Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 90 reacties, 17.343 views •
Submitter: Sandw!ch

De PlayStation 3-versie van Portal 2 is te spelen tegen de pc- en Mac-versie, en wie de PS3-versie koopt, krijgt er ook nog eens gratis een versie voor pc of Mac bij. Bovendien worden de PS3-savegames opgeslagen op de Steam-servers.

Waar Valve ooit sceptisch was over de PlayStation 3, is de ontwikkelaar inmiddels geheel van mening veranderd. De studio liet de ontwikkeling van de PS3-versie van Orange Box, met daarin de eerste versie van puzzelspel Portal, nog over aan uitgever Electronic Arts. Bij Portal 2, dat in april op de markt verschijnt, wordt dat anders. Valve heeft alle versies van de game zelf gemaakt, dus naast de versie voor Windows, OS X en Xbox 360 ook die voor PlayStation 3. Volgens Valve-directeur Gabe Newell wordt de PS3-versie zelfs 'de beste consoleversie' van de game.

Daarmee doelt Newell op de manier waarop Valve zijn eigen downloaddienst Steam heeft geïntegreerd in het PlayStation Network van Sony. Dat stelt spelers van de PS3-versie in staat om samen te spelen met bezitters van de Mac- of Windows-versie van de game. De verschillende spelers kunnen bovendien allemaal met elkaar chatten. Daarnaast is er de optie om savegames van de PS3-versie van het spel op te slaan op de servers van Steam. Tot slot kunnen bezitters van de PS3-versie van het spel de Steam Play-versie van het spel downloaden. Dat is de volledige versie van Portal 2, naar keuze voor Windows of Mac, die gratis gedownload kan worden. Om de gratis Steam Play-versie te krijgen, moeten spelers hun Steam-account koppelen aan hun PlayStation Network-account.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (35)

Reacties (90)

Reactiefilter:-190085+154+20+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
als ze dit nou eens doen voor meer games ben ik tevreden... maar hoe is portal eigenlijk multiplayer te spelen? wie het eerste bij het einde van het level is???
nope het is co-op, bekijk de trailer maar eens dan krijg je een aardig idee :P
Vergis ik me nu heel erg, of betekend multi meer dan 1?

Co-op is met zn 2en, dus meer dan 1, dus multiplayer?

Street Fighter 4 is tooch ook altijd met zn 2en en is toch ook multiplayer?

Sorry voor het misschien wat bijdehante antwoord, maar co-op zie ik als multiplayer. Het verschil is dat co-op bijna altijd betekend 2 of meerdere mensen in hetzelfde team, multiplayer duid meestal op versus, maar toch.
Multiplayer is inderdaad simpelweg dat je met meerdere spelers tegelijk speelt, co-op is daarvan een bepaald afgebakend gedeelte, zijnde multiplayer waarbij je met meerdere spelers samenwerkt in plaats van tegen elkaar en dan ook nog eens zonder dat er menselijke tegenstanders zijn.
De discussie gaat ook niet over of het multiplayer is, dat is gewoon een slechte verwoording van llsnickerll, maar in de titel staat tegen, een foutje en misschien ook een slechte verwoording van tweakers.
In dat geval vind ik de titel van het artikel wat misleidend. "tegen" vind ik nou niet echt een goede woordkeuze voor een co-op mode.
Titel klopt ook niet : S

[Reactie gewijzigd door Hyperik op 18 januari 2011 14:00]

Dit doen ze niet omdat maar weinig spellen zich hiervoor lenen. Bij shooters bijv zouden de console spelers massaal worden afgemaakt. Voor spellen als portal of greed corp kan dat weer wel. Zolang er maar geen snelheid is verreist met aansturing kan het; de muis/keyboard combo is niet te verslaan met een controller.

Bijkomend denk ik dat men bang is spelers te verliezen van het eigen platform.
lijkt me eigenlijk oneerlijk ps3 tegen pc, Pc heeft gewoon een heel groot voordeel tegenover de ps3 (of elk ander console)

Ik ben wel benieuwd of ze nu gewoon heel steam willen gaan porten naar console. aangezien je steam games hebt lijkt het me leuk ook gewoon chat/voice chat en aankopen te doen op console via steam
We hebben nu ook move controllers die in reactiesnelheid toch een stuk sneller en preciezer lijken te zijn.
ik ben benieuwd of move de pc wel verlaat, aangezien de meeste pc gamers met toetsenbord en muis gewoon sneller zijn dan console gamers

Zelf wil ik wel zien hoe een pc gamer verslagen word door iemand met move :P
Maar er is GEEN competitive mode in Portal 2 voor zover bekend!

