Hoofdcategorieën
Device Settings

'PSP2 net zo krachtig als PS3'

Door Paul Hulsebosch, donderdag 13 januari 2011 13:33, views: 45.552

Medewerkers van Sony zouden de PSP2 bij ontwikkelaars en uitgevers aanprijzen als net zo krachtig als de PS3. De handheld zou bovendien games vanaf een fysiek medium kunnen spelen, om winkeliers tegemoet te komen.

Sony make.believe logo (45 pix)Sony gaat de strijd aan met Nintendo, beweert het Engelse MCV. De site maakte eerder deze week al bekend dat het Japanse concern de PlayStation Portable 2 op 27 januari, op een persevenement in Tokio gaat aankondigen. De Japanners zitten daarmee dicht op de hielen van Nintendo, dat op 19 januari, op bijeenkomsten in Amsterdam en New York een grote presentatie van de 3DS geeft. Bovendien zou Sony al druk bezig zijn om de PSP2 onder de aandacht van uitgevers en ontwikkelaars te brengen. Sony zou de handheld daarbij aanprijzen als 'net zo krachtig als de PS3', al is onduidelijk wat daar precies mee bedoeld wordt.

De PSP2 zou bovendien in staat zijn om games vanaf een fysiek medium af te spelen. De PSP Go, die Sony in oktober 2009 op de markt bracht, kan alleen gedownloade games afspelen, wat tot protesten van winkeliers leidde. Sommigen weigerden zelfs om de Go te verkopen. Dat wil Sony met de PSP2 voorkomen. Er is nog niet bekend op welk formaat de games voor de PSP2 gaan worden geleverd. Voor de huidige PSP gebruikt Sony de umd.

De handheld, waarvan Sony het bestaan officieel nog nooit heeft bevestigd, zou in het laatste kwartaal van dit jaar verschijnen. Misschien zelfs al in oktober, beweren de bronnen van MCV. Ook daarmee probeert Sony Nintendo op de hielen te zitten; de 3DS verschijnt in maart. Sony probeert uitgevers en ontwikkelaars bovendien te stimuleren om games te maken die gebruikmaken van de grafische kwaliteiten van de handheld. Daarmee wil de uitgever enthousiasme voor de PSP2 aanwakkeren. De consolebouwer hoopt bovendien dat ontwikkelaars games maken die afwijken van de, over het algemeen simpelere, games die voor smartphones verschijnen.

Geruchten over een introductie in het najaar van 2011 en over games die beschikbaar zullen zijn op een fysiek medium gaan er al langer. Zo stelde Sony-directeur Kazuo Hirai winkeliers in augustus 2010 al gerust door te melden dat de opvolger van de PSP in staat is om games vanaf een fysiek medium af te spelen. Over het binnenwerk van de PSP2 is nog niet veel bekend. Er is alleen het vermoeden dat de handheld wordt aangedreven door een Tegra 2-soc van Nvidia, die met TSMC's 28nm-procedé is vervaardigd.

Mocht dat het geval zijn, dan komt de rekenkracht van PSP2 niet in de buurt van die van de PlayStation 3, die door een Cell-processor wordt aangedreven. De handheld zou bovendien een groter scherm met meer pixels krijgen dan zijn voorganger. Daarnaast zou de PSP2 een aanraakgevoelig vlak krijgen, dat op de rug van de console wordt aangebracht. Het vlak wordt omschreven als een grote muis-trackpad. Hoe de trackpad zal worden gebruikt is nog niet duidelijk.

Behalve de PSP2 zou Sony bovendien binnenkort de Xperia Play willen aankondigen, een mobiele telefoon van Sony Ericsson die wordt omschreven als een combinatie van PlayStation en smartphone. Er zijn de laatste weken allerlei foto's en video's van de telefoon op het internet verschenen, meestal via Chinese websites.

