Hoofdcategorieën
Device Settings

'Windows 8 verschijnt in januari 2013'

Door Dimitri Reijerman, woensdag 26 januari 2011 11:03, views: 45.157

De Russische bron Wzor maakt uit informatie van Microsoft op, dat de softwaregigant Windows 8 op 7 januari 2013 wil uitbrengen. Microsoft zou in maart dit jaar willen beginnen aan de laatste milestone-versie van het OS.

Wzor, een bron die vaker Microsoft-materiaal vroegtijdig in handen kreeg, stelt dat hij uit diverse documenten en interne roadmaps die hij in handen kreeg, kan opmaken dat de Windows-ontwikkelaars in maart aan de M3-versie gaan beginnen. Dit zou de laatste milestone zijn. De M3-versie zou gevolgd moeten worden door twee bètaversies. Beide bèta's zouden publiekelijk beschikbaar moeten komen. Na de twee testversies van Windows 8 zou Microsoft een release candidate uit willen brengen, circa drie maanden later gevolgd door de rtm-versie.

Microsoft zou volgens Wzor uiteindelijk op 7 januari 2013 de retailversie van het nieuwe Windows-besturingssysteem willen uitbrengen. Wzor stelt ook dat Microsoft momenteel al werkt aan Service Pack 2 voor Windows 7 en Server 2008. Dit pakket zou medio volgend jaar moeten verschijnen. SP1 voor beide OS'en moet nog dit kwartaal uitkomen, maar is al uitgelekt.

Of Microsoft het tijdschema hanteert zoals Wzor beweert, is nog niet duidelijk; het bedrijf wil geen commentaar geven op de berichten. In oktober 2010 liet een medewerker van Microsoft Nederland in een posting zich ontvallen dat het bedrijf al werkte aan Windows 8, maar dat het zeker nog twee jaar zou gaan duren voordat het besturingssysteem marktrijp zou zijn. De inschatting van voormalig Microsoft-ontwikkelaar Chris Green uit januari 2010, dat Windows 8 medio 2011 gaat verschijnen, is zeer onwaarschijnlijk.

Wat al wel duidelijk is, is dat Windows 8 zich zal richten op vier platformen: desktops, all-in-ones, laptops en tablets. Microsoft zou er naar streven om het OS aanzienlijk sneller op te laten starten dan voorgaande Windows-versies, zowel bij cold boots als uit standby-modus. Verder zou Windows 8 een beter energiebeheer hebben, gezichtsherkenning voor onder andere webcams ingebouwd krijgen en ondersteuning voor usb 3.0 en bluetooth 3.0 gaan bieden.

Volgende 11:39 Samsung introduceert drie nieuwe Android-smartphones
Vorige 10:30 Fractal Design introduceert Arc Mini-behuizing
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  »

Chill, ben benieuwd wat het allemaal te bieden heeft.

Lees dit artikel eens door zou ik zeggen.

Hoewel ik dit artikel wat meer to-the-point vind

[Reactie gewijzigd door tes_shavon op woensdag 26 januari 2011 11:26]


Windows 8 Plans Leaked
Informatie die vorig jaar is uitgelekt over Windows 8, met meer info over de app-store e.d.

Persoonlijk vindt ik deze openbaring niets nieuws; heel veel info was in juni vorig jaar al uitgelekt. Of het programma nu begin juni of half mei op de markt komt, maakt ook niet zo veel uit.

[Reactie gewijzigd door Eonfge op woensdag 26 januari 2011 11:59]


Het is maar de vraag of al die features er dan ook inkomen. Microsoft heeft soms moeite om produkten daadwerkelijk op tijd en volledig af te krijgen (Denk maar aan WinFS of Project Pink).

De competitie in softwareland is zwaar toegenomen. Veel computing is naar de cloud aan 't verschuiven. Met Windows 7 heeft Microsoft een mooie slag geslagen, maar de kritiek blijft staan dat het eigenlijk is wat Windows Vista had moeten zijn.

Het risico is dat ze onvoldoende geleerd hebben van debacles als WinFS en Vista en de boel weer in development hell blijft hangen.

Helemaal als je nagaat dat recent er een leegloop is aan de top, inclusief oude gardee. Dat wil zeggen, de mannen die over het algemeen gezien werden als degenen die niet Steve Ballmer's hielen likten (mannen als Stephen Elop, Ray Ozzie en veteranen als Robbie Bach en Bob Muglia, ).

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op woensdag 26 januari 2011 12:16]


Had Windows7 in eind 2006 gelanceerd geweest, dan was het net gelijk gelopen zoals Vista.
Veel geklaag van mensen voor een verder zeer goed OS en de eerste grote innovatie die Ms sinds Win95 heeft gedaan.

Vista was het lanceerplatform voor Win7. Anders had het ook slecht afgelopen.

Veel geklaag van mensen voor een verder zeer goed OS en de eerste grote innovatie die Ms sinds Win95 heeft gedaan.
Huh? Windows XP bracht wel wat meer verbeteringen/innovatie tov zijn consumentenvoorganger dan 7 dat deed.

daarom heeft hij het over windows vista, en niet windows 7.

Windows XP is gewoon Windows 2000 met een sausje.

Windows 2000 heeft de hete kastanjes uit het vuur gehaald, en het functioneel vrijwel identieke XP kon met de eer gaan strijken. Exact hetzelfde is met Vista gebeurd, en het vrijwel identieke Win7 strijkt nu met de eer.

Ach, voordat je een product definitief uitbrengt, is het handig om eerst een proefballonnetje op te laten onder de naam Windows 95, Windows 2000 of Windows Vista. ;) Van die 3 vond ik overigens alleen Windows 2000 echt stabiel en werkbaar.

