Hoofdcategorieën
Device Settings

TLS en ov-bedrijven voelen niets voor mail bij vergeten check-out

Door Dimitri Reijerman, donderdag 27 januari 2011 11:07, views: 15.472

Trans Link Systems, het bedrijf dat de ov-chipkaart beheert, en de openbaarvervoerbedrijven zien niets in een voorstel van de Tweede Kamer om reizigers met een ov-chipkaart die vergeten uit te checken, via e-mail te waarschuwen.

TLS en de ov-bedrijven stellen dat het probleem van vergeten check-outs, waardoor ov-reizigers onnodig saldo verliezen op hun ov-chipkaart, erg klein is. Het zou jaarlijks gaan om enkele miljoenen gevallen, terwijl in 2010 circa 850 miljoen transacties met de ov-chipkaart zouden hebben plaatsgevonden. Ook stelt TLS dat de incomplete transacties niet alleen worden veroorzaakt door onwennige reizigers, maar ook door personen die frauderen door bewust niet uit te checken om zo later de kosten bij de ov-bedrijven te kunnen declareren.

In de Tweede Kamer werd in mei een motie aangenomen die TLS opriep om ov-reizigers voortaan via een e-mail te waarschuwen als zij waren vergeten uit te checken. Ook zou in de e-mail uitgelegd moeten worden hoe reizigers restitutie kunnen krijgen voor de extra kosten.

Volgens TLS zal een dergelijk systeem in de praktijk niet goed werken. Zo zouden klanten de gemiste check-out niet meer kunnen herstellen. "Zij hebben het voertuig al verlaten", aldus TLS,  waardoor ov-reizigers zich juist zouden ergeren aan een dergelijk mailtje. Ook wijst TLS op de nodige technische beperkingen die een goede implementatie in de weg zouden staan. De e-mail kan volgens TLS 'vanwege de technische kenmerken' van het ov-chipkaartsysteem niet in realtime verstuurd worden. Dit zou in veel gevallen zelfs pas enkele dagen later kunnen, omdat bijvoorbeeld de ov-chipkaartinformatie pas 's nachts wordt uitgelezen als een bus of tram in de remise staat. Bij defecte apparatuur zou de informatie zelfs verloren kunnen gaan.

TLS stelt verder dat een vergeten check-out pas betrouwbaar gesignaleerd kan worden als na een check-in een nieuwe transactie volgt. Dit zou in bepaalde gevallen weken kunnen duren. Ook zou de transactie-informatie in een willekeurige volgorde bij de backoffice van het bedrijf binnenkomen, waardoor een duidelijk transactiepatroon niet tijdig is te bekijken.

De ov-bedrijven en TLS wijzen erop dat zij al voldoende doen om het 'leereffect' bij de klant te versterken, waardoor er minder check-outs vergeten zouden worden. Verder wijzen de bedrijven erop dat zij in de loop van 2011 ook voor reizigers met een anonieme ov-chipkaart een onlinetransactieoverzicht willen opleveren. Of TLS hier nog de gelegenheid toe zal krijgen is de vraag; donderdagmiddag wordt in de Tweede Kamer een spoeddebat gehouden over de toekomst van de ov-chipkaart, nu gebleken is dat de kaart zo is te kraken dat de opsporing van een fraudeur vrijwel onmogelijk is.

Volgende 11:21 'Intel komt in februari met sata-600-ssd's'
Vorige 10:39 EU keurt overname McAfee door Intel goed
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  »


Inderdaad...
- de beveiliging is alles behalve goed (ronduit slecht zelfs)
- de poortjes werken regelmatig niet, wat mee helpt aan de vergeten uit te checken momenten
- de oplaadstations werken niet altijd, en zijn soms zo vies als dikke ****

Als je dan nagaat dat 't systeem er nog steeds verder door gestouwt wordt, zou je bijna denken dat 't ze niet uitmaakt en dat ze liever met dichtgeknepen ogen nét doen alsof 't probleem niet bestaat.

1% op een dergelijk systeem is nog steeds veel in mijn ogen. Zeker als er dagelijks gebruik van gemaakt moet worden. Je hebt volgens mij ook geen 1% uitval van telefonie per maand, of internet, of vliegtuigen e.d.... die percentages liggen volgens mij meer in de richting van tienden procenten.

Maar het allerbelangrijkste is dat het zo gebruikersonvriendelijk is als de neten. Je wilt helemaal niet in- en uitchecken bij een overstap. Gewoon aan het begin van je reis inchecken en aan het eind uitchecken en dan berekent het systeem wel waar je langs bent gegaan. In theorie kun je dan door omwegen te maken meer kilometers reizen dan betalen, maar dat moeten ze dan maar voor lief nemen. Het huidige systeem is gewoon onwerkbaar.

Da's een goeie... die had ik nog niet eens opgenoemd :)
't Is inderdaad soms net rocket-sience wat je moet weten om die krengen te gebruiken en eventueel geld terug te vragen, hehe.

Stel dat een deel van die 850 miljoen transacties door heel Nederland betaald wordt, dan heb je gratis OV en kan de kaart/controle/administatie en alles wat eraan gerelateerd is vervallen. Hoeveel zou het totale systeem (automaten/poortjes, lezers, administratieve verwerking, back office, onderhoud, storingen, controle etc etc.) eigenlijk kosten?

Met het verschil zou je weer wat extra vervoer kunnen realiseren.
Wat extra miljoenen uit de brandstofaccijns trekken en dan wordt het voor de automobilist ook net wat prettiger op de weg.

Meer dan 60% van het OV wordt al gefinancierd door subsidie. Naar gemotoriseerd vervoer (lees: auto, wegen parkeerplaatsen etc.)

Interessant leesvoer is:
" ‘Gratis’ openbaar vervoer" "Waarom? Wie? Wanneer? Wat? Wat kost het? Wat levert het op? ", van Dr. Michel van Hulten. Die een serieuze analyse loslaat op 'gratis' OV.

