Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 26, views: 12.163 •

Terwijl de CES voornamelijk in het teken stond van Android-tablets die met Nvidia's Tegra 2-chipset zijn uitgerust, probeerde Qualcomm indruk te maken met zijn eigen dualcore-Snapdragon-soc. De nieuwe soc zou nog dit jaar worden gebruikt.

De nieuwe system-on-a-chip draagt de naam MSM8x60 en beschikt over twee Scorpion-cores en de Adreno 220-gpu. De soc is verkrijgbaar in twee varianten: de 8260, die ondersteuning biedt voor gsm, umts en hspa+, en de 8660, die ondersteuning biedt voor cdma2000 en ev-do rev. 0. De soc is een concurrent van onder andere Nvidia's Tegra 2-soc, maar deze socs verschillen wel op een aantal punten. Zo zijn de Scorpion-cores nog gemaakt op basis van de Cortex A8-core, terwijl de Tegra 2-chipset de Cortex A9-core als basis heeft. Verder hebben de Scorpion-cores een kloksnelheid van 1,2GHz. De soc was tijdens de CES al terug te vinden in de Eee Pad Memo van Asus.

Wat gpu betreft verschillen de beide socs ook significant, aangezien Nvidia zijn eigen gpu-technologie inzet, terwijl Qualcomm gebruikmaakt van zijn Adreno-gpu, die deels op technologie van AMD is gebaseerd. Al met al zou de soc in staat zijn om stereoscopische 3d-content in hd af te spelen en behoort multiparty-conferencing tot de mogelijkheden. Een voordeel van de Qualcomm-soc is de mogelijkheid om een van de twee cores volledig uit te schakelen, terwijl de Tegra 2-soc hoogstens de kloksnelheid van de cores onafhankelijk kan aanpassen. Tijdens de CES demonstreerde Qualcomm onder andere het verschil tussen webbrowsen met 1 of met beide cores ingeschakeld.

Reacties (26)

En wanneer kunnen we deze ontwikkeling terugzien in telefoons?
In de praktijk lijkt dit nogal tijd te vergen...je ziet ze vaker pas maanden later uitkomen, of een half jaar zelfs...Tegra duurde volgens mij ook bijna een jaar...of dat voelde alleen zo ;)

[Reactie gewijzigd door Boy op 14 januari 2011 10:04]

Volgens het artikel "nog dit jaar".
De nieuwe soc zou nog dit jaar worden gebruikt.
Ook zit hij in de Eee Pad Memo, en die komt vermoedelijk uit in juni en kost 500 dollar.

Bron:
http://www.engadget.com/2...out-of-the-couriers-book/

Lijkt me dat de SOC van Qualcomm dus of eerder, of in juni uitkomt. Uiteraard zal het nog wel een tijd duren voor je ze veel terug ziet, net als de Tegra-2, die zal je ook niet grootschalig zien op de korte termijn. Ik vermoed zelf dat we dual-core CPU's in mobile devices pas echt gaan zien in 2012. Wellicht dat we dan in dezelfde situatie als nu zitten, maar dan met tri-core of quad-cores, al zou ik nu zeggen dat het daar in 2012 nog wat te vroeg voor is.

edit: typo.

[Reactie gewijzigd door Chocola op 14 januari 2011 10:09]

Hopelijk nooit tenzij je een accuduur van een kwartier handig vindt :)

