Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 83, views: 13.349 •

Tijdens een persconferentie in Tokio kondigt Square Enix Final Fantasy XIII-2 aan, dat in 2011 verschijnt voor de Xbox 360 en PlayStation 3. Tegelijk maakt de uitgever bekend dat Final Fantasy Agito XIII voortaan Final Fantasy Type-0 heet.

Final Fantasy XIII-2Ondanks de tegenvallende resultaten van de mmog Final Fantasy XIV ziet Square Enix nog voldoende toekomst voor de serie, ook in Europa. In Tokio organiseerde de Japanse uitgever een persbijeenkomst om nieuwe games in de serie aan te kondigen. Zo brengt Square Enix in 2011 een nieuwe versie van Final Fantasy XIII op de markt. Om aan te geven dat de nieuwe game een direct vervolg is, heeft de uitgever de game Final Fantasy XIII-2 genoemd. De game verschijnt voor zowel de Xbox 360 als de PlayStation 3. Het team dat aan de game werkt, staat onder leiding van Motomu Toriyama, die ook verantwoordlijk was voor de voorganger. In het verhaal keert hoofdrolspeler Lightning terug, al duikt er ook een nieuw personage op. Volgens Toriyama wil zijn team de bediening van het spel verbeteren.

Square Enix kondigde ook Final Fantasy Type-0 aan. De naam van de game was al bekend doordat de uitgever de bijbehorende merknaam had vastgelegd voor gebruik in Europa. Type-0 blijkt de nieuwe naam voor Final Fantasy Agito XIII, een game die de uitgever al eerder aankondigde als Final Fantasy XIII voor de PlayStation Portable. Volgens Hajime Tabata, die aan het hoofd staat van het ontwikkelteam, wijkt de game inmiddels echter te veel af van FFXIII om het Romeinse cijfer nog in de titel te voeren. De game zal volgens Tabata op twee umd's verschijnen, waarmee het de eerste game wordt die dat overkomt. Ook Type-0 verschijnt in 2011.

Final Fantasy XIII-2

Reacties (83)

doet me sterk denken aan dat drama dat x-2 was.. hopelijk word dit beter

na ff7/8/9/10 heb ik de hoop toch een beetje opgegeven..

liever terug naar turnbased dan die troep die ze je nu als active combat voorschotelen..

ik heb met mijn square fanboyism op de release de FFXIII nog gekocht en eigenlijk nooit afgerond "tot toevallig vorig weekend" en dit omdat ik die andere veel betere games gewoon ff zat was.. naja vandaag maar gewoon weer verder met SC II ;)

[Reactie gewijzigd door Archetype op 18 januari 2011 18:56]

Hoezo was X-2 een drama? ik vond het grid system wel lekker verfrissend, en het verhaal was ook niet slecht, af en toe wel afgezaagd, maar speelde ook goed.
Verfrissend? Ieder gevecht eerst 3 rondes lang van kledij wisselen alvorens je alle buffs en bonusses hebt die je wil, leuk hoor :O

Final Fantasy is -compleet- uitgemolken. De laatste delen die ECHT boeiend waren dateren alweer van het psx tijdperk. De recente delen zijn niet veel meer dan van punt A naar punt B lopen op een vast pad met random gevechten en cutscenes tussenin. Het is Final Fantasy die het JRPG genre een slechte naam geeft (lineair, saaie gevechten, overdreven drama met meisjesachtige jongens). Gelukkig komen er af en toe wel nog goede jrpg's uit, maar het is FF die steeds met alle persaandacht gaat lopen.

[Reactie gewijzigd door boe2 op 18 januari 2011 16:27]

Niet eens het kledij verwisseln dat ik dan bedoel (want dat kan vaak irritant zijn idd ;) ) Maar eerder dat je chars geen 'limiet' hebben, je kon zelf kiezen.
EDIT: Schiet me nu te binnen, ik vond de classes van FFX-2 ook erg orgineel! (gunner, magic gunner, songstress, lady luck. alchemist. trainer, en de meest humoristische: Mascotte daar heb ik ff om strak gelegen :D)
Ook denk ik dat het punt A naar B lopen erg overdreven is omdat er van de gemiddelde gamer dat ook gevraagd werd. En dit werd ook gedaan in FFXIII om het verhaal duidelijk naar voren te schuiven.