Volgende 14:16 IBM en Samsung gaan samenwerken bij chiponderzoek
Vorige 13:17 Freecom bouwt compacte externe drives voor Macs
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  »

Met een ps3 in je rugzak zeker. En dan je psp gebruiken als scherm.

Tja zeggen ze ook over de iPad en Android phones dat die games net zo goed zijn als pc/ps3/360 games. :? psp games zijn wel stukken beter dan ipad/android

Op een lagere (niet HD) resolutie is de performance natuurlijk stukken beter maar betere graphics in een PSP2 phone dan mijn laptop (ps3 is beter), dat is klink klare onzin. Marketing geblaat.

[Reactie gewijzigd door Hyperik op donderdag 13 januari 2011 13:54]


Kijk naar Infinity Blade. Welke PSP titel komt daarbij in de buurt? Het is gewoon Unreal Engine 3.

Dan ken jij weinig games op de psp. http://www.youtube.com/watch?v=ifapyfKOs4I

De U3 engine is aangepast voor iPhone, dus je krijgt een beperkte engine.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op donderdag 13 januari 2011 14:07]


Heb het filmpje gekeken, maar zie amper verschil in kwaliteit. Ik heb games op mijn iPhone gezien die er mooier uit zien.

Beide apparaten kunnen mooie graphics laten zien. PSP is alleen meer geschikt om te gamen door de fysieke knoppen.

Voor de rest is het in mijn ogen allemaal één pot nat.

ik heb de meestte grote iphone games met "uber graphics" wel gespeeld maar op verschil in resolutie op de iphone 4 is het design vaak maar karig, waar infinity blade wel mooi is, is het geen spelwereld en super beperkt waardoor ze er echt alles uit kunnen halen, maar neit vergelijkbaar met de spelwereld van bijvoorbeeld god of war die vele malen groter is doordat je er in rond kan bewegen en de character details net zo groot zijn, en dat voor een zoveel jaar oude handheld. jammer dat de PSP nooit zo sterk van de grond is gekomen als in japan.


Je hebt gelijk!
aar jij vergeet dan weer dat een iphone ook nog een dik OS op de achtergrond draait dat niet gestreamlined is voor games.
Die bakken met werkgeheugen en processing power moeten verdeelt worden over alle zooi die op dat moment draait.
De vraag is of dat ooit helemaal gebruikt gaat worden.
De iphone heeft een veel kortere levenscyclus dan de psp en de gamesmakers zullen dan nooit de kans krijgen om de hardware optimaal te benutten.
Dat betekent dat je met dezelfde situatie komt te zitten als met een pc. Je hebt altijd meer power nodig om een soortgelijke performance te halen vergeleken met een console.
Je hebt dan ook een nadeel ten opzichte van een pc, je kan je graka niet upgraden.

Je hebt dan een apparaat in handen dat nooit perfect zal performen met games maar die je ook niet kunt upgraden.
Dat maakt het op zich een mindere deal als je veel spelletjes wilt spelen.

de graka van je psp is ook niet te updaten :+ en background apps op de iphone... lol. menig user zou daar heel blij mee zijn, maar dat is momenteel zo vreselijk beperkt dat je er geen zak aan hebt. alleen messaging client en music streams... verder kom je niet. en dat vreet nou niet bepaald resources, zelfs de music stream niet... en waarom zou je uberhaupt muziek luisteren tijdens het gamen, die games hebben meestal zelf al muziek...
@ alle mods out there: sorry voor de ongelofelijke offtopicheid maar ik ben weer in de aloude apple-val gelokt en een ellelange nutteloze discussie over iphones aangegaan 8)7

[Reactie gewijzigd door Prototype666 op donderdag 13 januari 2011 18:41]


Daarentegen werkt dat "dikke" OS nog steeds goed op oude iPhone hardware wat meerdere malen langzamer is dan de laatste iteratie iPhone 4.
Zo dik is het kennelijk niet.