[Reactie gewijzigd door slb op zondag 13 februari 2011 00:02]


Zo werkt een treinkaartje in principe ook, met als verschil dat je dan alleen op de route mag komen waartussen de trein rijdt.

Met een treinkaartje mag je halverwege uitstappen, dan bv gaan winkelen, en twee uur later verder reizen. (Dat deed ik vaak op weg van Tilburg naar Zeeland, even uitstappen in Breda en naar Bever zwerfsport (was er toen nog niet in Tilbotown), één of enkele fotozaken, of nog een andere winkel bezoeken. Nu met een chip-kaart worden het twee aparte reizen en dus duurder.

Wat men moet doen is:
1 zorgen dat de poortjes betrouwbaar werken.
2 zorgen dat je nergens in of uit kunt stappen zonder langs de poortjes te gaan zodat je niet kunt vergeten uit te checken of in te checken (dus controle als men een ander vervoersbewijs heeft, al is controle duur en wil men het daarom niet) . Dat is het eenvoudingst te relaliseren.
3 zorgen dat de (bestaande) poortjes ook werken met de beter beveiligde volgende generatie chips en die zo snel mogelijk invoeren ook al kost het 300 miljard (20.000 per inwoner).

De alternatieven zijn
1) terug naar af, chipkaart vergeten, bus/tram/metro gebruikt weer strippenkaart, ns haar eigen kaartjes
2) gewoon het openbaar vervoer gratis maken.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op donderdag 27 januari 2011 13:15]


Als er geen poortjes staan (bij mijn weten bij de NS nog niet het geval) kan je gewoon inchecken in Tilburg, je stapt uit de trein op een tussenstation ZONDER uit te checken en alsje klaar bent met winkelen stap je weer in de trein ZONDER in te checken (je bent immers in Tilburg al ingecheckt. En in Zeeland check je op de eindbestemming weer uit.
Tenzij je omwegen maakt, is dit volgens mij volledig legaal en de tussenstop is 100% zeker niet te traceren door de conducteur. (hij/zij ziet alleen waar en hoe laat je bent ingecheckt.

Dit komt omdat het bij de NS zo is dat de in/uitcheck palen op het perron staan en dus niet treingebonden zijn. Het systeem registreert niet welke trein je neemt. Gevolg is dat je bij omrijden vanwege seinstoring oid geen extra km-kosten hoeft te maken, dat ziet het systeem namelijk niet.

Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de trams en bussen in Den Haag waarbij de chippalen IN de tram/bus zelf staan en dus wel voertuiggebonden is. Als je niet in die tram/bus waar je bent ingecheckt ook weer uitcheckt registreert het systeem dat je vergeten bent uit te checken. Daarom moet je bij het overstappen altijd uitchecken (anders gaat er 4 euro van je saldo af)


Over je alternatieven twee opmerkingen:
1) gaat niet gebeuren, want dan moeten de vervoerders terug naar de verdeelsleutel om de inkomsten van strippenkaart te verdelen. De enige reden dat de chipkaart is ingevoerd om die ingewikkelde verdeelsleutel af te schaffen.
2) gratis ov klinkt leuk, maar dan moet je maar eens kijken wat voor een misbruik ervan gemaakt wordt: trams vol met zwervers die het 's winters koud hebben. Figuren die je liever niet in het ov wilt hebben e.d.

Volgens mij krijg je dan juist een boete van vergeten uit te checken? weet niet hoeveel uur daarvoor is, maar denk niet veel.

Precies! Er gaat zo vaak iets vreemds fout dat een beetje slim systeem had kunnen zien. Op de een of andere manier checked hij bij mij nog wel eens dubbel in... waarschijnlijk doet hij het dan niet de eerste keer en haal je je kaart er nog een keer langs ofzo? Hoe kan dit bv?

Check-in 17:25 locatie afgeschermd -4,00
Check-in 17:25 locatie afgeschermd -4,00

Wat ik dus niet ga doen is na elk ritje met de bus online mijn overzicht bekijken en dan een formulier invullen voor elke 4 euro die teveel is gerekend. Ik heb echt wel betere dingen te doen...

En daar hopen TLS en de vervoerders nu net op.
Ongeveer 10% van de klanten claimt maar. En de vervoerders hebben zelf aangegeven dat ze de rest van het "te veel betaalde geld" nodig hebben om die claims af te handelen.
Volgens hun eigen zeggen maken ze hier geen enkele winst op. O-)

Wat betekent dat je juist wel elke te veel betaalde cent moet claimen.
Laat ze maar verlies lijden. Dan gaan ze hun methoden wel aanpassen.

Ongeveer 10% van de klanten claimt maar.
Bij de aangegeven ca 1000000 keer niet uitchecken komt dat op 4000000E per jaar uit.
de vervoerders hebben zelf aangegeven dat ze de rest van het "te veel betaalde geld" nodig hebben om die claims af te handelen.
Als ze in de eerste instantie al geen rekening houden met de kosten van dienstverlening dan hebben ze een gat in hun bedrijfsmodel. Daarnaast hebben ze het erg inefficient ingericht als ze voor 3600000E per jaar geen 100k formulieren kunnen verwerken!
Laat ze maar verlies lijden. Dan gaan ze hun methoden wel aanpassen.
Daar ben ik weer volledig mee eens!

Het probleem is nog groter. Ze zeggen dat het om een paar miljoen gaat. Dat is bij mij minimaal 2. Vervolgens wordt er 20(!) € van je kaart afgehaald als je vergeet uit te checken bij de NS. Als we eens aannemen dat 20 % van die vergeten checkouts bij de NS gebeurt is het dan 1,6*4 + 0,4*20 = 14,4 miljoen euro.