Den volgende generatie misschien. ,
Ik heb toch graag een dualcore als dit vastlopers kan voorkomen.
Omdat ik vaak veel processen tegelijk aanheb ebuddy/msn+safari/opera+youtube/muziekplayer, mijn ipod 2G jailbreaked heeft er vaak problemen mee :( , maar dit is deels ook te danken aan het werkgeheugen.
Dit is een mooie ontwikkeling, maar volgens mij moet het niet verder gaan dan dualcores, want wat heb je nou aan een quadcore op je mobiel?(sneller word die niet van 4 cores op 700 Mhz)
Je kunt beter een veel snellere core hebben denk ik en eentje die wat langzamer draait voor de bijzaken ofzo. Ze moeten echt goed kijken naar het verbruikmanagment: zodat deze met het bijbehoorende load-percentage overclockt(van downclock naar normaal dus). En niet alleen 30% en 100%. Is het zo moeielijk om 5 profielen aan te maken? dus 30-40-50-70-80-100 ofzo.
Ze moeten de cores echt variabel(er) maken. Want als ik alleen muziek luister kan die hele 2de core uitgeschakel worden en de eerste terug geclockt naar 500 Mhz ofzo en als ik mijn lockscreen tevoorschijn haal hij dan de 2de core activeerd op 500 Mhz.
Ik heb toch graag een dualcore als dit vastlopers kan voorkomen.
Nee. Telefoons hebben tegenwoordig echte Operating Systems, zoals Linux of OSX. Die kernels blijven draaien, ook als een applicatie vastloopt.
want je wil stereoscopische 3d beelden op je telefoon bekijken? :P
En toch had ik Qualcomm eerder met dualcore chips verwacht dan nVidia.
Ik denk dat we deze dingen pas in 2012 goed gaan terug zien,
en het stereoscopisch weet ik wel zeker dat het pas 2012 is voordat er zo n telefoon op de markt komt.

maar lijkt me wel een leuke vooruitgang, zolang het zuinig is
Ik heb liever dat men eens een keer een super accu ontwikkeld voor die smartphones waarmee je een paar dagen kunt werken.
Waarom denk je dat er dual-core cpu's worden ontwikkeld? Beiden cores hoeven minder hard te draaien bij zwaardere belasting, dan 1 core die al het werk moet doen. Wat dus een energiebesparing zal opleveren en een positief effect op je accu heeft :)
Die energiebesparing is alleen een best-case-scenario. Kijk eens naar hoe lang het op PC's heeft geduurd voordat programma's een fatsoenlijk multithreaded geschreven werden (eigenlijk valt het nog steeds tegen).

Situaties waarin je weinig besparing of zelfs hoger verbruik hebt met twee cores:
• single threaded applicatie (1 core op vol vermogen, 1 op laag)
• OS dat niet geoptimaliseerd is voor multi-core. (nutteloze verplaatsen van een taak van core 1 naar core 2 en terug, zorgt voor meer rekenwerk).
• slecht programmeerwerk.

Ik kom regelmatig Android Apps tegen die voor een onverklaarbaar hoge CPU belasting zorgen, ongeacht het type processor (600MHz ARM11 of 1.2GHz Cortex A8). Slechte apps zouden dus ook gewoon voor een hoge belasting zorgen op een dual core, met beide cores op vol vermogen verbruikt een dualcore 2x zo veel als een single core.

Daarnaast, grootste verbruiker van een smartphone is doorgaans het scherm, zeg iets van 40-50% scherm. De rest zit in de CPU en baseband processor/communicatie, etc. De batterijduur zal dus zelfs in de besttcase niet zo gigantisch veel beter worden.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 14 januari 2011 10:28]

Daarnaast, grootste verbruiker van een smartphone is doorgaans het scherm, zeg iets van 40-50% scherm. De rest zit in de CPU en baseband processor/communicatie, etc. De batterijduur zal dus zelfs in de besttcase niet zo gigantisch veel beter worden.
Niet veel beter maar natuurlijk wel veel slechter :P
Mooi dat je Android aanhaalt, want juist Android is erg multi-threaded qua opzet. Multi-threaded coden wordt erg aangemoedigd door hoe de Android API in elkaar zit. Het is zelfs bijna onmogelijk een degelijke app te maken die niet multi-threaded is.