Ook zijn de API's voor grafische acceleratie vele malen beter tegenwoordig. De PSP kwam in een tijdperk dat er bijv. geen OpenGL ES was. Zover ik weet is de API voor grafische acceleratie gebaseerd op het systeem van de PSOne.
Het gebruiken van bestaande standaarden maakt het al een stuk eenvoudig aangezien de softwarematige grenzen dan al vaak bekend zijn. Of in ieder geval is de know-how er reeds.

Wel vind ik jammer dat men gaat voor de nVidia Tegra 2. Voor apparaten zoals de PSP die zo'n lange levensduur hebben zouden eigenlijk een custom SoC moeten krijgen i.p.v. off-the-shelve SoCs.

Ik heb zelf een PSP en de PSP kan grafisch echt niet tippen aan de iPhone. Maar de PSP gaat dan ook al een tijdje. Ik kan me voorstellen dat de PSP2 de iPhone weer op zijn beurt zal wegblazen.

Er zou nogal wat mis zijn als een moderne gameconsole op gamegebied slechter zou presteren dan een tegen die tijd bijna anderhalf jaar oude mobiele telefoon. Ik snap ook niet waar deze discussie vandaan komt, de iPhone is geen console en is daarom al niet te vergelijken met een PSP, en het feit dat de iPhone betere graphics heeft dan de originele PSP vind ik ook nogal wiedes gezien het feit dat die 4 jaar nieuwer is...

Als de PSP2 de tengra 2 SOC heeft dan kunnen telefoons hem bijbenen, die hebben namelijk ook een tengra 2.

Nee, want er word een psp2 ontwikkeld, dus ontwikkelaars hebben niet het probleem dat ze voor verschillende toestellen moeten ontwikkelen. Tevens zal het geen android zijn, maar een licht systeem, met fully-optimized spellen. Iets wat je ook op de iphone hebt, maar niet op android, in ieder geval in mindere mate, omdat er zo veel verschillende toestellen zijn!

[Reactie gewijzigd door Antonyjeweet op donderdag 13 januari 2011 18:33]


...lol, een moderne smartphone vergelijken met een gameheld van tig jaar oud wahahahaha Als dat je basis voor vergelijking om je eigen phone wat meer jus te geven :+

Infinity Blade draait inderdaad op de Unreal Engine 3, echter is er een verschil tussen 'real time' in deze open Unreal Engine 3 wereld rondlopen of 'turn based' naar locaties gaan. Dit laatste doet Infinity Blade. De graphics zijn zeker zeer mooi, maar pas met graphics en gameplay op hetzelfde niveau zie ik het pas als een echte gelijke.

Infinity Blade is zeker gruwelijk gedaan op een mobiel device, daar wil ik niets aan af doen.

Infinity Blade draait inderdaad op de Unreal Engine 3, echter is er een verschil tussen 'real time' in deze open Unreal Engine 3 wereld rondlopen of 'turn based' naar locaties gaan. Dit laatste doet Infinity Blade. De graphics zijn zeker zeer mooi, maar pas met graphics en gameplay op hetzelfde niveau zie ik het pas als een echte gelijke.
Nee, dat maakt echt weinig uit. Het grote verschil zit in de dynamische aspecten van de wereld. Op de iPhone heb je geen realtime lighting, geen post-processing en simpele physics. Voor de rest moet je gewoon een beetje slim omgaan met de resources, maar dat moet je op elk ander platform ook.

Helemaal mee eens elmuerte!

En alles wat hier boven gediscussieerd wordt is gebaseerd op meningen! Geen feitelijke technische vergelijkingen! En hiermee bedoel ik niet de hardware maar juist de software!
Stel je runt de Infinity Blade game op dezelfde resolutie als je een PS3/XBOX/PC game doet. Dan kom je heel wat aspecten tegen waar je aan kunt zien dat zij met de resources hebben gespeeld om het speelbaar te houden en voor het oog (want dat is het gewoon) net zo strak eruit te laten zien.
Zoom je dus in op deze graphics, dan zie je pas dat het helemaal niet gelijk is aan een Unreal 3 engine.

