Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 66, views: 29.824 •

De man achter de World of StarCraft-mod is benaderd door ontwikkelaar Riot Games. De studio, bekend van League of Legends, wil de modmaker een baan aanbieden. Blizzard is ondertussen niet blij met de mod.

De modmaker, die slechts bekendstaat onder de nicknames Ryan of RyanWin, meldde het aanbod van Riot Games aan website Pixelated Geek. Een medewerker van Riot Games heeft inmiddels laten weten dat de studio vaker modmakers benadert. "Als ik een enthousiaste modmaker zie die iets cools gemaakt heeft, neem ik meestal contact op", aldus de design director van de studio. Overigens houdt dezelfde medewerker een slag om de arm: "Wat de uitkomst betreft, wie weet. Dat hangt ervan af of we tot overeenstemming komen en wat zijn doelen zijn."

Riot Games is bekend van het gratis speelbare League of Legends, dat in 2009 uitkwam. De game, die voortborduurt op de Warcraft III-mod Defense of the Ancients, won in oktober vijf Game Developers Choice Online Awards. De game won in de categorieën Best Online Technology, Visual Arts, Game Design en New Online Game. Als gevolg van de lovende kritieken maakte de ontwikkelaar in december al bekend op zoek te zijn naar nieuw personeel. De studio hoopt honderd nieuwe werknemers te vinden, waaronder dus wellicht de maker van World of StarCraft.

Die heeft al laten weten erg blij te zijn met het aanbod van Riot Games. "Ik zou compleet idioot zijn als ik niet op het aanbod zou ingaan. Ik wacht al mijn hele leven op een kans als deze. Ik voel me alsof ik droom", liet hij weten.

Daarmee krijgt ontwikkelaar Blizzard Entertainment wellicht zijn zin. De studio, makers van zowel World of Warcraft als StarCraft II, was niet blij met de mod en vroeg daarom aan YouTube, waar Ryan een video van zijn mod geplaatst had, om de beelden offline te halen. De modmaker heeft inmiddels ook rechtstreeks contact gehad met Blizzard. Er 'wordt aan de zaak gewerkt', zei Ryan, om te vervolgen: "Door de gevoelige aard van wat zich afspeelt, lever ik geen commentaar meer tot het stof is neergedaald." Het is niet duidelijk of Blizzard gedreigd heeft met juridische stappen. Ryan gaf in een eerdere reactie aan verbaasd te zijn over het misnoegen van Blizzard, omdat hij zijn mod gemaakt heeft met de officiële editor van StarCraft II, die Blizzard zelf beschikbaar stelt. De ontwikkelaar stimuleert fans van de game bovendien om daar mods mee te maken.

Reacties (66)

Ik snap niet waarom Blizzard(Activision) hier problemen mee heeft. Om deze mod te kunnen spelen moet je toch eerst StarCraft 2 kopen?.... En dat willen ze niet? oO
Ik wel.
1 + 1 = 2.

Kijk zelf maar:
Blizzard zet €500.000.000 in en 400 programmeurs om Starcraft 2 game te maken.
+
Modder zet 500* euro en zichzelf in om deze mod te maken.
=
Gamers gaan denken: Blizzard smijt met geld, werkt inefficiŽnt, vraagt veel geld.

Zie? 1 + 1 = 2.

***EDIT***
*500 = Stroom kosten, voedsel kosten, eventuele betere hardware voor het versimpelen van e taak.

Ook is het verstandig mee te nemen dat Blizzard můet blijven produceren en nieuw personeel zal uitbreiding makkelijk maken en bugs verminderen.
Programmeurs hebben namelijk vaak de neiging om voort te borduren op hun eigen programmeerstylen.
En als je dan iets systematisch programmeert, bijvoorbeeld voor elke class apart een eigen set instructies die bepaald wat de eigenschappen zijn van die class, dan word er nog wel eens gekopieerd en geplat en/of simpelweg een eigenschap compleet weggelaten.

Daar komen de meeste oorzaken van niet-werkende skills, knoppen, formules of multipliers vandaan.

Het feit dat 1 programmeur dan feilloos een game in elkaar zet (ongeacht of de engine en editor al voorgekauwd zijn), dan kan zo iets een doorn in het oog zijn van de originele auteur, omdat hij hun voorbijstreeft met hýn werk.
Het is dan wel lullig dat de youtube filmpjes weg moeten, want die zijn van het eindresultaat, niet van werk van Blizzard, want dat werk is al vrijgegeven onder een licentie. Er zit immers een editor bij, dus ze geven je een beperkte licentie op hun werk.
Hoe beperkt dat is moet je doorlezen :P.