Als TLS voor een vergeten checkout geen geld afstaat aan de vervoerder krijgt die dus geen vergoeding voor de reis van de persoon die vergeten is uit te checken? ;-s

[...]

Bij de aangegeven ca 1000000 keer niet uitchecken komt dat op 4000000E per jaar uit.
Alleen als die volledige 4 euro foutief berekend is. Het daadwerkelijke bedrag komt een stuk lager uit omdat die 4 euro verrekend had moeten worden met het gereisde bedrag.

Ja dat is ook zo vaag!

Ik reis een stuk met overstap. Echter het laatste stukje rijden twee vervoerders, om en om. Ik moet dus eigenlijk bij de overstap het volgende doen:

1. ik stap de trein uit en moet eerst kijken welke vervoerder me naar het eindpunt brengt.
2. als dat een andere vervoerder is, moet ik snel uitchecken en opnieuw inchecken bij de andere vervoerder.
3. als die trein niet komt, en ik neem de volgende moet ik weer uitchecken bij de vervoerder die niet komt of te laat is en weer inchecken bij de ns.

Ligt het aan mij of is dit onlogisch?!

"leer effect" te versterken, impliciet wordt hiermee de structurele faal van dit systeem aangeven.
Zo'n systeem zou geen 'leer effect' mogen hebben. Interfacing, gebruik had dood simpel moeten zijn dat zelfs -bij wijze van spreke- een half demente bejaarde hiervan gebruik kan maken.

En ja het niet sturen van e-mail weer een voorbeeld van onbeschofte belabberde duur betaalde K*T service die in dit Apenland zo kenmerkend is...

Interfacing, gebruik had dood simpel moeten zijn dat zelfs -bij wijze van spreke- een half demente bejaarde hiervan gebruik kan maken
Dat 'bij wijze van spreken' kun je haast wel weglaten, het openbaar vervoer zou gewoon voor iedereen die in staat is om zelfstandig van A naar B te reizen toegankelijk moeten zijn, zonder dat je precies moet weten hoe het systeem werkt om te voorkomen dat je uitcheck boetes oploopt of wat je moet doen als de poortjes stuk zijn of wat dan ook.

Met papieren kaartjes is het zo simpel allemaal en het heeft eigenlijk helemaal geen nadelen: je betaalt geld voor een kaartje en daarmee kun je reizen. Simpel als dat. De OV chipkaart is handig voor frequente OV gebruikers die van verschillende vervoerders gebruik maken, maar voor de incidentele reiziger (zoals ikzelf) is het gewoon alleen maar ellende. Wat moet ik met een chippas, waarom moet ik allemaal gegevens overhandigen, en waarom wordt ik geacht achteraf zelf te gaan controleren of ik niet te veel betaald heb voor mijn reis, voor die 4 of 5 keer in het jaar dat ik met het OV reis?

Ik snap ook echt niet wat nu precies het voordeel is van het afschaffen van de papieren trein en buskaartjes. Waarom niet gewoon allebei blijven gebruiken?

Ik snap ook echt niet wat nu precies het voordeel is van het afschaffen van de papieren trein en buskaartjes. Waarom niet gewoon allebei blijven gebruiken?
Elk systeem heeft natuurlijk z'n vaste kosten, en twee systemen onderhouden is daarmee duurder dan ééntje.

Neemt niet weg dat je de papieren methode had kunnen digitaliseren (vooraf aangeven waar je heen wilt en dat betalen) en eventueel later procesoptimalisatie doorvoeren.

De frequente reiziger met een abonnement heeft juist veel meer overlast door dit systeem: In plaats van gewoon instappen in het ov en alleen het abonnement tonen als er controle is moet de abonnementhouder nu telkens inchecken. Ga maar elke dag met de bus->trein-> tram en weer terug. Dat zijn 12 handelingen die je extra moet verrichten.

Het voordeel van de chipkaart is dat vervoersbedrijven een vergoeding krijgen voor het daadwerkelijke vervoer (per km) in plaats van een ingewikkelde verdeelsleutel tussen de vervoersbedrijven. Met de komst van meer vervoersbedrijven de afgelopen decennia is dat zo ingewikkeld geworden. Dit chipsysteem is echt niet ingevoerd om het de reiziger makkelijker te maken. De vervoerders krijgen zo ook een beter inzicht in de vervoersaantallen en kunnen zodoende hun capaciteit aanpassen. (uiteraard is dit theoretisch en wordt waarschijnlijk nog niet toegepast).

De reden dat beide betaalsystemen nu geldig zijn is omdat men een overgangsfase heeft ingevoerd. Als men de strippenkaart echter zou blijven gebruiken verdwijnt de verdeelsleutel alsnog niet en dat was nou juist het doel van ov-bedrijven.

De lelijke bijwerkingen van dit systeem zijn zwaar onderschat: hoge kosten voor de invoering (afgewenteld op de belastingbetaler), de organisatie (management TLS verdient tonnen per persoon) en de klantenservice die ineens noodzakelijk blijkt (bij de strippenkaart was dat niet het geval!)

En dan het veiligheidslek: ja, elk systeem valt op de een of andere manier na verloop van tijd te kraken. Met scenarioplanning zou er eigenlijk op vooruit gelopen moeten worden en zo zou men de maatregelen al klaar moeten hebben, maar nee.

Nog een ander nadeel voor incidentele reizigers (waar ik ook onder val): je moet een bepaald minimumsaldo hebben, en dat is een stuk meer dan wat je nodig hebt voor de reis. Voor een treinreis van 3 euro heb je een saldo van 20 euro nodig (bij een voordeelurenkaart minder).