Juist omdat hier gewerkt wordt met kleine schermen hoef je ook niet uber graphics neer te zetten. Maar voor je gevoel (mening) zijn de graphics dan net zo goed als een huidige console of PC game.

Ik wil hiermee dus geen kant kiezen van deze discussie maar juist aanvullen met het feit dat er anders wordt gepresenteerd.

Ik ben absoluut geen iOS liefhebber maar als ik kijk hoe Rage HD en Infinity Blade en Epic Citadel gepresenteerd worden valt mijn bek open.
En dat laatste heeft ook zeker te maken met : "hoe krijgen die gekke/briljante koppen daar ij Apogee/Unreal dit voor elkaar! Zooo slim om gaan met wat je oog nog wel kan zien aan detail en waar het verwaarloosd wordt en dus niet nodig is.

Als je nou - even hypothetisch gesproken - een PS3 of XBOX of PC game real time zou kunnen draaien op je iPhone, Android toestel of PSP kon runnen en dit zou vergelijken met een van de games die nu high end oogt op een van deze telefoons. Dan zul je toch amper verschil zien, terwijl die high end games juist veel meer detail bevatten.

Ik hoop dat jullie deze kronkel die ik probeer uit te leggen snappen }:O

edit: even aanvullend. Neem bijvoorbeeld het "retina display" van Apple maar als voorbeeld. Tot waar je oog nog detail kan registreren is nodig om te presenteren. Nothing more.
Ik praat hier dus alleen over de graphics. Physics en AI e.d. buiten gelaten.

[Reactie gewijzigd door Feutis991 op donderdag 13 januari 2011 16:23]


Het helpt waarschijnlijk ook dat je veel dingen maar van 1 kant kan bekijken. Toch blijft het een enorme prestatie als je ziet hoeveel poly's alles heeft!

En dat probeer ik dus te benadrukken!
Dat heeft het helemaal niet!! Dat lijkt allemaal zo!
Maar is aan de andere kant dus ook helemaal niet nodig!

Tot in hoeverre het waar zal zijn kan ik uiteraard niet beoordelen. Toch moet je het niet onderschatten. Ten eerste is zoals je al zei, de resolutie lager, maar dat niet alleen, de PPI is een stuk hoger dan op een PC of TV, hierdoor zien de spellen er ook strakker uit..
Ten tweede heb je vaste hardware, waar je op de PC een miljoen verschillende samenstellingen kan hebben (CPU, GPU, Geheugen enz) is dat bij een console of handheld vast, developers weten precies met wat ze te maken hebben en zullen dan ook langer tweaken om de maximale kwaliteit te halen uit spellen. Hierdoor zien exclusieve titels er voor consoles ook mooier uit.
Ten derde is een laptop (uiteraard zijn gaming laptops de uitzondering) niet gemaakt voor gamen, de grafische chips zijn gemaakt voor het aansturen van je OS, wat andere programma's en voor een beetje gamen, GPU's zijn dan ook meestal de bottleneck voor gamen in laptops, bij een console/handheld zijn dit vaak juist de sterkste punten.
Ten vierde hebben consoles/handhelds weinig in de achtergrond draaien, waar je met een PC maar ook telefoons (en voor de duidelijkheid, ze hebben het hier over de PSP2, niet de Xperia Play), veel in de achtergrond heb draaien wat dan ook weer het systeem vertraagd, zeker op bepaalde moment waardoor het wenselijk kan zijn om je instellingen iets lager te zetten om tegen die moment in te gaan.

Persoonlijk verwacht ik dat ik van de PSP2 net zo onder de indruk zal zijn als van de PSP, Sony moet ook wel, Nintendo verslaan ze niet, maar om hun bestaansrecht te houden moeten ze iets bieden wat Nintendo niet heeft, en dat zijn high end graphics.