HiGh-O-:
Om deze mod te kunnen spelen moet je toch eerst StarCraft 2 kopen
Dit klopt, de enige reden dat ze op hun teentjes getrapt zijn is dat ze nu het spel kopen en ZIJN mod gaan spelen, niet starcraft II.
Ze hebben liever dat je Starcraft II speelt zodat de spelers, die het gekocht hebben om op Starcraft II servers te spelen, medespelers hebben.

***EDIT2***
En toen las ik de comments :P.

@ Tsurany and bartelsrobert.
Jullie hebben ook gelijk, ik was al bezig het te veranderen voor ik jullie posts las, maar bedankt voor jullie toevoeging.
quote: Simkin
Ik vermoed dat Blizzard zelf werkt aan een Starcraft MMORPG en dit als gras voor de voeten weg maaien ziet :)
En daar hebben we waarschijnlijk het antwoord gekregen van slimme Simkin.
Hij kan wel eens gelijk hebben.

[Reactie gewijzigd door Yezpahr op 20 januari 2011 13:25]

Dat is onzin, een enkele modder is niet in staat een volledig functionele game engine te ontwikkelen. Mods zoals deze borduren enorm voort op het werk dat al in het spel zelf zit en dat snappen gamers ook prima.
Los hiervan "[g]amers gaan denken: Blizzard smijt met geld, werkt inefficiŽnt, vraagt veel geld", lijkt me dat iedere gamer dat wel weet. Het is niet goedkoop om 100 keer opnieuw te beginnen, je levert uiteindelijk wel kwaliteit af, maar het is zeker niet efficient... en dan heb je uiteraard geld nodig om het te financieren.
Wellicht heeft Blizzard anderen redenen om het te blokkeren (welke wel eens heel interessant zouden kunnen zijn).
je vergeet wel het feit dat blizzard het grootste gedeelte aan programmeerwerk en modellen heeft gemaakt en dit op een gebruiksvriendelijke manier beschikbaar stelt in de vorm van een ModTool? zonder die investering en medewerkers had persoon x die mod niet kunnen maken, tenzij hij vanaf 0,0 alles zelf opbouwt. En dat opbouwen kost meer dan 500,-.

edit: Tsurany was me voor ;)

[Reactie gewijzigd door bartelsrobert op 20 januari 2011 13:14]

Dat is niet relevant, het gaat er om dat het onzinnig is dat blizzard iemand aan wil klagen omdat die een mod voor een spel heeft gemaakt waar blizzard zelf een modtool voor aanbied om mensen te stimuleren zelf een mod te ontwikkelen.
Maar omdat deze snuiter iets ontwikkeld waar blizzard volgend jaar waarschijnlijk zijn eigen versie van op de markt wil brengen om daar vervolgens 20 euro per maand voor te kunnen vragen vindt blizzard het ineens niet leuk meer.
Beetje hypocriet dacht ik zo.
Dat is niet relevant
Jouw post is niet relevant, de discussie ging over de stelling die Yezpahr opperde dat gamers wellicht zouden denken dat de modmaker iets kan met veel minder resources dan Blizzard, wat natuurlijk complete onzin is - gamers zijn heus niet gek, die snappen best dat het meeste werk gedaan is door Blizzard zelf. Bartelsrobert zegt verder niet dat dŠt de reden is dat Blizzard de modmaker benaderd heeft, dat is iets wat jij er nu zelf bij verzint.

Wat Blizzard betreft, ze proberen gewoon hun IP te beschermen. Als ze zelf een dergelijke game in de pijplijn hebben zitten dan willen ze niet dat iemand anders iets soortgelijks doet en dat publiekelijk aankondigt - mensen zouden weleens kunnen gaan denken dat de WoS mod iets officieels is. Bedenk wel, de modmaker heeft geen rechten op de naam StarCraft (en waarschijnlijk liggen de rechten van "World of StarCraft" ook allang bij Blizzard). En daarnaast is het ook niet zo dat de mod verboden wordt, er ligt voorlopig hooguit een takedown notice bij YouTube.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 20 januari 2011 14:41]

Dus mogen WIJ dit niet ZIEN van Blizzard(t) ergo indien dit op wikileaks was geweest als eerste , dan was de 2e kamer aan de discussie of er hier niet door een ambtenaar een voutje gemaakt was dan wel loslippigheid

Dus relevantie is er wel , en anders moet je nu dus de eula voor editors bijgeleverd bij het spel Heel goed doorspitten anders maakt een ene Bram.M gehakt van je
In de VS is het zo dat als je een merknaam niet actief verdedigt, die op straat komt te liggen. Hou dat even in je achterhoofd voordat je begint te ratelen.