1% op een dergelijk systeem is nog steeds veel in mijn ogen. Zeker als er dagelijks gebruik van gemaakt moet worden. Je hebt volgens mij ook geen 1% uitval van telefonie per maand, of internet, of vliegtuigen e.d.... die percentages liggen volgens mij meer in de richting van tienden procenten.
Ja, voor de zaken die je daar noemt wel... Maar we hebben het hier wel over het Openbaar Vervoer ;-)

Volgens mij is 1% uitval/te laat nog steeds een te hoog ambitieniveau voor het rijdend materieel... :-(

Even voor de duidelijkheid gaat het dus om 1% van 850 miljoen, wat nog steeds een dikke 8,5 miljoen transacties is is.

Het minimale instap tarief is €4 euro, maximaal is €20 bij de NS. De kortingstarieven buiten beschouwing gelaten incasseren deze bedrijven dus elk jaar onterecht tussen de ca. 34 en 170 miljoen euro! WTF.

[Reactie gewijzigd door Vyo op donderdag 27 januari 2011 16:40]


Hier wordt negatief op gereageerd, maar wat wel opvalt in alle verhalen, is dat de verantwoordelijkheid steeds meer bij de gebruiker komt te liggen. Ipv. een systeem wat rond de gebruiker is ingericht, krijg je een systeem waarmee de gebruiker maar moet leren werken. Ik denk dat toch wel algemeen bekend is dat dat in de praktijk niet werkt. En ook dat argument 'we doen het niet omdat daarmee gefraudeerd kan worden'.. Ik dacht dat dat juist een van de speerpunten van dit systeem was (fraude verleden tijd). Tel daarbij op dat vervoerders van geen wijken willen weten, waarna ik de FAIL uitspraak eigenlijk wel terecht vind. En als de vervoerders het probleem niet willen aanpakken, dan doen anderen dat wel.
@FitzJac: De Nederlandse taal is inderdaad een mooi voorbeeld van een systeem waar de gebruiker maar mee moet leren werken en wat dus in de praktijk vaak moeilijkheden vertoont ;). Edited.

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op donderdag 27 januari 2011 12:11]


Goed betoog.
ik denk dat wij als inwoners de tweede kamer maar eens duidelijk moeten maken dat
"wij voelen weinig om de OVchip fraude-veilig te maken" - want het gaat maar om enkele procenten, en al die vervangingen zullen het OV maar onnodig irriteren.

Het zou jaarlijks gaan om enkele miljoenen gevallen...

en dan is de kans klein? als er jaarlijks 10 gevallen zouden zijn, dan zou het een kleine kans zijn.

Het is 1% van het totaal.. Dus tja.. Was is klein?

Maar wat is dan de moeite om even een mailtje te sturen? of een sms.

Er staan een aantal argumenten in het artikel.

Ben het niet met alles eens, maar in de huidige vorm van het systeem kan ik me voorstellen dat het niet 'even' te implementeren is.

Op het moment is het zo dat bij het inchecken 4 euro van je kaart gaat. Afhankelijk van hoe ver/hoe lang je in de bus/metro/tram hebt gezeten stort het systeem bij het uitchecken het verschil als het ware terug.

Uit het artikel blijkt dat de informatie soms pas in de remise gesynchroniseerd wordt uitgelezen. Tenzij het voertuig zelf mailtjes gaat versturen is er zonder grote aanpassingen in het systeem niet echt een makkelijke oplossing voor.

Los van dit alles heb ik ook niet echt behoefte om een mail adres of telefoonnummer te koppelen aan mijn OV kaart. Ik weet dat het voor veel reizigers sowieso moet in verbant met kortingen, abo's etc maar zelf wil ik het niet.

Een andere reden dat de vervoersbedrijven er waarschijnlijk niet echt om zitten te springen is omdat dit én kosten met zich meebrengt, én ze moeten dan op eens gratis geld teruggeven aan de reizigers :)

Die 4 euro is in het geval van bus/tram/metro...
Bij de NS moet je minimaal 20 euro op je kaart hebben staan om in te checken, weet niet hoeveel zij standaard van je kaart halen, maar lijkt mij dan ook 20euro....
als je die check-out bij de ns vergeten wordt ben je dus 20 euro lichter en gebaseerd op een miljoen keer (tekst gaat uit van paar miljoen verdeelt over ov) toch weer 20 miljoen winst voor het bedrijf.... en bij restitutie toch weer een tijdje rente trekken.....

Van dat bedrag moet je ook de ritprijs aftrekken en er van uit gaan dat dat miljoen inderdaad verdeeld is over tram, bus, metro en trein. 20 miljoen is dan een overdreven bedrag maar dat het om miljoenen gaat én dat het belachelijk is dat ze dat als pure winst op kunnen strijken daar zal niemand het oneens over zijn.

....en bij restitutie toch weer een tijdje rente trekken.....
HAHAHAHAha... hahahHAHAHA.... Sorry, ze trekken al rente zodra je geld op die kaart zet hoor! Of ze het er nou afschrijven of niet, JIJ bent het geld als kwijt!

Uit het artikel blijkt dat de informatie soms pas in de remise gesynchroniseerd wordt uitgelezen. Tenzij het voertuig zelf mailtjes gaat versturen is er zonder grote aanpassingen in het systeem niet echt een makkelijke oplossing voor.
Het voertuig kan echter pas vaststellen dat ik niet ben uitgecheckt als het leeg is. Tot die tijd kan ik er nog in aanwezig zijn. Dan zou men de controlehandelingen op elke eindhalte moeten starten. Niet onmogelijk maar wel onwaarschijnlijk.

"De klant kan ook te veel dienstverlening willen.."

Genoeg om een paar miljoen winst extra te maken, dus zo klein vind ik het eigenlijk niet.

[Reactie gewijzigd door SantaMuerte op donderdag 27 januari 2011 11:20]


Bij 8,5 miljoen is het al 1%. Als TLS in 1% van de gevallen zélf geen geld zou ontvangen voor de reis was het hek van de dam (zullen we nog wel gaan meemaken nu de hacktools zijn vrijgegeven, RFID-reader/writer anyone?). Dit is meten met twee maten, gewoon een mailtje sturen is natuurlijk een doodnormale eis.