Ik ben in ieder geval erg benieuwd.

Er is alleen het vermoeden dat de handheld wordt aangedreven door een Tegra 2-soc van Nvidia, die met TSMC's 28nm-procedé is vervaardigd. Mocht dat het geval zijn, dan komt de rekenkracht van PSP2 niet in de buurt van die van de PlayStation 3, die door een Cell-processor wordt aangedreven
Een beetje tegenstrijdig met de titel. Ik zie in heel het verhaal niks terug over het feit dat een PSP2 even krachtig zou zijn als een PS3.
Sony zou de handheld daarbij aanprijzen als 'net zo krachtig als de PS3'.¨
Ik noem dit speculatie en een gerucht. Ik zou dit niet opnemen in een artikel als dit, dat past gewoon niet. Vooral niet omdat er geen bron bijstaat en/of ondersteunende data.

[Reactie gewijzigd door kaluro2 op donderdag 13 januari 2011 13:37]


Vandaar dat er ' 's om de titel staan, het is de claim van Sony. :)

Het is de claim van iemand, dat sony dat claimt zoals ik het lees.
Er gaan geruchten dat sony het claimt :P..

Maar inderdaad, ik had de aanhalingstekens gemist.

[Reactie gewijzigd door kaluro2 op donderdag 13 januari 2011 13:39]


Sony zou de PSP2 met deze kwalificatie tegenover uitgevers en ontwikkelaars aanprijzen

Ik noem dit speculatie en een gerucht.
Ik noem het misleiding / oplichting van de marketingafdeling.

Nou ik denk niet dat de marketing afdeling hier iets mee te maken heeft. Het is een gerucht waarvan de bron niet bekend is.

De werkelijke bron zou opzich best de marketing afdeling van Sony kunnen zijn. Onder het mom van 'message bombing' (meen dat het zo heet) een statement op het internet gooien en mond op mond reclame de rest laten doen.

Maar ik vind dit toch echt abject en infaam. ;)

[...]

Ik noem het misleiding / oplichting van de marketingafdeling.
m.a.w, de marketingafdeling doet hun werk / datgene wat ze het beste doen, :+.

Op een resolutie van 320x240 niet ondenkbaar nee. Maar HD lijkt me erg sterk.

edit: Ik vind het niet ondenkbaar dat ik een PSP aan de tv kan hangen, als die toch dezelfde power heeft als de ps3 ;)
Maar ik vind het een mooie bewering, wat GamingZeus hieronder zegt zal het misschien dezelfde ervaring bieden op een véél lagere resolutie dan 1080p. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een lullig Arm-processortje even de Cell processor bijhoudt en ik kan me ook niet voorstellen dat ze de Cell hebben verkleint.

Net zo krachtig als de PS3 per kubieke centimeter zeg maar :D

[Reactie gewijzigd door poepkop op donderdag 13 januari 2011 23:26]


HD resolutie lijkt me ook een overkill voor een portable game console, iets van 800x480 of 960x640 is meer dan genoeg, zie moderne smartphones :). Ik ben echt benieuwd wat er bedoeld wordt met krachtig, is dat rekencapaciteit, grafische weergave, stroomverbruik? Heel erg vrij interpreteerbaar het woord krachtig!

Stroomverbruik hoop ik in ieder geval niet. Dan moet je een pittige accu mee nemen (of sony moet een heel nieuw soort batterij ontwikkeld hebben met een absurde energiedichtheid :+ )

Ik denk in grafische kracht idd dat het er ongeveer net zo mooi uit zal zien voor het oog.
Ik hoop dat er wel nog genoeg rekenkracht overblijft voor andere taken als je die grafische kwaliteit wilt halen.

