Hoofdcategorieën
Device Settings

Foto's en specs vier nieuwe BlackBerry's lekken uit

Door Arnoud Wokke, vrijdag 28 januari 2011 12:04, views: 26.522

Foto's en specificaties van vier nieuwe BlackBerry's zijn uitgelekt. Op de roadmap staan een nieuwe versie van de Storm, een Bold met touchscreen en twee nieuwe smartphones in de Curve-lijn, waarvan een met aanraakscherm is uitgerust.

Naast gegevens over deze toestellen kwamen via Crackberry ook details naar buiten van een update voor de BlackBerry 6. Nieuwe toestellen krijgen onder meer een kompas, een tetheringfunctie, ondersteuning voor opname van 720p-video en een beter onscreen-toetsenbord. Ook krijgen sommige toestellen ondersteuning voor de mobiele betaal- en communicatietechniek nfc. Daarnaast wordt ondersteuning voor 3d-techniek OpenGL toegevoegd, voor gaming op BlackBerry OS.

De toestellen hebben allemaal ondersteuning voor de in Nederland niet gebruikte cdma-netwerken. Het ligt echter voor de hand dat de toestellen ook worden gemaakt met gsm-ondersteuning, waardoor ze in Europa op de markt kunnen komen. De Bold Touch heeft trouwens al ondersteuning voor zowel gsm als cdma, zodat hij overal op de markt kan komen.

De Bold Touch, met als codenaam Montana, ziet eruit als de Bold 9700 en 9780, maar heeft een touchscreen. Het toestel met 2,8"-scherm heeft een Qualcomm-cpu aan boord met een kloksnelheid van 1,2GHz. Veel van de overige specificaties lijken dezelfde.

De Monaco ziet eruit als een opvolger voor de Storm2 en heeft een 3,7" touchscreen met een resolutie van 800x480 pixels. Dat is het grootste scherm dat RIM ooit in een smartphone zou hebben gebruikt. Ook de Monaco heeft een 1,2GHz-cpu van Qualcomm.

De Curve 3G 9300 heeft twee opvolgers, zo blijkt uit de slides. De Sedona heeft veel weg van de huidige Curve, maar draait op een Qualcomm MSM8655-cpu op een kloksnelheid van 800MHz, al vermeldt de slide 800GHz. De MSM8655 is de cdma-versie van de Snapdragon-cpu die in de HTC Desire HD te vinden is. De Curve Touch lijkt op de Sedona, maar heeft geen toetsenbord. In plaats daarvan zit er een 3,2"-touchscreen.

Aan de slides zijn diverse wijzigingen in de strategie van RIM af te lezen. Ten eerste staan er meer touchscreentoestellen op de planning. Daarnaast lijkt RIM over te schakelen op processors van Qualcomm, in plaats van de Marvell-cpu's die in de afgelopen jaren werden gebruikt. Ook is er nog geen teken van een smartphoneversie van het QNX Neutrino-OS, dat al op RIMs tablet PlayBook draait. De Qualcomm-cpu in de Bold Touch en Monaco is wellicht een dualcore. Een dualcore-cpu is noodzakelijk om QNX goed te draaien, zei een RIM-topman onlangs.