In mijn ervaring zijn er toch flinke verschillen in de vergelijking die je maakt:
- Windows 2000 heb ik aardig lang gebruikt en zeer weinig problemen mee gehad, het was zeer stabiel. In eerste instantie had ik zoiets van 'waarom zou ik overstappen naar XP?', maar eenmaal over vond ik het toch wel een fijn OS.
- Windows Vista heb ik een tijdje verplicht moeten draaien omdat 'ik ook klanten moest kunnen ondersteunen met Vista' :( Ik had niets dan crashes en hangs. Sommigen zeiden dat ze nergens last van hadden, maar ik heb er heel veel klachten over gehoord. Toen 7 in beta kwam, ben ik als een gek overgegaan en tot op heden, zeer tevreden :)

Eigenlijk kijk je het van de verkeerde kant :P Zou Vista volledig (of iig beter) uitontwikkeld zijn wanneer ze hem 2 jaar laten zouden hebben gelanceerd? Ik denk persoonlijk van wel.

Je kan excuus op excuus verzinnen maar naar mijn mening is het duidelijk een commerciële beslissing geweest om het product te lanceren. Je kan me niet wijsmaken dat het complete ontwikkelteam heel tevreden was en het management hebben aangespoord om het product te gaan verkopen.... Ik zie het een beetje als de huidige games markt. Daar worden ook veel producten te vroeg verkocht puur en alleen omdat het management hun doelstelling wilt halen (ongeachte de kwaliteit van het product.)

Nee het zou niet afgewerkter zijn. Als je 10jaar aan een product werkt, gaat het niet meer beter worden door er 12jaar aan te werken.
Op een moment moet je durven zeggen "genoeg geweest" en aan het publiek tonen. Dan krijg je tijd om eens te herbronnen en het publiek kan dan kritiek geven.

Bij zo'n grote en lange projecten is het niet moeilijk om in een straatje terecht te komen. Kan dus geen kwaad om eens iets anders te doen en daarna een nieuwe kijk krijgen.


edit: Wat wel een commerciële beslissing van het management was, is Windows7. Dit hadden ze Vista SP2 moeten noemen en zo brengen.
Alleen had de pers Vista besmeurd om domme redenen, dus was er niets meer te doen met die naam. Hebben ze die service pack dus maar Windows7 gedoopt en aan normale prijzen ipv als gratis SP beschikbaar gesteld.
Daar hebben we de pers voor te danken die tegenwoordig niets anders doet dan elkaar napraten zonder zelf kennis te vergaren.

[Reactie gewijzigd door Rizon op donderdag 27 januari 2011 11:53]


Ziet er allemaal wel aardig uit, de vraag is echter wat er daadwerkelijk in Windows 8 zit, MS heeft er een handje van om een hoop te beloven en op het laatste moment het er uit te slopen en dan over het algemeen 'vergeten' te vertellen dat zwaar gepubliceerde feature X toch niet in de nieuwe versie van Windows zit.

Ik ga me voorlopig helemaal niet bezig houden met Windows 8, das nog heel ver van mijn bed (2 jaar is toch een hoop in IT land). Pas als het uit is eens testen op een test machine (Technet subscription) en kijken of het meerwaarde heeft tegenover Windows 7. Zo heb ik zelf Vista zo goed als overgeslagen, Vista had/heeft wat technische (performance) issues waar ik niet zo vrolijk van werd. Bij de klant draait onderhand overal Vista, voornamelijk omdat het overal werd bijgeleverd en ik die technische issues niet tegen kwam met de gebruikte hardware en het gebruik in een kantoor omgeving. Heel tevreden over Windows 7, eigenlijk nog niets negatiefs tegengekomen (wat ik wel regelmatig had bij Vista).

Het feit dat windows 8 in 2012 uitkomt is dus al ongeveer 1 1/2 jaar bekend. Tel de gebruikelijke vertraging van een jaar erbij op en je weet dat het ongeveer 2013 wordt. Wat dat betreft is dit artikel dus geen nieuws, misschien meer een reminder dat windows 8 er gauw aankomt. Als ik een bedrijf was zou ik dan nog lekker uitzitten met Windows xp en Windows 7 overslaan. Immers, 2 jaar wachten en er komt misschien een beter besturingssysteem.

Ik heb je filmpje bekeken. Als dit Windows 8 wordt, dan ziet het er wel cool uit. Het komt echter wel heel erg druk over. Het komt niet over als een systeem voor de beginner. Het komt zelfs een beetje chaotisch over. Verder ziet het er grafisch erg mooi uit. Ze willen het systeem lichter maken, maar met als die grafische hoogstandjes betwijfel ik of dat lukt. Bij Vista konden alle lichtere en oude grafische kaarten die hoogstandjes ook niet aan. Mensen die een mediacenter hebben kunnen hier dus misschien de dupe van worden. Immers, voor een mediacenter koop je niet de meest zware videokaart in de meeste gevallen. Als je pech hebt kun je dan dus niet geniet van al grafische en technische hoogstandjes. Ben dus benieuwd wat de systeemeisen worden. Verder denk ik wel eens "Keep it simple". Moet nog steeds wennen aan Windows 7. Grafisch erg leuk, maar ik zoek me soms de pampus als ik iets wil "technish/softwarematig" wil aanpassen. Persoonlijk vond ik Windows 98 en Windows XP veel intuitiever werken voor zowel de beginner als de gevorderde gebruiker.

