
Helaas, je kunt met drm beschermde savegames alleen gebruiken op dezelfde console. Dus als je harddisk kapot gaat, kun je die vervangen en je savegames opnieuw downloaden, maar gaat de PS3 zelf kapot, heb je niets aan je online opgeslagen savesgames.

Savegames met drm.. mega irritant.
Toen mijn oude PS3 doodging had ik een flas stick met 2 weken oude gamesaves.

Behalve van 2 EA games want die waren "Copy Protected"

...

Juist! Als Online Opslag net zo'n zelfde situatie creeert dan is het systeem waardeloos!
Tel bij die twee EA games ook Burnout Paradise van Criterion Games.

Mijn PS3 was doodgegaan toen ik bijna 95% had behaald. Kon ik lekker opnieuw beginnen.
Tot op de dag van vandaag nog steeds geen Platinum Trofee behaald.
Volgens mij heeft Steam dit al jaren, Steam Cloud als ik het goed heb.
Steam heeft het niet al jaren. Het is er nog niet zo lang. Verder denk ik wel dat online saven de toekomst heeft. Ik word namelijk schijtziek van het kopieren van savegames naar een andere console of pc.
Dat is niet bij alle games
Een beperking van de nieuwe Online Saving-mogelijkheid is dat deze voorlopig alleen beschikbaar komt voor abonnees van Sony's PlayStation Plus-dienst.
en
Voorwaarde voor het toepassen ervan is dat gameontwikkelaars een savegame die online wordt opgeslagen voorzien van een flag die aangeeft dat het bestand niet mag worden gekopieerd.
Heb je hem door? Je kunt het alleen online opslaan als je betaalt. En alles wat je online opslaat, mag niet offline gekopieerd worden.

Ofwel: als je je eenmaal online opgeslagen savegames wilt blijven kunnen gebruiken, mag je betalen tot in de eeuwigheid.

[Reactie gewijzigd door RefriedNoodle op 31 januari 2011 09:37]

Precies... Ik kopieer mijn savegames (waar het van kan, GT5 bijvoorbeeld) wel één keer in de zoveel tijd op een USB stick. Ben je er ook, zonder cloud diensten en weet ik veel wat.
Nou fijn toch die keuze??
Waar staat dat precies, dat je moet blijven betalen om toegang te houden? Dat is nu je vervolg aanname, maar nergens staat dit expliciet vermeld.

Het kan net zogoed een 'optionele' feature zijn, naast het lokaal opslaan. Stopt jouw plus-abbo, dan kan je met je saving gewoon lokaal verder gaan.
Het staat er niet expliciet, wel impliciet. Online opslaan = betalen, en online opslaan = niet lokaal kunnen kopieren.

Enige uitweg zou zijn: online opgeslagen spel hervatten, en daarna offline opslaan, maar dan moet het spel wel die feature bieden. Er staat duidelijk in het artikel dat het niet mogelijk gaat zijn, om een 1:1 kopie van een online opgeslagen savegame te maken.

Dat iets niet expliciet genoemd wordt, betekent niet dat het niet zo is. Ook al is dit gebaseerd op een T.net-artikel en niet een bericht van Sony zelf, Sony zou wel gek zijn om een negatieve bijkomstigheid expliciet te vermelden.
Er staat toch duidelijk:
will allow save data with the copy prohibited attribute to be copied into the online storage
Er staat geen 'save' (opslaan), maar 'copy' (kopieren), daar zit een groot verschil tussen. Ik ga eerder voor het principe dat het t.net artikel matig is vertaald, dan dat je nu dingen impliceert puur vanuit een vertaald stukje tekst.
naah dat is wel erg paranoïde, zou me sterk lijken.. want is de meerwaarde meteen verpest omdat je het kopieëren via usb dan weer blokkeerd.
Dit is een goede reden om plus te nemen, maar zolang dit bij steam niets extra kost, heeft het toch een naar bijsmaakje.

PC: Veel meer piraterij dan bij consoles, iedereen roept dat het slecht gaat met de PC gaming markt. Mod community wat meestal niets extra kost.

Consoles: Verkopen zijn booming, minder piraterij, je betaald voor iedere scheet

Niet om lullig te doen, maar waarom moet je voor bijna vanzelfsprekende diensten in deze tijd van 2 GB gratis opslag (dropbox) betalen voor het opslaan van savegames in wat we met een hip woord Cloud noemen?

Laat ze maar eerst zorgen dat je gewoon per savegame een backup kan maken zonder dat je de hele disk moet backuppen :(

Mijn 2 centen
Je kunt al een backup maken van losse savegames (mits de game dat toelaat). Op de savegame gaan staan, driehoekje, kopieren, kopieren naar USB-stick.
Ben het met je eens, het is geen leuke tijd voor consoles op moment. Het was vroeger leuker.
Savegames kunnen per stuk geback-upped worden / lees gekopieërd naar USB stick
Savegames kunnen alleen per stuk geback-upped worden als ze niet als non-copyable geflagged zijn. Niet-kopieerbare save games kunnen alleen meegenomen worden in een full system backup en zijn gebonden aan een hardware ID. Als je PS3 dood gaat en je hem moet laten vervangen dan werkt je backup dus niet meer. (En laat nou net een boel spellen die lang duren om uit te spelen of waar veel unlockables in zitten die #$*# non-copy flag aan hebben staan.)
Ik had gewoon liever gezien dat dit voor iedereen beschikbaar zou komen, nu dadelijk weer een grote update die voor mij als niet PSN plus lid weer niks toevoegt
En het is jammer dat de ontwikkelaar kan kiezen om het niet te doen.
Op zich zou het natuurlijk ideaal zijn als je savegames allemaal ook online staan (dat je kan kiezen, soort van sync) mocht dan je ps3 crashen dat je gewoon zo weer verder kan.
Als ze dan ook meteen nog even toevoegen dat je trophies niet blokkeren op een andere ps3 zodra je oude is gecrashed zou het helemaal ideaal zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Sony Apple Games Politiek en recht Besturingssystemen Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013