Zucht, net China hier...

[Reactie gewijzigd door moreasy op donderdag 27 januari 2011 13:55]


Nee, niet ongefrankeerd naar Zimbabwe sturen, want dan krijgen we ze terug met strafport ;)

China

[Reactie gewijzigd door moreasy op donderdag 27 januari 2011 13:57]


Je hebt gelijk over de moderatie van je reactie, dat moet eigenlijk niet off-topic zijn, je hebt het toch echt over de problematiek van de OV kaart.

Daarna gaat het niveau echter razendsnel omlaag, te beginnen met "stelletje oplichters" en als dieptepunt "de hele TLS in een envelop ....".

Dus niet met 0 modereren, maar met -1 (ongewenst).

lol als je in 5 jaar tijd 191 reacties geeft, ongetwijfeld allemaal +2, én dan toch de moeite neemt om op mijn flame te reageren, kijk, dat noem ik nou eens sociaal bezig zijn. Ik heb mijn reactie aangepast ;)

1% van het totaal aantal reizen is erg veel. Stel je gaat elke dag met de trein naar je werk dan ga je 5 (dagen) * +- 50 weken = ongeveer 250 keer per jaar met de trein.

dan betekend dat iedereen het 2 a 3 keer per jaar heeft!! Dat vind ik zeker niet in de categorie 'erg klein'!!!!

En wat ze verder schrijven klinkt echt als smoesjes. Je zou ook een mail kunnen sturen als ze vermoeden dat je vergeten bent uit te checken en dat vermoeden kan al veel eerder geconstateerd worden dan na 'ENKELE DAGEN', laat staan enkele weken.
(Enkele weken! wat een kt smoes, ze denken toch zeker niet dat je enkele weken met je reis bezig bent in Nederland?)

En dan vergeet je nog dat je zowel heen als terug gaat per dag, dus wordt het +/- 5x per jaar

+ dat jullie allebei vergeten dat je ook meerdere trajecten hebt. Tram -> trein -> bus heb ik het meestal, dus 15x per jaar (ofzoiets)

Zo kun je alles wel relativeren naar procentjes.
Feit is gewoon dat miljoenen gevallen op een jaar veel is, ook al is dat maar 1%. Als het gaat om miljoenen gevallen, dan kun je niet meer spreken over incidenten, dan spreek je over structureel.

Moet je kijken hoe ze reageren als ze 1% extra verlies zouden draaien. Ach, het is maar 1 procent. Slechts 1 op de 100 rijdt zwart > niet erg. Slechts 1 op de 100 ritten is er <vul maar in>.

1 op de 100 keer echt betalen voor een rit; dat is het mogelijke resultaat van de ingebouwde fraudemogelijkheden. ;)

Absolute aantallen helpen dan niet echt he, maar enkele miljoenen op 850 miljoen komt in ieder geval in de buurt van de 1%, dat vind ik inderdaad ook zeker niet verwaarloosbaar.

In de trein week ik niet wat niet uitchecken kost, maar in het straakvervoer 4 euro als ik me niet vergis. Zeg dat gemiddeld de helft daarvan betaald zou moeten worden aan reiskosten dan is dat al 2 maal enkele miljoenen per jaar. Klinkt mij alsof het de moeite is.

Overigens is dit systeem ontworpen met het idee in het achterhoofd om gegevens over gebruikers te verzamelen en op basis daarvan geld binnen te halen. Maar nu het ze geld zou kunnen kosten is dat opeens niet mogelijk? Wat een ontzettend zwamverhaal...

[Reactie gewijzigd door Syzzer op donderdag 27 januari 2011 11:18]


als je in de trein vergeet uit te checken kost dat je €20,00

heb het zelf ook wel eens gehad. mailtje gestuurd en €17,49 terug gekregen (minus reiskosten natuurlijk :P)

Betekent dat dat je in theorie de hele dag kunt reizen voor maar 20 euro?

Dat is denk ik de fraude waarop ze wijzen. Mensen die niet uitchecken omdat dat goedkoper is. Tja, je zou het zo kunnen zien dat je op dit moment nooit meer dan 20 euro hoeft te betalen voor een enkele reis....

Als je een voordeeluren kaart hebt word er 'maar' 10 euro van je tegoed gehaald.

Maximum tarief voor een enkeltje is dus 10 euro, de kaart word wel geblokkeerd als je het te vaak doet (volgens mij na 10x, maar exacte procedure is mij onbekend).

Na 10 keer wordt inderdaad de rest van de dag je kaart geblokkeerd. Volgende dag werkt hij gewoon weer

Nee, de conducteur kan zien waar je ingecheckt bent. Gezien het systeem met enkele reizen werkt, kan je niet in een trein náár Amsterdam CS zitten, als je daar ook ingecheckt bent.

Wel is het bij sommige treinreizen goedkoper om niet uit te checken ipv wel uit te checken (bijvoorbeeld Den Helder - Maastricht).

Zou leuk zijn, voor de gemiddelde treinreis zoals ik die een paar jaar geleden maakte zou ik met de huidige prijzen al meer kwijt zijn. Als ik nu met de trein ergens naartoe zou gaan, dan kost een kaartje naar die bestemming enkele reis me al gauw boven de €25,-.

Als je een voordeelurenkaart hebt kost het maar 10 euro. Ideaal als je een lange reis moet maken met de trein :P

De bus is standaard 4 euro "borg" een ritje is meestal zo'n 1 tot 2 euro.
Bij enkele miljoenen praat je dus over zo'n 2 miljoen extra inkomsten.
Dus zo verhaal je de kosten van dit verloren project, wat doen ze anders met die extra miljoenen?

Waarom zou je ook uitchecken als je toch al niet betaald... :+

Thuis kan je ook inchecken dus waarom op het station?