Co-op is er en dat is samenwerken, dus snelheid van controls heeft hier niets mee te maken.

[Reactie gewijzigd door Asgaro op 18 januari 2011 17:18]

Dit is wel redelijk revolutionair te noemen, en ik begrijp dan ook niet waarom men zich zo lang verzet heeft tegen het laten spelen van PC gamers tegen console gamers...
Hopelijk komt valve met nog een aantal games die de zelfde multiplayer functionaliteit hebben... Lijkt me op zich wel voor de hand liggend, want ze zullen niet zoveel tijd in zoiets steken zonder er vaker wat mee te doen.

Valve +veel
Het is niet dat ''men'' zich verzet. Het ligt eraan dat de meeste games op console en pc teveel van elkaar verschillen qua bedieningssnelheid. Met een muis is t 100x sneller aimen dan met een controller.
Als je kijkt naar racegames snap ik het inderdaad niet.
pc multiplayer staat toch een beetje bekend als cheaten. en bedrijven zoals EA hebben geen zin in het ontwikkelen van dure anti cheat systemen. Sony of Microsoft willen natuurlijk dat hun multiplayerplatform cheatvrij blijft
Dit is niet 'tegen', maar 'met'.

En als het tegen was, dan zou de console weggevaagd worden. Tegen een muis kan je niet op met je thumbstick.
vraag me af hoe dit gaat werken, want natuurlijk is er de muis <-> controller discussie.
maar hoe zit dat bij co-op, je moet toch samenwerken.

Toch vind ik dit een prima initiatief, zou dit graag vaker willen zien zoals bijv bij PS3 <-> XBOX306
Precisie is in een game als Portal een stuk minder een issue.

In portal één moest je nog wel eens heel snel reageren, maar dit was nog best te doen lijkt me met een controller.

Het lijkt me een stuk beter werken dan b.v. CoD games crossplatform.
Denk maar eens terug aan de UT3 crossplatform (werd snel weer ongedaan gemaakt) of de HALO PC port die toen ook versus xbox spelers kon: beide zaken leidde in iedere match tot ragequits van de console spelers.
Ik hoop alleen dat ze de gameplay niet versimpelen om controllers tegemoet te komen. Heeft iemand beide versies gespeeld? Was de hele game te doen met een controller? Was er sprake van auto aim achtige zaken?

Als je niet beide versies uitvoerig hebt gespeeld dan blijft het gissen of het wel of niet te doen is.
Er zijn twee cheatachtige features in de originele portal(PC dan); een is dat je een portal in wordt gezogen; dit helpt bij precieze sprongen maar kan ook soms irritant zijn. Een ander is dat het portal automatisch wordt geplaats waar hij geplaats kan worden als je op een portal-able muur schiet, zodat je niet een probleem krijgt wanneer je op de rand van een portal-able muur schiet. Het lijkt me raar om hier nog zoiets als auto-aim op de PS3 en XBOX360 toe te voegen.

Ik hoop alleen dat ze voldoende extra content voor geadvanceerde spelers hebben. Ik kan inmiddels portal prelude op mijn touchpad uitspelen, dus als ze dat niet hebben, zal ik maar de helft van de game hebben. Ook hoop ik dat ze een manier vinden voor eerlijke matchmaking in co-op.
Wat bedoel je met de portal worden gezogen? Ik heb hier niks van gemerkt bij de PC, of moet je deze functie specifiek enablen?
Je merkt er niet veel van als je het gewone spel speelt, maar bij mods en custom maps is het duidelijk zichtbaar. Vooral als je twee portals naast elkaar hebt met een hoogteverschil(een veelgebruikte fling in custom maps/mods), want daarvoor moet je dan compenseren.

Deze functie heet "Portal Funnel" en staat automatisch aan. Hij kan wel uitgezet worden via de menu's.
Ik heb beide versies uitgespeeld en er was geen verschil te merken tussen de 2 games.
dat de savegames worden opgeslagen op de Steam Server vind ik een hele goede zaak!!
Ben wel eens te snel en resoluut bezig met een Image terug zetten waardoor ik wel eens een paar games vergeeet mee te back-uppen.