BlackBerry cdma-roadmap 2011 en BlackBerry 6.1.0 slides (bron: Crackberry) BlackBerry cdma-roadmap 2011 en BlackBerry 6.1.0 slides (bron: Crackberry) BlackBerry cdma-roadmap 2011 en BlackBerry 6.1.0 slides (bron: Crackberry) BlackBerry cdma-roadmap 2011 en BlackBerry 6.1.0 slides (bron: Crackberry) BlackBerry cdma-roadmap 2011 en BlackBerry 6.1.0 slides (bron: Crackberry) BlackBerry cdma-roadmap 2011 en BlackBerry 6.1.0 slides (bron: Crackberry) BlackBerry cdma-roadmap 2011 en BlackBerry 6.1.0 slides (bron: Crackberry) BlackBerry cdma-roadmap 2011 en BlackBerry 6.1.0 slides (bron: Crackberry) BlackBerry cdma-roadmap 2011 en BlackBerry 6.1.0 slides (bron: Crackberry) BlackBerry cdma-roadmap 2011 en BlackBerry 6.1.0 slides (bron: Crackberry) BlackBerry cdma-roadmap 2011 en BlackBerry 6.1.0 slides (bron: Crackberry) BlackBerry cdma-roadmap 2011 en BlackBerry 6.1.0 slides (bron: Crackberry) BlackBerry cdma-roadmap 2011 en BlackBerry 6.1.0 slides (bron: Crackberry) BlackBerry cdma-roadmap 2011 en BlackBerry 6.1.0 slides (bron: Crackberry) BlackBerry cdma-roadmap 2011 en BlackBerry 6.1.0 slides (bron: Crackberry) BlackBerry cdma-roadmap 2011 en BlackBerry 6.1.0 slides (bron: Crackberry)
Volgende 12:56 Microsoft dringt bij Intel aan op Atom met zestien cores
Vorige 11:53 Olympus XZ-1-camera is al beperkt beschikbaar
Advertentie

Reacties

«  1  2  »



Lol, het keyboardje is juist 1 van de features die BB groot heeft gemaakt en zorgde voor onderscheid met andere merken. Aan het keyboard herken je meteen het merk. Mijns inziens is dat alleen maar positief.

Overigens vind ik het persoonlijk wel jammer dat ze afstappen van het keyboard. Dat was voor mij juist de reden om voor BB te gaan. Want persoonlijk vind ik een touchscreen 3 niks. Maargoed, dat is wat ik prettig vind. Het blijft natuurlijk allemaal persoonlijk. Ook al snappen sommige tweakers dat niet... (gezien de discussie's die telkens weer worden gevoerd over het wel- of niet gebruiken van kayboard/touchscreen)

Afstappen van het keyboard? Zie op het eerste zicht toch twee modellen met keyboard, waaronder ook één met top specs, dus je hebt zeker nog keuze!

Tja blijft lastig en kwestie van voorkeur,
of toetsen bord
of groter scherm
of dikker toestel waar et toetsenbord voor/achter het scherm zit.........

Persoonlijk heb ik met mijn ogen toch echt dat grotere scherm nodig dus ik gebruik het on-screen toetsenbord.

Geef mij dan maar het dikkere toestel met touch en fysiek keyboard. Op m'n Torch gebruik ik ook altijd het fysieke keyboard (en ik heb niet bepaald kleine handjes), daar ben ik gewoon 10x sneller mee dan met zo'n on-screen geval. Grootste nadeel van on-screen kb is dat je gelijk een stuk van je scherm 'kwijt' bent.

Persoonlijk vind ik de knoppen op blackberrys te klein (en ja ik heb er een, heb ze uitgebreid de kans gegeven). Dan liever het wat grotere keyboard van de desire z, veel fijner :).

Wat een onzin...
Gemaakt voor vrouwen met lange nagels?

Sorry hoor maar als je lange nagels hebt kun je niet eens op dit ding typen.
Blijkt maar weer dat je zelf geen ervaring hebt met BB.

Try before you shout around.

Ontopic:
Jammer dat er een telefoon komt dat volledig touch is.
Ik persoonlijk vind dat niks - heb een telefoon gehad volledig touch. maar nee, ik heb liever een toetsenbordje.

Vind het geen mooie telefoon ik wil zelf de blackberry torch 9800 halen icm een playbook :)

helemaal mee eens, alhoewel ik Touch soms voor een mobiel ook wel handig vind.
Dus waar blijft de telefoon met toetsenbord + touch screen? :)

Touchscreen is vooral handig voor je internetbrowser. Voor al de rest is het leuk maar niet beter.

Voor sommige applicaties is dit ook best praktisch anders of voor navigatie werk (denk aan maps, hoofdmenu, etc.)