Omdat je anders metropoortjes moet openrammen, terwijl het metropersoneel toekijkt:P

Kan je bij dat metropoortje niet inchecken en direct weer uitchecken maar niet het perron verlaten?
Of nog belangrijker op het moment dat je op het perron bent inchecken en uitchecken en het perron wel verlaten?
Want in dat geval zie ik niet wat het probleem is.

Dan zit je dus uitgecheckt in het OV en dat is zwartrijden. Ik weet niet of er vaak op gecontroleerd wordt, maar je kunt een boete verwachten.

Ik heb een weekend ov en ik doe nooit in- of uitchecken. (Omdat het in het weekend toch geen drol uitmaakt hoe ver ik reis) En ik ben vaak genoeg gecontroleerd.

Gebruik je twee kaarten, een om in te checken en gelijk weer uit te checken en de ander om thuis in te checken en uit te checken. Eventueel gebruik je een derde kaart op de plaats van bestemming en een volgende voor ieder tussenstation (waar je niet langs de poortjes kunt).

Absurd makkelijk te omzeilen dus als je inderdaad thuis kunt inchecken.

Degenen die dit systeem bedacht hebben, hebben puur en alleen gekeken naar
- hoe kunnen we zo nauwkeurig en gedetailleerd mogelijk de reizigersstromen in kaart brengen
- hoe kunnen we iedereen laten betalen voor een reis van, naar en langs alle bestemmingen waar hij langs komt tegen de prijs waarvan wij vinden dat die daarbij hoort.

Naar de werkbaarheid voor de reiziger (die nu bij iedere overstap moet uitchecken en inchecken, geconfronteerd wordt met niet werkende poortjes , enzovoorts...) is niet gekeken (die moet er maar mee leren omgaan) en nog minder naar de mogelijkheden om van het systeem gebruik te maken zonder te betalen.

Dit systeem, zoals het nu is, gaat alleen werken als je
1) het reizen gratis maakt (zodat er geen financiële reden is om het te willen omzeilen)
2) het in- en uitchecken verplicht houdt
Op die manier kun je in ieder geval in kaart brengen hoe groot de reizigersstromen zijn, al zullen er altijd mensen zijn die er omwille van privacy-redenen niet aan willen.
Die laatste groep kan dan met een ander vervoerbewijs annoniem reizen, zwart reizen (met bekende risico's) of voor ander vervoer kiezen (fiets, auto) totdat je ook daar langs tolpoortjes moet.

Of TLS hier nog de gelegenheid toe zal krijgen is de vraag; donderdagmiddag wordt in de Tweede Kamer een spoeddebat gehouden over de toekomst van de ov-chipkaart, nu gebleken is dat de kaart zo is te kraken dat de opsporing van een fraudeur vrijwel onmogelijk is.
De hack waar het hier over gaat maakt het mogelijk om je kaart als 'ingecheckt' in te stellen.

Wie heeft het over metros?

Dat vraag ik me dus wel af: Wat gebeurt er als je met je studenten-ov, waar jij op doelt denk ik, vergeet uit te checken in de bus?

Maar goed, er is een hoop te doen om de ov-chipkaart, maar over het algemeen kun je toch wel zeggen dat ie goed werkt. Ok, er zijn veiligheidsproblemen, maar het inchecken in de bus is bijvoorbeeld wel een stuk makkelijker dan de strippenkaart. Je hoeft alleen maar je portemonnee langs het apparaat te halen.

En in de trein is het helemaal makkelijk met studenten-ov, je stapt gewoon in :)

Goh hoe deden we dat vroeger toch allemaal met die trein en een "papieren" studenten-OV?

- Er zijn grove beveiligingsproblemen (in 2008 is het systeem al gekraakt en momenteel komen er om de haverklap kant en klare hacktooltjes in de media. En het gaat niet eens om 1 probleem, maar een grote diversiteit aan problemen waar voorlopig het einde nog niet van in zicht is en waar men niets aan lijkt te willen doen).
- Er zijn behoorlijke privacy bezwaren (o.a. het in detail vastleggen van het reisgedrag)
- Het systeem is duurder voor de reiziger (kortingen kun je niet meer krijgen, fouten/storingen/problemen kosten geld) en voor de vervoersbedrijven.
- De beheerder ontkent en bagateliseerd serieuze problemen. (Wat olie op het vuur is voor mensen om aan te tonen hoe ernstig de problemen zijn, dus komen er nog meer hacks)
- Zwartrijden is nog nooit zo makkelijk en tegelijk zo moeilijk aan te pakken geweest.

Je kunt het vergelijken met een creditcard van vroeger. Het werkt wel, maar misbruik is zo makkelijk dat de kosten de pan uit reizen en dat moet uiteindelijk allemaal betaald worden door de eerlijke mensen. Er komt gewoon een moment dat die het ook zat zijn en ook gaan frauseren.


En zo moeilijk was het toch ok niet om een strippenkaart dubbel te vouwen en in de stempelautomaat in de bus te stoppen?

En zo moeilijk was het toch ok niet om een strippenkaart dubbel te vouwen en in de stempelautomaat in de bus te stoppen?
Dat was niet moeilijk voor de reiziger, maar wel lastig om te bepalen hoeveel kilometers de reizigers vervoerd werd en tegen welke kosten. Minimaal een halte, maar hoeveel werkelijk ?

- Er zijn grove beveiligingsproblemen (in 2008 is het systeem al gekraakt en momenteel komen er om de haverklap kant en klare hacktooltjes in de media.)
Dat heeft dus grofweg tweeënhalf jaar geduurd. Geen slechte score imo.

Niets. Ik check nooit uit als ik vrijreizen heb en heb er nog nooit iets over gehoord. Er gingen wel verhalen de ronde dat kaarten geblokkeerd werden e.d., maar daar heb ik nog nooit iets van gemerkt.