En mijn opmerking over "relevantie" ging over de context van de discussie, die musje83 niet snapte en waar jij ook problemen mee lijkt te hebben. Als iemand A zegt, en iemand anders reageert daarop met B terwijl B totaal compleet ongerelateerd is aan A, dan is B irrelevant, of B nou op zichzelf waar is of niet. Zeggen dat B irrelevant is zegt dus niets over de onwaarheid ervan, puur alleen dat hij niet paste binnen de context van de discussie.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 21 januari 2011 14:00]

Waar het mij om ging is en was dat het erg vreemd is om een demo van een mod door derden gemaakt door Blizzard op de zwarte lijst bij Ytube is geplaats dus soort van censuur , ik heb me niet in de discussie gemengd over wie wat voor resources
Maar stel nou dat ik een simpsons-game maak met die mod-tool... mag de copyrighthouder van the simpsons dan klagen?

Het vreemde vindt ik eigenlijk dat bizzard best andere manieren had kunnen gebruiken om ongewenste content te weren dan een stap naar de rechtbank (ik lees trouwens niet dat blizzard gaan aanklagen, enkel dat ze er niet blij mee zijn)
mag de copyrighthouder van the simpsons dan klagen?
Zodra jij dat verspreidt: natuurlijk, jij bezit geen rechten op het Simpsons IP. En het gaat voorlopig alleen om het offline halen van de youtube video van de mod.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 20 januari 2011 14:41]

^^^EDIT^^^
^^^EDIT2^^^
En toen las ik de comments
Plaats dan gewoon een reactie onder degene waar je op reageert (knopje 'reageer op deze reactie') in plaats van je oorspronkelijke comment maar te blijven editen totdat het een lap tekst wordt van hier tot Tokio... mensen lezen namelijk van boven naar beneden dus nu zien ze eerst al jouw edits en daarna pas de reacties waar die edits weer op reageren...
Ja, dit was niet slim van mij.
Sorry voor de overlast, iedereen! Was zeker niet de bedoeling.
En als je dan iets systematisch programmeert, bijvoorbeeld voor elke class apart een eigen set instructies die bepaald wat de eigenschappen zijn van die class, dan word er nog wel eens gekopieerd en geplat en/of simpelweg een eigenschap compleet weggelaten.
Niet als ze systematisch programmeren / werken. Een ontwerper geeft aan welke class wat kan doen. Een tester schrijft een automagische test die al die skills e.d. test. Een programmeur programmeert het en schuift het door naar de tester.

Skills die niet werken komen gewoon niet voor. De enige bugs die ik Blizzard zie fixen zijn balans issues en soms randzaken die niet zo vaak voorkomen.
"Het is dan wel lullig dat de youtube filmpjes weg moeten, want die zijn van het eindresultaat, niet van werk van Blizzard, want dat werk is al vrijgegeven onder een licentie. Er zit immers een editor bij, dus ze geven je een beperkte licentie op hun werk."

In de overeenkomst die je sluit met blizzard kun je lezen dat in princiepe alle rechten van al het materiaal dat uit starcraft II komt van blizzard is. Je staat dus je auteursrecht af, mocht je die denken te claimen.
Dat heeft verder niks te maken met een licentie, je kunt gewoon met die software geen materiaal maken waar je auteursrecht op kan claimen.

Die overeenkomst is precies waarom ik geen mods meer wil maken voor SC2, als het te goed of te populair wordt dan kan je werk omzeep geholpen worden door blizzard.
:|
En daarnaast, Blizzard brengt dus een editor uit die juist is bedoeld voor het maken van mod's en nu doet iemand dat en is het weer niet goed?!?

Zo'n mod is toch gewoon een eigen gemaakt level of mis ik iets?
Het kan meer zijn dan dat, volgens mij kan je ook een campaign maken. Maar ik begrijp het ook niet goed, wellicht dat Blizzard zoiets maakt om vervolgens iedere modder aan te klagen ;)
Het is een gok, maar ik kan me uit de Windows XP tijd herinneren dat Microsoft en niet blij mee was dat men er al vrij snel in geslaagd was home-brew thema's te gebruiken in XP.
Dat zou de look-and-feel aantasten en gebruikers zouden niet meer weten waar ze aan toe waren met die veelvoud aan thema's.