Die zijn er al hoor: BlackBerry Torch, HTC Desire Z en dan zijn er nog wel een paar.


ze zijn functioneel, meer heb je niet nodig

gebruikersgemak overtreft model na mijn mening

ze zijn functioneel, meer heb je niet nodig
Dat zijn vrouwen ook, maar ik wil toch echt wel dat ze er een beetje leuk uitzien :)

[Reactie gewijzigd door bobwarley op vrijdag 28 januari 2011 12:13]


Jij wil zeggen dat het BlackBerry OS met zijn vele Windows 3.1-achtige menu's goed scoort op het gebied van 'gebruiksgemak'...?

Ja,

Zelfs de meest a-technische gebruikers (50+ ambtenaren) kunnen er eigenlijk onmiddellijk mee overweg.

Sommige functies weten die inderdaad niet te vinden met de belangrijkste functionaliteit kunnen ze goed overweg: Mail, Agenda & Bellen.

Dat de menu's lelijk zijn wil bovendien zeggen dat ze niet functioneel zijn.

Windows 3.1-achtige menu's? Volgens mij zit jij met een andere telefoon in je hoofd.

Ik heb ooit een demo gezien van iemand die windows (ik meen 95) op z'n E71 onder DosBox aan de gang gekregen had.

Ja. Menu is duidelijk en helder.

Ik wou dat Windows 3.1 er vroeger zo uit zag, of zit jij nog met BB OS 4.1 in je gedachten?

BB OS is imo een van de meest userfriendly UIs ooit. Geen submenu op submenu op submenu zoals in Symbian, gewoon straight forward zonder al teveel geneuzel.

Maar ja, daar ben ik dan ook Blackberry fan voor :)

Nounou, ik ben ook geen fan, maar dit is wel een hele uitgesproken mening en niet nodig wat mij betreft.

Ik vind ze nog niet zo verkeerd. Zou het zelf niet kiezen, ook omdat ik een google account heb en dan met android beter uit de voeten kan, maar nog steeds zijn BB's erg populair in het zakelijke segment, en terecht.

Ik heb ook een google account en moet zeggen dat de bold 'bijna' alles automatisch synct. Kalender, contacten en mail, allemaal met eigen mail systeem geen aparte programma's nodig. Dus dat vind ik niet echt een argument om android boven RIM te kiezen (er zijn wel tig andere argumenten).

Toestellen zien er leuk uit en eindelijk wat echte pit ipv die 680 mhz oid processor in de torch. Ze komen alleen een beetje laat in het jaar uit, iets te laat misschien, want verwacht dat de concurrenten al eerder in het jaar hun toestellen uit gaan brengen.

Ik heb redelijk wat ervaring met de diverse platformen, maar Android en BB OS zijn mijn 2 grootste favorieten. BB OS is gewoon perfect voor de corporate omgeving door de naadloze Exchange-integratie op de BES, dus doordeweeks heb ik de Torch 'online' staan. In het weekend staat de Android 'online', simpelweg omdat ik dan geen behoefte heb aan werkgerelateerde zaken en liever muziek luister, films onderweg kijk en/of een spelletje speel.

Voor BB OS heb je ook (nog) geen überkrachtige CPU nodig. Met de CPU in de Torch kom ik heel goed uit de voeten. Ik hoef nergens lang op te wachten, elke druk op een (virtuele) toets heeft gelijk een reactie als gevolg en hij slurpt geen stroom, waardoor ik rustig 3 dagen op een acculading kan werken (mail, Facebook, bellen, sms).

Ik mag aannemen dat een zakelijk persoon met een BB het niet al te leuk vind als er een groepje jongeren langslopen met exact dezelfde' zakelijke' telefoon. Zakelijke telefoon moeten naar mijn mening exclusiviteit uitstralen, en dat hebben BB's niet meer.

Maar ik vind de 4 uitgelekte BB's al een stuk beter dan zijn voorgangers.
En ook de software lijkt ook eindelijk een upgrade te krijgen.
Nu het beeldscherm en de belachelijke prijs nog.