[Reactie gewijzigd door IndoBoy op woensdag 26 januari 2011 12:18]


Als ik een bedrijf was zou ik dan nog lekker uitzitten met Windows xp en Windows 7 overslaan.
Dat is een heel gevaarlijk statement. Allereerst moet je nog 2 jaar wachten ipv 1 jaar. Maar belangrijker is dat XP ondertussen zwaar verouderd is. Niet alleen is het dus een veiligheidsrisico maar ook wordt XP niet meer ondersteund. Nieuwe drivers kun je dus wel vergeten. Tenslotte heb je ook nog het probleem dat je als bedrijf niet graag de proeftuin van je software leverancier wilt zijn. Bedrijven zullen dus zeker tot halverwege 2013 willen wachten voordat men overstapt. Dan praat je al over 2,5 jaar wat zo ongeveer de economische levensduur van een computer is. Iemand die nu nog XP draait zou ik niet aanraden nog maar even 2,5 jaar te wachten met het vervangen van zijn hardware. Als dat wel kan, denk ik dat je de computer beter gelijk het raam uit kan gooien. Iets zinnigs wordt er dan toch niet mee gedaan.

XP voldoet volgens mij nog prima om uit te zitten. Zolang veel bedrijven nog XP gebruiken zal het qua drivers wel meevallen. Leverancier van hardware willen natuurlijk niet buiten de boot vallen, lees winst missen, door geen XP meer te ondersteunen.

De wat kleinere bedrijven zullen niet gauw upgraden. Die doen het gewoon met de oude meuk en beknibbelen waar ze kunnen. Vooral in deze tijd van crisis. Veiligheid zal bij hun dus wat minder hoog op de ranglijst staan.

De grotere bedrijven zullen lang van te voren kunnen testen, alvoren tot een migratie over te gaan. Daarmee ben je niet direct een proeftuin. Problemen, bugs zullen altijd ontdekt worden. Tegen de tijd dat er geen problemen meer zijn met een besturingsysteem komt de volgende al aan. Dat is een risico die je altijd zult hebben.

De levenduur van een computer hangt volledig af waarvoor je het gebruikt. Als je huidig netwerk voldoet en je geen echte verplicht upgrades van je andere applicaties nodig hebt, is het nutteloos om alleen je computer up te graden om het upgraden. Je maakt natuurlijk een kosten baten analyse houdt je planning van upgrades ernaast.
Je moet eens weten hoeveel oude software er nog gebruikt wordt in grote bedrijven. Als dit systeem dan draait op een oude 486 en niet kan draaien op een snel systeem, dan ben je blij als je oude onderdelen kunt vinden. Upgraden van de software lukt ook niet altijd, omdat dit teveel consequenties heeft voor de rest van de systemen/software, of de software wordt niet meer verder ontwikkeld.

Eigenlijk komt het er dus op neer maak een goede kosten/baten analyse als bedrijf, wat ze in 9 van de 10 gevallen wel zullen doen. Mijn bedrijf leased alles en heeft Vista overgeslagen en verder pas sinds okt/nov/dec een uitrol gedaan naar win 7. Indien zij windows 8 goed vinden zullen deze waarschijnlijk ook weer nemen. Maar ons bedrijf heeft daar het geld voor en gaat meestal voor het nieuwste als de kosten opwegen tegen de baten.

Dan is het maar goed dat je geen bedrijf bent/hebt, want dan had je niet veel winst gemaakt.

grapjas, de meeste bedrijven hebben PC's van een grote oem (HP, Dell,...) en die leveren voor al hun computers en onderdelen nog altijd drivers voor XP
zolang er nog een aantal zeer grote bedrijven XP gebruiken, maken ze drivers
dat er voor sommige exotische dingen in de winkel om de hoek geen drivers zijn voor XP is iets heel anders

jij wil duidelijk niet weten hoeveel bedrijven er zeer lang met NT4 gewerkt hebben...

op mijn werk hebben we nog een nt4 domeintje met wat apps :)

Mah Boi, Windows 8 is what all true tweakers strife for!

windows wordt sinds Vista alleen maar beter en beter dus ik ben erg benieuwd!

Prachtige CDi reference. Wordt nooit oud.
Ik denk dat windows 8 inderdaad prachtig word.

je bedoelt dat het sinds Vista niet slechter kan :P

OT:
nog twee jaar wachten? dan moeten ze wel heel veel nieuwe dingen hebben bedacht...

Vista had, net als Me, ook goede punten.

beste punt bij beide was dat je het ook van je pc af kon halen :)

Helaas... ME had geen goeje punten.

mee eens , Vista was wel tig X beter dan Me ooit had willen zijn.

Beste punt aan Vista: Dankzij Vista heeft Linux tegenwoordig betere hardware-ondersteuning dan Windows.

windows ME blijft wel het dieptepunt hoor:P

Ik vraag me nog steeds af wat er nou zo slecht was aan Vista. Ik heb jaren gebruik gemaakt van XP en ben daarna overgestapt op Vista. Het enige echte probleem dat ik heb gehad sinds Vista is dat Creative geen 64bits drivers had voor mijn 10 jaar oude geluidskaart.

Idem... Vista64 BE werkt bij sinds SP1 al enkele jaren probleemloos. Heb sinds een jaar wel een dualboot met XP om al mijn games te spelen.

Vista had 2 "problemen":

1. Het drivermodel is veranderd, en fabrikanten waren vaak te laat met het ontwikkelen van drivers voor Vista, of lieten het compleet na, ondanks dat het model al heel lang bekend was, en testversies van Vista al lang voor de launch beschikbaar waren.

2. Vista vereiste eigenlijk een computer uit 2006, met 2GB RAM om goed te draaien. De gemiddelde consumentencomputer uit 2003-2004 met 1GB of minder was eigenlijk niet in staat om Vista echt goed te laten werken.

Combineer deze twee hierboven, en je hebt een recept voor een desastreuze introductie.