Wellicht dat Blizzard hier een zelfde soort gedachte volgt als Microsoft destijds.

Een andere mogelijkheid: er is geen betere reclame dan een flinke rel. Het bewijs: het artikel hierboven, en onze reakties daarop.
Ik vermoed dat Blizzard zelf werkt aan een Starcraft MMORPG en dit als gras voor de voeten weg maaien ziet :)
"Door de gevoelige aard van wat zich afspeelt, lever ik geen commentaar meer tot het stof is neergedaald."
Precies wat ik dus ook dacht nav. deze zin.
Dat zou wel lekker tegenstrijdig wezen, want Blizzard heeft eerder namelijk aangegeven een compleet nieuwe MMO te willen maken die niks te maken hebben met Starcraft, Diablo en/of Warcraft.
Je doelt waarschijnlijk op Titan, dat is inderdaad geen World of StarCraft, maar volgens mij hebben ze helemaal niet gezegd dat ze helemaal niet werken aan (of brainstormen over) een StarCraft MMO. Ik zie dat echter de komende jaren niet uitgegeven worden aangezien ze eerst nog even sales willen concentreren op 2x een SC2 uitbreiding, Diablo 3 (met eventuele uitbreidingen) en daarna op Titan MMO (onbekend of dat een fantasy of sci-fi MMO wordt). En als Titan een Sci-fi MMO wordt, zie ik het voorlopig al helemaal niet gebeuren dat er een StarCraft MMO komt...
Dit lijkt mij ook veruit het meest logisch.
Blizzard zou wel plannen hebben voor een WoS en nu is dat idee al afgepakt/op gemaakt
Ik zou zeggen schaf Starcraft II aan. :)
Ehm het is een commercieel bedrijf?? Misschien moet je verhuizen naar Rusland.. oh nee is inmiddels ook kapitalistisch.. mmm.. China? Oh nee wacht. Cuba? Shit ook al om. Ah daar hebben we hem. Noord Korea, het laatste communistische bolwerk op deze planeet. Ben benieuwd hoe lang dat nog stand houdt.
Klopt, want game developers zijn liefdadigheidsinstellingen en het personeel dat leeft van de complimentjes die ze krijgen voor hun werk.
Heb je uberhaupt ooit weleens een game van Blizzard gespeeld? Ik zou het namelijk nooit en te nimmer troep willen noemen.

De kwaliteit die Blizzard levert daar kan een ieder andere developer nog wat van leren. Ik zou voor een game van Blizzard ook best 80 euro willen neerleggen om het aan te schaffen als dat er voor zou zorgen dat ze dezelfde kwaliteit af blijven leveren als die ik inmiddels gewend ben van ze. En dan zou ik ook nog bereid zijn om 20 euro per maand er bij te lappen om het te mogen blijven spelen.

Beetje onzinnige opmerking dan ook in dit topic, als dit over EA en z'n Need for Speed series had gegaan bijvoorbeeld dan had ik waarschijnlijk achter je gestaan. Maar dit is gewoon in dit geval pure onzin wat je zegt.
Zolang de mod-maker de mod niet commerciŽel uitbuit is er toch niets aan de hand vermoed ik? Of heeft hij gelicentieerde modellen/namen/... in zijn mod gebruikt van andere spellen die niet onder de License Agreement van de modtool vallen?
De studio, makers van zowel World of Warcraft als StarCraft II, was niet blij met de mod en vroeg daarom aan YouTube, waar Ryan een video van zijn mod geplaatst had, om de beelden offline te halen.
Onder welke regelgeving moet YT hier aan voldoen vraag ik me af? Iedereen kan wel een verzoek indienen ter verwijdering omdat hem of haar iets niet aanstaat. Welke rechten heeft Blizzard hier?
Blizzard heeft de rechten op StarCraft.
Dat is hun Intellectual Property. Wanneer iemand -zelfs met behulp van hun eigen editor en hun eigen engine- een filmpje van een onofficiele MOD maakt dat regelrecht gebruik maakt van die naam moeten ze hun IP beschermen.

De gedachte daarachter is dat een onwetend persoon zou kunnen gaan denken dat het filmpje beelden vertoont van een officieel Activision Blizzard product.

Wat dat betreft is voorzover ik kan zien alleen een takedown notice gekomen voor het filmpje. De mod zelf is niet door Activision Blizzard verboden.
+1, dit klinkt als de enige logische verklaring.
Klinkt inderdaad heel logisch, bovendien denk ik dat Blizzard wellicht ergens in zijn roadmap een world of starcraft heeft, het klinkt namelijk te mooi. Er was een world of warcraft, dus er moet gewoon een world of starcraft komen.

