Hoofdcategorieën
Device Settings

Onderzoekers ontwikkelen onzichtbaarheidsmantel

Door Willem de Moor, woensdag 26 januari 2011 13:47, views: 23.623

Een groep wetenschappers van een Singaporees onderzoeksinstituut heeft een methode ontwikkeld waarmee macroscopische objecten voor het blote oog onzichtbaar gemaakt kunnen worden. Eerder was dat zeer beperkt mogelijk.

De onderzoekers van het Singapore-MIT Alliance for Research and Technology, kortweg Smart, hebben een methode ontwikkeld waarmee objecten onzichtbaar gemaakt kunnen worden. De methode die de onderzoekers daartoe ontwikkelden, werkt voor macroscopische objecten, ongeveer ter grootte van peperkorrels. Voorheen werkten 'onzichtbaarheidsmantels' alleen voor microscopische objecten. Bovendien werden alleen specifieke frequenties, zoals radio- en microgolven, 'onzichtbaar' gemaakt. De door de Smart-onderzoekers gedemonstreerde methode werkt met zichtbaar licht en onttrekt objecten derhalve aan het blote oog.

Voor de demonstratie werd een object, een metalen wig, op een horizontale spiegel geplaatst; bovenop het object worden twee stukken kristal, gemaakt van calciet, geplaatst. De twee kristallen worden zodanig geplaatst, dat de oriëntatie tegenovergesteld is. Wanneer vanuit een bepaalde hoek naar het object op de spiegel wordt gekeken, lijkt het er niet te zijn.

De onderzoekers gebruiken zichtbaar groen licht voor hun demonstratie: met rood en blauw licht was het effect iets minder. Wel was de optische afstand ongewijzigd, wat detectie van de onzichtbaarheidsmantel zou bemoeilijken. Naast de mogelijkheid grote voorwerpen aan het zicht te onttrekken, is het gebruikte calciet relatief goedkoop. De enige beperking aan de grootte van voorwerpen die onzichtbaar gemaakt kunnen worden, is de grootte van de kristallen: tot op heden zijn kristallen van zeven bij zeven meter gemaakt.

Testopstelling 'onzichtbaarheidsmantel'
Volgende 14:03 Bel-me-niet-register bevat 5,5 miljoen telefoonnummers
Vorige 13:29 Consumentenorganisatie VS wil onderzoek banden Google met overheid
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

Leuk experiment, gave ontwikkeling en het spreekt zeker tot de verbeelding. Maar kunnen we ook een praktische toepassing bedenken, afgezien van "the obvious"?


Vooral de laatste zin: 'Als u nu besteld onvangt u gratis deze onzichtbare LCD TV'.... :+

Ik heb nog geen moreel verantwoorde toepassing kunnen bedenken voor onzichtbaar zijn... wie weet dat mensen hier want interessante suggesties kunnen doen

Hoe dan ook, een coole technologie, als zo'n mantel ooit uit komt, kop ik er hoe dan ook één. Wat het ook mag kosten, dat geld is snel terug verdient.

Ideaal voor crimefighters. De politie kan nu echt ongemerkt meekijken. Invisible community policing. maar wacht ff: Ik neem aan dat het 'onzichtbaar worden' niet geldt voor infrarood dus lichaamswarmte kan gewoon gedetecteerd worden? Dan gaat dat verhaal dus niet op om mensen onzichtbaar te maken (of warme tanks etc).

Dat is ook niet bepaald moraal te verdedigen. Eén kleine groep van de bevolking het recht geven om overal, onzichtbaar, naar eigen inzicht te handelen is niet bepaald een vooruitgang voor de samenleving.

Met deze argumentatie kun je ook verdedigen dat de DDR een hele fatsoenlijke een ethisch verantwoorde maatschappij is. Met zulke bevoegdheden zal hier snel kunnen gaan lijken op de DDR, waar mensen niet in het openbaar durfde te praten, want je wist maar nooit wie er mee luisterde.

Een gewoone ruit isoleert al redelijk goed, dubbel glas nog meer.
Warmtedetectoren werken dus niet achter glas.


Volgens mij zal een dikke laag kristal wel iemands lichaamstemperatuur kunnen verbergen.