Zelf heb ik in juni 2007 toen ik op Vista x64 Business overstapte ook een nieuwe computer gekocht (alle hardware nieuw), en ik heb 0,0 problemen gehad met Vista. Overigens, ik tik dit bericht op die betreffende computer, die nog steeds niet veranderd is behalve een CPU- en graka-upgrade. (E8500 3.16 GHz / 8GB RAM / 9600GT / Raptor 74GB HDD en 1TB HDD voor de rest.)

Meestal stap ik over op een ander OS als ik ook een andere computer haal (en dan vervang ik meestal ook de randapparatuur, zodat ik de vorige computer als complete set kan verkopen), en ik heb nog nooit problemen gehad met welke overstap dan ook.

XP had dezelfde problemen als Vista; het vereiste een computer uit 2000, niet uit 1998... en het had ook een nieuw drivermodel. (Win2k had dat al, maar dat werd door de meeste consumenten niet gebruikt.) Sommige mensen zijn op 98 blijven hangen, maar uiteindelijk overgestapt omdat er geen andere mogelijkheid was. Nu wordt XP herinnerd als een goed OS, maar dat mag ook wel, na bijna 10 jaar post-intro ontwikkeling, en omdat het op computers draait die 5-10-15x sneller zijn dan degene die beschikbaar waren in 2001.

Als Windows 7 er niet was geweest, dan waren mensen nu waarschijnlijk massaal aan het overstappen op Vista met SP2, met nieuwe computers en hardware, en als we dan nog 4-5 jaar verder waren (= nog snellere hardware beschikbaar), dan was de start van Vista net zo hard vergeten als die van Windows XP. Dan was Vista uiteindelijk ook als een goed OS de boeken in gegaan.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op woensdag 26 januari 2011 19:39]


Ik ben ook benieuwd of we door een beter energiebeheer langer op de accu's van onze laptops kunnen werken.

Windows delft hier toch echt nog het onderspit ten opzichte van mac OSX

Nochtans draait mijn MacBook langer op Windows 7 dan op OSX... Ongeveer dezelfde energie-instellingen en zelfde werken.

Dan zijn mijn ervaringen toch echt anders. Met mijn MacBook (late 2008) haal ik onder Windows 7 maximaal 2 uur. In OSX 3,5 tot 4 uur. Een behoorlijk verschil.

Huh? Ik haal met een simpele Acer met SSD en LED scherm tegen de 7 uur onder Windows 7. Misschien is de hardware van de MacBook gewoon niet zo goed?

En hoe oud is jou batterij? Het vergelijk gaat over windows of OSX op dezelfde machine. Niet in vergelijking met een willekeurige andere machine. In principe zou dezelfde soort software op dezelfde machine ongeveer hetzelfde resultaat moeten opleveren.

Ow gevaarlijk, je zegt ook niet tegen moslims dat Mohammed niet bestaan heeft. :P

Kwestie van goede drivers en goede energiebeheer instellingen doen. Dan haal je die 4 uur ook makkelijk met Windows 7.

Maar besturingssystemen zoals Ubuntu (KDE) heb ik maar 1 uur maximaal ipv 3.5 uur. :(

Ik draai Unbuntu met Gnome en mijn laptop gaat precies even lang mee als met Windows 7 wat er eerst op stond..

Probleem met linux is dat je al die power management shit zelf moet instaleren en instellen, maar als je het allemaal goed hebt ingesteld kan je nog wel meer dan de fabrieksspecificaties halen met linux.

Huh? Wanneer heb jij voor het laatst met een van de bekende Linux distributies gewerkt? Deze leveren allemaal out-the-box powermanagement opties met doorgaans prima "defaults".

Mooi dat het nog even duurt. Ik vind de laatste tijd dat de besturingssystemen elkaar wat snel opvolgen, maar dat viel vooral ook te wijten aan Vista, die de meeste niet goed beviel. Ik hoop in ieder geval wel dat ze Windows 7 weer wat meer de XP-kant insturen, want ik word af en toe gek van de knoppen en wizards die je door moet om simpele, kleine instellingen te veranderen, een IP bijvoorbeeld, of een firewall instellen. Vroeger kon dat nog in 'n vijftal kliks, maar tegenwoordig moet je 10 windows door voor je bent waar je wilt. Je krijgt zoveel op je bord geschoteld dat je zelfs als ervaren gebruiker soms door de bomen het bos niet meer ziet.

Mwah, Windows 3.1, 95, 98, 98SE, ME, 2000, XP (en ondertussen nog meerdere NT versies).

Tussen al die os-en zat telkens niet meer dan 2 jaar. Hell Windows 3.1 kwam in 1992 uit en Windows XP in 2001 dus dat is 7 Windows versies in 9 jaar :).

XP heeft het gewon ontzettend lang uitgehouden. Ook Vista was nog even verdienstelijk en Windows 7 zal het in totaal 3 jaar uit houden zonder opvolger (en in totaal 10jaar net als alle versies sinds 2000).

2000 is een NT versie; dus andere serie en niet echt een upgrade path
98SE is second release van 98

Dus maar 5 versies in 9 jaar, niet 7.

De consumentenedities zijn: 3.1x, 95, 98, Me, XP, Vista en 7.

Ik tel er 6 in 20 jaar. Als je serverversies en releases met patches mee gaat tellen moet je ze ook allemaal meenemen.

Mijn vraag is of Windows 8 ook daadwerkelijk een consumentenversie gaat worden. Microsoft heeft al eerder getracht een scheiding te maken tussen de consumentenversie en de businessversie (ME tegenover 2000 Professional). In die context, en met de features die nu bekend zijn, lijkt het mij een mogelijkheid dat windows 8 zich richt op de professionele markt...

Ze hebben met XP alles net samengevoegd. Daarvoor had je consument ( tot en met Me) en aan de andere kant NT (incl. 2000).