Het is een geval van: "Don't change a winning formula" dat niet uitgevoerd kan worden omdat mensen ook eens wat anders willen.

[Reactie gewijzigd door MarluXiaXl op 18 januari 2011 16:46]

Final Fantasy X, die algemeen toch als een van de betere delen beschouwd word, was anders toch echt een PS2 release.

Zijn er overigens niet-lineaire JRPG's? Ik heb een aardige kast vol staan, maar zou er niet zo 1,2,3 eentje op kunnen noemen...

Ik ben het overigens wel met je eens dat Final Fantasy XIII net iets TE lineair was... Ik zat het hele verhaal te wachten totdat het spel nou eens echt zou beginnen, en toen zat ik ineens naar de credits te kijken...
Misschien dat ze daar van geleerd hebben.
DDSilver: Kijk eens naar Dragon Quest als je mijn visie van een goede jrpg wil. Een gigantische wereld met complete vrijheid, massas ingame activiteiten. Gewoon urenlang verkennen terwijl je het nog lang niet uitgespeeld hebt.
Granted, het combatsysteem is amper gewijzigd door de jaren heen, maar het werkt enorm goed EN het is nog eens uitdagend ook.
De "Tales of ..." serie is iets lineairder, maar heeft ook weer massas extras om te doen voor wanneer je je niet met de main storyline wil bezighouden.
Inderdaad, Dragonquest is een mooi voorbeeld.
Maar dat is wel de uitzondering! Doorgaans is er in Final Fantasy ook van alles te doen als je je niet met de hoofdverhaallijn bezig wilt houden, FFXIII was hierop echt een uitzondering.

Maar om nu te stellen dat het laatste boeiende deel uit het psx tijdperk komt, dat word tegengesproken door zowel de fans, de verkoopcijfers als de game journalistiek.

Overigens was Final Fantasy 7, wat doorgaans als een van de beste delen van de serie beschouwd word, objectief bekeken ook aardig lineair...
lineair is 1 ding, een RPG waarbij je je door een tunnel voortbeweegt in 1 richting is dan weer iets totaal anders.

[Reactie gewijzigd door tehsojiro op 18 januari 2011 17:41]

Uiteindelijk is alles lineair, kijk naar TES, die spellen zij gigantisch open, en toch is het opeens heel lineair als je het spel wilt uitspelen.

FF7 kan je in pakweg 25 uur uitspelen ofzo, dit terwijl ik rustig over de 100 op 1 savegame had staan.
Uitspelen en TES in 1 zin?

TES draait niet om het single player verhaaltje hoor, dat is er gewoon voor de show ;)
"laatste delen die ECHT boeiend waren dateren alweer van het psx tijdperk"

Niet helemaal waar. Crisis core op psp was zeer entertainend om te spelen, hoewel side missions een beetje repeterend waren, toegegeven.

Dat was de laatste goede FF titel die ik gespeeld heb.
FFX-2 was een drama en FF13 was een drama. Ik wil niet eens weten wat voor gedrocht dit gaat worden. :X

toegegeven, FFX-2 had wel 1 van de leukste battle systemen uit de serie.

en het lijkt er ook op dat ze met deze sequel de kant op gaan van de fanservice. Wat heeft Lightning nu weer voor belachelijk SM-pakje aan 8)7

[Reactie gewijzigd door tehsojiro op 18 januari 2011 16:31]

*kuch* Een woord, Bayonetta ;-)
Ja, FFX2 was qua verhaal en aankleding echt een meidenspel, maar het battle systeem was 1 van de betere uit de reeks. Dat passieve 'ik druk niet op knop dus iedereen blijft stilstaan' gedoe vind ik namelijk vreselijk. Dit vereist gewoon wat meer aandacht, is actiever en toch lekker tactisch. Muziek vond ik ook geweldig aanstekelijk.