Zelfs een dun glasplaatje laat geen IR door.
Waarom denk je anders dat het in kassen zo warm wordt? Zichtbaar licht valt in op de bodem, die absorbeert de energie, zet deze voor een deel om in IR straling die terug wordt uitgezonden. Die IR straling kan echter niet uit de kas en blijft intern weerkaatsen of wordt geabsorbeerd. Daardoor neemt de temperatuur van de lucht, die tevens gevangen zit, toe en stijgt de temperatuur binnen.

Probeer je afstandsbediening maar eens te gebruiken van achter een venster, dat werkt niet. Een warmtecamera ziet je niet staan achter een venster. Een PIR (bewegingsmelder) werkt niet als je er een glasplaat voor hangt, etc etc...

Onzin. Glas laat gewoon IR door. UV-straling wordt wel beter tegengehouden.
De werking van een kas is voornamelijk gebaseerd op convectie, oftewel de warme lucht kan niet uit de kas. Het (speciale) glas weerkaatst wel een beetje infrarood, wat meehelpt, maar het blokkeert het zeker niet volledig.

http://www.newton.dep.anl.gov/askasci/phy00/phy00890.htm

Het lijkt me fijn als fabrieken, fabrieksschoorstenen, masten en reuze-windmolens onzichtbaar zijn. Het is wel weer wat minder fijn voor vliegtuigen en vogels.

het leger zou dit wel prettig vinden vermoed ik.

Illusionisten die een stapje verder willen gaan met hun trucjes.

Heb in een KIJK van laatst gelezen dat ze dit ook willen gebruiken bij tanks om deze dus (nagenoeg) onzichtbaar te krijgen. Hierdoor heb je natuurlijk een gigantisch voordeel op het slaggveld.
*edit* Tommassie91 was me ruim voor..

[Reactie gewijzigd door kevlar01 op woensdag 26 januari 2011 15:25]


Was dat niet dat gene me soort e-inkt

Klopt, was deze maand nog als bericht bij Tweakers. Kort gezegd, de omgeving door middel van elektronische inkt op de buiten kant weergeven, waardoor het een soort dynamische camouflage is.

On-topic
Denk niet dat hier snel een toepassing voor zal komen aangezien men nu maar in staat is een peperkorrel vanuit een bepaalde hoek onzichtbaar te maken. Zal nog heel veel jaren duren voordat een mens onzichtbaar is, als dat al überhaupt mogelijk zal zijn.
En nog even over het inzetten van onzichtbare mensen om af te luisteren. Het is namelijk veel makkelijker en veiliger om daarvoor een klein robotje of zelfs gewoon een microfoon te gebruiken.

Gewoon de dood een keer te slim af zijn, kan je er ook een bestellen ;)

Dat klinkt als het verhaal van Beetle the Bard uit Harry Potter als ik me niet vergis

Thats right, goed opgelet ;)

ken hem alleen in de nederlandse vertaling :( :$

Dat vind ik een leuke.

Geld bonzai-boompje , moeilijk om een hele euro-eik in de safe in de muur te plaatsen
zou egt handig zijn

Dus als ik het goed begrijp heb je hierbij om een groot voorwerp onzichtbaar te maken een gigantisch kristal nodig? Beperkt de praktische bruikbaarheid ervan enigzins :P

Verder, zeker als onderzoeksvoorwerp, wel erg cool :)

"We hadden u het graag willen laten zien, maar op de foto bleek helaas niets zichtbaar."

Dat komt me bekend voor.

Erg handig voor het leger, die ook al bezig zijn met iets dergelijks voor tanks.

*vermoed hieronder een hoop comments van peeping toms*

De methode die de onderzoekers daartoe ontwikkelden, werkt voor macroscopische objecten, ongeveer ter grootte van peperkorrels
en
tot op heden zijn kristallen van zeven bij zeven meter gemaakt.
Dit betekend dat je een enorme spiegel nodig hebt om een klein object te laten 'verdwijnen'? Mogen ze dan wel flink doorontwikkelen, op deze schaal heeft het niet echt nut...

ik begrijp dat 7x7 het maximum is, dus kleiner moet wel kunnen
edit: (The largest known natural crystal of calcite measures 7 by 7 meters, or more than 21 feet across).

[Reactie gewijzigd door jeroen_loeffen op woensdag 26 januari 2011 14:04]


Ja, dan is het object weg... maar goh, wat doet die spiegel van 7 bij 7 meter hier nou?

Haha. Ja, zo heb ik op zolder al jaren een grote kist. Alles wat je daar in stopt is ook onzichtbaar als de deksel dicht is. En dat voor alle kleuren licht. ;)

Dat is bijna inherent aan pionieren...