Ze hebben met XP alles net samengevoegd. Daarvoor had je consument ( tot en met Me) en aan de andere kant NT (incl. 2000).
Niet helemaal waar. Qua clients heb je gelijk: XP was voor zowel de zakelijke als de particuliere markt.

Echter, XP en Server 2003 hebben andere kernels (respectievelijk 5.1 en 5.2), herkenbaar aan de verschillende service packs die zijn uitgebracht voor beide besturingssystemen, en daarom is het geen volledig gedeelde codebase. XP x64 (en een eerdere IA64 editie) werd gelijk getrokken, maar die is nooit uitgekomen voor de consumentenmarkt.

Het eerste OS wat dus eigenlijk de codebase voor clients en servers migreert voor zowel de zakelijke als de consumentenmarkt is Vista met Server 2008 (NT 6.0).

Het eerste OS wat dus eigenlijk de codebase voor clients en servers migreert voor zowel de zakelijke als de consumentenmarkt is Vista met Server 2008
Dat was XP x64 met Server 2003.

Dat is onjuist. Men heeft in de jaren 90 een compleet nieuw OS gemaakt wat DOS (en de DOS systemen met grafische schil als windows 9x) Moest vervangen. Het duurde echter langer dan gedacht om alle randprojecten in de NT versies te krijgen ook omdat NT meer scheiding aanbracht tussen user software en de kernel. Pas met XP was men klaar voor een massale overstap.

Men wilde echter helemaal geen scheiding maar zo snel mogelijk van de hack genaamd windows 95 af ;)

Ehm, het lijkt me dat je dan ook 1.0. 2.0, 3.0 en misschien zelfs 3.11 mee moet tellen als "consumentenversies"

Maar ook met de zes die jij opnoemt dit je aan 3 tot 4 jaar per release. (Waarbij Me eigenlijk niet uitgebracht zou worden en we volgens de Microsoft planning in 2000 naar WIndows 2000 zouden zijn geswitched)

Snel opvolgens? Werkelijk? Dat is toch alleen maar met Vista gebeurd. De periode tussen XP en Vista was bijna 10 jaar. Periode tussen Vista en Win7 was ongeveer 3... en nu tussen win7 en win8 gaat ongeveer 5 jaar zitten... wat ik alweer vrij lang vind eerlijk gezegd.

Ik kan het me nauwelijks meer voorstellen. Ja ik -weet- dat er 10 jaar tussen XP en Vista zit, maar zo voelt het anders helemaal niet. *telt de grijze haren op zijn hoofd*

5 jaar zal ook wel voldoende zijn. XP kreeg een RTM eind 2001, voor Vista was dit eind 2006

XP en Vista 10 jaar? Je bedoeld 5 jaar :)

Tussen XP en Vista zat slechts 6 jaar, geen 10, en tussen Vista en 7 zat slechts 2 jaar. Dat tussen Windows 7 en 8 3 jaar en een beetje zit vind ik best rap, gezien wat ze allemaal willen verbeteren in Windows 8.

Snel opvolgen doen ze niet. Kijk eens naar de andere besturingssystemen. Ubuntu heeft 2 versies per jaar, OS X komt ook elk anderhalf tot 2 jaar met een nieuwe versie op de markt en tot en met XP deed Microsoft hetzelfde. Enkel Vista valt uit de toon omdat we daar wat langer op hebben moeten wachten.

En eenmaak je gewoon bent aan 7 wil je echt niet meer terug de XP kant uit. Dat sommige instellingen ver weg zitten is een feit. Dat men te veel dingen een eigen window heeft gegeven is iets wat mij ook stoort. MAAR met het vernieuwde startmenu vind je alles zeer snel terug. Gewoon typen wat je zoekt en je bent er direct.

Ja, maar Ubuntu is gratis, OS-X is goedkoop, maar Windows is toch mooi 100 euro als je een beetje fatsoenlijke versie wilt (ja, er is er ook 1 van 30 euro, maar daarin kan je maar 2 programma's tegelijjk draaien...).

Windows voor 100 euro? Hoe doe je dat?
OS-X kost zo'n 80 euro.

Ubuntu is eigenlijk de enige die ieder half jaar met een nieuwe versie komt en dan af en toe ook een LTS versie.

Het Mac-OS heeft in 2002 haar laatste nieuwe versie gehad. Of en zo ja, wanneer OS-XI komt weet niemand. In de tussentijd zijn er iedere 1 a 2 jaar wel OS-X releases geweest. En daar tussenin nog zoiets wat in de windows wereld servicepacks heet, tot wel 10, 11 stuks.

Uiteindelijk hebben OS-X en Ubuntu een smoother ontwikkeling dan Windows: daar zijn de stappen elke zoveel jaar behoorlijk groot en moet de gebruiker telkens weer wennen. XP en Windows-7: een wereld van verschil. Maar OS-X 10.3 en 10.6 verschillen dan wel enorm qua features, qua look en feel zit het behoorlijk dicht tegen elkaar. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor Ubuntu.

HIeronder wordt nog wat gezegd over de dure hardware: ik heb, als IT-er, het geld graag over voor de Mac experience. In mijn werk moet ik programmeren in allerlei talen, netwerk beheer verrichten, systeem beheer verrichten, allerlei routers enz. configureren, documentatie uitvoeren, websites bakken enz. Ik vind dat ik mezelf erg te kort doe met Windows. Ik heb het een tijdje geprobeerd met Ubuntu - dat was al een stuk beter maar de aha-Erlebnis kwam pas met mijn eerste macbook pro. En, ik verdien de kosten voor de duurdere hardware snel terug vanwege de hogere werk efficientie.