Realtime een mailtje sturen lijkt me wat overdreven, want de klant kan het foutje toch niet meer herstellen.
Maar wellicht is een mailtje wel handig voor mensen die met regelmaat vergeten uit te checken?
edit:
@Shadowsun
Volgens het artikel kunnen ze niet eens realtime een mail sturen. Hoe moet het OV systeem nu weten WAAR je uitstapt? En ALS je eenmaal bent uitgestapt heb je maar enkele seconden om je fout te herstellen (want dan rijdt de bus al weer weg).

[Reactie gewijzigd door Barleone op donderdag 27 januari 2011 15:01]


dat kan ze dus wel.

het scheelt volgens mij per bedrijf, maar ik heb met mijn OV gewoon de mogelijkheid een mail te sturen en dat geld terug te krijgen.


edit: typo

[Reactie gewijzigd door Shadowsun op donderdag 27 januari 2011 11:20]


@Shadowsun, JIJ kan hen een mailtje sturen maar het verhaal gaat over t feit dat ZIJ jou geen mailtje sturen. En zeker niet realtime want hoe weten ze dat je uitstapte en waar ?

enkele op miljoenen per 850 miljoen is toch wel iets van 1 op de 400 of 1 op de 300 die het vergeet. Vind ik toch redelijk wat. Zeker als je die om gaat rekenen in euro's.
Wat ik vooral interessantie informatie vind is hoe het verloop van afgelopen jaar is.

Inderdaad, het is toch wel aardig wat geld wat daarin omgaat. Het zijn overigens allemaal een beetje non-argumenten die ze gebruiken:

- "Het zijn er slechts enkele miljoenen"
> Dat is gewoon heel veel, plus heel veel geld wat TLS in z'n zak gaat steken, eigenbelang dus.

- "Incomplete transacties worden ook door fraudeurs gebruikt."
> Daar zou ik dan wel eens cijfers over willen zien, want het lijkt me dat juist díe groep verwaarloosbaar klein is.

- "Uitchecken kun je toch al niet meer."
> Nee, maar dat alleen is geen reden. Je zou nog wel een oplossing kunnen verzinnen voor dit probleem, bijvoorbeeld binnen 24 uur uitchecken ipv. tot het einde van de dag, dat zou al werken bij NS-stations.

-"Mensen zouden zich ergeren aan zulke mail."
> Pardon? Waarom zou ik me ergeren aan zulke mail? Het is alleen maar een mededeling, een herinnering om het de volgende keer niet te vergeten. Ik erger mij meer aan het feit dat er opeens 20 euro is afgeschreven van mijn rekening.

- "De mail kan niet realtime verstuurd worden omdat de checkpoints in bussen pas 's nachts ingelezen worden."
> Is niet erg, je kunt nu toch al niet meer uitchecken, ook niet bij de trein. Waarom de mail dan pas 'enkele dagen later' verstuurd kan worden, is mij een raadsel overigens. Als je 'm 's nachts inleest, dan kun je ook direct de mail versturen.

- "Bij defecte apparatuur zou de informatie verloren kunnen gaan."
> Ook geen probleem toch? A. Dan moet je zorgen dat dat zo min mogelijk gebeurt, B. de kans dat je vergeet uit te checken bij een apparaat die later die dag defect zal zijn is wel heeeeeel erg klein (mits die apparaten niet bij bosjes omvallen), en C. bij defecte apparatuur is de reiziger ook niet ingechecked, dus ook geen geld afgeschreven, geen probleem voor de reiziger maar alleen voor TLS, een extra motivatie om uitval zo laag mogelijk te houden dus.

- "Vergeten checkouts zijn pas betrouwbaar vast te stellen bij een nieuwe checkin."
> Waarom? Als ik aan het einde van de dag niet uitgechecked ben maar wel ingechecked, dan boeit het ook niet meer of ik de volgende ochtend weer incheck of het volgende jaar, die borg is dan al afgeschreven.

Conclusie: het is onwil van TLS om er iets aan te willen doen. Het levert veel geld voor hun op, waardoor de onwil te verklaren is. Allerlei kleine en non-argumenten worden aangehaald om er maar onderuit proberen te komen, in plaats van te komen met oplossingen voor een door hun gecreëerd probleem.

- "Vergeten checkouts zijn pas betrouwbaar vast te stellen bij een nieuwe checkin."
> Waarom? Als ik aan het einde van de dag niet uitgechecked ben maar wel ingechecked, dan boeit het ook niet meer of ik de volgende ochtend weer incheck of het volgende jaar, die borg is dan al afgeschreven.
Daarbij denken ze zeker dat je 's nachts in de bus of trein achterblijft zodat je de volgende ochtend weer mee terug kan reizen?
- "Incomplete transacties worden ook door fraudeurs gebruikt."
> Daar zou ik dan wel eens cijfers over willen zien, want het lijkt me dat juist díe groep verwaarloosbaar klein is.
Tevens weten die fraudeurs, in welke mate ze er dan ook mogen zijn, toch wel hoe ze van het systeem gebruik moeten maken. Ze schetsen het in het bericht alsof ze dan de fraudeurs eraan gaan herinneren dat ze gefraudeerd hebben, nou het lijkt mij dat ze dat echt niet zullen vergeten.
Juist voor de mensen die geen kwaade wil hebben en het dus gewoon vergeten zijn zou het wel fijn zijn om bericht te krijgen van hoe ze nu te werk moeten gaan. Maar voor TLS is het natuurlijk wel zo hoe meer mensen het er maar bij laten zitten hoe meer zij erop verdienen.


Zoals je al zei: Non-argumenten, de enigste die beter wordt van deze argumenten is TLS.