Kleine beetje wat ik van FF13 heb gezien en gespeeld vond ik lachwekkend. Ik werd zonder voorkennis aan een bossbattle gezet, en had hem in 1x dood. Beetje op x drukken, af en toe switchen naar healen en dat was het wel zo'n beetje. Dat mensen daar warm voor lopen, ik snap het niet.
Ik heb vroeger veel FF en andere rpgs op de ps2 gespeeld. Moet zeggen dat het turn based combat systeem niet het beste systeem ooit is, maar als je dat dan vergelijkt met een combatsysteem in Dragon Age waar je elke 3 seconden moet pauzeren om wat voor elkaar te krijgen is het echt geweldig.
Ik ben dus niet de enige die zich niet kan vinden in dat active combat gebeuren. Voor mij was FFX-2 in het begin gewoon button bashen omdat ik geen flauw idee had (of bedenktijd) om te kijken welke attacks ik tegen welke tegenstander moest gebruiken. FFX daarintegen heb ik meerdere keren uitgespeeld en is een prachtige game MET turn-based gelukkig. :)
Sorry hoor, maar ik zit echt niet op Final Fantasy XIII -2 te wachten. De vorige game was al te beroerd slecht, het zag er allemaal wel mooi uit en de muziek was fenominaal goed. Maar de game heeft een lui verhaal en gameplay is een grote dung crawler terwijl je zelf amper speelt.

Square, als je zo graag films wilt maken, maak die dan. Geef ons dan geen brakke gameplay.

[Reactie gewijzigd door Ins0mniA op 18 januari 2011 16:11]

Ze hebben ook al films gemaakt ;)
Final Fantasy en the spirits within werd niet zo goed ontvangen (ik vond het een mooie film)
En FF VII Advent children, deze werd wel goed ontvangen, maar deze was ook gebaseerd op FF VII een klassieker.
Na FF7 werden games al slechter, de films waren matig en te bizar. FF VII film kon er mee door (visueel gezien) echt bezonder was hij niet. Ik snap de hele hype niet achter deze so-so RPG games. Er zijn veel betere series op de markt.
noem eens 1 serie die beter is dan ? ken er geen een.
Fallout, Elder Scrolls, Diablo zijn de eerste die me zo te binnen schieten, maar er zullen er vast meer zijn. FF is gewoon saaie lineaire slome troep met mooie graphics.
Diablo is in de eerste plaats niet te vergelijken, dat is duidelijk een hack en slash met rpg elementen.
Gelukkig nog redelijk diep dat wel.

Fallout en Elder Scrolls, Fallout 3 hebben ze werkelijk verkracht.
Fallout 1 en 2 waren een 3rd person view rpg met fantatische humor, helemaal niks van terug gezien in deel 3.

TES is echt een rpg waar je van moet houden, ik vond het echt too much eigenlijk.

Zelf flink genoten van Eternal Sonata, ook ontzettend linieair dat wel.
Ook de The Witcher is een flinke aanrader, eigenlijk lijkt het ontzettend op TES maar dan minder groot en een veel beter verhaal.
Mja ok het zijn allemaal geen JRPG's, maar wel RPG's. Net zoals mass effect en dragon age en de KOTOR serie. Ook top naar mijn mening.

Fallout 3 miste de zwarte humor een beetje, maar die is in New Vegas weer helemaal terug, kan je aanraden die serie nog een kans te geven.

Witcher zal ik eens bekijken, bedankt voor de tip.

Blijft al met al dat er veel meer en veel betere RPG's series zijn dan FF.
Eternal Sonata die ik hier boven noemde is wel een goede JRPG van de laatste generatie.
Zelf wil ik Resonance of Fate en Demon Souls nog wel proberen.

Als ze ook maar een deel van die humor hebben meegenomen dan New Vegas dan zou het zeker een dikke verbetering zijn.
Ik ga hem zeker proberen.
Los van smaakverschillen: dat je het niet kent wil niet zeggen dat ze er niet zijn natuurlijk. Overigens is de FF populariteit vooral hier in het westen. Back home doet hun Dragon Quest het bijvoorbeeld stukken beter, heb ik me laten vertellen.
Om dan maar met een echte jrpg voorbeeld te komen
Alle games van Shin megami tensei
Dus lucifers call, persona 1 tot en met 4, digital devil saga

Allemaal games die tenminste niet zijn aangetast door de casual gamers
Final fantasy 13 ben ik nooit ver mee gekomen gezien de bijna altijd rechte lijn in de plattegrond
Heeft er dan niemand ooit de Star Ocean reeks gespeeld.