Wat al wel duidelijk is, is dat Windows 8 zich zal richten op vier platformen: desktops, all-in-ones, laptops en tablets.
Windows 8 - the Unix edition :+ :X

Maar denk wel positieve stap van MS dat zij 't systeem breder willen inzetten, Apple doet 't ook met het osx(?) en Google met android/chrome.
ondersteuning voor usb 3.0 en bluetooth 3.0 gaan bieden.
lijkt me logisch, niet dan?

apple heeft drie producten. ios is niet gelijk aan osx maar het heeft wel veel gelijkenissen onder de motorkap. verder hebben ze voor iTV nog een apart os volgens mij. Google wijkt uit van smartphones naar tablets, TVs en met chrome OS ook netbooks.

Ben geen apple fan (in tegen deel) maar begreep dat het OS op de mobieltjes en de MAC computers in de basis gelijk is; os-x

Ok ik zeg nog het heeft veel gelijkenissen maar ik bedoelde ook dat het osx als basis had. toch blijken het wel verschillende os-en te zijn.

Maar windows phone 7 en windows 7 stammen ook van dezelfde kernel af, windows phone 7 is een windows CE variant immers. Mac-OSX kwam toch ook van unix af en ios is toch echt een ander OS dan android.

Volgens http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_ce heeft Windows CE niet dezelfde kernel als de desktop Windows variant.
Android heeft een Linux kernel. Linux is een implementatie van Unix.

Ben geen apple fan (in tegen deel) ...
In welk deel ben je tegen? Wat jij typt lijkt op Nederlands, maar dat is het niet!

Waar ik geen fan van ben, is dat Apple haters onzin over Apple roepen.

OS X is er voor de Mac's (iMac, MacBook, Mac Pro, ...) en de oude Apple TV.

iOS is er voor de iPod, iPad en iPhone, en de nieuwe Apple TV.

MAC heeft niks met Mac te maken, maar met netwerken. Ook een Windows PC heeft een MAC adres!

OS X en iOS zijn verschillende besturingssystemen, voor verschillende soorten apparaten, maar de ontwerpers kijken natuurlijk wel in elkaars keuken. Het wiel wordt niet tweemaal uitgevonden bij Apple.

[Reactie gewijzigd door ikweethetbeter op woensdag 26 januari 2011 13:45]


iOS is een aangepaste versie van OS X. Apple TV daait ook op iOS.

iOS draait niet op de MACH kernel voor zover ik weet, dus is echt geen aangepaste versie van OS-X.

op de apple TV draait nu nog een appart os. Maar ze willen daar ios voor gaan gebruiken. Dus dan zijn het er nog 2

Er draait nu al iOS op de AppleTV (tweede generatie).

De Apple TV generatie 1 draait op een gestripte versie van Mac OS X 10.4 (Intel Pentium M).
De Apple TV generatie 2 draait op iOS op ARM (Apple A4 processor).

Microsoft zou er naar streven om het OS aanzienlijk sneller op te laten starten dan voorgaande Windows-versies, zowel bij cold boots als uit standby-modus.

Dat is voor de mensen de van snelheid houden natuurlijk wel prettig. Maar het is ook goed dat ze daar wat aan gaan doen. Ik heb altijd het idee gehad daar weinig aandacht aan besteden.
En ondersteuning voor usb 3.0 en bluetooth 3.0 was toch wel het miste dat ik had verwacht.

Maar goed, we zullen nog 2 jaartjes moeten wachten voordat we het kunnen gebruiken

Mwa ik vind dat een van de minst belangrijke features voor een. Verder is een 'out-of-the-box' versie van Ubuntu niet eens heel veel sneller (ja er zijn wel bepaalde distros voor netbooks die het sneller doen :) ).

Ik hoop dat ze met Windows 8 multi-monitor setups nog beter maken (taskbars clone/extend) en dat bladeren door (grote) mappen sneller wordt

Als ik vroeger me pc wou opstarten kon ik 2 trappen af, drinken inschenken, modem aanzetten, wat praten, hond aaien, terug naar boven en ik moest nogsteeds wachten. Nu op me studentenkamer als ik 4 meter loop, drinken in schenk en weer terugkom (10-15 seconden) staat windows 7 al klaar sinds ik wat voor mij onnodige services heb uitgezet.

Mensen die van snelheid houden installeren Windows op een SSD schijf.

Ik snap dat hele afsluiten en opstarten niet. Een pc kan je toch gewoon in slaapstand zetten, dan start 'ie volgende keer in een paar tellen op en je hoeft ook nog eens niet al je applicaties opnieuw te starten. Een laptop klap je toch ook gewoon dicht, die ga je ook niet telkens uit zetten en wachten op het opstarten?

De hardware aanbevelingen voor Windows zijn vaak top-of-the-market. Wil je optimaal Windows draaien, dan moet je flink dokken (zo gek zijn die Apple prijzen nog niet). Maar je kunt ook twee jaar wachten en dan een goedkoper mainstream machientje aanschaffen en daar die versie van Windows op draaien - werkt prima. Installeer maar eens XP op een moderne i5 bak met 4 GB geheugen en wat SSD. Het vliegt.

eide bèta's zouden publiekelijk beschikbaar moeten komen.
Dat is een hele goede zaak! Er zijn ettelijke bugs opgespoord met de publieke betas, die anders in het uiteindelijke product gezeten zouden hebben.

Versies voor software-ontwikkelaars lekken toch, ze doen het meer om te reguleren en er nog wat goedkope publiciteit uit te halen. Met windows 7 hebben de beta's enorm geholpen omdat vrijwel elke 'pro' al voor de release positief was.

Had hem toch al een heel stuk vroeger verwacht. Ergens in 2012 dan toch.
Heel leuk dat ze de opstartsnelheden zullen inkorten maar veel extra functionaliteit biedt dat toch niet... Veel mensen die ik ken starten hun pc zelfs niet meer elke dag op, maar zetten hem telkens in standby.
Wat ik mis in de laatste nieuwe Windows versies zijn echt baanbrekende nieuwe functies.