Tegen slechte apps valt weinig te doen, natuurlijk. De mobiele markt zit nou eenmaal vol met hobbyisten, en de qualiteit is vaak ver te zoeken.
Een Adreno 220-GPU? Jammer hoor! De Adreno 3xx-GPU serie komt toch ook in 2011?
"Adreno 3xx GPU is similar to the GPU performance of the current gaming gerneration’s Xbox 360 and PS3." http://www.techit.in/qual...lopment-for-best-soc-gpu/

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 14 januari 2011 10:21]

"Similiar game performance" is niet similiar GPU performance. Wat Qualcomm waarschijnlijk bedoeld is dat games er op een mobieltje (met mobiele resolutie) gelijkaardig uit gaan zien als de huidige consoles.


Gelijkaardige performance ga je nooit halen. In een smartphone is onderandere de geheugenbandbreedte van huidige consoles gewoon voorlopig nog niet haalbaar
Heel veel verschillen de schermpjes kwa resolutie nietmeer met die van een Xbox 360 of Playstation 3 hoor. Sommige schermpjes zijn a HD of zelfs full HD.
De PS3 wordt nog steeds slecht voor geprogrammeerd dus dat kun je niet vergelijken met games op de PS3. In ieder geval power pc´s staan om hun hoge energie verbruik bekend, ik hoop niet dat ze daarop gelijkwaardig worden. }>

Toch vraag ik me af hoe het nu zit aangezien zowel Intel, AMD en Nokia voor Meego gaan. Deze chipset is nog op arm gebaseerd, maar waar zouden intel en AMD op gaan wedden X86??? :X
HD? Full HD? Waar vind ik die dan? De hoogste resolutie vind je op tablets, in de echte high-end modellen is dat 1366*768, wat inderdaad overeen komt met HD. Maar bijvoorbeeld een iPhone 4 (hoogste resolutie smartphone) heeft maar 600k pixels. HD is ongeveer 1MPix, een goede 33% meer, en FHD is 2MP, 200% meer als de iPhone 4.


Echter is resolutie natuurlijk niet de enige factor, fillrate is makkelijk genoeg te realiseren, zelfs op een mobieltje, het gaat voornamelijk om shader performance en texturing. In een videokaart met 512MB geheugen kan je veel gedetaileerdere textures opslaan dan in 512MB shared geheugen. Echter heb je op een kleiner schermpje met een lagere resolutie ook niet even gedetailleerde textures nogdig. En hetzelfde geldt voor de shaders.
terwijl Qualcomm gebruikmaakt van zijn Adreno-gpu, die deels op technologie van AMD is gebaseerd.
Adreno is volledig op "technologie van ATI" gebaseerd. Qualcomm heeft namelijk de gehele mobiele divisie van ATI/AMD overgenomen twee jaar geleden.

@jazco2nd - ATI Imageon

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 14 januari 2011 22:47]

Maar volgens mij was het juist technologie van AMD, niet ATi of ATI-AMD.
ATi Imageon is waar het allemaal op gebaseerd was in de MSM7K tijd, in ieder geval. Lijkt me dus dat het hier ook gaat om ATi, en niet AMD.
Dit is vooral goed nieuws voor HTC, aangezien die zich toch aardig vastgepind hebben op qualcomm en daarom ook nog geen dualcore toestel aangekondigd hebben. Hopelijk schiet de introductie voor htc een beetje op, anders gaan ze een behoorlijk eindje achterlopen ben ik bang.
Ik vraag me af hoe deze nieuweling van Qualcomm presteert tegenover Nvidia's Tegra 2 en Samsung's Orion O+ . Het wordt dus wachten op de eerste benchmarks van Tweakers.net. :*)
Mag ik aan nemen, dat "multiparty-conferencing tot de mogelijkheden" betrekking heeft op multiparty Video Conferencing? Gezien de context van de gehele zin, plus multi-party Audio conferencing er al is?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Gamescom 2014 Gamecontrollers Websites en communities Smartphones Beheer en beveiliging Sony Microsoft Games Besturingssystemen Consoles

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013