Dat mag Steam van mij wel meer doen!
Steam kan het voor alles doen, de games moeten het alleen ondersteunen.
En ik denk dat de developers het ook moeten ondersteunen. Valve geeft ze heus niet gratis server ruimte / management rechten / VAC ondersteuning.
Euhm fout gedacht. Steamworks SDK + alles errond is gratis. Het zit bijvoorbeeld ook al volledig in UDK ingebouwd.

http://www.steampowered.com/steamworks/

Het is dus te gebruiken voor bedrijven als EA maar als je zelf een $1 spel wil maken, kan je het ook simpelweg implementeren.
Ik hoop dat als dit aanslaat bij de consument (gamers) dat valve + steam dit vaker gaan en willen toepassen op andere games. het zou voor de consument een grote oplossing zijn tegen de hoge prijzen van software.

Voorbeeld
ik heb zelf een PS3, Xbox, WII en pc en notebook staan maar ik wil even een spel spelen dan moet ik gaan uitzoeken op welke apparaat welke games ik heb. En constant allemaal andere Controllers etc.
Het zou veel makelijker zijn dat je een game koopt die compatible is met ps3, xbox en pc (helaas kan WII met 675mHz niet veel dus die valt af of tegen de psp2 en ipad 2 Concurreren )


Ik hoor Julie al denken dan gaat de marketing kapot

Neen als je de software wel apart houd(maakt) voor alle drie de platforms en het op een steam based idee(download en play iedee) aanlevert bij de consument dan is er geen verschil met wat we nu hebben alleen betaal je dan voor een game en niet voor drie schijfjes die ieder de zelfde game bevat. Dus beter voor de portemonnee beter voor het milieu en geen ge eikel meer met allemaal doosjes en de rompslomp van schijfjes wisselen.

[Reactie gewijzigd door Silver Wolf III op 18 januari 2011 14:03]

Dit roepen mensen al jaren. Maar uitgevers willen er niet aan denk ik...

Ik zou ook anders gewoon zeggen: stop gewoon even een PS3, xbox en PC dvdtje in die doosjes.

Maar dan ga je ze weggeven enzo, dodelijk voor de sales. Door dergelijke acties zou ik ook de PS3 versie kopen en weggeven, zelf op de PC gaan spelen.

Daarnaast zie ik eigenlijk ook gewoon graag verschillende prijzen zoals dat er nu voor staat voor de PC. Maar helaas zie je ook hierin terug dat de online versie niet altijd goedkoper is. Zo kosten bioshock en CoD BO beiden meer in de steam online winkel dan in de fysieke winkel: aanvankelijk bioshock 2 voor 45 in de winkel, 54,99 op steam. Later 30 in de winkel, 49,99 op steam. En nu inmiddels 15 in de winkel, 19,99 op steam. (hoewel laatst in de aanbieding voor 13,89). CoD BO? Altijd 59,99 op steam geweest. Zulke prijzen zie je niet in de winkel. Daar heb ik em release dag voor 41,99 gekocht.
Ik kan me wel voorstellen dat je voor een kleine meerprijs meerdere versies tegelijk kunt kopen. Maar ik denk dat je gelijk hebt en de uitgevers er niet aan willen. Zijn natuurlijk bang voor doorverkoop. Maar misschien kan je ze aan één account koppelen, bijvoorbeeld je xbox account in het geval van PC en Xbox versie in 1 doos of je playstation account bij PS3 en PC.

Deze ontwikkeling (het tegen/met anderen op een ander game platform kunnen spelen) is wel iets waar ik, en vele gamers met mij gok ik, op zitten te wachten!
Kan Atari dit niet voor Test Drive Unlimited 2 doen? Het zou fantastisch zijn om het spel op beide platforms te kunnen spelen, afhankelijk van met wie je zou willen spelen, of in het geval je het spel bij een vriend wilt spelen en geen zin hebt je PC mee te nemen.