[Reactie gewijzigd door tomw op woensdag 26 januari 2011 11:13]


Tsja, dat mis ik ook in OS X en Linux. De desktop is volwassen, daar ga je niet schokkend veel nieuwe dingen in zien. Vergelijk maar het tempo van veranderingen in de jaren 80, 90 en 00.

Ik heb hem toevallig vorige week nog opnieuw opgestart, maar soms doe ik een maand in sluimerstand(!) gewoon omdat Vista zo sloom is van alle troep die er op staat... (ik vind het wel interessant dat mijn Ubuntu 10.10 langzamer opstart vanuit slaapstand dan vanuit 'cold' :+

kmoet zeggen dat ik die desktop grid(zal vast nog wel een andere naam hebben) wel verdomd handig vindt. Ik gebruik dit nog maar een weekje echt vaak , en zit nu constant op mijn werk(XP) vensters uit beeld te slepen :)

Noem er eens een paar dan?

Je kunt wel zeggen "Ik wil een baanbrekende nieuwe functie", maar als je dan niet kunt zeggen wát je precies wilt zien, dan is het vrij lastig om te maken. Of, moet iemand bij MS een baanbrekende functie bedenken en dan hopen dat jij zegt: "Maar DAT is nog eens handig!" Als hij pech heeft, zeg jij: "Meh. Dat heb ik eigenlijk niet eens nodig", ondanks dat het misschien wél baanbrekend is.

hmmm als dit weer een flop gaat worden zo als Windows vista ? dan komt er snel al weer een Windows 9

toen Windows 7 uit kwam heb ik vista gelijk er af gegooid tot nu toe loopt W7 goed maar vind nog steeds wel wat kleine probleempjes

XP is nog steeds mijn favoriet :)

XP is nog steeds mijn favoriet :)
Waarom? Ben zeer blij met W7 x64. Met name de snelheid bevalt me en dat terwijl ik echt niet nieuwste van nieuwste heb, e5400 @4GHz, 4GB Corsair xms op een P5QC.

XP SP3 werd nmi steeds trager.

en vergeet niet dat Windows 7 vaak nog prima draait op een machine waar Vista "te zwaar" voor zou zijn. Ik heb veel machines van XP een upgrade gegeven naar Windows 7 die daardoor (volgens de gebruikers) weer lekker snel werd...

waarom zou windows 8 een fail zijn als ze de goede kant op zijn gegaan na vista? dit staat natuurlijk nergens op, je kan er niet van uit gaan dat microsoft eerst een goed os uit brengt(xp) dan slecht naar jou woorden (vista) en dan weer goed met win7 en verwachten dat dit patroon zo door gaat.

Als je de berichten en verwachtingen leest over win8 kan je zien dat ze wederom een stap in de goede richting doen dus het zal geen tweede vista of ME worden lijkt mij

Als je de berichten en verwachtingen leest over win8 kan je zien dat ze wederom een stap in de goede richting doen dus het zal geen tweede vista of ME worden lijkt mij
jammer dat het elke keer 1 stap in de goede richting is, en daarna weer 5 een andere kant op... zou leuk zijn als ze in plaats van die goede stap gewoon de goede weg ingingen

Wat bedoel je met "5 stappen de andere kant op"?

Ik draai ook nog steeds XP. grootste redenen voor mij zijn hierbij:
1. Ik HAAT al dat moderne uiterlijk; het vreet alleen van je CPU en RAM geheugen
2. Heel veel programma's en spellen zijn niet compatible met nieuwere versies dan XP (ik heb het zelf geprobeert in W7 ultimate X86 en in X64, in geen van beiden kreeg ik mijn spellen, o.a. GTA SA fantsoenlijk aan de praat. continu vastlopers met vage foutmeldingen enzo.. en het was een legale versie van windows, uit de winkel, en met mijn pc is niets mis...)
3. Naar mijn mening en ervaring, draait windows XP het stabielste van alle versies ooit uitgebracht, zonder dat het allemaal overdreven extra foefjes heeft, zoals bijvoorbeeld een sidebar enzo...marja zo heeft iedereen zijn mening erover. mijn besluit staat vast: het enige dat ik upgrade aan mijn windows is de direct X; hier gebruik ik gewoon de pre-fixes voor. dan heb ik in ieder geval moderne graphics in spellen...

[Reactie gewijzigd door _-SaVaGe-_ op woensdag 26 januari 2011 12:36]


Ik draai ook nog steeds XP. grootste redenen voor mij zijn hierbij:
1. Ik HAAT al dat moderne uiterlijk; het vreet alleen van je CPU en RAM geheugen
Moderne uiterlijk ontlast juist de CPU en RAM door de videokaart in te schakelen. Maar als je dat niet gelooft ( |:( ) dan kan dat ook uit.
2. Heel veel programma's en spellen zijn niet compatible met nieuwere versies dan XP (ik heb het zelf geprobeert in W7 ultimate X86 en in X64, in geen van beiden kreeg ik mijn spellen, o.a. GTA SA fantsoenlijk aan de praat. continu vastlopers met vage foutmeldingen enzo.. en het was een legale versie van windows, uit de winkel, en met mijn pc is niets mis...)
incompatible programma's nog niet tegengekomen, maar idd sommige spellen zijn niet compatible met Windows 7 omdat ze dingen als IPX nodig hebben enzo.
3. Naar mijn mening en ervaring, draait windows XP het stabielste van alle versies ooit uitgebracht, zonder dat het allemaal overdreven extra foefjes heeft, zoals bijvoorbeeld een sidebar enzo...marja zo heeft iedereen zijn mening erover. mijn besluit staat vast: het enige dat ik upgrade aan mijn windows is de direct X; hier gebruik ik gewoon de pre-fixes voor. dan heb ik in ieder geval moderne graphics in spellen...
Sidebar is natuurlijk uit te zetten. Verder zijn er een hele hoop veranderingen in Vista en 7 geweest waardoor deze juist stabieler zijn geworden. Zoals drivers in user-mode draaien ipv kernel-mode. Dus Vista en 7 draaien toch echt stabieler dan XP.