Ik hoop dat sony het apparaat niet zoals met alle andere PS producten met erg krap RAM/VRAM op de markt zet. Dat is meestal het grootste probleem met sony apparaten. En ik hoop dat de dat de hardware makkelijk is om mee te werken zodat ontwikkelaars makkelijk multiplatform games kunnen maken. Helaas zal het wel niet sony kennende...

Tevens ben ik overigens heel benieuwd wat voor medium ze voor opslag gaan gebruiken.

Ik wed dat ze bedoelen "een even krachtige gebruikservaring"
zegt meer over de PS3 dan dit ding denk ik dan :P

waarom zou een smartphone dit wel kunnen en een handheld niet? Smartphones hebben tegenwoordig al 720P schermpjes er in zitten bij sommige modelen dus dat moet geen probleem zijn.

Btw mijn tel van 4 jaar terug had al een hogere reso dan 320x240 ;)

720p is uitzonderlijk voor smartphones lijkt me (misschien bedoel je tablets?)

720p filmpjes afspelen is toch behoorlijk wat minder intensief dan 720p games renderen, met alle pracht en praal aan. Je kan het niet vergelijken.
Al denk ik wel dat op een normale handheld resolutie de PSP2 misschien in de buurt kan komen van PS3 graphics, alleen hij is zeker lang niet zo krachtig. Dat is denk ik ook hetgeen wat hier bedoeld wordt.

720P schermpjes in een smartphone? 720P staat voor 1280x720, iets wat ik in geen enkele smartphone terug zie komen. Even ter illustratie, mijn laptop (15.6") heeft een 720P scherm!

IPhone 900x640 komt al redelijk in de buurt hoor.
Groter dan SD in ieder geval :)

Ik wil je nu niet in twijfel trekken maar dat lijkt me dan wel een uitzonderlijk model, of het is gewoon niet waar.

Lijkt me sterk, even krachtig. Zou leuk zijn op zich maar ik betwijfel het.

Gelukkig staat Sony bekend om dit soort mooie uitspraken ;)

Hebben ze dezelfde master key ook? :+

dus de batterij is na 2 seconden leeg?
of moet je een aggregaat mee sleuren?

Een brandstofcel zou nog niet zo'n heel gek idee zijn. Een cel bouwen die met een of andere niet makkelijk te verkrijgen stof werkt zodat sony dat spul in de winkels kan verkopen en er zo een vermogen aan kan verdienen ipv accu's die jaren meegaan... O-)
Dat zou best in het huidige sony plaatje passen als je het mij vraagt.

[Reactie gewijzigd door VNA9216 op donderdag 13 januari 2011 13:55]


haha ik dacht meteen hetzelfde :P

Sony heeft bij Sharp een bestelling gedaan voor 20 miljoen 6" LCD "1280x720p" 3D schermen zonder bril. Die schermen worden gebruikt voor de ibloggy maarja daar zal Sony niet 20 miljoen schermen voor afnemen. Ook zijn er geruchten dat er 2 Arm Cortex A9 CPU's (4 cores in totaal) in de PSP2 gaan zitten op 1,2GHz. Wellicht dat aan elke dual core een SGX540 or Tegra 2 zit (twee GPU's in totaal dus). Ook wordt er gesproken over 2GB RAM geheugen.

Bron?

Ik heb het gelezen op Neogaf en daar zitten behoorlijk wat mensen met inside info en zou dus best wel eens waar kunnen zijn.

Lijkt mij erg sterk. Load balancing in een handheld met twee gpu's en twee cpu's? Fabeltjes als je het mij vraagt.

En zelfs met tien Tegra 2-socs kom je nog niet aan de ruwe rekenkracht waar de PS3 over beschikt. De resolutie doet er helemaal niet toe, er staat simpelweg even krachtig. Omdat de resolutie lager is, is 10PK ineens hetzelfde als 100PK?

We gebruiken al tijden ATI's crossfire en Nvidia's SLI waarom zou dit niet kunnen?