Zou het eerste buskruit onmiddellijk geschikt geweest zijn voor kanonnen? Zouden de eerste gloeilampen onmiddellijk bruikbaar geweest zijn als verlichting? Zouden de eerste verbrandingsmotoren onmiddellijk geschikt zijn voor aandrijving van machines en voertuigen?

Vrijwel alle ontwikkelingen beginnen klein en worden van daaruit opgebouwd naar een bruikbare schaal.

Het zou mooie boel zijn geweest om voor x miljard een atoomcentrale te bouwen om dan pas te onderzoeken of je überhaupt kernenergie kunt opwekken.

Eerlijk gezegd vermoed ik dat je eerste twee voorbeelden eigenlijk wel meteen als dusdanig te gebruiken waren :P


Alleen is dit wel een hele andere techniek. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de projectie van de achtergrond op het voorwerp. Het zelfde principe wordt volgens mij ook hier toe gepast.

Veels te complex. Je kunt beter een SEP field gebruiken.

Simpeler, meer effectief en werkt altijd ;)

An SEP is something we can't see, or don't see, or our brain doesn't let us see, because we think that it's somebody else's problem.... The brain just edits it out, it's like a blind spot. If you look at it directly you won't see it unless you know precisely what it is. Your only hope is to catch it by surprise out of the corner of your eye.
The technology involved in making something properly invisible is so mind-bogglingly complex that 999,999,999 times out of a billion it's simpler just to take the thing away and hide it....... The "Somebody Else's Problem field" is much simpler, more effective, and "can be run for over a hundred years on a single torch battery."
This is because it relies on people's natural predisposition not to see anything they don't want to, weren't expecting, or can't explain.

:)

Zit hier dan meer achter dan simpel gezichtsbedrog?
Het voorwerp zou alleen verdwijnen door 'vanuit een bepaalde hoek naar het object op de spiegel' te kijken

Ik zou als onderzoeker even aan Dirk S. vragen hoe hij het voor elkaar krijgt een paar miljoen daadwerkelijk te doen verdwijnen zonder kristallen en speciaal licht. }>

Maar on-topic: De door de Smart-onderzoekers gedemonstreerde methode werkt met zichtbaar licht en onttrekt objecten derhalve aan het blote oog.

De 'oplossing' voor onzichtbare objecten is dus volgens mij een heel scala aan soorten licht op het te ontdekken object schijnen en kijken wat je terug krijgt en dan de 'rare' resultaten nakijken. b.v. een laser die de afstand meet van de bron tot het object waar je op schijnt al lijkt het er dan niet te zijn.

[Reactie gewijzigd door Elmo_nl op woensdag 26 januari 2011 14:14]


Zo een 'oplossing' bestaat al en heet bidirectional scattering distribution function of kortweg: bsdf's (of brdf, btdf of andere afkortingen die hier vaak voor gebruikt worden). Momenteel doen we hier op het labo zo een testen voor het zuid-afrikaans leger op verschillende soorten stof die gebruikt worden in camouflage kledij.

<veronderstelt dat hij deze informatie wel mag vrijgeven aangezien het zuid-afrikaans leger hier ook mee te koop loopt in publieke presentaties>

[Reactie gewijzigd door Ganglylamb op woensdag 26 januari 2011 14:33]


<veronderstelt dat hij deze informatie wel mag vrijgeven ...>
Ganglylamb opent hierbij "Tweakyleaks"!

[Reactie gewijzigd door wankel op woensdag 26 januari 2011 15:10]


Michio Kaku beschrijft in zijn boek "Physics of the impossible" reeds dat het binnen dit en 20 jaar technisch mogelijk zal zijn om mensen en autos te kunnen verbergen door licht om te buigen. Dat boek is trouwens een echte aanrader voor veel tweakertjes! Echt prachtig om te zien wat hij beschrijft in zijn boek beetje bij beetje waarheid wordt. (Wat we bijvoorbeeld nog mogen verwachten: krachtvelden/schilden zoals in star-wars etc) http://www.bol.com/nl/p/e...01004005944880/index.html _/-\o_
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 14:03 Bel-me-niet-register bevat 5,5 miljoen telefoonnummers
Vorige 13:29 Consumentenorganisatie VS wil onderzoek banden Google met overheid
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011