Als je iets zoekt wat vele malen beter is dan kom je daar ook wel mee weg volgens mij.
Dat is volgens jou.

Denk dat square-enix juist bezig is om iets nieuws te vinden.
daarentegen vond ik de FF13 wel saai kwa verhaal het is te langdradig.

Maar der en tegen wilde ze het verdanden in FF13-2 dus afwachten.

Maar waar ik op zit te wachten is Final Fantasy Vs 13
wat wel real time battle is A.K.A Kingdom Hearts

De reeks 7 tot en met 10 vond ik wel echt ok daarna toch wel minder.

Kom op SQUARE GEEF WAT WE WILLEN REMAKE FINAL FANTASY 7 8)7
Ze hebben ook al films gemaakt ;)
Final Fantasy en the spirits within werd niet zo goed ontvangen (ik vond het een mooie film)
En FF VII Advent children, deze werd wel goed ontvangen, maar deze was ook gebaseerd op FF VII een klassieker.
Ik denk dat er nog voor een hele trilogie meer aan films in het FF universe te maken valt. Ook is de techniek nu een heel stuk verder, dus als ze nu zouden denken over een film met de titel 'Final Fantasy', dan kun je ook zo gek zijn om het live-action in 3D te maken.

Zolang ze er maar niet Uwe Boll voor strikken, maar een regisseur die weet wat films zijn, zoals Steven Spielberg, James Cameron of JJ Abrams.
Jij mag het brakke gameplay vinden, maar voor mij was FFXIII echt wel één van de beste games die ik heb gespeeld. Ik heb dan lang niet alle FF's een keer uitgeprobeerd maar er is echt niks mis met FFXIII, het is gewoon een goeie game. Dat je teleurgesteld was omdat het bepaalde elementen niet had die andere FF's wel hadden maakt dit niet ineens een slechte game. Bovendien het verhaal was echt niet slecht. Probeer jij maar met zo'n verhaal lijn te komen. Final Fantasy is geen makkelijke franchise. Je kunt niet iedere keer een FF VII game krijgen. En ik denk dat we het over de graphics wel allemaal eens kunnen zijn. Beter dan dit heb ik nergens gezien. Anyway de meningen verschillen dus enorm... Ik ben juist heel benieuwd en kan niet wachten op een deel 2.

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 18 januari 2011 16:33]

Ik ben heel blij dat jij het goed vondt en dat je je vermaakt hebt met deze J-RPG.

Maar je kan bij mij echt niet gaan beargumenteren waarom de game goed was. Dus ga ook niet tegen mij preken dat het wel een goeie game is, IK vond het helemaal niets. Ik heb me dood geergerd aan deze game en de game stond ook terecht op me nummer 1 als slechtste game van 2010. Als het uberhaubt een game is, het heeft namelijk net zo veel gameplay als Heavy Rain. (note: Maar Heavy Rain was niet slecht!)

Ik heb wel wel vermaakt met games zo als Super Meat Boy, Halo : Reach, CoD:Black ops, StarCraft II, Civ 5, Bayonetta, Super Mario Galaxy 2, God of War 3, Red Dead Redemption en Mass Effect 2
Inderdaad volledig subjectief.

Zo vond IK Call of Duty waardeloos, maar je zal me niet horen zeggen dat de game 'te beroerd slecht was' of dat de gameplay brak was.
IK vond het niets, maar ik hoop voor de fans dat er een vervolg komt.
Ik moet me aansluiten bij Ins0mniA. Er zijn vast heel wat mensen die wel van FFXIII kunnen genieten, maar ik VOND het een slechte game.