Zijn wel heel heel erg hoge specs vergeleken met wat we de laatste tijd horen.
En al die chips+accu in 6" ? Tijd om dikkere broekzakken aan te naaien!

edit: Wat is de ibloggy?!

edit2:damn i got trolled hard.

[Reactie gewijzigd door GamingZeUs op donderdag 13 januari 2011 17:00]


Twee terga 2 soc's dat hou je niet meer koel zonder active koeling
En de accu duur? 30 minuten ?
En wat mag dat dan wel allemaal niet kosten totaal 500 euro? Als alles er in komt wat er alleemaal genoemt word aan speculatie word dat ding onbetaalbaar voor de gemiddelde consument.
Dan prijzen ze zich zelf de markt uit.

[Reactie gewijzigd door robj28 op donderdag 13 januari 2011 13:52]


Sony staat erom bekend verlies te maken de eerste paar jaar na introductie van haar consoles, kan goed zijn dat ze dat hier ook op de koop toenemen en er van uit gaan dat recht te trekken met de verkoop van games. Na 2 jaar of iets in die richting krijg je een PSP2 revised en dan hebben ze alle chips met een kleiner procedé gebakken, dan gaan ze pas winst maken op de consoles.

inderdaad sowieso ben ik niet van plan meer te betalen dan een €250 voor een handheld anders zie je straks maar weer lekker €300 neertellen en een jaar nadat dat ding op de markt is alleen nog japanse games die uitkomen of games zoals patapon

edit: games zoals patapon willen we niet dat soort shit kunnen we ook al op de smartphones spelen

[Reactie gewijzigd door Kaizokured op donderdag 13 januari 2011 14:13]


Je betaalt toch ook 800 euro voor je iphone? Als dit ding ook kan bellen lijkt me 500 een redelijke prijs.

6" voor een game console?

Ik hoop dat het waar is wat je zegt, maar wat ik tot nu toe gehoord en gelezen heb, is alles wat jij zegt, gedeeld door twee :P

1 GB RAM en 1x Tegra 2. Zou ook Sony meespringen met de 3D-hype?

natuurlijk de ps3 heeft al 3d. dus het nieuw apparatje krijgt het vast en zeker.

dat klinkt ergens wel aannemelijk omdat je met 2 GPU's gewoon op iedere gpu voor 1 oog kan tekenen.

Zelf zou ik er niet van staan te kijken als er een variant van de CELL cpu in komt. Sony is niet zo erg van de "standaard" componenten. (en ik kan me goed voorstellen dat dit het reverse engineeren ook moeilijker maakt)

Je moet dan wel perfect delen in de pipeline en ik denk niet dat dat kan met de huide chips. (al zou het wel kunnen als ze de interconnects doortrekken, misschien op custom chips)

Net zo krachtig, als in de zelfde kwaliteit van graphics maar dan in 1/4 van de resolutie ? Dan lijkt even veel kracht per aangestuurde pixel of iets dergelijks lijkt me een meer realistische claim..

PSP1 heeft al "oke" graphics, GTA:VC en LC stories zien er leuk uit enzo... ben benieuwd :)

Sony zegt wel meer. Hoe vaak heeft Sony niet filmpjes op de E3 laten zien van 'PS3 ingame' beelden die later allemaal prerendered bleken te zijn en niet eens in de buurt kwamen van het uiteindelijke product.

Toen de PS3 in Europa uitkwam was het allang niet meer wat Sony ooit had beloofd.