Ja, idd... Dat zal de zakelijke persoon die een iPhone 4 heeft gekocht wel leuk vinden natuurlijk... Of diegene die een Galaxy hebben gekocht zullen "nooit" mede Galaxy gebruikers tegenkomen...
|:(

Ik zal het je nog sterker vertellen, ik als "zakelijk persoon" vind het alleen maar cool om te zien hoeveel 'kids' er tegenwoordig met een BB rondlopen. Het zal mij echt een worst zijn dat BB niet zo exclusief meer is als vroeger. Voorlopig kijken die 'kids' nog steeds hun oogjes uit als ik een van m'n BB's uit m'n zak trek :)

Ik noem het zakelijk. Vind het een professionele uitstraling hebben. De nieuwe bold zit er goed uit.



Heb zelf een Galaxy S en de reden dat ik 'm eigenlijk haat is omdat ie eruit ziet als een iPhone 3G(S)... Mja goed, het functioneert wel.

Blackberry, zelf geen ervaring mee, maar de mensen die ik ken met een Blackberry willen er nooit meer één, veel stappen over naar Android :). Dus ik vermoed dat het niet al te best spul is.

Ik ken zat BB users die niets anders meer willen als een BB. Ik kan me ook niet voorstellen dat ik ooit zonder BB kom te zitten, dan voel ik me toch enigszins beperkt. Had ik 3 jaar geleden niet kunnen bedenken :)

puur voor jongeren met weinig geld!
Budgetphones als je het mij vraagt en superlelijk!
|:(

Meningen verschillen, ik heb een Blackberry gehad, daarna een 3GS. De blackberry voelde veel robuuster aan en veel minder "budget" als de iphone.

Bovendien, ik weet dat het in nederland anders is, is blackberry hier nog niet zo "hip", maar is het nog altijd de "iphone" alom op de speelplaats. Jongeren hebben hier nauwelijks een Blackberry, ze zijn hier bijna uitsluitend bij een vaste zakelijke klantenbasis.

Het ligt er een beetje aan waar jouw 'hier' is. Ik was laatst in Duitsland en daar is BB inderdaad nog niet zo doorgedrongen tot de jongeren. Hier (NL) is vooral BlackBerry Messenger de 'aanstichter' geweest van de populariteit.

Smaken verschillen... tot aan de iphone 3GS vond ik het nou bepaald geen mooi ding hoor... De iphone 4 is wel mooi, maar die heb ik gehad en die harde randen iriteren aan je handen. Had ik opgelost met een rubber ding er omheen, maar dan heb je weer niks aan het design.

Volledig mee eens. Heb twee collega's die bij me zijn gekomen om hun E-mail van het werk erop te zetten. Extreem onintuïtief. Sinds kort draaien we ook Blackberry Enterprise Server. Aparte virtuele server voor op moeten zetten omdat 1 collega zij mail erop wil lezen. Een crime om die software correct geïnstalleerd te krijgen en de Blackberry eraan te koppelen. En dat terwijl onze splinternieuwe Exchange 2010-omgeving 4 verschillende manier aanbiedt om mail te kunnen bekijken, die de Blackberry uiteraard niet ondersteunt.
</rant>
Ja min maar weg :)

Zijn wel de verwachte features omdat ze niet achter kunnen blijven t.o.v. de concurrentie. Augemented reality, HD video, WiFi hotspots, etc. Niet echt iets nieuws dus. Al is innovatie ook niet echt corebussiness van RIM. Eerder stabiliteit en functionaliteit. Denk wel dat ze niet teveel naar Apple en Google moeten kijken, maar ook een beetje aan hun eigen koers denken. Ze hebben volgens mij best wel een trouwe gebruikersgroep die juist niets ziet in de uitgebreidheid van iOS en Andoid (en WP7?).

Moet zeggen dat ik de Bold Touch erg zou waarderen :)

Draai nu 6.0.0.422 op een 9700 (nagenoeg zelfde h/w als een 9780) en OS6 bevalt prima, maar af en toe zou touch wel makkelijk zijn. Verder voor email/sms e.d. imho de makkelijkste telefoon (zei ik als eigenaar van ook een HTC Desire waarmee ik internet e.d.).