* Vrijwel geen interactie met andere karakters in het spel, behalve dan de andere main characters.
* geen steden/beperkte omgevings wereld
* zeer shitty combat engine . Sommige zullen het helemaal geweldig vinden, maar ik kan me daar totaal niets bij voorstellen. Er zat totaal geen spanning in, veel te repeterend en soms veel te lang durend ( wat niet eens zo erg zou zijn als het niet zo repeterend was )
Helemaal mee eens, zelf heb ik alleen FFVII en FFVIII gespeeld...Deze vond ik beide echt briljant!

FFXIII was voor mij daarentegen een flinke domper... dat combatsysteem, zo wazig... zo repetief... Ik zeg niet dat de FF7/8 combat repetief was, maar daar was alles een stuk duidelijker qua magic en alles.

Op de release van FFXIII had ik hem ook gelijk, gelijk aan het spelen gegaan, na 2 - 3 uur was ik het al wel zat... sindsdien nog twee keer een uurtje gespeeld en meer niet, helaas :(
Leuk dat ze er en vervolg op maken! Hetzelfde als FFX en FFX-2 deze waren ook prima.
Alleen vindt ik Final Fantasy type 0 een vage naam.
Maar hopelijk wordt (zoals ze al aangeven) de besturing iets leuker, het is in FFXIII niet te spectaculair. Ben benieuwd wat ze gaan veranderen/vernieuwen

[Reactie gewijzigd door MarluXiaXl op 18 januari 2011 16:10]

Beter gaan ze hard aan de slag met Kingdom Hearts 3. Dat is voor mij wel een instant-buy itt deze FF titels.
Helemaal met je eens, daar zit ik ook echt op te wachten :9~
Daar is een ander team ondertussen al mee bezig. ;)
Maar is het niet dat het team van FF XIII, mensen had "uitgeleend" aan het team van Versus XIII, om die op tijd af te krijgen? En volgens mij is het team van Versus XIII ook verantwoordelijk voor KH3, maar gaat men daar pas aan werken als Versus XIII af is.
Ze moeten er iig nog wel aan sleutelen.. ik heb xiii gehaald door bijna alleen maar op X te drukken tijdens battles, mag van mij iets minder geautomatiseerd worden :)
Of van de Turn Based battle system af stappen. Gewoon lekker zelf button bashe!
XIII was juist niet turn based maar time based. Verder was het mogelijk om met je eigen karakter al een korte aanval te doen, zodat je niet de hele tijdbalk hoeft te wachten.
Maar dan wel bijna volledig geautomatiseerd time based. Als in: als je niks deed, vochten de characters zelf. En dat was volgens mij toereikend voor heel veel van de gevechten.
ja maar dat is de style van de final fantasy reeks .
daar zijn ze groot mee geworden .
het is mss niet meer van deze tijd maar het is maar waar je voor kiest ook.
het verhaal de muziek de grafix blijven toch altijd top .
de gameplay is iets daar moet je van houden of niet ..
Dat kon je uitzetten ;) Heb ik gedaan maakt het spel uitdagender...
Het slecht worden ontvangen van Final Fantasy XIV heeft natuurlijk weinig te maken met deze aankondiging of toekomstige FF spellen in het algemeen. De mmorpg van Square FF XI en XIV staan volledig los van de single-player avonturen.
Tuurlijk er zijn overeenkomsten in de spelwereld (chocobo's etc) maar qua gameplay heeft het weinig met elkaar te maken.
Persoonlijk was ik geen groot fan van FF XIII en zit dan ook niet te wachten op een vervolg. FF XIII was zo extreem rechtlijnig. Ik zie liever een nieuw singleplayer avontuur in een volledig andere wereld komen.
Mooi, ik koop elke FF game als een soort lemming. 7, 8, 9 en 10 vond ik dermate goed, dat ze nog wel wat krediet hebben na ff 13, wat heel veel dingen goed deed, maar betrokkenheid en variatie miste en daarom niet kon boeien,.
FFXIII, geen moment mee verveeld, en ik heb ook allle delen vanaf 7 ( met uitzondering van XI ) gespeeld. Geen problemen gehad met het rechtlijnige gedeelte, Wanneer je aankwam op de " Terra Incognita " was er voldoende vrijheid na mijn mening.

FFXIII - 2 heet ik daarom ook van harte welkom.