Dat is o.a. ook gekomen omdat veel ontwikkelaars makkelijker zijn gaan programmeren voor de PS3. Om alles uit de PS3 te kunnen halen bleek er onnodig veel extra geprogrammeerd te moeten worden waardoor vele games simpelweg niet meer rendabel zouden zijn. Daardoor haakten bepaalde ontwikkelaars ook af met de PS3 in het begin, de Xbox360 was gewoon makkelijker. Sony heeft gewoon de fout gemaakt om een te exotische architectuur in de PS3 te gebruiken. Zo zou de cell-cpu ook veel grafische taken af kunnen handelen, maar blijkt dit in de praktijk vrijwel niet te worden toegepast omdat er dan voor een traditionele gpu code geschreven moet worden én voor de cell-cpu...

luie developers dus 8)7

Lui.... nee... kostenbewust is het betere woord daar voor :+

als jij een launchtitel voor een console gaat maken, ga je daar ook geen 100 Miljoen in steken, omdat je zelf ook weet dat je dat met geen mogelijkheid terug gaat verdienen.
Tevens hielp het niet mee dat sony op het laatste moment zn ontwerp nog aanpaste en overstapte op een "traditionele gpu".
Dan heeft een ontwikkelaar een goed werkende engine ontwikkelt. Is daar jaren op door aan het bouwen geweest om het spel af te maken, en dan zegt sony in ene: "tjah, misschien moet je grafische code maar even gaan herschrijven, want we hebben de gpu aangepast, het is een totaal ander ontwerp geworden"

Niet dat de CELL als GPU die beelden wel had kunnen maken zoals in de trailers te zien was bij de 1e PS3 presentatie hoor :Y)

Alleen jammer dat een aantal ontwerp beslissingen die gemaakt waren voor de 2e cell CPU toch zijn blijven hangen waardoor de PS3 onnodig moeilijk om mee te werken werd

[Reactie gewijzigd door VNA9216 op donderdag 13 januari 2011 14:31]


Hoezo lui? Als jij er meer tijd in moet steken dan dat je eraan terug kan verdienen dan ben je toch niet lui? Eerder verstandige programmeurs/developers... Inmiddels is dat probleem al een stuk minder, maar dit was wel 'het' probleem tijdens de introductie; een tekort aan games door bovenstaand probleem. Maar de cell-cpu is nooit goed benut, wel beter maar de ps3 zou nog krachtiger kunnen zijn.

Het probleem was denk ik niet eens zozeer dat sony moeilijke hardware had.
Microsoft maakt al decenia lang compilers.
Die hebben dus een hele tak die zich uitsluitend bezighoudt met tools voor ontwikkelaars.
Dat is waarom microsoft de xbox zo aantrekkelijk heeft kunnen maken voor ontwikkelaars.

Maar dat was vooral in de eerste fase van deze ronde consoles.
Onderussen worden de games voor de ps3 ontwikkeld en naar de andere platforms geport, omdat je uiteindelijk bij de ps3 (gedwongen) betere code moet schrijven en dat heeft ook voordelen op de andere systemen.
Sony heeft nu duidelijk de langste adem wat betreft thuisconsole markt en microsoft zal eerder met een opvolger moeten komen.

Sony heeft niet zowel de PSX en de PS2 gemaakt? Die hebben heus wel ervaring met ontwikkelings tools.

beelden die later allemaal prerendered bleken te zijn en niet eens in de buurt kwamen van het uiteindelijke product.
Gelukkig maar de uiteindelijke beelden van bvb KZ2 vond ik minder flets dan de CGI beelden, vond het persoonlijk zelf een verbetering maar wie ben ik natuurlijk.

dus waar dient de ps3 dan nog voor?
Kan je die net zogoed buitengooien en je psp2 aan je tv hangen.
Wat verbruikt dat dan? Hoe heet wordt dat dan?? Hoeveel kost dat dan???

Sorry hoor maar dit gelooft toch niemand... laat ze eerst maar met bewijzen komen.

Ps3 is voor 32+ inch schermen en PSP voor onderweg.. is toch niet zo moeilijk ?
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 14:16 IBM en Samsung gaan samenwerken bij chiponderzoek
Vorige 13:17 Freecom bouwt compacte externe drives voor Macs
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011