Maar ik denk niet dat Titan WoS is, want het zou om een nieuwe ip gaan.
Nee, het probleem is ten eerste simpelweg de naam World of StarCraft. Dit is een trademark van Activision/Blizzard sinds al enige tijd. Daarnaast heeft de mod maker contact opgenomen met Blizzard en daar kwam tevens naar voren dat ze bij Blizzard dachten dat het niet om een mod ging, maar om een stand-alone productie, waarbij dan dus wel de modellen etc geripped zouden zijn.

Onder een andere naam zullen we het project spoedig waarschijnlijk wel weer terug krijgen te zien.
Misschien is dit wel de nieuwe MMO waar Blizzard mee bezig is, was hij ze mooi voor.
Dat is heel mogelijk.
Zou heel vreemd zijn, aangezien ze hebben aangegeven dat Project Titan (dacht ik uit mijn hoofd) een MMO welke gebaseerd gaat worden op een nieuw IP.
Dat wil niet zeggen dat er verder niks in de 'wachtrij' staat van Blizzard.
Nee de nieuwe MMO zou een compleet nieuw universum (dus een nieuw verhaal) moeten worden. Misschien hebben ze er moeite mee omdat het verwarring kan geven bij sommige klanten die op de een of andere manier zouden kunnen denken dat Blizzard het heeft gemaakt en als het dan niet goed werkt etc..
Blizzard heeft tot nu toe altijd gezegd dat hun volgende MMO van een nieuwe franchise zou zijn. Dus ook niet van Starcraft
@ Hubahub; Dat de volgende MMO van een nieuwe franchise is wil natuurlijk niet zeggen dat ze geen plannen hebben om verderop in de toekomst wel een World of Starcraft te gaan maken.
Meen me toch te herinneren dat Blizzard zei dat het niet om bestaande franchises ging? (De nieuwe MMO)

Edit: Lol, mijn comment heeft weer een minuut extra hoor :+ Toch stonden die er nog niet! :P

[Reactie gewijzigd door Tyr3ll op 20 januari 2011 13:03]

Mischien is Blizzard's nieuwe MMO wel World of Starcraft? :P Of was dit juist het idee van Blizzard om als expension neer te zetten voor starcraft, zoals toendertijd ook met C&C is gedaan (renegade?)
Kleine kans dat ze aan een expansion Š la C&C Renegade werken. Zoiets is al een tijdje onder development geweest, nl. Starcraft Ghost. Maar ze hebben het uiteindelijk voor onbepaalde tijd in de ijskast gezet. Ze zullen het wel nooit releasen.
nee dit word dalijk hetzelfde als league of legends, een goed gemaakte mod,
die door Riot word aangepast en uitgebreid, en zo weer een goede, kleine concurent voor blizzard, daarom zijn ze hier niet blij mee.. en zeker niet omdat het met hun eigen engine is gemaakt 8)7 8)7 8)7
Als het een volledig gemaakt spel wordt waar commercieel belang achter zit zal er toch gewoon een licentie op de engine afgenomen moeten worden? League of Legends heeft ook een eigen engine en is enkel qua gameplay gebaseerd op een mod voor Warcraft.
Zal vooral wel zijn dat de kerel een duidelijk verwijzing maakt naar Blizzard's World of Warcraft. Denk dat de mod op zich geen probleem is.

Daarnaast ziet het er allemaal goed uit, waardoor het verwarring zou kunnen geven bij klanten.
Wat zou er dan mis kunnen zijn met deze mod?
De naam?
De naam is inderdaad mis. Hoogstwaarschijnlijk kan het onder een andere noemer verder gaan.

Link

Het is niet de eerste keer dat er mods komen die hun naam moeten veranderen of de content erin. Ookal wordt er geen geld aan verdiend. Als je allemaal t-shirts met de naam tommy Hilfiger of Oneill of wat voor merk dan ook laat drukken, mag je ze ook niet gratis weggeven.

Ooit was er een hele toffe dragonball Z mod in de maak voor Quake3. Bijna aan het einde moest alle referentie naar DBZ eruit worden gehaald en was het hele project omgegooid in iets anders. Toen was er dus eigenlijk niks meer van over... Zonde...
Eindelijk een nieuwe League of Legends map: Lost Temple :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Samsung Gamecontrollers Game-accessoires Smartphones Sony Microsoft Apple Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013