WOW!!!

De sedona en Curve beschikken beide over een 800 Ghz qualcomm processor.

must...buy... phone... :9~

[Ontopic] Uiteraard> smaken verschillen, maar vind de curve touch zelf wel een mooi modelletje.

Wat me opvalt is dat deze een hotswap heeft voor zijn micro Sd kaartje (de andere modellen niet). Waarom zal dat zijn, heb je echt een hotswap mogelijkheid nodig op je phone?


Edit @ hieronder: Sarcasm it was ;)

[Reactie gewijzigd door 3nzym3 op vrijdag 28 januari 2011 12:49]


Quote: "De sedona en Curve beschikken beide over een 800 Ghz qualcomm processor."

800GHz is onmogelijk. zal wel 800MHz zijn ;)

[Reactie gewijzigd door _-SaVaGe-_ op vrijdag 28 januari 2011 12:26]


Haha hij zij dat naar aanleiding van wellicht een foutje uit de tekst.

De Sedona heeft veel weg van de huidige Curve, maar draait op een Qualcomm MSM8655-cpu op een kloksnelheid van 800MHz, al vermeldt de slide 800GHz.

BB is idd meer voor de zakelijke kant, ik heb geen zaak maar ben meer dan tevreden over mijn BB..

alleen idd beetje jammer dat het lijkt alsof ze van de keybord afwillen.. maar ja overal is wel een oplossing voor natuurlijk...

Je hoeft ook niet alle toestellen met keyboard maken. Ik kan nu al verlengen naar een BB9780, maar wellicht is dit het wachten wel waard. Bold Touch is best of both worlds imo. Ik heb een hekel aan alleen touchscreen omdat je veelal met je vingers voor je eigen beeld zit en sliders zijn ook waardeloos in dagelijks gebruik, die worden lomp groot als ze eenmaal uitgeklapt zijn.

1,2Ghz 8)7 Ik heb nog altijd een 8520 en ik vind die al super snel en heeft mss 400mhz ofzo?

En dan staat er ook nog zo leuk "Strictly Confidentional" rechtsboven op de fotos :)

1,2Ghz volgensmij is dat echt heerlijk voor developers, een wereld van mogelijkheden.
Heb nu zelf een 400mhz nokia en die trekt ook al aardig wat dingen.

Ben benieuwd! :D

Deze specs zijn een beetje 'mosterd na de maaltijd'. Dit is dan ook niet erg, zoals eerder aangegeven mikt BB meer op stabiliteit, veiligheid en functionaliteit.

offtopic:

Vraag me wel eens af of Ping niet zorgt voor een enorm imago verlies, het is een ontzettende hype onder de jeugd nu ze elkaar gratis kunnen smsen. Niet echt iets waar je als succesvolle zakenman graag mee wordt geassocieerd?

Offtopic: Dit valt best mee, mensen hebben hiervoor namelijk nu weer een internet verbinding nodig.
Ik denk dat smsen al best wel wat aan het verouderen is vergeleken met de huidige technologieen.

De succesvolle zakenman die niet met dergelijke 'ping-kids' wil worden geassocieerd koopt sowieso geen BB, die heeft een iPhone4, een iPad en een MacBook Air. De zakenman die een BB heeft, heeft die voor de functionaliteit.

Blackberry heeft Ping, de iPhone en Android hebben Whatsapp en er zullen nog wel veel meer alternatieven zijn. Sms is een achterhaald medium, voordat ik actief ging Whatsapp'en was ik in principe al overgestapt op mailen (in ieder geval naar de personen die ook een telefoon met internet hebben). Is ook nagenoeg instant mits je instellingen goed staan.

Wie wil er anno 2011 nog betalen voor een bericht van <160 tekens?
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 12:56 Microsoft dringt bij Intel aan op Atom met zestien cores
Vorige 11:53 Olympus XZ-1-camera is al beperkt beschikbaar
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011