Edit:
Wat ik overigens altijd ironisch vond is dat uitgevers je maar wat graag willen doen geloven dat je een spel niet koopt, maar dat je een licentie koopt om het te spelen. Maar dat tegelijkertijd je dus wel opnieuw mocht betalen wilde je het spel op een ander platform spelen. Op deze manier zie dus eindelijk dat het niet meer om het platform draait, maar om de content zelf, en dat je dus zelf mag uitzoeken waarop je het wilt spelen. Dit is een stap in de goede richting mijns inziens.

[Reactie gewijzigd door Cid Highwind op 18 januari 2011 15:50]

erg netjes om dat zo te doen er zijn geneog mensen die een ps3 en pc hebben en als ze dan hun game op beide manieren kunnen spelen dan is het gewoon super dat je het kan combineren, afgezien van het feit dat ik Steam en mega ..... systeem vindt juich ik dit zeer toe.
Wat is er mis met steam dan? Gebruik het sinds HL2
Alle games die ik sinds dien heb gekocht zijn onderhouden en veel mag ik nu zelfs op mijn mac spelen zonder extra kosten!
Helemaal mee eens.
Mijn games worden altijd voor me bewaard zonder dat ik cd'tjes hoef te bewaren.
Mijn games worden moeiteloos geupdate.
Het is gelijk een handig systeem om een vriend in-game te joinen (waarvoor ik vroeger X-fire gebruikte)
Verder nooit problemen gehad met steam!
Het is alleen te hopen dat ze nooit onverwachts de stekker eruit trekken.
dan nog is het geen probleem. je kan je steam folder gewoon copy pasten en dan werken je games nog (afgezien van een paar spellen).
en valve heeft bekend gemaakt dat als de stekker eruit gaat er patches gemaakt worden zodat ze niet meer via steam gespeeld hoeven worden
En volgens mij heeft Valve dan ook een nette oplossing.

Zo is door Sierra (uitgever originele Half-Life) de stekker ooit uit WON (online gamesysteem) getrokken. Toen Steam werd geïntroduceerd kon ik met de originele keys de games gewoon opnieuw installeren/downloaden, met alle voordelen die Steam had te bieden.

[Reactie gewijzigd door Jeroenimoes op 19 januari 2011 00:20]

Steam is uitgegroeid tot het systeem waar je als gebruiker voordeel bij hebt, in plaats van DRM wat de eerlijke koper alleen maar last van heeft. In het begin met 1.6 was het redelijk klote, maar tegenwoordig ben ik blij als ik erachter kom dat het een steam spel is.
Steam is op veel manieren goed, maar verre van onfeilbaar. Zo was de release van Super Meat Boy een drama. Op de releasetijd werd het steamid van de game zomaar aangepast, zodat het spel opeens niet meer in je gamelijst stond (Nadat de releasetijd een uur of 20 was opgeschoven met stapjes van 1 uur). Hier kreeg je als gebruiker totaal niets van te horen, het kostte ze een dag om dit te verhelpen.
Verder is de downloadsnelheid vaak echt zielig te noemen wanneer er een keer een grote game uitkomt.. Cod7 bijvoorbeeld..

Maar ach nu met iDeal toch weer een ideaal systeem.

[Reactie gewijzigd door Dramatic op 18 januari 2011 19:50]

de prijzen zijn wel te hoog, zeker digitale producten zouden wel wat goedkoper kunnen dan de verpakte versies
Is dit het begin van een grotere samenwerking tussen PSN en Steam? Zou heel erg mooi zijn en geeft de PS toch weer een voorsprong op de Xbox (zolang die niet dezelfde ondersteuning krijgt). En dan kunnen eindelijk de PC vs console battles uitgevochten worden :)
Ik dacht dat valve juist deze ondersteuning eerst bij de xbox wou doorvoeren. Ik kan nu echter niet een bron vinden. Maar volgens mij wou microsoft dit juist niet. Daarom zijn ze vast over gestapt naar sony's ps3.
Heel goed initiatief, maar geldt dit ook voor de Xbox 360? Ik zou het geweldig vinden om tegen PC/PS3/Mac spelers te kunnen spelen!
Dit zal niet gebeuren aangezien bij een ander spel het ook geprobeerd werd maar daarbij wilde MS het niet. Het spel waar ik het over heb is Final Fantasy XIV.
Nice, ik denk dat ik hem dan voor de ps3 koop.
Als de pc versie er dan gratis is bij zit kan ik kiezen.

zou de coop ook splitscreen werken voor ps3?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True