Volgens mij ben je dan al uit-geupgraded. Want 9.0c was de laatste directx versie die op Windows xp werkte.
Daarnaast is GTA SA gewoon werkend te krijgen op Windows 7.

1. dat kan je uit zetten(heb net windows 7 ultimate geinstalleerd op p4 2ghz met +-500mb ram en gaat gewoon goed)
2.Ouwe meuk moet ooit is vervangen worden , er is meestal ook al lang betere software voor.
3. Kan je gerust zeggen dat windows 7 veeeel stabieler is als XP. Ik heb mijn windows 7 nog maar 1 maal doen crashen door het installeren van een slechte driver.

Ik ben wel benieuwd wat Windows gaat betekenen voor Tablets. Windows 7 werkt op mijn Archos 9 al alleraardigst, dankzij de grote knoppen etc. Het heeft nog wel wat onhandige dingetjes, zoals dat Internet Explorer van zichzelf geen drag-to-scroll heeft en dat vooral zaken configureren wat lastiger is doordat zinnen wat klein zijn, keuzevakjes ook klein zijn en dat soort zaakjes. Voor de rest werkt het stukken beter dan de Android tablets en Ipad, mede door de hoeveelheid software die beschikbaar is.

Dit was ook het eerste wat mij door het hoofd schoot. Windows 8 zou zeg maar de tablet friendly versie van Windows worden. Een soort Honeycomb van Microsoft.
Als dat nu pas in 2013 op de markt gaat komen, dan heeft Microsoft wel mooi de boot gemist qua tablets zeg.

Ik kan mij dit eigenlijk echt niet voorstellen.

Zouden ze in Redmond dan toch stiekem een Tablet versie maken van Windows Phone 7?

Ik hoop het niet. Ik wil graag een Tablet met een volledig functionele versie van Windows. Of dat nou Windows 7 met toevoegingen is, of Windows 8 dat maakt me niet uit.

Beetje tegenstrijdig wat je zegt, veel onhandige dingetjes en toch werkt het beter als Android en iPad tablets. Het is gewoon een wannabe tablet. Niet meer leverbaar (coolblue shops) zie ik net trouwens, teken aan de wand?

[Reactie gewijzigd door wouter1971 op woensdag 26 januari 2011 12:47]


Helemaal mee eens.
Windows 7 Starter is niet licht genoeg om hem op kleine laptops te zetten. daar heeft Apple het toch echt goed voor elkaar.
aan de andere kant is een Windows machine veelzijdiger.

ben benieuwd wat deel 8 ons gaat bieden. kan zelf verder niet echt iets noemen dat ik nog mis, behalve een eigen ingebouwde CCleaner variant.

het verschil is dat apple een smartphone os op de ipad heeft staan en dat Michaelr1 windows 7 heeft wat een volwaardig desktop os is. Dat iOS beter en lekkerder draaid is wel logisch maar zoals gezegd heeft de archos 9 veel meer mogelijkheden.

Euhhh... niet licht genoeg? Ik draai Win7 Ultimate op een Dell D420 van jaren oud en dat gaat uitstekend. Er zit 1 Gig geheugen in en een 4200 tpm schijfje. Ik heb er ook XP op gehad en dat was een drama.

Het begon als een grapje, zo van laten we eens kijken hoe hij instort, voor ik hem weggooi, want Dell ondersteunt het niet eens. Tot mijn verbazing werd het ding veel sneller en heb ik ik hem als mijn meest gebruikte tool.

Dat kan ik niet helemaal beamen. Ik heb ook een Dell D420 gehad met hetzelfde geheugen en harddisk, en er Windows 7 Professional op gezet. Wat een ontzettend sloom geheel werd het daarvan, ondanks alle foefjes als Aero die uit stonden, had ik er echt geen plezier van. Dus gauw weer de backup van Windows XP teruggezet.

Het zal me benieuwen in hoeverre Windows 8 nog geschikt is om op oudere hardware te installeren. Volgens mij heeft Microsoft bij Windows Vista gewoon een verkeerde inschatting gemaakt wat betreft snelheid van hardware, en heeft het die inschatting rechtgezet met Windows 7. Ik ben ervan overtuigd dat ze die fout niet nog een keer maken, maar bedenk natuurlijk wel dat extra features van Windows 8 waarschijnlijk snellere hardware vereisen. Het is wel veelbelovend dat ze de hibernate & resume willen aanpakken, want dat is ook in Windows 7 op mijn Thinkpad X201 tablet niet sneller dan gewoon vers opstarten. En mijn Thinkpad is niet langzaam...

Ik heb een van de eerste netbooks, de asus EEE 701 die nog op een trage celeron werkt en windows 7 draait prima op de te lage resolutie na, snelheid is prima. Macbook air is veel krachtiger maar een zwakkere laptop geeft apple zelf aan niet te willen omdat mac osx dan niet goed draait (hun argument tegen netbooks altijd). Ga je me nu vertellen dat apple het beter voor elkaar heeft door gewoon niks aan te bieden?

dat apple geen netbook wil maken heeft niets met osx te maken
«  1  2  3  4  5  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 11:39 Samsung introduceert drie nieuwe Android-smartphones
Vorige 10:30 Fractal Design introduceert Arc Mini-behuizing
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011