[Reactie gewijzigd door RvanderV op donderdag 27 januari 2011 13:06]


Tevens weten die fraudeurs, in welke mate ze er dan ook mogen zijn, toch wel hoe ze van het systeem gebruik moeten maken
Nou ja, dan weet er tenminste IEMAND hoe je gebruik van het systeem moet maken. TLS en de vervoersbedrijven hebben in elk geval geen idee :p

Enkele miljoenen a € 20 (ik doe maar een gooi) is toch 20 miljoen euro als je het over 1 miljoen gevallen hebt en het zijn er blijkbaar meer. Geen probleem voor hun maar wel voor de reiziger die achter zijn centen kan aanvangen.
Een email krijgen met informatie hoe je geld terug te krijgen zitten ze ook niet om te springen. De uitspraak "Zij hebben het voertuig al verlaten" komt mij heel erg over als een instelling van 'u heeft betaald en zoek maar uit hoe u uw geld terugkrijgt'.

Weer een duidelijk beeld van hoe het algemeen gaat met de OV-chipkaart. Struisvogelpolitiek. Het werkt volgens ONS dus wat zeurt U nou?

Hoe kom je op die €20?
Ik dacht dat bij inchecken er €4 werd afgeschreven. Als je niet uitcheckt wordt er niets teruggestort (mits je binnen de €4 zou reizen).
Je bent bij het vergeten om uit te checken dus maximaal €4 euro (- reiskosten) kwijt.
edit:
@alex2b: Ah, dat wist ik niet. Studenten ov-chipkaart FTW! ;)

[Reactie gewijzigd door Barleone op donderdag 27 januari 2011 15:06]


Jij reist niet met de trein...

Voor de trein wordt er €20,- afgeschreven bij niet uitchecken dacht ik. De kosten bij treinreizen zijn namelijk al snel hoger dan €4,- waardoor het zelfs beter zou zijn niet uit te checken.

Vergeet niet dat er een verhouding is tussen bus-, tram-, metro- en treinvervoer.
Dan heb je nog de ingroei van de ov-chipkaart: checken gebruikers in regio Amsterdam minder vaak uit dan provinciale mensen?
Wie checkt er niet uit, studenten of reizen-op-saldo-mensen?

Het is allemaal nog erg pril om te zeggen wat de kosten zijn. Ik denk eerder dat defecte apparatuur een significante bijdrage heeft tot het niet uitchecken.

Zij geven hiermee aan dat ze best blij zijn als mensen niet uitchecken en het vervolgens terugvragen. Zodra mensen mailtjes krijgen gaan ze misschien wel de moeite doen voor die paar euro, dat scheelt de ov-bedrijven weer bergen omzet en dat willen ze natuurlijk niet.

Hmm, gek eigenlijk:
personen die frauderen door bewust niet uit te checken om zo later de kosten bij de ov-bedrijven te kunnen declareren.
Ben ik nou zo vreemd, of zijn er echt mensen die het leuk vinden om brieven te sturen en veel moeite te doen om hun eigen geld terug te krijgen? Kan me eigenlijk niet voorstellen. Degene die fraude plegen zijn de OV-bedrijven.

Je kunt met de trein van Groningen naar Maastricht reizen (kosten € 23,50), niet uitchecken, en vervolgens een claim indienen dat je op station Haren bent uitgestapt (kosten € 2) en daar bent vergeten uit te checken. Scheelt je toch weer € 21,50.

Hmm, lekker is dat. Dat is alleen af te vangen als je een beperking zet op hoe vaak iemand zoiets flikt, of door gewoon de perrons af te sluiten als je geen kaartje hebt.

Dat scheelt inderdaad, en de volgende dag kun je als je terug gaat weer een claim in gaan sturen en zeggen dat je vergeten bent uit te checken in Bunde. :)

Het mooie is dan de NS maximaal 4 keer per jaar geld terug stort voor het vergeten uit te checken. Dit is althans het gene wat ze melden op hun site.

Mogelijkheden om te frauderen zijn er natuurlijk altijd, zowel met niet uitchecken als thuis inchecken etc, het gaat erom dat TLS er niks voor voelt om een mail te sturen bij een vergeten check-out omdat dat ze dan minder verdienen aan hun manier van fraude.

Ze zijn dus aan de ene kant aan het zeuren over fraude, aan de andere kant frauderen ze zelf, maar staat het in de voorwaarde en zijn zij dus stellig van mening dat het geen fraude is.

enkele miljoenen, is natuurlijk relatief niet veel maar op het totaal maar toch.

Vergeten uit te checken kost de reiziger altijd 4 euro (bij ns zelfs 20 euro) dus die "enkele miljoenen" keren vergeten levert de vervoersmaatschappijen dus gewoon heel veel centen op...

Er zou een soort scan moeten plaatsvinden op de drempel van het voertuig. Chipkaart buiten de bus-sensor lijn? Checkout. Maargoed, dat zal nog wel even te makkelijk denken zijn met de beperkingen die de OV-Chipkaart heeft. ;)

Dergelijk systeem had veel beter uitgedacht moeten worden naar mijn mening. Vooral samenwerking met de universiteiten was geen overbodige luxe geweest, deze juist de OV-Chipkaart kraken, die kennis is nu totaal niet benut. Zonde.

In de bus gaat er €4,00 van je tegoed af zodra je incheckt.
Ik ken een aantal ritjes waarbij ik goedkoper ben als ik niet uitcheck. Dit zijn wel de wat langere lijnen natuurlijk.

Wanneer komt er een blog of iets van een mede tweaker die dit ook heeft gedaan?

Helaas wordt na een aantal keer niet uitchecken je kaart geblokkeerd.

Feest dus, want niemand heeft jou laten weten dat je vergeten bent uit te checken dus dat gebeurd geheid als je ergens in de middle of nowhere staat en de laatste bus moet hebben.
«  1  2  3  4  5  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 11:21 'Intel komt in februari met sata-600-ssd's'
Vorige 10:39 EU keurt overname McAfee door Intel goed
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011